Het is nu vr aug 23, 2019 8:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1690 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 80, 81, 82, 83, 84, 85  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1641  BerichtGeplaatst: do jul 25, 2019 10:43 am 
lid

HvR schreef:
Het eerste effect van deze warmte is dat mensen massaal airco's aanschaffen om zich te wapenen tegen deze hitte.

Het energieverbruik zal weer een fikse stijging laten zien deze maanden....

Als dat massaal gebeurt, kan ons net dat niet aan en krijgen we Venezolaanse toestanden. ;-)

Profiel  

Bericht nummer:#1642  BerichtGeplaatst: do jul 25, 2019 6:53 pm 
lid

Raya schreef:
Het gaat op dit moment in zo'n rap tempo, dat ik mij afvraag of nu helemaal stoppen wel snel genoeg effect zal hebben.
We hebben te maken met een zichzelf versterkend naijl-effect, dat midden vorige eeuw inzette op basis van de verontreiniging van onze aardse leefomgeving daarvoor. Ook als we nu ineens naar nul zouden gaan, zal het nog een poosje duren voor het effect doorwerkt.

Alleen al als ik naar ons eigen Europa kijk, en vooral ons eigen land, stijgen de temperaturen zo hard naar waarden welke wij totaal niet gewend zijn en tegen bestand, dat we het aantal overlijdens toe zullen zien nemen. Vooral onder ouderen. Waarden van 40+ graden celsius, en over enige tijd zelfs mogelijk 50+ graden celsius, zal tot grote schade leiden aan ons milieu, de waterhuishouding, en temperatuurhuishouding van ons eigen lichaam.

Wellicht is de natuur zelf bezig met een herstelprogramme inzake overbevolking van een nare parasiet: de mens.
Vergeet de huizen niet.

Profiel  

Bericht nummer:#1643  BerichtGeplaatst: do jul 25, 2019 7:00 pm 
lid

Ik ben er helemaal voor om zorgvuldig om te gaan met onze leefomgeving en kritisch te zijn op de mate van vervuiling en aantasting.

Tegelijkertijd ben ik tegen hypes als deze week, in de trant van "zie je nu wel, en de zomer van volgend jaar is waarschijnlijk nóg heter en wat een ellende".

We hebben op dit moment te maken met een luchtstroming die door de positie van hoge- en lagedrukgebieden vrije doorgang heeft naar Noord-West-Europa. In Engeland en Ierland echter is het gewoon 22-25 graden met regen. En ook in onze contreien heeft de zomer tot op heden een volkomen normaal verloop gehad: meestal rond de 25 graden, met soms een paar dagen lang een uitschieter. Dat is precies hetzelfde zomerweer als ik in mijn jeugd meemaakte, 40 jaar geleden. En blijkbaar kon het óók in 1944 al 39 graden worden...

Profiel  

Bericht nummer:#1644  BerichtGeplaatst: za jul 27, 2019 6:43 am 
lid

Citaat:
Alle verhalen over recordverkopen van elektrische auto’s ten spijt: de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s is in de eerste helft van 2019 fors gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Nederlanders kopen namelijk het liefst een dikke suv. Milieu-organisaties vinden dat het overheidsbeleid om het wagenpark te vergroenen faalt.
:luidlachen: :luidlachen:

https://www.ad.nl/auto/co2-uitstoot-nie ... a6b3ebc78/

Beste mensen van Groen-links en D66: jullie hebben het zo gemaakt de dat burger voor 99% diegene is die de kas van de overheid vult. De overheid is verslaafd aan BPM en milieubelastingen en zolang er groepen zijn die een dikke portemonnee hebben worden dit soort auto's gekocht en zowel de overheid als de fabrikant vaart er wel bij. En: de EU beslsit welke merken en modellen zijn toegelaten in een land en dus verkocht mogen worden. :yes:

Profiel  

Bericht nummer:#1645  BerichtGeplaatst: zo jul 28, 2019 1:13 pm 
lid

Asfalt slijt harder door elektrische auto

https://www.ad.nl/auto/asfalt-slijt-har ... ~a0e55788/

Profiel  

Bericht nummer:#1646  BerichtGeplaatst: di jul 30, 2019 7:47 am 
lid

Klimaatproblemen door airco's. M.a.w. sluiten van kolencentrales onrealistisch.Samson heeft niet in de gaten dat het energieverbruik zonder airco's ook zal stijgen.

https://www.ad.nl/binnenland/energieslu ... adf0349b0/

Profiel  

Bericht nummer:#1647  BerichtGeplaatst: di jul 30, 2019 8:02 am 
lid

Hie we woningen moeten bouwen weten we na 80 jaar nog niet. Althans, we willen er niets van weten. Om die reden zijn die klimaatmaatregelen weggegooid geld.

https://www.ad.nl/binnenland/van-het-ga ... ~a92cced5/

Profiel  

Bericht nummer:#1648  BerichtGeplaatst: di jul 30, 2019 7:21 pm 
lid

Dat hele airco-gedoe is ook onzin. Voor particulieren: OK, dan is het zomaar 10 dagen per jaar (gemiddeld) dusdanig warm, dat het ook in huis zweten is. Ga je dan écht voor die 10 dagen een airco installeren? Voor bedrijven: zorg gewoon dat er weer ramen open kunnen in de kantoren, dat is veel gezonder dan heel de dag in gerecirculeerde lucht te zitten.

Verder geldt natuurlijk dat mensen steeds minder bereid zijn te accepteren dat het soms warm en soms erg koud kan zijn. En dan willen ze een machine die het "aangenaam" maakt. Ik kan me nog snikhete zomers uit mijn jeugd herinneren en dan leefden we gewoon met die hitte, we speelden gewoon buiten (zonder factor 20 zonnebrand) en we aten gewoon gebakken aardappels met sla. Mijn vader ging gewoon naar zijn werk, in normale werkkleding, en mijn moeder liep in een luchtige katoenen jurk, dus niet alsof ze op de camping was, half bloot met blote voeten in slippers. En we hebben het allemaal overleefd.

Profiel  

Bericht nummer:#1649  BerichtGeplaatst: wo jul 31, 2019 1:23 am 
lid

PeterJKH schreef:
Dat hele airco-gedoe is ook onzin. Voor particulieren: OK, dan is het zomaar 10 dagen per jaar (gemiddeld) dusdanig warm, dat het ook in huis zweten is. Ga je dan écht voor die 10 dagen een airco installeren? Voor bedrijven: zorg gewoon dat er weer ramen open kunnen in de kantoren, dat is veel gezonder dan heel de dag in gerecirculeerde lucht te zitten.

Verder geldt natuurlijk dat mensen steeds minder bereid zijn te accepteren dat het soms warm en soms erg koud kan zijn. En dan willen ze een machine die het "aangenaam" maakt. Ik kan me nog snikhete zomers uit mijn jeugd herinneren en dan leefden we gewoon met die hitte, we speelden gewoon buiten (zonder factor 20 zonnebrand) en we aten gewoon gebakken aardappels met sla. Mijn vader ging gewoon naar zijn werk, in normale werkkleding, en mijn moeder liep in een luchtige katoenen jurk, dus niet alsof ze op de camping was, half bloot met blote voeten in slippers. En we hebben het allemaal overleefd.

Ik schaamde me halfdood voor mijn moeder op badslippers (die ze zo ongeveer 365 dagen per jaar draagt, nog steeds) en mijn vader op z’n slippers met sokken erin.... Neeeeee ! En dan moest ik mee om boodschappen te doen ofzo of de hond uitlaten, met zulke absurd uitziende ouders. Verder waren / zijn ze erg lief gebleken en viel 30 graden toen inderdaad best mee. :)

Profiel  

Bericht nummer:#1650  BerichtGeplaatst: wo jul 31, 2019 9:01 am 
lid

Laat ieder aan zijn voeten dragen wat hij wil, met of zonder sokken. Sandalen en slippers zijn lekker luchtig, zelfs met sokken aan, op momenten weer net niet te koud.

Je kleden zoals je je aangenaam voelt, bij kou wat meer, bij warmte wat minder. Zo min mogelijk verwarmen of koelen middels arico etc, het maakt ons alleen maar duurzamer, zonder bedrog.

Profiel  

Bericht nummer:#1651  BerichtGeplaatst: wo jul 31, 2019 9:06 am 
lid

Alles goed en wel, als je maar niet in birkenstocks gaat lopen.
Er zijn grenzen.

Profiel  

Bericht nummer:#1652  BerichtGeplaatst: wo jul 31, 2019 9:12 am 
lid

Zelf heb ik jarenlang op sandalen gelopen, zonder sokken in de zomer, met sokken in de winter. Mijn zaak. Wie dat niet mooi vind hoeft niet naar mijn voeten te kijken. Heb trouwens toch liever dat mensen mij aankijken.

Sandalen gebruiken minder leer en als ze afgedragen zijn, gooi je dus ook minder weg. Ook al weer puntjes in het voordeel vanr de duurzaamheid.

Profiel  

Bericht nummer:#1653  BerichtGeplaatst: wo jul 31, 2019 11:01 am 
lid

baedeker schreef:
Er zijn grenzen.
O ja? Kijk eens naar het verplegend personeel in zieken- en verzorgingshuizen. Wat heb je liever, dat personeel luchtig gekleed zijn en hun hoofd koel kunnen houden tijdens de zomerstress of bezwijken door de warme en de stress?

Profiel  

Bericht nummer:#1654  BerichtGeplaatst: wo jul 31, 2019 12:40 pm 
lid

Biertje schreef:
baedeker schreef:
Er zijn grenzen.

O ja? Kijk eens naar het verplegend personeel in zieken- en verzorgingshuizen. Wat heb je liever, dat personeel luchtig gekleed zijn en hun hoofd koel kunnen houden tijdens de zomerstress of bezwijken door de warme en de stress?

Zucht.... :foei2:

Profiel  

Bericht nummer:#1655  BerichtGeplaatst: wo jul 31, 2019 5:16 pm 
lid

Duur en gevaarlijk: elke kerncentrale maakt tijdens leven 5 miljard euro verlies’
Kernenergie is nergens op de wereld ooit winstgevend geweest en dat zal ook in de toekomst zo blijven. Dat blijkt uit onderzoek van Duitse economische denktank DIW, die alle 674 gebouwde kerncentrales doorlichtte.

Met alle forse duurzaamheidseisen uit het klimaatverdrag van Parijs denken veel Europese landen, waaronder Nederland, weer nadrukkelijk aan kernenergie. Zo pleitte VVD-leider Klaas Dijkhoff eind vorig jaar voor de bouw van nieuwe centrales. Bijna de helft van de Nederlandse bevolking is voor, bleek uit een peiling van Maurice de Hond's Peil.nl.

Het vooraanstaande Duitse Instituut voor Economisch onderzoek (DIW) in Berlijn onderzocht of nieuwe kerncentrales inderdaad een bijdrage kunnen leveren aan een schone(re) economie. Het antwoord is negatief: alle 674 kerncentrales die tussen 1951 en 2017 wereldwijd verrezen, zijn met forse overheidssubsidies gebouwd. Zonder zulke steun waren ze nooit tot stand gekomen.

Nucleair afval
De centrales blijken namelijk stuk voor stuk verlieslatend, ook in kernenergieland Frankrijk. Op een 40-jarige levensduur draaide een kerncentrale gemiddeld 5 miljard euro aan rode cijfers. Dat is exclusief latere ontmantelingskosten van de centrale plus het langdurig opslaan van nucleair afval. In het gunstigste scenario met langdurig hoge energieprijzen bedraagt het verlies nog steeds 1,5 miljard euro.

,,Nucleaire energie is nooit ontwikkeld met het doel om op commerciële basis stroom te genereren’’, verklaart Christian von Hirschhausen, hoofd-onderzoeker van de studie. ,,Het was allereerst bedoeld voor kernwapens. Om die reden was en blijft kernenergie onrendabel.’’

Ook in Nederland draait de kerncentrale van Borssele al jaren verlies. Vorig jaar boekte Zeeuwse exploitant PZEM, mede door de noodlijdende kerncentrale, 54 miljoen rode cijfers. In 2017 was dat zelfs 70 miljoen. De roep van onder meer Dijkhoff ten spijt, bleek uit een rondgang van het AD dat geen enkel energiebedrijf brood ziet in het bouwen van een nieuwe.

Tekst gaat verder na de foto

Torenhoge bouwkosten
Dat komt mede doordat nieuwe kerncentrales sinds 1960 alleen maar duurder worden. De onderzoekers van DIW wijzen op de vele voorbeelden: de in 2005 gestarte bouw van de Finse Olkiluoto 3 centrale is pas volgend jaar klaar. Tegen die tijd zijn de kosten opgelopen van 3 naar 11 miljard euro. De nieuwe Hinkley Point C centrale in het Britse Somerset kost inmiddels 22 miljard euro. En de nieuwe kerncentrale in Georgia in de Verenigde Staten, kost 25 miljard dollar om te bouwen, dat is 11 miljard meer dan geraamd.

Denktank DIW noemt verder het gevaar van ongelukken door het vrijkomen van nucleaire straling. In Amerikaanse Harrisburg (1977) en vooral Tsjernobyl (1986) en Fukushima (2011) ging het flink mis. ,,Het gebrek aan economische efficiency gaat hand in hand met een hoog risico [...].’’

Inaccuraat
,,Om al die redenen is kernenergie, ook al is nucleaire stroom uitstootvrij, geen relevante oplossing voor profijtelijke, klimaatvriendelijke en duurzame energie in de toekomst.’’ Volgens de onderzoekers is kernenergie als oplossing voor klimaatbescherming ,,een oud narratief dat heden ten dage even inaccuraat blijkt als in de jaren 70.’’

https://www.ad.nl/economie/duur-en-gevaarlijk-elk

Klein foutje in het artikel: nucleaire kerncentrales zijn gebouwd vanwege een lange actieradius en waarborgen van onafhankelijkheid. Maar duur blijft het.

Profiel  

Bericht nummer:#1656  BerichtGeplaatst: wo jul 31, 2019 6:50 pm 
lid

Goh, en ik maar altijd denken dat "duur" een relatief begrip is, zoals in "duurder dan ...". De titel is wel stoer, maar dat mis ik wel in dit artikel. En dan berekenen dat iets duur is ... terugkijkend naar 1951 ... please.
Gek artikel.

Profiel  

Bericht nummer:#1657  BerichtGeplaatst: wo jul 31, 2019 7:01 pm 
lid

baedeker schreef:
Goh, en ik maar altijd denken dat "duur" een relatief begrip is, zoals in "duurder dan ...". De titel is wel stoer, maar dat mis ik wel in dit artikel. En dan berekenen dat iets duur is ... terugkijkend naar 1951 ... please.
Gek artikel.
Je moet iets aan het stroomverbruik doen, niet steeds maar weer energiecentrales gaan bijbouwen.

Profiel  

Bericht nummer:#1658  BerichtGeplaatst: wo jul 31, 2019 8:46 pm 
lid

baedeker schreef:
Gek artikel.
Kernenergie, duur en gevaarlijk, waar hebben we zo'n artikel van een Duitse economische denktank aan te danken...…...dat dacht ik vanmorgen. Totdat ik onderstaand artikel las, vooruitkijkend hoe duur alles gaat worden:

Tennet vraagt schatkist om extra miljarden
https://www.telegraaf.nl/financieel/997 ... -miljarden

TenneT, de beheerder van het hoogspanningsnetwerk in Nederland, heeft de Nederlandse staat om €2 tot 3 miljard extra aan eigen vermogen gevraagd.

Het bedrijf het het eigen vermogen nodig vanwege haar investeringsprogramma voor de komende tien jaar van €35 miljard aan aansluitingen van windmolenparken op de Noordzee en verzwaringen van het elektriciteitsnetwerk in Nederland en Duitsland.

…..en Duitsland.

Profiel  

Bericht nummer:#1659  BerichtGeplaatst: do aug 01, 2019 10:15 am 
lid

Lies schreef:
baedeker schreef:
Gek artikel.
Kernenergie, duur en gevaarlijk, waar hebben we zo'n artikel van een Duitse economische denktank aan te danken...…...dat dacht ik vanmorgen. Totdat ik onderstaand artikel las, vooruitkijkend hoe duur alles gaat worden:

TenneT, de beheerder van het hoogspanningsnetwerk in Nederland, heeft de Nederlandse staat om €2 tot 3 miljard extra aan eigen vermogen gevraagd.

Het bedrijf het het eigen vermogen nodig vanwege haar investeringsprogramma voor de komende tien jaar van €35 miljard aan aansluitingen van windmolenparken op de Noordzee en verzwaringen van het elektriciteitsnetwerk in Nederland en Duitsland.

…..en Duitsland.

Ja kijk, da's een duidelijk verhaal, "duurder dan ..."
Lijkt een beetje op de gasleidingen uit 60s en 70s die vervangen moeten worden. Dat is ook "duurder dan", als je tenminste via de overheid kunt afdwingen dat iedereen van het gas af moet.
En nu alleen nog maar het loket voor die €2 miljard extra eigen vermogen ook voor burgers openstellen, en dan hebben we het weer prima geregeld in dit land.
:drunk:

Profiel  

Bericht nummer:#1660  BerichtGeplaatst: do aug 01, 2019 5:31 pm 
lid

baedeker schreef:
Lies schreef:
baedeker schreef:
Gek artikel.

…..en Duitsland.

Ja kijk, da's een duidelijk verhaal, "duurder dan ..."
Lijkt een beetje op de gasleidingen uit 60s en 70s die vervangen moeten worden. Dat is ook "duurder dan", als je tenminste via de overheid kunt afdwingen dat iedereen van het gas af moet.
En nu alleen nog maar het loket voor die €2 miljard extra eigen vermogen ook voor burgers openstellen, en dan hebben we het weer prima geregeld in dit land.
:drunk:
Die investeringen van Tennet zijn dus minder snel nodig als je het houdt bij kolen en gascentrales en je snapt dat tomaten beter gekweekt kunnen worden in een land met veel zon. . :yes:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1690 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 80, 81, 82, 83, 84, 85  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]