Raya schreef:
Het gaat niet om hoe de app er uit ziet, het gaat om wat er met de data gebeurt.
Dat is normaliter goede vraag, als je het hebt over privacy-gevoelige zaken zoals locatie-data, maar ik vraag me af of de overheid überhaupt wel data zou willen behouden, bij een Corona-appje, nadat het voorbij is ? De enorme hoeveelheid data die men nu verzamelt over de Corona-epidemie is maar één tot twee weken relevant, daarna alleen de totalen.. waarom zou de overheid enorme kosten maken, om alle bewegingen van alle Raya's van en naar alle supermarkten permanent te gaan opslaan..
Ik heb nog een argument vóór de app: we zien momenteel "dalende toename" van nieuwe COVID besmettingen. Er is nog geen top van de curve, maar wel een buigpunt. De heropening van (een deel van) de economie is steeds vaker een thema in discussies.. Wat is er tegen, dat de overheid een app beschikbaar wil stellen voor mobiele telefoons, die voor een burger meer bewegingsvrijheid zou toestaan ? Of zo'n maatregel zou
werken is wat mij betreft de vraag, maar je kunt toch iets
proberen...
En daar komt nog bij.. waarom moeten we roomser dan de paus zijn als het gaat om de overheid, dokters en locatie-data ? We loggen massaal in bij Facebook, Twitter, Instagram, E-bay. Marktplaats, Google, die
gedetailleerde data over onze locatie verzamelen én verkopen. Je wordt bijna gedwongen je GPS af zetten om het te voorkomen !