Het is nu di dec 10, 2019 7:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 109 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: za jan 26, 2019 9:24 am 
lid

Raya, P-G heeft het gewoon bij het rechte eind. Er worden te weinig kinderen geboren die later de pensioenpot vullen en dat is een feit. Tegelijkertijd is de levensverwachting enorm hard gegroeid, steeds neer mensen worden 100 en leunen qua pensioenuitkeringen op anderen. Dat heet solidariteit. Op zich niets mis mee zolang het maar kan worden opgebracht door de werkende generatie. Zolang er genoeg kinderen worden geboren in Nederland is geen probleem. Alleen: het is inmiddels wel een probleem geworden omdat er niet alleen te weinig kinderen worden geboren maar er ook nog en behoorlijke scheve verhouding - en niet alleen in Nederland - is inzake inkomen en bezit of schulden tussen alle generaties. Vóór WO-II was het doodnormaal dat als je gepensioneerd was had je niet veel, je moest vaak ondersteund worden door de kinderen. Dat is mede door onze gasbel en het feit dat gezinnen nu minder kinderen hebben totaal omgeslagen. Je moet overigens niet kijken wat er in de pensioenpotten zit maar naar de verplichtingen die zijn en nog steeds worden gesloten met nieuwe deelnemers
Je maakt tegenwoordig gek genoeg veel mensen blij met een dooie mus. Als er een groei is van 2% vinden mensen dat fantastisch, het maakt niet uit hoe die groet tot stand komt. Zelfs niet als die groei bij lange na niet de resultaten oplevert voor het rendement bij de pensioenfondsen, nog even afgevraagd of mensen werkelijk wel vooruitkomen of dat dit ook maar schone schijn is. Die doorsneepremie is niet vol te houden,dat is voor mij duidelijk

Bij mijn werkgever bouwde ik tot nu toe een pensioen jaarlijks op waar 1,875 % van mijn inkomen opzij wordt gelegd voor mijn pensioen. Toen we overstapten naar een andere pensioenverzekeraar kregen we een heel gunstig contract. Daarnaast was er altijd sprake van een pensioenregeling met een zogenaamde defined benefit, dat is nu omgeslagen in een defined contribution regeling waar nog maar 1,2% voor mij opgezegd wordt voor mij pensioen, terwijl mijn werkgever wel hetzelfde moet ophoesten aan premie !. Dat is even een omslag. Zulke omslagen hebben bij lang nog niet plaatsgevonden bij de generaties die al jaren AOW en pensioen trekken. Die omslag heeft gelukkig geen invloed op datgene wat voor mij nu is gespaard. En gelukkig ben ik geen havenarbeider die keihard heeft gewerkt en tot de conclusie is gekomen dat zijn pensioenfonds in rook is opgegaan omdat er pensioenbeheerder waren die het vermogen van het pensioenfonds hebben verbrast. Dat is in Nederland echt gebeurd.

Dan is er nog de AOW-gerechtigde leeftijd. Mij vader heeft als 2e en later als 1e stuurman gevaren bij de koopvaardij Groothandelsvaart. Veel gezien van de wereld en veel meegemaakt maar echt goed verdienen was er niet bij en overwerk werd niet betaald. Toen het gas in Nederland was ontdekt ging de Nederlandse economie enorm groeien. Doordat er sprake was van schaalvergroting kon mijn vader geen kapitein meer worden. En toen was er dat gelukje: elektriciteitscentrales schoten als paddenstoelen uit de grond en mijn vader werd uitgeloot op een groep van 250 sollicitanten. Een baan aan de wal, geen continue-dienst en ineens veel meer inkomen want provincie. Mijn vader werd overgeplaatst naar een nieuwe centrale en kreeg promotie. Hij ging nog meer verdienen. Intussen werden allen overheidsdiensten te maken met privatisatie en vond men dat er teveel mensen werkzaam waren bij de electriciteitsbedrijven. Er moesten mensen uit en mijn vader kreeg een mooie regeling en ging er met 58 er uit en heeft daar nog 16 jaar van mogen profiteren. Toen mijn vader uit dienst ging keek hij vreemd op naar wat er op de bank werd bijgeschreven. Dat was ineens een heel stuk minder. Toen zei ik tegen mijn vader dat dit nog steeds genoeg was om te doen wat hij wilde en bovendien rust er geen hypotheek meer op huis. Ik zei ook tegen mijn vader dat zijn kinderen het niet beter gingen doen. Dat klopt even afgezien van het zakelijke vermogen van een van mijn familieleden. Daarnaast heft mijn vader mijn moeder verzorgd achter gelaten, ook die heeft nog steeds meer vermogen dan haar kinderen. Ik ben blij voor mijn moeder.

