Het is nu zo aug 25, 2019 4:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#81  BerichtGeplaatst: wo apr 10, 2019 6:59 pm 
lid

Uiteraard loopt het energieverbruik hier nog steeds enorm op, ook ondanks ledlampen en energiezuiniger apparaten (voor zover niet gesjoemeld met labels!).

De productie voor het buitenland blijft groeien, want we willen zo graag de hele wereld van eten en goederen voorzien, alle distributie- en datacentra van de wereld binnenhalen en van Nederland één groot vliegveld maken, allemaal met navenant stroomgebruik. En het kost het bedrijfsleven geen drop.

Profiel  

Bericht nummer:#82  BerichtGeplaatst: wo apr 10, 2019 8:53 pm 
lid

Raya schreef:
Uiteraard loopt het energieverbruik hier nog steeds enorm op, ook ondanks ledlampen en energiezuiniger apparaten (voor zover niet gesjoemeld met labels!).

De productie voor het buitenland blijft groeien, want we willen zo graag de hele wereld van eten en goederen voorzien, alle distributie- en datacentra van de wereld binnenhalen en van Nederland één groot vliegveld maken, allemaal met navenant stroomgebruik. En het kost het bedrijfsleven geen drop.

Nederland distributieland, we verdienen er ons brood mee maar dat maakt verder niet uit.

Van die kenniseconomie moeten we het in ieder geval niet hebben. :rolleyes:

Voorzichtig Raya, met wat je allemaal wil afschrijven....

Profiel  

Bericht nummer:#83  BerichtGeplaatst: wo apr 10, 2019 9:02 pm 
lid

Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
Het isoleren van een woning en elektrisch verwarmen en zo kost € 90.000 per woning. Dat zegt de baas van Aedes, de club van woningcorporaties in Nederland. En er zijn meer dan 2 miljoen van die huizen. Ook nog bijna 6 miljoen andere. Plus 1 miljoen andere gebouwen. Kosten? € 810 miljard.
Het moet echt anders.

De woningcorporaties is er van alles aan gelegen om de kosten zo hoog mogelijk in te schalen.
Niettemin zou het raadzaam zijn de gaswinning in Groningen niet terug te schroeven. Het ruimschoots compenseren van wat jammerende Groningers is een stuk goedkoper dan het overhaast heel Nederland van het gas halen.

..dan gaan we hoop ik wel stoppen met gas-exporten ? anders geven we ons laatste restje gas nagenoeg gratis weg aan het buitenland :) ... en als het Groningse gas dan over een paar jaar echt op is? dan is het wel echt op he.. en hebben we onze ketels niet vervangen.. en kunnen we aanschakelen bij Nord-stream ! Huis van stro.

En nog afgezien van ongewenste afhankelijkheden van bepaalde buitenlanden.. aardgas verbranden geeft ook CO2. Dus is het gewoon beter om de ketel te vervangen, of vloerverwarming aan te leggen en/of zonnecellen op het dak. Investeren is - helaas - gewoon nodig.

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Laatst bijgewerkt door Einstein op wo apr 10, 2019 9:10 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#84  BerichtGeplaatst: wo apr 10, 2019 9:09 pm 
lid

Einstein schreef:
Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
Het isoleren van een woning en elektrisch verwarmen en zo kost € 90.000 per woning. Dat zegt de baas van Aedes, de club van woningcorporaties in Nederland. En er zijn meer dan 2 miljoen van die huizen. Ook nog bijna 6 miljoen andere. Plus 1 miljoen andere gebouwen. Kosten? € 810 miljard.
Het moet echt anders.
De woningcorporaties is er van alles aan gelegen om de kosten zo hoog mogelijk in te schalen.
Niettemin zou het raadzaam zijn de gaswinning in Groningen niet terug te schroeven. Het ruimschoots compenseren van wat jammerende Groningers is een stuk goedkoper dan het overhaast heel Nederland van het gas halen.
... en als het dan over een paar jaar echt op is.. dan is het wel op he.. en hebben we de ketels niet vervangen.. en kunnen we aanschakelen bij Nord-stream. Dat is natuurlijk ook waar Baudet op uit is met zijn anti-klimaatbeleid verhaaltjes. We moeten aan het gas bij Poetin.

Nieuwe technologie hé.
In de tussentijd Groningen, schaliegas uit de VS en ja, als de rest van de EU aan de Gazprom gaat dan snap ik je bezwaar niet helemaal.
De EU is toch jouw clup?

Profiel  

Bericht nummer:#85  BerichtGeplaatst: wo apr 10, 2019 9:12 pm 
lid

Ik had Baudet er intussen al uitgehaald. Misschien zou je even een paar minuten kunnen wachten met citaatje copieeren..

Profiel  

Bericht nummer:#86  BerichtGeplaatst: wo apr 10, 2019 9:27 pm 
lid

baedeker schreef:
Nieuwe technologie hé.
In de tussentijd Groningen, schaliegas uit de VS en ja, als de rest van de EU aan de Gazprom gaat dan snap ik je bezwaar niet helemaal.
De EU is toch jouw clup?

Dat wil niet zeggen dat ik het met alles eens ben, wat de EU doet. En ik denk niet dat Russisch gas goedkoop blijft, wanneer het de enige bron wordt voor onze verwarmings-installaties. Ik ben het eigenlijk wel met Trump eens, dat het strategisch onverstandig zou zijn, om afhankelijk te worden van Rusland voor verwarming :) ook van Trump zelf zou ik overigens liever niet afhankelijk zijn. Je praat dus over schaliegas. Dat is duur bij de winning en de fracking-techniek heeft zeer negatieve effecten, over een enorme landoppervlakte. Het grondwater gaat eraan.. In Brabant hebben ze proeven gedaan en hoewel er een paar jaar gas zit, laat Nederland het schaliegas voorlopig lekker zitten. De Russen en de Amerikaanen hebben blijkbaar voldoende grondgebied, of ze onteigenen gewoon ijskoud iedereen die er woont.

Zie ook toevoeging boven. De energie-transitie is aan de orde.. laten we afkicken van fossiel.. kosten delen..

Profiel  

Bericht nummer:#87  BerichtGeplaatst: wo apr 10, 2019 9:38 pm 
lid

Einstein schreef:
baedeker schreef:
Nieuwe technologie hé.
De EU is toch jouw clup?
Dat wil niet zeggen dat ik het met alles eens ben, wat de EU doet. En ik denk niet dat Russisch gas goedkoop blijft, wanneer het de enige bron wordt voor onze verwarmings-installaties. Ik ben het eigenlijk wel met Trump eens, dat het strategisch onverstandig zou zijn, om afhankelijk te worden van Rusland voor verwarming :) ook van Trump zelf zou ik overigens liever niet afhankelijk zijn. Je praat dus over schaliegas. Dat is duur bij de winning en de fracking-techniek heeft zeer negatieve effecten, over een enorme landoppervlakte. Het grondwater gaat eraan.. In Brabant hebben ze proeven gedaan en hoewel er een paar jaar gas zit, laat Nederland het schaliegas voorlopig lekker zitten. De Russen en de Amerikaanen hebben blijkbaar voldoende grondgebied, of ze onteigenen gewoon ijskoud iedereen die er woont.

Zie ook toevoeging boven. De energie-transitie is aan de orde.. laten we afkicken van fossiel.. kosten delen..

Nieuwe technologie hé.

Profiel  

Bericht nummer:#88  BerichtGeplaatst: do apr 11, 2019 12:29 am 
lid

Rightnow schreef:
Maar het is geen 5 voor 12. Jazeker wordt het iets warmer maar grote rampen zoals meters zeespiegelstijging acht ik uitgesloten. Het gedram en de paniekzaaierij helpen niet om zuiniger met fossiele energie om te gaan, of het moet zijn dankzij enorme economische neergang. Hoe vals zijn de illusies van Groen Links en de SP die denken dat "het kapitaal" alles kan betalen: dat "kapitaal" moet immers ook voor onderwijs, zorg en de oude dag nog iets bijdragen. Ik blijft ze zien als de zichzelf bedriegende rattenvangers van Hamelen; ze begrijpen het niet en zullen wel niet van hun luchtfiets af gaan stappen. Ze menen immers dat "de wetenschap" die ze zelf niet begrijpen, hen absolute zekerheid geeft voor hun klimaatreligie.

Bejaarden maken meestal de vergissing om te denken dat we nog economische groei hebben en dat alles kan. Electoraal zijn de 60-plussers in de lift maar ze hechten aan de verloren zekerheden van weleer, en denken dat er geld genoeg is en dat ze het zelfs kunnen te pakken krijgen. Jongeren zijn niet zo zeker daarvan maar zijn verdeeld over hoe het moet.

Een energietransitie zal wel nuttig zijn, maar in een lager tempo met veel meer nadruk op gedegen oplossingen. Kernenergie is immers ook te duur als je het goed wilt doen. Steenkool is beter, met rookgaszuivering en zonder opslag van CO2. Genoeg van het zwarte goud in Europa en elders ook goed aan te komen, koop je zo onafhankelijkheid, desnoods via centrales die in de mottenballen staan en binnen een paar weken kunnen worden opgestart als de Russen lastig gaan doen.

Zie ik vandaag toch in het nieuws dat ze een foto van een zwart gat gemaakt zouden hebben
Ik acht dat echt uitgesloten
Heb er wel geen bal verstand van, maar echt uitgesloten
Totaal onmogelijk
Illusie en luchtfietserij

Profiel  

Bericht nummer:#89  BerichtGeplaatst: do apr 11, 2019 8:19 am 
lid

HvR schreef:
Raya schreef:

Nederland distributieland, we verdienen er ons brood mee maar dat maakt verder niet uit.

Niks mis met je brood verdienen, maar moet je perse iedere avond champagne met kaviaar?

Profiel  

Bericht nummer:#90  BerichtGeplaatst: do apr 11, 2019 9:29 am 
lid

Raya schreef:
HvR schreef:
Raya schreef:

Niks mis met je brood verdienen, maar moet je perse iedere avond champagne met kaviaar?

Ga dat maar aan de arme Nederlanders vertellen waar jij je altijd zo voor zegt in te zetten. Het zullen er veel meer worden als jouw economische ideetjes vaste voet onder de grond zouden krijgen.

Profiel  

Bericht nummer:#91  BerichtGeplaatst: do apr 11, 2019 9:34 am 
lid

Wisp schreef:
Zie ik vandaag toch in het nieuws dat ze een foto van een zwart gat gemaakt zouden hebben
Totaal onmogelijk

Wat de kwaliteit van de feitelijke wetenschap ook is, de media maken er hun versie van. Journalisten hebben vooral van natuurwetenschappen weinig kaas gegeten; het valt ze niet kwalijk te nemen en het is aan hun lezerspubliek ook meestal niet besteed.

Vanochtend bij de BBC op het nieuws: een foto "van een zwart gat". Jouw bijdrage hier had ik niet gezien maar mijn reactie was dezelfde!

NEE, het was een beeld van die sterrenstelsels die achter of om het zwarte gat heen zaten, waarvan de fotonen van het licht inderdaad niet door het zwarte gat heen konden komen, zodat je op het plaatje een zwart gat ziet.... in het zwarte gat zie je dus geen beeld, geen licht dat op de gevoelige plaat iets kon nalaten. Dan is het een wijze tussenstap om eens te kijken of althans de maatregelen die men wil treffen om CO2 te reduceren, hout snijden: omdat het gemakkelijker is om te snappen dat methaan en waterstof slimmer zijn dan puur electriciteit via batterijen.

Daarvoor bestaat de kans dat je het eerder snapt, en dan is er tenminste minder schade door het broeikasgeloof, dan dat we alleen door Tesla's en warmtepompen, massale armoede en ellende, de planeet gaan zitten redden.

In deze omstandigheden van totaal onbegrip moet je je als "niet-beta" dus ergens op baseren voor je mening als burger, of de planeet misschien kan vergaan door CO2. Dan is het niet gek dat mensen zich maar vasthouden aan het voorzorgprincipe en hieruit is de miljardenbusiness van het broeikas-activisme geboren. Gelukkig dus dat er minder dure en onhaalbare opties bestaan voor een stukje energietransitie.

Profiel  

Bericht nummer:#92  BerichtGeplaatst: do apr 11, 2019 10:16 am 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
HvR schreef:

Ga dat maar aan de arme Nederlanders vertellen waar jij je altijd zo voor zegt in te zetten. Het zullen er veel meer worden als jouw economische ideetjes vaste voet onder de grond zouden krijgen.

Wat wil jij nu met je reactie zeggen?

Mijn vraag was heel simpel. Er is niets mis met je brood verdienen, maar moet je perse iedere avond champagne met kaviaar?

Profiel  

Bericht nummer:#93  BerichtGeplaatst: do apr 11, 2019 11:07 am 
lid

Raya schreef:
Enzo501 schreef:
Raya schreef:

Mijn vraag was heel simpel. Er is niets mis met je brood verdienen, maar moet je perse iedere avond champagne met kaviaar?

Ik vraag me juist af wat jij probeert te zeggen. Dat we in Nederland teveel welvaart hebben door het succesvolle economische beleid en dat het allemaal wel wat minder mag? Heel veel mensen tot modaal verdienen die boterham in sectoren die jij het liefst gekortwiekt ziet worden; exporterende landbouw, Schiphol, Rotterdam, multinationals plus sectoren die er aan leveren etc.

Profiel  

Bericht nummer:#94  BerichtGeplaatst: do apr 11, 2019 11:52 am 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
Enzo501 schreef:

Ik vraag me juist af wat jij probeert te zeggen. Dat we in Nederland teveel welvaart hebben door het succesvolle economische beleid en dat het allemaal wel wat minder mag? Heel veel mensen tot modaal verdienen die boterham in sectoren die jij het liefst gekortwiekt ziet worden; exporterende landbouw, Schiphol, Rotterdam, multinationals plus sectoren die er aan leveren etc.

Welvaart voor wie wel en voor wie niet.
En is superwelvaart uberhaupt nodig, voor wie dan ook.

Profiel  

Bericht nummer:#95  BerichtGeplaatst: do apr 11, 2019 1:08 pm 
lid

Rightnow schreef:
Wisp schreef:
Totaal onmogelijk

Wat de kwaliteit van de feitelijke wetenschap ook is, de media maken er hun versie van. Journalisten hebben vooral van natuurwetenschappen weinig kaas gegeten; het valt ze niet kwalijk te nemen en het is aan hun lezerspubliek ook meestal niet besteed.

Vanochtend bij de BBC op het nieuws: een foto "van een zwart gat". Jouw bijdrage hier had ik niet gezien maar mijn reactie was dezelfde!

NEE, het was een beeld van die sterrenstelsels die achter of om het zwarte gat heen zaten, waarvan de fotonen van het licht inderdaad niet door het zwarte gat heen konden komen, zodat je op het plaatje een zwart gat ziet.... in het zwarte gat zie je dus geen beeld, geen licht dat op de gevoelige plaat iets kon nalaten. Dan is het een wijze tussenstap om eens te kijken of althans de maatregelen die men wil treffen om CO2 te reduceren, hout snijden: omdat het gemakkelijker is om te snappen dat methaan en waterstof slimmer zijn dan puur electriciteit via batterijen.

Daarvoor bestaat de kans dat je het eerder snapt, en dan is er tenminste minder schade door het broeikasgeloof, dan dat we alleen door Tesla's en warmtepompen, massale armoede en ellende, de planeet gaan zitten redden.

In deze omstandigheden van totaal onbegrip moet je je als "niet-beta" dus ergens op baseren voor je mening als burger, of de planeet misschien kan vergaan door CO2. Dan is het niet gek dat mensen zich maar vasthouden aan het voorzorgprincipe en hieruit is de miljardenbusiness van het broeikas-activisme geboren. Gelukkig dus dat er minder dure en onhaalbare opties bestaan voor een stukje energietransitie.

Ja, daar kan ik allemaal een heel eind in mee gaan
Ik wil er ook nog aan toevoegen dat het me zinnig lijkt om bij het energieneutraal maken van huizen eerst eens te beginnen met de nieuw te bouwen huizen
Zodat die niet vervolgens voor heel veel extra geld weer moeten worden omgebouwd

Blijft wel de vraag waar je de echt totale onzin vandaan haalt om als niet-beta te zeggen het uit te sluiten dat de zeespiegel meters zou kunnen gaan stijgen

Profiel  

Bericht nummer:#96  BerichtGeplaatst: do apr 11, 2019 1:26 pm 
lid

Het energieneutraal maken van nieuwe huizen is inderdaad een goed idee, en het hele ontwerp van een huis kan helpen om dit haalbaar te maken!

Niet dat dit in de discussie het absolute verschil zal maken, Diederik Samsom is ook een beta. Toch ben ik ook een wis- en natuurkundig aangelegde beta die wel probeert er iets van te snappen.

Wat mij ook beweegt is wat ik zie als mijn persoonlijke emoties en drijfveren, mijn diep gevoelde behoefte aan conformisme, en hoe ik mij op het verkeerde been laat zetten. Politici en media spelen daarop in, ook uit zelfbehoud!

Ik ben dus gezien mijn situatie wel erg in de verleiding om volledig voor de broeikashypothese te gaan. Zeker zal het mij geen windeieren gaan leggen.

Profiel  

Bericht nummer:#97  BerichtGeplaatst: vr apr 12, 2019 11:24 am 
lid

Hume schreef:
Ook het IJsselmeer biedt nog veel mogelijkheden.

Een 'zonneweide' in het IJsselmeer kan meer stroom opwekken dan de vijf enorme windparken die de komende tien jaar gebouwd gaan worden in de Noordzee. Als Nederland snel kolencentrales moet sluiten vanwege de CO2-uitstoot, dan levert zo'n drijvend zonnepanelenpark wellicht bijna net zo snel de vervangende groene stroom.
Zonnepanelen liggen op daken en steeds vaker ook op land, in grote zonneweides. Maar ze kunnen ook drijvende parken vormen op het water. China bewijst dat al met enorme 'zonnemeren' en ook in Nederland zijn al een paar voorbeelden van drijvende panelen.

Geïnspireerd door die grootschalige Chinese voorbeelden, ben ik eens gaan rekenen wat een stuk IJsselmeer aan stroom zou kunnen produceren. Dat blijkt enorm te zijn. Wie niet van rekenen houdt, moet hier stoppen, want er volgen nu flink wat cijfertjes...

https://www.trouw.nl/groen/een-zonnewei ... ~a4f212ea/
Het IJsselmeer is onderdeel van een waterberging en drinkwaterwinningssysteem. A,u,b, geen industrieën in dit kwetsbare gebied.

Profiel  

Bericht nummer:#98  BerichtGeplaatst: vr apr 12, 2019 12:41 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
HvR schreef:

Dat is aantoonbaar onjuist. Onder Rutte zijn de lasten gigantisch gestegen en moeten steeds meer mensen racen voor hun geld.Steeds meer werkende mensen die weinig tot niets te makken hebben maar wel prestaties neerzetten. En de VVD maar klagen over de overlast waarvan zijzelf de oorzaak is.

Profiel  

Bericht nummer:#99  BerichtGeplaatst: za apr 13, 2019 8:02 am 
lid

Biertje schreef:
Enzo501 schreef:
Raya schreef:

Dat is aantoonbaar onjuist. Onder Rutte zijn de lasten gigantisch gestegen en moeten steeds meer mensen racen voor hun geld.Steeds meer werkende mensen die weinig tot niets te makken hebben maar wel prestaties neerzetten. En de VVD maar klagen over de overlast waarvan zijzelf de oorzaak is.

:hum: Ik pleit altijd voor het verlagen van lasten. Dat zie ik Raya niet doen, die wil mensen alleen maar 'meer geld geven', en bovendien heel veel sectoren waar mensen werken en hun brood verdienen de nek omdraaien. Socialisme is de snelste weg naar algehele armoede, dat heeft de geschiedenis al vaak bewezen.

Profiel  

Bericht nummer:#100  BerichtGeplaatst: za apr 13, 2019 9:17 am 
lid

Enzo501 schreef:
Biertje schreef:
Enzo501 schreef:

:hum: Ik pleit altijd voor het verlagen van lasten. Dat zie ik Raya niet doen, die wil mensen alleen maar 'meer geld geven', en bovendien heel veel sectoren waar mensen werken en hun brood verdienen de nek omdraaien. Socialisme is de snelste weg naar algehele armoede, dat heeft de geschiedenis al vaak bewezen.
De rijken iets meer belasting laten betalen, wat is je probleem? Socialisme is de weg naar armoede maar neoliberaal kapitalisme idem.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 134 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]