Het is nu di dec 18, 2018 11:45 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 10:50 am 
lid

Het overleg tussen werkgevers-, werknemersorganisatie is mislukt. Dat ziet er dus ongunstig uit voor de gepensioneerden. Die moeten vooralsnog maar op een alsmaar kleiner wordend houtje bijten.
Het voornaamste probleem gaat over de snelle stijging van de AOW-leeftijd en de mogelijkheid om eerder te kunnen stoppen met werken voor mensen met een zwaar beroep; deze items bleken te grote struikelblokken.
Ik zou zeggen als er geen alles omvattend akkoord gesloten kan worden sluit dan maar een akkoord over waar men het wel over eens is. Dan kan over de overblijvende geschilpunten verder onderhandeld worden.
Eén en ander heeft voor de gepensioneerden waarschijnlijk tot gevolg dat de pensioenfondsen volgend jaar de uit te keren pensioenen nu echt moeten gaan korten. Dat ziet er niet al te best uit.
Voor de 50 plus partij, van die potjeslatijn sprekende voorman en die malle advocaat, is dit een godsgeschenk. Die krijgt er weer heel wat stemmers bij.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 11:19 am 
lid

Deelakkoorden zijn soms dodelijk.
Het is namelijk een akkoord over zaken waar je het over eens bent en datgene waar je het niet over eens bent, blijft dan verder voorlopig, en misschien wel definitief liggen, want er is geen druk meer. Sterker nog, als het kabinet het tempo niet wil matigen, terwijl B dat wel wil, en je besluit dat punt dan maar te parkeren en een akkoord te sluiten waar je het wel over eens bent, heeft het Kabinet gewonnen, want dan wordt het tempo niet gematigd.

Ik heb die fout zelf een keer gemaakt bij onderhandelingen in mijn jonge leven. Het was de grootste fout in mijn leven. Niet doen dus!

Sterker nog, het kost het kabinet helemaal niet zoveel geld. Ze rekenen zich nu rijk met inkomsten na hun regeerperiodie, dus willen over hun graf heen regeren. Daarbij hoeft de winstbelasting voor de grote bedrijven helemaal niet verder omlaag. Die kan zelfs wel weer wat omhoog. En wat denk je van de rulings. Als je die 1 of 2 procent die grote bedrijven nu in de praktijk betalen, verhoogd naar 10% haal je vele miljarden extra binnen, om zelfs versleten mensen op hun vijftigste een AOW te betalen.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 11:51 am 
lid

Ik maak een enorme fout door de 50 plus partij te verbinden aan de FD partij. Die hebben natuurlijk niets met elkaar van doen. Sorry.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 11:56 am 
lid

Raya schreef:
Het is namelijk een akkoord over zaken waar je het over eens bent en datgene waar je het niet over eens bent, blijft dan verder voorlopig, en misschien wel definitief liggen, want er is geen druk meer. Sterker nog, als het kabinet het tempo niet wil matigen, terwijl B dat wel wil, en je besluit dat punt dan maar te parkeren en een akkoord te sluiten waar je het wel over eens bent, heeft het Kabinet gewonnen, want dan wordt het tempo niet gematigd.

Ik heb die fout zelf een keer gemaakt bij onderhandelingen in mijn jonge leven. Het was de grootste fout in mijn leven. Niet doen dus!

Sterker nog, het kost het kabinet helemaal niet zoveel geld. Ze rekenen zich nu rijk met inkomsten na hun regeerperiodie, dus willen over hun graf heen regeren. Daarbij hoeft de winstbelasting voor de grote bedrijven helemaal niet verder omlaag. Die kan zelfs wel weer wat omhoog. En wat denk je van de rulings. Als je die 1 of 2 procent die grote bedrijven nu in de praktijk betalen, verhoogd naar 10% haal je vele miljarden extra binnen, om zelfs versleten mensen op hun vijftigste een AOW te betalen.

Ik weet niet of die zogenaamde rulings over meer jaren zijn afgesproken of dat ze open te breken zijn of per jaar afgesproken worden. Verder zullen de betreffende bedrijven wel uit ons land verdwijnen als ze ergens anders goedkoper hun belastingen kunnen onderbrengen.
In ieder geval zou de Europese commissie hier in het algemeen paal en perk aan kunnen stellen, zodat ze niet van het ene EU 'belastingparadijs' naar het andere kunnen hoppen. .

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 12:24 pm 
lid

Als ze vertrekken, kosten ze ook niets meer. Nu doen ze wel een beroep op allerhande voorzieningen als infrastructuur, onderwijs, universiteiten, subsidies (tientallen miljarden), etc.
Daarbij kijken ze wel uit. Nederlanders zijn over het algemeen werknemers met een hoge productiviteit. Veel productie dat naar lage lonenlanden was verplaatst, is alweer terugverplaatst. Alleen multinationals als Philips, Unielever, etc, de grote wereldspelers, hebben veel productie naar superlagelonenlanden verplaatst en houden het daar, omdat daar ook goede belastingafspraken te maken zijn.

En als ze vertrekken, kunnen we invoerheffingen leggen op hun producten. Krijgen de kleintjes, de echte banenmotoren, weer een kans.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 12:36 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Raya schreef:

Ik weet niet of die zogenaamde rulings over meer jaren zijn afgesproken of dat ze open te breken zijn of per jaar afgesproken worden. Verder zullen de betreffende bedrijven wel uit ons land verdwijnen als ze ergens anders goedkoper hun belastingen kunnen onderbrengen.
In ieder geval zou de Europese commissie hier in het algemeen paal en perk aan kunnen stellen, zodat ze niet van het ene EU 'belastingparadijs' naar het andere kunnen hoppen. .
Waarom niet de belastingparadijzen sluiten?

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 12:45 pm 
lid

Wanneer stopt het werken, vooral voor mensen met zwaar lichamelijk werk vind ik het uitermate
belangrijk dat ze ooit eens mogen genieten van hun zwaar betaalde pensioen.

Hoe langer je moet werken, hoe minder pensioen je krijgt, daar gaat het om, je betaalt je hele
leven een vermogen en als je geluk hebt mag je er nog hooguit 10 jaar van genieten, uitzonderingen
daar gelaten.

Er zit 1400 miljard in de pensioenpot, misschien eens bezuinigen op de gebouwen/het personeel die voor
ons, de pensioenbetalers werken.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 1:15 pm 
lid

Joyce schreef:
Wanneer stopt het werken, vooral voor mensen met zwaar lichamelijk werk vind ik het uitermate

Hoe langer je moet werken, hoe minder pensioen je krijgt, daar gaat het om, je betaalt je hele
leven een vermogen en als je geluk hebt mag je er nog hooguit 10 jaar van genieten, uitzonderingen
daar gelaten.

Er zit 1400 miljard in de pensioenpot, misschien eens bezuinigen op de gebouwen/het personeel die voor

:aplaus: :aplaus: Verpauperen hoeft niet, maar een beet je bescheidener ja graag.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 1:15 pm 
lid

Joyce schreef:

daar gelaten.

:aplaus: Verpauperen hoeft niet, maar een beet je bescheidener, ja graag.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 1:34 pm 
lid

In België schijnen ze een oplossing te hebben voor de zware beroepen, die dan gunstiger uitkomen met hun pensioen.
Ik vind dat als mensen 45 jaar echt gewerkt hebben ze wel met pensioen mogen. Ze hebben dan ruim voldoende bijgedragen.
Dat is een gemakkelijk te hanteren regel.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 7:59 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
In België schijnen ze een oplossing te hebben voor de zware beroepen, die dan gunstiger uitkomen met hun pensioen.
Ik vind dat als mensen 45 jaar echt gewerkt hebben ze wel met pensioen mogen. Ze hebben dan ruim voldoende bijgedragen.
Dat is een gemakkelijk te hanteren regel.

Dit lijkt mee een goede en rechtvaardige oplossing voor zware beroepen.
Nederland zal dat ook kunnen en moeten invoeren.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 8:49 pm 
lid

En dan zit je steevast met de vraag: wat is een zwaar beroep? Os dat fysiek, geestelijk of beiden even zwaar?

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 10:05 pm 
lid

Mensen die delegeren, vooral verantwoordelijkheid, zijn afschuivers en hebben geen zwaar beroep. Zelfs niet als ze overspannen raken, want dat is omdat ze uit domheid onmogelijke of tegenstrijdige zaken afschuiven, eh... delegeren, of opleggen, waar mensen tegen in het geweer komen.

Ik denk dat een van de criteria moet zijn of iemand uitvoerend werk deed, of het nu lichamelijk of geestelijk was (echte hulpverleners, met de beide benen op de werkvloer, kunnen het ook bijzonder zwaar hebben).

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: do nov 22, 2018 7:13 pm 
lid

Raya schreef:
Mensen die delegeren, vooral verantwoordelijkheid, zijn afschuivers en hebben geen zwaar beroep. Zelfs niet als ze overspannen raken, want dat is omdat ze uit domheid onmogelijke of tegenstrijdige zaken afschuiven, eh... delegeren, of opleggen, waar mensen tegen in het geweer komen.

Ik denk dat een van de criteria moet zijn of iemand uitvoerend werk deed, of het nu lichamelijk of geestelijk was (echte hulpverleners, met de beide benen op de werkvloer, kunnen het ook bijzonder zwaar hebben).
Ik bedoel een vak wat fysiek zwaar is en niet te vervangen is door automatisering. Of een vak wat zo geestelijk zwaar is dat je er aan onderdoor gaat.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: vr nov 23, 2018 9:44 am 
lid

Biertje schreef:
En dan zit je steevast met de vraag: wat is een zwaar beroep? Os dat fysiek, geestelijk of beiden even zwaar?

Daarom is het criterium van 45 dienstjaren objectiever dan "zwaar beroep"

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: za nov 24, 2018 10:33 am 
lid

Rutte begrijpt niet dat toezeggingen niet langer werken maar dat partijen een stuk verlangen met krullen. Lijkt mij ook logisch

https://www.bnr.nl/nieuws/arbeidsmarkt/ ... -oppositie

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: za nov 24, 2018 10:39 am 
lid

Partijen verlangen een handtekening, zodat zaken juridisch afdwingbaar worden in plaats van verklaringen waar men zich niet aan hoeft te houden.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: za nov 24, 2018 10:46 am 
lid

Raya schreef:
Partijen verlangen een handtekening, zodat zaken juridisch afdwingbaar worden in plaats van verklaringen waar men zich niet aan hoeft te houden.
Juist. En het is natuurlijk vreemd te noemen dat Rutte in zijn eentje onderhandelt zonder de alle betrokkene ministers erbij te betrekken die ermee te maken hebben, zoals Hoekstra. Mark is een solist.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]