Biertje schreef:
Raya schreef:
Ze waren al ouder toen ze hier aankwamen.
Waar het om gaat is de menselijke maat. De one-size-fits-all-samenleving is een illusie en kent vooral verliezers.
Er bleek toch onlangs dat heel veel mensen in het ziekenhuis lagen voor Corona en de Nederlandse taal niet machtig zijn? De mensen in de zorg hebben het al zwaar genoeg krijgen ze ook nog mensen te verzorgen die het Nederlands niet machtig zijn. Als Nederland het land is waar je wilt wonen en werken moet je bereid zijn om de Nederlandse taal te leren.
Dat bedoel ik met menselijke maat.
Iemand van 30 zal ook in zijn werk moeten communiceren op een wijze dat er geen gevaar ontstaat voor anderen, bijvoorbeeld in de bouw.
Ik ben van mening dat ook een gepensioneerd iemand een redelijk niveau van de Nederlandse taal moet hebben, maar daar gaat het meer om verstaanbaar te zijn voor elkaar.
Waar jij het over hebt zijn mensen die bewust risico's hebben genomen door naar de moskee te gaan of elkaar anderszins op te zoeken. Dat was toch wel gebeurd, omdat het lang heeft geduurd voordat er paal en perk werd gesteld aan het aantal mensen bij erediensten in kerk en moskee en mensen die elkaar thuis opzochten. Moslims zijn nu eenmaal 'kerkser' dan veel christenen, en kennen strakkere familiebanden dan de de meeste niet-moslims.
Ik vind gewoon dat mensen die hier al 30-40 jaar zijn en nog steeds nauwelijks kunnen communiceren in het Nederlands, zich de ogen uit het hoofd moeten schamen.
En maakt niet uit hoe je familietradities zijn, als je in Nederland woont en er worden maatregelen afgekondigd waaraan iedereen zich zo goed mogelijk moet houden, dan geldt dat ook voor moslims.