Lies schreef:
Een ander cultuur worstelt met hetzelfde ( xenofobie) Raya. Na het lezen van het artikel in Elsevier, met alle vragen van Blok, moest ik aan dit artikel denken:
'De Bijlmer is een tanker, het water was vaak woelig'
https://www.parool.nl/amsterdam/-de-bij ... ~a4601540/ https://www.topics.nl/-de-bijlmer-is-ee ... oelig%2527 Tanja Jadnanansingh: "Het stadsdeel ligt er fysiek goed bij. Er spelen nu andere zorgen. Er is een run op woningen. Ik heb inmiddels veel bewoners gesproken die zich zorgen maken over de gentrificatie. Wat gaan alle nieuwkomers betekenen voor de kleur en de eigenheid van de Bijlmer?"
In alle groepen zitten mensen die discrimineren en afstand nemen van anderen of andere culturen.
Ik heb -en verkeer nog steeds- in diverse groepen, waar je naast hartelijkheid, warmte en liefde, ook haat ondervind. Ben zelfs met mannenhaatsers uit autochtone kring geconfronteerd geweest.
Mensen zijn geen dingen, het zijn individuen, met ieder een eigen wil en karakter.
Daar moeten we niet moeilijk over doen.
Verreweg de meeste mensen van andere komaf die ik ken, functioneren prima binnen zowel de eigen cultuur waar ze aan vasthouden, als binnen de samenleving van het geheel. De enkelingen die dat niet doen en ook perse niet willen, die horen m.i. hier dan ook niet thuis, en zouden beter naar hun oude omgeving terug kunnen keren, desnoods een handje geholpen als ze gaan raddraaien. Daar ben ik heel eerlijk in.
De uitspraken van Blok vind ik echter een grove belediging naar veel van mijn vrienden, kennissen, oud-collega's en zelfs familie met een andere achtergrond. Zij doen het uitstekend hier, en ik ben uitermate welkom in hun culturuen. Er valt niets op aan te merken.
Komt bij dat ik erg wantrouwend ben naar politici over het algemeen en sommige in het bijzonder.
De VVD heeft er vaker het handje van om groepen weg te zetten, vooral als ze zich onder elkaar wanen. Dit hebben ze ook gedaan met uitkeringsgerechtigden en doen ze ook met arbeidsgehandicapten, die allemaal te lui zouden zijn om te werken en alleen maar teren.
Dit was echt geen verspreking van Blok. Het was een goed voorbereide toespraak, die niet in de pers had mogen komen. En nu dat wel gebeurd is, wringt Blok zich in alle bochten om de aandacht van de kern af te leiden.