claartje schreef:
Zondagochtend zat ik met m'n kopje koffie op het balkon toen er een jogger, lurkend aan een plastic flesje, kwam aangerend. Het lege flesje werd gewoon in de rozenstruiken geflikkerd. Ik heb hem nog nageroepen of hij dat thuis ook deed maar hij sjokte onverstoorbaar verder. Kutmentaliteit. In het plantsoen voor mijn huis staan vier prullenbakken van redelijke afmeting. Eén van die bakken die tussen twee banken staat, is tijdelijk verwijderd omdat die steeds omviel. Op de plek van de prullenbak hoopte zich rotzooi op in de vorm van hamburger-, chips-, milkshakeverpakkingen. Een van de bewoners uit mijn appartementencomplex kon het niet langer aanzien en heeft de troep opgeruimd.
Ik bracht als kind altijd de maand juli door aan zee waar mijn ouders een huis huurden (Zandvoort, Egmond, Bergen, enz.). Mij en mijn broers werd geleerd dat wij geen rommel mochten achterlaten en was er geen prullenbak in de buurt dan nam je je rommel mee naar huis om het daar weg te gooien.
Het zijn de opvoeders en bezoekers en niet de beheerders van een strand of organisatoren en een evenement die verantwoordelijk zijn voor de mentaliteit.
Natuurlijk heb je gelijk. Maar als we geen vuilnisophaaldienst hadden, wat zou jij dan met je rommel doen?
Ergo, je bent als gemeente, als rijk, en als organisator wel degelijk verantwoordelijk voor jouw deel: het faciliteren dat mensen hun rommel op een fatsoenlijke manier kwijt kunnen. Die jogger had natuurlijk ook een flesje met benzine mee kunnen zeulen om zijn afvalflesje ter plekke te verbranden, omdat niemand zorgde voor prullenbakken en afvoer van de rommel. Zou je daar blij mee zijn geweest?
Maar natuurlijk. Mensen zijn zelf verantwoordelijk. Maar niet alleen.
Het is niet zo heel ingewikkeld hoor, je hoeft niet met onzinnige voorbeelden te komen. Als je ergens picknickt of een flesje water drinkt en je hebt wat afval dan neem je het gewoon mee naar huis of een plek waar je het kwijt kunt.