Het is nu do aug 18, 2022 6:36 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4389 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209 ... 220  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#4101  BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2022 2:04 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 8713
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Luister nu eens niet naar de presentatoren, luister naar de mensen met (klaarblijkelijk) gezag, wat ze zelf zeggen: https://www.infowars.com/posts/watch-we ... -humanity/

Collaboreren als stakeholders die hun eigen oordeelsvermogen opschorten, voor wat eigenlijk?

_________________
Een uitvoerende macht die zich niet gecontroleerd weet, gaat daar op een gegeven moment gebruik van maken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4102  BerichtGeplaatst: wo mei 25, 2022 6:15 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 28408
Berichten: Intopic
Welk baanbrekend werk heeft Minnesma eigenlijk gedaan?

https://www.ad.nl/buitenland/groene-nob ... ~adc7f95e/

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4103  BerichtGeplaatst: di mei 31, 2022 11:46 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 8713
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Waterstof is ook niet wat het lijkt: https://www.bloomberg.com/markets - doorscrollen en video aanklikken.

Waterstof kan gemakkelijk lekken wat indirect een verwarmingseffect heeft via interactie met methaan.

_________________
Een uitvoerende macht die zich niet gecontroleerd weet, gaat daar op een gegeven moment gebruik van maken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4104  BerichtGeplaatst: di mei 31, 2022 5:28 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 28408
Berichten: Intopic
Rightnow schreef:
Waterstof is ook niet wat het lijkt: https://www.bloomberg.com/markets - doorscrollen en video aanklikken.

Waterstof kan gemakkelijk lekken wat indirect een verwarmingseffect heeft via interactie met methaan.
Vergeet ook niet de druk, temperatuur en enorme energieverlizen die er nodig voor zijn om het vloeibaar te maken. Over de benodigde stroom zwijg ik dan maar.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4105  BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2022 8:16 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 28408
Berichten: Intopic
Laat de kolencentrales harder draaien. Goed idee :yes:

https://nos.nl/artikel/2430947-deel-coa ... geen-taboe

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4106  BerichtGeplaatst: wo jun 01, 2022 10:13 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 28408
Berichten: Intopic
Citaat:
Ingenieur maakt oplaadkastje voor normaal stopcontact: ‘Denk aan de kilometers die je nodig hebt’
Een laadpaal voor de elektrische auto die je zo op je eigen stopcontact aansluit. Dat is de toekomst voor de gemiddelde automobilist volgens auto-ingenieur Robin Bruil. Hij bedacht een kastje waarmee een elektrische auto op een makkelijke en goedkope manier kan worden opgeladen.

Dwayne Vrancken 01-06-22, 20:00
Een laadpaal laten installeren is behoorlijk duur, zo ontdekten auto-ingenieur Robin Bruil uit Bergeijk en zijn vader Cees uit Aalst toen zij zelf elektrisch gingen rijden. Verschillende installateurs kwamen bij Robin over de vloer om eens te kijken.

Wat bleek: de oprit moest opgebroken worden voor een kabel door de grond naar binnen. En als je snel wilt laden, moet je meterkast ook nog aangepast worden. Tel die werkzaamheden bij elkaar op en je zit al gauw op een rekening van 2500 euro”, zo vertelt Robin aan de keukentafel in Bergeijk.

Het is kastje met daarin een slim stopcon­tact waar meegelever­de reisladers van alle fabrikan­ten op passen

Robin Bruil, auto-ingenieur met een eigen onderneming
Zo ontstond een idee om bestaande reisladers voor elektrische auto's, met aan de ene kant een ‘normale’ stekker en aan de andere kant een stekker voor in de auto, in laadpalen te veranderen. ,,Het is kastje met daarin een slim stopcontact waar meegeleverde reisladers van alle fabrikanten op passen", vertelt Robin. ,,Die kunnen we leveren voor 259 euro en de reislader heb je zelf al.”

,,Het stopcontact is met een schroevendraaier aan te sluiten op een normale 230 volt-aansluiting en je hangt het kastje zo aan de buitenmuur of in je garage. Het enige nadeel: een reislader doet er langer over om je accu op te laden. Met een snellader duurt het zo'n twintig minuten.”

Uren wachten op een volle accu
De ingenieur, afgestudeerd aan de Automotive Campus, ging met zijn 3D-printer aan de slag en maakte een model voor zichzelf. ,,Toen ik andere mensen en m'n vader vertelde waar ik mee bezig was, werden zij erg enthousiast”, vertelt Robin. Vader Cees, die werkt als contractadviseur, vond het idee zo goed dat hij zijn zoon wilde helpen om van het kastje ook echt een product te maken. Het eerste prototype van deze ‘EVshield laat Robin op zijn eigen BMW i3 voor de deur zien.

Maar wie heeft hier nou iets aan, een laadpaal die er uren over doet om je auto op te laden voor de volgende dag? ,,Iedereen die dagelijks ritten in de regio maakt met een elektrische of hybride auto die geen gigantische accucapaciteit heeft”, zeggen vader en zoon Bruil. ,,Mensen die echt lange afstanden per dag rijden zullen snelladers nodig hebben”, vult Cees aan. ,,Maar dat zijn lang niet alle weggebruikers.”

Als je ervan uitgaat dat je 15 kilowatt nodig hebt voor 100 kilometer, ben je er al met een accu van 9 kilowatt­uur

Robin Bruil
Ze verwijzen daarbij naar onderzoek door autofabrikant Mazda. ,,Volgens hun onderzoek rijden mensen wereldwijd gemiddeld 60 kilometer per dag”, legt Robin uit. ,,Ik ga als ingenieur dan meteen rekenen. Als je ervan uitgaat dat je 15 kilowatt nodig hebt voor 100 kilometer, ben je er al met een accu van 9 kilowattuur.”

Maar iedereen wil natuurlijk een accu met een zo groot mogelijk bereik in kilometers. Onzin, vinden vader en zoon. ,,Denk aan de kilometers die je nodig hebt, niet hoe ver je misschien zou kunnen rijden”, zegt Cees. ,,Wij hebben allebei een BMW i3, een volledig elektrische auto met relatief kleine accu's van respectievelijk 22 en 33 kilowattuur. De accu rijd ik nooit leeg, ik heb altijd zo'n twintig procent over. In vier tot zes uur laadtijd op een normaal stopcontact zit ik weer rond de tachtig procent. Dat kan toch prima 's nachts als je slaapt? Dan is de stroom ook nog goedkoper.”

Daarom heeft het kastje een slim stopcontact, dat je met een app op je smartphone kan programmeren. ,,Je kan de stekker er alvast insteken als je thuiskomt en op de app instellen dat je pas om 23.00 uur begint met laden”, legt Robin uit. ,,Zo kun je ervoor zorgen dat de auto pas begint met laden als andere apparaten zoals vaatwassers, kookplaten of wasdrogers al uitstaan.”

Definitieve model komt eraan
De EVshield is geen unieke uitvinding, blijkt uit navraag bij het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. Kastjes waarmee een reislader aan de muur kan worden gehangen bestaan al. Om die reden rust er ook geen patent op het product, vertelt Robin. Hij brengt slimme technieken van de reislader en het programmeerbare stopcontact samen.

Robin werkt momenteel nog aan het definitieve model van het kastje. ,,We zijn bijvoorbeeld nog bezig met de beveiliging, zodat hij niet opengemaakt kan worden met alleen wat schroeven”, vertelt hij. ,,Dat is natuurlijk belangrijk als je hem aan de gevel hangt.” Bijna alle onderdelen van de laadpaal komen ook echt uit Nederland. ,,De kunststof voorzijde komt bijvoorbeeld van een bedrijf uit Lieshout”, zegt Cees. ,,Als we dan een product gaan verkopen, willen we dat het ook echt een Nederlands product is. Alleen de schroefjes komen mogelijk uit China”, zegt hij lachend.


https://www.ad.nl/opinie/schrappen-vita ... ~ac31735d/

Zo word je nou bedonderd.

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4107  BerichtGeplaatst: vr jun 03, 2022 2:18 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 28408
Berichten: Intopic
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1047 ... ht-te-kort

En geen run op opslagcapaciteit? Er klopt iets niet. :hardlachen:

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4108  BerichtGeplaatst: wo jun 08, 2022 10:48 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 28408
Berichten: Intopic
Tennet kan vraag niet meer aan: stop op bedrijfsaansluitingen elektriciteitsnet
TIJDELIJKE STOPDe vraag naar stroom in Brabant en Limburg neemt zo explosief toe, dat er vanaf vandaag geen ruimte meer is voor nieuwe of zwaardere aansluitingen voor bedrijven. Netbeheerder Tennet stelt per direct een tijdelijke stop in voor álle aanvragen, zowel voor de afname als de opwek van stroom.

Jens Verhagen 08-06-22, 19:38 Laatste update: 22:16
11 REACTIES
Het hoogspanningsnet in de provincie zit nagenoeg aan de maximale capaciteit door de opkomst van warmtepompen, laadpalen en de overstap van gas naar stroom door de industrie, aldus Tennet.


Opbrengst zonnepanelen gaat door het dak door zonnig weer
De afgelopen maanden kwam er voor in totaal 800 MW aan nieuwe aanvragen binnen. Dat staat gelijk aan twee keer het vermogen van de gehele stad Eindhoven, of vier keer dat van Den Bosch. ,,De vraag is zo razendsnel toegenomen dat het simpelweg niet meer past”, zegt Eefje van Gorp namens de landelijke netbeheerder. ,,De oorlog in Oekraïne en daarmee samenhangende stijging van de gasprijzen speelt daarin zeker een grote rol.”

Het instellen van de ‘stop’ is een unicum voor Brabant en Limburg. Volgens Van Gorp is het niet te verwachten dat andere provincies op korte termijn zullen volgen. ,,Al sluiten we ook niet uit dat dat later wel gebeurt.”

Tennet benadrukt dat er geen gevolgen zijn voor particulieren en (nieuwbouw)woningen, maar enkel voor grootverbruikers met een aansluiting van minstens 3 x 80 ampère. Ter illustratie: de gemiddelde supermarkt zit daar al boven. Ook voor circa 150 of meer zonnepanelen is een grootverbruikaansluiting nodig.

Ook voor zon- en windprojecten op de wachtlijst
Wie nu een nieuwe aanvraag doet, komt tot nader order op een wachtlijst terecht. Dat heeft gevolgen voor ondernemers die een nieuwe of zwaardere aansluiting willen, en voor grootschalige zon- of windprojecten.

Al komen de plannen voor duurzame energieopwekking die gemeenten binnen de Regionale Energiestrategie hebben opgesteld voor 2030 ‘in beginsel niet in gevaar’, stelt Daphne Verreth, directeur energiesystemen bij regionaal netbeheerder Enexis. ,,Die zijn opgenomen in onze prognoses, waardoor er in dat jaar sowieso ruimte voor is. Voor nu betekent het wel dat bijvoorbeeld een zonneweide niet dírect kan worden aangesloten.”

Tot wanneer de maatregel geldt, is onduidelijk. Op de ‘capaciteitskaart’ van het net kleurt heel Brabant vanaf vandaag ‘oranje’, als het gaat om de afname van stroom. Dat betekent dat er onderzoek wordt opgestart naar manieren om toch nog capaciteit vrij te maken.

Zo wordt grootverbruikers gevraagd om tijdelijk en tegen betaling minder stroom te verbruiken, om zo meer ruimte op het net te creëren op ‘piekmomenten’. Van Gorp: ,,Ook kijken we of we binnen contracten meer 'lucht’ kunnen creëren. Misschien haalt een bedrijf bijvoorbeeld nooit de piek in verbruik die wel is vastgelegd.”

Tennet en Enexis
Pas als dat alles niet (meer) helpt kleurt de provincie ‘rood’, het teken dat grootzakelijke klanten pas kunnen worden aangesloten als er extra capaciteit is aangelegd. Voor afname van elektriciteit speelt dat al bij bijvoorbeeld de (regionale) laagspanningsnetten van Noord-Holland en Friesland. Wat betreft het opwekken van stroom is er op tal van plekken al langer geen capaciteit meer beschikbaar, waaronder in delen van Brabant zoals de regio Uden/Cuijk, de Kempen en de omgeving Breda.

Miljarden euro's, maar verzwaring net kost tijd
Tennet en Enexis trekken bij elkaar miljarden euro's uit voor een grootscheepse verzwaring van het stroomnet, maar pas in 2025 worden daar naar verwachting de eerste vruchten van geplukt. Zo staan er nieuwe hoogspanningsverbindingen en -stations gepland bij Tilburg en Moerdijk. ,,Het uitbreiden van de netten is in volle gang, maar neemt veel tijd in beslag”, stellen de netbeheerders. ,,Dit komt onder meer vanwege de zoektocht naar geschikte locaties, lange vergunningsprocedures en een gebrek aan personeel.”

