Het is nu ma sep 21, 2020 3:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2612 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#2541  BerichtGeplaatst: do aug 13, 2020 8:34 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19990
Berichten: Intopic
Citaat:
Grootste CO₂-uitstoters betalen amper mee aan vergroening
De twaalf grootste industriële bedrijven die samen een vijfde van de Nederlandse CO₂ uitstoten betalen amper mee aan de subsidiepot voor verduurzaming van hun sector. In plaats daarvan zijn het vooral kleinere industriële mkb-ondernemingen, zoals fietsfabrikanten en koekjesfabrieken, die de pot vullen.

Laurens Kok 13-08-20, 00:01 Laatste update: 07:54
27
1
Dat concludeert Milieudefensie op basis van cijfers die de organisatie bij het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft opgevraagd. Daaruit blijkt dat de industrie als gehele bedrijfstak tot 2030 tot 550 miljoen euro per jaar bijdraagt aan subsidie voor vergroening, in de vorm van de opslag duurzame energie (ODE). Slechts 19,6 procent van de ODE-bijdrage is afkomstig van de twaalf grootste vervuilers, zoals Tata Steel, Shell en DSM. Ruim 80 procent komt voor rekening van andere industriële bedrijven, waarvan het leeuwendeel minder dan 100 werknemers telt.


‘Uit de wind gehouden’
Volgens Milieudefensie is de verhouding zoek en wordt de zware industrie ‘uit de wind gehouden’ door minister Eric Wiebes. Campagneleider Freek Bersch wijst erop dat de twaalf grootste vervuilers goed zijn voor ruim twee derde van de totale CO₂-uitstoot binnen de gehele industriesector. Toch zijn het vooral mkb-bedrijven die de subsidiepot vullen. Onbegrijpelijk, vindt Bersch, temeer omdat juist de grootste bedrijven straks de meeste subsidie zullen opstrijken. ,,Het wordt tijd dat zij echt hun eigen verduurzaming gaan betalen”, aldus Bersch.

De verschillen worden veroorzaakt doordat grote staal- en chemieconcerns en raffinaderijen als grootverbruiker van energie relatief minder belasting hoeven te betalen en recht hebben op bepaalde vrijstellingen. Tata Steel, de grootste uitstoter, draagt bijvoorbeeld daardoor helemaal niks bij.

Milieudefensie wil dat de vrijstellingen die de industriële bedrijven genieten worden afgebouwd. Zo worden bedrijven geprikkeld om duurzamer te worden, stelt zij. De nationale CO₂-heffing die het kabinet heeft aangekondigd zet volgens de organisatie te weinig zoden aan de dijk.


https://www.ad.nl/economie/grootste-co- ... ~a4f864db/

En zou Milieudefensie en Groen-links snappen dat het al die windmolenparken die nu gebouwd worden stroom gaan leveren aan de industrie terwijl de burger en mkb de rekening betalen?

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2542  BerichtGeplaatst: zo aug 23, 2020 9:58 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19990
Berichten: Intopic
Citaat:
Volgens hoogleraar Hans-Werner Sinn van de Universiteit van München houdt de Europese Unie haar burgers voor de gek met de zogenaamd ‘klimaatvriendelijke’ elektrische auto, dat stelt de professor in een schrijfsel in de Belgische krant De Tijd. De EU stelt normen betreffende uitstoot vast, maar deze zijn volgens Sinn te strikt waardoor het voor ingenieurs onmogelijk is om eraan te voldoen.


https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... che-autos/

Citaat:
Hoogleraar Guus Berkhout is helemaal niet te spreken over elektrische auto’s. Hij snapt ook niet dat elektrische auto’s overal worden gepresenteerd als de oplossing. Ieder weldenkend mens zou moeten inzien dat elektrisch rijden niet de oplossing is, die auto’s zijn net zo vervuilend én leveren problemen op voor ons stroomnet.


https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... -gehouden/

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2543  BerichtGeplaatst: zo aug 23, 2020 10:25 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 07, 2012 10:05 am
Berichten: 3638
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Citaat:
Volgens hoogleraar Hans-Werner Sinn van de Universiteit van München houdt de Europese Unie haar burgers voor de gek met de zogenaamd ‘klimaatvriendelijke’ elektrische auto, dat stelt de professor in een schrijfsel in de Belgische krant De Tijd. De EU stelt normen betreffende uitstoot vast, maar deze zijn volgens Sinn te strikt waardoor het voor ingenieurs onmogelijk is om eraan te voldoen.


https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... che-autos/

Citaat:
Hoogleraar Guus Berkhout is helemaal niet te spreken over elektrische auto’s. Hij snapt ook niet dat elektrische auto’s overal worden gepresenteerd als de oplossing. Ieder weldenkend mens zou moeten inzien dat elektrisch rijden niet de oplossing is, die auto’s zijn net zo vervuilend én leveren problemen op voor ons stroomnet.


https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... -gehouden/


Elektrische auto's zijn voor het merendeel der bevolking sowieso geen oplossing. Het is heel leuk als je zelf een vrijstaand huis hebt met een eigen laadpaal op je eigen terrein, maar voor mensen die in een appartement wonen, of in een "gewoon" rijtjeshuis, waar moet je die auto dan opladen bij je thuis? Met een verlengsnoer over straat gaan slepen? Of je auto op het parkeerterrein onder aan je flatgebouw inpluggen aan een laadpaal en dan maar hopen dat er geen "grappenmakers" voorbij komen die de kabel eruit trekken of zelfs vernielen?


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2544  BerichtGeplaatst: zo aug 23, 2020 10:35 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10818
Berichten: Intopic
PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
Citaat:
Volgens hoogleraar Hans-Werner Sinn van de Universiteit van München houdt de Europese Unie haar burgers voor de gek met de zogenaamd ‘klimaatvriendelijke’ elektrische auto, dat stelt de professor in een schrijfsel in de Belgische krant De Tijd. De EU stelt normen betreffende uitstoot vast, maar deze zijn volgens Sinn te strikt waardoor het voor ingenieurs onmogelijk is om eraan te voldoen.


https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... che-autos/

Citaat:
Hoogleraar Guus Berkhout is helemaal niet te spreken over elektrische auto’s. Hij snapt ook niet dat elektrische auto’s overal worden gepresenteerd als de oplossing. Ieder weldenkend mens zou moeten inzien dat elektrisch rijden niet de oplossing is, die auto’s zijn net zo vervuilend én leveren problemen op voor ons stroomnet.


https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... -gehouden/


Elektrische auto's zijn voor het merendeel der bevolking sowieso geen oplossing. Het is heel leuk als je zelf een vrijstaand huis hebt met een eigen laadpaal op je eigen terrein, maar voor mensen die in een appartement wonen, of in een "gewoon" rijtjeshuis, waar moet je die auto dan opladen bij je thuis? Met een verlengsnoer over straat gaan slepen? Of je auto op het parkeerterrein onder aan je flatgebouw inpluggen aan een laadpaal en dan maar hopen dat er geen "grappenmakers" voorbij komen die de kabel eruit trekken of zelfs vernielen?


Je kunt natuurlijk laadpalen plaatsen op parkeerplaatsen maar inderdaad: wie garandeert dat deze niet worden gesloopt of misbruikt ?

Bovendien, de stroom die die dingen nodig hebben, moet toch echt ergens vandaan komen. Met windmolens en zonnepanelen komen we er niet.
Kolen zijn vies, gas mag niet.... Wat dan wel ?

Mijn antwoord: inzetten op een mix van gas en wind en zon en water (tijdelijk).

Lange termijn op kernenergie / kernfusie / thorium / ..... wat men ook maar moge uitvinden.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2545  BerichtGeplaatst: zo aug 23, 2020 11:30 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 8272
Berichten: Intopic
HvR schreef:
PeterJKH schreef:
Biertje schreef:


Elektrische auto's zijn voor het merendeel der bevolking sowieso geen oplossing. Het is heel leuk als je zelf een vrijstaand huis hebt met een eigen laadpaal op je eigen terrein, maar voor mensen die in een appartement wonen, of in een "gewoon" rijtjeshuis, waar moet je die auto dan opladen bij je thuis? Met een verlengsnoer over straat gaan slepen? Of je auto op het parkeerterrein onder aan je flatgebouw inpluggen aan een laadpaal en dan maar hopen dat er geen "grappenmakers" voorbij komen die de kabel eruit trekken of zelfs vernielen?


Je kunt natuurlijk laadpalen plaatsen op parkeerplaatsen maar inderdaad: wie garandeert dat deze niet worden gesloopt of misbruikt ?

Alles in de openbare ruimte is vogelvrij voor vandalisme, niet alleen laadpalen. Wat het gesjoemel betreft, dat is een kwestie van techniek. Er zit tegenwoordig een computer in en het werkt met een pinpasje, ik zie niet waarom daar zo makkelijk misbruik kan optreden.. En wie garandeert ons dat niemand een benzinestation opblaast.. of ongelukken veroorzaakt door op benzinestation te gaan lopen roken ? Daar gebeuren wel ongelukken mee.. en er zijn mensen met kwade bedoelingen..



Citaat:
Citaat:
Bovendien, de stroom die die dingen nodig hebben, moet toch echt ergens vandaan komen. Met windmolens en zonnepanelen komen we er niet. Kolen zijn vies, gas mag niet.... Wat dan wel ?
Mijn antwoord: inzetten op een mix van gas en wind en zon en water (tijdelijk).

Dat is geen nieuw antwoord, het is wat er nu gebeurt. Het is het streven.
Lange termijn op kernenergie / kernfusie / thorium / ..... wat men ook maar moge uitvinden.

Thoriumwinning is een bijzonder vieze bezigheid.
Kernfusie is nog niet klaar
Kernenergie is niet veilig

We moeten wat op kortere termijn, alledrie jouw oplossingen zijn grootschalig en duren minstens 20 jaar om uit te rollen.. duurzaam werkt. En electrisch rijden werkt ook, neemt de markt over en wordt steeds goedkoper

In short, petrol fuelled cars are not the cheapest options anymore and neither are hydrogen cars: EVs are taking over the market.


(Shell !)

