Het is nu wo aug 05, 2020 10:10 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2066 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102 ... 104  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1961  BerichtGeplaatst: do jul 23, 2020 6:31 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 56040
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Er wordt inderdaad gerommeld door met cijfers van het aantal mesen dat geslaagd is maar het aantal dodelijke ongelukken heet niets met rijopleidingen maar met gedrag en nog meer gebrek aan handhaving. En dat weet Pechtold.

CBR wil rijscholen aanpakken: ‘Slagingspercentage is véél te laag’
De bijna 9000 rijscholen in Nederland moeten aan veel strengere eisen gaan voldoen. Dat zegt CBR-baas Alexander Pechtold, die het slagingspercentage van 48 procent veel te laag noemt. De voormalig D66-leider is druk bezig orde op zaken te stellen bij het door vertragingen geplaagde exameninstituut.

David Bremmer 23-07-20, 05:00 Laatste update: 08:09
Het lijkt nota bene de politiek wel. Dagelijks spreken ouderen Alexander Pechtold op straat aan over zijn werk. ,,Ik krijg zelfs briefjes bij mij thuis door de brievenbus geschoven’’, glimlacht de oud-D66-leider. De vraag luidt steevast hoe ver van te voren mensen een aanvraag tot verlenging van hun rijbewijs moeten indienen. ,,Ik antwoord dat dat voor de snelheid helaas niets uitmaakt.”

Het veelvuldig aanklampen is begrijpelijk. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen kampt sinds 2018 met gigantische achterstanden bij het herkeuren van oudere automobilisten. Door problemen met een nieuw ICT-systeem en een beroerd getimede reorganisatie moeten senioren die 75 worden maanden wachten op verlenging van hun roze pasje. Inmiddels zijn hierdoor verlopen rijbewijzen overigens tijdelijk verlengd, wat tienduizenden wanhopige 75-plussers uit de brand hielp en het CBR lucht gaf.

Hoofdkantoor in brand
Aan Pechtold de taak de rust terug te brengen bij de organisatie, die onder aangescherpt toezicht staat van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur). De start was meteen tumultueus. ,,Toen ik in januari na twee maanden inwerken begon, vloog ons hoofdkantoor in Rijswijk vrijwel direct in brand. In een kwartier ging vier miljoen euro in rook op. Eenmaal van die schrik bekomen, kwam corona.”

De brand betekende dat honderden CBR-medewerkers elders gehuisvest moesten worden. Ook Pechtold resideert al maanden op een tijdelijke kamer in een kantoorgebouw om de hoek. Duizenden examens moesten bovendien naar elders worden verplaatst. Door de lockdown konden vervolgens negen weken lang geen theorie- en praktijkexamens plaatsvinden. Het gevolg: een achterstand van 300.000 examens.


Hoe gaat het nu bij het CBR?
,,De vertragingen en wachttijden nemen af. De afgelopen week hebben we twee keer zoveel herkeuringsaanvragen verwerkt als er binnengekomen zijn. Onze klantenservice is van vijftig naar tweehonderd mensen opgeschaald, waardoor je niet meer een uur in de wacht hoeft te staan. Eind dit jaar is de dienstverlening zo dat de klant op tijd geholpen wordt. Wel hebben we nog veel werk liggen. Belangrijke mits is dat er geen tweede coronagolf volgt.”

Zit er ook schot in het inplannen van de afgeblazen 300.000 examens?
,,Jazeker, we hebben al 220.000 examens ingehaald. De situatie blijft tot eind dit jaar niet normaal, we kunnen nog steeds geen honderd procent draaien. In de zalen voor het theorie-examen kunnen we voorlopig de helft van de normale 25 mensen kwijt. Bij de praktijkexamens mogen er nog geen drie mensen in de auto.”

Waarom is er niet gewerkt aan meer capaciteit en worden er geen examens ’s avonds of in het weekend ingehaald?
,,We proberen maximaal in te plannen, maar ik kan niet zomaar een blik mensen opentrekken. Een examinator opleiden vergt een half jaar, een medisch adviseur enkele maanden. Een examen kan bovendien niet ’s avonds plaatsvinden: dan is het te rustig op de weg. Ook moeten examenauto’s tien minuten ventileren, wat extra tijd vergt.”

De CBR-website kampt nog steeds met lange wachttijden en ligt er vaak uren uit.
,,’s Nachts laden we gegevens in en is de site niet bereikbaar. De rest is voor 99 procent corona-gerelateerd. Toen we na negen weken weer opstartten, kregen we met bots te maken. Er kunnen achthonderd rijscholen in het systeem, maar sommigen loggen met automatische systemen in of houden onze lijnen permanent open. Zo verpesten ze het voor de eenpitters die na werktijd een examen voor hun leerlingen willen reserveren.”

Welke middelbare­school­di­rec­teur zou tevreden zijn met een slagings­per­cen­ta­ge van 48 procent?

Alexander Pechtold, baas CBR
Vorig jaar leed het CBR 2,4 miljoen euro verlies, hoeveel is dat dit jaar?
,,Door corona schieten we tientallen miljoenen euro’s het rood in. Gelukkig is het contact met het ministerie goed. We voeren momenteel constructieve gesprekken over een oplossing.”

Hoe heeft het zo gruwelijk mis kunnen gaan, volgens u?
,,Hier speelt wat ook elders in overheidsland speelde. Een reorganisatie combineren met een groot ICT-project is vragen om problemen. De achtergrond snap ik: door demografische veranderingen vragen steeds meer ouderen een herkeuring aan. Met alleen menskracht is dat ondoenlijk, dus werd er een computersysteem bedacht. Het gaat mis als de verwachtingen te rooskleurig zijn, ook financieel, en als er aanloopproblemen zijn.”

De rijexamens zijn na een negen weken durende coronastop weer volop aan de gang, zoals hier in Roosendaal. Wel gelden er allerlei eisen, zoals een mondkapjesplicht en het tien minuten ventileren van de examenauto.
De rijexamens zijn na een negen weken durende coronastop weer volop aan de gang, zoals hier in Roosendaal. Wel gelden er allerlei eisen, zoals een mondkapjesplicht en het tien minuten ventileren van de examenauto. © Pix4Profs/Peter Braakmann
Bij de eerste berichten over de ICT-problemen gingen senioren massaal herkeuringen aanvragen, soms een jaar eerder. ,,Begrijpelijk, maar alles liep verder vast.” Er speelt echter meer dan ICT, stelt Pechtold. ,,Het CBR was een verstarde organisatie waar een cultuuromslag nodig is. Ik trof te veel collega’s aan naar wiens adviezen onvoldoende geluisterd is en die zijn afgehaakt.’’

De nieuwe directeur vraagt begrip, er bestaan volgens hem veel misverstanden over het CBR. ,,De voornaamste is dat wij overal controle over hebben. Maar we gaan niet over de rijscholen en ook niet over de keuringsartsen.” Het betreft bovendien enorme aantallen. ,,We verzorgen 1,5 miljoen examens per jaar en zitten met 1600 medewerkers op zeventig locaties.”

Een reorganisa­tie combineren met een groot ICT-pro­ject is vragen om problemen

Alexander Pechtold, algemeen directeur CBR
De vraag is hoe het beter kan. Oud-ProRail-baas Pier Eringa, die de uitvoeringsdienst op verzoek van minister Van Nieuwenhuizen doorlichtte, gaf vorige maand al een voorzet: het CBR moet klantgerichter worden en meer controle krijgen over keuringsartsen en andere stakeholders. Er moet geld bij om de problemen op te lossen. Pechtold herkent veel van Eringa’s analyses. ,,Tegelijk worden nu goede stappen gezet.”

Bijna negen maanden na zijn aantreden kijkt de voormalige politicus vooruit. Zo wil Pechtold dat er betere controle komt over de bijna 9000 rijschoolhouders, om de rijopleiding structureel te verbeteren. ,,Ze zullen het me niet in dank afnemen, maar er zijn te veel cowboys. Zij lokken jongeren met turbo-opleidingen die niet opleiden tot verantwoorde chauffeurs, maar hen zo vlot mogelijk langs het examen loodsen.” Ouders kijken ondertussen vooral waar rijlessen het voordeligst zijn.

Rijlessen zijn razend duur, is het niet logisch dat de kosten een voorname factor zijn?
,,Het is een serieuze opleiding, toch geen visakte? Als CBR dragen wij er zorg voor dat die bestuurder voor, achter en naast je aan exact dezelfde hoge eisen voldoen als jij. Dat mag wat kosten. Gemiddeld kost een complete rijopleiding 2400 euro.”

Wat moet er gebeuren?
,,Als we substantieel minder verkeersdoden willen, is het onvermijdelijk dat rijscholen gecertificeerd worden en aan strengere eisen voldoen. Nu kennen ze te veel vrijheid, waardoor hun kandidaten te vaak onvoldoende opgeleid zijn voor onze examens. Ons slagingspercentage bedraagt 48 procent, welke middelbareschooldirecteur zou daar nou tevreden mee zijn? ”

Welk slagingspercentage is realistisch?
,,75 procent moet haalbaar zijn. Dan kunnen wij nog meer energie in onze examinering steken. Die kan nog veel meer stapsgewijs. Het huidige praktijkexamen is als een foto, een momentopname, waarbij toeval een te grote factor is. Ik zeg: maak er een film van, dan monitor je veel beter iemands ontwikkeling.”


https://www.ad.nl/binnenland/cbr-wil-ri ... ~a19362c4/


De opmerkingen van Pechtold zijn toch wel erg vreemd.
Ook D66 is groot voorstander van de marktwerking en allemaal voor het laten keuren van het eigen vlees van de markt.
Hoe dan, dat hij zich ineens met de kwaliteit en het verdienmodel van de rij-opleidingen gaat bemoeien? Iedereen die zakt moet toch extra lessen volgen?

Waarom greep hij niet in, toen hij dit allemaal nog op tafel in het torentje kon leggen?

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1962  BerichtGeplaatst: do jul 23, 2020 6:43 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 56040
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Horecabaas als handhaver: spagaat wordt steeds lastiger
Do 23 juli: In het dagelijkse leven te Tilburg merk je niet veel meer van de coronamaatregelen, behalve in de horeca. Kroegbazen moeten politie spelen én gastvrij zijn, terwijl mensen lakser worden. Voor veel ondernemers een steeds lastigere spagaat.

Bas Vermeer 23-07-20, 09:38 Laatste update: 10:34 Bron: BD
Geen spatscher­men, ramvol mensen. En dat is echt niet één grote familie

Kroegbaas
Vlak langs zijn kroeg pendelt elke dag een kermistreintje tussen het Koningsplein en het Besterdplein. 'Een totale mindfuck', vindt een Tilburgse kroegbaas. ,,Geen spatschermen, ramvol mensen. En dat is echt niet één grote familie.”

Zelf staat 'ie op een terras waar anderhalve meter tussen de bezoekers moet zitten. Waar mensen die samen in de auto naar de stad rijden, apart aan tafel moeten worden gezet. Want dat zijn de regels. Regels die voor veel horecaondernemers steeds meer wringen.

Agentje spelen
Ge bent toch geen boa, jongen

Opmerking die je naar je hoofd krijgt
Ze voelen zich vaak meer handhaver dan gastvrije ondernemer. Maar agentje spelen moet: wie dicht blijft, gaat failliet. Wie het te bont maakt, kan een dwangsom krijgen. Dat gebeurde op Roze Maandag bijna bij café De Wijn aan de Stadhuisstraat. Daar werd het op straat te druk.

Het is pittig en vooral vermoeiend, vertellen ze bij een stapkroeg in de binnenstad, vooral omdat het publiek lakser wordt. Mensen willen het niet meer begrijpen, bezoekers zijn de regels beu.

'Als het zo moet, komen we niet meer', krijg je dan te horen. Of: 'Ge bent toch geen boa, jongen?'

Kermis-bevreemding
Je hebt niet de tijd om iedereen achter zijn vodden aan te zitten

Ondernemer in de horeca
De ene horecabaas huurt een portier in om gasten erop wijzen dat ze op hun kruk blijven zitten. Ronddwalen mag niet, dansen is al sinds maart not done. De andere geeft het op na de vierde keer 'blijf alsjeblieft zitten'.

,,Je hebt al moeten bezuinigen op personeel, niet de tijd om iedereen achter zijn vodden aan te zitten.”

In het begin waren de kroegbazen allang blij dat ze weer open konden na een coronasluiting van elf weken, maar de horeca/handhaver-spagaat wordt steeds pijnlijker. Des te meer omdat op veel plekken in de stad het leven van alledag weer is opgepakt.

In de parken zitten groepjes vrienden bij elkaar, in de supermarkten is er amper nog iets over van de maatregelen: het wachten in rijen, het poetsen van de winkelwagentjes. Dat er dan ook nog een kermis in Tilburg wordt gehouden, zorgt in de horeca al helemaal voor bevreemding.

Coulant
Al moet er ook weer bij gezegd worden dat veel ondernemers de gemeente als coulant beschouwen. Daar wordt meegedacht over oplossingen - er kwam veel meer plek voor terrassen - en de regels worden vrij mild gehandhaafd.

In de hele periode sinds de heropening zijn er zes waarschuwingen uitgedeeld, daar zitten vier dwangsommen tussen die worden opgelegd als het nogmaals fout gaat (De Wijn is er daar één van). Volgens de gemeente zelf 'doet 98 procent van de horeca het prima'.

Kort geding
Alle horeca weer sluiten is de makkelijk­ste optie

Horecabaas
Toch blijft de situatie in veel horeca-ogen zo 'krom als een hoepel'. En dan gaat het nog niet eens specifiek over de maatregelen zelf: dat luid meezingen in een kleine kroeg corona besmettelijker zou kunnen zijn dan een bezoek aan de supermarkt, gaat er bij ondernemers wel in.

Maar ondertussen staat er een te drukke kermis ('dat kan iedereen zien') in de stad, mag je reizen, een prostituee bezoeken.

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wil af van de 1,5 meter-regel, wil dat er meer verantwoordelijkheid bij de bezoekers zelf komt te liggen. Vandaag dient daartoe een kort geding tegen de staat. In Tilburg schatten ze de kans op winst klein.

Integendeel: ondernemers zijn met het oog op de toenemende besmettingen aan het voorsorteren op strengere maatregelen. Want de kans dat ze weer dicht moeten, schat men hoger in: 'alle horeca weer sluiten is de makkelijkste optie'.


https://www.ad.nl/binnenland/horecabaas ... ~a0894246/

Ik ben het eens met HKN, de ondernemer is een ondernemer en als bezoekers te dicht op elkaar staan is dat onder verantwoordelijkheid van de bezoeker. Eigenlijk heel vreemd dat KLM niet wordt beboet hoewel er toch tamelijke wat passagiers besmet terugkeren en de horeca wel


Boetes opgelegd aan de KLM, gaan ten koste van de winst, en daarmee van het dividend. Dat dividend en de waarde van de aandelen is zo belangrijk, dat toestellen weer helemaal gevuld mogen worden met mensen die 30 euro betalen voor een retourtje, in plaats van 1/3 van de plaatsen bezetten voor 90 euro voor een retourtje. Want dat is gevoelig voor een prijzenoorlog.

Horeca-ondernemers hebben het niet makkelijk.
Mensen hebben een natuur, en voor de meesten is dat kudde-gedrag.
Daarbij heeft het Kabinet de 1,5 mtr maatregel zelf ongeloofwaardig gemaakt, o.a. met het vullen van vliegtuigen. Zeker met een slok op, haal je dan als volleerd kroegloper schouders op.

In plaats voor die miljarden voor KLM, (bovenop de loonsubsidies), had er beter extra steun kunnen worden uitgetrokken voor cultuur- en ontspanningsbedrijven en instellingen. Maar ja, dat is iets wat je er bij de VVD helemaal niet door zult krijgen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1963  BerichtGeplaatst: do jul 23, 2020 7:13 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19512
Berichten: Intopic
Wat is nog het grootste probleem is dat men geen idee heeft waarde mensen besmet zijn. Was dat in een drukke winkelstraat, publieksgebouw, binnengedeelte van een winkelcentrum, horecagelegenheid, openbaar vervoer, vakantieadres? Wat was de weersgesteldheid op dat moment? Waaide het of was het windstil of had het weer geen invloed.Naar die gegevens ben ik op zoek

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1964  BerichtGeplaatst: do jul 23, 2020 7:28 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 07, 2012 10:05 am
Berichten: 3292
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Wat is nog het grootste probleem is dat men geen idee heeft waarde mensen besmet zijn. Was dat in een drukke winkelstraat, publieksgebouw, binnengedeelte van een winkelcentrum, horecagelegenheid, openbaar vervoer, vakantieadres? Wat was de weersgesteldheid op dat moment? Waaide het of was het windstil of had het weer geen invloed.Naar die gegevens ben ik op zoek


Ik niet. Logisch dat als je mensen eerst 2-3 maanden vrijwel thuis opsluit, het aantal besmettingen weer iets omhoog gaat op het moment dat je bepaalde dingen weer opent in het openbare leven. Daar hoef je niet doorgestudeerd te hebben. Als je alle mensen verbiedt om een half jaar seks te hebben (behalve dan met de eigen partner) en je gooit daarna de deuren weer open, zal je ook zien dat het aantal besmettingen met SOA's of HIV weer toeneemt. Da's gewoon logisch nadenken. Maar niet per definitie iets om meteen de alarmklok voor te luiden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1965  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 10:40 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19512
Berichten: Intopic
Ik heb het idee dat de besmettingen komen door losbandigheid van de jongeren.Wijsheid komt met de jaren.
Wisten jullie dat we de tijden van Lubbers herhalen? Iemand benoemen op een pst waar die nergens verstand van hoeft te hebben? We hebben nu een speciale coronagezant: Feike Sijbesma :eek: :luidlachen:

https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... n-nu-nodig

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1966  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 11:56 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 56040
Berichten: Intopic
De conclusie van het RIVM dat besmettingen vooral in de huiselijke kring worden opgelopen, is natuurlijk zand in de ogen strooien. De bron in het gezin zal het toch echt elders opgelopen moeten hebben.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1967  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 12:50 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19512
Berichten: Intopic
Raya schreef:
De conclusie van het RIVM dat besmettingen vooral in de huiselijke kring worden opgelopen, is natuurlijk zand in de ogen strooien. De bron in het gezin zal het toch echt elders opgelopen moeten hebben.
De bron is de jeugd die zich nergens wat van aantrekt. Er was gedacht dat de jeugd niet zo snel besmet kan raken of dat doorgeven maar dat klopt dus niet.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1968  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 1:37 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 07, 2012 10:05 am
Berichten: 3292
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Raya schreef:
De conclusie van het RIVM dat besmettingen vooral in de huiselijke kring worden opgelopen, is natuurlijk zand in de ogen strooien. De bron in het gezin zal het toch echt elders opgelopen moeten hebben.
De bron is de jeugd die zich nergens wat van aantrekt. Er was gedacht dat de jeugd niet zo snel besmet kan raken of dat doorgeven maar dat klopt dus niet.


Maar wat willen we dan? Dat jongeren de mooiste jaren van hun leven in de ijskast zetten tot er heel wellicht misschien ooit in de toekomst een "vaccin" is (het magische vaccin, waar iedereen op schijnt te wachten als De Heilige Graal) en in de tussentijd braaf thuis op hun kamer gaan zitten met een goed literair boek? Hoe realistisch is dat, en hoe redelijk is het om dat te verlangen?

Ik hoorde van de week nog zoiets idioots: dat het aan te bevelen zou zijn als mensen in kroegen mondkapjes gingen dragen. Ehhh… ok... en hoe moet je je biertje dan drinken en je bitterballetje eten? Of is het de bedoeling dat je na ieder slokje van je drankje weer je mondkapje opzet? Vertel het maar, want ik weet het niet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1969  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 2:12 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 56040
Berichten: Intopic
PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:
De conclusie van het RIVM dat besmettingen vooral in de huiselijke kring worden opgelopen, is natuurlijk zand in de ogen strooien. De bron in het gezin zal het toch echt elders opgelopen moeten hebben.
De bron is de jeugd die zich nergens wat van aantrekt. Er was gedacht dat de jeugd niet zo snel besmet kan raken of dat doorgeven maar dat klopt dus niet.


Maar wat willen we dan? Dat jongeren de mooiste jaren van hun leven in de ijskast zetten tot er heel wellicht misschien ooit in de toekomst een "vaccin" is (het magische vaccin, waar iedereen op schijnt te wachten als De Heilige Graal) en in de tussentijd braaf thuis op hun kamer gaan zitten met een goed literair boek? Hoe realistisch is dat, en hoe redelijk is het om dat te verlangen?

Ik hoorde van de week nog zoiets idioots: dat het aan te bevelen zou zijn als mensen in kroegen mondkapjes gingen dragen. Ehhh… ok... en hoe moet je je biertje dan drinken en je bitterballetje eten? Of is het de bedoeling dat je na ieder slokje van je drankje weer je mondkapje opzet? Vertel het maar, want ik weet het niet.


Ja, de jeugd van tegenwoordig heeft het zwaar.

Als je niet al op je 15e moest gaan werken, was het wel oorlog. En toen die voorbij was, werd je een sleutelkind. En daarna kregen we een generatie kinderen uit gebroken gezinnen. Opgevolgd door een generatie diep in de schulden dankzij hun mobiele telefoons. En nu moeten ze een paar maanden pas op de plaats maken vanwege de volksgezondheid. Wat je zegt. De jeugd van tegenwoordig heeft het erg zwaar.

We zijn allemaal jeugd geweest, en in alle jeugd speelde er wel iets, waar velen door getroffen werden, en anderen weer niet.
We mogen best wel wat verwachten van de jeugd. Leren ze wat van, wat ze later kunnen gebruiken in het leven, en aan hun kleinkinderen aan de kop kunnen zeuren van "vroeger, toen ik jong was, konden we niet naar de disco omdat er een virus een tournee door de wereld maakte..."

Ik heb niet zo'n medelijden met de jeugd. We moeten allemaal inleveren, en rekening houden met elkaar.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1970  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 2:24 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 07, 2012 10:05 am
Berichten: 3292
Berichten: Intopic
Raya schreef:
PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
De bron is de jeugd die zich nergens wat van aantrekt. Er was gedacht dat de jeugd niet zo snel besmet kan raken of dat doorgeven maar dat klopt dus niet.


Maar wat willen we dan? Dat jongeren de mooiste jaren van hun leven in de ijskast zetten tot er heel wellicht misschien ooit in de toekomst een "vaccin" is (het magische vaccin, waar iedereen op schijnt te wachten als De Heilige Graal) en in de tussentijd braaf thuis op hun kamer gaan zitten met een goed literair boek? Hoe realistisch is dat, en hoe redelijk is het om dat te verlangen?

Ik hoorde van de week nog zoiets idioots: dat het aan te bevelen zou zijn als mensen in kroegen mondkapjes gingen dragen. Ehhh… ok... en hoe moet je je biertje dan drinken en je bitterballetje eten? Of is het de bedoeling dat je na ieder slokje van je drankje weer je mondkapje opzet? Vertel het maar, want ik weet het niet.


Ja, de jeugd van tegenwoordig heeft het zwaar.

Als je niet al op je 15e moest gaan werken, was het wel oorlog. En toen die voorbij was, werd je een sleutelkind. En daarna kregen we een generatie kinderen uit gebroken gezinnen. Opgevolgd door een generatie diep in de schulden dankzij hun mobiele telefoons. En nu moeten ze een paar maanden pas op de plaats maken vanwege de volksgezondheid. Wat je zegt. De jeugd van tegenwoordig heeft het erg zwaar.

We zijn allemaal jeugd geweest, en in alle jeugd speelde er wel iets, waar velen door getroffen werden, en anderen weer niet.
We mogen best wel wat verwachten van de jeugd. Leren ze wat van, wat ze later kunnen gebruiken in het leven, en aan hun kleinkinderen aan de kop kunnen zeuren van "vroeger, toen ik jong was, konden we niet naar de disco omdat er een virus een tournee door de wereld maakte..."

Ik heb niet zo'n medelijden met de jeugd. We moeten allemaal inleveren, en rekening houden met elkaar.


Medelijden gaat te ver, maar ik heb genoeg voorstellingsvermogen om te beseffen dat het als jongere van 18 jaar normaal zou moeten zijn om bij vrienden feestjes te vieren, in het weekend in de kroeg een biertje te pakken en met vrienden onbekommerd op vakantie te kunnen gaan. Zoals tot voor kort ook allemaal gewoon mogelijk was. Kan jij wel vinden dat ze niet moeten zeuren, maar de jaren van je leven waarin je dat soort dingen nog onbekommerd kunt doen, verplicht moeten doorbrengen met onthouding en thuisblijven, vind ik ingrijpend.

Een collega van me heeft 2 van die kinderen, 18 en 20 jaar oud. En vanaf eind maart zitten die al gedwongen thuis. Hun lessen via de computer, maar de nadelen daarvan doen zich ook al snel gelden. En OK, als het voor 2-3-4 weken is, is het allemaal te overzien. Maar die jongeren zitten nou al bijna 5 maanden thuis. Ontspanning buiten de deur bijna niet mogelijk, want niks mocht of kon, zeker in de eerste maanden niet. Samenkomen met vrienden of medestudenten: kon niet, mocht niet. Geplande uitjes gingen niet door, geplande vakanties evenmin. Dus nóg langer thuis zitten. Ook het sociale leven van die jongeren is compleet ontregeld. Kan je het aanstellerij vinden, of gezanik, maar dat is gewoon zo.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1971  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 2:25 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 07, 2012 10:05 am
Berichten: 3292
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Raya schreef:
De conclusie van het RIVM dat besmettingen vooral in de huiselijke kring worden opgelopen, is natuurlijk zand in de ogen strooien. De bron in het gezin zal het toch echt elders opgelopen moeten hebben.
De bron is de jeugd die zich nergens wat van aantrekt. Er was gedacht dat de jeugd niet zo snel besmet kan raken of dat doorgeven maar dat klopt dus niet.


Ja, maar de bedoeling was toch juist dát we met zijn allen zo snel mogelijk besmet zouden raken in verband met groepsimmuniteit?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1972  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 3:26 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19512
Berichten: Intopic
Ook Pechtold kan het niet laten om het CBR te beschermen terwijl daar ook wel kritiek op is.

Rijscholen zijn niet geschrokken van de harde kritiek van CBR-baas Alexander Pechtold op hun werk. Veel rij-opleiders erkennen dat er zaken grondig mis zijn in de sector en dat strengere eisen nodig zijn. ,,Maar het probleem ligt niet alleen bij ons.”

,,Eindelijk”, dacht rijschoolhouder Ruud Rutten (61) uit Venlo toen hij de kritiek van Alexander Pechtold over zijn eigen branche las. Volgens Pechtold leveren rijscholen vaak beroerde kandidaten aan en zijn er teveel cowboys actief. ,,Welke middelbare schooldirecteur zou tevreden zijn met een slagingspercentage van 48 procent?” vroeg de CBR-directeur zich retorisch af.

De uitspraken komen Pechtold op de nodige kritiek te staan, maar meer vanwege het moment dan vanwege de inhoud. Zoals voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee twitterde: ,,Het CBR moet nog een jaar wachten met het wijzen naar anderen. Eerst zelf maar eens de puinhopen wegwerken.”

Examengarantie
Veel rijschoolhouders blijken het echter met Pechtold eens. ,,Hij durft als eerste bij het CBR de vinger op de zere plek te leggen”, stelt rijschoolhouder Rutten, die al ruim veertig jaar in het vak zit. Tevens is hij voorzitter van branchevereniging FAM, die een veertigtal grote rijscholen vertegenwoordigt. ,,Ik roep al jaren dat er zaken grondig mis zijn. Er zijn cowboys die zoveel mogelijk geld willen binnen harken in plaats van jongeren op te leiden tot verantwoordelijke verkeersdeelnemers.”

Er is ook veel druk van ouders en leerlingen. De eerste vraag is: wanneer mag ik afrijden?

Rieneke Kok, vakblad RijschoolPro
Wie die beunhazen dan zijn? Rijscholen die adverteren met goedkope pakketten, inclusief examengarantie, die klanten vooruit laten betalen en dan vervolgens met de noorderzon vertrekken. Recent voorbeeld is Rotterdamse rijschoolketen iQdrive die begin juni failliet ging. Op Facebook spuiden honderden gedupeerde cursisten hun gal. Zij konden fluiten naar hun centen.

Dergelijke rijschoolhouders hebben van het rijexamen een verdienmodel gemaakt, foetert Rutten. ,,Ze bieden lessen voor 40 euro per uur aan en laten cursisten heel snel examen doen. Dan zakken ze en moeten ze door met lessen. Ze laten iemand desnoods zes keer examen doen!”

Tekst gaat verder na de foto

Beunhazen verdedigen die lage slagingskans met het argument dat ze veel adhd’ers, autisten en buitenlanders in de auto hebben of dat de wegen in de Randstad drukker zijn. ,,Maar hier in Venlo heb je die cursisten ook. Die hebben alleen wat meer lessen nodig.” Bij Rutten slaagt dan ook 64 procent de eerste keer. ,,Wij laten mensen alleen afrijden als ze er echt klaar voor zijn.”

Weinig regels
Rieneke Kok, journalist bij RijschoolPro (‘het vakblad voor de rijschoolbranche’) herkent het relaas van Rutten. ,,Probleem is dat de rijschoolbranche grotendeels ongeorganiseerd is”, zegt Kok. ,,Er zijn vier brancheclubs die samen nog geen kwart van de rijschoolhouders vertegenwoordigen.” Van de bijna 9.000 rijschoolhouders is 90 procent eenpitter.

Ik roep al jaren dat er zaken grondig mis zijn. Er zijn cowboys die zoveel mogelijk geld willen binnenhar­ken

Ruud Rutten, rijschoolhouder en voorzitter brancheclub FAM
Veel regels zijn er niet. ,,Je hoeft zelfs geen rijles te hebben gevolgd om af te kunnen rijden bij het CBR. Als je een auto met dubbele bediening weet te regelen is dat voldoende.” Rij-instructeurs hoeven bovendien maar beperkt - zes dagdelen in vijf jaar - bij te scholen.

Al met al is het een goede zaak om te kijken naar maatregelen die het slagingspercentage van 48 procent omhoog brengen, meent Kok. Ze beklemtoont dat het probleem niet enkel bij rijschoolhouders ligt. ,,Er is ook veel druk op rijscholen van ouders en leerlingen. Hun eerste vraag is: wanneer mag ik afrijden? Als het antwoord niet bevalt, gaan ze naar een ander.”

Tekst gaat verder na de foto

Minimumtarief
Bas Bakker van Verkeersschool Bakker uit Vlijmen (‘de beste rijschool in regio Vlijmen en Den Bosch’) is het grotendeels eens met Pechtolds diagnose, maar niet met diens oplossing in de vorm van certificering. ,,Een keurmerk gaat niet werken, dat is al zo vaak geprobeerd.”

Bakker, die tien mensen in dienst heeft en een prima slagingspercentage heeft van 66 procent, heeft een simpele oplossing voor de misstanden. ,,Voer een wettelijk minimumtarief in van bijvoorbeeld 60 euro per les en een minimaal aantal lessen voordat je examen mag doen.”

Ook moet een tussentijdse toets verplicht worden, aldus Bakker. ,,Die heeft namelijk een zeer belangrijke functie in het examentraject.” Bijkomend voordeel van een hoger tarief is dat de 9.000 rij-instructeurs eindelijk pensioen kunnen opbouwen. ,,Nu zou ik mijn personeel dat graag gunnen, maar kan dat niet uit.” Een cao is er ook niet in de branche.


Keurmerk
Volgens collega-rijschoolhouder Rutten is een keurmerk juist wél een goed idee. Eind juni leverde zijn branchevereniging FAM samen met de Bovag, LBKR en VRB een plan in bij minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur): een keurmerk, inclusief rijschoolregister en een garantiefonds, moet de kwaliteit van de rijopleiding flink verhogen. Maar het probleem ligt niet alleen bij de rijscholen, beklemtoont hij. ,,Ook de opleiding voor rij-instructeurs moet beter en het CBR zelf moet ook een slag maken.”

Rutten krijgt steun van Veilig Verkeer Nederland. ,,De rijschoolbranche is al zo lang een wereld waar je moeilijk eenheid in krijgt. Certificering van goede rijscholen zou een prima stap zijn. Dat komt uiteindelijk de verkeersveiligheid ten goede”, meent Rob Stomphorst van de organisatie.


Overal in elke sector zijn cowboys te vinden, maar de vraag is natuurlijk: wie bindt de kat op het spek? Antwoord: de overheid. En ook het CBR maakt zich schuldig aan het feit dat nog steeds teveel leerlingen zakken. Ik ben 2x gezakt en wel onterecht. Dat werd bevestigd door de derde examinator die mij liet slagen.Niet het rijlessen zwaarder maken want dat is nergens voor nodig, wij hebben al de zwaarste rijopleiding van heel Europa. Een keurmerk is onzin en wordt bovendien vervalst, toezicht niet maar dat is juist de grote afwezige. Ik heb er moeite dat juist een politici benoemd kunnen worden op functies die ernstige gebreken vormen maar door politici zijn veroorzaakt. E was een aantal minimumlessen maar dat is kennelijk vervallen

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1973  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 3:42 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 07, 2012 10:05 am
Berichten: 3292
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Ook Pechtold kan het niet laten om het CBR te beschermen terwijl daar ook wel kritiek op is.

Rijscholen zijn niet geschrokken van de harde kritiek van CBR-baas Alexander Pechtold op hun werk. Veel rij-opleiders erkennen dat er zaken grondig mis zijn in de sector en dat strengere eisen nodig zijn. ,,Maar het probleem ligt niet alleen bij ons.”

,,Eindelijk”, dacht rijschoolhouder Ruud Rutten (61) uit Venlo toen hij de kritiek van Alexander Pechtold over zijn eigen branche las. Volgens Pechtold leveren rijscholen vaak beroerde kandidaten aan en zijn er teveel cowboys actief. ,,Welke middelbare schooldirecteur zou tevreden zijn met een slagingspercentage van 48 procent?” vroeg de CBR-directeur zich retorisch af.

De uitspraken komen Pechtold op de nodige kritiek te staan, maar meer vanwege het moment dan vanwege de inhoud. Zoals voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee twitterde: ,,Het CBR moet nog een jaar wachten met het wijzen naar anderen. Eerst zelf maar eens de puinhopen wegwerken.”

Examengarantie
Veel rijschoolhouders blijken het echter met Pechtold eens. ,,Hij durft als eerste bij het CBR de vinger op de zere plek te leggen”, stelt rijschoolhouder Rutten, die al ruim veertig jaar in het vak zit. Tevens is hij voorzitter van branchevereniging FAM, die een veertigtal grote rijscholen vertegenwoordigt. ,,Ik roep al jaren dat er zaken grondig mis zijn. Er zijn cowboys die zoveel mogelijk geld willen binnen harken in plaats van jongeren op te leiden tot verantwoordelijke verkeersdeelnemers.”

Er is ook veel druk van ouders en leerlingen. De eerste vraag is: wanneer mag ik afrijden?

Rieneke Kok, vakblad RijschoolPro
Wie die beunhazen dan zijn? Rijscholen die adverteren met goedkope pakketten, inclusief examengarantie, die klanten vooruit laten betalen en dan vervolgens met de noorderzon vertrekken. Recent voorbeeld is Rotterdamse rijschoolketen iQdrive die begin juni failliet ging. Op Facebook spuiden honderden gedupeerde cursisten hun gal. Zij konden fluiten naar hun centen.

Dergelijke rijschoolhouders hebben van het rijexamen een verdienmodel gemaakt, foetert Rutten. ,,Ze bieden lessen voor 40 euro per uur aan en laten cursisten heel snel examen doen. Dan zakken ze en moeten ze door met lessen. Ze laten iemand desnoods zes keer examen doen!”

Tekst gaat verder na de foto

Beunhazen verdedigen die lage slagingskans met het argument dat ze veel adhd’ers, autisten en buitenlanders in de auto hebben of dat de wegen in de Randstad drukker zijn. ,,Maar hier in Venlo heb je die cursisten ook. Die hebben alleen wat meer lessen nodig.” Bij Rutten slaagt dan ook 64 procent de eerste keer. ,,Wij laten mensen alleen afrijden als ze er echt klaar voor zijn.”

Weinig regels
Rieneke Kok, journalist bij RijschoolPro (‘het vakblad voor de rijschoolbranche’) herkent het relaas van Rutten. ,,Probleem is dat de rijschoolbranche grotendeels ongeorganiseerd is”, zegt Kok. ,,Er zijn vier brancheclubs die samen nog geen kwart van de rijschoolhouders vertegenwoordigen.” Van de bijna 9.000 rijschoolhouders is 90 procent eenpitter.

Ik roep al jaren dat er zaken grondig mis zijn. Er zijn cowboys die zoveel mogelijk geld willen binnenhar­ken

Ruud Rutten, rijschoolhouder en voorzitter brancheclub FAM
Veel regels zijn er niet. ,,Je hoeft zelfs geen rijles te hebben gevolgd om af te kunnen rijden bij het CBR. Als je een auto met dubbele bediening weet te regelen is dat voldoende.” Rij-instructeurs hoeven bovendien maar beperkt - zes dagdelen in vijf jaar - bij te scholen.

Al met al is het een goede zaak om te kijken naar maatregelen die het slagingspercentage van 48 procent omhoog brengen, meent Kok. Ze beklemtoont dat het probleem niet enkel bij rijschoolhouders ligt. ,,Er is ook veel druk op rijscholen van ouders en leerlingen. Hun eerste vraag is: wanneer mag ik afrijden? Als het antwoord niet bevalt, gaan ze naar een ander.”

Tekst gaat verder na de foto

Minimumtarief
Bas Bakker van Verkeersschool Bakker uit Vlijmen (‘de beste rijschool in regio Vlijmen en Den Bosch’) is het grotendeels eens met Pechtolds diagnose, maar niet met diens oplossing in de vorm van certificering. ,,Een keurmerk gaat niet werken, dat is al zo vaak geprobeerd.”

Bakker, die tien mensen in dienst heeft en een prima slagingspercentage heeft van 66 procent, heeft een simpele oplossing voor de misstanden. ,,Voer een wettelijk minimumtarief in van bijvoorbeeld 60 euro per les en een minimaal aantal lessen voordat je examen mag doen.”

Ook moet een tussentijdse toets verplicht worden, aldus Bakker. ,,Die heeft namelijk een zeer belangrijke functie in het examentraject.” Bijkomend voordeel van een hoger tarief is dat de 9.000 rij-instructeurs eindelijk pensioen kunnen opbouwen. ,,Nu zou ik mijn personeel dat graag gunnen, maar kan dat niet uit.” Een cao is er ook niet in de branche.


Keurmerk
Volgens collega-rijschoolhouder Rutten is een keurmerk juist wél een goed idee. Eind juni leverde zijn branchevereniging FAM samen met de Bovag, LBKR en VRB een plan in bij minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur): een keurmerk, inclusief rijschoolregister en een garantiefonds, moet de kwaliteit van de rijopleiding flink verhogen. Maar het probleem ligt niet alleen bij de rijscholen, beklemtoont hij. ,,Ook de opleiding voor rij-instructeurs moet beter en het CBR zelf moet ook een slag maken.”

Rutten krijgt steun van Veilig Verkeer Nederland. ,,De rijschoolbranche is al zo lang een wereld waar je moeilijk eenheid in krijgt. Certificering van goede rijscholen zou een prima stap zijn. Dat komt uiteindelijk de verkeersveiligheid ten goede”, meent Rob Stomphorst van de organisatie.


Overal in elke sector zijn cowboys te vinden, maar de vraag is natuurlijk: wie bindt de kat op het spek? Antwoord: de overheid. En ook het CBR maakt zich schuldig aan het feit dat nog steeds teveel leerlingen zakken. Ik ben 2x gezakt en wel onterecht. Dat werd bevestigd door de derde examinator die mij liet slagen.Niet het rijlessen zwaarder maken want dat is nergens voor nodig, wij hebben al de zwaarste rijopleiding van heel Europa. Een keurmerk is onzin en wordt bovendien vervalst, toezicht niet maar dat is juist de grote afwezige. Ik heb er moeite dat juist een politici benoemd kunnen worden op functies die ernstige gebreken vormen maar door politici zijn veroorzaakt. E was een aantal minimumlessen maar dat is kennelijk vervallen


Ik vind het dan weer belachelijk dat iedere nitwit gewoon op kan gaan voor een rijbewijs. Er zijn nu eenmaal mensen die daar de vaardigheden niet voor hebben. Bijvoorbeeld het snel kunnen doorgronden van situaties en daar adequaat op reageren. Of hun kalmte bewaren als een ander (in hun ogen) een keer ten onrechte voorrang claimt of iets anders "fout" doet. Het gaat er dus niet alleen maar om of je een stuur correct kunt vasthouden en een auto correct kunt parkeren.

En dan krijg je dus van die mensen die in feite helemaal niet geschikt zijn voor deelname aan het gemotoriseerde verkeer, maar die dan eindelijk de 10e of 20e keer (toevallig) een keer slagen en die mogen dan zonder meer achter het stuur plaatsnemen.

Ik zou zeggen: één keer examenkans, één keer een her. En haal je het dan nog niet, dan de komende 2-3 jaar uitgesloten van examen en van voren af aan beginnen. Net zoals bij veel andere opleidingen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1974  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 4:03 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19512
Berichten: Intopic
Citaat:
Ik vind het dan weer belachelijk dat iedere nitwit gewoon op kan gaan voor een rijbewijs. Er zijn nu eenmaal mensen die daar de vaardigheden niet voor hebben. Bijvoorbeeld het snel kunnen doorgronden van situaties en daar adequaat op reageren. Of hun kalmte bewaren als een ander (in hun ogen) een keer ten onrechte voorrang claimt of iets anders "fout" doet. Het gaat er dus niet alleen maar om of je een stuur correct kunt vasthouden en een auto correct kunt parkeren.

En dan krijg je dus van die mensen die in feite helemaal niet geschikt zijn voor deelname aan het gemotoriseerde verkeer, maar die dan eindelijk de 10e of 20e keer (toevallig) een keer slagen en die mogen dan zonder meer achter het stuur plaatsnemen.

Ik zou zeggen: één keer examenkans, één keer een her. En haal je het dan nog niet, dan de komende 2-3 jaar uitgesloten van examen en van voren af aan beginnen. Net zoals bij veel andere opleidingen.
Peter, een leerling mag fouten maken. Jij praat nu net als het CBR. En erger , door iemand uit te sluiten van examen omdat de leerling het de tweede keer niet gehaald heeft werkt contraproductief en ontmoedigend. Erger, daarmee maak je het verkeer niet veilgier.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1975  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 4:06 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 56040
Berichten: Intopic
PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
Ook Pechtold kan het niet laten om het CBR te beschermen terwijl daar ook wel kritiek op is.

Rijscholen zijn niet geschrokken van de harde kritiek van CBR-baas Alexander Pechtold op hun werk. Veel rij-opleiders erkennen dat er zaken grondig mis zijn in de sector en dat strengere eisen nodig zijn. ,,Maar het probleem ligt niet alleen bij ons.”

,,Eindelijk”, dacht rijschoolhouder Ruud Rutten (61) uit Venlo toen hij de kritiek van Alexander Pechtold over zijn eigen branche las. Volgens Pechtold leveren rijscholen vaak beroerde kandidaten aan en zijn er teveel cowboys actief. ,,Welke middelbare schooldirecteur zou tevreden zijn met een slagingspercentage van 48 procent?” vroeg de CBR-directeur zich retorisch af.

De uitspraken komen Pechtold op de nodige kritiek te staan, maar meer vanwege het moment dan vanwege de inhoud. Zoals voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee twitterde: ,,Het CBR moet nog een jaar wachten met het wijzen naar anderen. Eerst zelf maar eens de puinhopen wegwerken.”

Examengarantie
Veel rijschoolhouders blijken het echter met Pechtold eens. ,,Hij durft als eerste bij het CBR de vinger op de zere plek te leggen”, stelt rijschoolhouder Rutten, die al ruim veertig jaar in het vak zit. Tevens is hij voorzitter van branchevereniging FAM, die een veertigtal grote rijscholen vertegenwoordigt. ,,Ik roep al jaren dat er zaken grondig mis zijn. Er zijn cowboys die zoveel mogelijk geld willen binnen harken in plaats van jongeren op te leiden tot verantwoordelijke verkeersdeelnemers.”

Er is ook veel druk van ouders en leerlingen. De eerste vraag is: wanneer mag ik afrijden?

Rieneke Kok, vakblad RijschoolPro
Wie die beunhazen dan zijn? Rijscholen die adverteren met goedkope pakketten, inclusief examengarantie, die klanten vooruit laten betalen en dan vervolgens met de noorderzon vertrekken. Recent voorbeeld is Rotterdamse rijschoolketen iQdrive die begin juni failliet ging. Op Facebook spuiden honderden gedupeerde cursisten hun gal. Zij konden fluiten naar hun centen.

Dergelijke rijschoolhouders hebben van het rijexamen een verdienmodel gemaakt, foetert Rutten. ,,Ze bieden lessen voor 40 euro per uur aan en laten cursisten heel snel examen doen. Dan zakken ze en moeten ze door met lessen. Ze laten iemand desnoods zes keer examen doen!”

Tekst gaat verder na de foto

Beunhazen verdedigen die lage slagingskans met het argument dat ze veel adhd’ers, autisten en buitenlanders in de auto hebben of dat de wegen in de Randstad drukker zijn. ,,Maar hier in Venlo heb je die cursisten ook. Die hebben alleen wat meer lessen nodig.” Bij Rutten slaagt dan ook 64 procent de eerste keer. ,,Wij laten mensen alleen afrijden als ze er echt klaar voor zijn.”

Weinig regels
Rieneke Kok, journalist bij RijschoolPro (‘het vakblad voor de rijschoolbranche’) herkent het relaas van Rutten. ,,Probleem is dat de rijschoolbranche grotendeels ongeorganiseerd is”, zegt Kok. ,,Er zijn vier brancheclubs die samen nog geen kwart van de rijschoolhouders vertegenwoordigen.” Van de bijna 9.000 rijschoolhouders is 90 procent eenpitter.

Ik roep al jaren dat er zaken grondig mis zijn. Er zijn cowboys die zoveel mogelijk geld willen binnenhar­ken

Ruud Rutten, rijschoolhouder en voorzitter brancheclub FAM
Veel regels zijn er niet. ,,Je hoeft zelfs geen rijles te hebben gevolgd om af te kunnen rijden bij het CBR. Als je een auto met dubbele bediening weet te regelen is dat voldoende.” Rij-instructeurs hoeven bovendien maar beperkt - zes dagdelen in vijf jaar - bij te scholen.

Al met al is het een goede zaak om te kijken naar maatregelen die het slagingspercentage van 48 procent omhoog brengen, meent Kok. Ze beklemtoont dat het probleem niet enkel bij rijschoolhouders ligt. ,,Er is ook veel druk op rijscholen van ouders en leerlingen. Hun eerste vraag is: wanneer mag ik afrijden? Als het antwoord niet bevalt, gaan ze naar een ander.”

Tekst gaat verder na de foto

Minimumtarief
Bas Bakker van Verkeersschool Bakker uit Vlijmen (‘de beste rijschool in regio Vlijmen en Den Bosch’) is het grotendeels eens met Pechtolds diagnose, maar niet met diens oplossing in de vorm van certificering. ,,Een keurmerk gaat niet werken, dat is al zo vaak geprobeerd.”

Bakker, die tien mensen in dienst heeft en een prima slagingspercentage heeft van 66 procent, heeft een simpele oplossing voor de misstanden. ,,Voer een wettelijk minimumtarief in van bijvoorbeeld 60 euro per les en een minimaal aantal lessen voordat je examen mag doen.”

Ook moet een tussentijdse toets verplicht worden, aldus Bakker. ,,Die heeft namelijk een zeer belangrijke functie in het examentraject.” Bijkomend voordeel van een hoger tarief is dat de 9.000 rij-instructeurs eindelijk pensioen kunnen opbouwen. ,,Nu zou ik mijn personeel dat graag gunnen, maar kan dat niet uit.” Een cao is er ook niet in de branche.


Keurmerk
Volgens collega-rijschoolhouder Rutten is een keurmerk juist wél een goed idee. Eind juni leverde zijn branchevereniging FAM samen met de Bovag, LBKR en VRB een plan in bij minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur): een keurmerk, inclusief rijschoolregister en een garantiefonds, moet de kwaliteit van de rijopleiding flink verhogen. Maar het probleem ligt niet alleen bij de rijscholen, beklemtoont hij. ,,Ook de opleiding voor rij-instructeurs moet beter en het CBR zelf moet ook een slag maken.”

Rutten krijgt steun van Veilig Verkeer Nederland. ,,De rijschoolbranche is al zo lang een wereld waar je moeilijk eenheid in krijgt. Certificering van goede rijscholen zou een prima stap zijn. Dat komt uiteindelijk de verkeersveiligheid ten goede”, meent Rob Stomphorst van de organisatie.


Overal in elke sector zijn cowboys te vinden, maar de vraag is natuurlijk: wie bindt de kat op het spek? Antwoord: de overheid. En ook het CBR maakt zich schuldig aan het feit dat nog steeds teveel leerlingen zakken. Ik ben 2x gezakt en wel onterecht. Dat werd bevestigd door de derde examinator die mij liet slagen.Niet het rijlessen zwaarder maken want dat is nergens voor nodig, wij hebben al de zwaarste rijopleiding van heel Europa. Een keurmerk is onzin en wordt bovendien vervalst, toezicht niet maar dat is juist de grote afwezige. Ik heb er moeite dat juist een politici benoemd kunnen worden op functies die ernstige gebreken vormen maar door politici zijn veroorzaakt. E was een aantal minimumlessen maar dat is kennelijk vervallen


Ik vind het dan weer belachelijk dat iedere nitwit gewoon op kan gaan voor een rijbewijs. Er zijn nu eenmaal mensen die daar de vaardigheden niet voor hebben. Bijvoorbeeld het snel kunnen doorgronden van situaties en daar adequaat op reageren. Of hun kalmte bewaren als een ander (in hun ogen) een keer ten onrechte voorrang claimt of iets anders "fout" doet. Het gaat er dus niet alleen maar om of je een stuur correct kunt vasthouden en een auto correct kunt parkeren.

En dan krijg je dus van die mensen die in feite helemaal niet geschikt zijn voor deelname aan het gemotoriseerde verkeer, maar die dan eindelijk de 10e of 20e keer (toevallig) een keer slagen en die mogen dan zonder meer achter het stuur plaatsnemen.

Ik zou zeggen: één keer examenkans, één keer een her. En haal je het dan nog niet, dan de komende 2-3 jaar uitgesloten van examen en van voren af aan beginnen. Net zoals bij veel andere opleidingen.


Daar zijn die examens nou voor.

Ik ben bij de eerste keer geslaagd, ondanks ingrijpen. Er slingerde een tegenligger richting mijn kant op en ik week uit. De examinator greep in en riep: "kijk uit voor die spiegels" (van de geparkeerde auto's langs de kant van de weg). "Ik heb ze gezien zei ik, maar ook die auto die richting mijn rijbaan kwam. En dan liever een spiegel eraf dan een frontale aanrijding!"
Ik was per direct geslaagd!

Als je geen verkeersinzicht kunt tonen zak je. Een van de belangrijkste dingen waarop wordt gelet, is het vermogen tot anticiperen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1976  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 4:09 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 07, 2012 10:05 am
Berichten: 3292
Berichten: Intopic
Raya schreef:
PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
Ook Pechtold kan het niet laten om het CBR te beschermen terwijl daar ook wel kritiek op is.

Rijscholen zijn niet geschrokken van de harde kritiek van CBR-baas Alexander Pechtold op hun werk. Veel rij-opleiders erkennen dat er zaken grondig mis zijn in de sector en dat strengere eisen nodig zijn. ,,Maar het probleem ligt niet alleen bij ons.”

,,Eindelijk”, dacht rijschoolhouder Ruud Rutten (61) uit Venlo toen hij de kritiek van Alexander Pechtold over zijn eigen branche las. Volgens Pechtold leveren rijscholen vaak beroerde kandidaten aan en zijn er teveel cowboys actief. ,,Welke middelbare schooldirecteur zou tevreden zijn met een slagingspercentage van 48 procent?” vroeg de CBR-directeur zich retorisch af.

De uitspraken komen Pechtold op de nodige kritiek te staan, maar meer vanwege het moment dan vanwege de inhoud. Zoals voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee twitterde: ,,Het CBR moet nog een jaar wachten met het wijzen naar anderen. Eerst zelf maar eens de puinhopen wegwerken.”

Examengarantie
Veel rijschoolhouders blijken het echter met Pechtold eens. ,,Hij durft als eerste bij het CBR de vinger op de zere plek te leggen”, stelt rijschoolhouder Rutten, die al ruim veertig jaar in het vak zit. Tevens is hij voorzitter van branchevereniging FAM, die een veertigtal grote rijscholen vertegenwoordigt. ,,Ik roep al jaren dat er zaken grondig mis zijn. Er zijn cowboys die zoveel mogelijk geld willen binnen harken in plaats van jongeren op te leiden tot verantwoordelijke verkeersdeelnemers.”

Er is ook veel druk van ouders en leerlingen. De eerste vraag is: wanneer mag ik afrijden?

Rieneke Kok, vakblad RijschoolPro
Wie die beunhazen dan zijn? Rijscholen die adverteren met goedkope pakketten, inclusief examengarantie, die klanten vooruit laten betalen en dan vervolgens met de noorderzon vertrekken. Recent voorbeeld is Rotterdamse rijschoolketen iQdrive die begin juni failliet ging. Op Facebook spuiden honderden gedupeerde cursisten hun gal. Zij konden fluiten naar hun centen.

Dergelijke rijschoolhouders hebben van het rijexamen een verdienmodel gemaakt, foetert Rutten. ,,Ze bieden lessen voor 40 euro per uur aan en laten cursisten heel snel examen doen. Dan zakken ze en moeten ze door met lessen. Ze laten iemand desnoods zes keer examen doen!”

Tekst gaat verder na de foto

Beunhazen verdedigen die lage slagingskans met het argument dat ze veel adhd’ers, autisten en buitenlanders in de auto hebben of dat de wegen in de Randstad drukker zijn. ,,Maar hier in Venlo heb je die cursisten ook. Die hebben alleen wat meer lessen nodig.” Bij Rutten slaagt dan ook 64 procent de eerste keer. ,,Wij laten mensen alleen afrijden als ze er echt klaar voor zijn.”

Weinig regels
Rieneke Kok, journalist bij RijschoolPro (‘het vakblad voor de rijschoolbranche’) herkent het relaas van Rutten. ,,Probleem is dat de rijschoolbranche grotendeels ongeorganiseerd is”, zegt Kok. ,,Er zijn vier brancheclubs die samen nog geen kwart van de rijschoolhouders vertegenwoordigen.” Van de bijna 9.000 rijschoolhouders is 90 procent eenpitter.

Ik roep al jaren dat er zaken grondig mis zijn. Er zijn cowboys die zoveel mogelijk geld willen binnenhar­ken

Ruud Rutten, rijschoolhouder en voorzitter brancheclub FAM
Veel regels zijn er niet. ,,Je hoeft zelfs geen rijles te hebben gevolgd om af te kunnen rijden bij het CBR. Als je een auto met dubbele bediening weet te regelen is dat voldoende.” Rij-instructeurs hoeven bovendien maar beperkt - zes dagdelen in vijf jaar - bij te scholen.

Al met al is het een goede zaak om te kijken naar maatregelen die het slagingspercentage van 48 procent omhoog brengen, meent Kok. Ze beklemtoont dat het probleem niet enkel bij rijschoolhouders ligt. ,,Er is ook veel druk op rijscholen van ouders en leerlingen. Hun eerste vraag is: wanneer mag ik afrijden? Als het antwoord niet bevalt, gaan ze naar een ander.”

Tekst gaat verder na de foto

Minimumtarief
Bas Bakker van Verkeersschool Bakker uit Vlijmen (‘de beste rijschool in regio Vlijmen en Den Bosch’) is het grotendeels eens met Pechtolds diagnose, maar niet met diens oplossing in de vorm van certificering. ,,Een keurmerk gaat niet werken, dat is al zo vaak geprobeerd.”

Bakker, die tien mensen in dienst heeft en een prima slagingspercentage heeft van 66 procent, heeft een simpele oplossing voor de misstanden. ,,Voer een wettelijk minimumtarief in van bijvoorbeeld 60 euro per les en een minimaal aantal lessen voordat je examen mag doen.”

Ook moet een tussentijdse toets verplicht worden, aldus Bakker. ,,Die heeft namelijk een zeer belangrijke functie in het examentraject.” Bijkomend voordeel van een hoger tarief is dat de 9.000 rij-instructeurs eindelijk pensioen kunnen opbouwen. ,,Nu zou ik mijn personeel dat graag gunnen, maar kan dat niet uit.” Een cao is er ook niet in de branche.


Keurmerk
Volgens collega-rijschoolhouder Rutten is een keurmerk juist wél een goed idee. Eind juni leverde zijn branchevereniging FAM samen met de Bovag, LBKR en VRB een plan in bij minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur): een keurmerk, inclusief rijschoolregister en een garantiefonds, moet de kwaliteit van de rijopleiding flink verhogen. Maar het probleem ligt niet alleen bij de rijscholen, beklemtoont hij. ,,Ook de opleiding voor rij-instructeurs moet beter en het CBR zelf moet ook een slag maken.”

Rutten krijgt steun van Veilig Verkeer Nederland. ,,De rijschoolbranche is al zo lang een wereld waar je moeilijk eenheid in krijgt. Certificering van goede rijscholen zou een prima stap zijn. Dat komt uiteindelijk de verkeersveiligheid ten goede”, meent Rob Stomphorst van de organisatie.


Overal in elke sector zijn cowboys te vinden, maar de vraag is natuurlijk: wie bindt de kat op het spek? Antwoord: de overheid. En ook het CBR maakt zich schuldig aan het feit dat nog steeds teveel leerlingen zakken. Ik ben 2x gezakt en wel onterecht. Dat werd bevestigd door de derde examinator die mij liet slagen.Niet het rijlessen zwaarder maken want dat is nergens voor nodig, wij hebben al de zwaarste rijopleiding van heel Europa. Een keurmerk is onzin en wordt bovendien vervalst, toezicht niet maar dat is juist de grote afwezige. Ik heb er moeite dat juist een politici benoemd kunnen worden op functies die ernstige gebreken vormen maar door politici zijn veroorzaakt. E was een aantal minimumlessen maar dat is kennelijk vervallen


Ik vind het dan weer belachelijk dat iedere nitwit gewoon op kan gaan voor een rijbewijs. Er zijn nu eenmaal mensen die daar de vaardigheden niet voor hebben. Bijvoorbeeld het snel kunnen doorgronden van situaties en daar adequaat op reageren. Of hun kalmte bewaren als een ander (in hun ogen) een keer ten onrechte voorrang claimt of iets anders "fout" doet. Het gaat er dus niet alleen maar om of je een stuur correct kunt vasthouden en een auto correct kunt parkeren.

En dan krijg je dus van die mensen die in feite helemaal niet geschikt zijn voor deelname aan het gemotoriseerde verkeer, maar die dan eindelijk de 10e of 20e keer (toevallig) een keer slagen en die mogen dan zonder meer achter het stuur plaatsnemen.

Ik zou zeggen: één keer examenkans, één keer een her. En haal je het dan nog niet, dan de komende 2-3 jaar uitgesloten van examen en van voren af aan beginnen. Net zoals bij veel andere opleidingen.


Daar zijn die examens nou voor.

Ik ben bij de eerste keer geslaagd, ondanks ingrijpen. Er slingerde een tegenligger richting mijn kant op en ik week uit. De examinator greep in en riep: "kijk uit voor die spiegels" (van de geparkeerde auto's langs de kant van de weg). "Ik heb ze gezien zei ik, maar ook die auto die richting mijn rijbaan kwam. En dan liever een spiegel eraf dan een frontale aanrijding!"
Ik was per direct geslaagd!

Als je geen verkeersinzicht kunt tonen zak je. Een van de belangrijkste dingen waarop wordt gelet, is het vermogen tot anticiperen.


Dan vraag ik me toch af hoe het kan dat zo veel mensen die géén verkeersinzicht tonen, of die persoonlijk dusdanig korte lontjes hebben dat ze agressief worden als een ander in hun ogen iets fout doet in het verkeer, aan een rijbewijs kunnen komen. Ik ben er helemaal vóór dat mensen eerst getest worden alvorens ze aan een rijopleiding kunnen beginnen om vast te stellen of ze wel geschikt zijn voor deelname aan het verkeer in een gemotoriseerd voertuig.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1977  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 4:42 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19512
Berichten: Intopic
Citaat:
Dan vraag ik me toch af hoe het kan dat zo veel mensen die géén verkeersinzicht tonen, of die persoonlijk dusdanig korte lontjes hebben dat ze agressief worden als een ander in hun ogen iets fout doet in het verkeer, aan een rijbewijs kunnen komen. Ik ben er helemaal vóór dat mensen eerst getest worden alvorens ze aan een rijopleiding kunnen beginnen om vast te stellen of ze wel geschikt zijn voor deelname aan het verkeer in een gemotoriseerd voertuig.
Tegen, ik wil dat ze pas op hun 22e het rijbewijs kunnen halen. Ik vind 16,5 gewoon veel te vroeg. En wiens idee was dat van die 16,5 jaar? Zijn naam begint met een P en was fractieleider van D66. :blink:

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1978  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 5:32 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 56040
Berichten: Intopic
PeterJKH schreef:
Raya schreef:
PeterJKH schreef:


Ik vind het dan weer belachelijk dat iedere nitwit gewoon op kan gaan voor een rijbewijs. Er zijn nu eenmaal mensen die daar de vaardigheden niet voor hebben. Bijvoorbeeld het snel kunnen doorgronden van situaties en daar adequaat op reageren. Of hun kalmte bewaren als een ander (in hun ogen) een keer ten onrechte voorrang claimt of iets anders "fout" doet. Het gaat er dus niet alleen maar om of je een stuur correct kunt vasthouden en een auto correct kunt parkeren.

En dan krijg je dus van die mensen die in feite helemaal niet geschikt zijn voor deelname aan het gemotoriseerde verkeer, maar die dan eindelijk de 10e of 20e keer (toevallig) een keer slagen en die mogen dan zonder meer achter het stuur plaatsnemen.

Ik zou zeggen: één keer examenkans, één keer een her. En haal je het dan nog niet, dan de komende 2-3 jaar uitgesloten van examen en van voren af aan beginnen. Net zoals bij veel andere opleidingen.


Daar zijn die examens nou voor.

Ik ben bij de eerste keer geslaagd, ondanks ingrijpen. Er slingerde een tegenligger richting mijn kant op en ik week uit. De examinator greep in en riep: "kijk uit voor die spiegels" (van de geparkeerde auto's langs de kant van de weg). "Ik heb ze gezien zei ik, maar ook die auto die richting mijn rijbaan kwam. En dan liever een spiegel eraf dan een frontale aanrijding!"
Ik was per direct geslaagd!

Als je geen verkeersinzicht kunt tonen zak je. Een van de belangrijkste dingen waarop wordt gelet, is het vermogen tot anticiperen.


Dan vraag ik me toch af hoe het kan dat zo veel mensen die géén verkeersinzicht tonen, of die persoonlijk dusdanig korte lontjes hebben dat ze agressief worden als een ander in hun ogen iets fout doet in het verkeer, aan een rijbewijs kunnen komen. Ik ben er helemaal vóór dat mensen eerst getest worden alvorens ze aan een rijopleiding kunnen beginnen om vast te stellen of ze wel geschikt zijn voor deelname aan het verkeer in een gemotoriseerd voertuig.


Het voor velen normale gedrag! Je tijdens het examen keurig voordoen en zodra je het rijbewijs op zak hebt de stoere bink uithangen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1979  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 5:35 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 56040
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Citaat:
Dan vraag ik me toch af hoe het kan dat zo veel mensen die géén verkeersinzicht tonen, of die persoonlijk dusdanig korte lontjes hebben dat ze agressief worden als een ander in hun ogen iets fout doet in het verkeer, aan een rijbewijs kunnen komen. Ik ben er helemaal vóór dat mensen eerst getest worden alvorens ze aan een rijopleiding kunnen beginnen om vast te stellen of ze wel geschikt zijn voor deelname aan het verkeer in een gemotoriseerd voertuig.
Tegen, ik wil dat ze pas op hun 22e het rijbewijs kunnen halen. Ik vind 16,5 gewoon veel te vroeg. En wiens idee was dat van die 16,5 jaar? Zijn naam begint met een P en was fractieleider van D66. :blink:


Die verlaagde leeftijd slaat inderdaad nergens op. Net zoals het verlagen van de leeftijd om te mogen stemmen. Een kind is nog aan het leren, en maakt daarbij erg veel fouten door jeugdige onbezonnenheid. Dat wil niet zeggen dat mensen van 18 of ouder wel zichzelf en alles onder controle hebben en niets fout doen. Maar hoe ouder, hoe minder kans op onbezonnen fouten. De hersens van wezens van de menselijke soort zijn pas volgroeid rond het 25e levensjaar.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1980  BerichtGeplaatst: za jul 25, 2020 6:07 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 07, 2012 10:05 am
Berichten: 3292
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Biertje schreef:
Citaat:
Dan vraag ik me toch af hoe het kan dat zo veel mensen die géén verkeersinzicht tonen, of die persoonlijk dusdanig korte lontjes hebben dat ze agressief worden als een ander in hun ogen iets fout doet in het verkeer, aan een rijbewijs kunnen komen. Ik ben er helemaal vóór dat mensen eerst getest worden alvorens ze aan een rijopleiding kunnen beginnen om vast te stellen of ze wel geschikt zijn voor deelname aan het verkeer in een gemotoriseerd voertuig.
Tegen, ik wil dat ze pas op hun 22e het rijbewijs kunnen halen. Ik vind 16,5 gewoon veel te vroeg. En wiens idee was dat van die 16,5 jaar? Zijn naam begint met een P en was fractieleider van D66. :blink:


Die verlaagde leeftijd slaat inderdaad nergens op. Net zoals het verlagen van de leeftijd om te mogen stemmen. Een kind is nog aan het leren, en maakt daarbij erg veel fouten door jeugdige onbezonnenheid. Dat wil niet zeggen dat mensen van 18 of ouder wel zichzelf en alles onder controle hebben en niets fout doen. Maar hoe ouder, hoe minder kans op onbezonnen fouten. De hersens van wezens van de menselijke soort zijn pas volgroeid rond het 25e levensjaar.


En niet toestaan dat mensen eindeloos opnieuw examen doen. Als je 10 of 20 keer examen moet doen om één keer te slagen, zegt dat wel iets over je inzicht in het besturen van een auto. En heel misschien wellicht ben je er gewoonweg niet voor geschikt als je na 8 keer examen doen nóg niet geslaagd bent. Bij andere opleidingen kan je toch ook niet tot in het oneindige opnieuw examen doen? Waarom bij een rijopleiding dan wél?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2066 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102 ... 104  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Biertje, Majestic-12 [Bot], Marcel en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling