Het is nu ma jul 13, 2020 9:42 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 951 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 48  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#801  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 1:03 pm 
lid

Enzo501 schreef:
HvR schreef:
Biertje schreef:
Ben je een racist als je dochter niet met een Turk of Marokkaan mag thuiskomen? Mijn antwoord is: Neen want Turkse en Marokkanen vinden het zelfde ook niet bonton dat hun Marokkaanse dof Turkse dochter met een Nederlander trouwt en naar Nederland vertrekt.

https://www.rtlnieuws.nl/columns/column ... t-een-turk

Fout. Dat beide kanten hetzelfde doen, zegt niets over de aard en kan dus wel degelijk racistisch zijn.
Zwarten en moslims zijn net zo racistisch als de rest van de wereld.

Dat er een boel goede redenen zijn om niet happy te zijn als je dochter met een Marokkaan gaat, is een ander ding.... :holy:

Ik trek de grens bij Italianen.

Ja, en ook bij Belgen.... :wink:

Profiel  

Bericht nummer:#802  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 1:14 pm 
lid

De Amerikaanse stad San Francisco heeft een standbeeld van zeevaarder Christoffel Columbus verwijderd. Het beeld was volgens Amerikaanse media al meerdere keren door demonstranten beschadigd. In de stad ging een pamflet rond met de oproep om het beeld weg te gaan halen.

.... Bovendien past het monument niet langer bij "de waarden van de stad", stelt een woordvoerder.

https://nos.nl/artikel/2337783-san-fran ... -doen.html

Wat heeft deze ontdekkingsreiziger nu weer verkeerd gedaan, 500 jaar geleden ? :rolleyes:

Profiel  

Bericht nummer:#803  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 1:56 pm 
lid

Wacht maar af. Nu links het zogenaamde politieke "midden" heeft verovert, is dit het begin. Niet boos worden mensen, wel even gaan nadenken. Ga morgen naar het Malieveld om te protesteren tegen die andere grote inbreuk op onze vrijheid.

Racisme bestaat natuurlijk wel, maar het mag niet echt de naam hebben. Mensen doen gemakkelijker zaken met anderen die dezelfde achtergrond en cultuur hebben. Wie dan buiten beeld raakt, roept al gauw: racisme!

Nu heb ik als blanke Hollander genoeg meegemaakt met andere blanke Hollanders, over uitsluiting gesproken, dat ik denk dat het meer moet gaan over algemeen fatsoen en algemeen kansen voor elkaar scheppen. In vrijheid, met een goede economie, schept dit banden.

Want ik heb nooit problemen gehad met zwarte collega's, maar genoeg met de blanken, juist met conservatieve mensen met wie ik toch de maatschappijvisie grotendeels wel deel.

Profiel  

Bericht nummer:#804  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 4:26 pm 
lid

HvR schreef:
Biertje schreef:
Ben je een racist als je dochter niet met een Turk of Marokkaan mag thuiskomen? Mijn antwoord is: Neen want Turkse en Marokkanen vinden het zelfde ook niet bonton dat hun Marokkaanse dof Turkse dochter met een Nederlander trouwt en naar Nederland vertrekt.

https://www.rtlnieuws.nl/columns/column ... t-een-turk

Fout. Dat beide kanten hetzelfde doen, zegt niets over de aard en kan dus wel degelijk racistisch zijn.
Zwarten en moslims zijn net zo racistisch als de rest van de wereld.

Dat er een boel goede redenen zijn om niet happy te zijn als je dochter met een Marokkaan gaat, is een ander ding.... :holy:
Nope HvR, Het gaat hier om cultuur en westerse normen en waarden. Die zijn bij Turken of Marokkanen gewoon heel anders, dan zwijg ik nog maar over rechten voor vrouwen Als Turken en Marokkanen openlijk zeggen dat een Marokkaan of Turk altijd moet trouwen met Turk of een Marokkaan dan hoor je ons toch niet? Wij zeggen dat het een opvatting is. Prima. En dat is geen discriminatie. Wat ook geen discriminatie is is dat christelijke graag willen dat hun christelijke zoon of dochter trouwt met iemand die christelijk is en samenwonen mag dan niet. Kun je discriminatie noemen maar ik zie het niet. En net wat je zet, het racisme zit overal en niet enkel bij blanken.