Tennet
Het elektriciteitsnet in Brabant staat ondertussen al langere tijd onder druk. In eerste instantie vooral wat betreft de opwek van elektriciteit, vanwege de toename van het aantal wind- en zonneparken. Die verrijzen met name op het platteland, waar de grond relatief goedkoop is maar waar geen zware stroomkabels liggen omdat het verbruik er van oudsher laag is. Dat laatste bepaalde in het verleden de capaciteit van het net. In april waarschuwde Enexis voor het eerst voor zogeheten afnameschaarste, in de regio Eindhoven.

Dat dat probleem twee maanden later in een klap geldt voor de héle provincie, komt volgens Tennet doordat cruciale plekken van het net worden overvraagd. Het gaat om koppelpunten in Eindhoven, Geertruidenberg en Boxmeer waar een 380 Kv-hoogspanningsverbinding overgaat naar een 150 Kv-lijn. ,,Vergelijk het met een op- en afrit van een snelweg met een provinciale weg. Daar zitten de problemen. En daardoor loopt nu de hele provincie vast.”

Provincie wil prioriteiten stellen
Naar aanleiding van de eerder aangekondigde afnameschaarste gaf de provincie al aan graag met de netbeheerders te willen onderzoeken waar een verzwaring van het net te versnellen is. Ook zouden de partijen graag af willen van het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’ voor aansluitingen op het net.


Daarbij werd gerefereerd aan de Eindhovense straat die open moest, omdat één bewoner een zwaardere stroomkabel wilde voor het delven van bitcoins. ,,Als er dan tegelijkertijd hele bedrijfsketens problemen krijgen vanwege beperkte capaciteit, hoef je niet lang na te denken over wat prioriteit zou moeten hebben”, zei Anne-Marie Spierings, gedeputeerde Energie, destijds. ,,Daarover gaan we landelijk aan de bel trekken.”

Het kabinet moet ‘maximaal regie voeren’ op de uitbreiding van het stroomnet, vinden VNO-NCW en MKB-Nederland. De ondernemersverenigingen menen dat de uitbreiding van het elektriciteitsnet topprioriteit moet zijn. De capaciteitsproblemen zijn namelijk zeer zorgelijk voor ondernemers ‘die juist alles doen om te verduurzamen’. ,,Dit gaat de energietransitie en het halen van de klimaatdoelen ernstig in de wielen rijden. Alle problemen komen nu samen.”

De provincies Noord-Brabant en Limburg vrezen ‘onacceptabele gevolgen voor de economie, de energietransitie en vele maatschappelijke opgaven in vrijwel heel Zuid-Nederland'. Ze zeggen overvallen te zijn door het besluit van TenneT en willen zo snel mogelijk tot een actieplan komen voor ‘meer en slimmere capaciteit op het elektriciteitsnetwerk’.

,,De beslissing van de netwerkbeheerder is ongekend en onacceptabel. De gevolgen voor zowel de energietransitie als de rest van de Limburgse samenleving zijn aanzienlijk”, zegt de Limburgse gedeputeerde Maarten van Gaans-Gijbels.

Ook Anne-Marie Spierings, gedeputeerde van Noord-Brabant, noemt de stop op het net onacceptabel. ,,Juist nu we de afhankelijkheid van (buitenlands) gas willen afbouwen, zit de elektriciteitsinfrastructuur in een groot deel van Nederland aan zijn limiet.”

Het stroomnet is overbelast. Dat betekent dat er in bepaalde delen van Nederland geen nieuwe windmolens en zonneparken kunnen worden gebouwd. Maar het betekent ook dat nieuwe huizen, scholen en bedrijven niet gebruik kunnen maken van het stroomnet. Een probleem met een gunstig kantje: want jij kunt aan dit probleem verdienen. Hoe? Dat legt professor Han Slootweg van de TU Eindhoven uit.
https://www.ad.nl/binnenland/tennet-kan ... ~a5482af3/

Noch het kabinet, noch gedeputeerden, noch ene Spierings moeten de regie nemen want dat wordt het hoogspannings- of distributienet opgeblazen. Er is slechts één organisatie die de regie moet en kan nemen en laat dat nou Tennet zijn. Aan hen is het te danken dat we nog geen New Yorkse toestanden hebben

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4109  BerichtGeplaatst: do jun 09, 2022 7:09 am 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 28408
Berichten: Intopic
Opmerkelijk

Om automobilisten en huishoudens te ontzien wil het Europees Parlement de klimaatplannen van Frans Timmermans afzwakken. Het parlement steunt wel het plan om de nieuwverkoop van benzine- en dieselauto’s per 2035 te verbieden. Voor Ferrari en Lamborghini komt voorlopig een uitzondering.

Het Europees Parlement heeft normaal het imago om groene voorstellen te overtroeven met nog hogere ambities, maar door de bizarre energieprijzen en uit de pan rijzende inflatie trappen de volksvertegenwoordigers op de rem. Ze zien in dat de burger niet nog meer lastenverzwaringen kunnen bolwerken.

Eurocommissaris Frans Timmermans lanceerde vorige zomer het megaklimaatplan Fit for 55. Het grootste pijnpunt is het plan om olie- en gasproducenten te laten betalen voor CO2-uitstootrechten. Automobilisten worden daardoor opgezadeld met een lastenverzwaring van 12 tot 14 eurocent per liter aan de pomp, zo verwacht het Planbureau voor de Leefomgeving in een doorrekening. Huizenbezitters zouden in 2030 te maken krijgen met verhoging van 10 eurocent per kubieke meter gas.

Uitzondering voor huishoudens
Zwaar tegen de zin van Timmermans wil een grote meerderheid van het Europarlement huishoudens nu uitzonderen. „Als mensen nu al 2,59 euro voor een liter moeten betalen aan de pomp, dan is 5 eurocent van Europa al te veel gevraagd”, zegt CDA-Europarlementariër en klimaatchef Esther de Lange. Hoewel het technisch niet mogelijk is om huishoudens te ontzien en bedrijven niet, zou het parlement hier wel een belangrijk signaal mee afgeven richting de onderhandelingen met Brussel en de lidstaten.

