HvR schreef:
baedeker schreef:
Gek verhaal. Mensen zijn superdodelijk in de Afrikaanse savanne, lees ik. Het zou kunnen. In Oekraïne en in kippenfokkerijen ook, om maar een paar voorbeelden te noemen. Maar dan wordt er een verhaal bijgehaald over angst van dieren voor menselijk geluid in het Krugerpark. En dat is nou zo'n plek waar volgens mij de jacht streng gereglementeerd is, en het inderdaad wemelt van de toeristen die er in busjes rondrijden. Het een heeft toch niks met het andere te maken?

Wat is er nu gek aan het verhaal ? De mens is het dodelijkste roofdier op aarde, en we zijn met steeds meer.
De dieren rennen intussen weg voor ons en we vermenigvuldigen ons nog steeds. Wat is er niet duidelijk ?
Wat er staat. Dat dieren wegrennen voor menselijk geluid in het Krugerpark heeft er niets mee te maken dat mensen superdodelijk zijn, omdat dieren in het park nauwelijks gedood worden (door mensen). Het is kunstmatig plakken van een meisjesachtig 'dieren rennen weg voor ons' sentiment op een 'mensen zijn superdodelijk' thema dat betere aandacht verdient.
De wereld is naar mijn mening niet overbevolkt. Ik meet dat af aan de afwezigheid van hongersnoden, ruimtegebrek, grondstoffentekort of tekort aan vernuft om nieuwe oplossingen te bedenken. De wereld heeft nog nooit zoveel welzijn gekend, en voor zoveel mensen.
Ik ben het met je eens dat minder mensen beter zou zijn. Afrikanen zouden wat vaker een condoom moeten gebruiken, en in ieder geval verhinderd moeten worden om Europa af te schepen met hun kinderen. Nederland zou veel en veel minder druk zijn zonder massa immigratie, regels, belastingen en culturele zelfmoord. De problemen van overbevolking die ik zie, zijn dus veroorzaakt door bestuurlijke keuzes en incompetentie.
Gek dat het bestuur dat de wereld kleiner voor ons maakt, een ideologie heeft om onze aantallen te beperken.