Het is een bekend verschijnsel dat als je het goed hebt je dat ook zo lang mogelijk wil houden, zelfs als dat ten koste gaat van anderen. Dat is niet nieuw maar we moeten er wel over blijven praten en discussiëren.

RTLZ heeft een aantal mensen van jong tot oud, van millenial tot babyboomer geïnterviewd over allerlei thema's zoals ongelijkheid, integratie, klimaat, EU. De uitkomsten zijn soms onthutsend.

https://www.youtube.com/watch?v=oeCmqoTsc7Y&t=800s
https://www.youtube.com/watch?v=wyVB3K08FQI
https://www.youtube.com/watch?v=t4kB3AhyN8Y&t=617s
https://www.youtube.com/watch?v=eJRWZb8Xir4

En Brigitte Kaandorp verpakt het humoristisch
https://www.youtube.com/watch?v=Q5CKU7-S8VI

Wat helaas niet in beeld komt is het kruispunt EU waar we op staan: hoe nou verder? Dat is jammer
Ik ben nog naar één ding benieuwd: hoe lang P-G nog lid blijft van D66. Want ook die wil de scheefgroei tussen de generaties in stand houden. Dan denkik o.m. aan de motie van Bergkamp die is aangenomen: ouderen met een vermogen die een beroep doen op de zorg hoeven niet méér premie aan het CAK bij te dragen dan anderen omdat ze vermogend zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: za jan 26, 2019 8:56 pm 
lid

Er zit op dit moment zo'n 1400 miljard in de pensioenpotten, bijna het dubbele van voor 2008. Dit komt voornamelijk door goede beleggingen, ondanks de crises. Vergeet niet dat nog lang niet alle inleggers pensioengerechtigd zijn. Het overgrote deel moet nog fors aantal jaren werken en bijdragen, sommigen nog hen hele werkzame leven, namelijk diegenen die er net aan begonnen zijn. Mensen die nog moeten bijdragen aan het vullen van de pot, kunnen natuurlijk niet claimen dat alles wat nu in de pot zit, van hen is. Ook zij zullen moeten werken en pensioensparen, en er op toe moeten zien, dat de beleggers hun werk goed doen, zoals de ouderen dat ook hebben moeten doen.
Als je dat allemaal meerekent, zit er op dit moment meer dan genoeg in de potten om aan alle verplichtingen te kunnen voldoen. Ook aan jongeren, voor zover en tot zover die tot op heden zelf hebben ingelegd. Of er later ook voldoende voor hen in de pot zal zitten om tot de dood pensioen te ontvangen, hangt uiteraard ook van henzelf af. Ze zullen, net als de ouderen moesten, ook zelf moeten blijven inleggen.

Waar ik bij P-G vooral over val, is het wijzende vingertje naar ouderen, alsof alles wat ouderen hebben opgebouwd van de jongeren is en niet van de ouderen.
Jongeren wachten maar tot de ouderen dood zijn voor ze gaan erven.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: zo jan 27, 2019 9:53 am 
lid

Raya schreef:
Er zit op dit moment zo'n 1400 miljard in de pensioenpotten, bijna het dubbele van voor 2008. Dit komt voornamelijk door goede beleggingen, ondanks de crises. Vergeet niet dat nog lang niet alle inleggers pensioengerechtigd zijn. Het overgrote deel moet nog fors aantal jaren werken en bijdragen, sommigen nog hen hele werkzame leven, namelijk diegenen die er net aan begonnen zijn. Mensen die nog moeten bijdragen aan het vullen van de pot, kunnen natuurlijk niet claimen dat alles wat nu in de pot zit, van hen is. Ook zij zullen moeten werken en pensioensparen, en er op toe moeten zien, dat de beleggers hun werk goed doen, zoals de ouderen dat ook hebben moeten doen.
Als je dat allemaal meerekent, zit er op dit moment meer dan genoeg in de potten om aan alle verplichtingen te kunnen voldoen. Ook aan jongeren, voor zover en tot zover die tot op heden zelf hebben ingelegd. Of er later ook voldoende voor hen in de pot zal zitten om tot de dood pensioen te ontvangen, hangt uiteraard ook van henzelf af. Ze zullen, net als de ouderen moesten, ook zelf moeten blijven inleggen.

