Het is nu wo okt 20, 2021 12:52 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3274 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 159, 160, 161, 162, 163, 164  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Betrouwbare overheid
Bericht nummer:#3221  BerichtGeplaatst: do sep 30, 2021 8:34 am 
lid

PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
PeterJKH schreef:

Ik heb geen heftruck. De firma waar ik werk wel. Tenzij jij denkt dat we 2000 kg zware machines met de hand uit een vrachtwagen kunnen tillen.
Ik blijf het een sterk verhaal vinden. Immers, uit jouw verhaal haal ik er uit dat geknoeid is met de auto waardoor je zonder sleutel de auto kunt starten. En inderdaad, je hoeft niet te wachten op de politie om die auto van je oprit af te halen. Wettelijk is dat e.e. al geregeld en als er dan schade toch veroorzaakt wordt heeft de eigenaar pecht want hij mag de auto niet op een oprit dan wel uitrit parkeren. En parkeren betekent feitelijk dat je het voertuig onbeheerd achterlaat.

Wijsheid leert dat je niet inbreekt in een auto die op slot zit, die overduidelijk gesaboteerd is gezien de loshangende bedrading, die vol ligt met inbrekerswerktuig, die overduidelijk tegen je hek gebotst is, en daarna met gebroken zijruit achtergelaten. Volgens mij is dat een voertuig dat de belangstelling van de politie verdient.
Zal best, maar je gaat niet uren wachten op de politie. En: de politie wordt als duizend dingendoekje gebruikt dus de kan dat ze komen kan heel klein is, zeker als jij in een dorp zit dat geen politiebureau meer heeft. En hoe doe je dat, een moderne auto op slot gooien zonder de elektronische sleutel te gebruiken. Ik vraag mij of dat bij mijn auto wel kan

Profiel  

Bericht nummer:#3222  BerichtGeplaatst: do sep 30, 2021 9:36 am 
lid

Student Peter (26) kreeg kanker, maar moet beurs volledig terugbetalen: ‘Je wordt als fraudeur gezien’
Je bent student aan Hogeschool Saxion, woont op kamers, maar krijgt kanker. Tijdens de chemokuren ga je terug naar huis, om je door je moeder te laten verzorgen. Dan komt DUO langs, de instantie die over de studiefinanciering gaat, en eist dat je je hele studiebeurs terugbetaalt: 13.000 euro.

Gerben Kuitert 30-09-21, 08:20 Laatste update: 08:43
De reden: je hebt niet bij DUO gemeld dat je tijdelijk weer thuis woonde en had dus geen recht meer op een beurs voor uitwonenden. ‘Fraude’, zo oordeelt DUO. Het uitvoeringsorgaan van het ministerie van Onderwijs legt daarom ook nog een boete van 1500 euro op.

Het overkwam de 26-jarige, inmiddels ex-student, Peter* uit Twente. Woensdag vocht hij in Utrecht bij de Centrale Raad van Beroep de opgelegde boete en het terugbetalen van de volledige studiebeurs aan. Het terugbetalen heeft grote gevolgen voor hem. „Het kopen van een huis kan ik met deze schuld helemaal vergeten”, zegt hij tegen voorzitter Brand van de Centrale Raad van Beroep. Zelfs zijn trouwplannen dreigen er door in het gedrang te komen, want ook een bruiloft is duur.

De gevolgen van de kanker en de behandelingen met chemo zijn groot voor Peter. Hij moet binnenkort nog voor een derde keer worden geopereerd en is als gevolg van de chemo onvruchtbaar geworden. Voor DUO maakt deze nare situatie niets uit. De wet schrijft voor het totale bedrag dat aan studiefinanciering is ontvangen bij fraude moet worden teruggevorderd. En in het geval van Peter is er sprake van fraude, vindt DUO

Wonen bij tante
Peter woont vanaf het begin van zijn studie aan Saxion, in 2013, bij zijn tante, in dezelfde woonplaats in Twente als waar zijn ouders wonen. Omdat hij een slechte relatie heeft met zijn vader is dat de beste oplossing. Bij zijn tante heeft hij een eigen kamer, maar hij verhuist naar zolder als tante een baby krijgt.

In januari 2019 staat er bij tante onaangekondigd een controleur van DUO op de stoep. Die wil even zien hoe Peter is gehuisvest. De controleur vindt dat er weinig spullen van Peter in de zolderkamer staan, bovendien liggen er ook kledingstukken en schoenen van tante. Het verweer van Peter dat hij er wel degelijk woont en in het achterliggende jaar alleen in periodes dat hij chemo kreeg door zijn moeder werd verzorgd, gelooft DUO niet. Hij had verhuizing naar zijn ouderlijk huis moeten melden, dan was zijn studiebeurs teruggeschroefd.

Jurist Paul Slagter van DUO wijst er ook nog op dat Peter geen huur betaalde aan zijn tante. Soms deed hij boodschappen voor haar. Peters advocaat Diederik Briedé vindt het ‘huurargument’ niet fair. „Een huurovereenkomst is helemaal geen verplichting. Je bent ernstig ziek en wordt neergezet als fraudeur. DUO kijkt in deze zaak helemaal niet naar de context, maar alleen naar de regeltjes.”

„Het is nooit in me opgekomen bij DUO te melden, dat ik tijdens mijn ziekte in sommige periodes werd gewassen en verzorgd door mijn moeder en soms weer thuis sliep”, zegt Peter tegen voorzitter Brand. „Ik was zelf te ziek om op mijn benen te staan en mijn tante kon het niet. Die was heel druk met haar baby.”

