Het is nu do nov 21, 2019 3:09 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5411 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169 ... 271  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Is Brexit wel nodig?
Bericht nummer:#3301  BerichtGeplaatst: wo jul 03, 2019 9:27 pm 
lid

Einstein schreef:
Enzo501 schreef:
Raya schreef:
Wie spreekt wat tegen? De enige vraag die heb neergelegd is dat het wel eens aardig in de buurt zou komen, als je van het bruto bedrag uitgaat. En die berekeningen heb ik met een link gemaakt.

Ik zou je berekening naar Farage en/of Johnson sturen want zelf hebben ze dit verhaal 3 jaar geleden al laten varen.
Het heeft wat tijd gekost, maar ik heb een zeer gedetailleerde Britse bron gevonden. Voor wie echt alle details wil weten over de Britse bijdrage:

Zie pagina 15 in dat document. De "bruto" bijdrage van 17-19 miljard Pond waar Johnson naar verwees en waar Raya het steeds over heeft, is inclusief de douane-bijdrage en keert daar terug op de eerste regel. Wat Johnson vergat mee te rekenen is de traditionele "UK rebate" van ca 4-6 miljard, die GB altijd krijgt en die indertijd bedongen is door Thatcher. Het tweede leugenachtige aspect aan het verhaal van Johnson is uiteraard de suggestie, dat de volledige bruto bijdrage vrij besteedbaar zou zijn ! Johnson vergeet, dat 4 miljard Pond terugkeert als subsidie aan Britse projecten en Britse landbouw. Die EU-subsidie, met export en werkgelegenheid als plezierige effecten, zal de Britse regering na een Brexit zelf moeten uitkeren.

Uiteindelijk land je netto, afhankelijk van het jaar waar je naar kijkt, op een bedrag van ca 9-11 miljard Pond. Voor de mierrenneukers: in 2015 was die bijdrage nog 10,7 miljard Pond, in 2017 was het 8,9 miljard Pond. De netto bijdrage van het VK is dus gedaald met bijna 2 miljard, niet gestegen. Bottom line kom je dus uit op ca 200 miljoen Pond per week.. en niet het bedrag van 350 miljoen wat indertijd door de Brexiteers op de zijkant van de Londense bussen werd geschilderd. Naast de bewering, dat Turkije in 2020 lid zou worden en dat Brussel spoedig de Britse pensioenen zou confisqueren.

Overigens is de rechtszaak alweer voorbij, begrijp ik uit de links. Zie Independent. Johnson wint, omdat de rechter vindt dat hij geen uitspraak kan doen over beweringen tijdens de Brexit campagnes. Er zijn welliswaar wetten, die leugens tijdens verkiezingen verbieden maar voor referenda is niets geregeld. Conclusie: anything goes, blijkbaar mogen politici gewoon liegen over geld, als het gaat om referenda, geen probleem... Vuilnisman... kan deze...

Met dank aan UK factchecking waar bovenstaande link werd vermeld !

Je hebt duidelijk moeite met rekenen.

A] Als de netto bijdrage van GB in 2017 gelijk is aan 10,5 miljard is daar die 6 miljard die de EU in GB heeft besteed al vanaf. Het Bruto bedrag is dan 10,5 miljard + 6 miljard = 16,5 miljard in totaal.

B] Als je daar de douanerechten bijtelt, die GB dus af dient te dragen, komt nog eens 4 miljard douanerechten bij minus de 20% van dat bedrag dat GB niet hoeft af te dragen. Dat maakt een bruto-totaal van 19,7 miljard.

C] Volgens het staatje is de netto afdracht 10,5 miljard. Dat is het bedrag waar de korting al van af is en ook de 6 miljard die de EU weer in projecten in GB heeft gestopt.

D] is het bovenstaande nettobedrag + de netto afdracht van de 4 miljard douanerechten, is 3,2 miljard, in totaal dus 13,7 miljard.

De bedragen zijn uiteraard voor het gemak globaal afgerond.

A] Als je uitgaat van het bruto bedrag exclusief de douanerechten is de afdracht per jaar 16,5 miljard. Per week is dat 317 miljoen.

B] Als je uitgaat van het bruo bedrag + de douanerechten die moeten worden afgedragen, is dat per jaar 19,7 miljard. Per week is dat 378 miljoen.

C] Als je van het netto bedrag van 10,5 miljard per jaar uitgaat, dan is dat per week 202 miljoen.

