Het is nu zo aug 25, 2019 3:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: ma apr 08, 2019 9:51 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 51008
Berichten: Intopic
Rightnow schreef:
Die tuinbouw heeft altijd gezeten op plekken waar de afzet dichtbij was. Is dat de reden dat er minder glastuinbouw in het Noorden is, zoals ten oosten van Emmen trouwens nog wel wordt gevonden?

Het zal dan toch niet gunstiger zijn, energietechnisch, om ineens glastuinbouw te vestigen waar onvoldoende afzetgebied is, buiten uiteraard locale afzet?


Dat de tuinbouw altijd heeft gezeten op plekken waar de afzit dichtbij was, is een beetje heel erg achterhaald met de wereldwijde export.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: di apr 09, 2019 11:01 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 5426
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Welnee, transport wordt weer duurder; de kosten voor wegenaanleg en verbruik van fossiele energie gaan worden ingewogen! Het is dus net andersom, Raya: afstand is belangrijk, zelfs als transport per zeecontainer of over de "nieuwe zijderoute" relatief goedkoop zal blijven.

Vooral het binnenlands transport over de weg en over het spoor lijkt mij duurder te gaan worden.

_________________
de meesten hadden de middelen niet om bootvluchteling te worden


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: di apr 09, 2019 1:32 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 7469
Berichten: Intopic
Rightnow schreef:
Welnee, transport wordt weer duurder; de kosten voor wegenaanleg en verbruik van fossiele energie gaan worden ingewogen! Het is dus net andersom, Raya: afstand is belangrijk, zelfs als transport per zeecontainer of over de "nieuwe zijderoute" relatief goedkoop zal blijven.

Vooral het binnenlands transport over de weg en over het spoor lijkt mij duurder te gaan worden.


Delfzijl heeft een haven en Wieringermeer ligt vlak bij Schiphol.
Waar praten we over.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: di apr 09, 2019 2:06 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 51008
Berichten: Intopic
Rightnow schreef:
Welnee, transport wordt weer duurder; de kosten voor wegenaanleg en verbruik van fossiele energie gaan worden ingewogen! Het is dus net andersom, Raya: afstand is belangrijk, zelfs als transport per zeecontainer of over de "nieuwe zijderoute" relatief goedkoop zal blijven.

Vooral het binnenlands transport over de weg en over het spoor lijkt mij duurder te gaan worden.


Dus gaan onze in kassen geteelde spullen te duur worden in het buitenland.
Waarom dan meer kassen bouwen?

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: di apr 09, 2019 2:52 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 5426
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Geen idee. Weet wel dat Venlo vanouds vlak bij het Roergebied lag en daar rond Venlo had je veel tuinbouw, meen ik te weten. Trouwens ook aan de overzijde van de grens. Verder zal er veel via Schiphol vertrekken (daar hebben we wel een punt: hoe levensvatbaar is dat?) maar ook veel via de havens naar het Verenigd Koninkrijk gaan (hoe lang nog?).

Het blijft onlogisch om verder weg van de Randstad, Schiphol, Europoort te telen, tenzij de markt verder in het binnenland of in Duitsland ligt. Vanzelf dat veel kasgroenten in Duitsland zelf worden geteeld dus die export zal nogal eens specialiteiten betreffen.

Zouden veel mensen zich gaan druk maken om nieuwe kassen in de uithoeken van het land te plannen, als mijn bedenkingen ecologisch zo plausibel zijn?

_________________
de meesten hadden de middelen niet om bootvluchteling te worden


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: di apr 09, 2019 7:19 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 16576
Berichten: Intopic
Rightnow schreef:
Welnee, transport wordt weer duurder; de kosten voor wegenaanleg en verbruik van fossiele energie gaan worden ingewogen! Het is dus net andersom, Raya: afstand is belangrijk, zelfs als transport per zeecontainer of over de "nieuwe zijderoute" relatief goedkoop zal blijven.

Vooral het binnenlands transport over de weg en over het spoor lijkt mij duurder te gaan worden.
Wat wordt er niet duurder? :drunk:

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: wo jun 12, 2019 2:56 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 7469
Berichten: Intopic
Rightnow schreef:
Geen idee. Weet wel dat Venlo vanouds vlak bij het Roergebied lag en daar rond Venlo had je veel tuinbouw, meen ik te weten. Trouwens ook aan de overzijde van de grens. Verder zal er veel via Schiphol vertrekken (daar hebben we wel een punt: hoe levensvatbaar is dat?) maar ook veel via de havens naar het Verenigd Koninkrijk gaan (hoe lang nog?).

Het blijft onlogisch om verder weg van de Randstad, Schiphol, Europoort te telen, tenzij de markt verder in het binnenland of in Duitsland ligt. Vanzelf dat veel kasgroenten in Duitsland zelf worden geteeld dus die export zal nogal eens specialiteiten betreffen.

Zouden veel mensen zich gaan druk maken om nieuwe kassen in de uithoeken van het land te plannen, als mijn bedenkingen ecologisch zo plausibel zijn?


Nederland kent geen afstanden.
Nederland heeft wel de meest hoogwaardige kennis als het om land en tuinbouw gaat.
Heel de wereld kijkt naar ons en waarom kunnen er geen kassen in het Noorden van het land?

Nederlandse agro-pioniers leren de wereld tech-telen
Nederland loopt voorop op het gebied van telen. Op de GreenTech-beurs in Amsterdam kunnen bezoekers uit de hele wereld zien wat Nederland in huis heeft.
Dat Nederland eerste viool speelt op het gebied van telen, groeien en bloeien is bekend. Niet vreemd dus dat ondernemers, investeerders en politici vanuit de hele wereld naar de Amsterdamse Rai komen om drie dagen lang te leren hoe het moet: vers voedsel, bloemen en planten produceren.

Bezoekers uit minstens 110 landen weten de GreenTech Trade Show al voor de vierde keer te vinden. Exposanten uit 35 landen demonstreren wat ze kunnen. En de Nederlanders zetten de toon: de helft van de stands op GreenTech wordt bevolkt door ondernemers uit de polder. Ze showen hun nieuwste kas, sensoren die de staat van gewassen lezen, technieken voor belichting, duurzame manieren van beregening, allerlei soorten potaarde en wat al niet.
“Dit is dé plek waar alle innovatieve marktleiders op het gebied van duurzaam telen samenkomen”, zegt Mariska Dreschler, director horticulture van GreenTech. “Dat danken we aan ons gunstige klimaat en aan onze handelsdrift.”

Waar dat toe kan leiden, heeft Eric Egberts van Dutch Greenhouse Delta zojuist laten zien. De directeur van de stichting die in het leven is geroepen om de Nederlandse glastuinbouwbouwsector wereldwijd te vermarkten, heeft met de Chinese stad Jiashan een joint venture gesloten voor de ontwikkeling van een high-tech agriculture park. Egberts: “Dat wordt 400 hectare groot en je moet het zien als de Chinese landingsplaats voor Nederlandse topexpertise uit de hele tuinbouwketen. Er komt een productielocatie met kassen waarin groente wordt geteeld, er zullen gewassen worden veredeld met Nederlandse kennis en kunde, er komt een toeristisch gedeelte en ook een educatie- en demonstratiecentrum.” Het park moet binnen vijf jaar klaar zijn.

Dat de Chinezen juist Nederland zien als de plek waar de land- en tuinbouw van de toekomst ontkiemt, is volgens Egberts niet zo gek. “Wij hebben als enige land van de wereld een cluster. Alle takken van agro zitten hier, wij zijn wereldkampioen op hun gebied.”


https://www.trouw.nl/home/nederlandse-a ... ~a1a08048/


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: do jun 13, 2019 6:46 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 7469
Berichten: Intopic
Als de glastuinbouw in Nederland nog een toekomst wilt hebben ,zal dat alleen kunnen door de robotisering te versnellen.
De komende jaren zal het tekort aan personeel flink groeien.
Dit gaat grote gevolgen hebben voor het Westland en zelfs een grote FVD in Zuid-Holland verandert daar niets aan.

De vaste banen liggen er voor het oprapen, lonen stijgen er explosief en overheden gooien met een belastingverlaginkje hier en een subsidietje daar alles in de strijd om burgers te bekoren. Afreizen naar het verre Nederland voor een paar maanden flink buffelen en een karig onderkomen? De gemiddelde Pool, Bulgaar of Roemeen bedankt er steeds vaker voor. Het economisch bureau van ABN Amro voorspelt dan ook dat het aantal Oost-Europese arbeidsmigranten de komende jaren geleidelijk afneemt. Met alle gevolgen van dien voor de Nederlandse economie.
Op het moment zijn Oost-Europese arbeidsmigranten goed voor maar liefst 250.000 banen in Nederland. Het gros (vooral Polen) is actief in de logistiek, de tuinbouw en de industrie. Vallen deze buitenlandse krachten weg, zeggen de economische onderzoekers van de bank, dan komen bedrijven in die toch al in de knel geraakte sectoren verder in het nauw. Nu al klaagt bijna een kwart van de Nederlandse bedrijven over een personeelstekort.

De pijn zal vooral voelbaar zijn bij agrariërs. Alleen al in de glastuinbouw maakt bijna een derde van de bedrijven gebruik van Oost-Europese krachten. Haken zij af, dan zijn boeren aangewezen op duurder en moeilijk te vinden Nederlands personeel. Of op prijzige robots die nog niet op de markt zijn.
Hetzelfde staat ook de industrie te wachten. Daar vervullen Oost-Europeanen nu vijf procent van alle banen. Maar als hun aantal zal slinken, zullen Nederlandse bedrijven zich genoodzaakt zien een deel van hun productie naar het buitenland te verplaatsen. Wat de Nederlandse industrie weer minder efficiënt en nog duurder maakt.


https://www.trouw.nl/home/polen-werken- ... ~a45f140a/


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: zo jun 16, 2019 11:40 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 7469
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Rightnow schreef:
Welnee, transport wordt weer duurder; de kosten voor wegenaanleg en verbruik van fossiele energie gaan worden ingewogen! Het is dus net andersom, Raya: afstand is belangrijk, zelfs als transport per zeecontainer of over de "nieuwe zijderoute" relatief goedkoop zal blijven.

Vooral het binnenlands transport over de weg en over het spoor lijkt mij duurder te gaan worden.


Dus gaan onze in kassen geteelde spullen te duur worden in het buitenland.
Waarom dan meer kassen bouwen?


Het gaat niet om meer kassen ,maar om ander soort kassen die voldoende aan de eisen van de tijd/toekomst.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: ma jun 17, 2019 8:53 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 51008
Berichten: Intopic
Vanochtend op het radiojournaal het bericht dat Carola Schouten vandaag met plannen komt voor duurzame landbouw, waarvoor burgers en supermarkten (dus de burgers dubbelop) hun portemonnee moeten gaan trekken. Het eten is volgens haar veel te goedkoop.

Vandaar ook de loze oproep van Rutte voor hogere lonen, die er dus echt niet gaan komen.

Je kunt merken dat de verkiezingen achter de rug zijn.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: di jun 18, 2019 12:29 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo feb 02, 2014 4:10 pm
Berichten: 7469
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Vanochtend op het radiojournaal het bericht dat Carola Schouten vandaag met plannen komt voor duurzame landbouw, waarvoor burgers en supermarkten (dus de burgers dubbelop) hun portemonnee moeten gaan trekken. Het eten is volgens haar veel te goedkoop.

Vandaar ook de loze oproep van Rutte voor hogere lonen, die er dus echt niet gaan komen.

Je kunt merken dat de verkiezingen achter de rug zijn.


De plannen van Carla Schouten over circulaire land en tuinbouw en hogere prijzen, zijn zeer de moeite waard.
Op de oude voet doorgaan is zeker geen optie.
Ze heeft het zeer duidelijk uitgelegd in het programma van Pauw.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: di jun 18, 2019 8:25 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 51008
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Raya schreef:
Vanochtend op het radiojournaal het bericht dat Carola Schouten vandaag met plannen komt voor duurzame landbouw, waarvoor burgers en supermarkten (dus de burgers dubbelop) hun portemonnee moeten gaan trekken. Het eten is volgens haar veel te goedkoop.

Vandaar ook de loze oproep van Rutte voor hogere lonen, die er dus echt niet gaan komen.

Je kunt merken dat de verkiezingen achter de rug zijn.