Voorlopig komt dat signaal er nog niet. Woensdag was er midden in de stemmingen sprake van een zeldzaam politiek gekonkel in Straatsburg. Normaal gesproken sluiten de christendemocraten, sociaaldemocraten en liberalen in de achterkamertjes een waterdicht akkoord. Maar ondanks maanden onderhandelen was de eenheid nu opeens ver te zoeken. Een frontale aanval op de industrie ging de rechterflank van het parlement veel te ver. Het gaat concreet om een links voorstel om gratis uitstootrechten van onder meer staalfabrikanten versneld af te pakken. Een meerderheid stemde tegen.

Crisisberaad om de klimaatplannen
Na minutenlang crisisberaad namen de sociaaldemocraten en groenen emotioneel wraak door vervolgens het hele uitstootplan weg te stemmen. „Beter geen voorstel, dan een slecht voorstel”, sneert PvdA-Europarlementariër en hoofdrolspeler Mohammed Chahim. „Zo gaan we de klimaatdoelen niet halen.” Het Parlement moet nu werken aan een nieuw compromis. Vanwege de samenhang liggen nu drie klimaatdossiers van ’hun’ Timmermans voorlopig stil: de CO2-grensheffing, de uitbreiding van emissierechten en de introductie van een klimaatfonds.

Bij alle grote politieke families valt te horen dat het idee om huishoudens te ontzien overeind zal blijven. Het Parlement heeft woensdag wel gestemd over de toekomst van nieuwe auto’s: vanaf 2035 mogen alleen nog maar uitstootvrije elektrische en waterstofwagens worden verkocht. Er is goed nieuws voor liefhebbers van zwaar motorgeluid: het Parlement wil voorlopig een uitzondering voor kleine autofabrikanten als Lamborghini en Ferrari.

Hoofdonderhandelaar en VVD-Europarlementariër Jan Huitema verwacht dat deze verplichting voor de autoindustrie de consument gaat helpen: „De aanschafprijs is nu vaak nog te hoog. Door deze wetgeving zal de prijs voor elektrische auto’s en waterstofwagens naar beneden gaan en komt er sneller een tweedehandsmarkt.”

In Straatsburg is verder steun uitgesproken voor het plan om luchtvaartmaatschappijen vanaf 2025 voor alle vluchten CO2-uitstootrechten te laten kopen. Op dit moment is nog een groot deel van die rechten gratis. De kans is groot dat de lastenverzwaring zal worden doorberekend via duurdere vliegtickets.

Pas als het parlement een standpunt heeft ingenomen, kunnen de onderhandelingen met de lidstaten en Brussel beginnen. Als zij het vervolgens eens zijn kunnen de klimaatplannen worden ingevoerd.


https://www.telegraaf.nl/nieuws/1853648 ... timmermans

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4110  BerichtGeplaatst: do jun 09, 2022 3:04 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 8713
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Armoede sluipt Europa binnen. De beste basis voor "verdeel en heers"! Evonik Industries is belangrijk, onder andere voor aminozuren zoals in sport-supplementen en voor jonge dieren.

Citaat:
Het blokkeren van gasstromen zou heel Europa pijn doen, zegt het hoofd van een Duitse chemische industriegroep. Een embargo op Russisch gas zou Europa en zijn industrieën schaden, zei Christian Kullmann, het hoofd van de Chemical Industry Association en CEO van Evonik Industries AG, het op een na grootste chemische bedrijf van Duitsland, zaterdag. "De industrie is beroofd van de lucht die ze nodig heeft om te ademen, of beter gezegd, het gas dat ze nodig heeft voor haar werk... De landen van Oost-Europa zijn bijna volledig afhankelijk van de energievoorziening uit Rusland," verklaarde hij tijdens gesprekken georganiseerd door het Frankfurt / Rijn-Main-initiatief, zoals geciteerd door FAZ nieuwsuitzending. Kullmann benadrukte dat het belang van aardgas voor de Duitse chemische industrie te groot is en dat de afwijzing van Russische energiedragers het bestaan ervan bedreigt.

Het blokkeren van gasstromen zou heel Europa pijn doen, zegt het hoofd van een Duitse chemische industriegroep. Een embargo op Russisch gas zou Europa en zijn industrieën schaden, zei Christian Kullmann, het hoofd van de Chemical Industry Association en CEO van Evonik Industries AG, het op een na grootste chemische bedrijf van Duitsland, zaterdag. "De industrie is beroofd van de lucht die ze nodig heeft om te ademen, of beter gezegd, het gas dat ze nodig heeft voor haar werk... De landen van Oost-Europa zijn bijna volledig afhankelijk van de energievoorziening uit Rusland," verklaarde hij tijdens gesprekken georganiseerd door het Frankfurt / Rijn-Main-initiatief, zoals geciteerd door FAZ nieuwsuitzending. Kullmann benadrukte dat het belang van aardgas voor de Duitse chemische industrie te groot is en dat de afwijzing van Russische energiedragers het bestaan ervan bedreigt.


Zorgen voor lagere zorg-capaciteit, demotivatie van mensen in zorg en onderwijs, vermindering van aanbod van voedsel en bouwmaterialen, we liggen goed op schema voor een ernstig scenario, van het soort waar de plannenmakers van Rockefeller Foundation en World Economic Forum in grossieren.

_________________
Een uitvoerende macht die zich niet gecontroleerd weet, gaat daar op een gegeven moment gebruik van maken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4111  BerichtGeplaatst: vr jun 10, 2022 1:47 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 15, 2014 4:28 pm
Berichten: 8713
Berichten: Intopic
Woonplaats: Mijn eigen Vinexwijk
Biertje schreef:
(...) want de beschuldigde vinger richt zich naar de mensen die teveel CO2 uitstoten. Het klopt dus wat ik zeg: men zoekt een stok om de hond er mee te slaan.

En de weersomstandigheden bewijzen bovendien helemaal niks. NU: record-koude Australia

https://www.natureworldnews.com/article ... entury.htm
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

_________________
Een uitvoerende macht die zich niet gecontroleerd weet, gaat daar op een gegeven moment gebruik van maken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4112  BerichtGeplaatst: vr jun 10, 2022 2:14 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 28408
Berichten: Intopic
Rightnow schreef:
Biertje schreef:
(...) want de beschuldigde vinger richt zich naar de mensen die teveel CO2 uitstoten. Het klopt dus wat ik zeg: men zoekt een stok om de hond er mee te slaan.

En de weersomstandigheden bewijzen bovendien helemaal niks. NU: record-koude Australia

https://www.natureworldnews.com/article ... entury.htm
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Terwijl het in Perth 18. Is Australië wel een maatstaf daarvoor?

