Raya schreef:
Lumiere schreef:
Leuk, maar we moeten minder CO2 uitstoten, jij stelde voor dat te doen door besparing, geen komkommers verbouwen in de winter is een besparing, of je bent voor besparing of je bent daar tegen. Wat is het nu?

Misschien dat ook hier de door mij eerder genoemde totaalvisie kan helpen.
Wat willen we nu eigenlijk met en in Nederland?
Willen we zoveel mogelijk voor ons eigen voedsel zorgen? Of vooral voor de export? En wat kost het wecken of invriezen na een oogst t.o.v. kassen die ook op een alternatieve manier verwarmd kunnen worden? En welke groenten komen daarvoor dan in aanmerking en welke niet, qua beperkingen aan het verwarmen en verlichten? En als een elektrische auto pas 'schoon' wordt tegen de tijd dat hij op de sloop beland, hoeveel zin heeft het dan? Is het dan niet zinniger flinke beperkingen aan het huidige autoverkeer op te leggen? Bijvoorbeeld de kinderen te voet of met de fiets naar school brengen en dan maar accepteren dat vader of moeder ook voor de kinderen heeft te zorgen ipv op commando door de hoepel van de werkgever te springen? En fietsen standaard met fietstassen te verkopen voor de boodschappen? Of zorgen dat ieder winkelcentrum een bezorgservice heeft, al dan niet per bakfiets, voor in de buurt, die 3x per dag een route plant om in directe omgeving te bezorgen? Hoeft niet iedereen met zijn auto naar het winkelcentrum een kilometer verderop omdat hij anders boodschappen moet sjouwen.
Denk creatief. Denk buiten de box: ontwikkel een totaalvisie!
Exact. Mensen zijn verslaafd aan de auto. Ergens met de fiets of (o gruwel) te voet naartoe gaan bestaat niet meer in hun denkraam. Zodra ze twee straten verderop moeten zijn, pakken ze de auto. Nog steeds, ondanks de hoge brandstofprijzen, want ik woon aan een doorgaande weg in mijn stad en het aantal auto's dat langs rijdt is nog steeds niet kleiner. Een alleenstaande collega van me woont een kwartier fietsen vanaf het werk, maar niettemin elke dag weer met de auto.
En hoezo bezorgservice? Wat is er mis mee om gewoon met een paar volle tassen boodschappen naar huis te lopen? Deden we nog niet eens zo lang geleden ook. We zijn er niet aan bezweken. We werken ons allemaal in het zweet in de sportschool, tillen daar gewichten van 20-30-40 kilo voor ons plezier, en dan zou tien minuten lopen met 20 kilo aan boodschappen opeens een probleem zijn?