Het CDA zit te pitten en het is de schuld van een ander dat het CDA de schuld krijgt
Kamerlid Jaco Geurts: Het is niet eerlijk om het CDA de schuld te geven
INTERVIEWDe nieuwe stikstofmaatregelen van het kabinet leiden tot onrust onder boeren. CDA-Kamerlid Jaco Geurts wil daarom dat minister Schouten een crisislijn opent voor bezorgde ondernemers.
Afgelopen vrijdag maakte het kabinet bekend dat boerenbedrijven in de buurt van natuurgebieden - op vrijwillige basis - worden uitgekocht. Ook kunnen agrariërs straks subsidies krijgen voor stalsystemen waarmee de uitstoot van stikstof omlaag gaat. Maar welke bedrijven dit precies raakt, is nog onduidelijk.
,,Ik ben de afgelopen dagen platgebeld’’, zegt Geurts (49), die zelf jarenlang varkenshouder was. ,,Onder agrariërs leven ontzettend veel vragen over wat dit nieuwe beleid voor hen betekent. Ik wil dat er een crisislijn komt. Een informatiepunt waar bezorgde ondernemers terecht kunnen, óók aannemers en anderen die worden geraakt door de stikstofcrisis.’’
Geen enkele boer wordt gedwongen te stoppen.
Jaco Geurts
U zit zélf in deze coalitie en heeft meegepraat over de kabinetsbrief van vrijdag. Die onduidelijkheid is dan toch ook uw schuld?
,,Het klopt dat ik heb meegepraat. Maar niet op detailniveau. En op die details loopt het nu wel vast. Ik hoor nu zelfs dat banken geen krediet verstrekken, omdat ook zij niet weten wat er gaat gebeuren. Dat kan zo niet langer.’’
U noemde het D66-voorstel om de veestapel te halveren ‘onzinnig’. Wat moet er volgens u gebeuren om de duizenden stilgelegde projecten in Nederland vlot te trekken?
,,Ik vind het goed dat het kabinet boeren nu de keuze geeft om vrijwillig te stoppen. En dat de overheid dan financieel bijspringt. Dat is mijn stempel op het kabinetsbeleid dat er nu ligt: dat geen enkele boer wordt gedwongen te stoppen.’’
Het is de vraag of het dan wel lukt om de stikstofuitstoot te verlagen. Neemt u het stikstofprobleem wel serieus?
,,Op basis van de gegevens die nu op mij afkomen, moet ik als volksvertegenwoordiger concluderen dat er zeker iets moet gebeuren. De rechter heeft een einduitspraak gedaan en daar hebben wij gewoon invulling aan te geven. Zo simpel is het. Maar ik heb wel twijfels. Ik vraag mij af of het RIVM-model, dat nu wordt gebruikt om uit te rekenen waar stikstof vandaan komt, wel juist is. Als partijen aan het RIVM vragen om te laten zien hoe dat model is opgebouwd en nul op het rekest krijgen, vind ik dat vreemd. Laat eens zien hoe dat model is opgebouwd. Het RIVM móét hierover transparant zijn.’’
Volgens het RIVM is de luchtvaart verantwoordelijk voor 0,1 procent van de stikstofneerslag in de natuur. U gelooft dat niet?
,,Nou, het blijkt dat vliegverkeer vanaf een bepaalde hoogte niet meetelt in het model. Dat verbaast mij natuurlijk.’’
Remkes verwijt ook úw partij een rommeltje te hebben gemaakt van het landbouwbeleid. Het CDA heeft de laatste jaren te weinig rekening gehouden met milieu- en natuurregels, waardoor de boerensector nu in grote problemen is gekomen. Trekt u zich dat aan?
,,Wij hebben altijd gemeend binnen de wet- en regelgeving te werken. De Raad van State oordeelde in 2015 níet negatief over het Programma Aanpak Stikstof. Diezelfde Raad van State heeft dat stikstofbeleid nu van tafel geveegd. Daar denk ik wel wat van. En het klopt dat de afschaffing van het melkquotum in 2015 tot veel problemen leidde in de melkveehouderij. Maar het CDA zat toen helemaal niet in het kabinet. Het is dus niet eerlijk om het CDA overal de schuld van te geven.’
https://www.ad.nl/politiek/kamerlid-jac ... ~ac922a76/Welke partij is jarenlang blindelings opgetrokken met de VVD? Dat is toch het CDA dat ook gekozen heeft voor ongebreideld kapitalisme?