Het is nu za aug 15, 2020 3:04 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 106  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#441  BerichtGeplaatst: zo mei 26, 2019 5:17 pm 
lid

Twitter draadje Omtzigt
Journalisten moeten soms heel lang wachten om vragen over WOB-verzoeken. De Kamer besloot vragen voor te leggen. Na meer dan 3 maanden, kregen we 5 antwoorden op 22 vragen van minister Ollongren. De scherpste vragen werden eh, overgeslagen.
:snooty:

Profiel  

Bericht nummer:#442  BerichtGeplaatst: zo mei 26, 2019 6:31 pm 
lid

baedeker schreef:
Twitter draadje Omtzigt
Journalisten moeten soms heel lang wachten om vragen over WOB-verzoeken. De Kamer besloot vragen voor te leggen. Na meer dan 3 maanden, kregen we 5 antwoorden op 22 vragen van minister Ollongren. De scherpste vragen werden eh, overgeslagen.
:snooty:
Dat klopt, en erger, vaak worden de vragen die de oppositie stelt niet eens beantwoord. Dat zegt .o.m. Ronald van Raak. Staat in een van de vele linkje die ik vandaag heb gepost.

Profiel  

Bericht nummer:#443  BerichtGeplaatst: zo mei 26, 2019 6:35 pm 
lid

En dan nog even een vreemde uitspraak van Eelco Brinkman

Citaat:
Veel ergernis is er bij de CDA’er over het debat over de renovatie van het Binnenhof: „Dat we daar eens een keer een flinke schep geld tegenaan gooien zodat het niet slechts één kabinetsperiode meegaat, maar een aantal decennia, dat is zo gek nog niet. Vergeet niet: alle grote projecten in de wereld die goed gebruikt en bezocht worden, brengen geld in het laatje.”

Ten eerste is de geheimzinnigheid rondom de verbouwing van de Tweede Kamer onbegrijpelijk. Vanzelfsprekend is het gebruikelijk dat je kostenoverschrijdingen onder het tapijt veegt. Maar welke grote projecten brengen dan geld op en vooral: in welk geval zou dat met het gebouw van de Tweede Kamer dan ook kunnen.?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3640886 ... -versoberd

Profiel  

Bericht nummer:#444  BerichtGeplaatst: di mei 28, 2019 6:43 pm 
lid

Premier Mark Rutte heeft vorig jaar druk uitgeoefend om ervoor te zorgen dat de onafhankelijke doorrekeningen van het voorlopige klimaatakkoord over Prinsjesdag en de daaropvolgende belangrijke Algemene Politieke Beschouwingen (APB) heen getild zouden worden.

De bemoeienis van de premier zorgde ervoor dat de cijfers pas na de APB verschenen, blijkt uit onderzoek van Nieuwsuur.

https://www.nu.nl/politiek/5913105/rutt ... ellen.html

Rutte doet even een 'Harbersje' voor.... :rolleyes:

Profiel  

Bericht nummer:#445  BerichtGeplaatst: di mei 28, 2019 7:20 pm 
lid

Door één specifiek Nederlands belastinglek lopen overheden wereldwijd jaarlijks 5 tot 10 miljard euro mis, tenzij er voor 2020 wordt ingegrepen. De Nederlandse overheid helpt multinationals grootschalig belasting te ontwijken, stelt Oxfam Novib dinsdag in een nieuw rapport.

Het gaat om een belastingconstructie die multinationals kunnen gebruiken om in Nederland fictieve kosten af te trekken. Zo hoeft over een deel van de winst geen belasting te worden geheven. Deze specifieke constructie heet een 'infokap-structuur'.

"Omdat er nu maatregelen zijn aangekondigd tegen andere belastingtrucs, is het zeer aannemelijk dat meer multinationals gebruik gaan maken van een infokap-structuur", stelt Oxfam Novib.

https://www.nu.nl/economie/5913018/nede ... -jaar.html

Hoe betrouwbaar is een overheid die constant zwicht voor de druk van (commerciele !) multinationals,
terwijl zij haar eigen burgers steeds verder de duimschroeven aandraait en beloften nooit nakomt ?

I want my money back !

Profiel  

Bericht nummer:#446  BerichtGeplaatst: di mei 28, 2019 7:32 pm 
lid

De puinhopen van jarenlang neoliberaal beleid van Wiebes bij de Belastingdienst.

