Het is nu zo maart 29, 2020 1:20 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5442 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 269, 270, 271, 272, 273  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Is Brexit wel nodig?
Bericht nummer:#5421  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 10:58 am 
lid

Raya schreef:
Blij dat er aan dit circus nu een einde lijkt te komen.

De vermoeide Britten zullen dit wel als belangrijkste drijfveer hebben gehad. Het beeindigen van het treurige circus wat in hun land de politiek heeft laten zien. Andere landen weten nu tenminste wel hoe het NIET moet als ze eruit willen.

Profiel  

Bericht nummer:#5422  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 11:01 am 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:

De vermoeide Britten zullen dit wel als belangrijkste drijfveer hebben gehad. Het beeindigen van het treurige circus wat in hun land de politiek heeft laten zien. Andere landen weten nu tenminste wel hoe het NIET moet als ze eruit willen.

Ik heb geen kristallen bol.
Het circus hadden ze ook kunnen beeindigen door massal te stemmen op een remain-partij.
Ik weet alleen dat Johnson massaal steun heeft gekregen voor zijn Brexit. De (individuele) motivaties laat ik de betreffende personen zelf.

Profiel  

Bericht nummer:#5423  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 11:04 am 
lid

Raya schreef:
Enzo501 schreef:
Raya schreef:

Ik heb geen kristallen bol.
Het circus hadden ze ook kunnen beeindigen door massal te stemmen op een remain-partij.
Ik weet alleen dat Johnson massaal steun heeft gekregen voor zijn Brexit. De (individuele) motivaties laat ik de betreffende personen zelf.

Mee eens. De Britten hebben de laatste maanden duidelijk aangegeven dat ze eruit willen, het is goed dat het nu ook eindelijk kan plaatsvinden.

Profiel  

Bericht nummer:#5424  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 11:05 am 
lid

Er is helemaal geen puin te ruimen. Alle EU wetgeving is immers mede opgesteld door de Britten en ze zullen ongetwijfeld dat niet terugdraaien. Dat is in hun eigen belang.
Verder zal er een volgend scenario ontwikkelen: Als ze net als de Zwitsers en de Noren mee blijven betalen aan de EU kunnen ze wellicht een soort vrijhandel met de EU verkrijgen. Doen ze dat niet dan zullen er import tarieven geheven worden die een flinke tik voor hun economie zal betekenen.
Dat leidt niet onmiddellijk tot grote en veel faillissementen of enorme ontslaggolven, maar op een termijn van 5 à 10 jaar zullen de economische ontwikkelingen van het (nu nog) verenigd koninkrijk gaan tegenvallen.

Meteen al zullen er geen EU-opdrachten voor Engeland komen zoals bijvoorbeeld voor het airbus-project. Die gaan vanaf heden naar andere EU landen. Datzelfde geldt voor tal van EU (wetenschappelijke)onderzoeksprojecten etc. Die gaan meteen al aan hun neus voorbij. Op het gebied van de ruimtevaart zullen ze het ook heel wat moeilijker krijgen en de financiële diensten die nu nog in Londen zitten zullen deels naar de EU gehaald worden. Dat zijn zekerheden die vanaf heden ingaan.

Verder moeten we de onderhandelingen die het komende jaar plaats zullen vinden afwachten om te bezien waar wel of geen problemen ontstaan.

Onzeker is de positie van Schotland. Mogelijk willen ze het verenigd koninkrijk verlaten.
Dat is nou niet iets waar je trots op kunt zijn, lijkt me.

Laatst bijgewerkt door kwaaisteniet op vr dec 13, 2019 11:07 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Bericht nummer:#5425  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 11:06 am 
lid

De winst van het SNP zou trouwens de roep om en kans op een nieuw referendum in Schotland wel kunnen vergroten.

Profiel  

Bericht nummer:#5426  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 12:22 pm 
lid

Ik moet nog aanvullen dat de Noren en de Zwitsers ook de EU richtlijnen volgen, zonder dat ze in het EU parlement vertegenwoordigd zijn, een commissielid kunnen leveren of deelnemen aan de ministersvergaderingen of de raad van regeringsleiders.
Zij hebben dus geen enkele invloed of zeggenschap, maar volgen de richtlijnen wel omdat ze anders de aansluiting met de vrije EU-markt zullen moeten missen.

Profiel  

Bericht nummer:#5427  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 12:47 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Er is helemaal geen puin te ruimen. Alle EU wetgeving is immers mede opgesteld door de Britten en ze zullen ongetwijfeld dat niet terugdraaien. Dat is in hun eigen belang.
Verder zal er een volgend scenario ontwikkelen: Als ze net als de Zwitsers en de Noren mee blijven betalen aan de EU kunnen ze wellicht een soort vrijhandel met de EU verkrijgen. Doen ze dat niet dan zullen er import tarieven geheven worden die een flinke tik voor hun economie zal betekenen.
Dat leidt niet onmiddellijk tot grote en veel faillissementen of enorme ontslaggolven, maar op een termijn van 5 à 10 jaar zullen de economische ontwikkelingen van het (nu nog) verenigd koninkrijk gaan tegenvallen.

Meteen al zullen er geen EU-opdrachten voor Engeland komen zoals bijvoorbeeld voor het airbus-project. Die gaan vanaf heden naar andere EU landen. Datzelfde geldt voor tal van EU (wetenschappelijke)onderzoeksprojecten etc. Die gaan meteen al aan hun neus voorbij. Op het gebied van de ruimtevaart zullen ze het ook heel wat moeilijker krijgen en de financiële diensten die nu nog in Londen zitten zullen deels naar de EU gehaald worden. Dat zijn zekerheden die vanaf heden ingaan.

Verder moeten we de onderhandelingen die het komende jaar plaats zullen vinden afwachten om te bezien waar wel of geen problemen ontstaan.

Onzeker is de positie van Schotland. Mogelijk willen ze het verenigd koninkrijk verlaten.
Dat is nou niet iets waar je trots op kunt zijn, lijkt me.

Het Airbus-project was geen EU-project. Dus waarom zouden de samenwerkende landen dat willen stopzetten, tenzij daartoe gedwongen door de EU om GB dwars te zitten?

Als GB tot de douane-unie had willen toetreden, had ze dat allang gedaan. Het zijn juist die overeenkomsten die verworpen zijn door de Britten.

Veel Britten hebben juist aangegeven dat ze zelf weer de controle willen hebben over hun land, wet- en regelgeving. Ze zullen dus wel degelijk schoon schip willen maken. Met name als het gaat over de toelating van vrije toegang tot GB van burgers van lidstaten van de EU, en de toegang tot de sociale voorzieningen van GB.

Het sluiten van een handelsverdrag is niet alleen in het belang van GB, maar ook van een aantal lidstaten van de EU. Als de EU hierbij dwars gaat liggen door GB alsnog te dwingen tot een douane-unie, konden de lidstaten die deels afhankelijk zijn van een handelsverdrag met GB wel eens in opstand komen.
GB kan makkelijk uitwijken naar andere landen met de export en import, en zich bijv. meer op de VS en Canada richten alsmede de landen uit het eigen Gemene Best.

Hoewel er bij de omschakeling best wel een moment van pijn zal zijn, zal GB er uiteindelijk sterker uit komen, zelfstandiger, onafhankelijker. Voor GB een win/win. Voor de EU een verlies/verlies.

Profiel  

Bericht nummer:#5428  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 12:50 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Ik moet nog aanvullen dat de Noren en de Zwitsers ook de EU richtlijnen volgen, zonder dat ze in het EU parlement vertegenwoordigd zijn, een commissielid kunnen leveren of deelnemen aan de ministersvergaderingen of de raad van regeringsleiders.
Zij hebben dus geen enkele invloed of zeggenschap, maar volgen de richtlijnen wel omdat ze anders de aansluiting met de vrije EU-markt zullen moeten missen.

Ik denk niet dat Canada financieel zal bijdragen aan de EU, en toch zijn ook zij een handelsverdrag overeengekomen met de EU, en de EU dus met hen.

Dat de relatie met GB Naar Noors- of Zwitsersmodel zou moeten zijn, is dus nergens op gebaseerd.

Profiel  

Bericht nummer:#5429  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 1:32 pm 
lid

Raya schreef:
kwaaisteniet schreef:

Ik denk niet dat Canada financieel zal bijdragen aan de EU, en toch zijn ook zij een handelsverdrag overeengekomen met de EU, en de EU dus met hen.

Dat de relatie met GB Naar Noors- of Zwitsersmodel zou moeten zijn, is dus nergens op gebaseerd.

Dat laatste is wel vaak als argument aangevoerd, ook hier.

Profiel  

Bericht nummer:#5430  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 1:39 pm 
lid

Enzo501 schreef:
De winst van het SNP zou trouwens de roep om en kans op een nieuw referendum in Schotland wel kunnen vergroten.

Op de BBC zag ik een kaleidoscoop van drama en nuance. Dat ging over wantrouwen, beurzen, antisemitisme, over de "echte Bojo" die na deze overwinning zou opstaan. Toen door naar WNL. Daar verzandde het gesprek al snel in dat Schots referendum dat nu toch wel onvermijdelijk is. Met erachteraan meteen de feitenvrije bijsluiter dat Nexit "niks voor Nederlanders is". Op zo een moment wordt zo duidelijk zichtbaar dat de staatsomroep er niet is om te informeren, maar om ons op de platgetreden, politiek gewenste zandpaadjes te houden. Ik stel voor dat, als de staatsomroep niks interessants te melden heeft, deze zichzelf maar even uitschakelt.

Profiel  

Bericht nummer:#5431  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 1:50 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
... Meteen al zullen er geen EU-opdrachten voor Engeland komen zoals bijvoorbeeld voor het airbus-project. ...

Ik zou dat eerst maar eens bij Airbus vragen: Airbus now wants to remain in UK regardless of Brexit outcome
De vorige CEO wilde inderdaad politieke spelletjes spelen. De nieuwe is gewoon een zakenman die, in een wereld van harde concurrentie en verspreide productieketens, beseft dat Airbus zich dit soort kinderachtigheid niet kan veroorloven.

Profiel  

Bericht nummer:#5432  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 2:04 pm 
lid

baedeker schreef:
kwaaisteniet schreef:
... Meteen al zullen er geen EU-opdrachten voor Engeland komen zoals bijvoorbeeld voor het airbus-project. ...

Ik zou dat eerst maar eens bij Airbus vragen: Airbus now wants to remain in UK regardless of Brexit outcome
De vorige CEO wilde inderdaad politieke spelletjes spelen. De nieuwe is gewoon een zakenman die, in een wereld van harde concurrentie en verspreide productieketens, beseft dat Airbus zich dit soort kinderachtigheid niet kan veroorloven.

Is Airbus die subsidieslurper die ervoor gezorgd heeft dat de VS werd toegestaan handelstarieven te verhogen. Die mofen wel even low key.

Profiel  

Bericht nummer:#5433  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 2:11 pm 
lid

Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
kwaaisteniet schreef:
Ik zou dat eerst maar eens bij Airbus vragen: Airbus now wants to remain in UK regardless of Brexit outcomeDe vorige CEO wilde inderdaad politieke spelletjes spelen. De nieuwe is gewoon een zakenman die, in een wereld van harde concurrentie en verspreide productieketens, beseft dat Airbus zich dit soort kinderachtigheid niet kan veroorloven.
Is Airbus die subsidieslurper die ervoor gezorgd heeft dat de VS werd toegestaan handelstarieven te verhogen. Die mofen wel even low key.

Maar het is toch de EU die de illegale subsidie verstrekt?
Hebben ze waarschijnlijk ook niet zo goed over nagedacht.
:drunk:

Profiel  

Bericht nummer:#5434  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 2:12 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Raya schreef:
kwaaisteniet schreef:

Dat laatste is wel vaak als argument aangevoerd, ook hier.

Klopt! Maar ook toen liet ik weten dat ik vond dat het nergens op sloeg.

Profiel  

Bericht nummer:#5435  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 3:13 pm 
lid

Een handelsverdrag afsluiten wil niet zeggen dat er sprake is van vrijhandel of dat importheffing uitgesloten is.

Profiel  

Bericht nummer:#5436  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 3:51 pm 
lid

baedeker schreef:
kwaaisteniet schreef:

De nieuwe CEO zal spoedig ontdekken dat hij niet alle ruimte krijgt die hij nu claimt.
Dat is geen politiek spelletje, maar eenvoudig opkomen voor eigen belang. In dit geval van EU leden.

Profiel  

Bericht nummer:#5437  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 4:54 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Een handelsverdrag afsluiten wil niet zeggen dat er sprake is van vrijhandel of dat importheffing uitgesloten is.

Hangt van het verdrag af, en een verdrag is een lijst afspraken tussen twee partijen. Alles kan dus.

Profiel  

Bericht nummer:#5438  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 5:01 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
baedeker schreef:
kwaaisteniet schreef:
De nieuwe CEO zal spoedig ontdekken dat hij niet alle ruimte krijgt die hij nu claimt.
Dat is geen politiek spelletje, maar eenvoudig opkomen voor eigen belang. In dit geval van EU leden.

Ik zou dat als ik jou was toch echt eerst maar eens bij Airbus vragen, want nu ga je domme dingen roepen.

Around 80% of Airbus’ activity is sourced. The company works with more than 12,000 suppliers worldwide that provide products and services for flying and non-flying parts.

Het idee om fabriekje te sluiten om de Britten terug te pakken voor Brexit zal er alleen maar toe leiden dat Britse luchtvaartmaatschappijen Boeing gaan kopen en het uitstekende Airbus UK als concurrent de markt betreedt. Kwaaisteniet rekent zich rijk met een krimpende koek, maar daar wordt niemand beter van.

Profiel  

Bericht nummer:#5439  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 8:35 pm 
lid

De reactie zou kunnen zijn dat de Britten minder of geen Airbus toestellen meer zouden kunnen gaan kopen.
Boeing heeft momenteel wel erg veel problemen met de veiligheid van hun toestellen.

Profiel  

Bericht nummer:#5440  BerichtGeplaatst: vr dec 13, 2019 8:36 pm 
lid

Raya schreef:
kwaaisteniet schreef:

Hangt van het verdrag af, en een verdrag is een lijst afspraken tussen twee partijen. Alles kan dus.

Dat is zeker waar, maar Boris wil vrijhandel met de EU. En dat heeft toch echt een prijs.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5442 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 269, 270, 271, 272, 273  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]