D] Tel je bij dat netto bedrag ook de netto afdracht aan douanerechten dan kom je op 13,7 miljard, en dat is per week 263 miljoen.

Het is dus maar net van welk bedrag je uitgaat.

Voor beide valt iets te zeggen. Bruto is wat je stort aan de EU. Wat de EU vervolgens met een deel van dat geld in jouw land gaat doen, heb jij helaas niets meer over te zeggen.
Als jij 10.000 euro aan de belatingdienst afdraagt als belasting, en de belastingdienst legt daarvoor een stukje weg aan voor 3.000 euro, zeg je ook niet dat je maar 7.000 euro belasting hebt betaald.

Netto is wat je als land kwijt bent geraakt aan de EU, want je kreeg er immers weer 6 miljard terug wat in jouw land werd besteed.

Het blijft betwistbaar.

Een berekening van de EU zelf geeft duidelijk aan, dat de douanerechten werden afgedragen NAAST de netto afdracht van 10,5 miljard. Dus die moet je er gewoon bij op tellen. Die 10,5 miljard is dus EXCLUSIEF de afdracht van douanerechten.

Zie de link: http://www.europarl.europa.eu/external/ ... ed_kingdom

Zo, en nu houd ik er over op.
Het is inmiddels half 10. Wie het na wil rekenen gaat zijn gang maar.
Als iemand zegt dat het niet klopt, dan wel graag aantonen met een wel kloppende berekening!

Profiel  

Bericht nummer:#3302  BerichtGeplaatst: wo jul 03, 2019 9:37 pm 
lid

Einstein schreef:
baedeker schreef:
Einstein schreef:
Het is jouw bron (en interpretatie wellicht ?) tegen de mijne, baedeker.. en nogmaals, er is een verschil tussen bruto en netto. Overigens dat Johnson de UK rebate niet meetelde, staat in allerlei nieuwsbronnen ook vermeld. In 2016 al. Het is echt niet de eerste keer, dat deze campagneleus van de leavers is gedebunkt. En als je in mijn hart kijkt, qua bangmakerij vind ik de claim (van Farage) dat de Britse pensioenen naar Brussel zouden verdwijnen nog veel kwalijker.
Wat ik schrijf haal ik uit een ander Guardian artikel waar jouw artikel naartoe linkt. In mijn artikel staat wat BoJo echt geantwoord heeft, niet alleen maar de duiding van de journalist. Dat maakt nogal een verschil.
Ik verwijs in mijn bijdrage alleen naar het overheidsdocument.. niet naar meningen. Ik was op zoek naar de feiten, die heb ik gevonden. 200, niet 350.

Het gaat om #3281, je bewering dat Johnson heeft toegegeven dat die 350 miljoen onzin was, en je Guardian bron die dat inderdaad ook beweert, maar waarvan blijkt dat die bewering duiding is, geen feit.

Einstein schreef:
baedeker schreef:
Ik vind vooral de leugen van minfin Osborne intimiderend dat er binnen 2 jaar na een pro-referendum uitslag minstens 500.000 banen verloren zouden gaan.
Dat is nog steeds niet ondenkbeeldig.. dat Brexit zoveel banen gaat kosten.. De huidige forecast van een no-deal Brexit is -320.000 banen en er zijn al tienduizenden banen verloren gegaan als gevolg van de onzekerheid rondom Brexit, zie link een paar pagina's geleden. En dit zijn alleen nog maar de Britse banen.. ook bedrijven op het vasteland kunnen in de problemen komen, als de onderhandelingen over de reparatie van de handelsrelatie met GB te lang duren. Een no-deal Brexit zal de bereidheid van Brussel niet groter maken.

De bewering dat je na Brexit bakken met geld naar de NHS zult brengen kan nog uitkomen. De bewering dat er binnen 2 jaar na het referendum minstens 500.000 banen verloren gaan niet. Dat laatste moet in het bakje "leugens", toch?

Einstein schreef:
baedeker schreef:
En het probleem met bezwaren tegen de bangmakerij over de EU is dat de uitkomst na verloop van tijd altijd veel erger is dan men had bedacht. Zie maar hoe onze pensioenfondsen worstelen met die malle nulrente van de ECB.
Mwa ik denk niet, dat De Nederlandse Bank in de huidige economische situatie een andere keuze had gemaakt. Japan is ook al een keer op zijn bek gegaan met een rente, die door de nul zakte. Technisch zou een verhoging van de rente óók negatieve gevolgen hebben, bijvoorbeeld voor de woningmarkt. De druk vanuit de politiek is altijd groot, omdat lage rentes de investeringen en de economische activiteit stimuleren. Zie ook bijv. het standpunt van Donald Trump. Maar goed, we zijn het wel eens over de negatieve effecten voor de fondsen. Die worden overigens ook veroorzaakt, doordat de beleggingsafdelingen van deze fondsen zijn ingedut. Men moet gewoon aan de bak, om het pensioengeld op een verstandige manier te beleggen.

De EU kiest voor austerity, en voor QE en lage rente om de economie (overigens weinig succesvol) te stimuleren. IMF en OECD bepleiten al jaren meer consumptie en meer overheidsinvestering. De Nederlandse overheid heeft daar alle ruimte voor, maar ja de euro hè: one size fits none en dat Teutoons gedram over begrotingstekorten. Ik stel me zo voor dat het veel beter kan.

Profiel  

Bericht nummer:#3303  BerichtGeplaatst: wo jul 03, 2019 9:54 pm 
lid

Einstein schreef:
... En als je in mijn hart kijkt, qua bangmakerij vind ik de claim (van Farage) dat de Britse pensioenen naar Brussel zouden verdwijnen nog veel kwalijker.

Overigens kan ik die claim niet terugvinden. Wél bangmakerij door Cameron:
DAVID Cameron was accused of attempting to "blackmail" pensioners last night after claiming that retirement benefits could be slashed if Britain quits the EU.

... en een stuk van een professor die onderbouwde dat de EU catastrofaal was voor Britse pensioenen:
Professor David Blake, Director of the Pensions Institute at the Cass Business School, has written a paper outlining 10 reasons why staying in the EU ranges from "pretty bad to very, very bad" for pensions.

Profiel  

Bericht nummer:#3304  BerichtGeplaatst: wo jul 03, 2019 10:01 pm 
lid

Waar blijft dat EU lidmaatschap van Turkije en de miljoenen mensen die de EU zullen binnenstromen?

Profiel  

Bericht nummer:#3305  BerichtGeplaatst: wo jul 03, 2019 10:29 pm 
lid

Enzo501 schreef:
Waar blijft dat EU lidmaatschap van Turkije en de miljoenen mensen die de EU zullen binnenstromen?

Wil Enzo het als een verdienste van de EU voorstellen dat Erdogan een paar weken na het referendum zijn coup pleegde?
Het enige wat de EU hoefde te doen was op dat moment de toetreding van Turkije van tafel halen, maar nee hè. Zelfs dat niet.
:misselijk:

Profiel  

Bericht nummer:#3306  BerichtGeplaatst: wo jul 03, 2019 10:32 pm 
lid

baedeker schreef:
Enzo501 schreef:

Wil Enzo het als een verdienste van de EU voorstellen dat Erdogan een paar weken na het referendum zijn coup pleegde?
Het enige wat de EU hoefde te doen was op dat moment de toetreding van Turkije van tafel halen, maar nee hè. Zelfs dat niet.

Dat was een zuiver staaltje fearmongering.

Profiel  

Bericht nummer:#3307  BerichtGeplaatst: wo jul 03, 2019 10:34 pm 
lid

Enzo501 schreef:

Daar heeft Erdogan met zijn gedrag tijdelijk een stokje voor gestoken.

Profiel  

Bericht nummer:#3308  BerichtGeplaatst: do jul 04, 2019 8:06 am 
lid

Raya schreef:
Lancelot schreef:
Raya schreef:

1977-1981 was het Kabint van Agt 1, ook wel bekend Van Agt-Wiegel. Was met de VVD, niet met de PvdA.
CDA was groter dan de VVD.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Van_Agt_I

Lubbers 1982 - 1986 was een CDA/VVD kabinet, waarbij het CDA groter was dan de VVD.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Lubbers_I

Ja en de PvdA de grootste partij. Dat zei je toch, dat de grootste partij de premier levert?

Ik heb dat nooit gezegd. Wijs maar aan. Je

Raya schreef:
Zijn ze nog democratischer dan in Nederland.
De grootste partij levert de premier, net als hier.

Raya schreef:
Ik constateer dat je duikt.

Profiel  

Bericht nummer:#3309  BerichtGeplaatst: do jul 04, 2019 8:20 am 
lid

Marcel schreef:
Raya schreef:
Lancelot schreef:

Ja en de PvdA de grootste partij. Dat zei je toch, dat de grootste partij de premier levert?

Raya schreef:

Raya schreef:

De PvdA was niet de grootste partij dus leverde ook niet de premier.

Je moet niet halverwege een discussie binnenvallen en dan doen alsof je van de hoed en de rand weet. Ik geef toe dat het verwarrend klinkt, maar als je de discussie werkelijk gevolgd had en de verbanden had gelegd had je geweten hoe het zat.

Profiel  

Bericht nummer:#3310  BerichtGeplaatst: do jul 04, 2019 9:30 am 
lid

Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
Enzo501 schreef:

Hoezo? De EU heeft de Turken visumvrij reizen beloofd, en praat nu nog steeds over toetreding, ondanks de coup van Erdogan.
Terecht dat die risico's bij Brexit op tafel komen.
Had Enzo ze liever verzwegen? Dat lijkt me niet zo democratisch.
:hum:

Profiel  

Bericht nummer:#3311  BerichtGeplaatst: do jul 04, 2019 9:36 am 
lid

Raya schreef:
Marcel schreef:
Raya schreef:

Raya schreef:

Raya schreef:

Je moet niet halverwege een discussie binnenvallen en dan doen alsof je van de hoed en de rand weet. Ik geef toe dat het verwarrend klinkt, maar als je de discussie werkelijk gevolgd had en de verbanden had gelegd had je geweten hoe het zat.

Zowel tijdens het kabinet Van Agt CDA-VVD als het eerste kabinet Lubbers CDA-VVD was de PvdA de grootste partij.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#3312  BerichtGeplaatst: do jul 04, 2019 9:36 am 
lid

baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
baedeker schreef:

Hoezo? De EU heeft de Turken visumvrij reizen beloofd, en praat nu nog steeds over toetreding, ondanks de coup van Erdogan.

Punt is natuurlijk dat dat in elke politieke campagne er beloftes en doembeelden worden opgeroepen, van alle kanten en van alle partijen. Je moet wel erg onderdanig ingesteld zijn als alle informatie die je van de politieke hoek hoort waar je toe behoort gelooft. De meeste mensen hebben het spelletje na een paar verkiezingscampagnes wel door. Baudet beloofde dat het kabinet voor het zomerreces zou vallen en herhaalde gisteren dat dat nog kan, in die drie dagen. Allemaal leuk en aardig maar dit neemt niemand (ik neem aan hijzelf voorop) toch serieus?

Profiel  

Bericht nummer:#3313  BerichtGeplaatst: do jul 04, 2019 10:01 am 
lid

Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
Punt is natuurlijk dat dat in elke politieke campagne er beloftes en doembeelden worden opgeroepen, van alle kanten en van alle partijen. Je moet wel erg onderdanig ingesteld zijn als alle informatie die je van de politieke hoek hoort waar je toe behoort gelooft. De meeste mensen hebben het spelletje na een paar verkiezingscampagnes wel door. Baudet beloofde dat het kabinet voor het zomerreces zou vallen en herhaalde gisteren dat dat nog kan, in die drie dagen. Allemaal leuk en aardig maar dit neemt niemand (ik neem aan hijzelf voorop) toch serieus?

Dus omdat jij hier een reeks vergezochte en eenzijdige aanvallen doet op Brexit standpunten is je punt dat elke politieke campagne dingen roept, en dat je erg onderdanig bent om alle informatie uit je politieke hoek te geloven?

Profiel  

Bericht nummer:#3314  BerichtGeplaatst: do jul 04, 2019 10:16 am 
lid

Lancelot schreef:
Raya schreef:
Marcel schreef:

Zowel tijdens het kabinet Van Agt CDA-VVD als het eerste kabinet Lubbers CDA-VVD was de PvdA de grootste partij.

Ik heb de linkjes met de zetelverdeling gegeven.

Profiel  

Bericht nummer:#3315  BerichtGeplaatst: do jul 04, 2019 10:20 am 
lid

baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
baedeker schreef:

Dus omdat jij hier een reeks vergezochte en eenzijdige aanvallen doet op Brexit standpunten is je punt dat elke politieke campagne dingen roept, en dat je erg onderdanig bent om alle informatie uit je politieke hoek te geloven?

Ik tracht balans en nuance aan te brengen. Campagne voeren is zieltjes winnen, je brengt wat eigen punten naar voren en schetst wat doembeelden als de andere partij wint (Massawerkloosheid! Ongelimiteerde immigratiestromen!, Economische rampspoed!). Ik word altijd een beetje ongemakkelijk bij sommige van die TV debatten waar dan publiek bij zit dat bij alles wat hun mannetje of vrouwtje zegt keihard begint te jucihen en te joelen. Het is een spelletje.

Profiel  

Bericht nummer:#3316  BerichtGeplaatst: do jul 04, 2019 10:53 am 
lid

Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
Enzo501 schreef:
Ik tracht balans en nuance aan te brengen.

:overjebol:
Heel goed Enzo. Wanneer denk je dat dat een keer gaat doorwerken in wat je hier schrijft?

Enzo501 schreef:
Campagne voeren is zieltjes winnen, je brengt wat eigen punten naar voren en schetst wat doembeelden als de andere partij wint (Massawerkloosheid! Ongelimiteerde immigratiestromen!, Economische rampspoed!). Ik word altijd een beetje ongemakkelijk bij sommige van die TV debatten waar dan publiek bij zit dat bij alles wat hun mannetje of vrouwtje zegt keihard begint te jucihen en te joelen. Het is een spelletje.

Is ook niet mijn comfort zone. Maar op z'n minst staat er bij een TV debat een tegenstander die kan proberen te weerleggen wat er beweerd wordt. Ik vind de dagelijkse praktijk van de staatsomroep veel gevaarlijker:
- bevooroordeelde selectie van thema's;
- bevooroordeeld narratief;
- bevooroordeelde keuze van wie in welke context het verhaal mag verwoorden.
... rechtstreeks de huiskamer in, riant gesubsidieerd door de overheid.
:snooty:

Profiel  

Bericht nummer:#3317  BerichtGeplaatst: do jul 04, 2019 12:06 pm 
lid

Raya schreef:
Marcel schreef:
Raya schreef:

Raya schreef:

Raya schreef:

Bij de verkiezingen van 1977 behaalde de PvdA 53 zetels, het CDA 49.
Welke partij is volgens jou dan de grootste?
Bij de verkiezingen van 1972 behaalde de PvdA 47 zetels, het CDA 45.
Welke partij is volgens jou dan de grootste?

Profiel  

Bericht nummer:#3318  BerichtGeplaatst: do jul 04, 2019 2:22 pm 
lid

Raya schreef:
Lancelot schreef:
Raya schreef:

Klopt, en daaruit blijkt dat de PvdA de grootste partij was maar niet de premier leverde, terwijl jij beweerde dat de grootste partij de premier leverde.

Neoliberalisme nader uitgelegd

Klimaatverandering nader uitgelegd

Profiel  

Bericht nummer:#3319  BerichtGeplaatst: do jul 04, 2019 2:29 pm 
lid

Lancelot schreef:
Raya schreef:
Lancelot schreef:

Klopt, en daaruit blijkt dat de PvdA de grootste partij was maar niet de premier leverde, terwijl jij beweerde dat de grootste partij de premier leverde.

O, wacht even.

Jij hebt het nu over dat de grootste partij buiten spel wordt gezet door andere partijen die een coalitie smeden.
Dat is inderdaad wel eens gebeurd, ja.

Maar ik had natuurlijk gewoon aangenomen dat jij ook had begrepen dat de grootste partij uit de coalitie de premier levert. Doorgaans is dat de grootste partij in de Kamer, maar niet altijd.
Maar dit is gewoon getrol om te doen alsof je dat niet begreep. Een niet coalitiepartij regeert namelijk niet en levert dus ook geen bewindslieden.

Profiel  

Bericht nummer:#3320  BerichtGeplaatst: do jul 04, 2019 2:54 pm 
lid

Raya schreef:
Lancelot schreef:
Raya schreef:

O, wacht even.

Jij hebt het nu over dat de grootste partij buiten spel wordt gezet door andere partijen die een coalitie smeden.
Dat is inderdaad wel eens gebeurd, ja.

Maar ik had natuurlijk gewoon aangenomen dat jij ook had begrepen dat de grootste partij uit de coalitie de premier levert. Doorgaans is dat de grootste partij in de Kamer, maar niet altijd.
Maar dit is gewoon getrol om te doen alsof je dat niet begreep. Een niet coalitiepartij regeert namelijk niet en levert dus ook geen bewindslieden.

Ja, en ieder ander die de discussie volgt had natuurlijk gewoon aangenomen en ook begrepen dat je gewoon bedoelde wat je opschreef.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5411 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169 ... 271  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]