Biertje schreef:
Raya schreef:
Dat een demonstratie of plek door de burgemeester verboden wordt, wil niet zeggen dat dat verbod rechtvaardig is.
De jurisprudentie staat bol met dat soort zaken.
De burgemeester verbiedt, meestal te laat om als organisatoren een geding te starten, of dat kan die organisatie niet. Wordt er wel een proces gevoerd, dan blijken demonstraties vaak onterecht verboden of beperkingen opgelegd te hebben gekregen. Maar het momentum is dan wel voorbij.
Vooral Haagsche burgemeesters hebben er nogal een handje van als de burgemeester van een partij is die op dat moment in de coalitie van de regering zit. Dan wil hij demonstraties tegen het beleid frustreren.
Het is daarbij nog steeds de vraag of al die verboden en beperkingen niet in strijd zijn met de grondwet. Al decennia toetsen onze politici de wet- en regelgeving niet meer aan de grondwet, en de rechter mag het niet. Op die manier zijn de grondrechten van burgers in ernstige mate ingeperkt. Het ook niet voor niets dat het kabinet geen serieus onderzoek wil naar de coronamaatregelen.
Wat voor mij in ieder geval vast staat, is de grondwet een hogere waarde heeft dan andere wetgeving. Zelfs Yesilgoz moest dat tijdens het vragenuurtje bevestigen.
Wat voor mij ook vast staat, is dat ik niet ga over hoe anderen hun kinderen opvoeden. En de politie ook niet. Dat is uitsluitend aan de ouders, en niemand anders!
Ik kan het wel waarderen dat ze kinderen leren dat demonstreren een grondrecht is. In plaats van genders, kunnen kinderen op de basisschool beter leren over de grondwet.
En van gevaarsetting was geen sprake. Het verkeer lag stil, en de demonstratie was vreedzaam, wat weer door Veilig Thuis bevestigd werd.
Een kind stel je niet bloot aan een waterkanon.
Als dienaar van de samenleving spuit je niet met een waterkanon op een kind.
We dempen ook niet alle sloten en vijvers omdat daar kinderen in verdrinken.
We maken ook niet het hele land autovrij omdat kinderen de straat op rennen en onder auto's komen.
We zetten ook niet in ieder huis een medewerker van Veilig Thuis neer om te kijken of er geen geweld wordt gebruikt tegen de een of ander of het kind zelf.
Kortom, je gebruikt een gelegenheidsargument dat nergens op slaat.
Het zijn vreedzame demonstraties. Ze laten zich gewoon wegdragen. Het is helemaal niet nodig om een waterkanon in te zetten, laat staan met schedelbreuksterke stralen. Die zijn puur om agentjes zich uit te kunnen laten leven op een gewelddadige manier. En daar zullen we nooit of te nimmer aan toe mogen geven.