Het is nu vr dec 14, 2018 7:56 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2018 9:52 am 
lid

Ik snap het toch niet helemaal.

We produceren zoveel 'normaal' voedsel, dat we er heel veel van weg moeten gooien omdat we het niet op kunnen.
En toch worden we voorbereid op het eten van allerhande voedsel als insecten, omdat we dadelijk niet genoeg voedsel kunnen produceren. Dat we dat spul makkelijk kunnen eten laten andere volkeren zien, voor wie het lekkernijen zijn.
Die eten dan weer geen aardappels en knolrapen.

Waarom niet iedereen gewoon laten eten wat hij of zij lekker vindt? We hoeven toch niet perse aardappels naar de andere kant van de wereld te exporteren om daar mensen aan de aardappel te krijgen, en insecten hierheen om ons aan de insecten te krijgen?

O, wacht even!
Het gaat natuurlijk om de handel, om de winst, en dan onder het mom van komende voedselschaarste....

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2018 3:00 pm 
lid

Je zou er inderdaad cynisch van worden Raya.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2018 3:08 pm 
lid

Tsja, als iedereen gewoon alleen maar aardappelen met spruiten en een bal gehakt eet elke dag is al dat gesleep met voedsel snel afgelopen. Maar mensen willen tegenwoordig blijkbaar ook wel eens wat anders.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2018 3:31 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Tsja, als iedereen gewoon alleen maar aardappelen met spruiten en een bal gehakt eet elke dag is al dat gesleep met voedsel snel afgelopen. Maar mensen willen tegenwoordig blijkbaar ook wel eens wat anders.

Van mij mag iedereen eten wat hij wil. Maar de wijze waarop insecten worden gepromoot met de mededeling dat we er aan zullen moeten, doet mij toch een andere motivatie vermoeden.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2018 10:12 pm 
lid

Raya schreef:
Enzo501 schreef:

Van mij mag iedereen eten wat hij wil. Maar de wijze waarop insecten worden gepromoot met de mededeling dat we er aan zullen moeten, doet mij toch een andere motivatie vermoeden.

Zit er wellicht een marketing campagne achter? Van zo'n onderneming dat geld wil verdienen?

Neoliberalisme nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2018 10:16 pm 
lid

Lancelot schreef:
Raya schreef:
Enzo501 schreef:

Zit er wellicht een marketing campagne achter? Van zo'n onderneming dat geld wil verdienen?

Het is meer dan een onderneming. Het is grootschaliger op radio en tv en vanuit de overheid.

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: zo nov 04, 2018 11:50 pm 
lid

Raya schreef:
Lancelot schreef:
Raya schreef:

Het is meer dan een onderneming. Het is grootschaliger op radio en tv en vanuit de overheid.

Het grote sprinkhanencomplot.

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: ma nov 05, 2018 9:28 am 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
Lancelot schreef:

Het grote sprinkhanencomplot.

Waar zie jij dat?

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: ma nov 05, 2018 10:51 pm 
lid

Rightnow schreef:
wortel schreef:
Echt geen nep-nieuws! Ik eet 50% minder vlees t.o.v. vorig jaar. Ik ben geen Nederlanders maar een Nederlander. En zo zijn er veel, veel meer.

Dat is heel bijzonder, Wortel! Hoop dat het voor je brengt wat je er van verwacht en dat je je er beter bij gaat voelen. Er zijn heel veel mensen waar dat zo voor werkt maar het is heel persoonlijk... ieder mens reageert anders op voedsel.

Om mij heen zie ik het nooit; iedereen blijft eten wat hij altijd al at, behalve als men ziek wordt. Ook mijn eigen patroon dateert sterk uit mijn twintiger jaren en ik zie nu ook weer bij de kinderen hoe het eetpatroon al vroeg uitkristalliseert. De meisjes die lief en idealistisch zijn, moeten met zuivel en eieren, en soms ook met ijzersupplement en methylcobalamine hopen dat ze niet tekort komen. De jongens blijven vaak extra vlees eten nadat de groei al is gestopt. Heel goed als je je mogelijkheden pakt om tussen het 20e jaar en het 70e jaar ook eens keuzes te maken!

Weet je, het mooie is dat een keus van mijzelf is. Gelukkig heb ik die vrijheid. Zo zouden veel mensen kunnen luisteren in vrijheid naar zichzelf en niet naar hun zucht, reclames die manipuleren of naar wat "iedereen" doet. Oke, die zucht, dat kan ik me nog indenken. De rest niet omdat dit je degenereert tot schaap in een kudde. Dit zou de ondergang van democratie betekenen in mijn ogen. Democratie is juist bedoeld om het proces van keuzes te maken in alle vrijheid te laten ontwikkelen. Wanneer we dat onszelf niet eigen kunnen maken, kunnen we net zo goed in een dictatuur leven. Ook goed, ik vind mijn weg wel weer. Nah, we leven nog steeds in dictatuur van de financiële sector en verheffen geldelijk gewin tot nieuwe godsdienst.

En dat terwijl we in zo'n f*cking vrijheid leven. Het lijkt erop dat democratie een beetje te vroeg komt voor ons nu. Slechts weinigen zien de vrijheid die er is. En, de vrijheid die elk individu heeft om zijn EIGEN keuzes te maken. Nee, makkelijk is te volgen. Dat kan heel goed geleid in een dictatuur.

Zo, sorry, maar je raakte een snaartje bij mij :flowers2:

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: di nov 06, 2018 6:32 am 
lid

Vlees is nog steeds relatief duur. En groenten ook al. Terwijl de armoede groei-sprinten heeft.
Betaalde ik vlak voor de euro werd ingevoerd nog fl 4,- voor een kilo gehakt, tegenwoordig is dat al fl 12,- tot fl 15,- in de aanbieding. Vergeet daarbij niet dat gehakt vaak niet meer per kilogram wordt aangeboden maar per 800 gram, als je de aanbiedingen bekijkt.

Ik geloof best dat er veel mensen zijn die minder vlees eten. Bij de voedselbank krijg je het zelden.
Vroeger kregen arme mensen een briefje van de dokter, als zij of hun kinderen meer ijzer in het voedsel nodig hadden. Met dat briefje konden ze goedkoop vlees kopen bij het abatoir, vlees van noodslachtingen, dat niet naar de winkel kon. Maar dat systeem bestaat niet meer. De plaatselijke slachterijen hebben veelal het veld geruimd.

Veel mensen willen echter niet toegeven dat zij geen vers vlees en verse groenten meer kunnen betalen. Een valse trots. Ze willen niet toegeven dat ze hun gezin niet langer kunnen onderhouden.

Bij dergelijke onderzoeken, moeten ook de (diepere) oorzaken betrokken worden, om een reeel beeld te krijgen. En vooral om de vinger op de zere plek te kunnen leggen.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: di nov 20, 2018 11:31 am 
lid

Door het zwartepieten elders raakt zelfs de NOS van slag, hadden ze eerst een kop met 'Vegan wordt de norm op het ministerie van OCW', werd dat later verandert in 'Vegetarisch wordt de norm bij diners van ministerie OCW'...…..oorzaak viertjescultuur in het onderwijs?

Vegetarisch wordt de norm bij diners van ministerie OCW
https://nos.nl/artikel/2259960-vegetari ... e-ocw.html

Zou Wakker Dier aan de bel hebben getrokken, want eerder konden we lezen dat het vleesverbruik het afgelopen jaar opnieuw niet is gedaald: Vleesverbruik afgelopen jaar opnieuw niet gedaald
https://www.nu.nl/eten-en-drinken/55822 ... daald.html

Wat ik tegenwoordig niet begrijp is waarom we bijna alles in goed en fout moeten uitdrukken in een land die vrij wil zijn, waarom bieden ze bij OCW niet beide mogelijkheden aan?

Diners georganiseerd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW), zijn voortaan standaard vegetarisch. Wie toch vlees of vis wil, moet dat van tevoren doorgeven.

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: di nov 20, 2018 11:59 am 
lid

Vanuit het bedrijf hadden we ook wel eens een uitje met een diner. Iedereen kreeg vooraf een lijstje met voedsel waaruit gekozen kon worden, waarbij naast vleesgerechten ook vegetarische gerechten stonden.
Tevens konden bijzondere wensen/eisen kenbaar worden gemaakt.

Als het bericht van OCW geen nepnieuws is, dan is het zeker non-nieuws. Het slaat gewoon nergens op. Uberhaupt kun je in een goed restaurant of bij een goede kok, al kiezen tussen vlees en vegetarisch.

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: di nov 20, 2018 9:51 pm 
lid

Ik vond de redenatie van OCW wel helder. Nu is het zo dat als je vegetarisch wil je dat kunt aangeven. Het wordt nu dat als je vlees wil je dit kunt aangeven. De keuzevrijheid blijft precies hetzelfde.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 5:54 am 
lid

Lancelot schreef:
Ik vond de redenatie van OCW wel helder. Nu is het zo dat als je vegetarisch wil je dat kunt aangeven. Het wordt nu dat als je vlees wil je dit kunt aangeven. De keuzevrijheid blijft precies hetzelfde.

Het is lood om oud ijzer.

Zoals ik schreef: laat een briefje met menu-opties langsgaan, dan hoeft niets het uitgangspunt te zijn.
Een hoop geschreeuw, weinig wol, dus.

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 8:37 am 
lid

Enzo501 schreef:
Ik zag van de week in de supermarkt lamsvlees liggen. Dat kwam uit Nieuw- Zeeland. Waarom zou dat vlees anders zijn dan het lamsvlees wat we zelf kunnen maken? En dat was nog goedkoper dan ons eigen lamsvlees. Ik ruik bakken soepsidie.

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 10:09 am 
lid

Grappig maar vanochtend op de teletekst het bericht dat Nederlanders meer groenten eten en minder vlees eten: inmiddels hebben we dus gegevens waaruit blijkt dat de vleesconsumptie flink is gedaald.

Helaas zullen we zien dat velen vrijwel niets eten en anderen nog steeds onnodig veel. Vlees is gezond en wel vooral als de bereiding van het vlees deugt: geen "well done" biefstuk, nooit aanbakken laten, niet te hoge temperatuur bij het bakken en braden in het juiste vet. Plantaardig onverzadigd en extra virgin is dan juist allemaal fout!

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 10:17 am 
lid

Biertje schreef:
Enzo501 schreef:
Ik zag van de week in de supermarkt lamsvlees liggen. Dat kwam uit Nieuw- Zeeland. Waarom zou dat vlees anders zijn dan het lamsvlees wat we zelf kunnen maken? En dat was nog goedkoper dan ons eigen lamsvlees. Ik ruik bakken soepsidie.

Klimaat en beschikbaarheid van goedkope weidegrond?

Profiel  

Bericht nummer:#38  BerichtGeplaatst: wo nov 21, 2018 1:05 pm 
lid

Rightnow schreef:
Biertje schreef:
Enzo501 schreef:

Klimaat en beschikbaarheid van goedkope weidegrond?
Geen idee of grond goedkoop is in Nieuw Zeeland. Maar dan nog,alsof shipping niets kost

Profiel  

Bericht nummer:#39  BerichtGeplaatst: do nov 22, 2018 10:28 am 
lid

Waarom exporteert ons eigen land dan voedsel over de hele wereld. Het is onder andere vanwege de ligging en korte transportroutes, maar ook vanwege kennis en kunde die al eeuwen lang op hoog peil ligt, van universiteit tot dierenarts tot boer. Shipping is belangrijk maar kennelijk niet doorslaggevend. Nieuw Zeelandse zuivel en vlees worden over de hele wereld ge-exporteerd. Dus moet NZ ook bijzondere voordelen kennen en die liggen in het klimaat en in de bodem. Net als in NL maar met EEN groot verschil want (naast de ruime beschikbaarheid van grond):

De bodem in Nieuw Zeeland is praktisch het hele jaar productief; in ons land stopt het in November om weer tot leven te komen in April. Zie je nog dieren lopen hier, dan wel met een dikke vacht.

Profiel  

Bericht nummer:#40  BerichtGeplaatst: ma dec 03, 2018 8:05 pm 
lid

Economen pleiten voor CO2-belasting: 'Iedereen moet meebetalen'
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/226141 ... talen.html

Door dit verdienmodel denk ik dat nog meer mensen de gele hesjes aantrekken. Hieronder een artikel over de verborgen kosten van de grootste biologische groenteboer van Europa. Zo is iedereen op dit moment bezig met z'n eigen handel, maar wie gaat er voor betalen?

Nieuwsuur en hoe EOSTA reclame maakt op de publieke omroep met gebruik van wensfeiten
https://bloggendeboer.com/2018/11/30/ni ... ensfeiten/

Volkerd Engelsman alias mister EOSTA mocht gisteren reclame maken bij de publieke omroep voor zijn biologische groentes die hij van over de hele wereld laat aanvliegen of invaren. Dankjewel Nieuwsuur (na 24 min.) Maar echt, waarom moet het allemaal zo feitenvrij? Ik had toch wel iets meer factcheck verwacht van een serieus programma als Nieuwsuur, voordat je deze man zijn verkooppraatje laat doen. Is er dan niemand in de redactie bij nieuwsuur die controleert of wat mister Eosta allemaal vertelt wel klopt met de werkelijkheid?

Nou, omdat jullie het nalaten bij nieuwsuur doe ik het wel even voor jullie.
Vooropgesteld, ik ben er voorstander van om “verborgen kosten” bloot te leggen. Ik heb het er elders op dit blog uitgebreid over gehad. C02 neutraal werken, ook een interessant streven. En initiatieven daartoe, zeker mee doorgaan. Maar blijf wel reëel en eerlijk.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 50 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]