Het is nu wo jul 15, 2020 1:44 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2529 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113 ... 127  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#2181  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 10:38 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 55692
Berichten: Intopic
Ik ben helemaal niet zo'n voorstander van kernenergie.
Maar dat kernenergie zoveel duurder zou zijn dan fossiele industrie is natuurlijk niet waar.
Nu gaan er ook ieder jaar miljarden subsidie naar energiebedrijven voor het in stand houden van fossiele centrales en de aansluiting op het net. Ik dacht iets van 4 miljard per jaar.
En dan heb ik het nog niet eens over de subsidie van 11,4 miljard voor de stook van bomen in zogenoemde biomassacentrales.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2182  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 3:23 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19298
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Ik ben helemaal niet zo'n voorstander van kernenergie.
Maar dat kernenergie zoveel duurder zou zijn dan fossiele industrie is natuurlijk niet waar.
Nu gaan er ook ieder jaar miljarden subsidie naar energiebedrijven voor het in stand houden van fossiele centrales en de aansluiting op het net. Ik dacht iets van 4 miljard per jaar.
En dan heb ik het nog niet eens over de subsidie van 11,4 miljard voor de stook van bomen in zogenoemde biomassacentrales.
Kernenergie maken geen winst tenzij je gaat leven met energiekrapte. Dan heb je de poppen aan het dansen want raad eens wie de rekening betaalt? Den ook aan de opslagkosten die je betaalt voor kernafval, een definitieve plek is nog niet eens aangewezen.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2183  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 3:28 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 55692
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Raya schreef:
Ik ben helemaal niet zo'n voorstander van kernenergie.
Maar dat kernenergie zoveel duurder zou zijn dan fossiele industrie is natuurlijk niet waar.
Nu gaan er ook ieder jaar miljarden subsidie naar energiebedrijven voor het in stand houden van fossiele centrales en de aansluiting op het net. Ik dacht iets van 4 miljard per jaar.
En dan heb ik het nog niet eens over de subsidie van 11,4 miljard voor de stook van bomen in zogenoemde biomassacentrales.
Kernenergie maken geen winst tenzij je gaat leven met energiekrapte. Dan heb je de poppen aan het dansen want raad eens wie de rekening betaalt? Den ook aan de opslagkosten die je betaalt voor kernafval, een definitieve plek is nog niet eens aangewezen.


Onze huidige stroomvoorziening wordt ook fors gesubdidieerd, dat is wat ik stel. En als je die subsidies daar weghaalt en inzet voor kernenergie, hoeft de stroomrekening helemaal niet omhoog.

Ik schreef ook dat ik helemaal niet zo'n voorstander ben van kernenergie.
We kunnen echter ook niet blijven stoken met kolen en olie. Zeker niet als de energiebehoefte sterk gaat groeien. Steeds meer wordt elektrisch, zowel in huis als daarbuiten, ook op de weg. Er zullen toch keuzes moeten worden gemaakt.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2184  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 4:19 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19298
Berichten: Intopic
Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:
Ik ben helemaal niet zo'n voorstander van kernenergie.
Maar dat kernenergie zoveel duurder zou zijn dan fossiele industrie is natuurlijk niet waar.
Nu gaan er ook ieder jaar miljarden subsidie naar energiebedrijven voor het in stand houden van fossiele centrales en de aansluiting op het net. Ik dacht iets van 4 miljard per jaar.
En dan heb ik het nog niet eens over de subsidie van 11,4 miljard voor de stook van bomen in zogenoemde biomassacentrales.
Kernenergie maken geen winst tenzij je gaat leven met energiekrapte. Dan heb je de poppen aan het dansen want raad eens wie de rekening betaalt? Den ook aan de opslagkosten die je betaalt voor kernafval, een definitieve plek is nog niet eens aangewezen.


Onze huidige stroomvoorziening wordt ook fors gesubdidieerd, dat is wat ik stel. En als je die subsidies daar weghaalt en inzet voor kernenergie, hoeft de stroomrekening helemaal niet omhoog.

Ik schreef ook dat ik helemaal niet zo'n voorstander ben van kernenergie.
We kunnen echter ook niet blijven stoken met kolen en olie. Zeker niet als de energiebehoefte sterk gaat groeien. Steeds meer wordt elektrisch, zowel in huis als daarbuiten, ook op de weg. Er zullen toch keuzes moeten worden gemaakt.
Als we steeds minder gas en steeds meer elektriciteit gaan gebruiken zul toch elektricieitscentrale nodig hebben, alles doen met windmolens en zonnepanelen onzin van GL. En juist daarom krijg je méér CO2 uitstoot en mogelijk een brownout als mensen ongepland van het gas afstappen. Daarom is het ophogen van de gasprijs geldklopperij.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2185  BerichtGeplaatst: wo feb 12, 2020 5:37 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 55692
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Raya schreef:
Biertje schreef:
Kernenergie maken geen winst tenzij je gaat leven met energiekrapte. Dan heb je de poppen aan het dansen want raad eens wie de rekening betaalt? Den ook aan de opslagkosten die je betaalt voor kernafval, een definitieve plek is nog niet eens aangewezen.


Onze huidige stroomvoorziening wordt ook fors gesubdidieerd, dat is wat ik stel. En als je die subsidies daar weghaalt en inzet voor kernenergie, hoeft de stroomrekening helemaal niet omhoog.

Ik schreef ook dat ik helemaal niet zo'n voorstander ben van kernenergie.
We kunnen echter ook niet blijven stoken met kolen en olie. Zeker niet als de energiebehoefte sterk gaat groeien. Steeds meer wordt elektrisch, zowel in huis als daarbuiten, ook op de weg. Er zullen toch keuzes moeten worden gemaakt.
Als we steeds minder gas en steeds meer elektriciteit gaan gebruiken zul toch elektricieitscentrale nodig hebben, alles doen met windmolens en zonnepanelen onzin van GL. En juist daarom krijg je méér CO2 uitstoot en mogelijk een brownout als mensen ongepland van het gas afstappen. Daarom is het ophogen van de gasprijs geldklopperij.


Van het gas af, is inderdaad idioot. Het is het weggooien van schoen met zolen om deze te vervangen door schoenen zonder zolen.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2186  BerichtGeplaatst: do feb 13, 2020 9:46 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr nov 20, 2015 5:26 pm
Berichten: 7729
Berichten: Intopic
Forse rekenfout in klimaatplan: hogere kosten voor huiseigenaren

Huiseigenaren en woningcorporaties zijn fors meer geld kwijt om huizen te vergroenen dan het kabinet tot nu toe heeft voorgespiegeld. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) geeft toe dat de kosten te laag zijn ingeschat. ,,Het gaat om grote bedragen.’’

Zo voorspelbaar. Zo dom. Zo corrupt. Wanneer kunnen we Rutte en z'n bende nou eens wegstemmen?


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2187  BerichtGeplaatst: do feb 13, 2020 10:17 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 4739
Berichten: Intopic
Als burger weet je bijna niet meer waar je op moet stemmen door veel onkunde in de Tweede Kamer. Wat is er werkelijk aan de hand, het eerlijke verhaal?


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2188  BerichtGeplaatst: do feb 13, 2020 12:27 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 55692
Berichten: Intopic
Die domheid zit niet in de kennis welke beschikbaar is. Tal van deskundigen dragen kennis, kunde en wetenschap aan.

De domheid zit in de religie van een aantal ideologieën. De vereiste om blind de politieke voorganger te volgen, ja en amen te zeggen op zijn preken, niet zelden opgesteld in achterkamertjes met lobby-engelen van goden die onbekend moeten blijven.

Als politicus zelf nadenken en eerlijk afwegen, is in veel partijen strikt verboden.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2189  BerichtGeplaatst: do feb 13, 2020 2:02 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 4739
Berichten: Intopic
Het gaat om goed rekenen. Uit het artikel van baedeker:

Feiten
Opvallend is dat de voorzitter van het Klimaatberaad - VVD-coryfee Ed Nijpels - opriep om de doorrekeningen van de planbureaus als feiten te gebruiken. ,,Vanuit dit huis moeten de juiste verhalen worden verteld over de kosten van het klimaatbeleid’’, zei Nijpels vorig jaar in de Tweede Kamer.



Waarom niet het rekenen overlaten aan het CBS en de Rekenkamer? Van het bovenstaande krijg je toch het schaamrood op de kaken?


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2190  BerichtGeplaatst: do feb 13, 2020 2:05 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19298
Berichten: Intopic
Lies schreef:
Het gaat om goed rekenen. Uit het artikel van baedeker:

Feiten
Opvallend is dat de voorzitter van het Klimaatberaad - VVD-coryfee Ed Nijpels - opriep om de doorrekeningen van de planbureaus als feiten te gebruiken. ,,Vanuit dit huis moeten de juiste verhalen worden verteld over de kosten van het klimaatbeleid’’, zei Nijpels vorig jaar in de Tweede Kamer.



Waarom niet het rekenen overlaten aan het CBS en de Rekenkamer? Van het bovenstaande krijg je toch het schaamrood op de kaken?
Waarom zou het PBl het schaamrood op de kaken krijgen? Ze halen gewoon hun schouders op: volgende keer beter. Dus de volgende keer zitten ze er niet 50% ernaast maar 49,9%. Aldoende leert men

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2191  BerichtGeplaatst: do feb 13, 2020 10:24 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 09, 2012 4:18 pm
Berichten: 55692
Berichten: Intopic
Zo hebben ze de BTW niet meegenomen in het rekenverhaal, want dat vloeide weer terug in de samenleving, opperde de woordvoerder van het Planbureau vanochtend op Radio 1. Dus viel dat buiten de berekening, voegde hij er aan toe, en zaten ze er dus maar een heel klein beetje naast.

_________________
“Erst kommt das Fressen, und dann kommt die Moral.”
Bron: Kurt Weill en Bertolt Brecht, Die Dreigroschenoper, 1928.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2192  BerichtGeplaatst: vr feb 14, 2020 1:07 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19298
Berichten: Intopic
Tja, daar had ik al voor gewaarschuw: voor optimaal gebruik van een laadpaal om snel te laden moet het op een aparte infrastructuur worden aangesloten. Die moet dan wel worden aangelegd

https://www.ad.nl/auto/vermogen-elektri ... ~a1878199/

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2193  BerichtGeplaatst: vr feb 14, 2020 10:07 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19298
Berichten: Intopic
Vermogen elektrische laadpalen omlaag, anders stad ‘op zwart’
Het vermogen van laadpalen wordt steeds vaker ingeperkt om stroomstoringen in woonwijken te voorkomen want één elektrische auto slurpt evenveel stroomt als tien huishoudens. Opladen wordt een probleem nu er steeds meer elektrische auto’s komen en ook de verkoop van hybride auto’s weer sterk in de lift zit.

Amsterdam heeft al laadpalen die tussen 18.00 en 21.00 uur minder stroom leveren om te voorkomen dat de stad op zwart gaat. Maar ook buiten de hoofdstad neemt de vraag naar elektriciteit enorm toe door de groeiende populariteit van de elektrische auto. Elaad.nl – een samenwerkingsverband van de netbeheerders – presenteerde deze maand de ‘sociale module’ voor laadpalen. Dat klinkt vriendelijk, maar het houdt gewoon in dat er vanuit de wijktransformator een seintje naar de laadpaal gaat om vermogen terug te schroeven als het net overbelast dreigt te worden.

,Het aantal elektrische auto’s groeit spectaculair en dit is pas het begin’’, aldus Elaad.nl. ,,Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast, met name op plekken waar veel ladende auto’s zijn. Omdat een moderne elektrische auto een piekvermogen heeft dat gelijkstaat aan dat van tien huishoudens, kan het hard gaan. Wanneer in een straat tien auto’s allemaal tegelijk gaan opladen, dan zijn er dus ineens honderd huishoudens extra. Afhankelijk van de lokale situatie kan dan overbelasting ontstaan van het net en daardoor mogelijk een stroomstoring

Vergroten van de netcapaciteit vergt een investering van miljarden euro’s. De straten moeten open om dikkere kabels te leggen. Als de door de overheid gewenste 1,7 miljoen laadpalen in 2030 gerealiseerd moeten zijn dan moeten er per dag vierhonder laadpalen bijkomen. Die zullen vrijwel zeker gebruik moeten maken van ‘smart laden’, ofwel niet altijd voldoende stroom voor het laden van de auto beschikbaar stellen.

,Op de korte termijn is er geen andere oplossing’’, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee. Met prijsdifferentiatie kan ook voorkomen worden dat iedereen tussen 17.00 en 21.00 uur – dan is de vraag naar elektriciteit in de huizen het grootst – wil laden. ,,Maak het opladen dan bijvoorbeeld twee keer zo duur.’’

Automakers proberen juist auto’s te maken die zo snel mogelijk laden, maar als de laadpaal niet meewerkt heeft dat weinig zin. De RAI Vereniging, waarin autofabrikanten en -importeurs zijn verenigd, vreest dat de laadperikelen de verkoop van elektrisch geen goed doen. Steven van Eijck van de RAI: ,,Je krijgt onzekerheid of je accu wel vol is als je na drie uur laden weer vertrekt. Het enthousiasme om elektrisch te gaan rijden wordt er niet beter op. We zijn bang dat dit de sceptici voedt en dat die toch voor een brandstofauto kiezen. Als je een Tesla model X aan een laadpaal met verlaagde vermogen hangt dan duurt het wel een dag voor ie vol is.’’

Een terechte vrees, vindt Van Wee. ,,De kwaliteit van de oplaadinfrastructuur is voor veel mensen een belangrijke factor bij de aanschaf van een elektrische auto.’’

Van het gas
De druk op het elektriciteitsnet wordt komende jaren alleen maar groter. Huizen moeten van het gas af en de verkoop van elektrische auto’s gaat crescendo. Dit jaar worden er volgens de autobranche 50.000 volledig elektrische auto’s gekocht en ook nog eens minimaal 12.500 plug-in hybrides. Die laatste categorie is zeer sterk in opkomst. Autofabrikanten proberen zoveel mogelijk plug-in hybrides te verkopen om de CO2-doelstellingen te halen en die auto’s moeten óók allemaal aan de laadpaal.

Plug-in is terug
De plug-in hybride, een auto met een benzine- én elektromotor – leek morsdood nadat de fiscale voordelen werden geschrapt, maar ze zijn helemaal terug. In 2019 kwamen er 24 nieuwe hybridemodellen op de markt en dit jaar zelfs 32. BMW, dat al acht hybride modellen heeft wil er over drie jaar nog eens dertien introduceren. Het zijn vooral de grote suv’s en andere grote auto’s die de hybride-techniek krijgen. De benzineslurpers dus met een hoge uitstoot. De Volvo XC 90 heeft in de benzinevariant een uitstoot van 165 gram CO2 per kilometer, maar de hybride slechts 52 gram. Ruim onder de nieuwe eis dat in 2022 de gemiddelde uitstoot van de verkochte nieuwe auto's niet meer dan 95 gram mag bedragen. Hybrides hebben een elektrische actieradius van 30 tot 80 kilometer, voldoende voor de meeste ritten.

De verkoop van hybrides zit ook in de lift omdat de aanschafbelasting bpm afhankelijk is van de CO2 uitstoot waardoor de halfgroene auto tegenwoordig zelfs goedkoper kan zijn dan de brandstofversie. Een Mitsubishi Outlander hybride kost bijvoorbeeld 5000 euro minder dan het brandstofmodel.


https://www.ad.nl/auto/vermogen-elektri ... ~a1878199/

Wie denkt elektriciteit te kunnen opwekken zonder conventionele centrales is knettergek. In solar state Californië loopt men al tegen de problemen op als bijvoorbeeld een kerncentrale uitgeschakeld en niet vervangen wordt door een kolen of gascentrale

https://www.youtube.com/watch?v=h5cm7HOAqZY

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2194  BerichtGeplaatst: vr feb 14, 2020 9:22 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10495
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Vermogen elektrische laadpalen omlaag, anders stad ‘op zwart’
Het vermogen van laadpalen wordt steeds vaker ingeperkt om stroomstoringen in woonwijken te voorkomen want één elektrische auto slurpt evenveel stroomt als tien huishoudens. Opladen wordt een probleem nu er steeds meer elektrische auto’s komen en ook de verkoop van hybride auto’s weer sterk in de lift zit.

Amsterdam heeft al laadpalen die tussen 18.00 en 21.00 uur minder stroom leveren om te voorkomen dat de stad op zwart gaat. Maar ook buiten de hoofdstad neemt de vraag naar elektriciteit enorm toe door de groeiende populariteit van de elektrische auto. Elaad.nl – een samenwerkingsverband van de netbeheerders – presenteerde deze maand de ‘sociale module’ voor laadpalen. Dat klinkt vriendelijk, maar het houdt gewoon in dat er vanuit de wijktransformator een seintje naar de laadpaal gaat om vermogen terug te schroeven als het net overbelast dreigt te worden.

,Het aantal elektrische auto’s groeit spectaculair en dit is pas het begin’’, aldus Elaad.nl. ,,Het bestaande stroomnet zal hierdoor steeds zwaarder worden belast, met name op plekken waar veel ladende auto’s zijn. Omdat een moderne elektrische auto een piekvermogen heeft dat gelijkstaat aan dat van tien huishoudens, kan het hard gaan. Wanneer in een straat tien auto’s allemaal tegelijk gaan opladen, dan zijn er dus ineens honderd huishoudens extra. Afhankelijk van de lokale situatie kan dan overbelasting ontstaan van het net en daardoor mogelijk een stroomstoring

Vergroten van de netcapaciteit vergt een investering van miljarden euro’s. De straten moeten open om dikkere kabels te leggen. Als de door de overheid gewenste 1,7 miljoen laadpalen in 2030 gerealiseerd moeten zijn dan moeten er per dag vierhonder laadpalen bijkomen. Die zullen vrijwel zeker gebruik moeten maken van ‘smart laden’, ofwel niet altijd voldoende stroom voor het laden van de auto beschikbaar stellen.

,Op de korte termijn is er geen andere oplossing’’, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee. Met prijsdifferentiatie kan ook voorkomen worden dat iedereen tussen 17.00 en 21.00 uur – dan is de vraag naar elektriciteit in de huizen het grootst – wil laden. ,,Maak het opladen dan bijvoorbeeld twee keer zo duur.’’

Automakers proberen juist auto’s te maken die zo snel mogelijk laden, maar als de laadpaal niet meewerkt heeft dat weinig zin. De RAI Vereniging, waarin autofabrikanten en -importeurs zijn verenigd, vreest dat de laadperikelen de verkoop van elektrisch geen goed doen. Steven van Eijck van de RAI: ,,Je krijgt onzekerheid of je accu wel vol is als je na drie uur laden weer vertrekt. Het enthousiasme om elektrisch te gaan rijden wordt er niet beter op. We zijn bang dat dit de sceptici voedt en dat die toch voor een brandstofauto kiezen. Als je een Tesla model X aan een laadpaal met verlaagde vermogen hangt dan duurt het wel een dag voor ie vol is.’’

Een terechte vrees, vindt Van Wee. ,,De kwaliteit van de oplaadinfrastructuur is voor veel mensen een belangrijke factor bij de aanschaf van een elektrische auto.’’

Van het gas
De druk op het elektriciteitsnet wordt komende jaren alleen maar groter. Huizen moeten van het gas af en de verkoop van elektrische auto’s gaat crescendo. Dit jaar worden er volgens de autobranche 50.000 volledig elektrische auto’s gekocht en ook nog eens minimaal 12.500 plug-in hybrides. Die laatste categorie is zeer sterk in opkomst. Autofabrikanten proberen zoveel mogelijk plug-in hybrides te verkopen om de CO2-doelstellingen te halen en die auto’s moeten óók allemaal aan de laadpaal.

Plug-in is terug
De plug-in hybride, een auto met een benzine- én elektromotor – leek morsdood nadat de fiscale voordelen werden geschrapt, maar ze zijn helemaal terug. In 2019 kwamen er 24 nieuwe hybridemodellen op de markt en dit jaar zelfs 32. BMW, dat al acht hybride modellen heeft wil er over drie jaar nog eens dertien introduceren. Het zijn vooral de grote suv’s en andere grote auto’s die de hybride-techniek krijgen. De benzineslurpers dus met een hoge uitstoot. De Volvo XC 90 heeft in de benzinevariant een uitstoot van 165 gram CO2 per kilometer, maar de hybride slechts 52 gram. Ruim onder de nieuwe eis dat in 2022 de gemiddelde uitstoot van de verkochte nieuwe auto's niet meer dan 95 gram mag bedragen. Hybrides hebben een elektrische actieradius van 30 tot 80 kilometer, voldoende voor de meeste ritten.

De verkoop van hybrides zit ook in de lift omdat de aanschafbelasting bpm afhankelijk is van de CO2 uitstoot waardoor de halfgroene auto tegenwoordig zelfs goedkoper kan zijn dan de brandstofversie. Een Mitsubishi Outlander hybride kost bijvoorbeeld 5000 euro minder dan het brandstofmodel.


https://www.ad.nl/auto/vermogen-elektri ... ~a1878199/

Wie denkt elektriciteit te kunnen opwekken zonder conventionele centrales is knettergek. In solar state Californië loopt men al tegen de problemen op als bijvoorbeeld een kerncentrale uitgeschakeld en niet vervangen wordt door een kolen of gascentrale

https://www.youtube.com/watch?v=h5cm7HOAqZY


Het moet ook andersom zijn....

Gascentrales aanhouden, vieze kolencentrales vervangen door kernenergiecentrales.

En met de tijd die je daarmee koopt, kan men rustig bezien hoe de wereldbevolking en het energieverbruik zich ontwikkelen. Intussen kan men investeren in thoriumcentrales en wat dies meer zij. Er is helemaal geen acuut co2-, stikstof- of pfas-probleem.

Men speldt burgers wat op de mouw om de zakken nog eens verder leeg te schudden....


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2195  BerichtGeplaatst: vr feb 14, 2020 10:40 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19298
Berichten: Intopic
Je ziet één ding over het hoofd, HvR: we gaan meer stroom verbruiken en de opladers voor de auto moeten op een geheel apart netwerk. En dat aanleggen in een stad kost miljarden, mede omdat het ondergronds moet en omdat er nergens tekeningen zijn wat er onder de grond ligt. Ik heb dit verhaal vele keren op Follow The Money en niemand mij serieus nam.

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2196  BerichtGeplaatst: za feb 15, 2020 1:10 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10495
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Je ziet één ding over het hoofd, HvR: we gaan meer stroom verbruiken en de opladers voor de auto moeten op een geheel apart netwerk. En dat aanleggen in een stad kost miljarden, mede omdat het ondergronds moet en omdat er nergens tekeningen zijn wat er onder de grond ligt. Ik heb dit verhaal vele keren op Follow The Money en niemand mij serieus nam.


Misschien omdat het onzin is.... ?

Grote infra-partijen hebben enorm geinvesteerd in GIS-systemen en weten (inmiddels) exact welke pijpen en kabels waar precies liggen.

Bovendien refereer ik in mijn reacties meer aan de (vervuiling door) opwekking dan aan het distributienetwerk.
Juist omdat we steeds meer energie gaan gebruiken. Een probleem tegelijk svp.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2197  BerichtGeplaatst: za feb 15, 2020 9:17 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19298
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Biertje schreef:
Je ziet één ding over het hoofd, HvR: we gaan meer stroom verbruiken en de opladers voor de auto moeten op een geheel apart netwerk. En dat aanleggen in een stad kost miljarden, mede omdat het ondergronds moet en omdat er nergens tekeningen zijn wat er onder de grond ligt. Ik heb dit verhaal vele keren op Follow The Money en niemand mij serieus nam.


Misschien omdat het onzin is.... ?

Grote infra-partijen hebben enorm geinvesteerd in GIS-systemen en weten (inmiddels) exact welke pijpen en kabels waar precies liggen.

Bovendien refereer ik in mijn reacties meer aan de (vervuiling door) opwekking dan aan het distributienetwerk.
Juist omdat we steeds meer energie gaan gebruiken. Een probleem tegelijk svp.
Beste HvR, Amsterdam is één grote bouwput. Moet dan alles wat net weer dicht is weer open om apart stroomnetwerk aan te leggen voor elektrische auto's? Daarnaast is je verhaal onjuist want als het klopt dat alles in kaart is gebracht waarom is er dan zoveel kapot gemaakt tijdens de aanleg van de Noord-Zuidlijn?

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2198  BerichtGeplaatst: za feb 15, 2020 6:56 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 19298
Berichten: Intopic
AH, TNO is aan het speculeren over die 1 biljoen die ze probeert te krijgen voor productie van waterstof. Hoe en waarmee en wat mag het kosten en kan de productie de vraag bijbenen? Ach, dat zien we in 2030 wel weer.

Waterstof maakt inhaalslag, maar ultieme energiebron heeft één nadeel
WETENSCHAPLange tijd was waterstof het buitenbeentje bij de energieproductie. Maar het tij keert, waterstof wordt populair als energiebron in het vervoer, de industrie en in huis.

‘Absoluut. Waterstof maakt een inhaalslag’’, zegt René Peters (foto), directeur Gas Technology bij TNO, de organisatie voor toegepast natuurwetenschappelijk onderzoek in Den Haag. ,,Goed ook dat het internationaal gebeurt. Waterstof heeft een enorme potentie. Het lijkt op aardgas maar dan zonder CO2. Heel schoon dus.’’


Peters durft nog wel een stapje verder te gaan. Er worden veel projecten aangekondigd, alleen al bij TNO lopen er vijftig, maar de opkomst van waterstof gaat daarmee in zijn ogen niet snel genoeg. Waterstof is een energiedrager die de concurrentie met elektriciteit, aardgas, benzine en diesel aankan, aldus Peters. ,,Op voorwaarde dat de productiekosten omlaag gaan. De kosten zetten een rem op de ontwikkeling.’’

Waterstof is geen grondstof, het moet worden geproduceerd en dat kost energie. Ook de installaties om van duurzame energie groene waterstof te maken, zijn nog duur. Die installaties maken gebruik van elektrolyse, splitsing van water met behulp van elektriciteit. ,,Nu kan waterstof de concurrentie niet aan met andere energiebronnen. Het is daarom ontzettend belangrijk om de kosten te reduceren. Als dat lukt, ligt de weg voor waterstof open’’, zegt de specialist van TNO.

Ook zal de politiek moeten aanhaken bij het bedrijfsleven en de wetenschap. ,,Zij loopt achter met wetgeving. We wachten ook nog op de waterstofvisie van de overheid’’, aldus Peters. Daarom is hij blij met de Green Deal van Euro-commissaris Frans Timmermans, het ambitieuze plan om de Europese economie te vergroenen, onder andere met waterstof. ,,Dat zet druk op het Nederlandse beleid. Er komt geld vrij, in totaal 1000 miljard, waarmee grote, grensoverschrijdende programma’s kunnen worden opgestart. Waterstof moet daarin een mooie plek krijgen’’, legt de wetenschapper uit.

Veilig
Volgens Peters is een hoger tempo echter niet zaligmakend. ,,De maatschappij moet het kunnen bijhouden. Je moet laten zien dat het gebruik van waterstof veilig is, dat het te betalen is. Het moet zich manifesteren als een goed alternatief voor aardgas.’’

Het is nu aan het bedrijfsleven en de wetenschap te danken dat Nederland de achterstand op de belangrijkste Europese ‘waterstoflanden’, Duitsland en Groot-Brittannië, inloopt. ,,We hebben het onderwerp veel later opgepakt, maar staan dankzij allerlei mooie initiatieven in Europa op plek 3. Bedrijven, van groot tot klein, zijn heel actief bezig met waterstof.’’ De fabrikant van verwarmingsketels en warmtepompen Remeha heeft zijn eerste proefketel voor waterstof al klaar. Ook andere fabrikanten staan te trappelen om de waterstofketel toe te passen. In eerste instantie gaat het om bijmenging, de toevoeging tot wel 20 procent waterstof aan aardgas. ,,Waterstof laat zich perfect mengen’’, aldus Peters. Maar het uiteindelijke doel is een 100 procent waterstofketel.

Raffinaderijen in Rotterdam gebruiken nu al veel grijze waterstof (zie geel kader), geproduceerd op basis van aardgas. De woningbouw blijft niet achter. De gemeente Hoogeveen krijgt dit jaar zijn eerste waterstofwijk. Zestien huizen krijgen zonnepanelen, lager temperatuurverwarming en buffertanks. Dit eigen energienet heeft een micro-energiecentrale, waar in de zomer het overschot aan zonne-energie wordt omgezet in waterstof. De voorraad kan in de winter weer worden aangewend voor elektriciteit en warmte. Dit proefproject moet het voorbeeld worden voor een miljoen andere huizen.

Het project in Hoogeveen raakt de kern van het grootste probleem met energie, de opslag. ,,Groene elektriciteit van zon en wind laat zich lastig opslaan. Je hebt ook flink verlies over lange afstanden’’, aldus Peters. ,,Waterstof is wel goed op te slaan en dan kun je pieken en dalen in de energiebehoefte prima opvangen. Met stroom is dat veel lastiger. Als het aanbod van zonne- en windenergie en het gebruik van warmtepompen enorm toeneemt, kan het huidige elektriciteitsnet dat niet meer weer verwerken.’’

Groene waterstof

© AD graphics
Peters bezweert de overheid het aardgasnetwerk in Nederland niet af te breken. ,,Dat is een kostbaar bezit. Het is uitermate geschikt om waterstof mee te transporteren. We kunnen het nu al bijmengen met aardgas. Als we het alleen voor waterstof willen gebruiken, zijn de gelaste leidingen al oké, moeten we nog wel alle sluiters, koppelingen, kleppen en compressoren aanpassen en minutieus afdichten want waterstof is het kleinste molecuul, kan daarom snel weglekken.’’

Als groene waterstof het gaat maken, hoe ziet het toekomstplaatje van René Peters er dan uit? ,,Waterstof verovert al een plek in zwaarder vervoer. Over vijf jaar zal een groeiend aantal bussen en vrachtwagens op waterstof rijden met behulp van 20 tankstations.’’

De TNO-specialist ziet ook grote mogelijkheden voor de lucht- en scheepvaart. ,,Dat zijn grote vervuilers, vooral de scheepvaart zou met waterstofgebruik een belangrijke bijdrage geven aan de verbetering van het milieu.’’

Toekomstplaatje
In 2025 zal ook het project in Hoogeveen op verschillende plekken navolging krijgen. ,,Hopelijk heeft de overheid bijmenging van waterstof in het gasnet dan verplicht gesteld. Duitsland toont al aan dat bijmenging met 20 procent geen problemen geeft bij bestaande installaties. Je kunt beginnen met 5 procent, dan 10 tot uiteindelijk 20 procent’’, zo rekent de ‘ambassadeur’ van de waterstof voor.

Het toekomstplaatje wordt nog mooier. Peters: ,,Op de Noordzee wordt gewerkt aan een waterstoffabriek. Op een platform. Die fabriek moet in 2021 gaan draaien. De waterstof gaat met leidingen naar Rotterdam en kan daar, bijgemengd, het aardgasnet in. In 2025 draait ook de eerste groene waterstoffabriek op land.’’

In 2030 moet, als het aan Peters ligt, de ‘waterstofmotor’ in de vijfde versnelling. ,,Dan loopt de capaciteit van het elektriciteitsnet vast en is de kans groot dat waterstof zich heeft bewezen als een veilige, betrouwbare en betaalbare energiebron. Dan loont het om grootschalig groene waterstof te produceren.’’


https://www.ad.nl/auto/waterstof-maakt- ... ~a999f85d/

_________________
De verwende machthebbers vragen uw steun
https://www.youtube.com/watch?v=k8pE0RmmcWk


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2199  BerichtGeplaatst: za feb 15, 2020 9:55 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 10495
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
HvR schreef:
Biertje schreef:
Je ziet één ding over het hoofd, HvR: we gaan meer stroom verbruiken en de opladers voor de auto moeten op een geheel apart netwerk. En dat aanleggen in een stad kost miljarden, mede omdat het ondergronds moet en omdat er nergens tekeningen zijn wat er onder de grond ligt. Ik heb dit verhaal vele keren op Follow The Money en niemand mij serieus nam.


Misschien omdat het onzin is.... ?

Grote infra-partijen hebben enorm geinvesteerd in GIS-systemen en weten (inmiddels) exact welke pijpen en kabels waar precies liggen.

Bovendien refereer ik in mijn reacties meer aan de (vervuiling door) opwekking dan aan het distributienetwerk.
Juist omdat we steeds meer energie gaan gebruiken. Een probleem tegelijk svp.


Beste HvR, Amsterdam is één grote bouwput. Moet dan alles wat net weer dicht is weer open om apart stroomnetwerk aan te leggen voor elektrische auto's? Daarnaast is je verhaal onjuist want als het klopt dat alles in kaart is gebracht waarom is er dan zoveel kapot gemaakt tijdens de aanleg van de Noord-Zuidlijn?


Voor mij zijn electrische auto's sowieso gesubsidieerde flauwekul zolang ze goeddeels met vieze energie uit kolencentrales worden opgeladen.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#2200  BerichtGeplaatst: za feb 15, 2020 10:07 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za feb 01, 2020 1:18 am
Berichten: 107
Berichten: Intopic
HvR schreef:
Voor mij zijn electrische auto's sowieso gesubsidieerde flauwekul zolang ze goeddeels met vieze energie uit kolencentrales worden opgeladen.

Sinds kort wekken wind en zon in Europa meer electriciteit op dan kolencentrales. Het gaat dus de goede kant op.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2529 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113 ... 127  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: animo, Biertje, Einstein en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling