Lancelot schreef:
Ik merk dat het lastig voor je is om buiten je ingesleten denkkaders te denken. Bedenk dat toen de mensen nog in groepen van zo'n honderd man leefden en zwierven over de prairie er ook geen overheid was. Een overheid is niet een noodzakelijkheid voor een samenleving.
(Hoop dat het met de quote goed is gegaan)
Je kunt, hoe je ook buiten de kaders denkt, de huidige samenleving niet vergelijken met de tijd dat we verspreid in groepjes van 100 man leefden.
Toen hoefden we nog niet te vechten om iedere vierkante meter grond om een slaapplaatsje te hebben. We konden ons gewoon neerleggen, of een hutje bouwen. Ruimte genoeg.
Nu zijn er meer mensen dan er ruimte voor is, laat staan met allemaal een stuk grond, groot genoeg om het gezin mee te kunnen voeden. We ontkomen er niet om massaal samen te leven en taken welke dat met zich meebrengt te verdelen.
Als je buiten de kaders van het heden wilt denken, dan kun je gaan denken aan krimp van de bevolking. We groeien enkel nog door immigratie. Ik denk dat het verstandig is daar een stop op te zetten. Terug naar 10 miljoen. Dat lijkt mij een mooi streven out of the box. Maar dan nog, om dat te bereiken is een overheid nodig, wetten en regelgeving. En daarna ook, om dingen te handhaven, op een eerlijke, rechtvaardige manier, zonder wild-west-taferelen.
Als ik 's ochtends op sta weet ik grote lijnen wel de taken die ik die dag heb te doen. Ik heb geen overheid nodig om dat voor me in te daar delen. En wat is er zo onrechtvaardig aan het wilde westen? Er zijn pioniers die in een relatief korte tijd een uitermate succesvolle democratie hebben opgezet. En dat daarbij een heel stel indianen over de clinch zijn gegaan moet appelleren aan je wens om de bevolking weer terug naar 10 miljoen te krijgen