Lancelot schreef:
Helemaal met je eens, ook met wat Raya inbracht. Maar we hebben het over het begrip ras. Een ras is een onderverdeling in soort. Je hebt bijvoorbeeld de hond, de vlieg en de mens. Deze soorten kun je weer onderbrengen in rassen. De Deense Dog, de Herdershond, de Chiwawa. En waarom kun je dat nou niet doen bij de mens, bijvoorbeeld de blanke, de zwarte de gele? Omdat een verschil niet het ras definieert.
Je spreekt van een ras als de genetische variatie binnen bepaalde groepen kleiner is dan tussen groepen bestaat. Je hebt bijvoorbeeld een groep mensen die in Appelscha wonen. Allemaal blanke, norse mensen. Maar de een heeft blauwe ogen de ander groene, de ene is 1.90m, de ander 1.60m., de een is man, de ander is vrouw, de een heeft blond haar, de ander donker. De een heeft een kleine neus, de ander een grote. Etc. etc. Honderden, zo niet duizenden verschillen tussen iedereen die in Appelscha woont. En nu hebben wij Timboektoe. In de pre-woke tijd mochten we nog zeggen dat alle zwarten op elkaar lijken, maar dat is slechts vanuit een blank oogpunt bekeken. Als je goed gaat kijken zie je ook tussen de mensen in Timboektoe onderling net zo van elkaar verschillen als de mensen in Appelscha onderling van elkaar verschillen. Pas als het aantal verschillen onderling kleiner is dan het verschil tussen iemand die in Appelscha woont en in Timboektoe spreek je van een ras.
Terug naar de honden, een groep Deense Doggen lijken veel op elkaar, maar onderling verschilt elke Deense Dog van de andere Deense Dog. Maar als je de Deense Dog gaat vergelijken met de Poedel zijn er meer verschillen tussen de Deense Dog en Poedel, dan tussen de Deense Dogs onderling. Maar bij mensen is dat niet het geval. Dat iemand een donkere of blanke huidskleur heeft is genetisch gezien net zo interessant als iemand blauwe of bruine ogen heeft. Het is slechts éen van de verschillen die elk mens en elk levend wezen uniek maakt. Pas als de verschillen tussen de éne groep mensen onderling kleiner is dan tussen de verschillende groepen kun je van ras spreken, en na 50.000 jaar neuken met elkaar van Alaska tot Timboektoe zijn de verschillen tussen verschillende groepen te klein geworden om nog van een ras te kunnen spreken.
Ah! Ik begin het misverstand te zien!
Ras is niet het onderverdelen in soorten, maar een onderverdeling binnen een soort, verschillen kenmerkend voor een groep (zonder rassenvermenging).
Honden zijn een soort.
Koeien zijn een soort,
Schapen zijn een soort,
Schildpadden zijn een soort,
Mensen zijn een soort.
En binnen iedere soort zijn nadere onderverdelingen mogelijk BINNEN die soort. Met kleine maar wel degelijk wezenlijke verschillen.
Hoe ik ook mijn best doe, mijn huid zal nooit donkerbruin worden, tenzij ik een pot verf pak, maar dat is niet op natuurlijke wijze.
Zo zal ik ook nooit kroeshaar krijgen op natuurlijke wijze.
En hoe ik mijn best doe, is zal nooit op natuurlijke wijze een aangepast darmstelsel krijgen om een pot sambal in een keer leeg te kunnen eten.
Klopt, en binnen de soort heb je de onderverdeling ras. De Deense Dog, de Poedel. En waarom? Omdat de onderlinge verschillen tussen Deense Dog (de ene heeft een lichtere kleur dan een andere Deense Dog bijvoorbeeld), kleiner zijn dan tussen de Deense Dog en Poedel. Dus je hebt een DNA van de Deense Dog die op heel veel punten overeenkomen, maar voor elke Deense Dog ook verschillen. Het aantal verschillen kun je meten. En je hebt de poedel, die onderling ook verschillen heeft, maar overeenkomsten. Als je nu de verschillen tussen de Deense Dog en Poedel gaat vergelijken zijn het aantal verschillen in de Deense Dog DNA kleiner dan van de Poedel. Bij de mens is dat niet zo. Er is geen groep van mensen te vinden waarbij het verschil groter is dan de overeenkomst. Daarom heeft de soort mens maar éen ras. Verder vind ik het geen enkel probleem dat jij wel over mensenrassen wil praten, maar dat is een politieke keuze, een cultureel antropologische keuze, of zoals Jules heeft uitgelegd, een sociaal construct. Met biologie heeft het niets van doen.