Het is nu za sep 30, 2023 5:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1997 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 100  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: wo jul 18, 2018 5:37 pm 
lid

Minister Blok heeft zijn ambtenaren gevraagd om bovenstaande stelling te ontzenuwen. https://www.elsevierweekblad.nl/nederla ... en-632272/ Misschien zijn er hier ook forummers die dit kunnen doen en zeker ontbreekt het ons niet aan PvdA- en SP-fans die hun partijen graag zouden volgen en het multiculturalisme zouden willen omarmen.

Ik ben er helemaal VOOR en vraag de fans om de vraag van Blok met voorbeelden te illustreren. Dat geeft ons tenminste moed want in ons land zijn er veel nogal tamelijk verschillende culturen die met elkaar te maken hebben, of ze het nu leuk vinden of niet.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: wo jul 18, 2018 5:59 pm 
lid

Rightnow schreef:
Minister Blok heeft zijn ambtenaren gevraagd om bovenstaande stelling te ontzenuwen. https://www.elsevierweekblad.nl/nederla ... en-632272/ Misschien zijn er hier ook forummers die dit kunnen doen en zeker ontbreekt het ons niet aan PvdA- en SP-fans die hun partijen graag zouden volgen en het multiculturalisme zouden willen omarmen.

Ik ben er helemaal VOOR en vraag de fans om de vraag van Blok met voorbeelden te illustreren. Dat geeft ons tenminste moed want in ons land zijn er veel nogal tamelijk verschillende culturen die met elkaar te maken hebben, of ze het nu leuk vinden of niet.

Heeft minister Blok z'n ambtenaren gevraagd om zijn eigen standpunt te ontzenuwen?

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: wo jul 18, 2018 6:41 pm 
lid

Wisp schreef:
Heeft minister Blok z'n ambtenaren gevraagd om zijn eigen standpunt te ontzenuwen?

Ja! Luister wat de minister zei:
Citaat:
Op 10 juli heb ik tijdens een besloten bijeenkomst met Nederlanders gesproken die werkzaam zijn bij internationale organisaties. Mijn doel was een open uitwisseling te stimuleren en van de deelnemers hun ervaringen te horen. Mijn inbreng tijdens de vraag- & antwoordsessie van de bijeenkomst was er deels op gericht te prikkelen.
https://www.elsevierweekblad.nl/nederla ... en-632272/

Dat was nadat de minister eerder zijn gehoor expliciet had verzocht positieve situaties te noemen. Er werd ook gereageerd met: Suriname en Singapore. Maar daar had de minister wel het een en ander op af te dingen zodat de zoektocht door gaat naar positievere voorbeelden.

Want we zijn op zoek naar voorspoed voor iedereen en willen liefst conflicten vermijden die altijd de voorspoed in de weg staan: https://www.gmu.edu/programs/icar/ijps/ ... ao15n1.pdf

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: wo jul 18, 2018 7:15 pm 
lid

Rightnow schreef:
Wisp schreef:

Ja! Luister wat de minister zei:
Citaat:
Op 10 juli heb ik tijdens een besloten bijeenkomst met Nederlanders gesproken die werkzaam zijn bij internationale organisaties. Mijn doel was een open uitwisseling te stimuleren en van de deelnemers hun ervaringen te horen. Mijn inbreng tijdens de vraag- & antwoordsessie van de bijeenkomst was er deels op gericht te prikkelen.
https://www.elsevierweekblad.nl/nederla ... en-632272/

Dat was nadat de minister eerder zijn gehoor expliciet had verzocht positieve situaties te noemen. Er werd ook gereageerd met: Suriname en Singapore. Maar daar had de minister wel het een en ander op af te dingen zodat de zoektocht door gaat naar positievere voorbeelden.

Want we zijn op zoek naar voorspoed voor iedereen en willen liefst conflicten vermijden die altijd de voorspoed in de weg staan: https://www.gmu.edu/programs/icar/ijps/ ... ao15n1.pdf

Het lijkt er toch op dat het
volgens wat jij zelf schrijft
helemaal niet zijn ambtenaren waren aan wie hij die vraag stelde.

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: wo jul 18, 2018 7:29 pm 
lid

De uitlatingen van Blok zijn een grove belediging voor vele Nederlanders komend uit een andere cultuur.
Waaronder veel van mijn vrienden, kennissen, oud-collega's en zelfs familieleden.
Mensen met een andere culturele achtergrond, met nog steeds banden met hun cultuur van oorsprong, maar zeer goed en vreedzaam functionerend in de samenleving waar onze normen en waarden leidend zijn.

Maar ja, er naderen verkiezingen en dan gooi je als neolibedrale VVD'er een hengeltje uit in de PVV vijver, toch?

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: wo jul 18, 2018 9:13 pm 
lid

Een ander cultuur worstelt met hetzelfde ( xenofobie) Raya. Na het lezen van het artikel in Elsevier, met alle vragen van Blok, moest ik aan dit artikel denken:

'De Bijlmer is een tanker, het water was vaak woelig'
https://www.parool.nl/amsterdam/-de-bij ... ~a4601540/

https://www.topics.nl/-de-bijlmer-is-ee ... oelig%2527

Tanja Jadnanansingh: "Het stadsdeel ligt er fysiek goed bij. Er spelen nu andere zorgen. Er is een run op woningen. Ik heb inmiddels veel bewoners gesproken die zich zorgen maken over de gentrificatie. Wat gaan alle nieuwkomers betekenen voor de kleur en de eigenheid van de Bijlmer?"

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: wo jul 18, 2018 9:30 pm 
lid

Het zit dus diep in de genen van iedereen....een overzichtelijke groep om een dorpje te onderhouden en jagen:

Tot slot sprak Blok het vermoeden uit dat het ‘waarschijnlijk ergens diep in onze genen’ zit ‘dat we een overzichtelijke groep willen hebben om mee te jagen of om een dorpje te onderhouden’. Dat heeft volgens de minister niets te maken met huidskleur.

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: do jul 19, 2018 6:18 am 
lid

Lies schreef:
Het zit dus diep in de genen van iedereen....een overzichtelijke groep om een dorpje te onderhouden en jagen:

Tot slot sprak Blok het vermoeden uit dat het ‘waarschijnlijk ergens diep in onze genen’ zit ‘dat we een overzichtelijke groep willen hebben om mee te jagen of om een dorpje te onderhouden’. Dat heeft volgens de minister niets te maken met huidskleur.

Zeker op het platteland en vissersplaatsen als Volendam en Urk ,in de steden is het vaak anders.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: do jul 19, 2018 8:01 am 
lid

Lies schreef:
Een ander cultuur worstelt met hetzelfde ( xenofobie) Raya. Na het lezen van het artikel in Elsevier, met alle vragen van Blok, moest ik aan dit artikel denken:

Tanja Jadnanansingh: "Het stadsdeel ligt er fysiek goed bij. Er spelen nu andere zorgen. Er is een run op woningen. Ik heb inmiddels veel bewoners gesproken die zich zorgen maken over de gentrificatie. Wat gaan alle nieuwkomers betekenen voor de kleur en de eigenheid van de Bijlmer?"

In alle groepen zitten mensen die discrimineren en afstand nemen van anderen of andere culturen.
Ik heb -en verkeer nog steeds- in diverse groepen, waar je naast hartelijkheid, warmte en liefde, ook haat ondervind. Ben zelfs met mannenhaatsers uit autochtone kring geconfronteerd geweest.
Mensen zijn geen dingen, het zijn individuen, met ieder een eigen wil en karakter.
Daar moeten we niet moeilijk over doen.
Verreweg de meeste mensen van andere komaf die ik ken, functioneren prima binnen zowel de eigen cultuur waar ze aan vasthouden, als binnen de samenleving van het geheel. De enkelingen die dat niet doen en ook perse niet willen, die horen m.i. hier dan ook niet thuis, en zouden beter naar hun oude omgeving terug kunnen keren, desnoods een handje geholpen als ze gaan raddraaien. Daar ben ik heel eerlijk in.

De uitspraken van Blok vind ik echter een grove belediging naar veel van mijn vrienden, kennissen, oud-collega's en zelfs familie met een andere achtergrond. Zij doen het uitstekend hier, en ik ben uitermate welkom in hun culturuen. Er valt niets op aan te merken.

Komt bij dat ik erg wantrouwend ben naar politici over het algemeen en sommige in het bijzonder.
De VVD heeft er vaker het handje van om groepen weg te zetten, vooral als ze zich onder elkaar wanen. Dit hebben ze ook gedaan met uitkeringsgerechtigden en doen ze ook met arbeidsgehandicapten, die allemaal te lui zouden zijn om te werken en alleen maar teren.
Dit was echt geen verspreking van Blok. Het was een goed voorbereide toespraak, die niet in de pers had mogen komen. En nu dat wel gebeurd is, wringt Blok zich in alle bochten om de aandacht van de kern af te leiden.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: do jul 19, 2018 8:27 am 
lid

Hume schreef:
Lies schreef:

Zeker op het platteland en vissersplaatsen als Volendam en Urk ,in de steden is het vaak anders.
Als ik het artikel over de Bijlmer lees zit er geen verschil tussen de genen van stedelingen en plattelanders. Ik begreep vanmorgen via NPO radio 1 dat Blok deze discussie niet moest voeren, omdat Europa zo verschrikkelijk worstelt met de migratiestromen. Maar dat is volgens mij de kop in het zand steken en angst hebben voor.

Eigenlijk is het een slapjanus, die uit de school klapper van die besloten bijeenkomst, want waar Blok over wilde discussiëren is niet nieuw.

Balkenende verzet zich tegen multiculturele samenleving

https://www.nu.nl/algemeen/21512/balken ... eving.html

Hoewel immigratie de Nederlandse cultuur uiteindelijk kan verrijken, stelt Balkenende, zijn vooral gemeenschappelijke waarden en normen van belang. Bij naast elkaar bestaande culturen liggen de conflicten en problemen bij voorbaat op de loer.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: do jul 19, 2018 8:53 am 
lid

Rightnow schreef:

Rusland telt 186 ethniciteiten, tientallen officiele talen en alle 7 grote religies.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_gr ... nd_culture

De EU moet geen associatieverdrag sluiten met een land dat passagiersvliegtuigen uit de lucht schiet

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: do jul 19, 2018 8:54 am 
lid

Raya schreef:
Lies schreef:

In alle groepen zitten mensen die discrimineren en afstand nemen van anderen of andere culturen.
Ik heb -en verkeer nog steeds- in diverse groepen, waar je naast hartelijkheid, warmte en liefde, ook haat ondervind. Ben zelfs met mannenhaatsers uit autochtone kring geconfronteerd geweest.
Mensen zijn geen dingen, het zijn individuen, met ieder een eigen wil en karakter.
Verreweg de meeste mensen van andere komaf die ik ken, functioneren prima binnen zowel de eigen cultuur waar ze aan vasthouden, als binnen de samenleving van het geheel. De enkelingen die dat niet doen en ook perse niet willen, die horen m.i. hier dan ook niet thuis, en zouden beter naar hun oude omgeving terug kunnen keren, desnoods een handje geholpen als ze gaan raddraaien. Daar ben ik heel eerlijk in.

De uitspraken van Blok vind ik echter een grove belediging naar veel van mijn vrienden, kennissen, oud-collega's en zelfs familie met een andere achtergrond. Zij doen het uitstekend hier, en ik ben uitermate welkom in hun culturuen. Er valt niets op aan te merken.

Komt bij dat ik erg wantrouwend ben naar politici over het algemeen en sommige in het bijzonder.
De VVD heeft er vaker het handje van om groepen weg te zetten, vooral als ze zich onder elkaar wanen. Dit hebben ze ook gedaan met uitkeringsgerechtigden en doen ze ook met arbeidsgehandicapten, die allemaal te lui zouden zijn om te werken en alleen maar teren.
Dit was echt geen verspreking van Blok. Het was een goed voorbereide toespraak, die niet in de pers had mogen komen. En nu dat wel gebeurd is, wringt Blok zich in alle bochten om de aandacht van de kern af te leiden.
Natuurlijk was het geen verspreking, waar zijn de politici in een tijd van crisis die hun poot stijf durven houden? En maar jammeren als een deel van de bevolking het populisme opzoekt, omdat men niet dieper op dit onderwerp durft in te gaan. Ook vind ik dat we ons tegenwoordig snel beledigd voelen en dan gaan we aaien waar aaien niet helpt. Of zwijgen, dat maakt het nog erger.

Naast het gejammer in dit artikel van de Volkskrant vind je dan toch nog iemand met een nuchtere kijk: Wat zei Stef Blok precies en wat zeggen experts daarover?

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b6702a39/
https://www.topics.nl/wat-zei-stef-blok ... 520precies

Mark van Vugt, hoogleraar evolutionaire psychologie aan de Vrije Universiteit:
‘Er zit zeker een kern van waarheid in. Babys hebben al angst voor vreemden, dus dat zit diep ingebakken. Het is wel weer uit te schakelen, door regelmatig contact met vreemden te hebben. We maken vaak een onderscheid tussen wij en zij, dat in het slechtste geval de vorm van vijandigheid krijgt. Dat heeft te maken met hoe wij duizenden jaren geleden leefden. Wat voor zin heeft het je voedsel te delen met iemand die je misschien nooit meer terugziet? De kenmerken waarop we mensen indelen, zijn vrij willekeurig. Huidskleur is er een die al heel snel niet relevant is. Dialect, eetgewoonten en religie zijn veel sterker.
Rijkdom is inderdaad een factor waardoor je toleranter wordt jegens vreemdelingen. Het gaat immers om de concurrentie om schaarse goederen, en als je die al hebt, ervaar je die competitie minder. Politici leven nogal eens bij de waan van de dag, maar ik denk dat Blok wel eens een evolutionair-psychologisch boek heeft gelezen.’

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: do jul 19, 2018 9:07 am 
lid

Lies schreef:
Raya schreef:
Lies schreef:

Natuurlijk was het geen verspreking, waar zijn de politici in een tijd van crisis die hun poot stijf durven houden? En maar jammeren als een deel van de bevolking het populisme opzoekt, omdat men niet dieper op dit onderwerp durft in te gaan. Ook vind ik dat we ons tegenwoordig snel beledigd voelen en dan gaan we aaien waar aaien niet helpt. Of zwijgen, dat maakt het nog erger.

Naast het gejammer in dit artikel van de Volkskrant vind je dan toch nog iemand met een nuchtere kijk: Wat zei Stef Blok precies en wat zeggen experts daarover?

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b6702a39/
https://www.topics.nl/wat-zei-stef-blok ... 520precies

Mark van Vugt, hoogleraar evolutionaire psychologie aan de Vrije Universiteit:
‘Er zit zeker een kern van waarheid in. Babys hebben al angst voor vreemden, dus dat zit diep ingebakken. Het is wel weer uit te schakelen, door regelmatig contact met vreemden te hebben. We maken vaak een onderscheid tussen wij en zij, dat in het slechtste geval de vorm van vijandigheid krijgt. Dat heeft te maken met hoe wij duizenden jaren geleden leefden. Wat voor zin heeft het je voedsel te delen met iemand die je misschien nooit meer terugziet? De kenmerken waarop we mensen indelen, zijn vrij willekeurig. Huidskleur is er een die al heel snel niet relevant is. Dialect, eetgewoonten en religie zijn veel sterker.
Rijkdom is inderdaad een factor waardoor je toleranter wordt jegens vreemdelingen. Het gaat immers om de concurrentie om schaarse goederen, en als je die al hebt, ervaar je die competitie minder. Politici leven nogal eens bij de waan van de dag, maar ik denk dat Blok wel eens een evolutionair-psychologisch boek heeft gelezen.’

Ik heb niet veel aan interpretaties van geleerden. Communiceren doe je rechtstreeks naar mensen en niet via via, ook niet via geleerden die je woorden gaan verklaren of een diepere betekenis toekennen.

Natuurlijk kennen mensen angst voor het vreemde. Dat is lijfsbehoud. Wat je niet kent moet je niet eten, het kan giftig zijn. Die vreemdeling is misschien niet te vertrouwen en zou je zomaar een mes tussen de ribben kunnen steken. Naarmate een groep slechter in het nieuws komt, hoe wantrouwender je kunt worden naar anderen van die groep, die wellicht helemaal niets kwaads in de zin hebben.

Met de meeste mensen, van welke afkomst dan ook, valt uitstekend samen te leven, ook al leven zij in eigen kring hun eigen cultuur. Daarbuiten hebben we een gemeenschappelijke. Niks mis mee.
De vraag is waarom Blok beweert dat er met andere culturen niet valt samen te leven. Het is pure onzin en bangmakerij.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: do jul 19, 2018 10:11 am 
lid

Ik zie overal een gerichtheid op de eigen groep: dat begint al bij een nieuwe lichting jonge verenigingsleden die de ouderen nauwelijks aankijken. Mensen die geen rekening houden met hun omgeving omdat ze daar toch al weinig mee hebben. Mensen die beslist geen zaken doen met "anderen" en "andersdenkenden".

Ik zie het gewoon in een Nederlandse stad, en ik zag het al veertig jaar terug, en ik heb geen noodzaak om ver naar het Oosten des Lands af te reizen, als een soort cultureel anthropoloog om de bevolking van Urk te bestuderen - als zouden die de laatste der Mohicanen zijn!

Ik kan mij wel voorstellen dat de culturele afstand met mensen wier grootouders nog in het Rifgebergte of in Anatolië hebben gewoond en die een iets andere godsdienstige achtergrond hebben, nog een beetje groter is... ook daarvoor hoef ik weer niet ver af te reizen, namelijk om te zien hoe allochtoon en autochtoon (niet) met elkaar omgaan.

Laatst bijgewerkt door Rightnow op do jul 19, 2018 10:17 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: do jul 19, 2018 10:16 am 
lid

Gestopt schreef:
Rightnow schreef:

Rusland telt 186 ethniciteiten, tientallen officiele talen en alle 7 grote religies.

Stef Blok zou er ongeveer als volgt op kunnen hebben gereageerd: Gelukkig in Rusland geen last van een overmaat aan democratie of van acties voor verzelfstandiging. De grote religies wonen typisch in (voorzover de "democratie" het toestaat) reeds verzelfstandigde deelrepublieken.

Hoop maar dat de "Feiten" kloppen die ik hier ter plaatse verzin.

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: do jul 19, 2018 10:20 am 
lid

Lies schreef:
Als ik het artikel over de Bijlmer lees zit er geen verschil tussen de genen van stedelingen en plattelanders.

Precies, als stedeling heb ik niet de verwachting dat de mensen op het platteland echt anders zijn; hoogstens zijn daar minder Turken en Marokkanen en hebben ze een paar andere verschillen tussen groepen.

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: do jul 19, 2018 10:27 am 
lid

Hier nog wat 'alternatieve feiten...'
'Loop eens over straat in Warschau of in Praag, daar lopen helemaal geen gekleurde mensen. Die mensen zijn binnen een week weg. Worden letterlijk waarschijnlijk in elkaar geslagen. Die hebben daar geen leven.”
Nog afgezien van het feit dat in deze volgens Blok weinig geweldadige samenlevingen er blijkbaar meteen op los geslagen wordt wanneer ze gekleurde mensen zien.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: do jul 19, 2018 10:31 am 
lid

Gestopt schreef:
Rightnow schreef:

En een leger aan internettrollen.

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: do jul 19, 2018 10:54 am 
lid

Enzo501 schreef:
Hier nog wat 'alternatieve feiten...'
'Loop eens over straat in Warschau of in Praag, daar lopen helemaal geen gekleurde mensen. Die mensen zijn binnen een week weg. Worden letterlijk waarschijnlijk in elkaar geslagen. Die hebben daar geen leven.”
Nog afgezien van het feit dat in deze volgens Blok weinig geweldadige samenlevingen er blijkbaar meteen op los geslagen wordt wanneer ze gekleurde mensen zien.
En dan heb je nu het citaat te pakken waaraan we deze ophef hebben te danken, met wel even deze aanvulling met de Oost-Europese genen:

De minister voegde eraan toe dat hij denkt dat het niet gaat lukken om met Oost-Europese lidstaten binnen de EU afspraken te maken over de opvang en herverdeling van vluchtelingen.

https://www.nu.nl/politiek/5370869/mini ... am-is.html

Met deze reactie van zijn partijgenoot, minder lomp:

VVD'er Han ten Broeke: "De uitspraken van minister Blok, weliswaar gedaan in een besloten setting, zijn lomp. Niemand zal beweren dat Suriname een modelstaat is of dat migranten in Oost-Europese landen altijd vriendelijk worden bejegend, maar de minister had deze punten ook kunnen maken met een minder lompe woordkeus."
Over de uitspraken met betrekking tot de multiculturele samenleving had Ten Broeke geen commentaar.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: do jul 19, 2018 11:04 am 
lid

Wisp schreef:
Het lijkt er toch op dat het
volgens wat jij zelf schrijft
helemaal niet zijn ambtenaren waren aan wie hij die vraag stelde.

Die zullen er vast bij gezeten hebben maar er wordt niet over gesproken, inderdaad. Kan mij overigens niet voorstellen dat de minister binnenskamers anders met zijn (top-)ambtenaren heeft gesproken dan op een meer extern gerichte bijeenkomst! Ik ga de opmerkingen van Blok maar eens evalueren in het kader van ons buitenlandbeleid:

Het publiek is een belangrijke groep van opinievormers en deskundigen. Zonder zoveel woorden worden ze aangemoedigd om hun verwachtingen over multiculturele samenlevingen te temperen. Niet onbelangrijk want het buitenlands beleid gaat vaak over vorming van nieuwe staten. Denk aan de Syrische provincie Idlib waar de militante shiieten wordt uitgeleide gedaan; ze worden opgevangen in het multiculturele deel van het land waar Assad de scepter zwaait; gelukkig hoeven ze niet te integreren in een Soennitische samenleving die in de opstandige provincie maatgevend is.

Een minderheid zijn, of worden, is sowieso niet aantrekkelijk: vraag het de Israelische Arabieren in de Knesset maar eens.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1997 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 100  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]