Het is nu za apr 04, 2020 7:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: The day after corona...
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: vr maart 27, 2020 9:45 am 
lid

Er is een crisis gaande.

Een gezondheidscrisis, die echter ook leidt tot een economische crisis en een samenlevingscrisis.

Ondanks duidelijke signalen vanuit een ver land, werd gedacht dat het wel aan ons voorbij zou gaan. We waren niet voorbereid en bereiden ons als samenleving ook niet voor. Met alle gevolgen van dien.
De samenleving ligt op veel gebieden stil of draait op een laag pitje, terwijl de gezondheidszorg de vraag niet aan kan. Veel ondernemers, zelfs zorgondernemers staan op omvallen. Na een paar weken crisis al. Dat duurde in 2008 toch wel ietsje langer, naar mijn herinnering, hetgeen kan betekenen, dat we de vorige crisis nooit echt te boven zijn gekomen, of anderszins is voorkomen dat er euro's vet op de botten kwamen bij ondernemers en andere burgers.

Het is duidelijk dat de manier waarop we de samenleving hebben ingericht, niet virusbestendig is en niet crisisbestendig. Twee weekjes tegenslag en de boel ligt al helemaal op zijn gat.

Nu alles zich afspeelt en vers in het geheugen zit, tijd om een begin te maken met je afvragen hoe dan wel.
Dat we eens in de 30 jaar zo'n virusaanval zouden hebben, klopt niet. Het is veel frequenter. Alleen ontspringen wij wat vaker de dans, maar dat wil niet zeggen, dat dat zo zal blijven. Meer mensen op de aardkloot en in het land, betekent ook meer besmettingsgevaar. Alleen dat al.

Moet er weer een soort van BB (Becherming Bevolking) komen, zoals we die hebben gehad, maar dan als Calamiteitenwacht, die ook medische noodvoorraden in opslagruimten hadden liggen om te distribueren aan daar waar nood ging ontstaan? Een opslagplaats met werkcontainers, die snel ingericht kunnen worden met noodbedden bij ziekenhuizen? (We zaten twee weken terug al tegen de maximale capaciteit in de ziekenhuizen aan. Stel je nu eens voor dat er twee volle forenzentreinen tegen elkaar razen, met een paar honderd gewonden tot gevolg.)

Moeten we ondernemers deel laten nemen aan een collectieve calamiteitenverzekering (zonder winstoogmerk, want waarom laten verdienen aan andermans ellende), waarmee we rustig wat miljardjes op kunnen sparen voor in geval van rampen als deze.
Of moeten we de lasten voor ook de kleine ondernemers, maar ook burgers, verlagen en ze de mogelijkheid geven geld voor dit soort rampen op een aparte, verder geblokkeerde spaarrekening te storten?

Moeten de inkomsten en uitgaven van de overheid niet nader onder de loep worden genomen, waarbij grote bedrijven fatsoenlijk gaan bijdragen aan de kosten van de samenleving en minder subsidies gaan krijgen, zodat de lasten juist voor de mensen die nu heel veel moeten bijdragen, wat naar beneden kan?

Moet de prioriteit niet verschuiven van grote bedrijven/economie, naar de mens in de samenleving, waarbij de economie een onderdeel is in plaats van de top van de piramide, naast gezondheid, veiligheid en welzijn?

Zomaar wat vraagjes, waar nog velen bij gezet kunnen worden, naast antwoorden en ideeën.

Gaat uwes ganges!

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 10:30 am 
lid

Voorlopig zal die dag nog wel even op zich laten wachten. Ik denk over een paar weken tot over een paar maanden weten we meer over het moment dat het aantal benodigde ziekenhuisopnamen piekt in westerse landen.

Er moet ondertussen niet stilgezeten worden. Daarover moeten we nog een draadje openen. Na de crisis is zeker EEN collectieve ziektekostenverzekering een prima idee. Het huidige verzekeringskartel is echt geen marktwerking. Als het marktgebeuren niets oplevert dan een slecht producerend kartel, en ik denk dat dit zo is, dan mag het de naam "werking" niet dragen want het werkt niet, d.w.z. niet beter dan een overheidsactiviteit. (Even terzijde: marktwerking is hoogstens geschikt voor zaken die collectief niet betaalbaar zijn, waarbij arme mensen dus ook niet behandeld worden tenzij door particulier initiatief of rijkdom waarin de overheid niet kan voorzien).

Ik zie meer overheidsregie op bepaalde gebieden naar ons toekomen. Het zal worden voorgestaan door vrijwel de gehele oppositie maar waarschijnlijk gaan de regeringspartijen nu wel "om" inzake ziektekostenverzekering.

Onderzoek naar gezondheid, vooral alles wat niet direct tot patenteerbare werkwijzen leidt, tot dure medicijnen dus vooral, dat moet bij een aantal grote instituten komen die helemaal geen geld meer ontvangen van of enig werk doen voor andere opdrachtgevers dan de overheid die hen bekostigt. Alle universiteiten in ons land krijgen omgekeerd dan geen overheidsgeld voor onderzoek meer omdat ze toch al het meeste van bedrijven krijgen.

Het zal dan nog een hele klus worden om de onafhankelijkheid van onderzoekers te omschrijven, te controleren en te bewaren, ook de onafhankelijkheid van elkaar en van de peer review die eveneens problematisch is. De gebruikelijke bekostiging van al onze universiteiten door grote bedrijven zal doorgaan, net als het werk voor actiegroepen, en dit zal de meeste output blijven opleveren omdat de overheid (burgers) weinig geld voor onderzoek over zullen hebben.

Dus we zullen het voorlopig bij een wat beter opgezet RIVM moeten doen, en een enkel niet op te richten instituut, hopelijk ook samen met andere landen op te zetten.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 12:54 pm 
lid

Het is niet uitgesloten dat dit virus nog wel een paar jaar rond zal waren. Een specifieke datum waarop vastgesteld kan worden dat het helemaal voorbij is kan ik mij nog niet voorstellen.

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 1:47 pm 
lid

Een meer normale gang van zaken, waarbij restaurants en hotels weer beter toegankelijk zijn, verwacht ik binnen een jaar. Maar over de praktisch hanteerbare en eerlijke restricties die voldoende veiligheid bieden, hoor ik hier nog niemand.

Die discussie moet nog komen. Mensen die de ziekte hebben doorgemaakt, moeten overal toegang hebben. Een aparte categorie zijn speciale plekken waar je juist een hoog risico kunt of moet lopen om het virus op te lopen. Wel nuttig als je als gezond persoon bent gevaccineerd, om het vaccin te controleren. Ook nuttig voor mensen die niets kunnen uitrichten zoals horecapersoneel dat sowieso niet aan het werk mag.

Dus voor twee groepen horeca-gelegenheden wil ik nu al wettelijk regelen dat ze weer open mogen, met de voorwaarden er natuurlijk bij. Waarom wachten als de eerste groepen nu al kunnen worden toegelaten?

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 3:39 pm 
lid

Ik verwacht dat over twee tot drie maanden er alleen nog maar 'voorzichtigheid betrachten' als waarschuwing zal gelden, en de economie weer volop wordt aan geslingerd. Uitgecoronaad of niet.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 3:47 pm 
lid

Dat vrees ik ook Raya..

Rightnow schreef:
Een meer normale gang van zaken, waarbij restaurants en hotels weer beter toegankelijk zijn, verwacht ik binnen een jaar. Maar over de praktisch hanteerbare en eerlijke restricties die voldoende veiligheid bieden, hoor ik hier nog niemand.

Die discussie moet nog komen. Mensen die de ziekte hebben doorgemaakt, moeten overal toegang hebben. Een aparte categorie zijn speciale plekken waar je juist een hoog risico kunt of moet lopen om het virus op te lopen. Wel nuttig als je als gezond persoon bent gevaccineerd, om het vaccin te controleren. Ook nuttig voor mensen die niets kunnen uitrichten zoals horecapersoneel dat sowieso niet aan het werk mag.

Dus voor twee groepen horeca-gelegenheden wil ik nu al wettelijk regelen dat ze weer open mogen, met de voorwaarden er natuurlijk bij. Waarom wachten als de eerste groepen nu al kunnen worden toegelaten?

Dit zijn wel heel lange termijn perspectieven.. De genezen groep is nu zo klein, dat de horeca en de economie er weinig van zal merken. Hopelijk blijft dat zo en kan het virus door de maatregelen niet de hele bevolking bereiken. Een kroeg zou er een bepaalde niche-formule aan kunnen hangen, maar ik vraag me af of er plaatselijk markt zal zijn, om die kroeg te vullen ! Bovendien neem jij aan, dat mensen na genezing het virus nooit meer kunnen verspreiden en het ook niet opnieuw oplopen. Dat is op dit moment nog onbekend, dus ik zou geen beren verdelen, voordat ze zijn geschoten.

Mijn kristallen bol:

Die day after is in elk geval nog ver weg. Eerlijk gezegd vermoed ik, dat het openbare leven veel eerder weer op gang zal komen, bijvoorbeeld in juni of juli.. tegen de adviezen van deskundigen in. Dan komt er eerst nog een tweede golf.

Overigens het vaccin is ongeveer hetzelfde verhaal, denk ik. De ontwikkeling daarvan zal worden versneld, waarbij veiligheidsmaatregelen worden overgeslagen. Dan krijg je dus misschien ongelukken in oktober-november en in elk geval hele horden burgers, die zullen weigeren, om deze vaccinatie te nemen. Dan volgt weer druk, van de werkgevers, van de regering.. De reden, dat die druk zo groot is, zijn de enorme belangen. Bedrijven moeten dóór. Evenementen, winkels, horeca... deze bedrijven houden het zo lang niet vol en Nederland heeft niet genoeg geld op de plank liggen, om ze tot oktober-november helemaal uit de wind te houden.

Het vliegverkeer zal nog heel lang beperkt blijven. Landen lopen niet gelijk en het strengste beleid bepaalt wat er gebeurt. Ik roep al sinds februari, dat de beperkingen op vliegverkeer veel strenger moeten, om dit moment zijn de Nederlandse vliegvelden open en is het volume 25% van wat het was. We vliegen bijvoorbeeld nog steeds op Oost-Europese landen, wat heel dom is. Voor strengere maatregelen is het helaas nu te laat.

Het einde van deze ellende is nog lang niet in zicht. In de simulatie is de neergaande flank van de besmettingen-grafiek in alle scenario's uitgerekt. Als de top in april of mei komt, kan het nog tot september duren, voordat het is uitgedoofd. Er zullen nog heel lang mensen rondlopen, die het virus verspreiden. De keuze van de overheid is dan weer een statistische keuze, het is niet voor elk individu veilig en er bestaat een nieuw verspreidingsrisico.. de landen die nu een streng beleid hanteren worden daarvan de klos, want in die landen lopen de meeste onbesmette mensen rond.

Maak je borst maar nat voor de politieke discussies hierover !! Raya heeft gelijk.. De druk zal toenemen, om de regels te versoepelen en die discussies gaan eind volgende maand beginnen.

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 4:43 pm 
lid

Mijn complimenten voor Raya, want dit is een draad waarmee wij iets kunnen!

De uitbraak van Covid 19 en de daarop volgende recessie zal onze wereld flink doen veranderen. De financiële, economische en geopolitieke ordes zullen wijzigen, waarbij reeds tot stand gekomen ontwikkelingen in een stroomversnelling zullen komen. Denk hierbij onder meer aan de automatisering en het terug naar 'hier' - de Verenigde Staten van Amerika en Europa - halen van de productie. Tegelijkertijd is meer dan hiervoor duidelijk geworden dat de Verenigde Staten van Amerika niet meer in staat is op wereldwijd niveau op te treden - men kan de crisis in eigen land nauwelijks behappen - en de verhoudingen binnen de Europese Unie staan wederom op scherp. De Volksrepubliek China lijkt als land alwaar het virus is ontstaan, beter in staat zijn om derden van hulp te voorzien. Maar wat gebeurt er met de Chinese economie en de geopolitieke positie van de Volksrepubliek, zodra westerse bedrijven inderdaad hun productie gaan terughalen en/of verdergaand gaan automatiseren?
De toekomst biedt kansen en bedreigingen.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 5:10 pm 
lid

Misschien is het verstandig, om eens na te denken over een economie die je in de pauze-stand kunt zetten, zonder dat dat al teveel schade oplevert. Dat is een kwestie van buffers. Doe die bergen met geld gewoon in een noodfonds, in plaats van willekeurig geld uitdelen, zoals nu gebeurt. Zodra een epidemie begint, zet je een aantal automatismen aan, die vanuit het fonds worden betaald: werkgevers in gebieden met besmettingen kunnen dan direkt de pauze-knop indukken en de mensen naar huis sturen, zowel werkgever als werknemer kan een beroep doen op het fonds. Het fonds kan ook gebruikt worden, om voorraden op te bouwen en grote quarantaine-inrichtingen achter de hand te houden. Patienten en eventueel besmette personen kunnen dan direkt worden geisoleerd.. Hoe sneller en hoe gerichter je dat soort maatregelen neemt, hoe beter het werkt, zie de simulatie.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 5:13 pm 
lid

P-G schreef:
Tegelijkertijd is meer dan hiervoor duidelijk geworden dat de Verenigde Staten van Amerika niet meer in staat is op wereldwijd niveau op te treden - men kan de crisis in eigen land nauwelijks behappen - en de verhoudingen binnen de Europese Unie staan wederom op scherp.

In Hongarije heeft het parlement zojuist ingestemd met wetgeving die de regering voor onbepaalde tijd (!) verregaande bevoegdheden geeft. De regering mag bij decreet regeren, het parlement is geschorst, verkiezingen worden uitgesteld en het verspreiden van 'nep-nieuws' kan leiden tot een gevangenisstraf van maximaal vijf jaar. Het roept herinneringen op aan de Machtigingswet 1933, waarmee feitelijk en praktisch de Weimar Republiek ten einde kwam.
Mede vanwege het ontbreken van adequate middelen om hiertegen op te treden, zullen ontwikkelingen als deze - de gang naar autocratie wordt niet alleen in Hongarije gemaakt - de verhoudingen tussen West- en Oost-Europese lidstaten van de Unie verscherpen. Tel hierbij op de interventie vanuit de Volksrepubliek China die met de Nieuwe Zijderoute concreet wordt vormgegeven en men ziet onverwijld een bedreiging voor ons allen op het Europees continent.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'"
- Isaac Asimov

"Aan de omgang met marginale figuren valt de toestand van de rechtsstaat af te meten."
- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 5:28 pm 
lid

Einstein schreef:
Misschien is het verstandig, om eens na te denken over een economie die je in de pauze-stand kunt zetten, zonder dat dat al teveel schade oplevert. Dat is een kwestie van buffers. Doe die bergen met geld gewoon in een noodfonds, in plaats van willekeurig geld uitdelen, zoals nu gebeurt. Zodra een epidemie begint, zet je een aantal automatismen aan, die vanuit het fonds worden betaald: werkgevers in gebieden met besmettingen kunnen dan direkt de pauze-knop indukken en de mensen naar huis sturen, zowel werkgever als werknemer kan een beroep doen op het fonds. Het fonds kan ook gebruikt worden, om voorraden op te bouwen en grote quarantaine-inrichtingen achter de hand te houden. Patienten en eventueel besmette personen kunnen dan direkt worden geisoleerd.. Hoe sneller en hoe gerichter je dat soort maatregelen neemt, hoe beter het werkt, zie de simulatie.

Een financieel noodfonds past in een monetair stelsel met gedekt geld, maar dat hebben wij een lange tijd al niet meer.

- Isaac Asimov

- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 6:17 pm 
lid

P-G schreef:
Einstein schreef:

Een financieel noodfonds past in een monetair stelsel met gedekt geld, maar dat hebben wij een lange tijd al niet meer.

Dat is m.i. neoliberale ideologie en niet de praktijk. Er bestaan echt wel nog steeds noodfondsen. Het kabinet noemt de huidige maatregelen een noodfonds, zie Google. Over de Europese noodfondsen, zie publicaties van de Rekenkamer. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, er moet een reserve zijn voor dit soort omstandigheden. Is die reserve er, dan kunnen we veel slagvaardiger reageren op een nieuwe epidemie.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 6:50 pm 
lid

Einstein schreef:
P-G schreef:
Einstein schreef:

Dat is m.i. neoliberale ideologie en niet de praktijk. Er bestaan echt wel nog steeds noodfondsen. Het kabinet noemt de huidige maatregelen een noodfonds, zie Google. Over de Europese noodfondsen, zie publicaties van de Rekenkamer. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, er moet een reserve zijn voor dit soort omstandigheden. Is die reserve er, dan kunnen we veel slagvaardiger reageren op een nieuwe epidemie.

Het aanhouden van financiële noodfondsen past juist prima bij het neoliberalisme, daar ingeval van een crisis de overheid tijdelijk aan uitgaven kan verhogen zonder of in het geringere mate verhogen van de belastingen en/of de staatsschuld.

- Isaac Asimov

- Beatrice de Graaf

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 7:15 pm 
lid

P-G schreef:
[...]

Het aanhouden van financiële noodfondsen past juist prima bij het neoliberalisme, daar ingeval van een crisis de overheid tijdelijk aan uitgaven kan verhogen zonder of in het geringere mate verhogen van de belastingen en/of de staatsschuld.

Het aanhouden van noodfondsen is alles behalve neoliberaal.
Doel van het neoliberalisme is zoveel mogelijk geld uitkeren als winst.
Geld dat je vastlegt in voorraad, kun je niet uitkeren als winst. Vandaar het grote tekort aan mondkapjes e.d.

Ook geld dat in noodfondsen wordt vastgelegd, kan niet als winst worden uitgekeerd. Daarom zijn er bij de grote bedrijven vrijwel geen noodfondsen. Hooguit overnamefondsen om met dat geld nog meer geld te maken. Verliezen worden zoveel mogelijk afgewenteld op de belastingbetalers. Het was de KLM die de financiële noodmaatregelen in gang heeft gezet. Die gaan echter wel ten koste van de staatsschuld die daardoor hoger wordt. En we weten hoe het gaat: dit worden in de komende jaren weer flinke lastenverzwaringen voor de gewone burgers en het gewone MKB en snijden in voorzieningen voor het gewone volk, om die oplopende staatsschuld af te lossen.

We moeten van het neoliberale systeem af.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 8:57 pm 
lid

Er is wel zoiets als een nationaal rampenfonds, maar dat heeft maar een gering bedrag op haar rekening staan. (Vermoedelijk nog geen € 7 miljoen) Daar kun je eigenlijk niets mee. Zodra er een ramp is probeert het fonds via donaties uit de Nederlandse samenleving aan extra geld te komen.
Het zou natuurlijk het beste zijn als de overheid ook een soort reserve voor onvoorziene zaken zou aanhouden. Men zou dan in de huidige tijd toch minstens moeten denken aan enkele honderden miljarden.
Nu worden de extra uitgaven gedaan d.m.v. het ophogen van de staatsschuld. Zolang de rente zo extreem laag is en misschien ook wel blijft levert dat niet al te veel problemen op. Wordt de rente flink hoger dan zal dat ten koste gaan van andere uitgaven en/of van lastenverzwaringen. En omdat de lasten door het beleid van Rutte vooral bij burgers is gelegd betekent dat dat de burgers die dan zouden moeten ophoesten.
Dat is minder aangenaam.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 9:25 pm 
lid

Raya heeft het gras al deels voor mijn voeten weggemaaid..

P-G schreef:
Einstein schreef:
P-G schreef:

Je zegt dat het niet meer werkt in een situatie zonder gedekt geld.. maar dat vliegertje gaat niet op, want ook een fonds in een situatie van gedekt geld moet het meeste geld omzetten in ongedekt geld, anders verdwijnt het fonds, door inflatie. Een fonds betekent niet oppotten en erop gaan zitten.

Corona is een epidemie die iedereen treft en de arbeidsproductiviteit én de omzet van bedrijven ondermijnt: een gezamenlijk fonds om dat tijdelijk op te vangen zou als schokbreker kunnen fungeren. Zo'n fonds is m.i. best te handhaven, wanneer het beheerbaar is: een relatief grote parate kas, conservatieve beleggingen en lopende investeringen. Voor een quarantaine-faciliteit heb je bijvoorbeeld grond nodig, en bouwkosten. Als de epidemie begint, heb je mensen nodig om de quarantaine te bemannen.

Kijk even terug naar 2000. Dan zit je met een plaatje dat er één keer in de 4-5 jaar pandemie-gevaar optreedt (Sers, Mers, Ebola, Covid-19) en het één keer in de 16-20 jaar dure maatregelen vereist (Covid-19). Verzekeringsmaatschappijen maken ook dat soort berekeningen en baseren daarop hoe hoog hun "noodfonds" moet zijn om bepaalde dingen te vergoeden.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 9:35 pm 
lid

Als munitie voor de discussie: in quarantaine kun je veel minder geld opmaken. Ook processen als energietransitie kunnen "on hold" worden gezet, ook al gaan de ontwikkelingen technisch en maatschappelijk nog wel door.

Dat alles betekent dat je ook salaris kunt inperken. Gebeurt al met deeltijd-ww maar voor zzp'ers is best weinig, dus is er creativiteit nodig, ideeen en hulp.

Het duurt erg lang voordat de bevolking kan worden gevaccineerd en ondertussen verwacht ik dat overheden en bedrijven zinvolle manieren vinden om de overbrugging te maken. We speculeren hoe dat er uit gaat zien; ik voorspel de corona-camping waarbij ik voor Max Verstappen nog een rol zie weggelegd - nu misschien meer maatschappelijk betrokken!

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 10:40 pm 
lid

Rightnow schreef:
Als munitie voor de discussie: in quarantaine kun je veel minder geld opmaken. Ook processen als energietransitie kunnen "on hold" worden gezet, ook al gaan de ontwikkelingen technisch en maatschappelijk nog wel door.

Dat alles betekent dat je ook salaris kunt inperken. Gebeurt al met deeltijd-ww maar voor zzp'ers is best weinig, dus is er creativiteit nodig, ideeen en hulp.

Het duurt erg lang voordat de bevolking kan worden gevaccineerd en ondertussen verwacht ik dat overheden en bedrijven zinvolle manieren vinden om de overbrugging te maken. We speculeren hoe dat er uit gaat zien; ik voorspel de corona-camping waarbij ik voor Max Verstappen nog een rol zie weggelegd - nu misschien meer maatschappelijk betrokken!

Als je werkt zijn de verwarming en het stroomverbruik voor je baas of je klanten.
Als je thuis zit en het is koud, zet je thuis de verwarming aan, kijkt tv/netflix, snoept meer, kookt uitgebreider om de tijd door te komen...

Thuis zitten is voor veel mensen simpelweg duurder dan werken. De meeste mensen kunnen zich niet vaak uitstapjes veroorloven, zoals iedere avond naar de kroeg, uit eten of de film.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: ma maart 30, 2020 10:46 pm 
lid

Ik heb begrepen dat er ook fors bezuinigd is op het Rode Kruis, dat vroeger ook een functie had bij rampen. Het leidde vrijwilligers op, niet alleen met EHBO, maar ook voor het verlenen van intensievere zorg. Nu blijkt dat ook die bezuinigingen volkomen verkeerd uitpakken, en het Rode Kruis, geen mensen meer kan leveren om in ziekenhuizen of noodhospitalen bij te springen. Het blijft beperkt tot EHBO, met een relatieve kleine groep.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: di maart 31, 2020 9:44 am 
lid

Raya schreef:
Als je werkt zijn de verwarming en het stroomverbruik voor je baas of je klanten.
Als je thuis zit en het is koud, zet je thuis de verwarming aan, kijkt tv/netflix, snoept meer, kookt uitgebreider om de tijd door te komen...

Thuis zitten is voor veel mensen simpelweg duurder dan werken. De meeste mensen kunnen zich niet vaak uitstapjes veroorloven, zoals iedere avond naar de kroeg, uit eten of de film.

Mensen die twee inkomens hadden, ook al is het karig, konden best af en toe horeca en film bezoeken. Overdag kost de verwarming niet het meest; de zomer komt er aan en ik ben meer bezorgd over de hitte als men verhinderd is om vakantie te vieren. Doorwerken is geen probleem; hier zijn genoeg deelnemers met een volle baan boven het bijstandsminimum. Voor zzp'ers heb ik meer zorgen maar wie er bewezen inkomstenverlies heeft, door coronavirusmaatregelen, kan bijstand krijgen. Weet dat dit voor zzp'ers lastig is want de sociale dienst vraagt meer verantwoording dan welke klant dan ook, en je moet misschien veel formulieren invullen?

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: di maart 31, 2020 9:49 am 
lid

Inmiddels lijkt het RIVM het groepsimmuniteitsthema te hebben opgepakt: https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... n-genoemd/

Communicatief misschien niet superhandig en Twitter geeft zo vaak "gedoe". Ik blijf er bij dat groepsimmuniteit zinvol is als gezonde, sterke deelnemers zelf daarvoor kiezen en zich aan bepaalde afspraken houden.

Normaliter voorkom je (zoals ook ik) zo goed en zo lang mogelijk besmetting ten behoeve van jezelf en je medemens. De jonge, sterke burgers die de tijd hebben, kunnen wat mij betreft (in samenspraak met de overheid) samen echter wel groepsimmuniteit op helpen bouwen.

Als Jaap van Dissel dat zou bedoelen, dan zie ik daar wel wat in, maar verder blijf ik bij de al eerder afgesproken lijn van social distancing om het virus in te dammen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]