Het is nu zo dec 16, 2018 5:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: ma okt 08, 2018 7:56 pm 
lid

Ze, de familie en 2e kamerlid Van Raak, zijn op zoek naar de stoffelijke resten van raadspensionaris Johan van Oldenbarneveldt.
Het graf kan ik echter zo aanwijzen; het ligt op een landgoed hier vlakbij.
Dus als iemand nog wil weten wat er met hem, na zijn onterechte onthoofding, gebeurd is kan die contact met mij opnemen.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: di okt 09, 2018 9:05 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Ze, de familie en 2e kamerlid Van Raak, zijn op zoek naar de stoffelijke resten van raadspensionaris Johan van Oldenbarneveldt.
Dus als iemand nog wil weten wat er met hem, na zijn onterechte onthoofding, gebeurd is kan die contact met mij opnemen.

Als je het graf en de geschiedenis van Oldenbarneveldt gaat oprakelen ,dan komt er een beerput open,
waarvan de Oranjes en de Hervormde kerk geen brood van lusten

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: di okt 09, 2018 11:39 am 
lid

kwaaisteniet schreef:

Wat let je om zelf te gaan graven en de boel bij de bevoegde instanties in te leveren?

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: di okt 09, 2018 4:38 pm 
lid

Ik vermoed dat de eigenaar van het landgoed dit niet erg zal waarderen, bovendien maak ik me dan schuldig aan grafschennis. Stel dat ik de botten van de man in handen zou krijgen, wie is dan een bevoegde instantie om ze te overhandigen? Ik denk dat ik me maar aan de bepalingen van de wet op de lijkbezorging zal houden. Het graf is een waardig monument. Als er nog lieden zijn die willen treuren over de in 1619 vermoorde raadspensionaris dan kan dat geregeld worden.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: do okt 11, 2018 9:07 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Ik vermoed dat de eigenaar van het landgoed dit niet erg zal waarderen, bovendien maak ik me dan schuldig aan grafschennis. Stel dat ik de botten van de man in handen zou krijgen, wie is dan een bevoegde instantie om ze te overhandigen? Ik denk dat ik me maar aan de bepalingen van de wet op de lijkbezorging zal houden. Het graf is een waardig monument. Als er nog lieden zijn die willen treuren over de in 1619 vermoorde raadspensionaris dan kan dat geregeld worden.

De meeste mensen hebben weinig kennis van geschiedenis en weten niet waarom Oldenbarnevelt zo belangrijk was.
In deze tijd van secularisatie lijken alle dingen zo gewoon en eenvormig.
Echter de diversiteit van Nederland kun je alleen begrijpen ,
als je kennis hebt van de geschiedenis, van de volksverhuizing in de 80 jarige oorlog ,
van de coup van Maurits en de Calvinistische Staatskerk.

In verschillende delen van Nederland ,waren de gelovigen anti Staats en anti Calvinistisch , bijvoorbeeld de katholieken in Brabant
en de doopsgezinden in Noord Holland en Friesland.
De vele Doopsgezinden die uit België en Frankrijk naar Noord Holland kwamen
en hier alleen in schuilkerken hun geloof konden belijden, werden gedoogd .
Zij vormden een belangrijke groep voor de latere anarchistische groeperingen in deze streken en dat heeft nog steeds zijn gevolgen.
Zo ook Amsterdam was een stad van handelaars en gedogers
Vooral Middelburg ,Leiden en Dordrecht waren de steden van de strenge Calvinistische leer.
Wij leerden op school alleen het politiek correcte verhaal van de Oranjes en de Calvinistische staatskerk.

Dus na zoveel jaren geschiedvervalsing zal niemand nog naar het graf gaan van Oldenbarnevelt.
Gisteravond zag ik een deskundige uit Den Bosch op de TV.
Zij wist hiet eens te vertellen waarom het vroeger "s Hertogenbosch was en wanneer en waarom dit was veranderd.
Als deskundigen dit al niet weten wat kun je dan nog van gewone Bosschenaar verwachten.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: do okt 11, 2018 9:17 am 
lid

Toch om dezelfde reden waarom je ook Den Haag zegt in plaats van 's Gravenhage? Het is zo gedoe om de lange variant uit te spreken.

Maar alle gekheid op een stokje, je suggereert dat wat jij op school leerde geschiedvervalsing is. Wat leerde jij op school en wat is daar vals aan?

Neoliberalisme nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: do okt 11, 2018 10:21 am 
lid

Lancelot schreef:
Toch om dezelfde reden waarom je ook Den Haag zegt in plaats van 's Gravenhage? Het is zo gedoe om de lange variant uit te spreken.

Maar alle gekheid op een stokje, je suggereert dat wat jij op school leerde geschiedvervalsing is. Wat leerde jij op school en wat is daar vals aan?

Te veel om op te noemen.
Vooral de eenzijdige geschiedenis gezien van uit de Oranjes en de Calvinistische staatskerk .

"s Gravenhage en "s Hertogenbosch zijn afgeschaft in de tijd van de Bataafse Republiek in navolging van de Franse revolutie.
In die tijd zijn zoveel adellijke titels en wapens afgeschaft.
Ga maar eens kijken in de kerkjes in Friesland.
In die tijd zaten er vooral in Friesland en Noord Holland veel patriotten.
Dit is goed te begrijpen vanuit de anti-statelijkheid in deze provincies ,zoals hierboven beschreven.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: do okt 11, 2018 10:40 am 
lid

Kort gezegd leerde je op een protestantse school dat de watergeuzen Den Briel innamen en dat dat de start was van de tachtig jarige oorlog tegen de Spaanse 'bezetter', terwijl je op de katholieke school leerde dat diezelfde 'helden' c.q. 'terroristen' de 19 priesters en religieuzen van Gorkum martelden, ophingen, verminkten, en verbrandden.
Op een openbare school kun je beide verhalen wel horen.
zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Martelaren_van_Gorcum

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: do okt 11, 2018 11:39 am 
lid

kwaaisteniet schreef:
Kort gezegd leerde je op een protestantse school dat de watergeuzen Den Briel innamen en dat dat de start was van de tachtig jarige oorlog tegen de Spaanse 'bezetter', terwijl je op de katholieke school leerde dat diezelfde 'helden' c.q. 'terroristen' de 19 priesters en religieuzen van Gorkum martelden, ophingen, verminkten, en verbrandden.
Op een openbare school kun je beide verhalen wel horen.
zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Martelaren_van_Gorcum

Over de geschiedenis valt zo veel te vertellen ,maar dit is niet de plek om een nieuw geschiedenisboek te schrijven.
Dit kunnen we beter overlaten aan jonge historici die nu van de universiteit komen.
Als het over de moord op Oldenbarnevelt gaat, zal dit een punt blijven van voor en tegenstanders ,
afhankelijk aan welke kant je staat.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Contraremonstranten

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]