_________________
When you see there is something not right, you have to do something about it
rep. John Lewis 1940-2020


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2546  BerichtGeplaatst: zo aug 23, 2020 12:28 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19990
Berichten: Intopic
PeterJKH schreef:
Biertje schreef:
Citaat:
Volgens hoogleraar Hans-Werner Sinn van de Universiteit van München houdt de Europese Unie haar burgers voor de gek met de zogenaamd ‘klimaatvriendelijke’ elektrische auto, dat stelt de professor in een schrijfsel in de Belgische krant De Tijd. De EU stelt normen betreffende uitstoot vast, maar deze zijn volgens Sinn te strikt waardoor het voor ingenieurs onmogelijk is om eraan te voldoen.


https://www.dagelijksestandaard.nl/2019 ... che-autos/

Citaat:
Hoogleraar Guus Berkhout is helemaal niet te spreken over elektrische auto’s. Hij snapt ook niet dat elektrische auto’s overal worden gepresenteerd als de oplossing. Ieder weldenkend mens zou moeten inzien dat elektrisch rijden niet de oplossing is, die auto’s zijn net zo vervuilend én leveren problemen op voor ons stroomnet.


https://www.dagelijksestandaard.nl/2020 ... -gehouden/


Elektrische auto's zijn voor het merendeel der bevolking sowieso geen oplossing. Het is heel leuk als je zelf een vrijstaand huis hebt met een eigen laadpaal op je eigen terrein, maar voor mensen die in een appartement wonen, of in een "gewoon" rijtjeshuis, waar moet je die auto dan opladen bij je thuis? Met een verlengsnoer over straat gaan slepen? Of je auto op het parkeerterrein onder aan je flatgebouw inpluggen aan een laadpaal en dan maar hopen dat er geen "grappenmakers" voorbij komen die de kabel eruit trekken of zelfs vernielen?
Het opladen is 1 proleem, maar je moet ook het distributienetwerk verzwaren dan wel verdubbelen. Enige idee wat dat kost? Waarschijnlijk het dubbele van wat Tennet nu heeft geïnvesteerd in het fijnmazig netwerk zodat zonnepanelen stroom kunnen leveren aan het net. En dat is al een een dom plan.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2547  BerichtGeplaatst: zo aug 23, 2020 12:36 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19990
Berichten: Intopic
Einstein schreef:
HvR schreef:
PeterJKH schreef:


Elektrische auto's zijn voor het merendeel der bevolking sowieso geen oplossing. Het is heel leuk als je zelf een vrijstaand huis hebt met een eigen laadpaal op je eigen terrein, maar voor mensen die in een appartement wonen, of in een "gewoon" rijtjeshuis, waar moet je die auto dan opladen bij je thuis? Met een verlengsnoer over straat gaan slepen? Of je auto op het parkeerterrein onder aan je flatgebouw inpluggen aan een laadpaal en dan maar hopen dat er geen "grappenmakers" voorbij komen die de kabel eruit trekken of zelfs vernielen?


Je kunt natuurlijk laadpalen plaatsen op parkeerplaatsen maar inderdaad: wie garandeert dat deze niet worden gesloopt of misbruikt ?

Alles in de openbare ruimte is vogelvrij voor vandalisme, niet alleen laadpalen. Wat het gesjoemel betreft, dat is een kwestie van techniek. Er zit tegenwoordig een computer in en het werkt met een pinpasje, ik zie niet waarom daar zo makkelijk misbruik kan optreden.. En wie garandeert ons dat niemand een benzinestation opblaast.. of ongelukken veroorzaakt door op benzinestation te gaan lopen roken ? Daar gebeuren wel ongelukken mee.. en er zijn mensen met kwade bedoelingen..



Citaat:
Citaat:
Bovendien, de stroom die die dingen nodig hebben, moet toch echt ergens vandaan komen. Met windmolens en zonnepanelen komen we er niet. Kolen zijn vies, gas mag niet.... Wat dan wel ?
Mijn antwoord: inzetten op een mix van gas en wind en zon en water (tijdelijk).

Dat is geen nieuw antwoord, het is wat er nu gebeurt. Het is het streven.
Lange termijn op kernenergie / kernfusie / thorium / ..... wat men ook maar moge uitvinden.

Thoriumwinning is een bijzonder vieze bezigheid.
Kernfusie is nog niet klaar
Kernenergie is niet veilig

We moeten wat op kortere termijn, alledrie jouw oplossingen zijn grootschalig en duren minstens 20 jaar om uit te rollen.. duurzaam werkt. En electrisch rijden werkt ook, neemt de markt over en wordt steeds goedkoper

In short, petrol fuelled cars are not the cheapest options anymore and neither are hydrogen cars: EVs are taking over the market.


(Shell !)
Dit is precies waar ik bang voor was. Mensen als einstein geloven het grootkapitaal die de eerste 400-500 nog steeds hun geld verdienen in de fossiele indusrtrie en feitelijk met hen in bed liggen

https://www.youtube.com/watch?v=gRlVnwQriIQ

https://www.youtube.com/watch?v=TwackF83vqs

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2548  BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2020 7:45 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19990
Berichten: Intopic
Citaat:
‘Verduurzamen van de eigen woning is nu niet rendabel’
Het verduurzamen van woningen is zonder extra subsidies niet rendabel voor huizenbezitters. Dat stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een nieuw rapport.

Het verduurzamen van woningen vergt van de meeste huishoudens een te grote investering, stelt het PBL. Er gaan vaak jaren overheen voordat de besparingen die groene maatregelen als een warmtepomp, zonnepanelen en het afsluiten van gas opleveren zich uitbetalen. Daardoor is het meestal niet mogelijk duurzame maatregelen te nemen zonder dat de woonlasten omhoog gaan.

Een huishouden dat zijn energielabel bijvoorbeeld wil opkrikken van D naar energieneutraal is daar gemiddeld 35.000 voor kwijt, berekende het PBL. Dat levert maandelijks een besparing van 50 euro op aan woonlasten, maar het duurt langer dan dertig jaar voordat de hele investering is terugverdiend.

Als er geen aanvullend beleid komt, zal de bijdrage die woningbezitters leveren aan het behalen van de doelen in het klimaatakkoord flink lager zijn dan die waar de overheid nu rekening mee houdt, stelt het PBL. In het Klimaatakkoord staat dat alle woningen in Nederland in 2050 energieneutraal moeten zijn.


https://www.ad.nl/wonen/verduurzamen-va ... ~ae4017db/

Ik moet altijd lachen om dit soort berichten.Zonder subsidie (lees: zonder belastingverhoging) wordt e verduurzaming niet rendabel :luidlachen:
En het laat zien dat PBL weer halfbakken werk levert, want kost verduurzaming van ene woning met G-label. waarvan er een hele hoop in Nederland staan

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2549  BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2020 6:50 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 4821
Berichten: Intopic
Cees Stolk en ik pinken een traantje weg en de shit van je afschrijven lucht op....

Opinie: Kernenergie? Ja, alsjeblieft!
https://www.dvhn.nl/meningen/Opinie/Ker ... 44284.html

Na de aardbevingen krijgt Groningen nu de ellende van de zogenaamde groene energie over zich heen: torenhoge windmolens en voetbalvelden vol zonnepanelen. Alleen kernenergie kan het landschap nog redden.

Ik ben bekeerd. Niet terug naar de moederkerk of overgestapt op het salafisme of de Pinkstergemeente. Nee, ik ben bekeerd tot kernenergie en dat voelt best ongemakkelijk. Het is de enige mogelijkheid om het weidse Groninger landschap te redden van de ondergang. Het is een keuze uit wanhoop.

Nee, bedankt!

Op zondag 2 juni 1979 liep ik met vrouw en kinderen in een lange mars over de heuvelrug van Gasselte. Een sliert anti-atoom activisten trok over de Hondsrug. Wij protesteerden tegen het plan om kernafval te dumpen in zoutkoepels in het Noorden. We waren met tienduizenden. Op mijn auto, een tweedehandse Renault 4, plakte ik de geel/rode sticker ‘Kernenergie? Nee, bedankt!’ En op mijn trui droeg ik het pacifistisch speldje. In die jaren stemde ik steevast PSP, meer om de P dan om de S. In november 1990 is die partij met PPR en CPN opgegaan in GroenLinks, een conglomeraat waar ik tegenwoordig weinig mee heb. In mijn hart voel ik me meer een anarcho-liberaal, een eigen variant op de vrijdenkerij.

Industrielandschap

GroenLinks is een stadse partij geworden die het platteland wil volstoppen met zonnepanelen en windmolens en zo de weidsheid van Groningen om zeep helpt. Over tien jaar, als mijn kleinkinderen hun jeugd zijn ontgroeid, vrees ik dat zij wonen in een land vol asfalt, Vinex-wijken, kolossale distributiehallen, zonneweiden en windmolens. Eén industrielandschap waar groen een schaars goed is en links is uitgedoofd omdat dan bij iedereen de schellen van de ogen zijn gevallen. Maar dan is er geen weg terug meer. Dan is ons land één woestenij van wangedrochten.

Kolossen

De nu in aanbouw zijnde windmolens van 200 meter hoog nabij Scheemda en Meeden domineren al van verre de skyline en trekken de aandacht naar zich toe. Binnenkort zullen ten zuiden van Delfzijl eveneens 16 van dergelijke monsters de belevingswereld van de Oldambtsters ernstig verstoren. Honderden hectares van die wild draaiende kolossen in het landschap geven de mens een beklemmend gevoel. Een horrorscenario dreigt voor wie nog van Groningen houdt.

Ellende

Volgens GroenLinks en zeker de Groningse gedeputeerde Nienke Homan moet Groningen dé energieprovincie van ons land worden. Groningers worden nu opgezadeld met torenhoge monsters van aluminium. Na de ellende van de aardbevingen, nu de ellende van de zogenaamde groene energie. En wat doet de Groninger? Die accepteert alles gelaten en als iemand protesteert en onheus beschuldigd wordt van asbestdumping, zoals Jan Nieboer, wordt hij als een ’Ridouan Taghi’ crimineel opgesloten. Fijn, zo’n overheid!