Profiel  

Bericht nummer:#805  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 4:30 pm 
lid

Een uitstekende column van Rene Cuperus

https://www.rtlnieuws.nl/economie/colum ... eid-heerst

Profiel  

Bericht nummer:#806  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 5:09 pm 
lid

Biertje schreef:
Een uitstekende column van Rene Cuperus

https://www.rtlnieuws.nl/economie/colum ... eid-heerst
Deze ook:

Redelijke midden verzuipt in hysterie
https://fd.nl/null/1348333/redelijke-mi ... n-hysterie

‘Zal ik een uitzendbureau voor zwarten oprichten?’, vroeg een donkere vriend cynisch in reactie op het zoveelste opiniestuk waarin een blanke auteur het boetekleed aantrok over white privilege. ‘Dan kunnen blanke mensen voor een dag een kleurling als vriend inhuren, om te laten zien dat ze echt geen racist zijn. Dan kan ik nog wat verdienen aan deze waanzin.’
(...)
Het kan niet anders dan dat het redelijke midden die taferelen hoofdschuddend aankijkt. Maar het houdt zich stil, uit angst door de hysterie van weerskanten te worden opgeslokt. Oer-Hollandse gebruiken waar iedereen, welke kleur ook, trots op kan zijn dreigen hierdoor verloren te gaan: discussie, polderen, debat. ‘Silence is violence’, scandeerden de demonstranten van Black Lives Matter om hun punt kracht bij te zetten. Maar de afgelopen weken is er geen stilte onderdrukkender dan die van het redelijke midden.

Profiel  

Bericht nummer:#807  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 7:59 pm 
lid

Waar ik verdomd veel moeite mee heb, is het feit dat er tegen het etiket racisme geen eerlijke verdediging bestaat, of dat je het als "blanke" nooit goed (genoeg) kan doen.

Iedereen die mij kent, weet dat ik mensen van welke afkomst of huidskleur dan ook, met respect bejegen. Maar wat krijg je dan soms alsnog te horen? "Ja, jij dénkt dat het respectvol is, maar eigenlijk ben je kleinerend bezig omdat je diep in jezelf tóch vindt dat die mensen minder intelligent of vaardig zijn". OK, dank je wel, maar wat moet je daar tegenin brengen?

Of deze. Je krijgt in een discussie waarin je nuancerend en objectief feiten aandraagt, gewoon te horen: "Ja, maar jij als blanke kunt het niet invoelen, dat racisme zit zó diep in je systeem en je cultuur verankerd, dat je zelf niet eens meer beseft hoe racistisch je eigenlijk bent"... Nou, ook bedankt dan.

Is dát dan de manier waarop de dialoog vorm moet krijgen?

Profiel  

Bericht nummer:#808  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 8:31 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Waar ik verdomd veel moeite mee heb, is het feit dat er tegen het etiket racisme geen eerlijke verdediging bestaat, of dat je het als "blanke" nooit goed (genoeg) kan doen.

Iedereen die mij kent, weet dat ik mensen van welke afkomst of huidskleur dan ook, met respect bejegen. Maar wat krijg je dan soms alsnog te horen? "Ja, jij dénkt dat het respectvol is, maar eigenlijk ben je kleinerend bezig omdat je diep in jezelf tóch vindt dat die mensen minder intelligent of vaardig zijn". OK, dank je wel, maar wat moet je daar tegenin brengen?

Of deze. Je krijgt in een discussie waarin je nuancerend en objectief feiten aandraagt, gewoon te horen: "Ja, maar jij als blanke kunt het niet invoelen, dat racisme zit zó diep in je systeem en je cultuur verankerd, dat je zelf niet eens meer beseft hoe racistisch je eigenlijk bent"... Nou, ook bedankt dan.

Je vindt eigenlijk dat die zwarten die er over klagen zich aanstellen?

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#809  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 8:43 pm 
lid

Lancelot schreef:
PeterJKH schreef:

Ik vind dat het een oneerlijke tactiek is om blanke mensen die zich nooit aan racisme schuldig hebben gemaakt, desondanks te beschuldigen van racisme, of van een inherente of aangeboren racistische inslag.

Net zo idioot zou zijn om een afstammeling van een verre voorvader die bankrover was, en die nooit iets verkeerds heeft gedaan, voor te houden: nee, je kán nou wel vinden dat je zelf niks fout doet, maar het feit dat je voorvader bankrover was, betekent gewoon dat je misdaad in je genen hebt, en onbewust ben je dus eigenlijk een misdadiger.

Profiel  

Bericht nummer:#810  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 8:53 pm 
lid

Afbeelding

Wat dragen de Democrats?
Wat draagt Akwasi ('op het moment dat ik een zwarte piet tegenkom in november, trap ik hem hoogstpersoonlijk op zijn gezicht')?
Kente stof.

Wat is Kente stof?
Dat is de traditionele klederdracht van de Ashanti in Ghana.

Wie zijn de Ashanti?
Dat was het Afrikaanse rijk dat zijn buren tot slaven maakte, en die aan ons verkocht.

PeterJKH, die nooit een slaaf heeft gehad, zou boete moeten doen tegenover zwarten, die nooit slaaf zijn geweest.
Ik snap helemaal waarom hij dat niet van plan is.

Profiel  

Bericht nummer:#811  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 8:59 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Lancelot schreef:
PeterJKH schreef:

Ik vind dat het een oneerlijke tactiek is om blanke mensen die zich nooit aan racisme schuldig hebben gemaakt, desondanks te beschuldigen van racisme, of van een inherente of aangeboren racistische inslag.

Net zo idioot zou zijn om een afstammeling van een verre voorvader die bankrover was, en die nooit iets verkeerds heeft gedaan, voor te houden: nee, je kán nou wel vinden dat je zelf niks fout doet, maar het feit dat je voorvader bankrover was, betekent gewoon dat je misdaad in je genen hebt, en onbewust ben je dus eigenlijk een misdadiger.
Nou ja, als al jouw voorvaderen een bankrover zijn geweest is het niet gek natuurlijk dat de vraag wordt gesteld of jij misschien ook een bankrover bent. Ik snap wel dat die vraag dan wordt gesteld. Waarom word jij zo boos als die vraag wordt gesteld? Je kunt dan toch gewoon uitleggen hoe jij er over denkt?

Profiel  

Bericht nummer:#812  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 9:08 pm 
lid

Lancelot schreef:
PeterJKH schreef:
Lancelot schreef:

Nou ja, als al jouw voorvaderen een bankrover zijn geweest is het niet gek natuurlijk dat de vraag wordt gesteld of jij misschien ook een bankrover bent. Ik snap wel dat die vraag dan wordt gesteld. Waarom word jij zo boos als die vraag wordt gesteld? Je kunt dan toch gewoon uitleggen hoe jij er over denkt?

Misschien wel als mijn verre voorvader in 1830 ooit was misdaan heeft, maar als blanke ben ik blijkbaar zonder enig proces sowieso schuldig aan racisme, ook al heeft mijn familie nooit plantages met slaven bezeten.

Profiel  

Bericht nummer:#813  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 9:33 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Lancelot schreef:
PeterJKH schreef:

Misschien wel als mijn verre voorvader in 1830 ooit was misdaan heeft, maar als blanke ben ik blijkbaar zonder enig proces sowieso schuldig aan racisme, ook al heeft mijn familie nooit plantages met slaven bezeten.

Maar ben je het met me eens dat er racisme bestaat en dat racisme bestreden moet worden? En ben je het met me eens dat door de slavernij geschiedenis in de US en organisaties als KKK het best wel logisch is dat vooral blanken geassocieerd worden met racisme?

Profiel  

Bericht nummer:#814  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 9:46 pm 
lid

Lancelot schreef:
PeterJKH schreef:
Lancelot schreef:

Maar ben je het met me eens dat er racisme bestaat en dat racisme bestreden moet worden? En ben je het met me eens dat door de slavernij geschiedenis in de US en organisaties als KKK het best wel logisch is dat vooral blanken geassocieerd worden met racisme?

Nee, dat ben ik niet met je eens. Ook mensen met een andere huidskleur maken zich schuldig aan racisme. Racisme is geen trekje dat uitsluitend voorbehouden is aan blanke mensen. En nogmaals, wat me vreselijk tegen de borst stuit, is dat IEDERE blanke door bepaalde bewegingen bij voorbaat uitgemaakt wordt voor racist. Terwijl er heel veel blanke mensen zijn die gewoon niet racistisch zijn. Maar tóch ben je het dan, volgens bepaalde (radicale) groeperingen, want je bent blank. Daar kan ik me echt kwaad om maken. Niet de blanke mensen, maar juist de gekleurde mensen die dat soort ongefundeerde uitspraken doen, belemmeren de dialoog.

Profiel  

Bericht nummer:#815  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 10:25 pm 
lid

Racisme komt onder alle volkeren voor, alle kleuren, en alle religies, zelfs niet-religies.

Dat hier meer bekend is over witten die racisme plegen, komt omdat we in een witte samenleving leven en toch echt wel iets aan geschiedenis doen en boeken lezen, en deels ook ons lesje wel geleerd hebben. In ieder geval de schrijvers, die altijd al een belangrijke rol in de samenlevingen hebben gespeeld.

Wellicht dat in India meer bekend zal zijn over racisme en slavernij door donker gekleurde mensen, want zij hebben hun eigen schrijvers, die over hun eigen cultuur schrijven.

Het probleem hier is op dit moment, dat een paar zwarten wat roepen, dat blanken van nu zich schuldig hebben gemaakt een slavenhandel, omdat blanken uit van eeuwen geleden dat hebben gedaan en die paar zwarten, die nog nooit een slavenhandelaar hebben gezien, sommigen nog nooit iets van werk hebben gedaan, doen alsof zij last hebben van die slavernij van eeuwen geleden.

Racisme bestond en bestaat en zal altijd bestaan. We moeten ALLEMAAL, ongeacht kleur, onze daden en gedachten tegen het licht houden om ons eigen racisme te doorzien en te voorkomen.

Maar we moeten ons ook niet gek laten maken. Niet een paar roeptoeters blind achterna lopen, en ook niet doen alsof zwarten niet discrimineren maar allemaal slachtoffers zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#816  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 10:32 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Lancelot schreef:
PeterJKH schreef:

Nee, dat ben ik niet met je eens. Ook mensen met een andere huidskleur maken zich schuldig aan racisme. Racisme is geen trekje dat uitsluitend voorbehouden is aan blanke mensen. En nogmaals, wat me vreselijk tegen de borst stuit, is dat IEDERE blanke door bepaalde bewegingen bij voorbaat uitgemaakt wordt voor racist. Terwijl er heel veel blanke mensen zijn die gewoon niet racistisch zijn. Maar tóch ben je het dan, volgens bepaalde (radicale) groeperingen, want je bent blank. Daar kan ik me echt kwaad om maken. Niet de blanke mensen, maar juist de gekleurde mensen die dat soort ongefundeerde uitspraken doen, belemmeren de dialoog.
Ik ben een klassieke uit de klei getrokken kaaskop Maar ik kan me niet heugen dat een beweging mij ooit het gevoel heeft gegeven dat ik een racist ben. Ik neem aan dat jij niet zo arrogant bent om namens alle blanken te spreken, dus waarom jij wel het gevoel hebt dat jij als een racist wordt gezien door bepaalde bewegingen weet ik niet. Ik denk overigens ook dat de dialoog gebaat is bij het erkennen dat er racisme is, van welke kleur dan ook, en dat dit bestreden moet worden.

Profiel  

Bericht nummer:#817  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 10:43 pm 
lid

Raya schreef:
Racisme komt onder alle volkeren voor, alle kleuren, en alle religies, zelfs niet-religies.

Dat hier meer bekend is over witten die racisme plegen, komt omdat we in een witte samenleving leven en toch echt wel iets aan geschiedenis doen en boeken lezen, en deels ook ons lesje wel geleerd hebben. In ieder geval de schrijvers, die altijd al een belangrijke rol in de samenlevingen hebben gespeeld.

Wellicht dat in India meer bekend zal zijn over racisme en slavernij door donker gekleurde mensen, want zij hebben hun eigen schrijvers, die over hun eigen cultuur schrijven.

Het probleem hier is op dit moment, dat een paar zwarten wat roepen, dat blanken van nu zich schuldig hebben gemaakt een slavenhandel, omdat blanken uit van eeuwen geleden dat hebben gedaan en die paar zwarten, die nog nooit een slavenhandelaar hebben gezien, sommigen nog nooit iets van werk hebben gedaan, doen alsof zij last hebben van die slavernij van eeuwen geleden.

Racisme bestond en bestaat en zal altijd bestaan. We moeten ALLEMAAL, ongeacht kleur, onze daden en gedachten tegen het licht houden om ons eigen racisme te doorzien en te voorkomen.

Maar we moeten ons ook niet gek laten maken. Niet een paar roeptoeters blind achterna lopen, en ook niet doen alsof zwarten niet discrimineren maar allemaal slachtoffers zijn.

Eens.

De hamvraag mis ik echter: Wie orchestreert dit?
Wie vergroot aan de lopende band dingen buiten iedere proportie uit?
Wie betaalt de activisten die hier mee bezig zijn?
Wie creëert uitzonderingen waardoor deze mensen dingen mogen waar anderen voor gestraft worden?

En dan kijk ik toch naar de staatsomroep, de linkse partijen en hun handlangers bij VVD en CDA.

Profiel  

Bericht nummer:#818  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 11:24 pm 
lid

Raya schreef:

Hier kan ik mij goed in vinden.
Ik betreur het dat ik mij, om het blote feit dat ik een witte man ben, langzaamaan een racist moet gaan vinden.
De black lives matter beweging is haar doel voorbij geschoten. De meeste Nederlanders proberen zorgvuldig om te gaan met alle medeburgers vanuit het besef dat veel leden van minderheidsgroepen vaak aanlopen tegen het feit dat zij zich achtergesteld voelen. De meerderheid probeert nu eenmaal altijd haar eigen normen als algemeen geldend te zien en op te leggen aan mensen die voor hun eigen groep ook ruimte opeisen.
Wat afwijkt van het algemene wordt door een deel van de meerderheid onbewust ervaren als een aanval op hun manier van leven. De ´anderslevende´ stelt, zonder het te weten, het algemeen geldende in Frage. Dat maakt mensen die zich welbevinden bij de status quo onrustig en onzeker.
Ongetwijfeld ervaren leden van minderheidsgroepen vaak dat zij achtergesteld worden, maar om achterstelling racisme te noemen is wel erg kort door de bocht. Als de black lives matter beweging niet wat genuanceerder wordt, schiet de beweging in eigen voet en bereikt ze het tegenovergestelde van waar ze voor staat.

Profiel  

Bericht nummer:#819  BerichtGeplaatst: vr jun 19, 2020 11:29 pm 
lid

beschouwer schreef:
Raya schreef:

Hier kan ik mij goed in vinden.
Ik betreur het dat ik mij, om het blote feit dat ik een witte man ben, langzaamaan een racist moet gaan vinden.
De black lives matter beweging is haar doel voorbij geschoten. De meeste Nederlanders proberen zorgvuldig om te gaan met alle medeburgers vanuit het besef dat veel leden van minderheidsgroepen vaak aanlopen tegen het feit dat zij zich achtergesteld voelen. De meerderheid probeert nu eenmaal altijd haar eigen normen als algemeen geldend te zien en op te leggen aan mensen die voor hun eigen groep ook ruimte opeisen.
Wat afwijkt van het algemene wordt door een deel van de meerderheid onbewust ervaren als een aanval op hun manier van leven. De ´anderslevende´ stelt, zonder het te weten, het algemeen geldende in Frage. Dat maakt mensen die zich welbevinden bij de status quo onrustig en onzeker.
Ongetwijfeld ervaren leden van minderheidsgroepen vaak dat zij achtergesteld worden, maar om achterstelling racisme te noemen is wel erg kort door de bocht. Als de black lives matter beweging niet wat genuanceerder wordt, schiet de beweging in eigen voet en bereikt ze het tegenovergestelde van waar ze voor staat.

Ik stel voor dat die mensen gaan demonstreren bij alle conflicten tussen rivaliserende (zwarte) bevolkingsgroepen in Afrika, waar men elkaar afmaakt want lid van een andere stam of iets dergelijks. En dat ze daar dan tussen gaan staan met hun bordjes "Black lives matter"...

Profiel  

Bericht nummer:#820  BerichtGeplaatst: za jun 20, 2020 7:40 am 
lid

Ik was vroeger, in mijn jeugd, toen ik dus nog een stukje jonger was, weinig anders dan de jeugd van nu.
Ook ik heb gedemonstreerd tegen de Apartheid, en tegen bedrijven in Nederland die daar een grote rol in speelden. Me ingezet voor Biafra en Bangladesh, de arme boeren die werden (en worden) uitgebuit. Me nooit lekker gevoeld bij de handelswijzen van de WIC en VOC; het leed dat mensen werd aangedaan. Ik verslond de Max Havelaar en ben me altijd betrokken blijven voelen bij Nederlands Oost-Indië, nu Indonesië, omdat het diepe indruk op me heeft gemaakt.

Ik was ook best fanatiek, maar in de loop der jaren komt toch steeds meer kennis en wordt je genuanceerder. Iets wat een deel van de jeugd die nu blind achter een paar zogenoemde dichters en rappers aanlopen, nog missen.

Ik heb iets geleerd over tijdsgeest, sociale dwang maar ook slavernij in Nederland zelf, waarbij mensen gedwongen werden dingen te doen die ze niet horen te doen. Omdat ze het risico liepen om standrechtelijk gefusilleerd te worden als ze bevelen niet opvolgden. En ja, toen ook al vaak vanwege grootkapitaal.

Ik heb ook geleerd dat niet alles wat discriminatie wordt genoemd, discriminatie op oneigenlijke gronden is.
Het was op een gegeven moment mode onder Marokkaanse jongeren, dat als ze werden opgepakt of aangesproken op wegens wangedrag, direct 'discriminatie' begonnen te roepen. Ik heb ook gemerkt, dat sommige 'zwarten' graag in de slachtofferrol kruipen, omdat ze dan worden gepamperd door jongeren die in feite geen idee hebben waar het over gaat, hoe de zaken werkelijk liggen.

Ik weet ook, dat de politiek hier deels schuldig aan is, die kersen uit de pap pikten om stemmen te trekken uit immigrantengroepen, maar daar ongewild ook jongeren op een vaak verkeerd been zetten.
Na statistiek is politiek de grootste leugen. Niet voor niets dat politici zo graag gebruik maken van statistiek.

Gelukkig ervaar ik in mijn (toch aardig grote) 'zwarte' vriendenkring, waar ik warme banden mee onderhoud, dat zij helemaal niet zo fanatiek, of soms zelfs helemaal niet, achter de BLM-beweging staan, en geen enkel probleem met zwarte piet hebben. Zij ervaren best wel discriminatie, maar weten dat het ook onder henzelf voorkomt richting de bleekscheten en neusapen. Maar net als velen van ons, kijken ook zij vaak door de huidskleur heen, en sluiten goede vriendschappen en zelfs huwelijken onderling.

We moeten ons niet laten leiden door een aantal jongelingen met een nog beperkt blikveld, en -sorry dat ik het moet zeggen- profiteurs, die die jongelingen willen ophitsen.
We moeten ons hart volgen, en kijken naar individuen, niet naar groepen. En als je een persoon van een andere kleur niet mag, niet direct denken dat dat racisme is. Doe niet mee aan het blinde zelfveroordelen. Als de reden in persoonlijk gedrag of denktrant van de ander ligt, en niet in een algemeen kenmerk van het ras die er eigenlijk niet toe doen, is het geen racisme, maar wellicht een terechte afstand welke in acht wordt genomen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 951 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44 ... 48  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]