Julien Sorel schreef:
Biertje schreef:
Er komt een gigantische aap uit de mouw: jetten gaat de economie mollen en slopen. Want mensen moeten overstappen op een elektrische auto maar er moeten auto's verdwijnen, iets wat D66 altijd al bepleitte. Zie hier de dwaze plannen van Jetten.
Zo duur wordt autorijden straks als nieuwe milieuplannen doorgaan
De overheid wil de overschakeling naar elektrisch rijden versneld doorvoeren door drie verschillende tarieven in te voeren bij de kilometerheffing. De eigenaar van een Kia Picanto op benzine is straks tot acht keer duurder uit, zo blijkt uit een nieuw rapport.
Erik Kouwenhoven 22-03-23, 06:00 Laatste update: 07:35
Deze voorstellen staan in het rapport ‘Scherpe doelen, scherpe keuzes’ van het Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO). Dat werd onlangs door minister Jetten van Klimaat en Energie aangeboden aan de Tweede Kamer. In het rapport staat onder meer dat de vermindering van de CO2-uitstoot gevaar loopt.
Volgens het rapport komt dat onder meer doordat de elektrificatie van het Nederlandse wagenpark dreigt te stagneren. Ook wordt gevreesd dat het Nederlandse plan om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor al per 2030 te verbieden niet haalbaar is. De reden daarvoor is dat de rest van de EU hier op zijn vroegst pas per 2035 mee begint.
Daarom moeten zakelijke rijders al vanaf 2025 verplicht in een volledig elektrische auto gaan rijden, aldus het rapport. Weliswaar wordt een uitzondering voorgesteld voor zzp’ers, maar dat is een van de weinige meevallers voor automobilisten. In het rapport wordt namelijk ook gesuggereerd om de bpm (CO2-taks) op auto’s met verbrandingsmotor te verdubbelen én om de belastingvrije reiskostenvergoeding voor werknemers te verlagen van 21 cent naar 12 cent per kilometer.
Maar het is vooral de in 2030 in te voeren kilometerheffing die automobilisten echt geld gaat kosten als de plannen doorgaan. In het rapport wordt voorgesteld om drie verschillende tarieven in te voeren: voor benzine, diesel en volledig elektrische auto's. Om elektrisch rijden te stimuleren zijn de tarieven voor die modellen het laagst. Dieselrijders gaan het meest betalen, tenzij ze niet of nauwelijks rijden.
Volgens een analyse van AutoReview zijn namelijk alleen dieselrijders die minder dan 8000 kilometer per jaar rijden goedkoper uit zijn als de voorgestelde kilometerheffing met klimaattax wordt ingevoerd. Voor volledig elektrische auto’s stelt het rapport 2,24 cent voor. Eigenaren van een auto op benzine moeten 9,06 cent per kilometer gaan betalen en voor dieselrijders geldt een kilometerprijs van 13,16 cent.
https://www.ad.nl/auto/zo-duur-wordt-au ... ~ade77109/Ja, we moeten een stevige prijsprikkel op de elektrificatie zetten. Jetten is goed bezig.
Jetten is totaal verkeerd bezig. Het is zinloos en werkt averrechts om mensen te straffen als ze niet kunnen overstappen op een elektrische auto door gebrek aan laadcapaciteit dan wel laadvoorziening. Daarnaast is elektrisch rijden ook niet goedkoop, iets wat Jetten beweert en wat dus niet klopt.
Rijders zoals ik die amper 5000 km rijden waarom zou je die dwingen om elektrische te gaan rijden ,als dat überhaupt al mogelijk is? Jetten slaat niet alleen door maar ook finaal de plank mis.
Als Jetten echt eerlijk was geweest had de overheid het goede voorbeeld gegeven. Alle ministers rijden nog steeds in een fossiele dienstwagen met bovendien veel en veel vermogen. Precies wat ik dacht: de elite heeft schijt aan het volk. Jetten stapelt letterlijk belasting op belasting en loopt bovendien voor de muziek uit daar de gehele beprijzen van de kilometerheffing nog gedaan moet worden. Ook is er al een besluit genomen wanneer dat moet gebeuren, dus zakelijke rijders eerder verplichten gaat niet want daar zijn al afspraken over gemaakt. Dit laat toch duidelijk het populisme van D66 zien
En iemand op het platteland die geen elektrische auto kan betalen heeft niet eens een alternatief daar steeds meer OV gewoon verdwijnt !!
En over die verlaagd kmvergoeding te verlagen is onzin want elektrisch rijden is niet goedkoper. Dat zou een 'hoogopgeleide' Jetten toch moeten weten.
De BPM verdubbelen kan ook niet als er sprake is van een kilometerheffing want die BPM is er dan niet meer.
Dit laat toch duidelijk het populisme van D66 zien
_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljardenhttps://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aanD66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""