In een blind geloof om Groningen energieneutraal te maken spant GroenLinks samen met het Groot Kapitaal. De as van CPN-voorman Fré Meis schudt in zijn urn. Je hoort hem in het ondermaanse grommen en de vuist heffen …

1400 voetbalvelden

In de krant van 13 augustus reppen de verslaggevers Johan de Veer en Tammo Beishuizen van plannen voor 700 hectare (1400 voetbalvelden) aan zonneparken bovenop de vele hectares aan windmolens die er al zijn en die er nog bijkomen. Projectontwikkelaars storten zich als aasgieren op de weidse polders in Groningen en GroenLinks zet de deur wagenwijd voor hen open om de subsidie gretig binnen te slurpen.

Subsidie

Want wie profiteert van de opbrengsten, ondanks het gepruttel van wethouders dat dorpen moeten meeprofiteren? Precies, het Groot Kapitaal! De Noordelijke Rekenkamer concludeerde in maart j.l. dat luttele procenten van de winst bij de regio komen. De energiereuzen vangen subsidie, bedrijven als Microsoft en Google slurpen alle groene energie op met belastingvoordeeltjes en presenteren de burger de energierekening, zo’n 20 euro per maand. Van de bewoners profiteren alleen de boeren die molens op hun land laten plaatsen.

Overbevolking

Natuurlijk moeten wij naar een duurzame wereld voor het nageslacht. Maar duurzaamheid zit ‘m niet alleen in windparken en zonneweiden. Doe iets, wat niemand nog hardop durft te zeggen, aan de overbevolking van de planeet. Die barst straks uit zijn voegen. Al zet je de aarde vol groene energie, al die monden zullen gevoed moeten worden en daar kan geen windmolen en zonnepaneel tegenop.

Bouw dus in de Eemshaven een kerncentrale om het CO2 probleem op te lossen, de energievoorziening op peil te houden en het al verrommelde landschap te sparen. De Finnen zijn al vergevorderd met hun opslag van hoog radioactief afval op het eiland Olkiluoto. In stabiele rotsformaties kan het volgens de geologen wel vijf ijstijden veilig opgeborgen worden.

Nogmaals, de keuze voor een kerncentrale voor mij is niet reuze, maar het is de enige manier om het Groninger landschap van de ondergang te redden en het platteland zijn waardigheid weer terug te geven.


Cees Stolk is oud-journalist en schrijver


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2550  BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2020 7:03 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 8272
Berichten: Intopic
Het voorstel van Cees Stolk duurt te lang.

Als kernenergie echt een oplossing is voor iets. dan had men daar in 1995 mee moeten beginnen. Maarja.. Harrisburg, Sellafield, Tsjernobyl.. de reactie was toen: er is ons iets beloofd, d.w.z. dat in een kerncentrale één keer in de 250 jaar een meltdown zou optreden.. en nu hebben wein 50 jaar kernenergie al drie keer grootschalige ongelukken gehad, met dodelijke gevolgen. In 2000 waren de kaarten geschud, Duitsland ging afbouwen, Nederland zou niets meer bijbouwen. Toen kwam in 2011 Fukushima eroverheen.. weinig mensen pleiten nu nog voor kernenergie, omdat de verzekeringspremie onbetaalbaar is geworden. Atoomstroom is te duur.

Gewoon nuttig inzetten.. landbouwgrond van pensionado's en onwillige opvolgers van de boer gewoon uitkopen, wind en zon erop. Prima voor nu, tot de kernfusie klaar is.

_________________
When you see there is something not right, you have to do something about it
rep. John Lewis 1940-2020


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2551  BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2020 7:07 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 07, 2012 10:05 am
Berichten: 3638
Berichten: Intopic
Einstein schreef:
Het voorstel van Cees Stolk duurt te lang.

Als kernenergie echt een oplossing is voor iets. dan had men daar in 1995 mee moeten beginnen. Maarja.. Harrisburg, Sellafield, Tsjernobyl.. de reactie was toen: er is ons iets beloofd, d.w.z. dat in een kerncentrale één keer in de 250 jaar een meltdown zou optreden.. en nu hebben wein 50 jaar kernenergie al drie keer grootschalige ongelukken gehad, met dodelijke gevolgen. In 2000 waren de kaarten geschud, Duitsland ging afbouwen, Nederland zou niets meer bijbouwen. Toen kwam in 2011 Fukushima eroverheen.. weinig mensen pleiten nu nog voor kernenergie, omdat de verzekeringspremie onbetaalbaar is geworden. Atoomstroom is te duur.

Gewoon nuttig inzetten.. landbouwgrond van pensionado's en onwillige opvolgers van de boer gewoon uitkopen, wind en zon erop. Prima voor nu, tot de kernfusie klaar is.


Moet er niet aan denken, dat onze hele groene ruimte verwordt tot velden vol met zonnepanelen en honderden van die spuuglelijke windmolens. Vermom die laatste dan in ieder geval als traditionele molens, hebben de toeristen er ook nog iets aan...


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2552  BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2020 7:51 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10818
Berichten: Intopic
Einstein schreef:
Het voorstel van Cees Stolk duurt te lang....


