Het is nu vr sep 17, 2021 2:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3199 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 156, 157, 158, 159, 160
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#3181  BerichtGeplaatst: di sep 14, 2021 6:58 pm 
lid

Marcel schreef:
Raya schreef:
Marcel schreef:

Hoeveel is er de afgelopen jaren op de douane bezuinigd?

Sowieso hadden we, bij het verleggen van onze grenzen, de douane mee kunnen schuiven in plaats van in te krimpen.

De keuze om zo weinig containers te controleren is om als snelle haven bekend te staan om zo meer containervervoer aan te trekken.

De vraag was: hoeveel is er de afgelopen jaren op de douane bezuinigd?
Als de groei van goederen en drugs al die jaren maar het aantal scans blijft hetzelfde bezuinig je toch?

Profiel  

Bericht nummer:#3182  BerichtGeplaatst: di sep 14, 2021 9:27 pm 
lid

Biertje schreef:
Marcel schreef:
Raya schreef:

Sowieso hadden we, bij het verleggen van onze grenzen, de douane mee kunnen schuiven in plaats van in te krimpen.

De keuze om zo weinig containers te controleren is om als snelle haven bekend te staan om zo meer containervervoer aan te trekken.

Als de groei van goederen en drugs al die jaren maar het aantal scans blijft hetzelfde bezuinig je toch?

Los van het feit dat ik deze kromme zin niet kan volgen, was mijn vraag hoeveel er eigenlijk bezuinigd is op de douane?
Er wordt uit de losse pols geroepen dat er de afgelopen jaren is bezuinigd op de douane, maar niemand kan mij vertellen hoeveel er dan is bezuinigd.
Waarop is die bewering dan gebaseerd?

Profiel  

Bericht nummer:#3183  BerichtGeplaatst: di sep 14, 2021 9:42 pm 
lid

Marcel schreef:
Biertje schreef:
Marcel schreef:

Los van het feit dat ik deze kromme zin niet kan volgen, was mijn vraag hoeveel er eigenlijk bezuinigd is op de douane?
Er wordt uit de losse pols geroepen dat er de afgelopen jaren is bezuinigd op de douane, maar niemand kan mij vertellen hoeveel er dan is bezuinigd.
Er zijn de afgelopen deccenia maar liefst 1 miljoen ondernemingen erbij.gekomen. Toch is het aantal belastingambtenaren niet toegenomen terwijl dat wel had gemoeten. Dan is er sprake van een bezuiniging

Hetzelfde zie je bij de politie en justitie: taken erbij gekomen, geen extra mensen. Dan is dat een bezuiniging want je weet dat bepaalde zaken dat niet meer worden opgepakt omdat er geen mankracht meer daarvoor beschikbaar is. Dat is dan bezuiniging.

Profiel  

Bericht nummer:#3184  BerichtGeplaatst: di sep 14, 2021 9:43 pm 
lid

Biertje schreef:
Marcel schreef:
Biertje schreef:

Er zijn de afgelopen deccenia maar liefst 1 miljoen ondernemingen erbij.gekomen. Toch is het aantal belastingambtenaren niet toegenomen terwijl dat wel had gemoeten. Dan is er sprake van een bezuiniging

Hetzelfde zie je bij de politie en justitie: taken erbij gekomen, geen extra mensen. Dan is dat een bezuiniging want je weet dat bepaalde zaken dat niet meer worden opgepakt omdat er geen mankracht meer daarvoor beschikbaar is. Dat is dan bezuiniging.

Profiel  

Bericht nummer:#3185  BerichtGeplaatst: di sep 14, 2021 9:46 pm 
lid

Marcel schreef:
Biertje schreef:
Marcel schreef:

Hoeveel taken worden er niet meer gedaan?

https://www.bndestem.nl/binnenland/veil ... ~ad4604dd/

Profiel  

Bericht nummer:#3186  BerichtGeplaatst: di sep 14, 2021 10:02 pm 
lid

Biertje schreef:
Marcel schreef:
Biertje schreef:

Ik merk dat je er maar om heen blijft draaien.
Ik heb even een poging gedaan om de cijfers te vinden.
Uit de Rijksbegroting voor 2021:

UItgaven aan douane 2019: 392 miljoen
UItgaven aan douane 2020: 447 miljoen (toename van 55 miljoen =14% erbij)
UItgaven aan douane 2021: 540 miljoen (toename van 93 miljoen = 21% erbij)

Hoeveel is er volgens jou dan de afgelopen jaren bezuinigd op de douane?

Profiel  

Bericht nummer:#3187  BerichtGeplaatst: di sep 14, 2021 10:39 pm 
lid

Marcel schreef:
Biertje schreef:
Marcel schreef:

Misschien wat langer terugkijken. Net zoals de politie. 10.000den agenten wegbezuinigen en dan jubelen als je er weer 500 aanneemt, roepende dat je helemaal niet bezuinigt op de politie maar er geld en dus agenten bijkomen.

Profiel  

Bericht nummer:#3188  BerichtGeplaatst: di sep 14, 2021 10:53 pm 
lid

Raya schreef:
Marcel schreef:
Biertje schreef:

Misschien wat langer terugkijken. Net zoals de politie. 10.000den agenten wegbezuinigen en dan jubelen als je er weer 500 aanneemt, roepende dat je helemaal niet bezuinigt op de politie maar er geld en dus agenten bijkomen.
Erger: jubelen dat er minder gestolen wordt omdat er minder aangiften zijn maar mensen gaan geen aangiften doen als er toch niets mee wordt gedaan.

Profiel  

Bericht nummer:#3189  BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2021 7:44 am 
lid

Raya schreef:
Marcel schreef:
Biertje schreef:

Hoeveel is er in de jaren voor 2019 dan op de douane bezuinigd?

Profiel  

Bericht nummer:#3190  BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2021 7:46 am 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:
Marcel schreef:

Erger: jubelen dat er minder gestolen wordt omdat er minder aangiften zijn maar mensen gaan geen aangiften doen als er toch niets mee wordt gedaan.

Erger: wanneer er zonder feitelijke onderbouwing maar iets geroepen wordt.

Profiel  

Bericht nummer:#3191  BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2021 9:15 am 
lid

Marcel schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:

Helemaal niet.

Profiel  

Bericht nummer:#3192  BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2021 10:29 am 
lid

Hoe betrouwbaar is de overheid, als ambtenaren privé aankopen van bewindspersonen faciliteren?

Ambtenaren hielpen staatssecretaris Knops bij privékwestie
Staatssecretaris In 2010 kocht staatssecretaris Raymond Knops privé grond aan. Toen daar vorig jaar ophef over ontstond, hielpen zijn ambtenaren met juridische analyses en de communicatiestrategie.

Heres: „Een topambtenaar mag ook niet als privépersoon op deze manier van de diensten van het ministerie gebruikmaken. De staatssecretaris zou zo veel mogelijk in de geest daarvan moeten handelen. Niet alleen omdat hij anders het vertrouwen van burgers schaadt. Hij heeft ook een voorbeeldfunctie naar zijn ambtenaren.”

Dat ambtenaren een bewindspersoon in een privékwestie bijstaan, komt voor, zegt hoogleraar bestuurskunde Paul ’t Hart (Universiteit Utrecht). Hij adviseert ook topambtenaren en bewindspersonen. „Maar het is een glibberig pad. In dit geval, als je in de problemen komt wegens je persoonlijke handel en wandel van jaren geleden, dan staat het niet fraai als de molens van de ambtelijke dienst energiek gaan malen. Als ik topambtenaar was zou ik bij alles wat lijkt op adviezen op het gebied van strategie en communicatie zeggen: dat doen we niet.”

Het journalistieke onderzoek, gepubliceerd op 22 mei 2020, toonde aan hoe Knops bij de grondtransactie met een bedrijf van de provincie Limburg bevoordeeld werd. Dat bedrijf – geleid door een partijgenoot van het CDA – voert de zogeheten ruimte-voor-ruimteregeling uit, waarbij voormalige varkensstallen worden omgezet in bouwpercelen. Bij de notaris rekende Knops een perceel van 750 vierkante meter met woonbestemming af. Toen het Kadaster de grond kwam meten, bleek het aangewezen perceel 1.175 vierkante meter groot te zijn. Die extra 425 vierkante meter grond waren vanwege de door het ruimtebedrijf geregelde woonbestemming veel meer waard geworden. De grondaankoop vond plaats in 2010, toen Knops nog Tweede Kamerlid was.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/09/14/am ... e-a4058341

Profiel  

Bericht nummer:#3193  BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2021 11:11 am 
lid

Biertje schreef:
Marcel schreef:
Biertje schreef:

Helemaal niet.

Nee, dat jij dat prima vindt is inmiddels duidelijk.

Profiel  

Bericht nummer:#3194  BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2021 11:19 am 
lid

Zelfs de WRR is de draad kwijt. Die meent dat we meer personeel voor de ziekenhuizen uit het buitenland moeten halen maar daar zijn helemaal geen woningen voor ! Gaan we dat ook met de leraren doen, politieagenten, rechters etc?

En dan dit:
Citaat:
Op een paar onderwerpen is er geen uitstel meer mogelijk, waarschuwt de raad. “Zo moet de samenleving worden voorbereid op toenemende schaarste in de zorg en de noodzaak van keuzes.” De Raad vindt dat er een “collectieve kern” moet zijn van zorg die sowieso door moet gaan: langdurige ouderenzorg, jeugdzorg en geestelijke gezondheidszorg. Als zorg daarbuiten valt, zouden mensen zelf meer moeten bijdragen.
Hier ben ik het niet helemaal eens. De ouderenzorg wordt onbetaalbaar door vergrijzing als ouderen niet zelf meer moeten bijdragen. De jongeren hebben het geld het niet, de ouderen wel. Daarnaast zal nog veel meer gekeken moeten worden naar de kwaliteit van het leven. Immers, als je 90 jaar bent en je hebt corona, wat wordt dan de kwaliteit van leven?

https://www.skipr.nl/nieuws/wrr-zorg-st ... zes-maken/

Profiel  

Bericht nummer:#3195  BerichtGeplaatst: wo sep 15, 2021 2:04 pm 
lid

Breaking news: BVD en Urenco lieten atoomspionage door Khan ongehinderd doorgaan.

Klokkenluider Frits Veerman trok in de jaren 70 aan de bel over atoomspionage. © Carlo ter Ellen
Hoe de klokkenluider die een atoomspion ontmaskerde vermorzeld werd door de staat
Frits Veerman (1944-2021) werd weggehoond, ontslagen en geïntimideerd toen hij in de jaren 70 de Pakistaanse atoomspion Abdul Khan ontmaskerde. Tientallen jaren vocht hij voor eerherstel en genoegdoening. Voor hij de laatste stap naar gerechtigheid kon zetten, overleed hij. Het boek Splijtstof vertelt zijn absurde levensverhaal.

Tonny van der Mee 15-09-21, 11:40 Laatste update: 11:46
Toen Dirk van Delft (1951) begin dit jaar Frits Veerman vijf keer - vanwege corona noodgedwongen via Zoom - interviewde, zag hij geenszins een gebroken man. ,,Frits was niet teneergeslagen, zuur of cynisch’’, zegt Van Delft, schrijver van het onlangs verschenen boek Splijtstof. ,,Hij stond positief in het leven.’'

Een leven dat in het teken stond van atoomspionage, tegenwerking door zijn werkgever en de overheid, en hinderlijk achtervolgd worden door geheime diensten - tot in het buitenland toe.

Uit het niets werd hij in Boedapest door agenten op straat aangesproken, op het vliegveld van Baltimore door de FBI verhoord en in Italië staande gehouden door militairen met spijkermatten. ,,Maar hij is tot het laatst onverschrokken doorgegaan’', zegt Van Delft. ,,Hij heeft zich nooit laten afbluffen of afschrikken.’'

Het verhaal van Veerman leest als het script van een James Bondfilm en is perfect voer voor een Netflixserie. Dat verhaal begint in mei 1972 als hij op zijn werk - het laboratorium voor Fysisch Dynamisch Onderzoek (FDO) in Amsterdam - een nieuwe kamergenoot krijgt: de Pakistaanse metallurg Abdul Qadeer Khan.

Het laboratorium ontwikkelt technologieën voor onder meer Urenco in Almelo. Daar wordt met ultracentrifuges uranium verrijkt. De splijtstof is een belangrijke bron voor kernenergie en het fabriceren van atoombommen.

Als technisch fotograaf heeft Veerman toegang tot alle geheimen. Khan, afgestudeerd in metaalkunde aan de Technische Hogeschool Delft en gepromoveerd in Leuven, maakt daar gebruik van. Hij is een patriot. De hatelijke strijd tussen moslims en hindoes, tussen Pakistan en India, vormt hem.

Met lede ogen ziet hij vanuit Nederland hoe zijn vaderland militair niet opgewassen is tegen de aartsvijand. Als India met succes de eerste proef met een atoombom uitvoert, biedt Khan zijn diensten als ‘spion’ persoonlijk aan premier Bhutto van Pakistan aan. Hij smokkelt geheimen van FDO en Urenco naar Pakistan.

Netjes gekleed
Aanvankelijk koestert Veerman geen argwaan. Khan is een sociale, gemoedelijke man. Veerman komt geregeld bij hem thuis. ,,Zag er gewoon uit, korte krullen, altijd netjes gekleed, niks op aan te merken’', vertelt Veerman in het boek. ,,Ik kon goed met hem opschieten. Iedereen trouwens, Abdul was geliefd en maakte overal vrienden.’’

Khan wil alles weten over ultracentrifugetechnologie en vraagt Veerman documenten en onderdelen te fotograferen. De Pakistaan loopt vrij rond binnen FDO en Urenco, zelfs op afdelingen waar hij volgens het veiligheidsprotocol niet mag komen omdat die buiten zijn werkzaamheden liggen.

,,Samen, met de bewaking erbij, hebben we binnen alles gefotografeerd, opstellingen incluis. De vraag is natuurlijk: was dat nou echt allemaal nodig? Voor zijn werk niet. Allemaal flauwekul. Die foto’s had hij nodig voor een eigen fabriek in Pakistan.’’

Rondhuppelt
Medewerkers vinden het raar dat wekenlang een Pakistaan rondhuppelt met een kleine camera om gedetailleerde foto’s te maken van ultracentrifuges. Maar de directie, bestaande uit oud-studiegenoten van Khan, houdt hem de hand boven het hoofd.

Veerman krijgt argwaan als hij bij Khan thuis geheime rapporten met bouwtekeningen ziet liggen, en handleidingen om - in opdracht van de directie - te vertalen. Als Khan vraagt tekeningen voor hem te fotograferen, weigert Veerman.

Elk jaar gaat Khan met zijn gezin - en een schat aan informatie - op vakantie naar Pakistan. Hij krijgt zelfs van de regering geld om mensen om te kopen, onder wie Veerman.

Als Khan hem in het voorjaar van 1975 in Pakistan uitnodigt op kosten van zijn regering, weet Veerman het zeker. ,,Ik heb dat afgewimpeld en alles bij elkaar opgeteld, trok ik de conclusie dat Abdul Khan wel eens een atoomspion zou kunnen zijn.’’

Zwijgen
Veerman meldt zijn vermoedens bij zijn werkgever en de BVD, maar wordt voor gek verklaard en gesommeerd te zwijgen. Uit de screening van Khan waren ‘geen negatieve gegevens’ gekomen. Wel wordt Khan in een andere functie gezet.

Later dat jaar vertrekt Khan voorgoed naar Pakistan. Hij wordt daar de grondlegger van het atoomprogramma ‘Project-706' en bouwt een uraniumverrijkingsfabriek die een kopie is van Urenco.

Khan blijft vanuit Pakistan zaken doen met Nederlandse bedrijven, waaronder FDO. Hij blijft contact zoeken met Veerman. De directie vraagt hem de brieven te verbranden en te zwijgen.

,,Meer mensen wisten wat er aan de hand was’', zegt Van Delft. ,,Nooit heeft iemand anders aan de bel getrokken. Ook de BVD niet. Dat heb ik nooit begrepen. Khan heeft na vertrek nog een paar jaar hier inkopen kunnen doen. Nederland had het kunnen voorkomen en internationaal de noodklok kunnen luiden.

Nederland had het kunnen voorkomen en internatio­naal de noodklok kunnen luiden

Dirk van Delft
Verguisd
Dankzij de Nederlandse blauwdrukken voor kerntechnologie groeit Pakistan uit tot een atoommacht. Terwijl Khan in eigen land uitgroeit tot een nationale held, wordt Veerman door zijn werkgever en de overheid verguisd.

Hij krijgt slechte beoordelingen, degradeert en wordt in 1978 ontslagen wegens ‘onvoldoende werk’. Hij vindt een baantje bij het Gemeentelijk Administratiekantoor (GAK).

Vanaf eind jaren 70 komen de spionagepraktijken van Khan internationaal in de publiciteit. De BVD beweert dat Veerman een handlanger is van Khan. Waarom zou een intelligente ingenieur aanpappen met een eenvoudige technicus van de werkvloer?

,,Dat was verdacht’', zegt Veerman daarover in het boek. ,,Dat had ik moeten weten. Ik had willens en wetens meegewerkt aan spionage. Het zou me bezuren als ik daarover mijn mond opendeed.’’

Intimiderend
BVD-agenten posten voor zijn woning in het Gooise Huizen en bezoeken hem ‘op de idiootste tijdstippen’ thuis en op zijn werk. ,,Ik vond het intimiderend. Je weet niet wat je rechten zijn. Je laat ze binnen en dan begint het. Aan de hand van het verslag van het vorige gesprek leggen ze je het vuur aan de schenen. Je raakt wat zenuwachtig, je weet niet precies wat je zeggen moet, en daar haken zij weer op in. Zo gaat dat maar door.’'

Frits Veerman
In Nederland wordt Khan bij verstek tot vier jaar cel veroordeeld voor ‘poging tot spionage’. Later blijkt dat Khan de Nederlandse atoomgeheimen heeft doorgespeeld aan Noord-Korea, Libië en Iran. ,,Als Iran een bom gooit op Israël, staat er op de zijkant ‘Made in Holland’’’, zegt Veerman.

Khan wordt daarvoor in 2004 in eigen land veroordeeld. Hij krijgt huisarrest. Dat wordt in 2009 opgeheven.

Veerman strijdt dan al decennialang voor eerherstel en een schadevergoeding. Bij de overheid krijgt hij geen voet tussen de deur. Pas in de zomer van 2020 erkent het Huis voor Klokkenluiders, een initiatief van de Tweede Kamer, dat hij onterecht ontslagen is.

De staat blijft buiten schot. Dirk van Delft ziet hetzelfde mechanisme van een krampachtig staatsapparaat dat een burger vermorzelt als die een misstand aan de kaak stelt, als in de huidige toeslagenaffaire bij de Belastingdienst.

Vechten tegen de bierkaai
,,Het is een onpersoonlijke houding van de overheid, die zich greintje aantrekt van het lot van deze mensen, en geen greintje mededogen of compassie toont. De overheid heeft de tijd en kan alles traineren. Het is vechten tegen de bierkaai.’’

De erkenning heeft Veermans strijd een slinger gegeven, maar het zoet van een eventuele eindoverwinning zal hij nooit proeven. Op 23 februari overlijdt hij onverwachts, 76 jaar oud.

Zijn kinderen zetten zijn strijd nu voort. Zoals hun vader - een begenadigde wielrenner met een ijzeren mentaliteit, onverzettelijkheid en uithoudingsvermogen - weigerde op te geven. ,,Ik ga voor niemand door de knieën en voor de overheid al helemaal niet’', zei hij zelf.

Van Delft: ,,Anderen zouden zeggen: laat maar zitten. Maar Frits is altijd recht toe recht aan geweest. Hij is net zo lang de klok blijven luiden tot die gehoord werd.’’

https://www.ad.nl/binnenland/hoe-de-klo ... ~a9f48cbf/

Profiel  

Bericht nummer:#3196  BerichtGeplaatst: do sep 16, 2021 8:32 am 
lid

Hume schreef:
Hoe betrouwbaar is de overheid, als ambtenaren privé aankopen van bewindspersonen faciliteren?

Ambtenaren hielpen staatssecretaris Knops bij privékwestie
Staatssecretaris In 2010 kocht staatssecretaris Raymond Knops privé grond aan. Toen daar vorig jaar ophef over ontstond, hielpen zijn ambtenaren met juridische analyses en de communicatiestrategie.

Heres: „Een topambtenaar mag ook niet als privépersoon op deze manier van de diensten van het ministerie gebruikmaken. De staatssecretaris zou zo veel mogelijk in de geest daarvan moeten handelen. Niet alleen omdat hij anders het vertrouwen van burgers schaadt. Hij heeft ook een voorbeeldfunctie naar zijn ambtenaren.”

Dat ambtenaren een bewindspersoon in een privékwestie bijstaan, komt voor, zegt hoogleraar bestuurskunde Paul ’t Hart (Universiteit Utrecht). Hij adviseert ook topambtenaren en bewindspersonen. „Maar het is een glibberig pad. In dit geval, als je in de problemen komt wegens je persoonlijke handel en wandel van jaren geleden, dan staat het niet fraai als de molens van de ambtelijke dienst energiek gaan malen. Als ik topambtenaar was zou ik bij alles wat lijkt op adviezen op het gebied van strategie en communicatie zeggen: dat doen we niet.”

Het journalistieke onderzoek, gepubliceerd op 22 mei 2020, toonde aan hoe Knops bij de grondtransactie met een bedrijf van de provincie Limburg bevoordeeld werd. Dat bedrijf – geleid door een partijgenoot van het CDA – voert de zogeheten ruimte-voor-ruimteregeling uit, waarbij voormalige varkensstallen worden omgezet in bouwpercelen. Bij de notaris rekende Knops een perceel van 750 vierkante meter met woonbestemming af. Toen het Kadaster de grond kwam meten, bleek het aangewezen perceel 1.175 vierkante meter groot te zijn. Die extra 425 vierkante meter grond waren vanwege de door het ruimtebedrijf geregelde woonbestemming veel meer waard geworden. De grondaankoop vond plaats in 2010, toen Knops nog Tweede Kamerlid was.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/09/14/am ... e-a4058341
Dit is bovendien loon in natura en moet worden belast.

Profiel  

Bericht nummer:#3197  BerichtGeplaatst: do sep 16, 2021 9:12 am 
lid

Biertje schreef:
Zelfs de WRR is de draad kwijt. Die meent dat we meer personeel voor de ziekenhuizen uit het buitenland moeten halen maar daar zijn helemaal geen woningen voor ! Gaan we dat ook met de leraren doen, politieagenten, rechters etc?

En dan dit:
Citaat:
Op een paar onderwerpen is er geen uitstel meer mogelijk, waarschuwt de raad. “Zo moet de samenleving worden voorbereid op toenemende schaarste in de zorg en de noodzaak van keuzes.” De Raad vindt dat er een “collectieve kern” moet zijn van zorg die sowieso door moet gaan: langdurige ouderenzorg, jeugdzorg en geestelijke gezondheidszorg. Als zorg daarbuiten valt, zouden mensen zelf meer moeten bijdragen.
Hier ben ik het niet helemaal eens. De ouderenzorg wordt onbetaalbaar door vergrijzing als ouderen niet zelf meer moeten bijdragen. De jongeren hebben het geld het niet, de ouderen wel. Daarnaast zal nog veel meer gekeken moeten worden naar de kwaliteit van het leven. Immers, als je 90 jaar bent en je hebt corona, wat wordt dan de kwaliteit van leven?

Als WRR meent dat de zorg te duur wordt waarom worden onzinoperaties dan niet aanpakt? Met het aanpakken van onzinoperaties hoeven de premies te niet stijgen en kunnen er behandelingen worden uitgevoerd die nu blijven liggen omdat het geld op is. Wat is er eigenlijk mis met een keiharde regulering? Waarom begrijpt en ziet een econoom als Canoy dat niet?

https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... -voorspeld

Profiel  

Bericht nummer:#3198  BerichtGeplaatst: do sep 16, 2021 11:22 am 
lid

Biertje schreef:
Biertje schreef:

En dan dit:
Citaat:

Als WRR meent dat de zorg te duur wordt waarom worden onzinoperaties dan niet aanpakt? Met het aanpakken van onzinoperaties hoeven de premies te niet stijgen en kunnen er behandelingen worden uitgevoerd die nu blijven liggen omdat het geld op is. Wat is er eigenlijk mis met een keiharde regulering? Waarom begrijpt en ziet een econoom als Canoy dat niet?

https://www.bnr.nl/nieuws/gezondheid/10 ... -voorspeld

Laat je niet misleiden door die 100 miljard euro, welke nu wordt aangevoerd. Daarmee wordt de suggestie gewekt dat de gezonheidszorg ons 100 miljard euro kost, maar daar zitten ook de kosten voor kinderopvang (inclusief toeslagen) bij en de kosten van welzijnsinstellingen, de WMO en uiteraard alle bureaucratie en managers. Ook de GGZ en JGGZ als ook de jeugdzorg valt eronder. En ook de mensen die al de bureaucratie moeten verwerken, en de mensen die zich fulltime bezighouden met het aanbestedingscircus en de onderhandelingen met verzekeraars over kosten en contracten.

Om nog maar te zwijgen over de topsalarissen voor bestuurders, hun bonussen en maserati-onkostenvergoedingen; de winsten en winstreserveringen, ook voor de verzekeraars.

Als artsen en verpleegkundigen, maar ook welzijnswerkers aangeven 30% tot 40% bezig te zijn met voldoen aan bureaucratische eisen en zinloze vergaderingen om managers werk te geven, weet je dat het al met al om 30 tot 40 miljard euro gaat dat in de zorg wordt weggesmeten. En misschien zelfs meer.

Als er eindelijk iets zou worden gedaan aan de al lange tijd achtergebleven lonen van de uitvoerenden in de zorg, kan dat mensen terug overhalen de zorg te versterken. Heb je geen lage loneninstroom voor nodig om die mensen uit te buiten en te laten concurreren op lage arbeidsvoorwaarden met onze reguliere handen aan het bed en de patiënt.

Profiel  

Bericht nummer:#3199  BerichtGeplaatst: vr sep 17, 2021 2:04 pm 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:
Marcel schreef:

Aangiftes worden al jarenlang niet meer opgenomen. 12 jaar geleden werd mijn fiets gestolen, een nieuwe Gazelle, stond keurig op slot, in het fietsenrek bij de supermarkt. Hij was verzekerd, maar daarvoor moest ik aangifte doen. Ik met alle twee de sleuteltjes in mijn zak naar het politiebureau. Vertelde de agente achter de balie dat mijn fiets was gestolen en dat ik aangifte wilde doen. Met een verveeld gebaar werd ik verwezen naar een stokoude PC die een stukje verderop in de hal stond: of ik het zelf even wilde invullen. Die PC was zo traag als stroop in een trechter, maar na vaak lang wachten op het verwerken van de ingegeven gegevens en het verversen van de pagina en het beantwoorden van de meest idiote vragen ("Had uw fiets een stuur? Zo ja, welk model en welke kleur" en "Had uw fiets een zadel? Zo ja, welk merk, welk model en welke kleur"), was de aangifte dan toch compleet en volgens de antieke PC ook opgenomen in het systeem. Dat aangiftenummer moest ik noteren. Met dat nummer moest ik weer naar die balie met die verveelde agente. Die riep het document op, printte het en deponeerde het in een bakje boven op een al best hoge stapel ander papier. Vervolgens sprak zij de legendarische woorden: "Als u iemand op uw fiets ziet rijden, moet u vooral ons bellen..." Waarop ik haar vroeg: "Moet ik dan die persoon vragen even te wachten tot u er bent of hoe ziet u dat voor u?"...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3199 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 156, 157, 158, 159, 160

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]