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4113  BerichtGeplaatst: vr jun 17, 2022 2:24 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 28408
Berichten: Intopic
Komen ze daar nou pas achter? :)

Citaat:
Nederlandse klimaatwetenschappers hebben geen vertrouwen in het beperken van de opwarming van de aarde tot onder de 2 graden, zoals in het klimaatakkoord van Parijs is afgesproken. Ze denken dat het landen niet zal lukken de opwarming onder die kritieke grens te houden.

Nieuwsuur vroeg 24 Nederlandse wetenschappers, die meeschreven aan het gezaghebbende IPCC-klimaatrapport, welke temperatuur zij in 2100 het meest waarschijnlijk vinden. 16 van hen gaven hun verwachting: niemand denkt dat het lukt de opwarming te beperken tot ruim onder de 2 graden.

Het is opmerkelijk dat een grote groep vooraanstaande wetenschappers erkent dat de klimaatdoelen onhaalbaar zijn. Sommigen zijn bang dat als de mislukking openlijk wordt erkend, dat zal leiden tot apathie bij beleidsmakers en publiek. Ze vrezen dat extra inspanningen zullen uitblijven.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/243305 ... -mislukken

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4114  BerichtGeplaatst: za jun 18, 2022 1:03 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma mei 07, 2012 10:05 am
Berichten: 7471
Berichten: Intopic
Biertje schreef:
Komen ze daar nou pas achter? :)

Citaat:
Nederlandse klimaatwetenschappers hebben geen vertrouwen in het beperken van de opwarming van de aarde tot onder de 2 graden, zoals in het klimaatakkoord van Parijs is afgesproken. Ze denken dat het landen niet zal lukken de opwarming onder die kritieke grens te houden.

Nieuwsuur vroeg 24 Nederlandse wetenschappers, die meeschreven aan het gezaghebbende IPCC-klimaatrapport, welke temperatuur zij in 2100 het meest waarschijnlijk vinden. 16 van hen gaven hun verwachting: niemand denkt dat het lukt de opwarming te beperken tot ruim onder de 2 graden.

Het is opmerkelijk dat een grote groep vooraanstaande wetenschappers erkent dat de klimaatdoelen onhaalbaar zijn. Sommigen zijn bang dat als de mislukking openlijk wordt erkend, dat zal leiden tot apathie bij beleidsmakers en publiek. Ze vrezen dat extra inspanningen zullen uitblijven.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/243305 ... -mislukken


Maar OK, dan gebeurt het. En dan? Gaan we allemaal dood? Ik was laatst aan de kust, stond uit te kijken over een eindeloze zonbeschenen zee, zo prachtig, en opeens bedacht ik me dat het wellicht de laatste keer was dat ik dat kon zien, want binnenkort sta ik wellicht zomaar tegen 200 torenhoge windmolens aan te kijken.


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4115  BerichtGeplaatst: zo jun 19, 2022 7:28 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 28408
Berichten: Intopic
Citaat:
Duitsland komt met nieuwe noodmaatregelen om de leveringen van gas te kunnen verzekeren, meldt de Duitse regering zondag in een verklaring.

Uit plannen van de Duitse minister van Economische Zaken Robert Habeck, die het Duitse persbureau DPA heeft ingezien, blijkt dat gebruik van gas voor de opwekking van energie en industrie moet worden verminderd en dat het aanvullen van opslagfaciliteiten prioriteit krijgt voor de winter. Daarnaast wil Habeck dat er meer kolencentrales worden gebruikt om het tekort te compenseren. De Duitse overheid zou miljarden beschikbaar stellen om de maatregelen te financieren.
Gaat lekker zo :)

https://www.ad.nl/buitenland/live-brits ... ~ab65a7ae/

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4116  BerichtGeplaatst: di jun 21, 2022 10:32 pm 
Online
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo mei 08, 2013 5:21 pm
Berichten: 28408
Berichten: Intopic
Geen plek voor nieuwe laadpalen door overvol stroomnet.

Precies wat ik al dacht: voor laadpalen - en zeker bij snelladen - moet daar een gehele apart stroomnet voor komen. Waarom? Antwoord: het enorme vermogen dat nodig is bij snelladen.

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... -stroomnet

_________________
Een heel andere Great Reset, die van energie wordt in gang gezet
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/240256 ... fmiljarden

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4117  BerichtGeplaatst: vr jun 24, 2022 1:12 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:02 pm
Berichten: 12776
Berichten: Intopic

In de podcast blikt ook Hein Haak, voormalig hoofd van de afdeling seismologie van het KNMI, terug op het aardbevingsonderzoek in Nederland. Achteraf had hij zijn vak anders moeten uitoefenen, zegt hij, omdat hij teveel "techneut" is geweest en zijn gevoel te weinig heeft laten spreken.

"Mijn vak had twee kanten: kennisvergaring over wat er in de aarde gebeurt, maar ook, het belangrijkste, wat de uitwerking was op mensen. Het wonderlijke is dat we heel diep gegaan zijn om de aarde te begrijpen, maar om de uitwerking op mensen te begrijpen zijn we veel minder ver gegaan. Het gevoel is ondergeschikt geweest. En dat is raar."

Verder kregen onderzoekers zoals Haak lang niet altijd alle informatie van de oliemaatschappijen die het Groningse gas wonnen. Bijvoorbeeld als het gaat om de hoeveelheden gewonnen gas of de breuken in de Groningse ondergrond. "De detailkaarten waren geheim", zegt Haak. "Want zij hadden voor die afbeelding betaald, zij hadden de 'foto' genomen."


https://nos.nl/collectie/13902/artikel/ ... gaswinning

Tot zover de stem van de 'wetenschapper'.... :rolleyes:


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4118  BerichtGeplaatst: vr jun 24, 2022 11:29 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 01, 2014 3:25 am
Berichten: 5212
Berichten: Intopic
Wat een rare sneer naar de wetenschapper, volgens mij geeft die het vrij treffend weer. Als belangen vanuit het verdienmodel voorgaan op de wetenschap, dan zit je op de lange termijn met de gebakken peren. Het patroon is vrij duidelijk hoor:

Wetenschap over longkanker door roken: tegengewerkt door conservatief rechts en de tabakslobby

Wetenschap over het klimaat: tegengewerkt door conservatief rechts en de olielobby

Wetenschap over stikstof: tegengewerkt door conservatief rechts en de boerenlobby

Het blijft toch telkens weer de HvR'en, Biertjes en Baedekov's die aan de verkeerde kant staan :hum:

_________________
Poetin komt bij een waarzegger en vraagt: "Wanneer zal ik sterven?" waarop de waarzegger zegt: "op een Europese feestdag". Poetin schrikt en vraagt: "Op welke feestdag?" Waarop de waarzegger antwoordde: "Maakt niet uit, wanneer u sterft is het een Europese feestdag"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4119  BerichtGeplaatst: vr jun 24, 2022 11:44 pm 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di apr 01, 2014 3:25 am
Berichten: 5212
Berichten: Intopic
Ondertussen dreigt er door de klimaatsveranderingen er een steeds nijpender watertekort te komen. En de biertjes van deze wereld willen dat erger maken? Wat een domheid weer :foei:

_________________
Poetin komt bij een waarzegger en vraagt: "Wanneer zal ik sterven?" waarop de waarzegger zegt: "op een Europese feestdag". Poetin schrikt en vraagt: "Op welke feestdag?" Waarop de waarzegger antwoordde: "Maakt niet uit, wanneer u sterft is het een Europese feestdag"


Omhoog
 Profiel  
 
Bericht nummer:#4120  BerichtGeplaatst: za jun 25, 2022 8:30 am 
Offline
lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr mei 04, 2012 9:26 pm
Berichten: 6827
Berichten: Intopic
Lumiere schreef:
Ondertussen dreigt er door de klimaatsveranderingen er een steeds nijpender watertekort te komen. En de biertjes van deze wereld willen dat erger maken? Wat een domheid weer :foei:
Er zijn mensen die tegenwoordig nog de ausdauer hebben uit de 19e eeuw Lumiere, i.p.v. te reageren op angstverhalen, want het ene jaar stroomt de Maas over en nu weer een waarschuwing voor een tekort. 'Mogelijk' uit het bericht is dat wetenschap of angstzaaien?

Hieronder plaats ik een artikel uit de Volkskrant in z'n geheel van Auke van der Woud, emeritus hoogleraar architectuurgeschiedenis, leuker om te lezen dan dat jij bijna iedereen dom noemt.

Emeritus hoogleraar Auke van der Woud: ‘De negentiende eeuw heeft tot 1950 geduurd’
https://www.volkskrant.nl/cultuur-media ... %20heeft,'

In die negentiende eeuw was er zo’n ausdauer. Mensen konden verschrikkelijk veel hebben, veel meer dan nu.



Emeritus hoogleraar Auke van der Woud: ‘De negentiende eeuw heeft tot 1950 geduurd’
Auke van der Woud, emeritus hoogleraar architectuurgeschiedenis, greep de pan­demie aan om zijn standaardwerk over de negentiende eeuw grondig te renoveren. ‘De mensen konden toen veel meer hebben dan nu.’
Wilma de Rek 17 februari 2022, 16:27
Op een regenachtige avond in 1968 ging Auke van der Woud, 21 jaar oud, op bezoek bij een vriend, medestudent kunstgeschiedenis in Groningen. ‘We zaten op zijn kamer en hij zette een plaat op: Winterreise van Frans Schubert. Hij had veel klassieke muziek. Ik had niks met klassieke muziek, ik was meer van Frank Zappa. Maar toen hij die plaat draaide… ik weet niet precies wat er gebeurde, maar het raakte me diep.’

De muziek of de tekst?

‘Allebei, denk ik. Het meandert zo prachtig heen en weer, het gaat van diepe wanhoop naar grote vreugde, van opstandigheid naar terneergeslagenheid. Ik vroeg of ik de plaat van hem mocht hebben. Kost je een tientje, zei hij. Ik nam hem mee, hij staat hier nog steeds. Het is een lyrische uitvoering zoals je nu niet meer hoort, uit 1945, gezongen door Peter Anders. Die avond is bepalend geweest voor de rest van mijn leven.’

Auke van der Woud (75), emeritus hoogleraar architectuur- en stedenbouwgeschiedenis, heeft de coronajaren nuttig besteed: elke werkdag tussen half acht en half vier was hij bezig met het volledig herschrijven van Het lege land – De ruimtelijke orde van Nederland 1798-1848, waarmee hij in 1987 naam maakte als schrijver. In dat boek, tevens zijn dissertatie, beschrijft Van der Woud hoe Nederland eruitzag aan het begin van de negentiende eeuw (woest en leeg; in 1815 woonden hier twee miljoen mensen) en hoe het landschap en daarmee ook de mensen veranderden toen er kanalen werden gegraven, meren en binnenzeeën drooggemalen, wegen verhard en spoorwegen aangelegd. De gerenoveerde versie van zijn boek ligt nu in de winkel, met een aangepaste titel: De Nederlanden – Het lege land 1800-1850.

Van der Woud: ‘Ik vond de oorspronkelijke editie een beetje een museumstuk geworden, vooral qua taal, er staan veel van die ouwe naamvallen in, met ‘der’ enzo. Deze nieuwe versie is nuchterder, scherper. Ik wéét nu ook meer dan toen. Er is meer bekend geworden over de bedenkelijke rol van Willem I, aan wie ik in de nieuwe editie veel aandacht besteed, maar ik kon ook gebruikmaken van wat ik inmiddels wist over wat er ná 1850 is gebeurd, door de boeken die ik na Het lege land heb geschreven.’ Zoals Een nieuwe wereld, Koninkrijk vol sloppen, De nieuwe mens of Het landschap, de mensen. Allemaal gaan ze over de negentiende en vroege twintigste eeuw.

Ze zeggen weleens dat schrijvers hun hele leven bezig zijn met één boek. Dat gaat voor u wel op.

‘Helemaal. Ik ben mijn leven lang bezig met dit ene onderwerp. Tijdens ons telefoongesprek over deze afspraak kwam aan de orde waarom die negentiende eeuw me zo fascineert. Dat heeft me de afgelopen weken ontzettend aan het denken gezet.’

Zó origineel was mijn vraag nu ook weer niet, hij zal toch wel vaker gesteld zijn?

‘Jawel, maar dan maakte ik me er altijd van af. Het is zo lastig om in een paar woorden een antwoord te geven op deze vraag; er lopen allemaal dingen door elkaar. Alles begon met Schubert, daarvóór was ik alleen geïnteresseerd in de twintigste eeuw, Schubert heeft het luikje naar de negentiende eeuw opengezet. Op een intuïtief niveau: hij staat voor mij voor de innerlijke betrokkenheid en de liefde die je ergens voor hebben kan. Maar daarnaast is er ook een soort academische interesse. Er is iets waar niemand naar kijkt en dat ga ík nou eens doen, en dan zie ik allemaal dingen die nog nooit gezien zijn.

‘Toen ik studeerde, was de negentiende eeuw voor kunsthistorici min of meer taboe. Ik had bedacht dat ik wilde afstuderen op de negentiende-eeuwse kerken van P.J.H. Cuypers en de professor die mijn voorstel moest goedkeuren, keek me lang bedenkelijk aan voor hij ‘nou, oké dan’ zei. De Nederlandse kunst en cultuur van de negentiende eeuw is, vergeleken met Duitsland of Frankrijk, over het algemeen niet echt super, hè. Die periode heeft lang een erg negatief imago gehad. Dat vond ik interessant: om in die afgewezen cultuur iets te vinden dat tóch kwaliteit had. Ik wilde die tijd begrijpen.’'

Een tijd die helemaal niet zo ver achter ons ligt.

‘Dát is ook een deel van de verklaring, bedacht ik de afgelopen weken, waarom die betrokkenheid van mij bij de negentiende eeuw zo diep gaat. Ik ben architectuur- en stedenbouwgeschiedenis gaan doen omdat ik een sterke band heb met bouwen, met bouwmaterialen, met steden en hoe ze eruitzien. De stad als bouwwerk: dat interesseert me geweldig. Mijn grote thema is dat het gedrag van mensen niet los is te zien van de ruimte waarin ze leven. En die interesse, in feite de drijfveer achter al mijn boeken, gaat terug tot mijn vroege jeugd.

‘Ik ben geboren in Sneek en als kind liep ik altijd door de stad, langs de grachten en door de steegjes. De jaren veertig en vijftig, waarin ik opgroeide, stonden feitelijk nog heel dicht bij de negentiende eeuw. Mensen definiëren de negentiende eeuw doorgaans als de periode tussen 1800 en 1900. Sommige historici spreken over de lange negentiende eeuw en dan trekken ze hem door tot 1918. Maar ik denk dat de negentiende eeuw tot 1950 heeft geduurd. Het Sneek uit mijn jeugd was een negentiende-eeuwse stad.’

In welk opzicht?

‘De gebrekkigheid. Er gingen nog paard-en-wagens door de straten, mensen droegen klompen, het was een armoedige tijd. Als je foto’s ziet van de Amsterdamse grachtengordel rond 1950, zie je een afgetakeld Amsterdam, bijna onvoorstelbaar. Armoedig en vervallen, een gebrek aan onderhoud. Al die beelden vermengen zich met de herinneringen die ik heb aan mijn eigen kindertijd.’

In wat voor huis groeide u op?

‘Wij woonden met ons gezin plus een inwonende grootmoeder en tante in het centrum van Sneek, aan de Oosterdijk, een winkelstraat. De achterkant was ouder dan de voorkant, de voorkant was negentiende-eeuws, met van die grote, loodzware ramen die je omhoog moest schuiven. Het was een groot huis maar er was geen luxe, geen pracht en praal. Om een detail te noemen: in de kamer had je stenen muren, ruwe steen. Daar waren latjes op gespijkerd en op die latjes was jute gespannen en op dat jute was behang geplakt. Dat is een oude manier van je muren bekleden. Als je per ongeluk iets te hard met je stoel naar achteren schoof, kon je door het behang gaan.

‘Er was een kolenkachel en aan het eind van het stookseizoen ging die uit en werden de kachelpijpen schoongemaakt. Hoe koud het daarna ook nog werd, de kachel ging niet meer aan. In die vroege kindertijd van mij heb ik, denk ik, veel meegekregen dat nog echt negentiende-eeuws was. Ook in het werk van non-fictieschrijvers zit vaak een autobiografisch element.’'

Had u in de negentiende eeuw willen leven?

‘Voor geen goud.’

Want de negentiende eeuw bracht Schubert voort, maar een smerige tijd was het ook. In een hoofdstuk met de beeldende titel ‘Vuil, dampen en de dood’ schrijft Van der Woud over de misselijkmakende uitwasemingen uit goten en riolen; over de holachtige woningen in overbevolkte achterbuurten waarin mensen op elkaars lip leven, over de grachten waarin ze eerst hun eigen stront lozen en waaruit ze vervolgens hun emmertjes drinkwater putten; over de cholera- en tyfusepidemieën die daarvan het gevolg zijn.

In een ander hoofdstuk schetst hij de talloze overstromingen, van de Rijn, de Waal, de Neder-Rijn of de Lek. Het leven langs die rivieren was verre van idyllisch, om de paar jaar stonden dorpen en steden onder water. In de winter was het sowieso doffe ellende, niets of niemand was bereikbaar. De winter, schrijft Van der Woud, was in de vroege negentiende eeuw ‘een jaarlijks terugkerende tijd van economische depressie, van wachten en stagnatie’. Het merendeel van de bevolking legde zich erbij neer: ‘Het besef dat de mens de positieve en negatieve omstandigheden waarin hij leeft voor een deel zelf kan bepalen, drong pas later in de negentiende eeuw door.’

Hoe keek u de afgelopen twee jaar naar hoe de wereld reageerde op de corona-epidemie?

‘Dat is interessant, hè. In die negentiende eeuw was er zo’n ausdauer. Mensen konden verschrikkelijk veel hebben, veel meer dan nu. Toen ik Koninkrijk vol sloppen schreef, speelde net de bankencrisis. Toen overviel me tijdens het lezen van de krant geregeld wel zo’n sentiment van: ik zal jullie eens laten zien wat er in de negentiende eeuw speelde! Dat had ik nu weer. De oplettende lezer leest dat ook tussen de regels door, die voelt het verschil tussen toen en nu. We mopperen wel, tegenwoordig, maar…’

We zijn verwend?

‘Jaaa. In materieel opzicht leven we in een luilekkerland. Maar de verschillen tussen rijk en arm zijn nog steeds heel groot en als je sommige economen leest, worden ze alleen maar groter.’

Zijn we ook dingen kwijtgeraakt?

‘Dat ook. Onze taal is kaler geworden. We hebben een visuele cultuur die ongelooflijk rijk is, maar dat is ten koste gegaan van het verbale. Wat we óók zijn kwijtgeraakt – ik heb er in dit boek een opmerking over gemaakt – is een bepaald soort collectief besef. De samenleving werd in de negentiende eeuw op de een of andere manier bij elkaar gehouden door ongeschreven wetten, die iedereen kende. Het individualisme van nu bestond niet.’

‘In de negentiende eeuw kende men het woord privacy niet’, schrijft u in hoofdstuk 26.

‘Als ik terugdenk aan mijn jeugd, zie ik voor me hoe je op straat door een wildvreemde werd aangesproken op het feit dat je zakdoek een eindje uit je broek stak. Vrouwen droegen een witte onderrok, als die onder hun kleding uitkwam, werd er wat van gezegd. Dat heb je óók in een samenleving die erg op elkaar let. Het heeft goede en minder goede kanten.’

In de inleiding van zijn boek kijkt Van der Woud met heimwee terug op het jaar waarin de eerste editie van Het lege land verscheen, 1987. ‘Iedereen wist wat ruimtelijke ordening was, een van de belangrijkste taken van de overheid’, schrijft hij. ‘Er was een ministerie dat onderzoek deed naar de behoefte aan woningen, industrielocaties (…) en alle andere vormen van grondgebruik. De regering en het parlement keken naar de lange termijn.’

Was het ruimtelijke-ordeningsbeleid in de jaren tachtig zoveel beter dan nu?

‘Ja, zeker. In de twintigste eeuw is bij de Rijksoverheid een enorme expertise opgebouwd om de ruimtelijke ordening gestalte te geven; om te zorgen voor een ruimtelijke planning waarmee je Nederland – een hartstikke klein en superdichtbevolkt land – op een zo goed mogelijke manier kunt indelen. Ruimtelijke ordening is een vorm van conflictbeheersing: zorgen dat de dingen elkaar niet in de weg gaan zitten. Je kunt met ruimtelijke ordening sturing geven aan bepaalde ontwikkelingen en andere ontwikkelingen tegenhouden. Daar was binnen de Rijksoverheid een enorm apparaat voor, daar zaten experts met ontzettend veel ervaring.

‘Maar in de jaren tachtig en negentig is dat allemaal naar buiten geschoven in het kader van de decentralisatie. De Rijksoverheid besteedde het werk uit aan gemeenten en deed zelf steeds minder. Nu moeten er een miljoen woningen worden gebouwd, en is er eigenlijk geen instantie meer die zegt waar dat moet gebeuren. Facebook wil datacenters neerzetten, kijkt op de kaart van West-Europa waar dat kan en waar de meeste subsidie is en onderhandelt vervolgens met burgemeester en wethouders van kleine gemeenten. Dat hoort natuurlijk de Rijksoverheid te doen. Die kan zeggen: vier van die dingen is de max in Nederland, en we zetten ze dáár en dáár neer. Woningnood, klimaatverandering en grondgebruik vormen samen een vraagstuk waarvoor je de beste mensen bij elkaar moet zetten, die een visie kunnen ontwikkelen. Maar we weten hoe onze premier over visie denkt.’

Mooi onderwerp voor een nieuw boek.

‘Ik ben bezig met een nieuw boek en dat zal inderdaad deels gaan over hoe de Rijksoverheid zich in de twintigste eeuw steeds meer ging bezighouden met het organiseren van de ruimte. Het wordt een pendant van Het landschap, de mensen, en dan toegespitst op de steden. Ik moet nog beginnen met schrijven.’

Als u gaat schrijven, heeft u dan al helemaal in uw hoofd wat u gaat doen? Of werkt u associatief?

‘Nee. Ik doe eerst onderzoek, dat is erg at random. Ik lees dingen en als ik denk dat iets interessant is, maak ik een aantekening en die berg ik op. Ik weet nog niet hoe ik het gebruiken zal, maar dat is ook het interessante: je begint intuïtief, omdat iets je boeit, je interesseert. Later zie je wel waarom, en dan ga je het vormgeven. Het begint met interesse.

‘De fase van het schrijven is anders; die begint juist met organiseren. Met ordenen. Ordenen is het belangrijkst. Het is hetzelfde als bouwen, timmeren. Mijn werkkamertje, hier achter de woonkamer, heb ik zelf gebouwd. En mij is opgevallen dat een huisje timmeren en een boek schrijven eigenlijk heel parallelle werkzaamheden zijn.’

Wat is de eerste stap?

‘Het maken van een plattegrond. Bij het boek is dat het schema. De hoofdstukken. Welke kant gaat het op? Het thema weet je nog niet, dat ontwikkelt zich gaandeweg, maar je moet wel een gevoel hebben welke kant het op moet. Zover ben ik nog niet. Alles wat ik weet, is dat mijn volgende boek over het stedelijke gebied gaat. Wel heb ik de bouwsteentjes al: kopietjes uit tijdschriften, aantekeningen die ik gemaakt heb. Zoals je tijdens het maken van een plattegrond ook al wel een idee hebt van het materiaal waarmee je gaat werken: steen of hout? Welke schroeven gebruik je, hoelang zijn ze, hoe dik? Ook die kleine dingen zijn belangrijk.’

Blijft de eerste zin die u schrijft ook altijd de eerste zin?

‘Hij is wel heel belangrijk. Als de eerste zin of alinea niet goed is, moet je opnieuw beginnen.’

Dan is het fundament niet goed.

‘Precies.’

Wat is de lastigste fase, bij bouwen en schrijven?

‘Dat is het concept. Het begin is de lastigste fase. Wanneer je eenmaal aan het bouwen of schrijven bent, moet je altijd kunnen terugvallen op je concept: zet ik dit er nou wel bij, of niet? Past het bij het concept? Als je iets maakt, is er altijd een eigenaardig soort wisselwerking tussen het rationele en het niet-rationele, dat zijn sterke krachten die bij het schrijven allebei werkzaam zijn, maar je hebt vaste grond nodig om beslissingen te kunnen nemen. Anders waaiert de boel alle kanten op.

‘En bij alle fases van het schrijven heb ik muziek nodig. Geen liederen, dan lukt het niet, maar wel opera’s. Liefst uit de negentiende eeuw.’


Van De Nederlanden – Het lege land 1800-1850 gaan we naar de Noordzee die ook niet meer weet wat leeg is en waar de boel ook alle kanten op waait. Met voor het kabinet zonder visie hetzelfde probleem als op het land....weer een hoofdpijndossier:

Onderzoek naar impact windparken op zeeleven
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nie ... p-zeeleven

Hoe zei Johan Remkes dat ook al weer..."Niet alles kan overal" ?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4389 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 203, 204, 205, 206, 207, 208, 209 ... 220  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: baedeker, Biertje, Bing [Bot], Einstein, Julien Sorel, Majestic-12 [Bot], P-G en 65 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling