PeterJKH schreef:
Raya schreef:
We moeten ook niet het virus de schuld geven. We moeten ook niet als domme schapen Rutte en Co aanhoren, want die willen maar al te graag de schuld afschuiven. Ze hebben al een aantal malen gewezen naar de burgers, die zich niet of niet voldoende aan tegenstrijdige regels houden. Want zeg eerlijk, in de bieb moet ik een mondkapje op, maar in de kerk niet, en daar mag ik nog luidkeels zingen ook. Niemand begrijpt het meer. Zelfs Rutte zelf niet!
Neemt niet weg, dat er dan weliswaar relatief weinig mensen aan covid-19 overlijden, maar het zijn er wel heel veel binnen een bepaalde groep van de bevolking. Nu zijn het ouderen en kwetsbaren met onderliggend lijden. Maar denk je eens in dat het onder kinderen van 0 tot 10 jaar zou zijn...
Met "als"-scenario's kan ik weinig. Wel met de realiteit. En de realiteit is dat de mortaliteit van Covid tot nog toe een stuk minder is dan van andere virussen uit het verleden, dat met name mensen met onderliggende kwalen (waaronder veel oude mensen) zijn getroffen en dat de samenleving als geheel vrijwel geen last heeft van het virus, dat 99,9% van de mensen gewoon gezond en wel rondlopen en ik zie dus geen reden om maatschappij, samenleving en economie te binden aan drastische maatregelen.
En tegen de tijd dát er een virus opduikt dat zich met name (b)lijkt te richten op 0-10-jarigen, praten we dan wel weer verder.
Dat zeggen politici ook vaak, dat ze niets kunnen met 'als', maar daar is goed beleid uiteraard wel op gebaseerd. Tenzij je een waan-van-de-dag-politiek voorstaat.
Goed beleid gaat uit van mogelijke situaties, zeker bij een epidemie. Je moet namelijk TIJDIG voorkomen dat er een onhoudbare situatie gaat ontstaan, of te wel anticiperen, vooruit kijken, iets wat ook besloten zit in het woord 'regeren' zelf.
Ik ga nu een paar dingen, heel kort herhalen:
- Covid-19 was een nieuwe loot aan de corona-tak en verspreidde zich razendsnel en had veel sterfgevallen tot gevolg. Dat dat vooral ouderen en andere kwetsbaren waren doet dan even niet ter zake.
- Covid-19 is waarschijnlijk overgegaan van dier op mens, en hier hebben we gezien dat het ook weer terug springt op dieren. Hoeveel wilde katten en andere dieren zijn inmiddels besmet en kunnen opnieuw mensen besmetten?
- Covid-19 blijkt makkelijk te kunnen muteren. Welke eigenschappen krijgen die mutaties?
Wees voorzichtig, neem het voorlopig erg serieus. Dat is de enige goede raad volgens mij.
Maar wat is jouw oplossing? De hele samenleving in lockdown en de hele economie plat tot er heel wellicht misschien een remedie is? Hebben we zo gereageerd op de Hongkong-griep, op HIV, op de Mexicaanse griep, of allerlei andere schadelijke virussen die gedurende mijn bijna 60-jarige leven hebben rondgewoed?