Het is nu do jan 17, 2019 11:29 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2018 11:29 am 
lid

De sneeuw die zaterdagavond en in de nacht van zaterdag op zondag viel zorgt voor vertragingen op het spoor. Zo rijden er geen treinen tussen Utrecht en Schiphol door een wisselstoring.

De NS verwacht dat de wisselstoring rond 10.30 uur is opgelost.

Ook op andere trajecten zorgt de sneeuw voor verstoringen. Er rijden geen intercity's tussen Amsterdam Centraal en Almere door een wisselstoring. Volgens de NS zou de storing rond 10.30 uur verholpen moeten zijn.

Op Amsterdam Holendrecht kunnen door een wisselstoring geen treinen stoppen. Dat duurt tot ongeveer 11.00 uur.

Ook tussen Lelystad Centrum en Zwolle, Duivendrecht en Amsterdam RAI, Oss en Wijchen rijden de treinen niet volgens dienstregeling. De NS meldt dat het bussen in heeft gezet. Op het traject tussen Alphen aan den Rijn en Gouda rijden geen treinen door een defecte trein en van en naar Weesp rijden geen treinen door een wisselstoring.

Door een wisselstoring rijden geen sprinters tussen Utrecht en Breukelen. Dat levert volgens de NS een extra reistijd van een uur op. Om 11.15 uur is de storing naar verwachting weer verholpen.

De woordvoerder verwacht dat de problemen niet lang aanhouden, vanwege de "snel opschuivende vorstgrens".

https://www.nu.nl/binnenland/5633138/ge ... rweer.html

Ik weet niet hoe het bij jullie is maar hier ligt er een centimetertje sneeuw en heeft het krap drie graden gevroren....

Wat is dit voor geknoei met dat moderne treinenspul !? Dit gezeur hadden we vroeger toch niet.

Nu op een zondagochtend maar stel je voor wat een ellende dit maandag zou hebben opgeleverd of wanneer de vorst wel een week zou aanhouden.

Het OV kan zo nooit een volwaardig alternatief voor mijn heilige koe zijn. Het is nog schreeuwend duur ook.

En onze overheid is opnieuw in gebreke.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2018 12:27 pm 
lid

Nee, want na twee regenbuitjes heb je geen 1000 kilometer file staan of zo, laat staan bij een sneeuwbui. :gniffel:
Het is natuurlijk niet OF OF, maar EN EN, echter zul je als land wel voldoende in infrastructuur en alternatieve oplossingen (flexibiliteit) moeten investeren.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2018 12:38 pm 
lid

Ik zag gisteren in gedachten al dit soort artikelen verschijnen, veel code geel voor een laagje sneeuw waar ze ons in Noorwegen en Zwitserland om uitlachen. We hebben dus nu al te maken met wissels die niet tegen een beetje sneeuw kunnen. Is er nu niemand te vinden die deze verstoring kan oplossen? Wordt er te veel gesproken over het weer i.p.v. te handelen naar de weerverwachtingen?

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2018 1:35 pm 
lid

Lies schreef:
Ik zag gisteren in gedachten al dit soort artikelen verschijnen, veel code geel voor een laagje sneeuw waar ze ons in Noorwegen en Zwitserland om uitlachen. We hebben dus nu al te maken met wissels die niet tegen een beetje sneeuw kunnen. Is er nu niemand te vinden die deze verstoring kan oplossen? Wordt er te veel gesproken over het weer i.p.v. te handelen naar de weerverwachtingen?
Nederland heeft een ongeneeslijke ziekte: continue het wiel willen uitvinden en niet genoegen nemen met het volledig overnemen van systemen die in andere landen perfect werken Zelfs mijn familielid die zijn bedrijf heeft verkocht had daar continue last van, en met name vanuit de overheid: de vraag om communicatiesystemen te bouwen die bepaald niet gangbaar zijn, veel maatwerk vragen en daardoor duur zijn maar juist dat kostenplaatje is dan onaanvaardbaar .

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2018 1:45 pm 
lid

HvR schreef:

De sneeuw die zaterdagavond en in de nacht van zaterdag op zondag viel zorgt voor vertragingen op het spoor. Zo rijden er geen treinen tussen Utrecht en Schiphol door een wisselstoring.

De NS verwacht dat de wisselstoring rond 10.30 uur is opgelost.

Ook op andere trajecten zorgt de sneeuw voor verstoringen. Er rijden geen intercity's tussen Amsterdam Centraal en Almere door een wisselstoring. Volgens de NS zou de storing rond 10.30 uur verholpen moeten zijn.

Op Amsterdam Holendrecht kunnen door een wisselstoring geen treinen stoppen. Dat duurt tot ongeveer 11.00 uur.

Ook tussen Lelystad Centrum en Zwolle, Duivendrecht en Amsterdam RAI, Oss en Wijchen rijden de treinen niet volgens dienstregeling. De NS meldt dat het bussen in heeft gezet. Op het traject tussen Alphen aan den Rijn en Gouda rijden geen treinen door een defecte trein en van en naar Weesp rijden geen treinen door een wisselstoring.

Door een wisselstoring rijden geen sprinters tussen Utrecht en Breukelen. Dat levert volgens de NS een extra reistijd van een uur op. Om 11.15 uur is de storing naar verwachting weer verholpen.

De woordvoerder verwacht dat de problemen niet lang aanhouden, vanwege de "snel opschuivende vorstgrens".

https://www.nu.nl/binnenland/5633138/ge ... rweer.html

Ik weet niet hoe het bij jullie is maar hier ligt er een centimetertje sneeuw en heeft het krap drie graden gevroren....

Wat is dit voor geknoei met dat moderne treinenspul !? Dit gezeur hadden we vroeger toch niet.

Nu op een zondagochtend maar stel je voor wat een ellende dit maandag zou hebben opgeleverd of wanneer de vorst wel een week zou aanhouden.

Het OV kan zo nooit een volwaardig alternatief voor mijn heilige koe zijn. Het is nog schreeuwend duur ook.

En onze overheid is opnieuw in gebreke.
In 1979 was Nederland bijna ingevroren en ingesneeuwd. Wat er toen speelde is dat maar een handvol wissels elektrisch waren verwarmd. Alkmaar-Amsterdam, een traject wat je toen in die tijd aflegde in 32 minuten, ik deed er toen met die verschrikkelijke dagen in 1979 toen het gigantische begon te sneeuwen en te vriezen er bijna 6 uur over omdat we haasje over moesten, en bij elk station moesten wisselen van trein.

Er zijn ernstige fouten gemaakt, zowel met de elektrificatie als met de beveiliging van ons spoor. Met name de failsafe van de systemen speelde geen enkele rol.

Of het OV schreeuwend duur is betwijfel ik. Enkel reis is inderdaad niet goedkoop en reizen in de spits ook niet maar ga dan eens buiten de spits reizen. Daar kan je met je auto niet tegenop.

Ik wijs er wel op dat het plaatje van de NS een vertekend beeld geeft want er is ook sprake van regulier onderhoud aan het spoor

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2018 3:40 pm 
lid

Vroeger had de NS de bouw en het onderhoud van het spoor zelf in de hand, middels het Spoorweg BouwBedrijf.

Dat is nu allemaal middels aanbestedingen, naar de particuliere markt overgeheveld. Het moet zo goedkoop mogelijk en dat is uiteraard duurkoop. Een paar milimeter sneeuw op het spoornet en wissels werken niet meer, en treinen slippen.

Ook hier betalen we voor de neoliberalisering een torenhoge prijs.

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2018 3:50 pm 
lid

HvR schreef:
OV in Nederland definitief kaduuk....

Bullshit, we hebben prima openbaar vervoer in dit land. Het meeste commentaar in dit draadje vind ik gemauw op afstand, van autorijdende krantenlezers, die de berichtjes lezen over vertraging op het spoor en hoofdschuddend (en met leedvermaak) toekijken, hoe "hun geld" wordt verspild. Ik ben een OV-gebruiker en ja, af en toe strand je op een station. Pech. Kost een paar uur, dan kunnen we weer verder.

HvR schreef:
Dit gezeur hadden we vroeger toch niet.

Nou.. was het journaal er vroeger ook altijd als de kippen bij, wanneer er koper werd gejat of wanneer er een treintje uitviel ? of een wisselstoring optrad ? Dat had geen nieuwswaarde. Hadden we vroeger ook een spoorbeheer, wat financieel hun eigen broek moest ophouden ? Reden de treinen vroeger bijna 90% op tijd ? Dacht het toch niet..

En er zijn nog een paar technische redenen..

Treinen rijden veel sneller dan vroeger, de veiligheids-marges rond wissels zijn dus ook strenger. De snelheden vereisen ook, dat er bijvoorbeeld géén blad op de wissels ligt. Bij regen en sneeuw heb je weer andere problemen. Modern spoor moet ook strakker liggen in verband met die snelheiden, de bovenleiding idem dito. Het breekt ook sneller. We zitten nu in de winter, vergeet de (droge, hete) zomer niet die we hebben gehad. Temperatuurverschillen laten hout en metaal meer "werken". Door het neerslagtekort in de zomer is er bovendien verstuiving geweest van grond rondom het spoor. Gaat het dan ineens regenen, dan blijft het water daar staan, of op de verkeerde plekken staan. Wissels raken beschadigd door corrosie.. Mij verbazen de problemen niet. Ik ben een regelmatig treinreiziger, het is altijd duimen, dat mijn treintje er net niet bij zit :)

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2018 5:34 pm 
lid

Een hogere snelheid haalt niet veel uit, als door de eisen als een blaadje op de wissel of een spatje in een spoor, het treinverkeer met een domino-effect ontregeld raakt.
Kun je beter iets minder snel, maar wel consequenter op tijd rijden met minder vertraging.

En ja, ik was ook vroeger een frequent gebruiker van Openbaar Vervoer, waaronder de trein.
Het was toen toch wel iets beter. Blaadjes of een laagje sneeuw maakte niet uit. Misschien 10 minuten vertraging, maar de treinen reden wel. En er waren ook veel meer buslijnen. En op veel lijnen frequenter dan nu.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: zo dec 16, 2018 7:35 pm 
lid

Waarom is het vandaag onmogelijk om op Schiphol te landen middels ILS cat III?

https://www.bnr.nl/nieuws/politiek/1036 ... ar-blijven

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: ma dec 17, 2018 8:02 pm 
lid

Vroeger was alles beter.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: ma dec 17, 2018 9:24 pm 
lid

Marcel schreef:
Vroeger was alles beter.

Nou, alles?

Een aantal dingen wel.