Het is nu di dec 10, 2019 5:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1307 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#1241  BerichtGeplaatst: za nov 23, 2019 11:29 pm 
lid

Lumiere schreef:
Biertje schreef:
Lumiere schreef:

Daar stemmen ze dus voor
Ze kiezen dus mensen direct

Ja net zoals binnenlandse Nederlanders doen met de Provinciale Staten

We krijgen dus een niet bestaande 13e provincie genaamd 'Buitenland'. Waarom niet gewoon stemmen voor hun eigen provincie. Dat kan ook voor de 2e Kamer. O, wacht, wonen ze niet meer in Nederland?

Volgens mij zijn er veel dringender problemen om op te lossen. Zaken als PFAS, stiktsof, CO2, allerhande transities, GGZ, JeugdGGZ, onderwijs, politie, woningnood, belastingdienst, Groningen, etc.

Profiel  

Bericht nummer:#1242  BerichtGeplaatst: za nov 23, 2019 11:40 pm 
lid

Ik voorzie trouwens, dat bij voor PS13 geen ruimte zal zijn voor lokale partijen, dus dat alleen de reguliere landelijke partijen daar aan deel zullen nemen, zodat de directe en indirecte stemmen ook enkel naar die partijen zullen gaan.

We moeten trouwens helemaal van die lobbykamer af.

Profiel  

Bericht nummer:#1243  BerichtGeplaatst: za nov 23, 2019 11:47 pm 
lid

Raya schreef:
Ik voorzie trouwens, dat bij voor PS13 geen ruimte zal zijn voor lokale partijen, dus dat alleen de reguliere landelijke partijen daar aan deel zullen nemen, zodat de directe en indirecte stemmen ook enkel naar die partijen zullen gaan.

We moeten trouwens helemaal van die lobbykamer af.
In ieder geval is er dus geen ruimte voor bijvoorbeeld OSF

Profiel  

Bericht nummer:#1244  BerichtGeplaatst: za nov 23, 2019 11:53 pm 
lid

Raya schreef:
Lumiere schreef:
Biertje schreef:
Ze kiezen dus mensen direct

We krijgen dus een niet bestaande 13e provincie genaamd 'Buitenland'.

Nee, een 16e. We hebben al de kiescolleges Bonaire, Saba en Sint Eustatius

Lumiere schreef:
Waarom niet gewoon stemmen voor hun eigen provincie.

Omdat ze niet in een provincie wonen.

Lumiere schreef:
Dat kan ook voor de 2e Kamer. O, wacht, wonen ze niet meer in Nederland?

Volgens mij zijn er veel dringender problemen om op te lossen. Zaken als PFAS, stiktsof, CO2, allerhande transities, GGZ, JeugdGGZ, onderwijs, politie, woningnood, belastingdienst, Groningen, etc.

Als het geen dringend probleem is, is er ook geen reden dat je er over zeurt.

Poetin komt bij een waarzegger en vraagt: "Wanneer zal ik sterven?" waarop de waarzegger zegt: "op een Europese feestdag". Poetin schrikt en vraagt: "Op welke feestdag?" Waarop de waarzegger antwoordde: "Maakt niet uit, wanneer u sterft is het een Europese feestdag"

Profiel  

Bericht nummer:#1245  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 12:01 am 
lid

Raya schreef:
Ik voorzie trouwens, dat bij voor PS13 geen ruimte zal zijn voor lokale partijen,

Biertje schreef:

Geen idee hoe jullie dat verzinnen, als het OSF bij dit systeem mee wil doen dan moeten ze een kandidaat voor het kiescollege regelen.

Poetin komt bij een waarzegger en vraagt: "Wanneer zal ik sterven?" waarop de waarzegger zegt: "op een Europese feestdag". Poetin schrikt en vraagt: "Op welke feestdag?" Waarop de waarzegger antwoordde: "Maakt niet uit, wanneer u sterft is het een Europese feestdag"

Profiel  

Bericht nummer:#1246  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 12:05 am 
lid

Lumiere schreef:
Raya schreef:
Lumiere schreef:

We krijgen dus een niet bestaande 13e provincie genaamd 'Buitenland'.

Nee, een 16e. We hebben al de kiescolleges Bonaire, Saba en Sint Eustatius

Lumiere schreef:
Waarom niet gewoon stemmen voor hun eigen provincie.

Omdat ze niet in een provincie wonen.

Lumiere schreef:
Dat kan ook voor de 2e Kamer. O, wacht, wonen ze niet meer in Nederland?

Als het geen dringend probleem is, is er ook geen reden dat je er over zeurt.

Volgens mij heb je een beetje gerommeld.

Ik heb alle recht om te zeuren en te klagen. Ik betaal belasting zodat die politici de problemen oplossen in plaats van ze te maken.

Profiel  

Bericht nummer:#1247  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 12:15 am 
lid

Raya schreef:
Ik heb alle recht om te zeuren en te klagen.

Ja hoor, ik schreef ook niet dat je geen recht had, ik schreef dat je geen reden hebt. Immers je zou je kostbare tijd ook kunnen besteden aan het oplossen van Zaken als PFAS, stiktsof, CO2, allerhande transities, GGZ, JeugdGGZ, onderwijs, politie, woningnood, belastingdienst, Groningen, etc.

In plaats van die dingen op te lossen loop je hier te klagen over iets wat volgens jouzelf totaal niet dringend is.

Raya schreef:
Ik betaal belasting zodat die politici de problemen oplossen in plaats van ze te maken.

Maak er dan ook geen probleem van

Profiel  

Bericht nummer:#1248  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 8:32 am 
lid

Lumiere schreef:
Raya schreef:
Ik heb alle recht om te zeuren en te klagen.

Ja hoor, ik schreef ook niet dat je geen recht had, ik schreef dat je geen reden hebt. Immers je zou je kostbare tijd ook kunnen besteden aan het oplossen van Zaken als PFAS, stiktsof, CO2, allerhande transities, GGZ, JeugdGGZ, onderwijs, politie, woningnood, belastingdienst, Groningen, etc.

In plaats van die dingen op te lossen loop je hier te klagen over iets wat volgens jouzelf totaal niet dringend is.

Raya schreef:
Ik betaal belasting zodat die politici de problemen oplossen in plaats van ze te maken.

Maak er dan ook geen probleem van

Ah! Woordspelletjes! Daar ben ik gek op!

Als je geen reden hebt om te zeuren mag je niet zeuren. Zo simpel is dat. Ergo: als je wel reden hebt mag je zeuren. Simpeler kunnen we het niet maken. Als je schrijft dat ik niet moet zeuren, schrijf je in feiten dat ik -volgens jou- geen recht heb om te zeuren.

Mooi, zo op de vroege ochtend. Ben in één post klaarwakker.

De problemen worden niet door mij gemaakt, maar door een aantal politici. Die zijn ook door ons, dus o.a. mij, ingehuurd om die problemen, samen met tal van deskundigen, op te lossen. Ik werk om het geld te verdienen om al die mensen te betalen, alsmede de kosten van die oplossingen.
Als die politici de belangen van de burgers zouden behartigen, met eerlijke afwegingen naar de belangen van anderen en het algemeen belang, was er uberhaupt veel minder sprake van problemen. Je vingertje moet dus niet naar mij wijzen. Ik constateer slechts.

Profiel  

Bericht nummer:#1249  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 10:29 am 
lid

Lumiere schreef:
Raya schreef:
Ik voorzie trouwens, dat bij voor PS13 geen ruimte zal zijn voor lokale partijen,

Biertje schreef:

Geen idee hoe jullie dat verzinnen, als het OSF bij dit systeem mee wil doen dan moeten ze een kandidaat voor het kiescollege regelen.
En hoe doen ze dat dan?

Profiel  

Bericht nummer:#1250  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 10:38 am 
lid

Aan Lumière: waarom is het niet stukken simpeler om de getrapte verkiezingen te schrappen en dat de Eerste Kamer rechtstreeks gekozen wordt door de bevolking?

Profiel  

Bericht nummer:#1251  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 10:49 am 
lid

Kees Verhoeven, die wil subsidie voor het Songfestival. Maar waarom is niet duidelijk
https://www.parool.nl/nederland/d66-wil ... ~b8735ac7/

Totdat het AD een interview heeft met Izar Cohen die namens Israël het Songfestival won. En dan wordt het wel duidelijk: weer die overheid die Nederland op de kaart wil zetten maar dan is nog steeds de noodzaak van subsidie niet duidelijk want het moge duidelijk zijn wie er op af komt: mensen die er 4 a 5000 euro aan kunnen spenderen.

Israëlische songfestivalfan: ‘Hollandse hotels die 3500 euro rekenen, niet normaal!’
REPORTAGEWelke tips geeft Tel Aviv, de laatst gaststad, Nederland mee voor het Songfestival? We gingen op onderzoek uit en hoorden dat de miljoenen wegvlogen, de straatnamen veranderden en dat een Songfestivallegende op een uitnodiging uit Nederland wacht.

Daar zit hij. Zomaar in een winkeltje met het opschrift Jewelery naast een wasserette aan Dizengoffstraat, hartje Tel Aviv. Op een kunstleren bank, achter een tafel met kraaltjes, pielend aan een oorbel. Klein, mager, met zwarte krullen, waarvan een deel nep, zoals hij vrolijk laat zien op de vraag of hij met 68 jaar werkelijk nog een volle haarbos heeft. ,,Nee joh. Deze slierten zijn fake.’’

Mister Izhar Cohen. Songfestivallegende. Eigenaar van deze zaak. En, zo blijkt, enthousiast verhalenverteller. Kwartje erin en Cohen brandt los. Over zijn winnende liedje A-Ba-Ni-Bi uit 1978. Over de gouden schoenen die hij toen droeg. Over de keerzijde van roem en over het Songfestival van een half jaar geleden.

Dé stad
‘Prachtig’ vond Cohen het dat de muziekshow waarmee zijn carrière begon in zijn eigen woonplaats neerstreek. ,,Tel Aviv is dé stad voor het Songfestival. De meest vrije, tolerante, kleurrijke plek van het Midden-Oosten. Weet je dat álle Israëlische Songfestivalwinnaars hier wonen? Netta van Toy, Dana International van Diva én Gali Atari van Hallelujah.’’

De Songfestivalfans liepen zijn winkeltje in mei plat en ‘natuurlijk’ ging hij met iedereen op de foto. ,,Het is een eer dat zelfs jongeren mij en mijn liedje nog kennen.’’ Hij beent naar een kast, vist er een kettinkje met hanger uit. ,,Kijk. Speciaal gemaakt voor het Songfestival. Met alle titels van de winnende Israëlische liedjes. Verkocht als een dolle.’’

Fontein
In het stadhuis een paar kilometer verderop staat hoofd communicatie Gidi Schmerling - spin in het web tijdens het Eurovision Songfestival 2019 - van zijn stoel op en wijst naar het Rabinplein twaalf verdiepingen beneden. Daar begon het allemaal. ,,Daar sprongen bewoners in de fontein toen Netta won en het Songfestival weer naar Israël kwam. Ha, ja, précies zoals de Feyenoordfans na een kampioenschap.’’

Tel Aviv kwam als gaststad in het vizier toen hoofdstad Jeruzalem, de meest voor de hand liggende keuze, afhaakte. De orthodoxe gemeenschap in Jeruzalem zag alle glitter en glamour op de Joodse rustdag sjabbat niet zitten. Schmerling: ,,In Tel Aviv was de stemming wel meteen positief en dat heeft zeker met onze invloedrijke gay community te maken. Vijf van de dertig volksvertegenwoordigers komen uit die hoek.’’

Toerisme
Het draagvlak in de rest van de stad was volgens Schmerlings collega Eytan Schwartz - verantwoordelijk voor het toerisme in Tel Aviv - ook ‘dik in orde’. Een peiling achteraf wees uit dat ruim de helft van de 450.000 inwoners een van de vele Songfestivalfeesten bijwoonde (54 procent) en dat 75 procent van de bevolking trots was dat de stad het geflikt had.

Bij het strand, waar surfers zelfs in november nog in de branding deinen en Russische toeristen in shorts over de boulevard flaneren, beginnen de meesten spontaan over Eurovision Village, het gratis toegankelijke feestterrein dat bij ieder Songfestival hoort. Een groot succes volgens student Sapir Kremer. ,,Daar ging heel Tel Aviv naar toe: daar was elke dag een vette party.’’ Schmerling is er nog altijd verbaasd over het bezoekcijfer aan het terrein in Charles Clore Park bij de kust. ,,Elke dag 50.000 bezoekers: wie had dat gedacht?’’

Duncan, wie?
Duncan, Neerlands trots, blijkt in Tel Aviv vrijwel vergeten. Op de vraag wie het Songfestival 2019 won, beginnen de meesten te hakkelen. Student Léa Bernernon: ,,Eh. Australië, toch? Nee? O, Holland. Sorry. Hier was dat Italiaanse liedje Soldi heel populair. Dat klapte iedereen mee.’’

,,Heb je tijd om te kletsen?’’ vraagt Songfestivallegende Izhar Cohen. Op een antwoord wacht hij niet. ,,Natuurlijk heb je tijd, want in Israël zitten we altijd veel makkelijker in onze tijd dan jullie in Europa. Dat heet hier lizrom en betekent go with the flow. Ik wil je iets vertellen over de impact van het winnen van het Songfestival, voor Israël, die eerste keer.’’

Hij wuift naar de lege stoel aan het tafeltje vol sieraden. ,,Zit. Zit. Natuurlijk is de impact van zo’n prijs nog steeds groot maar vroeger had het toch een andere lading. Nu is het één uitbundig Halloween-achtig verkleedfeest. Toen was het allemaal wat plechtiger, wat serieuzer. Als je won, was dat een eer en werd je als artiest een soort ambassadeur voor je land.’’

Druk
Voor Israël was die eerste zege iets enorms. ,,Weet je dat A-Ba-Ni-Bi tot een van de belangrijkste momenten in onze geschiedenis is uitgeroepen? Omdat de wereld eindelijk een andere kant van Israël zag. Niet die eeuwige strubbelingen maar een moderne, zelfbewuste natie met een blij liedje.’’ Cohen ervoer daardoor wel ‘een abnormale druk’. ,,Mag ik daar morgen over vertellen? Dan trek ik voor de foto bij jouw interview een andere trui aan.’’

Op de twaalfde verdieping van het stadhuis - een blok jaren-50-beton middenin de stad - zit Schmerling middenin een verhandeling over de moeizame financiering. Net als in Nederland was er in Israël nogal wat gedoe over de vraag of het rijk wel of niet zou bijdragen. In Israël stelde de regering zich uiteindelijk zuinig op. Publieke omroep KAN kreeg voor de tv-shows slechts een lening en Tel Aviv een kleine handreiking, een bijdrage aan de informatiebalie op het vliegveld bijvoorbeeld.

Miljoenen
Het hele circus kostte Tel Aviv dertig miljoen Israëlische shekel; tien miljoen meer dan geraamd. Omgerekend: 8 in plaats van 5 miljoen euro. Het geld schraapte de gemeente bij elkaar door sommige evenementen zoals het poerimfeest te schrappen en andere evenementen met het Songfestival te laten samenvallen, zodat ze die budgetten voor de miljoenenverslindende muziekshow konden gebruiken. Schmerling: ,,Zo hebben we ons jaarlijkse Food Festival dit keer ín Eurovision Village gehouden.’’

Er was nog een probleem: te weinig openbaar vervoer. ,,In Nederland waar van oudsher in treinen, trams en bussen wordt geïnvesteerd speelt dit natuurlijk niet maar hier is transport echt een uitdaging.’’ Speciale bussen werden ingezet voor het vervoer tussen Eurovision Village en evenementenhal Expo, waar de tv-show plaatsvond.

Vrijwilligers
Wat geen enkele moeite kostte: het optrommelen van zo’n 750 vrijwilligers. ,,We kregen op onze oproepen op sociale media veel meer respons dan verwacht. We konden de mensen die het best Engels spraken en het meeste van de stad wisten selecteren.’’

,,Kom binnen, kom binnen.’’ Izhar Cohen staat de volgende dag al in de deuropening klaar, het mouwloze hemd verruild voor een grijze trui. Of het bezoek zijn interview met de kop ‘Ik heb mijn angst overwonnen’ in die ene Israëlische krant heeft gelezen? Hij vat zelf wel even samen.

Vliegangst
Hij had na de mondiale hype rond A-Ba-Ni-Bi dus nogal wat geestelijke problemen, paniek-, angstaanvallen en dat alles mondde uit in een niet te overwinnen vliegangst. ,,Ik ben in Israël altijd blijven optreden, heb nog vele hits gehad, maar wilde zo’n dertig jaar niet meer overzee, hoe vaak ze me ook belden of ik rond een Songfestival niet iets kon doen.’’

Pas dit jaar hoorde hij zichzelf aarzelen toen er weer zo’n telefoontje kwam, dit keer voor een optreden in Madrid. ,,Tot mijn eigen verbazing stemde ik in, stapte in het vliegtuig en heb daar intens genoten. Ik dacht dat het misschien iets sneus zou hebben, zo’n optreden als Songfestivalwinnaar van zo lang geleden, maar het voelde als iets nieuws, iets fris.’’ Ja, zijn angst was plots verdampt en dat was allemaal een kwestie van de juiste pil. ,,Ik ben anderhalf jaar geleden met medicijnen tegen mijn angsten begonnen, en, o, had ik dat maar eerder gedaan.’’

Openbaar vervoer
In het stadhuis wil Schmerling nog wat tips kwijt. De eerste: gebruik het Songfestival om er politieke besluiten door te krijgen die al jaren moeilijk liggen. ,,Zo hadden wij hier al tijden discussie over de gewenstheid van openbaar vervoer op sjabbat. Tegenstanders vonden het niet kunnen, voorstanders vonden dat Tel Aviv met de tijd mee moest. Door het Songfestival kwam er een doorbraak: de organisatie eiste dat we het regelden.’’ Nu rijden er vanaf volgend jaar elke zaterdag bussen in de gemeente.

Ook de nieuwe straatnaamborden die eigenlijk al veel eerder geregeld hadden moeten worden, kwamen er eindelijk. ,,Een groot deel van onze bewegwijzering was nog in het Hebreeuws. Zeer onhandig natuurlijk als je veel toeristen trekt. Sinds het Songfestival zijn die borden ook in het Engels.’’ Ook de bussen hebben nu Engelstalige digitale borden en de Hebreeuwse naam van de plaatselijke evenementenhal luidt voortaan Expo; iets wat iedereen in de wereld uit kan spreken.

Publiciteit
Alle gratis publiciteit die zo’n evenement oplevert moet Nederland volgens Schmerling ‘heel slim’ benutten. ,,Je kan dingen laten zien die al bekend zijn maar handiger is het om te focussen op plekken die de wereld nog niet kent. Rotterdam zou een van de Songfestivalfeesten bijvoorbeeld in de haven kunnen organiseren. Dat kent niet iedereen en is wel uniek.’’

Ook producer Tali Eshkoli, betrokken bij de tv-show in Tel Aviv, heeft wel wat adviezen. Zo tipt ze omroepen NPO, NOS en AvroTros om, net als Israël, voor ‘een team van presentatoren’ te kiezen. ,,Zo kan je met verschillende types verschillende kijkers aanspreken.’’ Een auditie voor presentatoren - hoe ervaren ook - vindt ze logisch. ,,Wij hebben dat in Israël ook gedaan. Het is belangrijk om te kijken of er chemie is tussen de presentatoren.’’

Madonna
Over haar eigen show is Eshkoli nog altijd ‘zéér tevreden’. ,,Ik geloof dat er sinds Tel Aviv een nieuwe ‘standaard’ is. Het was grootser, professioneler, flitsender dan ooit.’’ Toch zou ze Nederland één onderdeel van de Israëlische show afraden: een optreden als dat van Madonna. En nee, niet omdat de superster vals zong. ,,Dat zo iemand als Madonna kwam, was hoe dan ook een eer. Maar zo’n act is misschien niet per se noodzakelijk: het Songfestival heeft van zichzelf al genoeg te bieden.’’

Superfans Itzik Fishely (42) en Daniel Dunkelman (33) uit Tel Aviv manen Nederland om de hotelprijzen op een ‘normaal niveau’ te houden. Fishely: ,,Dat gaat bij jullie nu echt niet goed. Als ik google, kom ik hotels tegen die voor zes nachten 3500 euro rekenen. Dat is toch niet normaal?’’ Dunkelman:,,We snappen dat Nederland niet zo goedkoop is als Oekraïne maar zelfs voor liefhebbers als wij wordt een bezoek zo heel lastig.’’ Fishely: ,,Nederlanders, please, niet zo inhalig.’’

Play
Mute
Current Time0:00
/
Duration Time1:48
FullscreenPlay

Peperduur
De twee vrezen dat ook tickets voor Ahoy peperduur zullen zijn. Fishely: ,,We hebben al heel wat Eurovisionshows in verschillende steden afgelopen en zien tot onze spijt dat ook die prijzen maar stijgen. Tel Aviv rekende bijvoorbeeld 1000 euro voor een combinatieticket met twee halve finales en een finale, en dat is zelfs voor veel fans niet te behappen.’’

Volgens Iris Mazel, marketingbaas van Expo in Tel Aviv, waren de prijzen zo hoog omdat er geen subsidie op zat en omdat er relatief weinig plaatsen te vergeven waren. In de zaal pasten maar per show maar 7200 stoelen. In Nederland zal dat, denkt ze, meer zijn. ,,De hal van Ahoy is groter dus in theorie kan je de ticketprijs per stoel verlagen.’’

De Nederlandse omroepen maken volgend maand bekend wat de prijzen zullen zijn voor de in totaal negen shows in Ahoy: zes repetities, twee halve finales en de finale. Een ding is duidelijk: burgemeester Ahmed Aboutaleb staat erop dat een deel van de kaartjes betaalbaar is zodat de ‘gewone’ Rotterdammer er ook naartoe kan, niet alleen de happy few.

,,Wil je mijn dochter ontmoeten?’’ Cohen dringt aan. ,,Je moet mijn dochter ontmoeten. Ze zit hier op de hoek met een kop koffie.’’ Maar eerst moet hij, tweede sigaret in de mondhoek, rechterknie onder de billen, het nog over de gouden schoenen hebben.

Lang verhaal kort: ze zijn foetsie. ,,Na 1978 kreeg ik in een standbeeld in Jeruzalem en ik heb dat museum mijn originele outfit gedoneerd. Hoe stom en naïef kun je zijn. De kleding en schoenen zijn na verloop van tijd zo flets geworden dat ze de prullenbak in moesten.’’ De outfit van zijn andere Songfestivaloptreden - hij trad nog een keer namens zijn land op, in 1985, en werd vijfde met het nummer Olé Olé - heeft hij nog wel. ,,Die heb ik natuurlijk nooit meer weggegeven.’’

Teleurstellend
Topambtenaar Schmerling is intussen bij het hoofdstuk tegenvallers beland. Zo kwamen de Israëli wel in groten getale naar het evenement, maar waren er minder buitenlandse gasten dan verwacht: slechts 10.000. En dat terwijl Songfestivalstad Stockholm in 2016 wel 38.000 buitenlandse fans trok. ,,Misschien omdat Israël ver is? Of omdat de prijzen van vluchten, hotels en tickets vrij hoog waren?’’

Ook teleurstellend: de inkomsten voor de horeca. Volgens Schmerling gingen veel bezoekers niet meer de stad in maar bleven ze hangen bij de eetkraampjes in Eurovision Village, het publieksterrein aan de kust. ,,Daar konden mensen al goed en betaalbaar eten dus ze hadden eigenlijk geen reden meer om naar de gewone restaurants te gaan.’’

Toch zou Tel Aviv het ‘vanwege de fantastische mediawaarde’ allemaal zo weer doen. Schmerling: ,,We wilden de stad bij 182 miljoen tv-kijkers promoten als vakantie - en woonplaats en als de plek om een start-up te beginnen en dat is gelukt. Stel dat ik daar tv-reclame voor had moeten kopen. Dat had me misschien wel 200 miljoen shekel (50 miljoen euro, red.) gekost.’’ Zijn conclusie: geen stad moet dit ooit afslaan. ,,Het is een cadeau.’’

Vluchten
Het Songfestival heeft Tel Aviv, met 1,8 miljoen toeristen in 2018 toch al booming, volgens toerismebaas Schwartz ‘net dat zetje gegeven’. Zo doet RyanAir dit jaar de stad voor het eerst vanuit Berlijn, Marseille en Wenen aan, Cathay Pacific vanuit Hongkong en Virgin vanuit Londen. Ook Expo is volgens Iris Mazel populairder dan ooit. ,,Er lopen nu gesprekken met de organisatie van Miss Universe. Die had zonder het Songfestival nooit aan ons gedacht.’’

,,Is dit niet wat voor u?’’ Izhar Cohen wijst een klant op een glimmend galastuk in één van de vitrines. De vrouw verlaat het winkeltje weer met een knikje en lege handen terwijl hij naar een derde sigaret zoekt. ,,Ik verkoop niet altijd wat maar vind het heerlijk om hier elke dag te zijn. Sieraden ontwerpen is ook creatief werk, weet je, net als muziek maken. En, ja, natuurlijk moet ik nog voor mijn centen werken. Dacht je dat ik rijk was?’’

Volgende maand is ICohen in Amsterdam te gast bij het ‘Grote Songfestivalfeest’, een opwarmertje voor de shows in mei 2020. ,,Er was een tijd dat ik Amsterdam uit-en-te-na kende en nu ben ik er door mijn vliegangst bijna dertig jaar niet geweest. Benieuwd of Amsterdam nog vertrouwd voelt.’’ Voor de festiviteiten in Rotterdam is hij nog niet uitgenodigd. ,,Maar als Rotterdam me wil ontvangen, ben ik er.’’

https://www.ad.nl/show/israelische-song ... a029528d1/

Profiel  

Bericht nummer:#1252  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 10:53 am 
lid

Biertje schreef:
Aan Lumière: waarom is het niet stukken simpeler om de getrapte verkiezingen te schrappen en dat de Eerste Kamer rechtstreeks gekozen wordt door de bevolking?

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... rste-kamer

Profiel  

Bericht nummer:#1253  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 11:10 am 
lid

Raya schreef:
Als je geen reden hebt om te zeuren mag je niet zeuren. Zo simpel is dat.

Ik heb geen reden om een ijsje te eten, dus volgens Rayaanse logica 'mag' je dan geen ijsje eten.... jaja erg logisch weer allemaal :rolleyes:

Profiel  

Bericht nummer:#1254  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 11:16 am 
lid

Biertje schreef:
Lumiere schreef:

En hoe doen ze dat dan?

Ik stel mij zo voor dat dit gaat zoals dat nu in Caribisch Nederland ook het geval is :

Aan welke eisen moet ik voldoen om me
verkiesbaar te stellen?

Voor het lidmaatschap van het kiescollege is Nederlanderschap
vereist. Men moet ingezetene zijn van een openbaar lichaam, de
leeijd van achien jaar hebben bereikt en niet zijn uitgesloten van
het kiesrecht. Een persoon wordt uitgesloten van kiesrecht wanneer
degene die wegens het plegen van een bij de wet aangewezen
misdrijf onherroepelijk is veroordeeld tot een vrijheidsstraf van ten
minste een jaar en als bijkomende straf door de rechter is uitgesloten
van het kiesrecht.
Om belangenverstrengeling te voorkomen, is een aantal functies
onverenigbaar met het lidmaatschap van het kiescollege. Op het
niveau van het openbaar lichaam betre het de functies:
Gezaghebber, lid van de gezamenlijke rekenkamer en gezamenlijke
ombudsman of lid van de gezamenlijke ombudscommissie. De
functies van ambtenaar, eilandgedeputeerde en -raadslid zijn niet
uitgesloten, en mogen dus wel met het lidmaatschap van het
kiescollege worden gecombineerd.

Tot wanneer kan ik me verkiesbaar stellen?

Kandidatenlijsten moeten op 4 februari 2019 tussen 09.00 uur en
17.00 uur worden ingeleverd bij het centraal stembureau van het
openbaar lichaam voor de verkiezing van de leden van de
kiescolleges. Politieke groeperingen die mee willen doen aan de
verkiezingen kunnen zich tot en met 24 december 2018 registreren.
In het geval de aanduiding van een politieke groepering reeds is
geregistreerd voor de verkiezing van de Eilandsraad, is registratie van
de aanduiding voor de verkiezing van het kiescollege niet nodig.

Kan een individu zich ook verkiesbaar stellen? Of moet
deze verbonden zijn aan een politieke groepering?

Ook een individuele kandidaat kan meedoen aan de
kiescollegeverkiezingen. Kandidaatstelling gebeurt d.m.v. een
kandidatenlijst. Boven die kandidatenlijst kan een “aanduiding”
(naam van een politieke partij) worden geplaatst (mits die aanduiding
is geregistreerd), maar dat hoe niet. Wie zonder aanduiding
meedoet, doet met een blanco lijst mee. In dat geval staat op het
stembiljet alleen een nummer boven de lijst, en geen
aanduiding/naam.

Biertje schreef:

Tsja weet ik veel, dit voorstel is er om de stem mogelijkheden van Nederlanders uit te breiden, niet om het systeem drastisch op de schop te gooien.

Profiel  

Bericht nummer:#1255  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 12:07 pm 
lid

Citaat:
Tsja weet ik veel, dit voorstel is er om de stem mogelijkheden van Nederlanders uit te breiden, niet om het systeem drastisch op de schop te gooien.
Maar als je provinciaal stemt op de PVdA is daarmee nig niet gezegd dat die PvdA-er bij de Eerste Kamerverkiezingen kiest voor een PvdA-er. Daarom is direct verkiezingen van de Eerste Kamer beter, heb je mogelijk ook ene grotere opkomst.

Profiel  

Bericht nummer:#1256  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 1:12 pm 
lid

Lumiere schreef:
Raya schreef:

Ik heb geen reden om een ijsje te eten, dus volgens Rayaanse logica 'mag' je dan geen ijsje eten.... jaja erg logisch weer allemaal :rolleyes:

Zeuren is een ander lastig vallen, een ijsje eten niet. Jij hield toch zo van woordspelletjes?

Profiel  

Bericht nummer:#1257  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 1:22 pm 
lid

Er bestaan m.i. geen paspoorten dat je de provincialiteit van een provincie hebt. Dus als in het buitenland gevestigde Nederlander kun je niet op een provinciale staat stemmen. Dat is duidelijk.

Waarom er een extra lichaam in het leven moet worden geroepen om een provincialiteit te simuleren ontgaat mij. Mensen gaan zelf in het buitenland wonen. Daarmee hebben ze in principe -mits ze zich in een EU-land hebben gevestigd- het recht verworven om in dat land voor het nieuwe vaderland te stemmen.

Er speelt een ander probleem mee:

Ik maak mijn keuze bij provinciale statenverkiezingen op basis van wat een partij van plan is met de provincie een aanpalende taken. En stem vervolgens op de in mijn ogen beste persoon binnen die partij, voorkomend op de kieslijst.

Dat is als wonend in het buitenland niet mogelijk. Immers, de 13e colonne heeft geen taken op een provinciaal niveau. Er zal dus direct worden gekozen op een persoon van een partij, waarvan je weet dat deze vervolgens op een persoon van diezelfde partij zal stemmen voor de 1e Kamer.
De belangen liggen dus heel anders.

Het zijn dan geen eerlijke verkiezingen meer.
Getrapte verkiezingen zijn per definitie een oneerlijk systeem, en burgers in Nederland worden daarbij nog eens verder achterop gezet.

Hef die 1e Kamer op en stel een constitutioneel hof in. Niet bestaande uit politici maar uit geleerden die geen verborgen agenda's kennen vanuit welke lobby dan ook.

Profiel  

Bericht nummer:#1258  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 1:22 pm 
lid

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Profiel  

Bericht nummer:#1259  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 1:50 pm 
lid

Raya schreef:
Lumiere schreef:
Raya schreef:

Zeuren is een ander lastig vallen, een ijsje eten niet. Jij hield toch zo van woordspelletjes?

Mja dus? Je domme uitspraak is daarmee niet minder dom, ik stel slechts dat je zonder reden zeurt om iets wat je zelf niet belangrijk vindt. Jij maakt er vervolgens een irrelevant drama van dat jij het 'recht' hebt om te zeuren, tsja leuk. Dat jij het recht hebt om te zeuren, maakt je gezeur niet minder zeurend

Raya schreef:
Er bestaan m.i. geen paspoorten dat je de provincialiteit van een provincie hebt. Dus als in het buitenland gevestigde Nederlander kun je niet op een provinciale staat stemmen. Dat is duidelijk.

Waarom er een extra lichaam in het leven moet worden geroepen om een provincialiteit te simuleren ontgaat mij.

:duh: Het gaat om de Eerste Kamer

Profiel  

Bericht nummer:#1260  BerichtGeplaatst: zo nov 24, 2019 2:21 pm 
lid

Raya schreef:

Tsja....prioriteiten. :rolleyes:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1307 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]