Raya schreef:
Enzo501 schreef:
P-G schreef:
Voor Japan is een handelsverdrag met een Unie bestaande uit zevenentwintig lidstaten belangrijker dan één land dat zichzelf h politiek en economisch in de afgrond gooit.
De Britten (en blijkbaar ook brexit aanhangers op fora als dit) denken nog steeds dat zij de waves rulen en het middelpunt van de wererld zijn en dat iedereen in de rij staat om ze door deze transitieperiode te helpen. De realiteit is dat zelfs de EU meer dan GB de realiteit van de globaliserende economie begrijpt en erop inspelen. De landen die nu enthousiast aansturen op een handelsverdragn met GB zullen dat vooral doen omdat ze het land als aangeschoten wild zien en er in hun ogen wat te halen valt. Zo werkt dat in de harde realiteit.
Globalisering is niet de redding van de wereld. Globalisering is meer geld richting grote bedrijven en hun aandeelhouders laten vloeien, dan naar het gewone volk, waarmee die bedrijven zichzelf uiteindelijk in de vingers snijden. Vanaf een gegeven moment, zullen steeds minder mensen zich de betreffende producten kunnen verooloven. En dan volgt er een vrije, diepe val.
GB wordt echt geen gehandicapt land, als zij geen lid meer is van de EU. Dat is een wensdenken van EU-fanaten, die blind zijn voor de werkelijkheid.
Waar zeg ik dat globalisering de redder van de wereld is, het is overigens wel een redder voor honderden miljoenen Aziaten die tot de middenklasse zijn toegetreden en nog steeds toetreden. Dat geld alleen maar naar de rijksten op de wereld vloeit is dus een onjuiste constatering. Globalisering is een realiteit. De tijd dat het westen alles bepaalde is voorbij. Je kunt je daar stampvoetend tegen verzetten, of je kunt je aan die realiteit aanpassen.
Als je de politieke en maatschappelijke capriolen van de laatste twee jaar ziet zul je moeten constateren dat GB een hopeloos verdeeld en inderdaad al gehandicapt land is, dat ook nog eens het risico loopt uit elkaar te vallen. Uiteraard zal de boel niet instorten, maar waar de hallelujahverhalen over de toekomst van GB op gebaseerd zijn is me evenmin duidelijk. Het valt me trouwens op dat zelfs brexiteers het allang niet meer hebben over de economische voorspoed die ze beloofden in de campagnes maar alleen nog over de soevereiniteit van het land. Hopelijk brengt dat voldoende brood op de plank.