Het is nu di nov 20, 2018 6:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 233 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: di sep 11, 2018 10:11 am 
lid

Dat zegt Frans Timmermans.

Citaat:
Het is in de Europese Unie niet meer een beetje naar links of een beetje naar rechts. Volgens de hoogste Nederlander bij de Europese Commissie, Frans Timmermans, gaat het over hervormen of opheffen.

"Dat is de vraag die volgend jaar bij de verkiezingen aan de orde komt", aldus de vicevoorzitter. Aan de vooravond van de opening van een nieuw parlementair jaar maakt hij in Straatsburg de balans op van wat er de komende tijd op de EU af komt.

Het lijstje is bekend: migratie, akkoorden met Afrikaanse landen over opvang van vluchtelingen en afspraken over terugkeer van mensen die geen recht hebben op asiel. Hij wil ook meer afspraken over solidariteit "zodat voorkomen wordt dat we landen als Griekenland en Italië in hun sop gaar laten koken."

Onzekerheid
Volgens Timmermans leeft bij de Europese kiezer momenteel een combinatie van economische onzekerheid en de vraag over onze identiteit. De politiek heeft daar volgens hem twee antwoorden op.

"Een groot deel van de politici ziet het probleem en wil het dan oplossen en je hebt een deel dat zegt: die vreemdeling is het probleem, het probleem is die angst van jullie. En die angst maken ze dan niet kleiner, die kloppen ze juist op, zodat ze mensen vastketenen aan hun angst. Dat heeft ons in Europa nog nooit iets goeds gebracht."

"Op dit moment is het zo dat bijvoorbeeld een premier als Orbán met dit beleid de mensen achter zich weet te krijgen. Maar daar wordt wel een prijs voor betaald, hij zegt: ik geef jullie veiligheid, ik geef jullie zekerheid, maar ik wil dat wel allemaal kunnen controleren. Ik denk dat het voor Europa essentieel is dat we nooit een ruilobject maken van vrijheid. Veiligheid, zekerheid zonder vrijheid, op de lange termijn wordt dat niks. Dus we moeten ervoor zorgen dat we in Europa ook vrijheid recht overheid houden."

Makkelijke oplossing
Aan de andere kant vindt Timmermans ook verkiezingsuitslagen zoals in Zweden bemoedigend. "Als in een land als Zweden 18% van de kiezers kiest voor een partij die uitsluiting voorstelt, die dus een heel radicale manier van met mensen omgaan voorstelt, dan is dat wel een duidelijk signaal". Tegelijkertijd heeft tachtig procent van de Zweden niet op een populistische partij met een makkelijke oplossing gestemd. Volgens de eurocommissaris zegt hij niet dat er niets aan de hand is. "Maar we moeten dus ook weer niet net doen alsof die extreme populisten het hele politieke speelveld in beslag nemen."

Oplossingen vinden is de andere kant van het verhaal, maar dat is niet zo makkelijk. "De belangen van de verschillende landen lopen nogal uiteen", zegt Timmermans. Hij was de afgelopen weken op bezoek in Portugal en Italië.

"Als je aan Portugezen vraagt wat ze ervan vinden hebben ze een houding van: doe niet zo moeilijk, mensen in nood moeten we helpen. Als je met Italianen praat zeggen ze dat we iets moeten doen om die toestroom te stoppen. Duitsers hebben weer vooral problemen met de integratie. Dat maakt het vinden van een oplossing ingewikkeld."

Stemrecht ontnomen
Eén van de landen in de EU die nogal hun eigen weg gaan is Hongarije. Timmermans benadrukt dat het niet gaat om de politieke keuze die een land maakt. "Naar links, naar rechts, dat moeten de mensen in het land zelf weten. Het gaat er wel om, en dat is de taak van de Commissie, dat we landen houden aan de afspraken die ze zelf hebben gemaakt EN waar ze zelf voor gestemd hebben."

Hij zal dinsdag het debat met de Hongaarse premier Orbán in het Europees Parlement aangaan. "Dat kunnen felle debatten zijn ja. Maar hij debatteert wel."

Het Europees Parlement moet deze week beslissen of het een speciale procedure wil opstarten tegen het land. Een zogenoemd artikel 7-procedure, zoals tegen Polen, waarbij de ultieme consequentie kan zijn dat het land het stemrecht wordt ontnomen.