Voorzitter Brand noemt het ‘bijzonder’ dat er pas na ruim zes jaar controle kwam op de woonsituatie van Peter. „Had dat niet eerder gekund?” DUO-jurist Slagter weet het niet. „Wie er moet worden gecontroleerd, bepaalt een andere afdeling bij ons. De reden kan een klikbrief zijn geweest. Of dat de woningen van zijn tante en van zijn ouders dicht bij elkaar liggen. Ook dat soort gegevens speelt mee.”

https://www.ad.nl/binnenland/student-pe ... ~a726e42e/
Welke werkgever wil Peter hebben?

Profiel  

Bericht nummer:#3223  BerichtGeplaatst: do sep 30, 2021 12:48 pm 
lid

HvR schreef:
baedeker schreef:
PeterJKH schreef:
Enige tijd geleden vonden we in de ochtend op de zaak halverwege op onze oprit een verlaten personenauto die schuin tegen het hek stond dat links en rechts onze oprit begrenst. Flinke recente schade aan de auto, mede door de botsing tegen ons hek, dat ook beschadigd was. We keken in de auto. Onder het dashboard zagen we wat loshangend kabelwerk en bedrading, op de achterbank, nog half bedekt door een kleed, een paar breekijzers en koevoeten, een betonschaar, en dergelijke zaken meer. Een van de zijruiten was stuk. Al met al zag het er toch best verdacht uit. We belden de politie en meldden wat we hadden aangetroffen. Het antwoord van de politie was: waarschijnlijk door iemand achtergelaten gisteravond, maar wellicht komt die persoon de auto straks ophalen, dus wacht maar even af, straks is die auto misschien weg. Komen kijken vonden ze niet nodig. Wij gaven aan dat die auto onze opricht naar de logistieke poort versperde, want de vrachtwagens konden er niet langs. Het antwoord van de politie: probeert u hem dan maar aan de kant te duwen. Ze kwamen nog steeds niet kijken, nergens voor nodig. Echter, wegduwen bleek niet te gaan, de auto stond op het stuurslot en de handrem zat erop. Uiteindelijk hebben we hem op de heftruck gezet en netjes op de grasstrook gezet die aan 1 kant van onze oprit is. In de middag was de auto nog niet weggehaald, weer de politie gebeld. Die kwam uiteindelijk kijken, na veel vijven en zessen.

Maar nu komt het. Ze trokken het kenteken na en kwamen tot de ontdekking dat de auto van een bekende van de politie was. De agent belde die persoon, die kwam opdraven, en tot onze verbijstering werd het bijna nog gezellig tussen die agenten en de eigenaar van die auto, een soort vriendschappelijk onderonsje, de vermaning de auto niet zomaar ergens achter te laten en hij kon gaan met zijn auto. Maar wel wilde de politie ONZE gegevens nog even gedetailleerd opnemen, want... stel dat er schade aan de auto zou zijn ontstaan omdat wij hem met de heftruck hadden verplaatst, tja, dan waren wij toch aansprakelijk...
Vorige zomer heeft een paar mannen op scooter de mobiele telefoon van mijn zoon afgepakt. Hij heeft nog op ze ingepraat, zo van 'ik heb een foto van jullie kentekenplaten, mijn vriend hier naast me is getuige, en ik ga naar de politie'. Maar hij werd uitgelachen. Afijn 3 uur aangifte doen bij de politie (sepot) en een beroep bij de OvJ (afgewezen) verder bleek dat het scooterpubliek precies wist hoe het verder zou lopen. Ik heb met een paar van die agenten gesproken. Die doen een beetje formeel over capaciteit en over moeilijke bewijsvoering, maar als je even doorprikt merk je dat ze het zelf ook hun eer te na vinden dat ze niet mogen optreden. De brief naar de OvJ werd keurig opgesteld door de stichting slachtofferhulp, en die mevrouw zei op het laatst: 'we doen ons best, maar hierna is het wel verstandig als u er zich bij neerlegt'. Het is van A tot Z een peperdure kluitje in het riet machine. Geen wonder dat 3/4 van de slachtoffers niet begint aan een aangifte. Diep triest.
:snooty:
100% eens.

Maar.... hoe balanceren we dit nu met de toeslagenaffaire ?

Hoe zorgen we er nu voor dat we de juiste mensen (lees: mocro-tuig) aanpakken en de goedwillenden een steuntje geven ?

En dat we de immigratiekraan dichtdraaien alvorens (weer) te gaan dweilen tbv. verdere integratie, laat staan de migratie van 'arbeidskrachten'....

De toeslagenaffaire is in feite vergelijkbaar. Je betaalt ambtenaren en juristen en rechters en politici om het juiste te doen. Maar er wordt zonder onderzoek een sticker geplakt, waardoor onschuldige gezinnen worden genaaid. De corruptie verspreidt zich overal binnen de organisatie. Als de bom barst wordt in paniek gerepareerd, waardoor schuldige mensen weer wegkomen. Het is nep-overheid.

Bij zoveel schade zou je de hoogstverantwoordelijke strafrechtelijk moeten vervolgen. In Nederland begint iedere rond van de formatie met de vraag wie met deze persoon verder wil, waarna wie 'nee' zegt de formatie kan verlaten.
:braak:

Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?

Profiel  

Bericht nummer:#3224  BerichtGeplaatst: do sep 30, 2021 5:04 pm 
lid

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Profiel  

Bericht nummer:#3225  BerichtGeplaatst: za okt 02, 2021 9:45 am 
lid

baedeker schreef:
HvR schreef:
baedeker schreef:
Vorige zomer heeft een paar mannen op scooter de mobiele telefoon van mijn zoon afgepakt. Hij heeft nog op ze ingepraat, zo van 'ik heb een foto van jullie kentekenplaten, mijn vriend hier naast me is getuige, en ik ga naar de politie'. Maar hij werd uitgelachen. Afijn 3 uur aangifte doen bij de politie (sepot) en een beroep bij de OvJ (afgewezen) verder bleek dat het scooterpubliek precies wist hoe het verder zou lopen. Ik heb met een paar van die agenten gesproken. Die doen een beetje formeel over capaciteit en over moeilijke bewijsvoering, maar als je even doorprikt merk je dat ze het zelf ook hun eer te na vinden dat ze niet mogen optreden. De brief naar de OvJ werd keurig opgesteld door de stichting slachtofferhulp, en die mevrouw zei op het laatst: 'we doen ons best, maar hierna is het wel verstandig als u er zich bij neerlegt'. Het is van A tot Z een peperdure kluitje in het riet machine. Geen wonder dat 3/4 van de slachtoffers niet begint aan een aangifte. Diep triest.
:snooty:
100% eens.

Hoe zorgen we er nu voor dat we de juiste mensen (lees: mocro-tuig) aanpakken en de goedwillenden een steuntje geven ?

En dat we de immigratiekraan dichtdraaien alvorens (weer) te gaan dweilen tbv. verdere integratie, laat staan de migratie van 'arbeidskrachten'....

De toeslagenaffaire is in feite vergelijkbaar. Je betaalt ambtenaren en juristen en rechters en politici om het juiste te doen. Maar er wordt zonder onderzoek een sticker geplakt, waardoor onschuldige gezinnen worden genaaid. De corruptie verspreidt zich overal binnen de organisatie. Als de bom barst wordt in paniek gerepareerd, waardoor schuldige mensen weer wegkomen. Het is nep-overheid.

Bij zoveel schade zou je de hoogstverantwoordelijke strafrechtelijk moeten vervolgen. In Nederland begint iedere rond van de formatie met de vraag wie met deze persoon verder wil, waarna wie 'nee' zegt de formatie kan verlaten.

De toeslagen-toestand gaat met name om EXTRA geld dat mensen zouden hebben moeten krijgen om hun kind naar een opvang te sturen. DE vraag is natuurlijk: die mensen verdienen geld, krijgen kinderbijslag, korting op belastingen vanwege hun kinderen, dus waarom vinden we het normaal dat de gemeenschap betaalt voor hun kinderopvang? Kinderen zijn toch gewoon de verantwoordelijkheid van de ouders zelf, en ook de kosten die daarmee gepaard gaan?

Profiel  

Bericht nummer:#3226  BerichtGeplaatst: za okt 02, 2021 10:21 am 
lid

PeterJKH schreef:
baedeker schreef:
HvR schreef:
100% eens.

De toeslagen-toestand gaat met name om EXTRA geld dat mensen zouden hebben moeten krijgen om hun kind naar een opvang te sturen. DE vraag is natuurlijk: die mensen verdienen geld, krijgen kinderbijslag, korting op belastingen vanwege hun kinderen, dus waarom vinden we het normaal dat de gemeenschap betaalt voor hun kinderopvang? Kinderen zijn toch gewoon de verantwoordelijkheid van de ouders zelf, en ook de kosten die daarmee gepaard gaan?

Als de tweede kamer besloten heeft dat de toeslag nodig en terecht is, dan heb ik er vrede mee dat mensen die krijgen. Wat echt iets totaal anders is dan ambtenaren en juristen en rechters en politici die onschuldige gezinnen met een verkeerde achternaam naaien en daarbij de rechtsstaat verneuken. Je hebt het lastig als ik dit punt aankaart, en zie ik je steeds dit soort zijstraatjes inschieten. Volgens mij heb je je prioriteiten verkeerd om zitten. Om maar een voorbeeld te noemen: het heeft geen enkele zin om te bespreken wat jij goed of fout vindt, als de overheid, nadat het door de tweede kamer aangenomen is, in willekeur kiest wat het al dan niet uitvoert.

Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?

Profiel  

Bericht nummer:#3227  BerichtGeplaatst: za okt 02, 2021 12:12 pm 
lid

PeterJKH schreef:
baedeker schreef:
HvR schreef:
100% eens.

Van de kinderopvang is een markt gemaakt.
Vroeger werden kinderen opgevangen door ouders onderling, of in buurthuizen. Ook waren er ouders die als collectief een ruimte huurden om kinderen van elkaar op te vangen.

De eisen voor de inrichting van een kinderopvang zijn dermate opgeschroefd, dat heel veel moesten sluiten, omdat de ruimte er niet aan voldeed, of het onmogelijk was er gekwalificeerd personeel voor in te huren met alle administratie van dien.
Zo werden mensen gedwongen ('eigen keuze' zeggen ze dan) om kinderen naar commerciële opvang te sturen die wel konden investeren in ruimte en personeel. Uiteraard tegen commerciële prijzen voor de ouders en dus simpelweg voor mensen met een gewoon salaris onbetaalbaar. Vandaar die kinderopvangtoeslag, want het is wel de bedoeling dat beide ouders werken, voor een zo laag mogelijk loon.

Profiel  

Bericht nummer:#3228  BerichtGeplaatst: za okt 02, 2021 1:16 pm 
lid

PeterJKH schreef:
baedeker schreef:
HvR schreef:
100% eens.

Je slaat de helft weer eens over. Vroeger had de werkende (vaak man ) in een gezin een dubbele vrijstelling waardoor de vrouw niet hoefde te werken en daar zijn we van af gestapt en zijn de belastingen veranderd waardoor we het tweeverdienerssystem hebben omdat we vonden dat de vrouw moest werken en de huizenprijzen omhoog moesten. Ik wil er al op wijzen dat het hebben van kinderen zeer duur is gemaakt zeker als ze naar school gaan.

Profiel  

Bericht nummer:#3229  BerichtGeplaatst: za okt 02, 2021 1:21 pm 
lid

Raya schreef:
PeterJKH schreef:
baedeker schreef:

Vroeger werden kinderen opgevangen door ouders onderling, of in buurthuizen. Ook waren er ouders die als collectief een ruimte huurden om kinderen van elkaar op te vangen.

De eisen voor de inrichting van een kinderopvang zijn dermate opgeschroefd, dat heel veel moesten sluiten, omdat de ruimte er niet aan voldeed, of het onmogelijk was er gekwalificeerd personeel voor in te huren met alle administratie van dien.
Zo werden mensen gedwongen ('eigen keuze' zeggen ze dan) om kinderen naar commerciële opvang te sturen die wel konden investeren in ruimte en personeel. Uiteraard tegen commerciële prijzen voor de ouders en dus simpelweg voor mensen met een gewoon salaris onbetaalbaar. Vandaar die kinderopvangtoeslag, want het is wel de bedoeling dat beide ouders werken, voor een zo laag mogelijk loon.

Het is natuurlijk ook de kinderopvangtoeslag die de prijzen opdrijft, zoals met alle toe- bijslagen, subsidies en belastingvoordelen.
En ja...dat kinderen in een veilige en professionele omgeving worden opgevangen lijkt me geen slechte zaak.

Profiel  

Bericht nummer:#3230  BerichtGeplaatst: za okt 02, 2021 1:52 pm 
lid

Biertje schreef:
PeterJKH schreef:
baedeker schreef:

Je slaat de helft weer eens over. Vroeger had de werkende (vaak man ) in een gezin een dubbele vrijstelling waardoor de vrouw niet hoefde te werken en daar zijn we van af gestapt en zijn de belastingen veranderd waardoor we het tweeverdienerssystem hebben omdat we vonden dat de vrouw moest werken en de huizenprijzen omhoog moesten. Ik wil er al op wijzen dat het hebben van kinderen zeer duur is gemaakt zeker als ze naar school gaan.

Het merendeel van de vrouwen werkt parttime. Zeg gemiddeld 3 dagen in de week. Als receptioniste, administratief medewerker, winkelmedewerker, telefoniste, enz. Voor die 3 dagen krijgen ze dan netto hooguit 900/1000 euro per maand. Soms nog minder. Maar die baan van hen betekent ook dat er een 2e auto nodig is, pakweg toch ook al gauw een paar honderd euro per maand. Plus dat er kinderopvang nodig is. Ook weer een paar honderd euro per maand. Plus dat er door het werken buiten de deur andere extra kosten komen, want je moet representatieve kleding hebben, je geeft al gauwer eens wat uit aan extraatjes voor de lunch, je hebt reiskosten, enz. Door de bank genomen houden veel van die vrouwen na aftrek van al die kosten dan niet veel meer over. In feite is het soms zelfs goedkoper NIET te gaan werken.

Profiel  

Bericht nummer:#3231  BerichtGeplaatst: za okt 02, 2021 2:29 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
PeterJKH schreef:

Het merendeel van de vrouwen werkt parttime. Zeg gemiddeld 3 dagen in de week. Als receptioniste, administratief medewerker, winkelmedewerker, telefoniste, enz. Voor die 3 dagen krijgen ze dan netto hooguit 900/1000 euro per maand. Soms nog minder. Maar die baan van hen betekent ook dat er een 2e auto nodig is, pakweg toch ook al gauw een paar honderd euro per maand. Plus dat er kinderopvang nodig is. Ook weer een paar honderd euro per maand. Plus dat er door het werken buiten de deur andere extra kosten komen, want je moet representatieve kleding hebben, je geeft al gauwer eens wat uit aan extraatjes voor de lunch, je hebt reiskosten, enz. Door de bank genomen houden veel van die vrouwen na aftrek van al die kosten dan niet veel meer over. In feite is het soms zelfs goedkoper NIET te gaan werken.
Die laatste zin klopt niet. In een gezin met de kinderen waar alleen de man werkt moet de ongelooflijk veel belasting betalen. Dit kun je terugvinden in verhaal van Omtzigt op Youtube met de titel modelleneconomie.

DE kinderopvang is duur omdat er te weinig zijn en omdat we eisen hebben gesteld, hetzelfde geldt uiteraard ook voor de taxi.

Profiel  

Bericht nummer:#3232  BerichtGeplaatst: za okt 02, 2021 10:36 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
PeterJKH schreef:

Het is natuurlijk ook de kinderopvangtoeslag die de prijzen opdrijft, zoals met alle toe- bijslagen, subsidies en belastingvoordelen.
En ja...dat kinderen in een veilige en professionele omgeving worden opgevangen lijkt me geen slechte zaak.

Ik kom uit de tijd dat de buren op elkaars kinderen pasten. Ik ben er echt niet slechter van geworden.

Dat 'veilig' en 'professioneel' is ook nog maar de vraag. Ik kwam vroeger met verschillende oppasouders in aanraking die hun hun eigen maniertjes hadden. Het leerde mij omgaan met mensen.
De opleidingen van tegenwoordig zijn nogal eenzijdig en lijken meer op indoctrinatie van de kinderen naar een gewenst patroon, dan levenswijsheid bijbrengen.

Profiel  

Bericht nummer:#3233  BerichtGeplaatst: zo okt 03, 2021 7:53 am 
lid

Raya schreef:
Enzo501 schreef:
Raya schreef:

Ik kom uit de tijd dat de buren op elkaars kinderen pasten. Ik ben er echt niet slechter van geworden.

Dat 'veilig' en 'professioneel' is ook nog maar de vraag. Ik kwam vroeger met verschillende oppasouders in aanraking die hun hun eigen maniertjes hadden. Het leerde mij omgaan met mensen.
De opleidingen van tegenwoordig zijn nogal eenzijdig en lijken meer op indoctrinatie van de kinderen naar een gewenst patroon, dan levenswijsheid bijbrengen.

Hetzelfde geldt voor mij. Nou moet daar natuurlijk wel bij aangetekend worden dat oppassen vroeger een uitzondering was, omdat normaal gesproken één van de ouders altijd thuis was. Alleen als vader en moeder een doodenkele keer samen ergens heen gingen, werd er een oppas gezocht. Wat wel vaker voorkwam, is dat we bij een vriendje of vriendinnetje thuis gingen spelen, maar dan snapte je inderdaad dat daar soms andere regels golden dan thuis en daar hield je je dan ook aan.

Ik denk dat een ervaren moeder of oma prima op kinderen kan passen, die heeft heus het klappen van de zweep wel onder de knie waar het de omgang met kinderen betreft.

Er wordt tegenwoordig ook zo tuttig met kinderen omgegaan. Als ze een keer vallen en er is een knie kapot, wordt er een heel drama van gemaakt. Vroeger rende je dan naar huis, moeder waste het af, deed er wat Dermatol of Betadine op en plakte er een pleister overheen, dan kreeg je een snoepje tegen de schrik, een aai over je bol en rende je weer naar buiten om verder te spelen.

Profiel  

Bericht nummer:#3234  BerichtGeplaatst: zo okt 03, 2021 1:05 pm 
lid

Wen er maar aan, we krijgen vrouwelijke agenten met een hoofddoek. Wat een geweldig beleid van het partijekartel. Mijn vrees is dat de uittocht van agenten nu echt gaat beginnen want diversiteit is belangrijk, de rest niet. En nee, ik ken geen artsen met een hoofddoek.

Een hoofddoek voor agenten? Politiechef ziet voordelen: ‘Je zegt ook geen nee tegen een arts met hoofddoek’
De politiek moet beslissen over een hoofddoek voor agenten, maar hoofdcommissaris en portefeuillehouder diversiteit bij de politie Martin Sitalsing ziet de voordelen. ‘Het zegt niets over hoe een politievrouw in haar werk staat.’

Paul Vugts 03-10-21, 09:56 Laatste update: 10:29
In de Albert Heijn zijn ze ook overal

Martin Sitalsing
Lang was het heel simpel: met een zichtbare tatoeage kwam je er bij de politie niet in. Inmiddels zijn ‘gepaste’ tatoeages officieel toegestaan. Sterker, ze zijn gemeengoed en in het augustusnummer van het personeelsblad poseren zes agenten met hun tattoo. Trots vertellen ze wat die voor ze betekent. Is zo’n revolutie ook denkbaar omtrent de zo veelbesproken hoofddoek? Die is nu nog taboe omdat ‘uniform’ nu eenmaal uniform moet blijven en geloofsuitingen de neutrale uitstraling in de weg zouden staan.

Het debat golft al jaren heen en weer, ook wel opgepookt vanuit Amsterdam. Het toestaan van het dragen van hoofddoeken zou een enorme slag kunnen opleveren in het ombuigen van de korpscultuur waarin wit nog altijd de norm is, ondanks decennia vol initiatieven om meer agenten met een niet-westerse achtergrond de politie in te halen én te behouden.

Martin Sitalsing (59) maakte als geboren ­Surinamer rap carrière binnen de Nederlandse ­politie (en in de jeugdzorg en de GGZ) en is nu politiechef van de politie in Midden-Nederland én landelijk portefeuillehouder diversiteit.

Meeveren met de samenleving
,,Over die hoofddoek moeten we in ieder geval het gesprek blijven voeren. We staan als politie voor neutraliteit, maar aan het gemeengoed worden van tatoeages kun je zien dat we ook meeveren met de samenleving,” zegt Sitalsing. ,,De acceptatie van de hoofddoek in bijvoorbeeld de gezondheidszorg is evident. Je zegt geen nee tegen een arts met hoofddoek. In de Albert Heijn zijn ze ook overal, en uiteindelijk blijft de vraag ook bij ons terugkomen.”

Heel uitgesproken is Sitalsing zelf bewust niet. ,,Ik geloof niet in het forceren van zo’n vraagstuk, maar ik hoor van onze recruiters dat ze het heel jammer vinden dat ze goede kandidaten niet kunnen aannemen voor functies die voor de burger zichtbaar zijn. Zij spreken zulke talentvolle meiden die graag bij de politie willen werken, maar dan wel met een hoofddoek.”

In Canada hebben agentes met een hoofddoek een stevige positie; politievrouwen in Londen mogen al heel lang een hidjab dragen. ,,Het functioneert daar heel goed. Zoals agenten met een tatoeage zeggen dat het politievak in hun hart zit, zo kan dat voor vrouwen met een hoofddoek ook zijn,” zegt Sitalsing. ,,We hebben nu collega’s die op het werk hun hoofddoek af doen, en weer op als ze naar huis gaan. Ik zou willen bepleiten dat die uitingsvorm niets zegt over hoe een politievrouw in haar werk staat. Maar: het is de samenleving die moet beslissen. Politici en bestuurders moeten zich buigen over dit politieke vraagstuk.”

Martin Sitalsing
Na decennia waarin het voor de politie héél moeilijk bleek agenten ‘met een migratieachtergrond’ te werven én te behouden, groeide de instroom in de vier korpsen in de Randstad in een jaar van 17 naar 23 procent. De uitstroom bleef gelijk. Het doel is de instroom van niet-westerse agenten vóór 2026 naar 35 procent te brengen. Amsterdam wil zelfs naar 50 procent, Rotterdam wil de deadline al eerder halen.

Veel werk, dus, voor Sitalsing en zijn collega’s. ,,We werven vooral heel actief in de wijken met veel niet-westerse bewoners. Wijkagenten brengen volop talenten aan. We hebben nauw contact met de opleidingsinstituten zoals roc’s. De hogeschool helpt. We hebben campagnes en in Rotterdam gaat een wervingsbus de wijken in.”

Wie in principe geschikt kan zijn als agent, maar nog onvoldoende vaardigheden heeft, kan eerst een andere rol krijgen. Van arrestantenverzorger of telefonist, bijvoorbeeld. Sitalsing: ,,Dan zijn ze binnen, en laten we ze intern doorstromen. Ik zie wijkagenten die in hun vrije tijd sporttrainingen geven, zodat kandidaten de fitheidstest zullen halen. Of ze regelen bijeenkomsten waarop ze vertellen over het vak.”

Dat de beruchte hoge uitstroom van politiemensen met een migratieachtergrond is gestuit, is een grote winst. ,,We leren leidinggevenden en teams omgaan met diversiteit. We moeten af van de cultuur van ons kent ons, waarin we elkaar niet aanspreken op verkeerde opmerkingen en flauwe grappen.”

Het belang van diversiteit
Iedereen binnen de politie moet doordrongen zijn van het belang van diversiteit voor de politie zelf én voor de maatschappij. ,,We doen dit niet alleen om een sociale werkgever te zijn, maar om ons vak beter te maken,” zegt Sitalsing. ,,Bijvoorbeeld om de potentiële jonge aanwas van de georganiseerde misdaad te bereiken en echt invloed te kunnen uitoefenen, is het heel belangrijk dat die jongens en hun families zich herkennen in de politie, zodat wij voldoende in staat zijn het gesprek te voeren.”

Sitalsing sprak een wijkagent uit de tijd van jeugdbende de Bad Boys, waaruit ruim twintig jaar later de criminele organisatie rond Ridouan Taghi is ontsproten – die verantwoordelijk wordt gehouden voor ongekend geweld, ook tegen de bovenwereld. ,,Hij zei dat het zeer de vraag is of wij toen wel voldoende tot die jongens en hun families wisten door te dringen. Wij hadden de kennis niet om te werken in wijken waar bijvoorbeeld 80 procent een Marokkaanse achtergrond heeft. Dat wordt nu echt anders.”

Kortom: ,,We hebben heel hard collega’s nodig uit de doelgroepen zelf, die weten hoe het werkt en waar die jongens vandaan komen. Dat wordt steeds breder erkend binnen onze organisatie. Andersom moeten die jongens op straat zich herkennen in een overheid die niet alleen maar tegenover ze staat.”

https://www.ad.nl/amsterdam/een-hoofddo ... ~a2c9f631/

Profiel  

Bericht nummer:#3235  BerichtGeplaatst: zo okt 03, 2021 1:36 pm 
lid

Biertje schreef:
Wen er maar aan, we krijgen vrouwelijke agenten met een hoofddoek. Wat een geweldig beleid van het partijekartel. Mijn vrees is dat de uittocht van agenten nu echt gaat beginnen want diversiteit is belangrijk, de rest niet. En nee, ik ken geen artsen met een hoofddoek.

Een hoofddoek voor agenten? Politiechef ziet voordelen: ‘Je zegt ook geen nee tegen een arts met hoofddoek’
De politiek moet beslissen over een hoofddoek voor agenten, maar hoofdcommissaris en portefeuillehouder diversiteit bij de politie Martin Sitalsing ziet de voordelen. ‘Het zegt niets over hoe een politievrouw in haar werk staat.’

Paul Vugts 03-10-21, 09:56 Laatste update: 10:29
In de Albert Heijn zijn ze ook overal

Martin Sitalsing
Lang was het heel simpel: met een zichtbare tatoeage kwam je er bij de politie niet in. Inmiddels zijn ‘gepaste’ tatoeages officieel toegestaan. Sterker, ze zijn gemeengoed en in het augustusnummer van het personeelsblad poseren zes agenten met hun tattoo. Trots vertellen ze wat die voor ze betekent. Is zo’n revolutie ook denkbaar omtrent de zo veelbesproken hoofddoek? Die is nu nog taboe omdat ‘uniform’ nu eenmaal uniform moet blijven en geloofsuitingen de neutrale uitstraling in de weg zouden staan.

Het debat golft al jaren heen en weer, ook wel opgepookt vanuit Amsterdam. Het toestaan van het dragen van hoofddoeken zou een enorme slag kunnen opleveren in het ombuigen van de korpscultuur waarin wit nog altijd de norm is, ondanks decennia vol initiatieven om meer agenten met een niet-westerse achtergrond de politie in te halen én te behouden.

Martin Sitalsing (59) maakte als geboren ­Surinamer rap carrière binnen de Nederlandse ­politie (en in de jeugdzorg en de GGZ) en is nu politiechef van de politie in Midden-Nederland én landelijk portefeuillehouder diversiteit.

Meeveren met de samenleving
,,Over die hoofddoek moeten we in ieder geval het gesprek blijven voeren. We staan als politie voor neutraliteit, maar aan het gemeengoed worden van tatoeages kun je zien dat we ook meeveren met de samenleving,” zegt Sitalsing. ,,De acceptatie van de hoofddoek in bijvoorbeeld de gezondheidszorg is evident. Je zegt geen nee tegen een arts met hoofddoek. In de Albert Heijn zijn ze ook overal, en uiteindelijk blijft de vraag ook bij ons terugkomen.”

Heel uitgesproken is Sitalsing zelf bewust niet. ,,Ik geloof niet in het forceren van zo’n vraagstuk, maar ik hoor van onze recruiters dat ze het heel jammer vinden dat ze goede kandidaten niet kunnen aannemen voor functies die voor de burger zichtbaar zijn. Zij spreken zulke talentvolle meiden die graag bij de politie willen werken, maar dan wel met een hoofddoek.”

In Canada hebben agentes met een hoofddoek een stevige positie; politievrouwen in Londen mogen al heel lang een hidjab dragen. ,,Het functioneert daar heel goed. Zoals agenten met een tatoeage zeggen dat het politievak in hun hart zit, zo kan dat voor vrouwen met een hoofddoek ook zijn,” zegt Sitalsing. ,,We hebben nu collega’s die op het werk hun hoofddoek af doen, en weer op als ze naar huis gaan. Ik zou willen bepleiten dat die uitingsvorm niets zegt over hoe een politievrouw in haar werk staat. Maar: het is de samenleving die moet beslissen. Politici en bestuurders moeten zich buigen over dit politieke vraagstuk.”

Martin Sitalsing
Na decennia waarin het voor de politie héél moeilijk bleek agenten ‘met een migratieachtergrond’ te werven én te behouden, groeide de instroom in de vier korpsen in de Randstad in een jaar van 17 naar 23 procent. De uitstroom bleef gelijk. Het doel is de instroom van niet-westerse agenten vóór 2026 naar 35 procent te brengen. Amsterdam wil zelfs naar 50 procent, Rotterdam wil de deadline al eerder halen.

Veel werk, dus, voor Sitalsing en zijn collega’s. ,,We werven vooral heel actief in de wijken met veel niet-westerse bewoners. Wijkagenten brengen volop talenten aan. We hebben nauw contact met de opleidingsinstituten zoals roc’s. De hogeschool helpt. We hebben campagnes en in Rotterdam gaat een wervingsbus de wijken in.”

Wie in principe geschikt kan zijn als agent, maar nog onvoldoende vaardigheden heeft, kan eerst een andere rol krijgen. Van arrestantenverzorger of telefonist, bijvoorbeeld. Sitalsing: ,,Dan zijn ze binnen, en laten we ze intern doorstromen. Ik zie wijkagenten die in hun vrije tijd sporttrainingen geven, zodat kandidaten de fitheidstest zullen halen. Of ze regelen bijeenkomsten waarop ze vertellen over het vak.”

Dat de beruchte hoge uitstroom van politiemensen met een migratieachtergrond is gestuit, is een grote winst. ,,We leren leidinggevenden en teams omgaan met diversiteit. We moeten af van de cultuur van ons kent ons, waarin we elkaar niet aanspreken op verkeerde opmerkingen en flauwe grappen.”

Het belang van diversiteit
Iedereen binnen de politie moet doordrongen zijn van het belang van diversiteit voor de politie zelf én voor de maatschappij. ,,We doen dit niet alleen om een sociale werkgever te zijn, maar om ons vak beter te maken,” zegt Sitalsing. ,,Bijvoorbeeld om de potentiële jonge aanwas van de georganiseerde misdaad te bereiken en echt invloed te kunnen uitoefenen, is het heel belangrijk dat die jongens en hun families zich herkennen in de politie, zodat wij voldoende in staat zijn het gesprek te voeren.”

Sitalsing sprak een wijkagent uit de tijd van jeugdbende de Bad Boys, waaruit ruim twintig jaar later de criminele organisatie rond Ridouan Taghi is ontsproten – die verantwoordelijk wordt gehouden voor ongekend geweld, ook tegen de bovenwereld. ,,Hij zei dat het zeer de vraag is of wij toen wel voldoende tot die jongens en hun families wisten door te dringen. Wij hadden de kennis niet om te werken in wijken waar bijvoorbeeld 80 procent een Marokkaanse achtergrond heeft. Dat wordt nu echt anders.”

Kortom: ,,We hebben heel hard collega’s nodig uit de doelgroepen zelf, die weten hoe het werkt en waar die jongens vandaan komen. Dat wordt steeds breder erkend binnen onze organisatie. Andersom moeten die jongens op straat zich herkennen in een overheid die niet alleen maar tegenover ze staat.”

https://www.ad.nl/amsterdam/een-hoofddo ... ~a2c9f631/

Als onze agenten de kennis niet heeft om te werken in wijken waar 80% een Marokkaanse achtergrond heeft, hebben agenten met een Marokkaanse achtergrond dan wél de kennis om te werken in wijken waar 80% een Nederlandse achtergrond heeft?

Profiel  

Bericht nummer:#3236  BerichtGeplaatst: zo okt 03, 2021 2:17 pm 
lid

De vraag is of je kennis met hebben van de achtergrond van wetsovertredende immigranten.
Iemand die een geldautomaat opblaast moet gewoon opgepakt worden en berecht, liefst voor poging tot moord. En dan mag de achtergrond geen enkele rol spelen.

In Nederland leven we volgens de Nederlandse wet- en regelgeving.
Zogenoemde 'positieve discriminatie' werkt altijd negatief uit, omdat er uiteindelijk concessies worden gedaan aan opleidingseisen en kwaliteit, omdat een quotum halen belangrijker wordt geacht.

Profiel  

Bericht nummer:#3237  BerichtGeplaatst: zo okt 03, 2021 2:47 pm 
lid

Raya schreef:
De vraag is of je kennis met hebben van de achtergrond van wetsovertredende immigranten.
Iemand die een geldautomaat opblaast moet gewoon opgepakt worden en berecht, liefst voor poging tot moord. En dan mag de achtergrond geen enkele rol spelen.

In Nederland leven we volgens de Nederlandse wet- en regelgeving.
Zogenoemde 'positieve discriminatie' werkt altijd negatief uit, omdat er uiteindelijk concessies worden gedaan aan opleidingseisen en kwaliteit, omdat een quotum halen belangrijker wordt geacht.

Helemaal met je eens, en om die reden stelde ik de vraag ook - om aan te tonen dat het onzin is.

Iemand die een misdaad begaat, moet gewoon berecht en gestraft worden, ongeacht zijn of haar culturele achtergrond of oorspronkelijke herkomst. Ook Marokkanen weten donders goed dat het niet OK is om oude vrouwtjes bij de pinautomaat te beroven, een tankstation te overvallen of een geldautomaat op te blazen.

Profiel  

Bericht nummer:#3238  BerichtGeplaatst: di okt 05, 2021 10:49 am 
lid

Nu weer gelazer over een PwC onderzoek inzake een rapport Plamer (kinderopvangtoeslag)

De onderzoeksresultaten van het onderzoek door PwC werd in concept aan het ministerie/het kabinet toegezonden, waarna er vrolijk aan werd gewijzigd, waardoor het veel minder ernstig lijkt dan het was.

Het is gebruikelijk dat onderzoeksresultaten in concept naar de betrokken ministeries en bewindslieden worden verstuurd met de mogelijkheid om zaken aan te passen. Dit geldt voor ALLE diensten, of het nu WODC, etc betreft of extern aangetrokken bureaus. We zagen het ook bij de MER-rapportages van de vliegvelden.

Hiermee is geen enkel rapport van de overheid of door haar aangestelde instellingen, meer betrouwbaar.

Alle onderzoeksinstellingen dienen op verre afstand van de overheid te worden gesteld, en onderzoeksrapporten dienen rechtstreeks naar de Kamerleden te worden gestuurd, zonder dat een ministerie of bewindspersoon invloed op de inhoud kan uitoefenen. Proberen ze dat wel, dan moet daar per definitie een gevangenisstraf op volgen, van tenminste vijf jaar.

Profiel  

Bericht nummer:#3239  BerichtGeplaatst: di okt 05, 2021 2:03 pm 
lid

Hier is de link naar het nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ffelen-pwc

Normaliter zou de overheid nu bescheidener en deemoediger zich hebben gedragen, wetende dat men zich moet verantwoorden voor de Kamer.

Niet nu want er is inderdaad een stille staatsgreep gaande, als je hiermee bedoelt dat men meent weg te komen met zware vergrijpen omdat er immers zogenaamd een coronacrisis is (en straks een influenza crisis, en dan weer een klimaatcrisis, maar nooit meer terug naar het oude normaal).

Mensen, wordt wakker. De regering is niet eerlijk en behandelt u als kleine kinderen.

Profiel  

Bericht nummer:#3240  BerichtGeplaatst: di okt 05, 2021 5:26 pm 
lid

Rightnow schreef:
Hier is de link naar het nieuws: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ffelen-pwc

Normaliter zou de overheid nu bescheidener en deemoediger zich hebben gedragen, wetende dat men zich moet verantwoorden voor de Kamer.

Niet nu want er is inderdaad een stille staatsgreep gaande, als je hiermee bedoelt dat men meent weg te komen met zware vergrijpen omdat er immers zogenaamd een coronacrisis is (en straks een influenza crisis, en dan weer een klimaatcrisis, maar nooit meer terug naar het oude normaal).

Mensen, wordt wakker. De regering is niet eerlijk en behandelt u als kleine kinderen.

Het kabinet frustreert steeds meer de Kamerleden en daarmee het volk. En dan ook nog het gore lef om als oud kwartet te doen alsof zij nieuwe wijn zijn. De schimmel gutst eraf.
Omtzigt wist net te memoreren dan dit kabinet nog geen enkele belofte gedaan sinds 15 januari is nagekomen. Niet over transparantie, niet over tijdig vragen beantwoorden en niet over het op tijd, juist en volledig informeren van de Kamer. Het afhandelen van de kinderopvangtoeslagschandalen, etc.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3274 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 159, 160, 161, 162, 163, 164  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]