De Belastingdienst heeft een gigantische achterstand met ict-projecten en loopt die, als het zo doorgaat, voorlopig ook niet in. De problemen zijn zó groot dat verantwoordelijk staatssecretaris Snel (Financiën) zijn collega’s in het kabinet en Kamerleden vraagt om zich de komende tijd in te houden met plannen die de Belastingdienst moet doorvoeren.
Dat blijkt uit een brief die Snel zojuist aan de Tweede Kamer heeft verstuurd. De politiek zou dus een pas op de plaats moeten maken, als het aan Snel ligt, en minder nieuwe plannen moeten doorvoeren die veel van de fiscus vergen. Als er geen nieuwe taken over de schutting worden gegooid, heeft de Belastingdienst eindelijk de handen vrij om oude problemen op te lossen. De D66-bewindsman vraagt de Kamer om prioriteiten te stellen.

Systeem uit 1982
De Belastingdienst ziet namelijk dat het maar niet lukt om achterstallig onderhoud goed aan te pakken. Als de ict’ers aan de ene kant van de organisatie problemen oplossen en onderhoud plegen, blijkt dat er aan de andere kant van de organisatie systemen verouderen. Iets meer dan 50 procent van de systemen kampt daardoor met achterstallig onderhoud. En dat heeft gevolgen. De Rekenkamer meldde bijvoorbeeld recent dat het ict-systeem van de omzetbelasting stamt uit 1982 en dat het voorlopig niet lukt om een nieuw belastingtarief in te voeren door dit krakkemikkige systeem.

Pas op de plaats
De fiscus wil dit soort problemen aanpakken, maar dat lukt niet omdat er telkens nieuwe taken bij komen, vooral door wetgeving en politieke wensen die er voor zorgen dat de systemen aangepast moeten worden. Snel vraagt de politiek daarom tijdelijk een pas op de plaats te maken. Het is de bedoeling dat na 2021 er weer meer ruimte is voor nieuw beleid.

Het komt nu al regelmatig voor dat nieuw fiscaal beleid even niet ingevoerd kan worden vanwege hindernissen op ict-gebied. Zo werd bijvoorbeeld direct gezegd dat een verlaging van de energiebelasting tijdens dit lopende kalenderjaar, niet doorgevoerd kan worden. Ook bij de roettaks en wijzigingen bij de belastingheffing in box 3 werd daarom ’nee’ verkocht. Staatssecretaris Snel moet in het kabinet om dezelfde reden af en toe ook op de rem trappen, ook al staan kabinet, parlement en samenleving te springen om nieuw beleid.

Klimaatplannen
Het is nog de vraag wat dit alles precies betekent voor de klimaatplannen van het kabinet. Ook die moeten immers deels doorgevoerd worden door de fiscus. Maar de belastingdienst denkt dat sommige heffingen op vervuilende zaken ook door andere ministeries geregeld kunnen worden. Daardoor heeft de fiscus meer ruimte om de achterstand in te lopen.

Volgens de belastingdienst worden er momenteel genoeg mensen aangenomen bij de fiscus. Daar zit de oplossing niet, stelt de organisatie. Het kan volgens de fiscus niet sneller dan het nu gaat, omdat mensen ook nog intern moeten worden opgeleid. Een rem zetten op nieuw fiscaal beleid biedt daarom de enige remedie, zo wordt gesteld.

In het verleden mislukt
Maar of politici zich echt kunnen en willen inhouden met het bedenken van nieuwe plannen, dat zal nog maar moeten blijken. In het verleden is er van zulke voornemens ook weinig terechtgekomen.

De doelstelling van Snel is om het percentage van systemen dat kampt met achterstallig onderhoud terug te brengen van 52 naar 30 procent in 2022.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3662284 ... iet-aankan

Profiel  

Bericht nummer:#447  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 12:06 am 
lid

Oprecht, dit heeft geen ruk te maken met zogenaamd neo-liberaal beleid.
In (links) gemeenteland en destijds bij de IBG en ook nog bij sommige banken heb je te maken met ICT legacy-systemen.

Kernsystemen die echt moeilijk zijn om te bouwen, zeker in een tijd dat de regelgeving en behoeften ieder jaar veranderen.
Maak daar maar eens een ontwerp van. Het is verouderd voor het klaar is....

Precies de reden waarom men de oude shit middels releases steeds weer up-to-date tracht te houden.
Zolang als het nog werkt en het echt niet anders kan dan weer een enorme bak geld aan een nieuwe implementatie te moeten besteden....

Een voorbeeld van waar 'het systeem' out-of-control is en politici geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#448  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 5:07 am 
lid

HvR schreef:
Oprecht, dit heeft geen ruk te maken met zogenaamd neo-liberaal beleid.
In (links) gemeenteland en destijds bij de IBG en ook nog bij sommige banken heb je te maken met ICT legacy-systemen.

Kernsystemen die echt moeilijk zijn om te bouwen, zeker in een tijd dat de regelgeving en behoeften ieder jaar veranderen.
Maak daar maar eens een ontwerp van. Het is verouderd voor het klaar is....

Precies de reden waarom men de oude shit middels releases steeds weer up-to-date tracht te houden.
Zolang als het nog werkt en het echt niet anders kan dan weer een enorme bak geld aan een nieuwe implementatie te moeten besteden....

Een voorbeeld van waar 'het systeem' out-of-control is en politici geen idee hebben van waar ze mee bezig zijn.
Mijn artikel heeft wel degelijk met neoliberalisme te maken. Immers, wie heeft er profijt van een slecht functionerende belastingdienst die steeds minder geld ophaalt bij de bedrijven? De Belasting dienst moderniseert niet en blijft hangen in niet werkbare systemen.En wie is er verantwoordelijk als misgaat bij ICT-projecten van de overheid? Niemand. En: de bouwer van ICT-projecten met de meeste mislukkingen krijgt altijd nog opdrachten. De overheid is enkel nog bezig met pennywise pound foolish en wil voor een dubbeltje de beste systemen hebben

Profiel  

Bericht nummer:#449  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 7:25 am 
lid

Rutte, the big boss himself, heeft informatie verzwegen voor de Kamer, publicatie verboden, zodat doorrekeningen uit het klimaatakkoord niet konden worden meegenomen bij de Algemene Beschouwingen bij de begroting zoals gepresenteerd op Prinsjesdag, omdat die doorrekeningen een negatief effect hadden op o.a. de koopkrachtplaatjes.

Dit is een middelvinger opsteken naar de Kamer en het volk zelf. Het had de belastingverlaging voor de grote bedrijven en hoogste inkomens in een heel ande daglicht geplaatst.

Het niet, niet volledig, onjuist of te laat informeren van de Kamer was vroeger altijd een politieke doodzonde, en dat hoort het ook nu nog te zijn. Bewindslieden hebben een actieve informatie-plicht. Zij mogen niet wachten of uitstellen omdat dat hen beter uitkomt, met bijv. verkiezingen in zicht.

Hier zijn een motie van wantrouwen en een schop onder de kont van Rutte op zijn plaats!

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/228670 ... rutte.html

Profiel  

Bericht nummer:#450  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 8:27 am 
lid

Raya schreef:
Rutte, the big boss himself, heeft informatie verzwegen voor de Kamer, publicatie verboden, zodat doorrekeningen uit het klimaatakkoord niet konden worden meegenomen bij de Algemene Beschouwingen bij de begroting zoals gepresenteerd op Prinsjesdag, omdat die doorrekeningen een negatief effect hadden op o.a. de koopkrachtplaatjes.

Dit is een middelvinger opsteken naar de Kamer en het volk zelf. Het had de belastingverlaging voor de grote bedrijven en hoogste inkomens in een heel ande daglicht geplaatst.

Het niet, niet volledig, onjuist of te laat informeren van de Kamer was vroeger altijd een politieke doodzonde, en dat hoort het ook nu nog te zijn. Bewindslieden hebben een actieve informatie-plicht. Zij mogen niet wachten of uitstellen omdat dat hen beter uitkomt, met bijv. verkiezingen in zicht.

Hier zijn een motie van wantrouwen en een schop onder de kont van Rutte op zijn plaats!

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/228670 ... rutte.html
Je hebt helemaal gelijk Raya. Dit kabinet mag wat mij betreft met pek en veren het Malieveld opgejaagd worden. Maar ongetwijfeld vindt Lancelot het middelvinger opsteken richting electoraat heel normaal. Misschien is het wel iets dat opgepikt werd bij Groningse boeren die dat al eeuwen zo doen.
:misselijk:

Profiel  

Bericht nummer:#451  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 8:50 am 
lid

Wat was er uiteindelijk anders aan de cijfers die gepubliceerd zijn? Welk nadeel heeft 'het volk' uiteindelijk opgelopen? Het was toch allang bekend dat de energiewende een enorm dure en te gehaast doorgevoerd verhaal is?

Profiel  

Bericht nummer:#452  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 9:02 am 
lid

Enzo501 schreef:
Wat was er uiteindelijk anders aan de cijfers die gepubliceerd zijn? Welk nadeel heeft 'het volk' uiteindelijk opgelopen? Het was toch allang bekend dat de energiewende een enorm dure en te gehaast doorgevoerd verhaal is?

Bij de Algemene Politieke Beschouweingen, wordt de begroting bediscussieerd en bijgesteld op basis van aanwezige informatie. Als je informatie achterhoudt, geef je een valse schets van de situatie en beinvloed zo de discussie, de moties en wijzigingen van de begroting. Dat noemen we ook wel doordrukken, een vorm van dictatuur. De begroting had er heel anders uit kunnen komen te zien als die informatie niet was achtergehouden.

Profiel  

Bericht nummer:#453  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 7:39 pm 
lid

Ik vertrouw de overheid allang niet meer als het gaat om nakomen van beloftes. Eind jaren '80/begin jaren '90 leverde ik loon in, want er moesten banen geschapen worden en voor dat ingeleverde loon kreeg ik dan vrije uren terug, ADV geheten. Na verloop van tijd werd de ADV gewoon opgeheven en ik heb nooit een vergoeding daarvoor gezien.

Ik heb jaren meebetaald aan VUT en andere prepensioenregelingen. Eind jaren '80 werd mij nog verzekerd dat ik met 61/62 zou kunnen uittreden daardoor en jarenlang heb ik daaraan meebetaald, en niet alleen dát, er werd mij met droge ogen verteld dat dat geld in een potje ging voor MIJN vervroegde uittreding. Weg geld, en doorwerken tot 68/69 zoals het er nu uit ziet.

En zo zijn er wel meer regelingen waar ik ijverig aan mee heb betaald en waarvan me werd verzekerd dat ik dat betalen deed opdat ik er zelf van zou kunnen profiteren, maar tja...

Profiel  

Bericht nummer:#454  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 8:50 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Ik vertrouw de overheid allang niet meer als het gaat om nakomen van beloftes. Eind jaren '80/begin jaren '90 leverde ik loon in, want er moesten banen geschapen worden en voor dat ingeleverde loon kreeg ik dan vrije uren terug, ADV geheten. Na verloop van tijd werd de ADV gewoon opgeheven en ik heb nooit een vergoeding daarvoor gezien.

Ik heb jaren meebetaald aan VUT en andere prepensioenregelingen. Eind jaren '80 werd mij nog verzekerd dat ik met 61/62 zou kunnen uittreden daardoor en jarenlang heb ik daaraan meebetaald, en niet alleen dát, er werd mij met droge ogen verteld dat dat geld in een potje ging voor MIJN vervroegde uittreding. Weg geld, en doorwerken tot 68/69 zoals het er nu uit ziet.

En zo zijn er wel meer regelingen waar ik ijverig aan mee heb betaald en waarvan me werd verzekerd dat ik dat betalen deed opdat ik er zelf van zou kunnen profiteren, maar tja...

Mja, wat je beschrijft is een overheid met een weinig vooruitziende blik. Daar wordt je niet vrolijk van. Dat is tegenwoordig niet zo heel veel anders, behalve dat we nu een premier hebben die prima kan voorzien welke informatie achtergehouden moet worden om te voorkomen dat de waarheid in de kamer besproken kan worden. Heeft de ministeriële verantwoordelijkheid nog enige betekenis, dan moet Rutte wat mij betreft aftreden.

Profiel  

Bericht nummer:#455  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 9:20 pm 
lid

baedeker schreef:
PeterJKH schreef:

Mja, wat je beschrijft is een overheid met een weinig vooruitziende blik. Daar wordt je niet vrolijk van. Dat is tegenwoordig niet zo heel veel anders, behalve dat we nu een premier hebben die prima kan voorzien welke informatie achtergehouden moet worden om te voorkomen dat de waarheid in de kamer besproken kan worden. Heeft de ministeriële verantwoordelijkheid nog enige betekenis, dan moet Rutte wat mij betreft aftreden.

ADV dagen zijn niet wettelijk geregeld, maar worden in CAO's afgesproken en heeft, zoals de naam als zegt, direct te maken met het aantal uren dat je per week werkt. Als de CAO varandert of de OR akkoord gaat kunnen die dus (gedeeltelijk) komen te vervallen als je 40 uur gaat werken (of van 36 naar 38). Als je meer bent gaan werken zonder daarvoor meer loon te krijgen ben je inderdaad in de maling genomen, maar niet door de overheid.
Ook de VUT is niet wettelijk geregeld, het is een afspraak tussen werknemers en werkgevers. Aangezien het een omslagstelsel was was door de vergrijzing al snel duidelijk dat het een te duur verhaal was, helaas heeft het nog een tijdje geduurd voordat het collectieve VUT systeem werd afgeschaft. Wel is er nog een tijdje een prepensioenregeling geweest waar je indicidueel voor spaarde, als je daar aan meegedaan hebt heb je nog ergens een potje.

Profiel  

Bericht nummer:#456  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 9:43 pm 
lid

Ook Huge de Jonge verspreidde fakenews, vlak voor de verkiezingen.

Hij kwam met nieuwe cijfers rond het personeelstekort in de zorg.
Het gunstiger cijfer blijkt puur te zijn ontstaan door een andere rekenwijze, niet door verbeteringen in de personeelsvoorziening.

Hij heeft de Kamer bewust fout geinformeerd, dus voorgelogen.

Nu hij is betrapt, doet hij een excuusje en denkt dat daarmee de kous af is.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3665137 ... ooskleurig

Tijd om de grondwet aan te passen: politici die ondanks informatieplicht niet, niet volledig, onjuist of te laat informeren, moeten op staande voet worden ontslagen.

Profiel  

Bericht nummer:#457  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 9:54 pm 
lid

Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
PeterJKH schreef:

ADV dagen zijn niet wettelijk geregeld, maar worden in CAO's afgesproken en heeft, zoals de naam als zegt, direct te maken met het aantal uren dat je per week werkt. Als de CAO varandert of de OR akkoord gaat kunnen die dus (gedeeltelijk) komen te vervallen als je 40 uur gaat werken (of van 36 naar 38). Als je meer bent gaan werken zonder daarvoor meer loon te krijgen ben je inderdaad in de maling genomen, maar niet door de overheid.
Ook de VUT is niet wettelijk geregeld, het is een afspraak tussen werknemers en werkgevers. Aangezien het een omslagstelsel was was door de vergrijzing al snel duidelijk dat het een te duur verhaal was, helaas heeft het nog een tijdje geduurd voordat het collectieve VUT systeem werd afgeschaft. Wel is er nog een tijdje een prepensioenregeling geweest waar je indicidueel voor spaarde, als je daar aan meegedaan hebt heb je nog ergens een potje.

Maar die gelden werden wél (indirect) betaald aan de overheid. Al dan niet via de werkgever. En je maakt mij niet wijs dat de overheid in pakweg 1995 nog niet wist dat alle mensen uit de geboortegolf na de oorlog, binnen afzienbare termijn aan hun pensionering toe zouden zijn. Of hoopten ze destijds stiekem dat die allemaal op hun 63e dood zouden vallen ofzo? Regeren is vooruitzien, lijkt me.

Profiel  

Bericht nummer:#458  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 10:00 pm 
lid

En oh ja, ik krijg nog 1000 euro van Rutte geloof ik... Vast beloofd door hem, dus ik neem aan dat ik op zijn woord mag af gaan? Kan ik die morgen met terugwerkende kracht gaan afhalen bij de kassier van de regering?

Profiel  

Bericht nummer:#459  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 10:04 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Enzo501 schreef:
baedeker schreef:

Maar die gelden werden wél (indirect) betaald aan de overheid. Al dan niet via de werkgever. En je maakt mij niet wijs dat de overheid in pakweg 1995 nog niet wist dat alle mensen uit de geboortegolf na de oorlog, binnen afzienbare termijn aan hun pensionering toe zouden zijn. Of hoopten ze destijds stiekem dat die allemaal op hun 63e dood zouden vallen ofzo? Regeren is vooruitzien, lijkt me.

Vakbonden hebben te lang, in het belang van de babyboomers, vastgehouden aan de onhoudbare VUT regeling.

Profiel  

Bericht nummer:#460  BerichtGeplaatst: wo mei 29, 2019 10:13 pm 
lid

Raya schreef:
Ook Huge de Jonge verspreidde fakenews, vlak voor de verkiezingen.

Hij kwam met nieuwe cijfers rond het personeelstekort in de zorg.
Het gunstiger cijfer blijkt puur te zijn ontstaan door een andere rekenwijze, niet door verbeteringen in de personeelsvoorziening.

Hij heeft de Kamer bewust fout geinformeerd, dus voorgelogen.

Nu hij is betrapt, doet hij een excuusje en denkt dat daarmee de kous af is.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3665137 ... ooskleurig

Tijd om de grondwet aan te passen: politici die ondanks informatieplicht niet, niet volledig, onjuist of te laat informeren, moeten op staande voet worden ontslagen.

Maar dan moet de rechter natuurlijk dat wel eerst beoordelen toch? Of hoeft dat alleen bij Boris J. ?

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2111 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 106  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]