baedeker schreef:
Dit is eclecticisme, de stijl die per definitie elementen van verschillende stijlen of stromingen kopieert en combineert. Ga je cherry picken in de elementen, dan heb je het gebouw niet begrepen. Het Grand Palais is een expositieruimte uit 1897 met glazen dak omdat kunstmatige verlichting nog ontoereikend was. Iedere grote stad in Europa had dit soort gebouwen. De functie is onderdak bieden aan de warenbeurzen, tentoonstellingen en manifestaties die er om beurten gehouden worden. Qua inspiratie voor het denkwerk en de creativiteit van een campus kan de inderdaad majestueuze loods echter niet tippen aan wat Huawei in Shenzen heeft neergezet.
Overigens vind het wel erg elitair om te stellen dat als je bepaalde elementen van een gebouw mooi vind en anderen niet, dat je dan het gebouw niet begrepen hebt. Zelf heb ik een wat volksere benadering bij de kunsten. Ik vind iets mooi of ik vind iets niet mooi, maar dat soort snobistische begripsbeschouwingen heb ik niet bij een gebouw. Het Grand Palais viel me op de eerste keer dat ik Parijs bezocht, en dat enorme glazen dak met zijn ijzeren spanten vond ik onmiddellijk een fraai gezicht. Toen ik jaren later de façade zag, vond ik die minder aansprekelijk. In dat opzicht ben ik een simpele persoon die zich niet laat leiden door wat de elitaire smaakpolitie oplegt.