Het is nu vr dec 14, 2018 6:29 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
Bericht nummer:#41  BerichtGeplaatst: di dec 04, 2018 8:23 pm 
lid

Lies schreef:
Economen pleiten voor CO2-belasting: 'Iedereen moet meebetalen'
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/226141 ... talen.html

Door dit verdienmodel denk ik dat nog meer mensen de gele hesjes aantrekken.

In verkiezingstijd worden kiezers gepaaid met schone beloften; moeilijke dossiers worden niet benoemd. Het gros van de mensen weet dus niet waarom enkelen van CDA en VVD overgestapt zijn naar SGP, PVV en FvD. Eerst moet de rekening op de deurmat vallen en aan het eind van het geld nog veel "maand" dreigen. Enkele economen pleiten dus voor milieubelasting "want anders stijgt de temperatuur wereldwijd met 3 tot 4 graden". In de pers merk ik nogal een spreiding van getallen die nogal uiteenlopen. Een enkele opmerking van Marcel Crok leidde tot de volgende uitwisseling van gedachten: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7f17a69/

En als je alles optelt of deelt, kom je nog steeds niet bij 3-4 graden stijging, toch? Er zijn allerlei modellen, en allerlei uitgangspunten. Bovendien zie ik vandaag nog volop insecten in de weer die anders toch echt wel met 1 december het voor gezien hadden moeten houden. Maar we kunnen moeilijk narekenen hoe het zit. De Groene Rekenkamer klinkt leuk, maar schrijven vooral pamfletten over de grote groene gekte en echt rekenen lijkt toch wel ingewikkeld te worden.

Maar zonder echte tegenspraak tegen de "milieuwetenschap" zal die toch echt bepalen dat ons besteedbaar inkomen krachtig naar beneden wordt bijgesteld. Jammer dat VVD en CDA dit niet hardop durven te zeggen.

Profiel  

Bericht nummer:#42  BerichtGeplaatst: di dec 04, 2018 10:15 pm 
lid

Rightnow schreef:
Lies schreef:
Economen pleiten voor CO2-belasting: 'Iedereen moet meebetalen'
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/226141 ... talen.html

Door dit verdienmodel denk ik dat nog meer mensen de gele hesjes aantrekken.

In verkiezingstijd worden kiezers gepaaid met schone beloften; moeilijke dossiers worden niet benoemd. Het gros van de mensen weet dus niet waarom enkelen van CDA en VVD overgestapt zijn naar SGP, PVV en FvD. Eerst moet de rekening op de deurmat vallen en aan het eind van het geld nog veel "maand" dreigen. Enkele economen pleiten dus voor milieubelasting "want anders stijgt de temperatuur wereldwijd met 3 tot 4 graden". In de pers merk ik nogal een spreiding van getallen die nogal uiteenlopen. Een enkele opmerking van Marcel Crok leidde tot de volgende uitwisseling van gedachten: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7f17a69/

En als je alles optelt of deelt, kom je nog steeds niet bij 3-4 graden stijging, toch? Er zijn allerlei modellen, en allerlei uitgangspunten. Bovendien zie ik vandaag nog volop insecten in de weer die anders toch echt wel met 1 december het voor gezien hadden moeten houden. Maar we kunnen moeilijk narekenen hoe het zit. De Groene Rekenkamer klinkt leuk, maar schrijven vooral pamfletten over de grote groene gekte en echt rekenen lijkt toch wel ingewikkeld te worden.

Maar zonder echte tegenspraak tegen de "milieuwetenschap" zal die toch echt bepalen dat ons besteedbaar inkomen krachtig naar beneden wordt bijgesteld. Jammer dat VVD en CDA dit niet hardop durven te zeggen.

Het mooiste zou zijn wanneer wij in NL eens onze eigen broek op gaan houden. Geen import meer, we redden het zelf wel als het om eten en drinken gaat. Moet je kijken hoe de politiek hiervan schrikt want ergens gaat het mis met een "handelsbalans". Het woord op zich is een economische "wetmatigheid" die nog nooit is aangetoond. Natuurlijk wel wanneer je gelooft in in het huidige systeem van inkomensvergroting en 80% van de opgeleverde welvaart waarvoor wij werken in de zakken van, ja wie ....., ziet verdwijnen. Het is gewoon slavernij van de 21ste eeuw. We zien het niet want we hoeven niet te roeien in een boot naar onze master.

Ga lekker zelf je gang en maak je eigen keuzes. Die vrijheid is er en daar moeten we gebruik van maken zolang het nog kan.

Profiel  

Bericht nummer:#43  BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 10:51 am 
lid

wortel schreef:
Het mooiste zou zijn wanneer wij in NL eens onze eigen broek op gaan houden. Geen import meer, we redden het zelf wel als het om eten en drinken gaat. Moet je kijken hoe de politiek hiervan schrikt want ergens gaat het mis met een "handelsbalans". Het woord op zich is een economische "wetmatigheid" die nog nooit is aangetoond.

Toch is het niet onlogisch dat de Duitsers goed zijn in machines en auto's bouwen, terwijl de Nederlanders goed zijn in land- en tuinbouw. Bloemen en gewassen en dieren vereisen een bepaalde zorg en oplettendheid en Nederlanders hebben dat kennelijk in hun genen of in hun cultuur zitten.

Vandaar dat Duitsland veel auto's voor ons produceert en dat Nederland kaas en komkommers exporteert naar Duitsland. Ik neig er toe om dit soort burenhulp als goed te beoordelen. Al zie ik wel dat voedsel steeds vaker om de hoek wordt geproduceerd, "locaal" zogenaamd. Dus dat je je kaas en je komkommers bij de "Herenboer" om de hoek haalt en dat de Duitsers, de rijkere ouderen wel te verstaan, dit ook zullen gaan doen, dat staat voor mij wel vast.

Profiel  

Bericht nummer:#44  BerichtGeplaatst: wo dec 05, 2018 10:59 pm 
lid

Rightnow schreef:
wortel schreef:
Het mooiste zou zijn wanneer wij in NL eens onze eigen broek op gaan houden. Geen import meer, we redden het zelf wel als het om eten en drinken gaat. Moet je kijken hoe de politiek hiervan schrikt want ergens gaat het mis met een "handelsbalans". Het woord op zich is een economische "wetmatigheid" die nog nooit is aangetoond.

Toch is het niet onlogisch dat de Duitsers goed zijn in machines en auto's bouwen, terwijl de Nederlanders goed zijn in land- en tuinbouw. Bloemen en gewassen en dieren vereisen een bepaalde zorg en oplettendheid en Nederlanders hebben dat kennelijk in hun genen of in hun cultuur zitten.

Vandaar dat Duitsland veel auto's voor ons produceert en dat Nederland kaas en komkommers exporteert naar Duitsland. Ik neig er toe om dit soort burenhulp als goed te beoordelen. Al zie ik wel dat voedsel steeds vaker om de hoek wordt geproduceerd, "locaal" zogenaamd. Dus dat je je kaas en je komkommers bij de "Herenboer" om de hoek haalt en dat de Duitsers, de rijkere ouderen wel te verstaan, dit ook zullen gaan doen, dat staat voor mij wel vast.

Kijk eens naar de geschiedenis. De knowhow is er. Kost misschien een beetje meer, maar dan hebben we het nog wel in eigen hand. Die hele globalisering is prima wanneer we het hebben over vernieuwing. Wanneer het gaat om basisbehoeften hebben we geen enkele globalisering nodig. Het wordt er alleen maar ingewikkelder van en ondergraaft democratie omdat we nu eenmaal vriendjes willen zijn met ......., ja, met wie? Wanneer je onafhankelijk bent, is dat de beste positie om niet chantabel te zijn :blink:

Profiel  

Bericht nummer:#45  BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 5:24 pm 
lid

De europese beweging, de bakermat van de EEG van de vorige eeuw, die zoveel goeds heeft gebracht, die europese beweging was er eerst als EGKS: de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal. Bepaald basis-behoeften! Daarbij kwam het voedsel wat eveneens basisbehoefte was!

Nu is voedselproductie bij uitstek en ook historisch gezien, een Nederlandse troef. Wat gebeurt er nu? Rigide en stupide nationalisme van kortzichtige handelaren stookt het nationalisme op, zodat supermarkten (prijsvechters) als "kwaliteitskenmerk" het "van eigen bodem" gaan promoten. IK doel speciaal op degenen die hier geen bijzondere kwaliteitskenmerken bij kunnen noemen, en zulke supermarkten heb ik in Europa tijdens vakantie gezien. Wantrouwen jegens alles wat niet "van eigen bodem" komt, is dat niet meer iets waar je vraagtekens bij mag zetten?

Ik doe dat maar eens wel, ik zie het als een teken des tijds, een teken dat het niet goed gaat terwijl de elite droomt dat iedereen "wereldburger" is. Hartelijk welkom voor iedere inwoner van Afrika, we tekenen er voor, maar als ons voedsel maar uit eigen land komt. Kan het nog gekker?

Profiel  

Bericht nummer:#46  BerichtGeplaatst: do dec 06, 2018 5:40 pm 
lid

Lies schreef:

De Emmeloordse akkerbouwer Michiel van Andel heeft dinsdag gelijk gekregen bij de Reclame Code Commissie (RCC). Van Andel diende een klacht in tegen Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector. Dit omdat ze volgens hem een misleidend reclamefilmpje publiceerden op Facebook en YouTube.

"Hierdoor zetten ze de reguliere boeren in een kwaad daglicht en presenteren ze hun eigen biologische sector op een manier die niet waar is", legt Van Andel uit.

Wel heeft die biologische sektor zijn voordelen gehad, bijvoorbeeld omdat ze toevallig minder van het "natuurlijke" rotsfosfaat verwerkten waar heel toevallig vroeger (en misschien nog wel) problemen met zware metalen mee bestonden. Maar de EU wilde toen een "level playing field" voor de kleine kunstmestverkoper scheppen.

Een ander argument wat misschien wel meer dan ooit interessant wordt, is wat er precies gebeurt als je schimmels probeert te bestrijden met schimmelremmers. Er wordt vermoed dat die schimmels extra hun best gaan doen om mycotoxinen te vormen, en dat de schimmelremmers wel de aanmaak van fyto-alexinen frustreren. Denk aan stofjes zoals resveratrol en piceatannol die vooral gezondheidsbevorderend schijnen te werken.

Een risico wat in het verleden heel realistisch was, was dat per ongeluk verkeerde (dosis) bestrijdingsmiddelen werden gebruikt, of op een verkeerd moment, zodat er van alles in de winkel kon komen dat er niet voor bedoeld was.

Chemofobie is geen goed argument maar dat wil niet zeggen dat consumenten van biologisch voedsel nooit bepaalde voordelen hadden...

Profiel  

Bericht nummer:#47  BerichtGeplaatst: vr dec 07, 2018 7:14 pm 
lid

Rightnow schreef:
Lies schreef:

De Emmeloordse akkerbouwer Michiel van Andel heeft dinsdag gelijk gekregen bij de Reclame Code Commissie (RCC). Van Andel diende een klacht in tegen Bionext, de brancheorganisatie van de biologische sector. Dit omdat ze volgens hem een misleidend reclamefilmpje publiceerden op Facebook en YouTube.

"Hierdoor zetten ze de reguliere boeren in een kwaad daglicht en presenteren ze hun eigen biologische sector op een manier die niet waar is", legt Van Andel uit.

Wel heeft die biologische sektor zijn voordelen gehad, bijvoorbeeld omdat ze toevallig minder van het "natuurlijke" rotsfosfaat verwerkten waar heel toevallig vroeger (en misschien nog wel) problemen met zware metalen mee bestonden. Maar de EU wilde toen een "level playing field" voor de kleine kunstmestverkoper scheppen.

Een ander argument wat misschien wel meer dan ooit interessant wordt, is wat er precies gebeurt als je schimmels probeert te bestrijden met schimmelremmers. Er wordt vermoed dat die schimmels extra hun best gaan doen om mycotoxinen te vormen, en dat de schimmelremmers wel de aanmaak van fyto-alexinen frustreren. Denk aan stofjes zoals resveratrol en piceatannol die vooral gezondheidsbevorderend schijnen te werken.

Een risico wat in het verleden heel realistisch was, was dat per ongeluk verkeerde (dosis) bestrijdingsmiddelen werden gebruikt, of op een verkeerd moment, zodat er van alles in de winkel kon komen dat er niet voor bedoeld was.

Chemofobie is geen goed argument maar dat wil niet zeggen dat consumenten van biologisch voedsel nooit bepaalde voordelen hadden...
Professor Imke de Boer bespreekt in onderstaand filmpje een kringlooplandbouw. Hoe je lokaal en regionaal met elkaar kunt verbinden, met daarbij de hulp van slimme technologie. We hebben nog een lange weg te gaan, zegt ze. En een vraag die niet werd besproken, hoe krijgen we de veelal biologisch en chemisch vervuilde menselijke uitwerpselen veilig de voedselkringloop in. Onderstaand kringloopdenken duurt ruim een half uur, maar het is de moeite waard.

Imke de Boer - Kringlooplandbouw, een goed idee?
https://www.youtube.com/watch?v=jmMqPgNTS1g

Profiel  

Bericht nummer:#48  BerichtGeplaatst: za dec 08, 2018 1:20 pm 
lid

De mens is de laatste in de voedselketen. Zijn uitwerpselen worden afgebroken in de rioolwaterzuivering of, voor wie daar niet op is aangesloten, op andere plaatsen. Uiteindelijk stroomt er veel van de minerale bestanddelen naar zee van waaruit zeewier, algen en vissen weer op land komen, terug in de voedselkringloop.

Misschien wil men kunstmest terugwinnen uit de rzw. Kan het zijn dat dit al aan het gebeuren is?

Profiel  

Bericht nummer:#49  BerichtGeplaatst: zo dec 09, 2018 7:12 pm 
lid

Ja, dat gebeurt volgens mij ook al, fabrieken die nogal wat kosten en ook subsidie nodig hebben. Zo wordt de mens de koe van de toekomst, met in hun buurt hier en daar een Herenboer.

Nederland is in 2100 een optimistisch en duurzaam gidsland. Althans, dat denkt de Rijksbouwmeester
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b0b56fb1/

Het leven wordt leuker als mensen dichter bij hun werk wonen, denkt Rijksadviseur Daan Zandbelt. ‘Je houdt meer tijd over voor de dingen die je belangrijk vindt, voor familie of sport’, zegt hij.

Zo schetsen de Rijksadviseurs een beeld van een Nederland dat ‘schoner, hechter en rijker’ wordt. Een mooi land waar de mensen meer tijd voor elkaar hebben, omdat ze dicht bij elkaar wonen en niet in de file hoeven te staan. Panorama Nederland biedt een gemeenschappelijk, herkenbaar en positief toekomstbeeld waardoor burgers zin in verandering moeten krijgen.

Zoals Nederland na de oorlog met onverwoestbaar optimisme industrialiseerde, zo moet het zich nu aanpassen aan de 21ste eeuw, de eeuw van klimaat en energietransitie. ‘Hetzelfde optimisme van de naoorlogse jaren is opnieuw gerechtvaardigd. Het kan op gang gebracht worden als er een gemeenschappelijk, herkenbaar en positief toekomstbeeld ontstaat’, stelt het College van Rijksadviseurs, geleid door Rijksbouwmeester Floris Alkemade.

Rijksbouwmeester Floris van Alkemade over zijn visie op NL
https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/o ... isie-op-nl

Doen we zo langzamerhand niet alles in de uitverkoop 'met Nederland moet zelfvoorzienend zijn', wie vult het gat van de export. Krijg je niet een soort Paul van Vliet-boer, 'dat zijn leuke dingen voor de mens'? Een toekomstvisie waar het totale buitengebied gebruikt kan worden door de stadsmens voor recreatie, met hier en daar een dienstbare boer omdat voedselvoorziening van ondergeschikt belang is?

Persoonlijk sloeg bij mij de schrik om het hart toen Van Alkemade begon over populieren.........veel populieren.

Profiel  

Bericht nummer:#50  BerichtGeplaatst: ma dec 10, 2018 11:24 am 
lid

Is het nu niet de tijd van zorgeloze overmoed en leuke dingen voor de mensen? Een grappig uitdrukking van een PvdA-politicus, veertig jaar geleden geloof ik, ook in een tijd dat het nog even goed ging. Met de browser lukt het niet meer dit te vinden maar via een SP website krijg ik een link naar een PvdA'er die het uitlegt: http://retro.nrc.nl/W2/Lab/Profiel/Aardgas/baten.html

Terzijde: ik zie nu dat er in ieder geval op internet wordt geclaimd dat Den Uyl het was die die term in de mond nam, mogelijk geleend van Paul van Vliet en zijn Boer Kroepoek. Maar ook zoals Jan Marijnissen http://www.janmarijnissen.nl/2005/09/02 ... ver-links/ terecht zegt, Den Uyl zorgde voor balans op de begroting terwijl na hem VVD/CDA onder Van Agt/Wiegel een gat lieten vallen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]