Timmermans laat nog niet het achterste van z'n tong zien. "Ik hoop dat er met Orbán redelijk te praten valt. Zo niet, en hij volhardt in zaken die in strijd zijn met zijn Europese verplichtingen, dan gaan we weer naar het Hof." De ervaring leert immers dat de Hongaarse premier zich wel aan de uitspraken van het Europese Hof van Justitie houdt.

Morgen is het debat in het Europees parlement en woensdag volgt de stemming.

https://nos.nl/artikel/2249837-keuze-vo ... effen.html

Timmermans draait om de kern van het verhaal heen.

A. Geen van de lidstaten voelt voor een politieke integratie want die is decennia geleden bij de voordeur al afgewezen. Dat een verder gaande integratie en overdracht van soevereiniteit de problemen zal oplossen en nieuwe zal voorkomen blijkt nergens uit.

B. Er zijn ernstige twijfels over de monetaire stabiliteit, de problemen bij veel Zuid-Europese banken, en de splijtzwam die euro want politiek experiment en rente heet. De eurocrisis is niet opgelost en valt niet op te lossen. Ik heb weinig vertrouwen in de bankenunie waarmee securitisatie van gebundelde leningen van zwakke banken maar ook staten kan plaatsvinden om zodoende uit de problemen te kunnen komen, terwijl de belastingbetaler wederom garant staat. De verschillen in cultuur, economie, arbeidsvoorwaarden. pensioen etc zijn veel en veel te groot. Divergentie i.p.v. convergentie.

C. Timmermans heeft niets op met 'populisten' die problemen laten zien want volgens diezelfde Timmermans gaat er toch een hoop goed? Met zo'n instelling straal je geen vertrouwen uit en sluit je eigenlijk mensen zelf ook uit. De pot (Timmermans) verwijt de ketel (Wilders) dat hij zwart ziet, met nog meer divergentie en scepsis als gevolg.

D. Dat Orbán een eigen koers vaart valt te begrijpen. Hij heeft niet om asielzoekers gevraagd en ziet dat Europa niet bij machtige is om de buitengrenzen te bewaken. Logisch dat hij zelf met een oplossing komt. Daarnaast wil Orbán niet de multinationals complete vrijheid geven in zijn land. Groot gelijk

E. Elkaar helpen doen we alleen als we zelf er beter van worden.

F. Timmermans vindt dat Polen zijn stemrecht moet opgeven maar dat is lastig omdat de sancties die uitgevoerd hadden moeten worden vanwege schendingen van afspraken en verdragen zijn nooit opgelegd. De EC is dus niet geloofwaardig als Polen ineens stemrecht verliest want veel meer landen hadden te maken moeten krijgen met sancties. Hoe zit het met Bulgarije en Roemenië die de corruptie niet aan willen pakken?

G. De EC heeft zelf geen visie wat hoe Europa verder moet. Gaan we uitbreiden met nog eens 6 Balkanstaten (die ook nog deels met elkaar in oorlog zijn) of maken we een pas op de plaats?

Voor mij staat de keus vast. De EU opheffen is een stuk beter en landen die economisch beter op elkaar aansluiten kunnen zelf besluiten hoe ze gaan samenwerken. Met pappen en nathouden en nieuwe experimenten schiet niemand op.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: di sep 11, 2018 11:47 am 
lid

Een Europa van verschillende snelheden op verschillende gebieden lijkt me de beste optie.
Nederland zal een keuze moeten maken of ze verder wilt met de kernlanden Frankrijk en Duitsland met meer integratie ,
of dat ze meedoet met de perifere landen met weinig integratie.
De optie van iedereen gelijk heeft geen toekomst meer.
Landen die naar een exit streven ,kunnen het beste zo snel mogelijk gaan.

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: di sep 11, 2018 12:17 pm 
lid

Hume schreef:
Een Europa van verschillende snelheden op verschillende gebieden lijkt me de beste optie.
Nederland zal een keuze moeten maken of ze verder wilt met de kernlanden Frankrijk en Duitsland met meer integratie ,
of dat ze meedoet met de perifere landen met weinig integratie.
De optie van iedereen gelijk heeft geen toekomst meer.
Landen die naar een exit streven ,kunnen het beste zo snel mogelijk gaan.
We hebben al een Europa van verschillende snelheden en die verschillen worden steeds groter. Met een euro is dat linke soep

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: di sep 11, 2018 1:59 pm 
lid

Timmermans doet hoe dan ook een poging om de stembusgang voor verkiezingen in de lidstaten te zien als een referendum voor of tegen de EU. Als er meer stemmen gaan naar partijen die niet uit de EU willen stappen, is dat dus een JA tegen de EU, volgens Timmermans.

Zo werkt dat natuurlijk niet.
Als ik hier in Nederland mijn stem uitbreng, is dat, in ieder geval bij mij, een weloverwogen stem, waarbij meerdere zaken tegen elkaar zijn afgewogen. Voor het een stemmen, wil niet zeggen dat ik ook voor het andere ben. Ik heb echter maar één stem.

Als Timmermans een eerlijk antwoord wil hebben, moet hij referenda in alle lidstaten organiseren waarbij mensen wordt gevraagd wat ze willen omtrent de voortgang van de EU. Maar dat durft Brussel niet aan. Ze weten best hoe de wind waait.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: di sep 11, 2018 3:51 pm 
lid

Raya schreef:
Timmermans doet hoe dan ook een poging om de stembusgang voor verkiezingen in de lidstaten te zien als een referendum voor of tegen de EU. Als er meer stemmen gaan naar partijen die niet uit de EU willen stappen, is dat dus een JA tegen de EU, volgens Timmermans.

Als ik hier in Nederland mijn stem uitbreng, is dat, in ieder geval bij mij, een weloverwogen stem, waarbij meerdere zaken tegen elkaar zijn afgewogen. Voor het een stemmen, wil niet zeggen dat ik ook voor het andere ben. Ik heb echter maar één stem.

Als Timmermans een eerlijk antwoord wil hebben, moet hij referenda in alle lidstaten organiseren waarbij mensen wordt gevraagd wat ze willen omtrent de voortgang van de EU. Maar dat durft Brussel niet aan. Ze weten best hoe de wind waait.
Inderdaad en dan is het een raadgevend referendum. Timmermans zou al een brand kunnen blussen door op een normale menselijke manier om te gaan met populisten en het niet als afvalligen te beschouwen. Een diplomaat handelt een stuk slimmer zoals Timmermans nu handelt. En Timmermans was tweede secretaris op de Nederlandse ambassade in Moskou

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: di sep 11, 2018 4:03 pm 
lid

The chief executive of Deutsche Bank on Wednesday called for more consolidation in the banking industry in Germany – and across Europe – and action by central banks as the region’s lenders struggle to navigate an environment of historically low interest rates.

https://www.nytimes.com/2016/09/01/busi ... rgers.html

Maar natuurlijk: als grote banken al zwak zijn en gestut moet worden mogen ze op overnamepad om nog groter te worden. Hoezo zijn die kleine banken ene probleem? :boos:

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2018 9:00 am 
lid

Waarom komt Juncker pas met dit soort plannen. Is Schengen opheffen niet een stuk goedkoper en makkelijker?

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2545850 ... -kustwacht

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2018 9:05 am 
lid

Biertje schreef:
Waarom komt Juncker pas met dit soort plannen. Is Schengen opheffen niet een stuk goedkoper en makkelijker?

Beter laat dan nooit.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2018 9:30 am 
lid

Hume schreef:
Biertje schreef:

Beter laat dan nooit.
Sowieso krijg je problemen want landen met een marine moeten dat inzetten terwijl landen zonder marine bij moeten dragen.Gaat niet werken

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2018 9:43 am 
lid

Hume schreef:
Biertje schreef:

Beter laat dan nooit.

Verkiezingspraat van Juncker.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2018 10:01 am 
lid

Migratie blijft hoofdpijndossier nummer één voor de EU. Door onenigheid over de herverdeling van migranten zit een hervorming van de asielregels muurvast. Italië, waar veel migranten aankomen, eist solidariteit van de rest maar verder dan wat knip- en plakwerk in afwachting van een tot nog toe onmogelijk gebleken echte aanpassing, komt de Europese Commissie niet.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2018 10:01 am 
lid

Ik denk eerder dat men elkaar moet leren begrijpen, i.p.v. het geruzie en paniek wat we dagelijks voorgeschoteld krijgen.

Orbán in Straatsburg: Europese politici schenden eer van Hongarije
https://nos.nl/artikel/2249953-orban-in ... arije.html

My Europe: Eastern promise and Western pretension
https://www.dw.com/en/my-europe-eastern ... a-45403613

Mensen in het voormalige Oostblok verschillen van die in het Westen. Ze zijn realistischer. Dit geldt voor zowel "Oost-Europeanen" als Oost-Duitsers. Voor hen is idealisme de poort naar de hel, zegt Boris Kalnoky.

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2018 10:08 am 
lid

Raya schreef:

dus PVV of FVD stemmen

De EU moet geen associatieverdrag sluiten met een land dat passagiersvliegtuigen uit de lucht schiet

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2018 10:11 am 
lid

Het Westen gaat ook vreemd om met hun liberalisme en globalisme - veel te ondoordacht en doorgeslagen . Ik heb hoop op het doorbreken van andere manieren om het te benaderen: meer zoals Amitai Etzione:
https://www.youtube.com/watch?v=fdUB73wVFyQ

Gemeenschappen zijn belangrijk voor de menselijke ontwikkeling - hoe ga je om met het ideaal van vrijhandel en gelijkheid in de wereld - er zijn ideologische valstrikken! Negeer wat Amitai Etzioni zegt, dan zul je het populisme verder aanwakkeren.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2018 10:27 am 
lid

Rightnow schreef:
Het Westen gaat ook vreemd om met hun liberalisme en globalisme - veel te ondoordacht en doorgeslagen . Ik heb hoop op het doorbreken van andere manieren om het te benaderen: meer zoals Amitai Etzione:
https://www.youtube.com/watch?v=fdUB73wVFyQ

Gemeenschappen zijn belangrijk voor de menselijke ontwikkeling - hoe ga je om met het ideaal van vrijhandel en gelijkheid in de wereld - er zijn ideologische valstrikken! Negeer wat Amitai Etzioni zegt, dan zul je het populisme verder aanwakkeren.
Daar kan ik het helemaal mee eens :ok:

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2018 10:32 am 
lid

Gestopt schreef:
Raya schreef:

dus PVV of FVD stemmen

Verkiezingen zijn geen referendum.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2018 10:35 am 
lid

"Hervormen" is een EU eufemisme voor vol gas vooruit met de Frans-Duitse staat. Net als bij Stalingrad ziet ook mini-Napoleon Timmermans de kleinste stap terug als capitulatie, en wie dat voorstelt als een duistere verrader. Het "Europa van de verschillende snelheden" is weinig anders. "Europa" moet natuurlijk "EU" zijn. Binnen de EU wordt uitsluitend het Frans-Duitse gaspedaal versneld en de voetrem van de rest onklaar gemaakt, niet andersom. De EU is een grote, dure, anti-democratische faal, en overgave aan een Frans-Duitse staat is nog nooit een snugger idee geweest. Dan ben ik maar een duistere verrader en kies ik vóór opheffen.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2018 10:36 am 
lid

Raya schreef:

Precies, dit is een sluwe manier van politiek voeren.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2018 10:45 am 
lid

baedeker schreef:
"Hervormen" is een EU eufemisme voor vol gas vooruit met de Frans-Duitse staat. Net als bij Stalingrad ziet ook mini-Napoleon Timmermans de kleinste stap terug als capitulatie, en wie dat voorstelt als een duistere verrader. Het "Europa van de verschillende snelheden" is weinig anders. "Europa" moet natuurlijk "EU" zijn. Binnen de EU wordt uitsluitend het Frans-Duitse gaspedaal versneld en de voetrem van de rest onklaar gemaakt, niet andersom. De EU is een grote, dure, anti-democratische faal, en overgave aan een Frans-Duitse staat is nog nooit een snugger idee geweest. Dan ben ik maar een duistere verrader en kies ik vóór opheffen.
:aplaus: :aplaus:

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: wo sep 12, 2018 10:57 am 
lid

Zomer- of wintertijd afschaffen? Dat mag elk EU-land zélf bepalen. Jjncker die hoogst persoonlijk zoenoffers gaat brengen :luidlachen:

https://www.rtlz.nl/algemeen/politiek/a ... ijd-dringt

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 233 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]