Waar ik bij P-G vooral over val, is het wijzende vingertje naar ouderen, alsof alles wat ouderen hebben opgebouwd van de jongeren is en niet van de ouderen.
Raya, je moet niet kijken wat er in zit, maar naar de verplichtingen want mensen worden ook steeds ouder. Daarnaast is er nu een generatie die mogelijk weinig kan bijdragen omdat ze zich diep in de schulden moet steken als ze een studie moeten volgen. En steeds meer mensen krijgen te maken met flexwerk dat hen geen zekerheid meer biedt. Je kunt van deze mensen niet vragen of ze nog effe meer premie gaan afdragen. Daarnaast vindt ik het niet eerlijk als mensen vroeg zijn gestopt met werken en tot hun 90e levensjaar pensioen ontvangen omdat ze zo oud worden, en ook niet gekort mogen worden op hun pensioen. De last van vergrijzing is echt duidelijk voelbaar. Daarnaast is de private pensioenpot geen omslagstelsel, de AOW wel maar ook daar verwacht ik een probleem als er te weinig kinderen worden geboren en de mensen steeds langer leven.
De vraag is wat ouderen hebben opgebouwd en welke generatie dat is geweest. Dat zijn niet de babyboomer geweest maar hun ouders die Nederland weer moesten opbouwen na WO-II. Hun ouders hebben te maken krijgen met bijzondere lange werkdagen waarbij zelfs op zaterdag moest worden gewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: zo jan 27, 2019 11:15 am 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:

Raya, je moet niet kijken wat er in zit, maar naar de verplichtingen want mensen worden ook steeds ouder. Daarnaast is er nu een generatie die mogelijk weinig kan bijdragen omdat ze zich diep in de schulden moet steken als ze een studie moeten volgen. En steeds meer mensen krijgen te maken met flexwerk dat hen geen zekerheid meer biedt. Je kunt van deze mensen niet vragen of ze nog effe meer premie gaan afdragen. Daarnaast vindt ik het niet eerlijk als mensen vroeg zijn gestopt met werken en tot hun 90e levensjaar pensioen ontvangen omdat ze zo oud worden, en ook niet gekort mogen worden op hun pensioen. De last van vergrijzing is echt duidelijk voelbaar. Daarnaast is de private pensioenpot geen omslagstelsel, de AOW wel maar ook daar verwacht ik een probleem als er te weinig kinderen worden geboren en de mensen steeds langer leven.
De vraag is wat ouderen hebben opgebouwd en welke generatie dat is geweest. Dat zijn niet de babyboomer geweest maar hun ouders die Nederland weer moesten opbouwen na WO-II. Hun ouders hebben te maken krijgen met bijzondere lange werkdagen waarbij zelfs op zaterdag moest worden gewerkt.

Daar is ook naar gekeken. Je moet daarbij wel berekenen wat je nog tegoed hebt aan inleg voor en door mensen aan wie je later moet uitkeren, als ze de pensioengerechtigde leeftijd hebben gehaald. Het is niet zo dat iemand die pas vijf jaar heeft ingelegd, nu al voor het volle pond meegerekend kan en mag worden.
Zelfs als je van 8.000.000 gepensioneerden en mensen in in opbouw uitgaat, op dit moment, zit er gemiddeld 175.000 euro in de pot voor ieder. Let wel, gemiddeld. Dus niet correct gerekend ook voor mensen die pas een paar jaar hebben bijgedragen. In feite moet je ook hier naar de uitersten kijken en alles daartussen, in de juiste aantallen. Maar die cijfers krijgen wij nooit te zien.
Pensioenen hebben namelijk weinig met vergrijzing te maken, omdat mensen die recht hebben op pensioen, dat zelf gedurende hun werkzame leven hebben ingelegd. Mensen die nooit hebben ingelegd, krijgen ook geen pensioen, en mensen die maar een paar jaar hebben ingelegd krijgen een euro of vijf in de maand. De meeste pensioenaanspraken op dit moment, komen niet verder dan een paar tientjes tot een paar honderd euro in de maand.
Je moet pensioen dan ook niet verwarren met AOW, wat een omslagstelsel is.

Dat er nu een generatie is die weinig kan bijdragen, ligt niet aan de babyboomers, die telkens de schuld krijgen van P-G. Dat ligt aan de huidige generatie werkgevers, bestuurders en de huidige beleggers, van alle leeftijden, die de werkenden uitbuiten om zelf zoveel mogelijk als winst en bonussen op te strijken.

Het zijn veel babyboomers die zelf nog in armoede zijn opgevoed na de oorlog in de jaren van wederopbouw. De lonen waren laag en er moest hard gewerkt worden. Later kregen de babyboomers het pas beter en was een deel in staat een woning te kopen. Een groot deel echter ook niet, en is altijd relatief arm gebleven. Je ziet het o.a. aan de verhouding huur- en koopwoningen. En als mensen al een woning hebben kunnen kopen, hebben ze op andere zaken krom moeten liggen. Middeninkomens zijn nooit rijk geweest in Nederland. Nu niet, maar decennia geleden ook niet. En zelf weet je ook van de belastingval. Een paar duizend bruto meer verdienen, betekent maar een paar honderd euro netto erbij.

Laten we dus niet doen alsof al die babyboomers het zo goed hebben gehad en nu stinkend rijk zijn, en alles gejat zouden hebben van hun kinderen, want dat is gewoon zwets, en niets anders dan jalouzie van kinderen die niet kunnen wachten op de dood van hun ouders om te erven.

Ga dus niet veralgeminseren. Bekijk de feiten inclusief de uitersten en alles wat daar tussen ligt, in de juiste verhoudingen. Ga niet, net als P-G, DE babyboomers overal de schuld van geven. Ook babyboomers hebben de handen uit de mouwen moeten steken, zowel in goed betaalde banen als in slecht betaalde banen als stratenmaker, rioolreinger, straatveger en vuilnisman.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: zo jan 27, 2019 1:24 pm 
lid

Citaat:
Daar is ook naar gekeken. Je moet daarbij wel berekenen wat je nog tegoed hebt aan inleg voor en door mensen aan wie je later moet uitkeren, als ze de pensioengerechtigde leeftijd hebben gehaald. Het is niet zo dat iemand die pas vijf jaar heeft ingelegd, nu al voor het volle pond meegerekend kan en mag worden.
Zelfs als je van 8.000.000 gepensioneerden en mensen in in opbouw uitgaat, op dit moment, zit er gemiddeld 175.000 euro in de pot voor ieder. Let wel, gemiddeld. Dus niet correct gerekend ook voor mensen die pas een paar jaar hebben bijgedragen. In feite moet je ook hier naar de uitersten kijken en alles daartussen, in de juiste aantallen. Maar die cijfers krijgen wij nooit te zien.
Pensioenen hebben namelijk weinig met vergrijzing te maken, omdat mensen die recht hebben op pensioen, dat zelf gedurende hun werkzame leven hebben ingelegd. Mensen die nooit hebben ingelegd, krijgen ook geen pensioen, en mensen die maar een paar jaar hebben ingelegd krijgen een euro of vijf in de maand. De meeste pensioenaanspraken op dit moment, komen niet verder dan een paar tientjes tot een paar honderd euro in de maand.
Je moet pensioen dan ook niet verwarren met AOW, wat een omslagstelsel is.
Als je werkt met een doorsneepremie wordt pensioen helaas door vergrijzing gestuurd. Je vergeet namelijk dat mensen steeds langer leven en dus ook steeds langer moeten werken en desondanks dat de premie wel omhoog gaat maar de opbouw wordt verlaagd en bovendien er méér risico is voor de deelnemers.

Citaat:
Dat er nu een generatie is die weinig kan bijdragen, ligt niet aan de babyboomers, die telkens de schuld krijgen van P-G. Dat ligt aan de huidige generatie werkgevers, bestuurders en de huidige beleggers, van alle leeftijden, die de werkenden uitbuiten om zelf zoveel mogelijk als winst en bonussen op te strijken.
P-G wijst op het feit dat de babyboomers onwijs hebben geprofiteerd maar vergeten dat de verzorgingsstaat niet houdbaar is door dat er te weinig kinderen worden geboren en ook steeds later worden geboren als de vrouw al 40 is.Dat is steeds meer regel dan uitzondering.

Citaat:
Het zijn veel babyboomers die zelf nog in armoede zijn opgevoed na de oorlog in de jaren van wederopbouw. De lonen waren laag en er moest hard gewerkt worden. Later kregen de babyboomers het pas beter en was een deel in staat een woning te kopen. Een groot deel echter ook niet, en is altijd relatief arm gebleven. Je ziet het o.a. aan de verhouding huur- en koopwoningen. En als mensen al een woning hebben kunnen kopen, hebben ze op andere zaken krom moeten liggen. Middeninkomens zijn nooit rijk geweest in Nederland. Nu niet, maar decennia geleden ook niet. En zelf weet je ook van de belastingval. Een paar duizend bruto meer verdienen, betekent maar een paar honderd euro netto erbij.
Babyboomers zijn mensen die na afloop van WO-II zijn geboren maar vóór 1956. Met de komst van de gasbel hebben zij het meeste profijt gehad. En toen kon je studeren zonder schulden te maken en hebben zij later enorm geprofiteerd van alle subsidies op wonen

Citaat:
Laten we dus niet doen alsof al die babyboomers het zo goed hebben gehad en nu stinkend rijk zijn, en alles gejat zouden hebben van hun kinderen, want dat is gewoon zwets, en niets anders dan jalouzie van kinderen die niet kunnen wachten op de dood van hun ouders om te erven.
Nou moet je niet raar staan te praten. Het probleem is juist millenials zich steeds vaker in de schulden moet steken en dan ook nog te maken krijgen met een peperdure energietransitie die naar alle waarschijnlijkheid niet het gewenste resultaat oplevert maar wel bakken met geld kost. En ook daarin zullen de ouderen niet bijdragen.

Citaat:
Ga dus niet veralgeminseren. Bekijk de feiten inclusief de uitersten en alles wat daar tussen ligt, in de juiste verhoudingen. Ga niet, net als P-G, DE babyboomers overal de schuld van geven. Ook babyboomers hebben de handen uit de mouwen moeten steken, zowel in goed betaalde banen als in slecht betaalde banen als stratenmaker, rioolreinger, straatveger en vuilnisman.
P-G stelt dat qua vermogen een omgekeerde piramide zichtbaar is: de jonkies hebben niet veel maar de gepensioneerde ouderen wel. En dat is al zichtbaar in een andere statistiek: de verkoop van nieuwe auto's waarin gepensioneerde rijkelijk zijn vertegenwoordigd. Dat is een feit. En dan wordt er nog verwacht dat die gepensioneerden worden verzorgd door de jongeren. Vergeet het maar, dat kunnen zij niet opbrengen mede ook doordat zij te maken krijgen met steeds minder zekerheden en méér schulden. Ik voorspel dat mede door een huizentekort er steeds meer stellen zullen zijn die besluiten om geen kinderen op deze aardbol te zetten. Het probleem wordt dus vergroot. En: elke socialist of sociaal-democraat pleit er voor dat de mensen met de breedste schouders de zwaarste lasten torsen. Dat er een groeiende rijke groep is die dat weigert zijn er ook veel minder brede schouders beschikbaar die de lasten torsen voor de gepensioneerden.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: zo jan 27, 2019 3:13 pm 
lid

Niemand ontkent dat babyboomers hebben geprofiteerd van gunstig tij, terwijl veel babyboomers net zo goed hebben geleden onder ongunstig tij (denk aan de jaren 80) en stop eens met het algemeniseren. Een aantal babyboomers hebben flink geprofiteerd van het gunstig tij, zoals ook mensen uit andere generaties hebben geprofiteerd, voor en na de babyboomers. Denk aan de Yuppen, bijvoorbeeld, maar ook onder de millenials is er een groep die stevig heeft geprofiteerd. Maar dat ging dan altijd weer ten koste van anderen, ook uit de eigen generatie.

Ik ben in ieder geval niet rijk geworden, en velen met mij niet. Wij hebben een pensioentje van 5 of 10 euro in de maand, geen eigen woning, en geen geld voor een kadootje voor de kleinkinderen. Zelfs geen auto om ze op verjaardagen op te zoeken.

Laat je toch niet misleiden door de statistieken, de gemiddelden.
Ook niet als het om pensioenen gaat. Als we werkelijk doorsnee pensioenen kregen, kregen we wel meer dan dat luizige tientje in de maand. Enkelen hebben er flink van geprofiteerd, door het laatste jaar voor het pensioen zichzelf in dienst van een BV, een forse salarisverhoging toe te kennen, waardoor hun totale pensioen fors omhoog ging. Maar dan heb je het over een stel raddraaiers, die vaak niet eens babyboomers waren, maar nog uit de generatie daarvoor.

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: zo jan 27, 2019 3:34 pm 
lid

Raya schreef:
Niemand ontkent dat babyboomers hebben geprofiteerd van gunstig tij, terwijl veel babyboomers net zo goed hebben geleden onder ongunstig tij (denk aan de jaren 80) en stop eens met het algemeniseren. Een aantal babyboomers hebben flink geprofiteerd van het gunstig tij, zoals ook mensen uit andere generaties hebben geprofiteerd, voor en na de babyboomers. Denk aan de Yuppen, bijvoorbeeld, maar ook onder de millenials is er een groep die stevig heeft geprofiteerd. Maar dat ging dan altijd weer ten koste van anderen, ook uit de eigen generatie.

Ik ben in ieder geval niet rijk geworden, en velen met mij niet. Wij hebben een pensioentje van 5 of 10 euro in de maand, geen eigen woning, en geen geld voor een kadootje voor de kleinkinderen. Zelfs geen auto om ze op verjaardagen op te zoeken.

Ook niet als het om pensioenen gaat. Als we werkelijk doorsnee pensioenen kregen, kregen we wel meer dan dat luizige tientje in de maand. Enkelen hebben er flink van geprofiteerd, door het laatste jaar voor het pensioen zichzelf in dienst van een BV, een forse salarisverhoging toe te kennen, waardoor hun totale pensioen fors omhoog ging. Maar dan heb je het over een stel raddraaiers, die vaak niet eens babyboomers waren, maar nog uit de generatie daarvoor.
Mijn moeder is niet rijk en ook geen babyboomer. Maar ze heeft wel ongeveer 4x het vermogen van wat haar kinderen hebben, w.o. een eigen huis. P-G zegt ook niet alle babyboomers en alle gepensioneerden vermogend zijn want uitzonderingen nagelaten. Maar P-G kijkt naar de doorsnee.

Ongetwijfeld zullen er een aantal millenials zijn die vermogend zijn en mogelijk al hun schaapjes op het droge hebben, dat heeft de meerderheid niet, laat staan dat ze een goed pensioen hebben, een eigen huis, zekerheid en weinig schulden. Daarnaast is er nog iets anders: doordat de babyboomers met pensioen gaan, zullen ze harder moeten werken.

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: zo jan 27, 2019 4:00 pm 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:

Mijn moeder is niet rijk en ook geen babyboomer. Maar ze heeft wel ongeveer 4x het vermogen van wat haar kinderen hebben, w.o. een eigen huis. P-G zegt ook niet alle babyboomers en alle gepensioneerden vermogend zijn want uitzonderingen nagelaten. Maar P-G kijkt naar de doorsnee.

Ongetwijfeld zullen er een aantal millenials zijn die vermogend zijn en mogelijk al hun schaapjes op het droge hebben, dat heeft de meerderheid niet, laat staan dat ze een goed pensioen hebben, een eigen huis, zekerheid en weinig schulden. Daarnaast is er nog iets anders: doordat de babyboomers met pensioen gaan, zullen ze harder moeten werken.

Hoe oud is je moeder. Hoe lang hebben je vader en moeder moeten werken? En hoe lang zijn jullie bezig geweest met sparen? Hoeveel jaar hebben jullie al gewerkt? Moet je er ook niet zelf iets voor doen als dat in je werkvermogen ligt? En natuurlijk zijn wisselend goede tijden en slechte tijden. Dat is altijd zo geweest. Er zijn altijd generaties waarvan sommigen extra van het tij profiteren. Kijk maar eens naar de Gouden Eeuw. Stop toch eens met die jalouzie en steek zelf de handen uit de mouwen. Zorg dat het voor jullie kinderen weer een goede toekomst wordt, als het dat voor jullie zelf niet is. Al het vermogen van de babyboomers komt echt wel jullie kant op. Als ze dood zijn, niet eerder!

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: zo jan 27, 2019 7:42 pm 
lid

Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:

Hoe oud is je moeder. Hoe lang hebben je vader en moeder moeten werken? En hoe lang zijn jullie bezig geweest met sparen? Hoeveel jaar hebben jullie al gewerkt? Moet je er ook niet zelf iets voor doen als dat in je werkvermogen ligt? En natuurlijk zijn wisselend goede tijden en slechte tijden. Dat is altijd zo geweest. Er zijn altijd generaties waarvan sommigen extra van het tij profiteren. Kijk maar eens naar de Gouden Eeuw. Stop toch eens met die jalouzie en steek zelf de handen uit de mouwen. Zorg dat het voor jullie kinderen weer een goede toekomst wordt, als het dat voor jullie zelf niet is. Al het vermogen van de babyboomers komt echt wel jullie kant op. Als ze dood zijn, niet eerder!
Mijn moeder is bijna 86 en heeft in de gezinsverzorging gewerkt totdat ze met mijn vader trouwde en er kindertjes kwamen (w.o. ik dus).
Mijn vader heeft enorme mazzel gehad want die kon op zijn 58e weg met een regeling maar dat heeft niet iedereen.Wie moet de jaloezie stoppen? Ik of jij?

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: zo jan 27, 2019 9:25 pm 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:
Biertje schreef:

Mijn moeder is bijna 86 en heeft in de gezinsverzorging gewerkt totdat ze met mijn vader trouwde en er kindertjes kwamen (w.o. ik dus).
Mijn vader heeft enorme mazzel gehad want die kon op zijn 58e weg met een regeling maar dat heeft niet iedereen.Wie moet de jaloezie stoppen? Ik of jij?

Iedereen die denkt dat het geld alle babyboomers maar in de schoot is gevallen en zelf nog amper iets heeft gepresteerd en dat dat de schuld is van de babyboomers.
Kijk naar de bewindslieden, de elitie-kliek, die al decennialang de macht naar zich toe heeft getrokken en de maatschappij waarbij het goed ging voor de burgers, aan het afbreken is, ten gunste van de grote bedrijven, de winsten, de rijken en grote beleggers.
Al die klagers moeten zelf ook op de juiste persoon stemmen, niet op partijen waar neoliberalen de macht hebben gegrepen, als VVD, CDA, D66 en PvdA, bijvoorbeeld. En GroenLinks is ook niet meer te vertrouwen! Volg de politiek.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: ma jan 28, 2019 7:26 pm 
lid

Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:

Iedereen die denkt dat het geld alle babyboomers maar in de schoot is gevallen en zelf nog amper iets heeft gepresteerd en dat dat de schuld is van de babyboomers.
Kijk naar de bewindslieden, de elitie-kliek, die al decennialang de macht naar zich toe heeft getrokken en de maatschappij waarbij het goed ging voor de burgers, aan het afbreken is, ten gunste van de grote bedrijven, de winsten, de rijken en grote beleggers.
Al die klagers moeten zelf ook op de juiste persoon stemmen, niet op partijen waar neoliberalen de macht hebben gegrepen, als VVD, CDA, D66 en PvdA, bijvoorbeeld. En GroenLinks is ook niet meer te vertrouwen! Volg de politiek.
Als ik kijk naar mijzelf en ik al te maken krijg met een opbouwkorting, terwijl ik nog met pensioen moet en dat ik nog risicoloop moeten die babyboomers niet klagen.

https://www.youtube.com/watch?v=EBRXJxbl9vA

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: ma jan 28, 2019 9:04 pm 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:
Biertje schreef:

Als ik kijk naar mijzelf en ik al te maken krijg met een opbouwkorting, terwijl ik nog met pensioen moet en dat ik nog risicoloop moeten die babyboomers niet klagen.

Als babyboomer, die binnenkort zijn pensioen krijgt van € 5 in de maand, en daar ook nog eens op gekort wordt, mag ik best wel klagen. Vooral als ik zie wat ik heb ingelegd.

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: ma jan 28, 2019 9:13 pm 
lid

Raya schreef:
P-G schreef:
Raya schreef:

Fictieve rendementen wel dan?

Opgeblazen rendementen doen de vermogenspositie van pensioenfondsen weinig goed. De activa zegt weinig over de solvabiliteit.

Wil jij ontkennen dat het werkelijke rendement van de pensioenfondsen rond de zes procent lag?

http://www.pensioenweetjes.nl/rekenrente.html

Het rendement zegt niets over de solvabiliteit.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: ma jan 28, 2019 9:50 pm 
lid

Raya schreef:
En GroenLinks is ook niet meer te vertrouwen! Volg de politiek.
Afbeelding

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: di jan 29, 2019 5:55 am 
lid

Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:

Als babyboomer, die binnenkort zijn pensioen krijgt van € 5 in de maand, en daar ook nog eens op gekort wordt, mag ik best wel klagen. Vooral als ik zie wat ik heb ingelegd.
Dat geloof ik niet dat babyboomers zo weinig krijgen.

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: di jan 29, 2019 7:25 am 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:
Biertje schreef:

Het kan wel als je in je leven 1 of 2 jaartjes gewerkt hebt.

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: di jan 29, 2019 9:49 am 
lid

P-G schreef:
Raya schreef:
P-G schreef:

Opgeblazen rendementen doen de vermogenspositie van pensioenfondsen weinig goed. De activa zegt weinig over de solvabiliteit.

Wil jij ontkennen dat het werkelijke rendement van de pensioenfondsen rond de zes procent lag?

http://www.pensioenweetjes.nl/rekenrente.html

Het rendement zegt niets over de solvabiliteit.

Als je solvabel bent en je rendement is hoog, tast dat de solvabiliteit niet aan.

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: di jan 29, 2019 10:02 am 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:
Biertje schreef:

Pensioendeelname is niet altijd verplicht geweest. Veel babyboomers kregen de gelegenheid niet om voor een pensioen te sparen. Ook veel babyboomers kwamen in laag betaalde banen terecht met minimumloon (eind 1968 was dat fl 100 in de week voor 25-jarigen). Ook de babyboomers hebben ernstige crises meegemaakt met hoge werkloosheid en niet zelden blijvende werkloosheid, door allerlei voorrangsmaatregelen, juist weer voor jongeren, vrouwen, etc. Eenmaal langduriger werkloos was toen ook al een heel groot probleem om uberhaupt weer aan het werk te komen. Tijdens een uitkering bouwde en bouw je geen pensioen op. Er is niets nieuws onder de zon. Veel babyboomers moeten het nu doen met geen of een uitermate laag aanvullend pensioen, van inderdaad niet meer dan een paar tientjes in de maand.

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: di jan 29, 2019 1:40 pm 
lid

Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:

Pensioendeelname is niet altijd verplicht geweest. Veel babyboomers kregen de gelegenheid niet om voor een pensioen te sparen. Ook veel babyboomers kwamen in laag betaalde banen terecht met minimumloon (eind 1968 was dat fl 100 in de week voor 25-jarigen). Ook de babyboomers hebben ernstige crises meegemaakt met hoge werkloosheid en niet zelden blijvende werkloosheid, door allerlei voorrangsmaatregelen, juist weer voor jongeren, vrouwen, etc. Eenmaal langduriger werkloos was toen ook al een heel groot probleem om uberhaupt weer aan het werk te komen. Tijdens een uitkering bouwde en bouw je geen pensioen op. Er is niets nieuws onder de zon. Veel babyboomers moeten het nu doen met geen of een uitermate laag aanvullend pensioen, van inderdaad niet meer dan een paar tientjes in de maand.

Nou ja het kan natuurlijk dat je al die jaren niet hebt opgelet, dat je alle pech van de wereld hebt gehad, alleen maar verkeerde beslissingen hebt genomen en geen moment hebt nagedacht over je inkomen na je 65e en dat je na een werkzaam leven met 5 euro pensioen per maand bovenop je AOW moet zien rond te komen, maar laten we nu niet doen dat dit een algemeen geldend verhaal is.

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: di jan 29, 2019 2:45 pm 
lid

Dat veel vooral vrouwelijke babyboomers geen pensioen krijgen klopt, toen was er nog geen
pensioenopbouw, toen die wel kwam werkten de meeste vrouwen niet dus zij leven vaak alleen van
hun AOW.
Maar ik hoor ze niet klagen, dat doen de jongeren wel.

Misschien kunnen er ontslagen vallen bij diverse pensioenfondsen met hun grote gebouwen
en naar ik denk, riante salarissen.

Uiteindelijk zijn ze onze werknemers.
Hier lees ik nooit iets over.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 109 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]