Ik pleit hier al jaaaren voor, net zo goed als ik al jaren wijs op de overbevolking. Maar steeds zijn er weer van die figuren zoals jij met allerlei bezwaren en gesputter om de boel te vertragen, om dan nu weer te gaan roepen dat het te laat is.... :wacko:

Hoe eerder we ermee beginnen, hoe beter. Zo lang de wereldbevolking blijft groeien, groeit dit probleem. Bovendien is het een opstap naar nieuwe technologieen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2553  BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2020 7:52 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 8272
Berichten: Intopic
PeterJKH schreef:
Moet er niet aan denken, dat onze hele groene ruimte verwordt tot velden vol met zonnepanelen en honderden van die spuuglelijke windmolens. Vermom die laatste dan in ieder geval als traditionele molens, hebben de toeristen er ook nog iets aan...

Nieuw bouwen van de klassieke vorm lijkt me wat kitcherig (en te duur) maar je kunt wel klassieke molens ombouwen voor windenergie..

(Cobouw)

_________________
When you see there is something not right, you have to do something about it
rep. John Lewis 1940-2020


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2554  BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2020 7:58 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma dec 17, 2012 12:38 am
Berichten: 8272
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Einstein schreef:
Het voorstel van Cees Stolk duurt te lang....


Ik pleit hier al jaaaren voor, net zo goed als ik al jaren wijs op de overbevolking. Maar steeds zijn er weer van die figuren zoals jij met allerlei bezwaren en gesputter om de boel te vertragen, om dan nu weer te gaan roepen dat het te laat is.... :wacko:

Het is niet veilig. Betaalt de consument de verzekeringspremie ?

Citaat:
Hoe eerder we ermee beginnen, hoe beter. Zo lang de wereldbevolking blijft groeien, groeit dit probleem. Bovendien is het een opstap naar nieuwe technologieen.

Je voert een achterhoedegevecht. Ik herinner alleen maar aan de risico's die bewezen te groot zijn gebleken. Het verwondert mij niks dat ze de afgelopen 25 jaar nauwelijks zijn gebouwd. Niemand wil een Tsjernobyl op zijn grondgebied. Je onderschat de complexiteit. Een kerncentrale van enige omvang kost 3 miljard en je bent 15 jaar verder, voordat ie kan testdraaien. Dan duurt het vervolgens nog een aantal jaar voordat ie echt produceert.. tegen die tijd mogen we hopen dat Tokamak draait, anders krijgen we na 2035 een probleem met energie. Vandaar dat men op dit moment nog even voor duurzame capaciteit gaat. Dat is geen gesputter, dat is gewoon een rationele analyse.

_________________
When you see there is something not right, you have to do something about it
rep. John Lewis 1940-2020


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2555  BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2020 8:22 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10818
Berichten: Intopic
Einstein schreef:
HvR schreef:
Einstein schreef:
Het voorstel van Cees Stolk duurt te lang....


Ik pleit hier al jaaaren voor, net zo goed als ik al jaren wijs op de overbevolking. Maar steeds zijn er weer van die figuren zoals jij met allerlei bezwaren en gesputter om de boel te vertragen, om dan nu weer te gaan roepen dat het te laat is.... :wacko:

Het is niet veilig. Betaalt de consument de verzekeringspremie ?

Citaat:
Hoe eerder we ermee beginnen, hoe beter. Zo lang de wereldbevolking blijft groeien, groeit dit probleem. Bovendien is het een opstap naar nieuwe technologieen.

Je voert een achterhoedegevecht. Ik herinner alleen maar aan de risico's die bewezen te groot zijn gebleken. Het verwondert mij niks dat ze de afgelopen 25 jaar nauwelijks zijn gebouwd. Niemand wil een Tsjernobyl op zijn grondgebied. Je onderschat de complexiteit. Een kerncentrale van enige omvang kost 3 miljard en je bent 15 jaar verder, voordat ie kan testdraaien. Dan duurt het vervolgens nog een aantal jaar voordat ie echt produceert.. tegen die tijd mogen we hopen dat Tokamak draait, anders krijgen we na 2035 een probleem met energie. Vandaar dat men op dit moment nog even voor duurzame capaciteit gaat. Dat is geen gesputter, dat is gewoon een rationele analyse.


Ga dat nog eens proberen uit te leggen aan EDF.... :rolleyes:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2556  BerichtGeplaatst: ma aug 24, 2020 10:01 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19990
Berichten: Intopic
Einstein schreef:
Het voorstel van Cees Stolk duurt te lang.

Als kernenergie echt een oplossing is voor iets. dan had men daar in 1995 mee moeten beginnen. Maarja.. Harrisburg, Sellafield, Tsjernobyl.. de reactie was toen: er is ons iets beloofd, d.w.z. dat in een kerncentrale één keer in de 250 jaar een meltdown zou optreden.. en nu hebben wein 50 jaar kernenergie al drie keer grootschalige ongelukken gehad, met dodelijke gevolgen. In 2000 waren de kaarten geschud, Duitsland ging afbouwen, Nederland zou niets meer bijbouwen. Toen kwam in 2011 Fukushima eroverheen.. weinig mensen pleiten nu nog voor kernenergie, omdat de verzekeringspremie onbetaalbaar is geworden. Atoomstroom is te duur.

Gewoon nuttig inzetten.. landbouwgrond van pensionado's en onwillige opvolgers van de boer gewoon uitkopen, wind en zon erop. Prima voor nu, tot de kernfusie klaar is.
Harris burg kun je niet vergelijken met Tsjernobuyl want compleet ander reactortype waarvan de kern onstabiel kan raken bij snelle vermogensafname of t-toename. Sellafield is een opwerkingsfabriek. Bedenk wel dat bij de winning van fossiele brandstoffen veel en veel meer doden vallen .Fukushima was niet bestand tegen tsunami's want stond te dicht aan zee. Min grootste bezwaar is dat het verschrikkelijk duur is en niet winstgevend. Dan maas gas of kolencentrales i.pv. die domme biomassacentrales. En de wieken die veel windmolens nu hebben kunnen niet hergebruik worden.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2557  BerichtGeplaatst: wo aug 26, 2020 8:35 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19990
Berichten: Intopic
https://nos.nl/artikel/2345448-weer-mee ... wonen.html

Schiet niet erg op met die verduurzaming van woningen. :luidlachen:

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2558  BerichtGeplaatst: di sep 01, 2020 11:54 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19990
Berichten: Intopic
Ah, weer een onzinstudie (lees: misleiding) van de TU Eindhoven elektrische auto kan langer mee. Dat de elektromotor lang mee kan gaan klopt want weinig bewegende onderdelen, maar dat kan de een dieselmotor ook. De carrosserie is toch echt een ander verhaal. En dan zwijg ik over de accu's

Citaat:
De CO2 komt immers niet uit de uitlaat van een auto, maar wel uit de schoorsteen van de fabriek en een kolen- of gascentrale. Maar, zeggen de onderzoekers in Eindhoven, zelfs al wordt nog steeds van dit soort fossiele energiebronnen gebruikgemaakt, dan nog zijn elektrische auto's verhoudingsgewijs schoner.
leugen, Stel je voor dat iedereen elektrisch gaat rijden, wat denk wat dat voor invloed heeft het klimaat? Met eindmolens en zonnepanelen red je het niet .


Citaat:
"Maar het einddoel is elektrisch rijden in een energiesysteem met overwegend duurzame elektriciteit. Dit zal leiden tot elektrische voertuigen die minstens tien keer minder CO2 uitstoten dan auto's die rijden op benzine, diesel of aardgas", zegt Auke Hoekstra, mede-auteur van het rapport. "En een Tesla Model 3 stoot op dit moment al 65 procent minder CO2 uit dan een Mercedes C-Klasse."
Gelul, technisch onmogelijk.

Citaat:
Bij kleinere auto's is de situatie vergelijkbaar. De onderzoekers vergeleken een elektrische Golf van Volkswagen met een Toyota Prius. De eerste stoot 78 gram CO2 uit per kilometer, en dat is 54 procent minder dan een Toyota Prius met 168 gram. Als de eGolf 28.000 kilometer heeft gereden, is de CO2 die vrijkwam bij de productie van de batterij weer ingelopen.
Kan technisch niet eens.Daar zou een elektrische auto uitstoot vrije moeten zijn en dat klopt dus ook al niet.

https://nos.nl/artikel/2346236-nieuwe-s ... nebroertje.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2559  BerichtGeplaatst: za sep 05, 2020 9:50 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19990
Berichten: Intopic
Windparken op zee kosten (te) veel en leveren steeds minder op
Vanmiddag sluit inschrijving voor een windpark voor de kust van Egmond. Probleem: er valt amper meer iets te verdienen met windmolens op de Noordzee, behalve als de industrie massaal gaat elektrificeren. Wie durft nog?

Gerard Reijn29 april 2020, 21:22

Windpark Eneco Luchterduinen ligt 23 km uit de kust tussen Noordwijk en Zandvoort. Voor deze locatie is gekozen omdat het windpark op de meeste dagen niet zichtbaar zal zijn vanaf de kust, maar wel profiteert van de hogere en meer constante windsnelheden op zee.Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
Tot 2016 moest het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor elk windpark op de Noordzee royaal de buidel trekken. Met flinke subsidies moesten de exploitatietekorten worden goedgemaakt. Het was de tijd dat premier Rutte online schreef dat ‘windmolens niet draaien op wind maar op subsidie’.

Sindsdien is de hoeveelheid benodigde subsidie tot nagenoeg nul gedaald. Twee grote windparken die in 2009 werden gegund, Gemini en Luchterduinen, kosten de overheid nog (maximaal) 18 cent voor elk geproduceerd kilowattuur. In 2016 bleek 5,45 cent al genoeg, daarna kon het zelfs zonder subsidie, en kreeg de overheid zelfs geld toe.

Voor de vijf windparken voor de Zeeuwse en Hollandse kust had de overheid zes jaar geleden al 19 miljard euro aan subsidie ingecalculeerd. Maar bij elk park bleek het met veel minder subsidie te kunnen. De NVDE, de vereniging voor duurzame energie, schat dat de operatie niet 19 miljard maar 2,5 miljard gaat kosten.

Koffiedik kijken
Maar de kansen keren. Waar al geruime tijd voor wordt gewaarschuwd, lijkt dankzij covid-19 plotseling realiteit: er valt niets meer te verdienen met windstroom van de Noordzee. Vanmiddag sluit de inschrijving voor een windpark voor de kust van Egmond, en dan zal blijken of de daling van de prijzen blijft doorgaan. Er zijn aanwijzingen genoeg dat dat niet het geval zal zijn. Een van de belangrijkste kanshebbers doet niet mee: de Zweedse reus Vattenfall, die de twee vorige veilingen wist te winnen. De coronacrisis deed voor Vattenfall de deur dicht. ‘De onzekerheid is ons te groot’, zegt de woordvoerder. ‘Heel veel bedrijven en winkels zijn dicht, en fabrieken draaien niet op volle toeren. Hoe lang gaat dat duren? En hoe hard worden verschillende sectoren geraakt? Het is koffiedik kijken om te voorspellen hoe de prijzen voor elektriciteit zich zullen ontwikkelen.’

En dan is er nog een onzekerheid: kan het park wel op tijd gebouwd worden? De Vattenfall-woordvoerder: ‘We weten niet of er bedrijven failliet gaan door deze coronasituatie. Dat zijn allemaal onzekerheden waardoor wij hebben gezegd: onder deze omstandigheden bieden we niet mee. De veiling zou minstens met een half jaar moeten worden uitgesteld, wat ons betreft.’

Onzekerheden te over, maar er is ook één zekerheid: de stroomprijzen zijn laag en zullen dat voorlopig blijven. Door het afgenomen stroomgebruik en door de overvloed aan zonnestroom van de afgelopen weken kwam het zelfs regelmatig voor dat de stroomprijs negatief was. Soms zelfs – dat kwam in Nederland niet eerder voor – over hele dagen.

Vattenfall doet niet mee, maar er zijn partijen die wel zullen bieden. Woensdag maakte het Deense Ørsted bekend een bieding in te dienen. En het FD denkt dat Eneco en Shell, samen of elk apart, ook zullen bieden: zij hebben elk nieuwe bv’s opgericht waarvan de naam dat doet vermoeden.

Maar dat het verdienmodel moeizamer wordt, is duidelijk. Toch moet er het komende decennium elk jaar één terawatt aan vermogen worden bijgebouwd: een windpark groter dan de parken die we nu kennen. Twee maanden geleden publiceerde onderzoeksbureau Afry een rapport (besteld door het ministerie van Economische Zaken en Klimaat) met een duidelijke waarschuwing: die windparken op de Noordzee zijn nu al een marginale business, maar dat wordt in de nabije toekomst mogelijk nog een stuk slechter. Als de stroomprijs maar ietsje meer daalt dan verwacht, als de investeerders maar ietsje terughoudender worden met investeringen in deze branche, dan gaat het zonder subsidie niet meer lukken om genoeg windmolens op zee te krijgen. En in Afry’s rapport komt het woord corona nog niet eens voor.

CO2-heffing
Ook Olof van der Gaag van de organisatie voor duurzame energie NVDE vindt de veiling van vandaag ‘spannend’. ‘Elk windpark erbij zal de opbrengst van alle andere drukken. Want als er wind staat, gaan al die molens tegelijk draaien.’ Al die windstroom komt dan tegelijk en zal de stroomprijs drukken. Soms tot nul, soms zelfs tot daaronder. Wat investeerders in windparken ook niet happiger maakt, is dat de prijs van uitstootrechten voor CO2 flink is gedaald, en dat de Nederlandse regering zijn aangekondigde CO2-heffing heeft uitgesteld. Want voor windmolens geldt: hoe duurder CO2 en hoe moeilijker de concurrentie van kolen- en gascentrales het krijgt, des te beter het is.

Toch kunnen de windparken nog wel rendabel worden, maar dan moet de vraag naar stroom omhoog. Dat gebeurt al. Huishoudens worden toegerust met stroomvretende warmtepompen, auto’s gaan aan het snoer. Maar vooral de industrie zou het verschil moeten maken. Gasboilers en -ovens moeten worden vervangen door elektrische. Die dan idealiter moeten draaien als er stroom zat is, en kalm aan moeten doen als er schaarste is.

Nu nog deinzen bedrijven terug voor die investeringen, maar vanaf het najaar kunnen fabrikanten daarvoor subsidie krijgen (met de zogenaamde SDE++-regeling). Van der Gaag van de NVDE verwacht er veel van. ‘In Nederland gebruiken we nu 120 terawattuur stroom per jaar. Als de industrie echt gaat elektrificeren, komt daar per jaar zo een paar terawattuur bij.’ En dan kan de stroom van de Noordzee weer geld opleveren.


https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2560  BerichtGeplaatst: za sep 05, 2020 1:58 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19990
Berichten: Intopic
Asfalt levert op hete dagen fijnstof op, veel meer dan wat auto's veroorzaken .

https://news.yale.edu/2020/09/02/asphal ... sunny-days

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2612 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Biertje, Bing [Bot], Google [Bot], Hume, Majestic-12 [Bot], PeterJKH en 47 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling