Het is nu ma sep 23, 2019 10:21 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 947 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 ... 48  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#781  BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2019 7:15 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
Nederland is al meer dan 500 jaar een succesvolle handelsnatie. Ik snap werkelijk niet hoe mensen op het idee komen dat het succes van Nederland te danken is aan een instituut dat koud 20 jaar bestaat...

De wereld is een 'klein beetje' veranderd. Je kunt niet meer naar Azie varen en daar de boel leegroven. Nederland is inderdaad nog een handelsnatie en die handel vindt voor het overgrote deel plaats binnen de EU.

Nederland was in de jaren '50, '60, '70, '80 ook een succesvolle handelsnatie. Zónder EU. En zónder koloniën.

in de 17e eeuw was dat natuurlijk ook zo.
Juist de 19e eeuw ,een periode dat Nederland neutraal was , is de meest armoedige tijd in onze geschiedenis geweest.

Daarom laten we kijken naar de wereld van nu en naar de handelsbelangen van nu

Profiel  

Bericht nummer:#782  BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2019 7:58 pm 
lid

Hume schreef:
PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:

De wereld is een 'klein beetje' veranderd. Je kunt niet meer naar Azie varen en daar de boel leegroven. Nederland is inderdaad nog een handelsnatie en die handel vindt voor het overgrote deel plaats binnen de EU.

Nederland was in de jaren '50, '60, '70, '80 ook een succesvolle handelsnatie. Zónder EU. En zónder koloniën.

Juist de 19e eeuw ,een periode dat Nederland neutraal was , is de meest armoedige tijd in onze geschiedenis geweest.

Niks mis mee, maar dat Nederland UITSLUITEND succesvol kan zijn als lid van de EU, vind ik onzin. In de jaren '60 en '70 deed Nederland het lang niet slecht. EG was daarbij een goede katalysator, maar we hadden echt geen centrale regering in Brussel nodig, we konden het prima af met de regering in Den Haag en de verdragen die toen golden.

Profiel  

Bericht nummer:#783  BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2019 8:31 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Hume schreef:
PeterJKH schreef:

Niks mis mee, maar dat Nederland UITSLUITEND succesvol kan zijn als lid van de EU, vind ik onzin. In de jaren '60 en '70 deed Nederland het lang niet slecht. EG was daarbij een goede katalysator, maar we hadden echt geen centrale regering in Brussel nodig, we konden het prima af met de regering in Den Haag en de verdragen die toen golden.

Jouw idee fixe is dat er een centrale regering is in Brussel. Die is er niet. Nederland distribtutieland vaart wel bij zo weinig mogelijk grens en zo veel mogelijk handel. Nederland gebruikt de EU. Jij moet eens afstappen van het idee dat jij zwak bent.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#784  BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2019 9:10 pm 
lid

PeterJKH schreef:

De EEG van toen is zoals jij best weet overgegaan in de EU

Niemand zegt dat Nederland het slecht deed in de jaren 60 of 70
Ook zegt niemand dat Nederland niet zou hebben kunnen floreren in een wereld zonder EU
Sommige mensen denken dat wij in zo een wereld iets minder rijk zouden zijn
Anderen denken juist dat wij in zo een wereld nog veel rijker zouden zijn
Maar in zo een wereld leven wij niet
We leven in een wereld waar binnen de EU onze economie sterk verklonken is met onze buurlanden in het algemeen en met het Ruhrgebied in het bijzonder. (En het Ruhrgebied dus ook met ons)

Profiel  

Bericht nummer:#785  BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2019 9:47 pm 
lid

Hume schreef:
PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:

Ik denk dat het een heel stuk genuanceerder ligt.

In de 17e en 18e was het maar een beperkte groep die profiteerde van onze Gordel van Smaragd. In de 19e eeuw en begin van de 20e eeur ging het inderdaad niet goed, ten tijde van de industriele revolutie, waar arbeiders enorm werden uitgebuit. De welvaart voor meer Nederlanders, begon pas te komen na een paar flinke opstanden met dodelijke slachtoffers van politieoptreden. Toen was werden de lonen verhoogd, en daar profiteerde iedereen van, zelfs de wergevers, omdat er ineens veel meer afzet was voor hun producten.

Profiel  

Bericht nummer:#786  BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2019 9:53 pm 
lid

Wisp schreef:
PeterJKH schreef:

Niemand zegt dat Nederland het slecht deed in de jaren 60 of 70
Ook zegt niemand dat Nederland niet zou hebben kunnen floreren in een wereld zonder EU
Sommige mensen denken dat wij in zo een wereld iets minder rijk zouden zijn
Anderen denken juist dat wij in zo een wereld nog veel rijker zouden zijn
Maar in zo een wereld leven wij niet
We leven in een wereld waar binnen de EU onze economie sterk verklonken is met onze buurlanden in het algemeen en met het Ruhrgebied in het bijzonder. (En het Ruhrgebied dus ook met ons)

De EU heeft een ander doel dan de EEG had. Je kunt dus niet stellen dat de EU de voortzetting is van de EEG. De EU is in de plaats gekomen van de EEG.

Onze economie was al verbonden met andere economien voor de EU. De EGKS is daar uit voortgekomen. Niet als een logisch gevolg, maar uit een wens om nog meer winst te maken. Er hadden ook andere keuzes kunnen worden gemaakt.

Profiel  

Bericht nummer:#787  BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2019 9:54 pm 
lid

Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:
Maar met de Europese vrijhandelszone, en economisch gezien een provincie van Duitsland.

19% van de Nederlandse export gaat naar Duitsland, waarvan een kleine helft wederexport.
26% van de Poolse export.
31% van de Tsjechische export.
Gaan we dat allemaal "provincies van Duitsland" noemen?

Profiel  

Bericht nummer:#788  BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2019 9:58 pm 
lid

baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
PeterJKH schreef:
Maar met de Europese vrijhandelszone, en economisch gezien een provincie van Duitsland.

19% van de Nederlandse export gaat naar Duitsland, waarvan een kleine helft wederexport.

Yep. Economische provincies. Gaarne precies quoten.

Profiel  

Bericht nummer:#789  BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2019 10:00 pm 
lid

Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
Enzo501 schreef:

Het zijn op geen enkele manier provincies. Het zijn handelspartners.

Profiel  

Bericht nummer:#790  BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2019 10:02 pm 
lid

Raya schreef:
Enzo501 schreef:
baedeker schreef:

Hoe je het wilt noemen. Export levert een grote bijdrage aan de economische welvaart. Rotterdam als doorvoerhaven is essentieel voor de Nederlandse economie.

Profiel  

Bericht nummer:#791  BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2019 10:10 pm 
lid

Raya schreef:
De EU heeft een ander doel dan de EEG had. Je kunt dus niet stellen dat de EU de voortzetting is van de EEG. De EU is in de plaats gekomen van de EEG.

Onze economie was al verbonden met andere economien voor de EU. De EGKS is daar uit voortgekomen. Niet als een logisch gevolg, maar uit een wens om nog meer winst te maken. Er hadden ook andere keuzes kunnen worden gemaakt.

Ik stelde helemaal niet dat de EU een voortzetting is van de EU

Profiel  

Bericht nummer:#792  BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2019 10:16 pm 
lid

Raya schreef:

Dacht jij dat Enzo het woord provincie in de letterlijke betekenis bedoelde?

Profiel  

Bericht nummer:#793  BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2019 10:57 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
Enzo501 schreef:
Hoe je het wilt noemen. Export levert een grote bijdrage aan de economische welvaart. Rotterdam als doorvoerhaven is essentieel voor de Nederlandse economie.

Welke welvaart bedoel je?
En Rotterdam als doorvoerhaven is ook essentieel voor de Duitse economie, en dat blijft na een Nexit precies zo.

Profiel  

Bericht nummer:#794  BerichtGeplaatst: vr mei 17, 2019 11:44 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
Enzo501 schreef:

Een provincie is niet zelfstandig. Een land wel.
Daarom moeten we ook geen provincie van een Brusselse superstaat worden. We kunnen heel goed handelen zonder EU.

Profiel  

Bericht nummer:#795  BerichtGeplaatst: za mei 18, 2019 1:05 am 
lid

Raya schreef:
Daarom moeten we ook geen provincie van een Brusselse superstaat worden. We kunnen heel goed handelen zonder EU.

Economisch gezien zijn we zwaar afhankelijk van de EU in het algemeen en van de havenfunctie van Rotterdam voor vooral het Ruhrgebied

Profiel  

Bericht nummer:#796  BerichtGeplaatst: za mei 18, 2019 2:07 am 
lid

baedeker schreef:
Einstein schreef:
baedeker schreef:
Ik loop nergens op vooruit. Ik beschrijf gewoon de grote risico's die Nederland in de EU loopt, en waarom het volksverlakkerij is om geen plan B te hebben, en zeker om zelfs maar de discussie over Nexit taboe te verklaren. Mooi dat je jezelf nu tot stroom 2 rekent, die de discussie aan wil gaan. De volgende draden staan al maanden open, in afwachting van jouw reactie:
- De 5 redenen waarom de EU een slecht idee is.
- De 7 redenen waarom de EU geen VS van Europa is, en dat ook niet moet proberen.
Discussie prima, ik zie je antwoorden graag tegemoet.

In afwachting daarvan nog even wat punten van huishoudelijke aard. We gaan niet verwijzen naar peilingen omdat een referendum de enige geldige peiling is. Het is ook weinig zinvol om je op een peiling te beroepen, terwijl het debat nog niet eens gevoerd is.

Op dezelfde manier is het ook prematuur om Brexit een ramp te noemen, waar deze nog niet eens is ingegaan. Dat het een ramp zal worden is speculatief. Bovendien is het dan nog maar helemaal de vraag voor wie het een ramp wordt, voor de EU of voor de Britten.
Dat ik het gesprek aanga en de discussie over Nexit geen taboe is (2) wil nog niet zeggen dat ik het met je eens ben, baedeker...

Hahaha, stoer dat je je in het hol van de leeuw begeeft.
Nou stoer.. Nexit moet worden bestreden, ook hier. Ik zie de waarde in van Europese samenwerking in en ik ben het met Rutte eens, dat Brexit en Nexit een land kunnen ondermijnen. Bovendien ik ben graag bezig met buitenland-thema's en nu heeft Nederland nog iets in de melk te brokkelen. Nederland (mijn land) wordt na een Nexit een politieke brilsmurf, waar niemand meer naar luistert. Nu hebben we een kandidaat commissie-voorzitter in de running. Ik denk dat ik zelfs een strategische stem op Timmermans ga uitbrengen. Ondanks de flauwe filmpjes van de SP.

Citaat:
Einstein schreef:
en het lijkt me altijd tactisch erg onverstandig in een politiek debat, om polls te negeren. Brexit is echt een ramp geweest.. en nog steeds.. wie dat niet waarneemt, steekt zijn kop in het zand. Wat die discussies, jouw spelregels en "huishoudelijke zaken" betreft, de moderator bepaalt op een forum wat wel en niet gezegd mag worden. Aangezien de moderator permanent zit te slapen voel ik me momenteel echt niet gebonden aan regels, laat staan jouw regels :gniffel: no offens

Brexit is geen ramp omdat Brexit nog steeds niet is ingegaan. Het VK is nog steeds lid van de EU. Dus als je ergens grieven over hebt moet je in Berlaymont zijn. Naar mijn weten eet niemand een boterham minder sinds het inroepen van art 50. En dat gerommel rond een conservatieve leiding die A zei maar B deed, dat is iets wat de Britten zelf moeten oplossen, en ongetwijfeld alleen maar sterker uit te voorschijn komen. Bovendien: Brexit is geen Nexit. Nederland zal dat beter doen.

Het Brexit-proces tot nu toe is zowel volgens voorstanders als tegenstanders rampzalig. Door de onzekerheid zijn er bovendien ongewenste economische effecten, die de Britten wel degelijk voelen. De waardevermindering van het Britse Pond bijvoorbeeld (klik op 5Y en kijk naar het verschil met 2016)

Citaat:
Einstein schreef:
baedeker schreef:
Verder mag je je bewering over de hap van 20-30% uit de Nederlandse economie onderbouwen. Nederland leeft voor 30% van handel met het buitenland, dus ik ben benieuwd waarom je denkt dat die met Nexit geheel weg zal vallen. Er ontstaan juist nieuwe kansen elders, waar de EU amechtig presteert.
Het meeste buitenland is Europa. Maar er is veel meer schade. En kosten. Ik had het niet alleen over handel en dienstverlening.. er zijn nog andere sectoren van de economie die te maken hebben met het buitenland. Wanneer een bedrijf exporteert, zou het, zelfs wanneer die in jouw 30% "handel" zit, allerlei binnenlandse toeleveranciers hebben, of van binnenlandse diensten gebruikmaken. Daarvan ondervinden bedrijven schade en risico, wanneer het exporterende bedrijf in de problemen komt.

Je doet of Nederland exporteert bij de gratie van de EU. Ik heb nieuws voor je: dat is niet zo. Het buitenland neemt onze producten af vanwege de kwaliteit en de juiste prijs/prestatie verhouding. Daar verandert in de basis niks aan.

Zie reactie Enzo. De Nederlandse economie is verweven met de rest van de Schengen-zone. Zo te lezen snap je mijn argument niet, want het gaat binnen de EU om vrijhandel.. en vanuit een positie buiten de EU moeten we nog maar afwachten, wat daar van overblijft. Kostenverhogingen en tarieven betekenen prijsverhogingen. Simple case.

Citaat:
Einstein schreef:
Er zijn nog wel meer effecten van Nexit (of Brexit) die economische schade opleveren, zonder dat er direkte verbinding is met export, of handelscontacten met het buitenland. De strengere grenscontroles gaan schade geven aan de ons zo dierbare toeristische sector,

Wat denk je, dat het de Duitser op weg naar Zandvoort ene moer uitmaakt of hij aan de grens even z'n paspoort moet laten zien? Hij is alleen al aan de files onderweg veel meer tijd kwijt.

Euuhm ik weet zelf nog hoe dat ging. De Duitse toeristen die naar de NL kust gingen waren heel blij met de open grens. Scheelt tijd namelijk. Als je naar het strand wilt en op één dag heen en weer, dan is dat nu makkelijker dan in zeg, 1983. En jij wilt de klok nog verder terugdraaien met je onzalige Nexit-plan.

Citaat:
Einstein schreef:
sowieso betalen de grensregio's straks voor jouw Nexit.. omdat die regio's nu nog netto (subsidie-)ontvangers zijn.

Nederland is netto betaler. We betalen de regio's straks uit wat we besparen, en houden nog geld over ook.

Mijn punt was niet, dat we (als héél Nederland) meer betalen dan dat we krijgen.. dat klopt.. mijn punt is, dat er na een Nexit gewoon veel minder geld naar die grensregio's gaat, omdat de Europese subsidies komen te vervallen. Terwijl het ongemak toeneemt. Ik snap niet, dat jij de waarde van 35 jaar grens-overschrijdende samenwerking in die regio's zomaar overboord gooit. De EU heeft daar een rol bij gehad.. en het is in het voordeel van de mensen die daar wonen, dat de grens open is.

Citaat:
Einstein schreef:
Qua direkte werkgelegenheid: buitenlandse bedrijven die hier zijn gevestigd, zullen misschien willen vertrekken.

Bedrijven zitten hier vanwege hooggekwalificeerd personeel, goede infrastructuur en centrale ligging. Je zult er een paar verliezen, net zoals je bedrijven zult aantrekken door vermindering van de EU-bureaucratie. En dat scheelt een slok op een borrel, zie verderop.

Die bedrijven zitten hier óók omdat Nederland open grenzen heeft, met een economische zone zo groot als een continent en één munt.
Je onderschat (weer) het economisch belang van de samenwerking.

Citaat:
Einstein schreef:
Nederland huisvest allerlei Europese instituten, er zijn opleidingen op Brussel en op Europese zaken afgestemd,

In principe moet je alle Europese instituten in Nederland reproduceren. Maar dan: zonder de instituten en diensten die we niet nodig hebben en nu wel aan meebetalen; zonder de kosten van vertalen in 26 talen; zonder de hoge belastingvrije salarissen; zonder het politieke gemarchandeer met Spanje en Frankrijk om eens een keer een Nederlandse directeur benoemd te krijgen. Na Nexit wordt het gewoon lekker lean & mean, aangepast aan de Nederlandse behoefte.

Interessant idee. Als je alles reproduceert, dan is de onderhandeling met Brussel waarschijnlijk kort. Het scheelt straks tijd bij de grensovergangen, als we na de Nexit alles afstemmen op Europa. Maar de Brusselse onderhandelaar zal zich ook afvragen, waarom Nederland al die kosten wil maken, d.w.z. om de controle-instituten voor voedsel en medicijnen zelf op te tuigen en allerlei procedures te reproduceren, terwijl ze dat nu in Frankrijk en Italie prima doen, voor een vriendenprijsje. Natuurlijk, je hebt dezelfde goede regels en kwaliteitseisen nodig, die Brussel nu stelt.. Daar zijn we het over eens :) Jouw manier is een beetje omslachtig..

Citaat:
Einstein schreef:
er is 50 jaar lang wetgeving opgehangen aan Europese regels. Dat moet allemaal weg, anders, of aangevuld.

Je kunt beginnen zonder wat dan ook aan te passen. Maar volgens het Brexit rapport (hoofdtuk 4) valt er €20 miljard per jaar aan bedrijfskosten te besparen door in de EU-bureaucratie en regels snijden. En dat is voor onze concurrentiepositie zeker de moeite waard.

Zou kunnen.. alleen zul je wel het kaf van het koren moeten scheiden, je kunt niet alles over de schutting gooien. Je zegt zelf, we moeten het deels reproduceren, daar komen we niet omheen, na een Nexit. Op eigen kosten.. By the way over wel Brexit rapport hoofdstuk 4 heb je het precies ?

Citaat:
Einstein schreef:
Wat dacht je van de schade bij al die Nederlandse startups, die straks de Brusselse technologie-subsidies gaan missen ? Bedrijven die aan doorvoer van goederen doen, dus niet eens in de handelsbalans voorkomen ? je kunt zo'n jaarlijkse bijdrage aan de EU wel in de pocket houden, maar wie geeft jou de garantie, dat die startups hun geld blijven zien?

Nederland is netto betaler, en betaalt dus meer dan het eruit haalt. We houden na Nexit dus geld over voor de eigen startups. En wie denkt aan innovatie denkt aan de pulsvisserij, waar een prachtige markt door een EU-politieke ingreep de nek om gedraaid werd. De EU is helemaal geen veilige omgeving voor innovatie.

Het gaat niet over meer of minder geld, het gaat over beleidskeuzes. Het is nu staand beleid van Brussel, om technologische starters te ondersteunen met subsidies. Hebben die starters na jouw Nexit de zekerheid, dat de Nederlandse staat die prioriteit ook inziet ? Of is dat afhankelijk van de waan van de dag.. en verkiezingen om de 4 jaar.. en nee, de pulsvisserij was economisch niet zo'n fijne beslissing voor Nederland. Maar naast economie waren er ook ecologische argumenten tegen pulsvisserij. Het volledig leeg vissen van de visgronden bijvoorbeeld. Maar goed, de zaak is natuurlijk wel door landen met eigen belangen aangezwengeld. Nederland heeft daar het onderspit gedolven. Kan een keer gebeuren.. Maar het kan Iowa ook gebeuren, of Ohio.. zefs in een federaal verband zoals de VS heb je grote spelers en kleine spelers. Netto.. zijn we misschien betaler, maar zonder de EU zijn we veel slechter af. Dus ja, je kunt het pleit een keer verliezen, maar zelfs een anti-Californische bullebak als Trump is voor Californie geen reden, de federatie te verlaten. Iets dergelijks geld ook voor Europese landen en de EU. Je kunt kritiek hebben, zelfs terechte kritiek.. EU moet democratischer.. maar dat wil nog niet zeggen dat we eruit moeten, of dat de Schengen moet worden opgegeven.

Citaat:
Einstein schreef:
Dat de onze nl-regering niet gaat potverteren met dat geld ? Of het uitdeelt aan de rijken als belastingverlaging ?

Je noemt uitwassen in Nederland binnen de EU op dit moment. Maar eenmaal los van het "moet van de EU" balletje-balletje hou je straks een parlement over dat volledig verantwoordelijk is voor de regels die er gelden. Veel doorzichtiger, en dan kun je zelf democratisch bepalen wat er gebeurt. Gewoon veel beter.

Ik denk dat in Brussel de techniek (technocratie, zo je wilt) prevaleert en niet het politieke spelletje van de inkomenspolitiek. Over inkomenspolitiek heeft Brussel ook helemaal geen zeggenschap. Wanneer Nederland de EU zal verlaten, scheelt dat een hoop geld. Dat geld zou eigenlijk bij dezelfde steakholders terecht moeten komen (zie boven) maar die garantie is er helemaal niet. Dus het hangt van het politieke weer af, ten tijde van een Nexit, waar al dat geld naar toe gaat. Dit is een van de redenen, waarom ik de partijen die Nexit voorstaan nogal wantrouw. En de Tory's ook. Wanneer Brexit doorgaat op May's termen en de Tories kunnen door regeren in GB, beslissen ze ook over al dat geld... en met welke landen er handelsovereenkomsten worden gesloten.. dat is een enorme macht.

Citaat:
Einstein schreef:
Problemen met normen en certificaten zijn eerder genoemd in de Brexit-thread..

Ja, we zagen toen dat het geen enkel probleem is om de EU-normen te blijven volgen waar dat winst oplevert, en aan de rest geen tijd of geld te verspillen. Dat doet Australië ook.

Ja eens, we moeten na een (hypothetische) Nexit zoveel mogelijk EU-regels overnemen. Dat maakt ook de onderhandelingen over een Customs Union en het behouden van een open grens makkelijker :)

Citaat:
Einstein schreef:
je moet niet de illusie hebben, dat Nederland wel een soort checkers-deal met Brussel kan afspreken. Er bestaat geen half EU-lidmaatschap, laat staan een half Schengen-lidmaatschap. Wie de lusten neemt, neemt ook de lasten.

Hahaha. Nee. Heel de EU hangt aan elkaar van handjeklap en powerplay door de grote landen. Als Polen rechters deels door het parlement laat benoemen, dan wordt dit als "politieke inmenging in de rechtsspraak" veroordeeld door HvJ-EU rechters die ... zelf benoemd worden door de regeringsleiders. Als Frankrijk en Duitsland het groeipact overtreden dan gebeurt er niks, maar als Portugal en Griekenland dat doen wordt een strafprocedure opgestart. Lidmaatschap van de EU is geen enkele garantie tegen de willekeur van de EU.

Appels met peren. De reprimande aan Polen was heel terecht. Naast economie is er ook nog een handvest met mensenrechten en beschavingsregels. Gelukkig wel. En wat die twee maten betreft bij begrotingstekorten.. Italie is momenteel dankzij de populistische regering aldaar en hun potverteer-zorgeloosheid een stuk lastiger voor Brussel dan die anderhalf procent van Frankrijk in 2016 !

Citaat:
Einstein schreef:
Nederland wil helemaal geen Nexit, dus het lijkt me zinloos om daarop vooruit te lopen. Zeker niet vanuit een onzinnig perspectief, wat alleen maar bedoeld is om het straatje van de Brexiteers schoon te vegen en de problemen met een dergelijke onderhandeling geheel op het bordje te schuiven van Brussel en de Tories. In de brexit-thread eindig ik vaak met: "dank Farage, dank Johnson..". Ook GB heeft zijn Baudets. Een risico voor het land, dat soort lui :snooty:

Dit zijn jouw sentimenten. Een referendum is de enige geldige peiling. Het is ook weinig zinvol om je op een peiling te beroepen, terwijl het debat nog niet eens gevoerd is.

Nog even wat punten uit het Nexit rapport. Nederland kan:
* Exporten naar niet-EU markten vergroten door zelf handelsverdragen af te sluiten;
* Tegen 2035 jaarlijks €240 miljard besparen door uit de subidieprogramma's van de EU te stappen;
* Tegen 2035 jaarlijks €7,5 miljard besparen door het immigratiebeleid in eigen hand te nemen;
* Tegen 2015 op €309 miljard aan extra BNP rekenen door het monetair en fiscaal beleid aan te passen aan de Nederlandse behoeften.

En nog steeds staan overeind:
- de 5 redenen waarom de EU een slecht idee is.
- de 7 redenen waarom de EU geen VS van Europa is, en dat ook niet moet proberen.

Ik ken de stellingen die je aan de deur hebt gespijkerd. Die bedragen voor 2035 niet overigens.. waar komen die vandaan ? en hoe kun je zulke enorme totaalbedragen 15 jaar van tevoren bepalen.. :evendenken:

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#797  BerichtGeplaatst: za mei 18, 2019 8:07 am 
lid

Wisp schreef:
Raya schreef:

Dit schreef jij:

Het is inderdaad voor tweeerlei uitleg vatbaar. Als jij dat niet bedoelde zal ik het lezen als dat de EEG is opgegaan in de EU.

Profiel  

Bericht nummer:#798  BerichtGeplaatst: za mei 18, 2019 8:09 am 
lid

Wisp schreef:
Raya schreef:

Economisch gezien zijn we zwaar afhankelijk van de EU in het algemeen en van de havenfunctie van Rotterdam voor vooral het Ruhrgebied

Dat ben ik niet met je eens. We zijn afhankelijk van de landen om ons heen. De EU is geen land, en wat mij betreft wordt het dat ook nooit.

We kunnen ook alles bereiken door met elkaar samen te werken, zonder overdracht van macht.

Profiel  

Bericht nummer:#799  BerichtGeplaatst: za mei 18, 2019 8:58 am 
lid

Wisp schreef:
Raya schreef:

We zijn afhankelijk omdat we alles richten op export en minder op binnenlandse bestedingen. Als er een crisis komt, zal die nog zwaarder zijn dan die van 2008 want nog meer schulden

Profiel  

Bericht nummer:#800  BerichtGeplaatst: za mei 18, 2019 1:11 pm 
lid

Raya schreef:
Wisp schreef:
Raya schreef:

Dit schreef jij:

Het is inderdaad voor tweeerlei uitleg vatbaar. Als jij dat niet bedoelde zal ik het lezen als dat de EEG is opgegaan in de EU.

Ik bedoelde gewoon wat ik schreef
En de bedoeling was dan ook dat jij het leest zoals ik het schreef

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 947 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43 ... 48  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]