De plannen van Carla Schouten over circulaire land en tuinbouw en hogere prijzen, zijn zeer de moeite waard.
Op de oude voet doorgaan is zeker geen optie.
Ze heeft het zeer duidelijk uitgelegd in het programma van Pauw.


Er zijn nu al mensen die van 15 euro per week moeten eten. Die kunnen echt geen 30 euro per week ophoesten. En dan heb ik het nog niet eens over de steeds groeiende groep die helemaal geen geld meer hebben voor eten en van de voedselbank afhankelijk zijn.

De plannen deugen niet. Vooral niet, omdat kleinschaliger veeteelt en landbouw helemaal niet zoveel duurder lijkt te zijn. Er wordt ook een vals verkeerd argument aangevoerd. 'Eten kan wel duurder worden want vroeger betaalden de mensen ook een groter deel van hun inkomen aan voedsel'. We besteedden vroeger een veel lager percentage van ons inkomen aan woonlasten, inclusief veel lagere huren en hypotheken als aandeel in onze lasten, en ook de belastingen zijn in de jaren fors toegenomen als percentage van ons inkomen.

Als we duurzamer willen zijn, zullen we allereerst af moeten van het produceren voor de hele wereld en steeds meer winst voor slechts enkelen. Minder koeien, varkens en kippen voor de export, zal uiteraard 'nadelig' zijn voor ons nationale inkomen, maar gunstig voor onze grond, lucht en leefomgeving. Daar valt heel veel te behalen. Onlangs was er nog een programma op tv over kleinschaliger landbouw en veeteelt, waarbij lang zulke hoge eisen niet nodig waren omdat het veel 'natuurlijker' ging, met minder verontreiniging en geen noodzaak voor gigantische en dure machines. En toch zou die werkwijze ons land kunnen voeden. Maar ja, dan moeten sommige dames en heren en ook politieke partijen wel accepteren dat er minder winst naar enkelen gaat.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: za jun 22, 2019 6:09 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 16576
Berichten: Intopic
Hume schreef:
Als de glastuinbouw in Nederland nog een toekomst wilt hebben ,zal dat alleen kunnen door de robotisering te versnellen.
De komende jaren zal het tekort aan personeel flink groeien.
Dit gaat grote gevolgen hebben voor het Westland en zelfs een grote FVD in Zuid-Holland verandert daar niets aan.

De vaste banen liggen er voor het oprapen, lonen stijgen er explosief en overheden gooien met een belastingverlaginkje hier en een subsidietje daar alles in de strijd om burgers te bekoren. Afreizen naar het verre Nederland voor een paar maanden flink buffelen en een karig onderkomen? De gemiddelde Pool, Bulgaar of Roemeen bedankt er steeds vaker voor. Het economisch bureau van ABN Amro voorspelt dan ook dat het aantal Oost-Europese arbeidsmigranten de komende jaren geleidelijk afneemt. Met alle gevolgen van dien voor de Nederlandse economie.
Op het moment zijn Oost-Europese arbeidsmigranten goed voor maar liefst 250.000 banen in Nederland. Het gros (vooral Polen) is actief in de logistiek, de tuinbouw en de industrie. Vallen deze buitenlandse krachten weg, zeggen de economische onderzoekers van de bank, dan komen bedrijven in die toch al in de knel geraakte sectoren verder in het nauw. Nu al klaagt bijna een kwart van de Nederlandse bedrijven over een personeelstekort.

De pijn zal vooral voelbaar zijn bij agrariërs. Alleen al in de glastuinbouw maakt bijna een derde van de bedrijven gebruik van Oost-Europese krachten. Haken zij af, dan zijn boeren aangewezen op duurder en moeilijk te vinden Nederlands personeel. Of op prijzige robots die nog niet op de markt zijn.
Hetzelfde staat ook de industrie te wachten. Daar vervullen Oost-Europeanen nu vijf procent van alle banen. Maar als hun aantal zal slinken, zullen Nederlandse bedrijven zich genoodzaakt zien een deel van hun productie naar het buitenland te verplaatsen. Wat de Nederlandse industrie weer minder efficiënt en nog duurder maakt.


https://www.trouw.nl/home/polen-werken- ... ~a45f140a/
Dus een reeks van marktverstorende subsidies houdt de glastuinbouw hier. En wat kost dat de samenleving?

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Biertje, Hume, P-G en 154 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling