Het is nu di apr 13, 2021 12:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2780 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 135, 136, 137, 138, 139  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#2741  BerichtGeplaatst: ma maart 22, 2021 11:04 pm 
lid

Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
Ja, is iemand echt verbaasd dat er ge-edite filmpjes verschijnen die maar een deel van het verhaal vertellen? Het is het oude verhaal van ACAB, een in extreem linkse en rechtse kringen populaire spreuk. Zelfs ben ik bij veel zogenaamde risicowedstrijden geweest waar veel misging, maar zelf nooit in de problemen geweest. Mijn ervaring: 99% van de mensen die 'zomaar uit het niets' door ME-ers werden aangepakt liegt. En mensen kennen het verschil niet tussen politie en ME'ers. Met politie kan er nog gesproken worden, als er ME'ers aankomen loop je weg of eromheen. Een ME'er aanvallen is een beetje dom. Ik ben blij dat ik op dit vlak consequent ben zodat ik niet hoef te kijken of ik eerst nog Antifa de schuld kan geven of extreem-rechts voordat ik een mezelf een mening vorm over rellen of geweld. Je kunt een mening hebben over law en order, maar uiteindelijk zoeken mensen in bijna alle gevallen bewust geweld.
Ik ben ook niet verbaasd dat mensen in het tijdperk Rutte een loopje nemen met de waarheid. Pinokkio geeft aan de lopende band het slechte voorbeeld, en we zien bij de toeslagenaffaire dat hij school maakt bij ambtenaren en rechters. Wat is dit voor muffe prietpraat over 'het oude verhaal van All Cops Are Bastards' en 'als er ME'ers aankomen loop je weg of eromheen'? Dit is zoals een ME'er het zelf beschrijft:

Het was ’s ochtends, voordat de demo begon, al duidelijk dat we op gingen treden. Ik was stomverbaasd. Ik vroeg aan mijn leidinggevende hoe hij nu al wist dat we op gingen treden. Hij zei dat ik mijn werk moest doen en geen vragen stellen. “Wij voeren uit wat de driehoek zegt”, zei hij alleen.
Omstreeks 13.30 uur verlieten de demonstranten het Malieveld. Ze hadden van de burgemeester toch toestemming gekregen tot die tijd samen te komen.
Wij stonden ze toen al op te wachten bij het station. Dat was volkomen nieuw voor me. Het was allemaal vreedzaam verlopen op het Malieveld. Waarom stond ik daar?
Er stond ook een politievoertuig met een arrestatie-eenheid. En een waterkanon. Waarom? Ik begreep er niets van.
Op zeker moment kwamen de demonstranten aangelopen vanaf het Malieveld over het pad naar het station. Het was duidelijk dat ze niet verwacht hadden dat wij daar stonden. Juist onze aanwezigheid veroorzaakte de spanning. Voor die tijd was het ontspannen en was er niets aan de hand.
Mijn eenheid had opdracht gekregen de weg naar het station te blokkeren. Wij moesten voorkomen dat ‘het tuig’ ongehinderd de trein kon pakken na een ‘verboden wappie-demonstratie’.
Alle uitwegen waren door mij en collega’s geblokkeerd.
Plotseling kwam uit het politievoertuig de arrestatie-eenheid. Ze renden op de menigte af en begonnen te slaan en schoppen. Ik was verbijsterd. Het liep direct uit de hand.
De dag is als een waas aan mij voorbij gegaan. Ik wist niet wat me overkomen was. Hier was ik geen ME-er voor geworden.

Gewoon totaal ongeoorloofd politie optreden. En Enzo schrijft vanuit Tsjechië vergoelijkende, niet ter zake doende verhaaltjes, zichzelf op de borst kloppend over zijn law en order inborst. Wat een ridicuul, achterlijk mannetje ben je soms toch ook.

:lol:
Ik moet terugdenken aan alle 'wat is dit nu zeg!' verzinsels van 'getuigen' bij de Amerikaanse verkiezingen waar kneusje Baedeker als een poedeltje achteraan liep om te 'bewijzen' dat er grootschalige fraude was gepleegd. Ik denk niet dat internetverzetstrijder Baedeker ooit een ME-er van dichtbij gezien heeft. Iedereen met een halve hersencel weet dat je die niet in hun gezicht mioet gaan staan schreeuwen of een schop moet verkopen. En iedereen die ME-er wordt weet precies wat hem te wachten en te doen staat. Dit soort verzonnen emo verhaaltjes van een zogenaamde ME-er trapt natuurlijk niemand in. Behalve als het je uitkomt. Wat een afgang weer.

We hebben een ME'er die van z'n chef op voorhand al te horen krijgt dat ze ingezet gaan worden. Hun opdracht blijkt te zijn om de deelnemers aan een ontspannen verlopen demonstratie op het Malieveld de doorgang naar het station te beletten. Alle uitwegen worden geblokkeerd, en een arrestatie-eenheid rent op de menigte af en begint te slaan en schoppen. Agenten hebben het over 'tuig' en 'wappies'. Dit heeft niks te maken met je prietpraat over 'als er ME'ers aankomen loop je weg of eromheen' en een 'ME'er aanvallen'. De demonstranten worden op weg naar huis klemgezet en geprovoceerd door de politie. Wat blijft Enzo toch ridicuul en achterlijk reageren op dit totaal ongeoorloofd politie optreden.
:snooty:

Profiel  

Bericht nummer:#2742  BerichtGeplaatst: di maart 23, 2021 12:38 am 
lid

Nee, er lijkt hier duidelijk iets niet in orde. Temeer wanneer je het vergelijkt met andere optredens ttv. BLM-, antifa-demonstraties of tav. voetbal hooligans.

Ook boeren kregen een heel andere zijde van de medaille te zien bijvoorbeeld.

Either you are with us or against us....

Profiel  

Bericht nummer:#2743  BerichtGeplaatst: di maart 23, 2021 10:58 am 
lid

Groeifonds is verworden tot grabbelton

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1043 ... groeifonds

Profiel  

Bericht nummer:#2744  BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2021 12:04 am 
lid

De overheid brengt de noodzaak tot krimp van de veestapel luidkeels de wereld in, maar wil de onderbouwing niet vrijgeven.

De toeslagenaffaire ... totaal ongeoorloofd politie optreden ... en nu dit.
De Rutte-overheid voert oorlog tegen de bevolking.
:misselijk:

Profiel  

Bericht nummer:#2745  BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2021 12:59 am 
lid

baedeker schreef:
De overheid brengt de noodzaak tot krimp van de veestapel luidkeels de wereld in, maar wil de onderbouwing niet vrijgeven.

Toch is de VVD de grootste partij geworden, hoe kan dat met jouw stelling?
Omtzigt zit met en burn-out thuis ,ondanks zijn heldhaftige optreden heeft het CDA toch verloren.
Blijkbaar zoeken de mensen een leider en zekerheid en zijn het Rutte en Kaag die dit kunnen bieden,
Rutte voor het rechts-conservatieve deel van de bevolking en Kaag voor het progressieve deel.

Ook winst voor de rechts radicale populisten was er bij de kleinere partijen en alleen JA21 zegt te willen regeren
en jouw FVD is totaal de weg kwijt, na al de affaires met racisten en wappies in de laatste maanden,

Daarom zing een toontje lager en gebruik je verstand.

Profiel  

Bericht nummer:#2746  BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2021 7:24 am 
lid

Hume schreef:
baedeker schreef:

Omtzigt zit met en burn-out thuis ,ondanks zijn heldhaftige optreden heeft het CDA toch verloren.
Blijkbaar zoeken de mensen een leider en zekerheid en zijn het Rutte en Kaag die dit kunnen bieden,
Rutte voor het rechts-conservatieve deel van de bevolking en Kaag voor het progressieve deel.

Ook winst voor de rechts radicale populisten was er bij de kleinere partijen en alleen JA21 zegt te willen regeren
en jouw FVD is totaal de weg kwijt, na al de affaires met racisten en wappies in de laatste maanden,

Zodra alles gepubliceerd is en voor mij ook vindbaar, zal ik eens kijken naar het aantal voorkeursstemmen. Volgens een bericht op twitter heeft Omtzigt genoeg stemmen gekregen voor 7 zetels. Ben benieuwd hoeveel er naar Leijten zijn gegaan, en dan zetten we Rutte tegenover die twee.

Profiel  

Bericht nummer:#2747  BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2021 8:24 am 
lid

Hume schreef:
baedeker schreef:

De grootste populist is niet Wilders of Baudet maar Rutte. En een echte leider gooit het over een andere boeg als een bepaalde tactiek niet werkt. Rutte biedt geen zekerheid. Hume begint steeds meer te lijken op een volksmenner.

Profiel  

Bericht nummer:#2748  BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2021 8:48 am 
lid

Biertje schreef:
Hume schreef:
baedeker schreef:

De grootste populist is niet Wilders of Baudet maar Rutte. En een echte leider gooit het over een andere boeg als een bepaalde tactiek niet werkt. Rutte biedt geen zekerheid. Hume begint steeds meer te lijken op een volksmenner.

:hardlachen: :hardlachen: :hardlachen:

Sta je nu al voor de spiegel op de vroege morgen.

Profiel  

Bericht nummer:#2749  BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2021 9:00 am 
lid

Kijk, kijk ,een hele apenkolonie is uit de mouw gekropen. Al die bezuinigen lijdt dus tot grote onherstelbare schade bij de ondernemers. En wat zegt Hume: ""Gebruik je verstand"", :snooty:

Citaat:
De kans is er dat de eerste grote versoepelingen pas aan het begin van de zomer komen, meldt Rutte op de coronapersconferentie dinsdagavond. Pas tegen die tijd zouden er genoeg mensen gevaccineerd zijn om grote maatregelen op te heffen.

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1043 ... ronacrisis

Profiel  

Bericht nummer:#2750  BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2021 9:04 am 
lid

Want hier staat toch echt iets anders:

Citaat:
Nog heel april tanden op elkaar en doorbijten, verzucht Rutte
Met zwaar gemoed vraagt het kabinet het land nog even vol te houden. En dat terwijl het draagvlak voor maatregelen om corona beheersbaar te houden, tanende is.

https://www.ad.nl/politiek/nog-heel-apr ... ~ac4c6471/

Profiel  

Bericht nummer:#2751  BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2021 9:07 am 
lid

Biertje schreef:
Want hier staat toch echt iets anders:

Citaat:
Nog heel april tanden op elkaar en doorbijten, verzucht Rutte
Met zwaar gemoed vraagt het kabinet het land nog even vol te houden. En dat terwijl het draagvlak voor maatregelen om corona beheersbaar te houden, tanende is.

https://www.ad.nl/politiek/nog-heel-apr ... ~ac4c6471/

Een maand verlengen is op dit moment inderdaad veel te lang , 2 weken zou genoeg kunnen zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#2752  BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2021 9:42 am 
lid

Hume schreef:
baedeker schreef:

Dus als 22% VVD stemt mag deze oorlog voeren tegen de bevolking? Hume is misschien goed in ballenlikken maar iets verstandigs komt er niet uit.
:)

Profiel  

Bericht nummer:#2753  BerichtGeplaatst: wo maart 24, 2021 3:14 pm 
lid

Het aantal mensen dat op de VVD heeft gestemd, is nog altijd maar een flinke minderheid van de Nederlandse kiesgerechtigden.

Het kan niet zo zijn dat, omdat de VVD in de Kamer de grootste is, deze aan de rest van het volk kan dicteren hoe dat zich dienen te gedragen en maar heeft te accepteren wat de VVD wil.

En zelfs als een paar partijen samen wel een echte meerderheid van de stemgerechtigden zouden vertegenwoordigen, dienen zij zich nog te beseffen, dat er een grote groep mensen bestaat welke zij niet vertegenwoordigen, maar wel rekening mee hebben te houden.

Profiel  

Bericht nummer:#2754  BerichtGeplaatst: za maart 27, 2021 10:08 pm 
lid

Broddelwerk van Koolmees
Winkelvoorraad met verlies verkocht? Dan moet de coronasteun terug
Winkeliers die omzet draaiden door hun voorraad van de hand te doen, raakten daardoor coronasteun kwijt. Veel meer ondernemers dan verwacht moeten de overheidshulp terugbetalen die ze vorig jaar ontvingen, door weeffouten in de haastig opgezette regelingen.

Herman Stil 27-03-21, 16:00 Laatste update: 16:42
Winkeliers deden het afgelopen jaar overtollige voorraad van de hand aan opkopers, omdat ze de spullen door de verplichte sluiting of het wegblijven van klanten niet meer konden verkopen. Ze worden nu afgerekend op de omzet die ze daarmee hebben gemaakt.

,,Iedereen in mijn omgeving die acuut geld nodig had, heeft vorig jaar zijn voorraad verkocht”, zegt Bart de Groot van de Amsterdamse modewinkel Cowboys to Catwalk. ,,Soms tegen inkoopprijs, maar vaak met verlies. Op die manier kregen we nog een beetje geld binnen. We hebben dat verlies genomen, maar worden nu in de afrekening voor onze steun gepakt op de omzet die dat heeft opgeleverd.”

Schatten
Het gaat daarbij zowel om salarissteun NOW als om de tegemoetkoming vaste lasten (TVL) die mede op basis van omzet worden uitgekeerd. Bij de eerste NOW-regeling moesten ondernemers vorig jaar de omzetval en salariskosten tussen maart en juni opgeven om in aanmerking te komen voor steun. Veel ondernemers moesten die cijfers schatten.

Inmiddels is het UWV aan het rekenen geslagen met de definitieve omzet- en looncijfers. In 60 procent van de ruim 144.000 gevallen wijken die af en moet er worden terugbetaald. Dat komt onder meer doordat omzetcijfers vertekend zijn geraakt door voorraadverkopen. ,,Als je veel voorraad hebt verkocht, word je nu gepakt”, zegt De Groot. ,,De overheid denkt dat uit die omzet de lonen betaald kunnen worden en kort daarom de steun. Lonen betaal je niet uit omzet, maar uit de marge. En die maak ik niet.”

Het zijn vooral kleinere onderne­mers die hierdoor zwaar worden getroffen

Paul te Grotenhuis van branchevereniging INretail
Hetzelfde dreigt te gebeuren in de tweede NOW-ronde (juni tot oktober), waarvoor sinds vorige week de terugbetalingen zijn gestart. Pas eind vorig jaar kwam er een uitgebreide regeling voor overtollige seizoensvoorraden die grotendeels vergoed worden door de overheid. Maar dat geldt niet voor voorraad die eerder is verkocht.

Autodealers
Daarbij gaat het niet alleen om modezaken, maar onder meer ook om meubelwinkels of autodealers. ,,Niemand wist bij het begin van de crisis of klanten nog zouden kopen”, zegt Tom Huyskens van autobrancheorganisatie Bovag, waarbij negenduizend bedrijven zijn aangesloten.

,,Veel dealers hebben voorraad afgestoten, soms met verlies. Vooral in de eerste maanden van de crisis. Een auto, motor of caravan die op het terrein staat, kost alleen maar geld. Het was van tevoren bekend dat daardoor problemen konden ontstaan. Maar we begrijpen heel goed dat ondernemers soms niet anders konden.”

,,We zouden graag zien dat het gerepareerd wordt en er ook naar de marge wordt gekeken. Maar ik weet niet of het realistisch is om dat nu nog te repareren. Als ze in eerste instantie het werk goed hadden gedaan, dan was dit niet nodig geweest.”

Het is enorm triest dat er voor uitzonde­rings­ge­val­len geen maatwerk wordt geboden

Paul te Grotenhuis
Veel meer ondernemers vrezen steun te moeten terugbetalen - of hebben dat al te horen gekregen. Zoals horecazaken en winkels die zijn gaan thuisbezorgen of winkels die afhalen mogelijk hebben gemaakt. ,,Het zijn vooral kleinere ondernemers die hierdoor zwaar worden getroffen”, zegt Paul te Grotenhuis van branchevereniging INretail. ,,Terwijl juist deze groep de steun heel hard nodig heeft.”

De branchevereniging kent een hele trits oorzaken waarom ondernemers toch moeten terugbetalen. Zoals bedrijven die in 2019 getroffen zijn door brand en daardoor tijdelijk een lagere omzet maakten. Of winkeliers die hun winkel net hebben uitgebreid of vlak voor de pandemie een nieuwe vestiging hebben geopend. ,,Dat zorgt allemaal voor een vertekend beeld voor de omzetvergelijking.”

Ongelukkig
Ook blijkt januari 2020 als peilmaand voor de laatste ‘coronavrije’ omzet vooral in de winkelbranche ongelukkig uit te vallen. De loonkosten zijn dan relatief hoog omdat overwerk en bonussen uit de voorgaande kerstmaand worden betaald. Maar januari is ook traditioneel de maand met de laagste winkelomzet. Daardoor valt de omzetvergelijking met steunmaanden maart tot juni ongunstig uit.

Vooraf werd al gezegd dat de haastig in elkaar gezette eerste NOW-ronde niet optimaal zou zijn, maar dat eventuele gaten later konden worden gedicht. Maar volgens minister Wouter Koolmees (Sociale Zaken) is het nauwelijks mogelijk om met ruim 144.000 aanvragen maatwerk te leveren.

Bezwaar maken kan wel: tot nu heeft een op de twintig ondernemers dat gedaan en elk bezwaar moet alsnog apart worden beoordeeld. Ook zijn er al ondernemers naar de rechter gestapt. ,,Het is enorm triest dat er voor uitzonderingsgevallen geen maatwerk wordt geboden”, zegt Te Grotenhuis. ,,Koolmees roept telkens dat er geen ruimte is voor maatwerk, maar het beoordelen van al die bezwaren kost ook tijd.”

https://www.ad.nl/economie/winkelvoorra ... ~a4aea6ba/

Profiel  

Bericht nummer:#2755  BerichtGeplaatst: ma maart 29, 2021 9:52 pm 
lid

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Profiel  

Bericht nummer:#2756  BerichtGeplaatst: vr apr 02, 2021 12:49 pm 
lid

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Profiel  

Bericht nummer:#2757  BerichtGeplaatst: vr apr 02, 2021 12:56 pm 
lid

baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
Ik ben ook niet verbaasd dat mensen in het tijdperk Rutte een loopje nemen met de waarheid. Pinokkio geeft aan de lopende band het slechte voorbeeld, en we zien bij de toeslagenaffaire dat hij school maakt bij ambtenaren en rechters. Wat is dit voor muffe prietpraat over 'het oude verhaal van All Cops Are Bastards' en 'als er ME'ers aankomen loop je weg of eromheen'? Dit is zoals een ME'er het zelf beschrijft:

Het was ’s ochtends, voordat de demo begon, al duidelijk dat we op gingen treden. Ik was stomverbaasd. Ik vroeg aan mijn leidinggevende hoe hij nu al wist dat we op gingen treden. Hij zei dat ik mijn werk moest doen en geen vragen stellen. “Wij voeren uit wat de driehoek zegt”, zei hij alleen.
Omstreeks 13.30 uur verlieten de demonstranten het Malieveld. Ze hadden van de burgemeester toch toestemming gekregen tot die tijd samen te komen.
Wij stonden ze toen al op te wachten bij het station. Dat was volkomen nieuw voor me. Het was allemaal vreedzaam verlopen op het Malieveld. Waarom stond ik daar?
Er stond ook een politievoertuig met een arrestatie-eenheid. En een waterkanon. Waarom? Ik begreep er niets van.
Op zeker moment kwamen de demonstranten aangelopen vanaf het Malieveld over het pad naar het station. Het was duidelijk dat ze niet verwacht hadden dat wij daar stonden. Juist onze aanwezigheid veroorzaakte de spanning. Voor die tijd was het ontspannen en was er niets aan de hand.
Mijn eenheid had opdracht gekregen de weg naar het station te blokkeren. Wij moesten voorkomen dat ‘het tuig’ ongehinderd de trein kon pakken na een ‘verboden wappie-demonstratie’.
Alle uitwegen waren door mij en collega’s geblokkeerd.
Plotseling kwam uit het politievoertuig de arrestatie-eenheid. Ze renden op de menigte af en begonnen te slaan en schoppen. Ik was verbijsterd. Het liep direct uit de hand.
De dag is als een waas aan mij voorbij gegaan. Ik wist niet wat me overkomen was. Hier was ik geen ME-er voor geworden.

Gewoon totaal ongeoorloofd politie optreden. En Enzo schrijft vanuit Tsjechië vergoelijkende, niet ter zake doende verhaaltjes, zichzelf op de borst kloppend over zijn law en order inborst. Wat een ridicuul, achterlijk mannetje ben je soms toch ook.

:lol:
Ik moet terugdenken aan alle 'wat is dit nu zeg!' verzinsels van 'getuigen' bij de Amerikaanse verkiezingen waar kneusje Baedeker als een poedeltje achteraan liep om te 'bewijzen' dat er grootschalige fraude was gepleegd. Ik denk niet dat internetverzetstrijder Baedeker ooit een ME-er van dichtbij gezien heeft. Iedereen met een halve hersencel weet dat je die niet in hun gezicht mioet gaan staan schreeuwen of een schop moet verkopen. En iedereen die ME-er wordt weet precies wat hem te wachten en te doen staat. Dit soort verzonnen emo verhaaltjes van een zogenaamde ME-er trapt natuurlijk niemand in. Behalve als het je uitkomt. Wat een afgang weer.

We hebben een ME'er die van z'n chef op voorhand al te horen krijgt dat ze ingezet gaan worden. Hun opdracht blijkt te zijn om de deelnemers aan een ontspannen verlopen demonstratie op het Malieveld de doorgang naar het station te beletten. Alle uitwegen worden geblokkeerd, en een arrestatie-eenheid rent op de menigte af en begint te slaan en schoppen. Agenten hebben het over 'tuig' en 'wappies'. Dit heeft niks te maken met je prietpraat over 'als er ME'ers aankomen loop je weg of eromheen' en een 'ME'er aanvallen'. De demonstranten worden op weg naar huis klemgezet en geprovoceerd door de politie. Wat blijft Enzo toch ridicuul en achterlijk reageren op dit totaal ongeoorloofd politie optreden.
:snooty:

Tweede tussenrapportage over de politie

https://www.youtube.com/watch?v=oyHNhDSsnFY&t=553s

Profiel  

Bericht nummer:#2758  BerichtGeplaatst: wo apr 07, 2021 11:10 am 
lid

Wie vertraagt de schadevergoeding voor slachtoffers schietdrama Alphen?
VIDEORuim honderd overlevenden en nabestaanden van de schietpartij in Alphen aan den Rijn wachten nog altijd op smartengeld. Werkt de politie tegen? Of is hun belangenbehartiger te inhalig?

Marco Gerling 7 apr. 2021 Laatste update: 10:04
De kogels vliegen rakelings langs hem, als Gert Lankhaar zaterdagmiddag 9 april 2011 met twee dochters vlucht voor Tristan van der Vlis. Ze zijn gaan rennen nadat de eigenares van een kledingwinkel hen had gewaarschuwd. Dankzij haar blijven hij en zijn dochter ongedeerd. Maar zijn 10-jarige stiefdochter wordt wél geraakt. En de waarschuwende vrouw die hun leven redde, komt zelf te overlijden.

n
Pas tien jaar na die ene minuut, in december 2020, krijgt hij een schadevergoeding. Nu kan hij het afsluiten, zegt hij. Eindelijk. ,,Het heeft vreselijk lang geduurd. Maar ik ben blij dat het nu klaar is.’’

Voor krap honderd andere betrokkenen – gewonden, ooggetuigen, nabestaanden, getroffen winkeliers – is het nog altijd niet klaar. Meer dan driekwart van hen claimt shockschade, omdat zij psychisch letsel hebben opgelopen door wat zij hebben gezien of meegemaakt. Ze hebben er recht op, stelt de Hoge Raad, omdat de politie de psychotische dader Tristan van der Vlis in 2008 nooit een wapenvergunning had mogen geven.

Overheidstactiek
Hoe kan het dat zoveel overlevenden en nabestaanden van het schietdrama tien jaar later nog steeds wachten op de schadevergoeding waar ze recht op hebben? Door de overheid, stelt Orlando Kadir, die Lankhaar en een reeks andere slachtoffers als belangenbehartiger bijstaat. ,,Vertragen en afschepen, het is allemaal onderdeel van de overheidstactiek.’’ Maar andere betrokkenen wijzen juist naar hem, de man die zijn cliënten verdedigt met grote woorden en felle beschuldigingen. Wie heeft gelijk?

Eerst de feiten. Een jaar na het schietdrama, in 2012, eisen tientallen slachtoffers en nabestaanden een schadevergoeding van de politie. Het gaat om mensen die gewond raakten, een naaste verloren, arbeidsongeschikt raakten door wat ze meemaakten, of hun winkel in De Ridderhof moesten sluiten na het drama. De overgrote meerderheid van hen wordt vertegenwoordigd door Kadir, die in de media fel van leer trekt. ,,De slachtoffers voelen zich in de steek gelaten’’, zegt hij. ,,Ze worden van het kastje naar de muur gestuurd. Onbeantwoorde vragen veroorzaken veel onrust en stress.’’ Hun belangrijkste vraag: hoe kon een mentaal zieke jongen een wapenvergunning krijgen?

De politie laat al snel weten geen aansprakelijkheid te erkennen. Misschien zijn fouten gemaakt, maar dat wil niet zeggen dat de politie schuld heeft aan de schietpartij, stelt het korps Hollands-Midden. Een onafhankelijke rechter moet een oordeel vellen. ,,We hebben vertrouwen in de rechtspraak’’, aldus de politie.

Die rechtszaak komt er, al duren de onderzoeken daarvoor jaren. En als de rechtbank zich in 2015 uitspreekt, valt de beslissing voor de slachtoffers eerst verkeerd uit: de politie heeft een fout gemaakt door een wapenvergunning te verlenen, maar had niet kunnen voorzien dat de dader met zijn wapens een bloedbad zou aanrichten.

Verantwoordelijk
Kadir laat advocaten voor hem in beroep gaan. Zij vinden dat de politie door die fout wél verantwoordelijk is. En in 2018 krijgen ze in hoger beroep gelijk. Het gerechtshof oordeelt dat het ‘voor de hand’ ligt dat bij misbruik van een wapen doden of gewonden vallen, en dus is de politie wél aansprakelijk. Zeven jaar na de schietpartij krijgen de slachtoffers gelijk en hebben ze recht op een schadevergoeding.

Maar dan volgt opnieuw tegenslag. Want de politie legt zich niet neer bij de beslissing en gaat in cassatie. Dat zorgt voor onbegrip bij veel slachtoffers. Het was ook een dilemma, erkent Jaco van Hoorn, hoofd operatiën van de Nationale Politie, terugblikkend. ,,Het riep wellicht het beeld op dat we wilden weglopen voor aansprakelijkheid en dat wij tegen de getroffen mensen procedeerden. Maar zo was het zeker niet.’’

Waarom dan toch in beroep, juist in zo’n gevoelige zaak? Van Hoorn: ,,Het ging erom in hoeverre een overheidsinstantie aansprakelijk te stellen is voor een incident, dat het gevolg is van iemands persoonlijk handelen. Zo’n uitspraak zorgt voor jurisprudentie die verstrekkende gevolgen kan hebben.’’

De stap zorgt voor nog meer vertraging. Maar als ook Nederlands hoogste rechtsorgaan de Hoge Raad in 2019 besluit dat de politie aansprakelijk is, is er echter geen weg meer terug. De politie richt een fonds op voor de afwikkeling van schadeclaims: de VSSA (Vergoeding Schade Slachtoffers Alphen). Maar opnieuw ontstaat een probleem: raadsman Orlando Kadir wil niets van die stichting weten. Volgens hem traineert de door de politie opgerichte VSSA bewust de uitkering van claims.

Kadir, wiens cliënten volgens hem elk recht hebben op minstens 25.000 euro, raadt iedereen af om een machtiging te tekenen, die nodig is om schadedossiers over te dragen: ,,Die stichting wil mijn mensen afschepen met een fooi. Laat ze eerst met een voorschot komen van 10.000 euro. Dan komt er vertrouwen.’’

https://www.ad.nl/binnenland/wie-vertra ... ~a6dad0ea/

Eens met de advocaat. Een orgaan dat geen aansprakelijkheid erkent en corrupt is in de top gaat schadevergoedingen traineren.

Profiel  

Bericht nummer:#2759  BerichtGeplaatst: do apr 08, 2021 2:05 pm 
lid

Weet iemand waarom het familiebedrijf - de belangrijkste werkgever die vaak het beste personeelsbeleid voert - kapot moet worden gemaakt door de vrijstelling van schenkbelasting af te schaffen?

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1043 ... ebedrijven

Profiel  

Bericht nummer:#2760  BerichtGeplaatst: do apr 08, 2021 4:59 pm 
lid

Biertje schreef:
Weet iemand waarom het familiebedrijf - de belangrijkste werkgever die vaak het beste personeelsbeleid voert - kapot moet worden gemaakt door de vrijstelling van schenkbelasting af te schaffen?

https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1043 ... ebedrijven

Alles moet naar het grootbedrijf. De concurrentie moet vermorzeld worden, want concurrentie is niet goed voor de aandelen en het dividend.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2780 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 135, 136, 137, 138, 139  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]