Het is nu do jan 17, 2019 7:38 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 395 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#341  BerichtGeplaatst: zo dec 30, 2018 9:15 pm 
lid

Morgen is het een oliebollendag en de dagen erna weer diëten om af te vallen. Hieronder een uitleg over duurzaam zijn door Bennie Stevelink op Foodlog: Wat wordt het volgende modedieet?
https://www.foodlog.nl/artikel/wat-word ... modedieet/

Al die modedieeten kunnen alleen bestaan als daar een markt voor is. Waar komt die markt vandaan? Daar heb ik een gedachte over die ik naar aanleiding van het bovenstaande hier wil delen.

Toen in de verre prehistorie de eerste mensachtige zich bewust werd van een verleden, heden en een toekomst, werd hij zich ook bewust van de eindigheid van zijn leven. Dit veroorzaakte een permanente existentiële onzekerheid waar hij een uitweg in zocht. Dit werd gevonden in een geloof, een natuurgeloof wat hem beloofde dat de dood niet het einde was maar een overgang naar een ander leven. Een veel beter leven zelfs, op eeuwige jachtvelden, waar hazen, fazanten en zelfs complete reeën zo voor het grijpen waren. Hier viel mee te leven, ook na het leven.

De mens ontwikkelde zich, kreeg kennis van wiskunde en ging steeds gecultiveerde leven. Daarom werd op enig moment het natuurgeloof vervangen door een cultuurgeloof zoals het Christendom, Hindoeïsme, Boedisme en later de Islam. Ook het cultuurgeloof beloofde dat de dood niet het einde was maar een overgang naar een ander leven. Je moest daarvoor wel tijdens je aardse leven aan bepaalde cultuurwaarden voldoen. Het was per slot van rekening niet voor niets een cultuurgeloof. Zo mocht je tijdens je aardse leven niet stelen, niet brandstichten, niet moorden en je vooral niet met wilde vrouwen inlaten.

Na de Tweede Wereldoorlog nam geleidelijk het kerkbezoek af. Na het verlaten van de kerk verwaterde ook het geloof. De behoefte aan een omgangsvorm met de eindigheid van het leven blijft echter bestaan. Dat is universeel.
Dit werd gevonden in gezondheidsmanies en voedselhypes. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat de psychologische werking van gezondheidsmanies en voedselhypes anders is dan van het natuur- of cultuurgeloof.
Het natuur- en cultuurgeloof is gebaseerd op het principe van ontkenning: de dood is niet het einde maar een overgang naar een ander leven.
Gezondheidsmanies en voedselhypes zijn daarentegen gebaseerd op het principe van controle.
Ik zal dit toelichten met een vergelijking: de kans dat je met het vliegtuig verongelukt is kleiner dan de kans dat je met de auto verongelukt. Toch gaan sommige mensen voor geen goud in het vliegtuig zitten terwijl ze zich in de auto geheel veilig voelen. De reden hiervoor is dat men in het vliegtuig geen controle heeft. Je kunt niet zelf controleren of het vliegtuig in orde is of dat de piloot niet depressief of dronken is. Je moet maar vertrouwen. In de auto heeft men daarentegen (de illusie van) eigen controle. Je houdt zelf het stuur vast en gelooft dat je ook op fouten van anderen tijdig kunt anticiperen.
We kunnen uit dit voorbeeld dus concluderen dat de angst voor een risico niet wordt bepaald door de objectieve grootte van dat risico maar door de mate van controle of machteloosheid jegens dat risico.

Hier zien wij dus het psychologische effect van voedselhypes en gezondheidsmanies in relatie tot de eindigheid van ons leven: het geeft ons de illusie dat wij controle hebben op onze gezondheid en daarmee op de eindigheid van ons leven. We kunnen de uiteindelijke dood niet voorkomen, maar we hebben het in de hand. Er zit een stuur aan om vast te houden. Dan ervaren wij weinig of geen angst.
Voedselhypes en gezondheidsmanies zijn dus een alternatieve omgangsvorm met de eindigheid van het leven na verlies van het geloof. In het “voedselgeloof” speelt Sonja Bakker dezelfde rol als Maria in het Christelijke geloof. Het enigst mogelijke verschil is dat de zoon van Maria maagdelijk is geboren. Of dat bij Sonja Bakker ook het geval is is mij tot op heden niet bekend.

Zijn wij na het verlaten van de kerk nu rationelere mensen geworden? Ik denk het niet. Velen dachten dat de kerk een bron van irrationaliteit was. Ik denk dat de angst voor de eindigheid van het leven de bron van irrationaliteit is. De kerk cultiveerde dit slechts, zij gaf hier vorm aan.
Vroeger brachten we op zondag de angst voor de eindigheid van het leven weg naar de kerk waardoor we door de week rationeler in het leven konden staan. Nu slepen mensen de angst de hele week met zich mee. Voedselhypes, gezondheidsmanies en allerlei andere gekkigheden zijn we de hele week mee bezig.

Ik vermoed dat het zich verder uitstrekt dan voedselhypes en gezondheidsmanies. In hoeverre zijn vaccinaties psychologisch gelijk aan een vliegtuig waar je geen controle over hebt? Voedselhypes en gezondheidsmanies zijn gelijk aan een auto waar je zelf mee kunt sturen. Bij een vaccin heb je zelf geen enkele controle, je moet maar vertrouwen.
Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de tegenwoordig veel voorkomende vaccinatieangst?

Hoe zit het met de weerzin tegen “technofood”? Ook een vliegtuig waar men geen eigen controle op heeft?

Hoe zit het met landbouw? Het moet kleinschalig zijn, dan is het te overzien en worden er alle mogelijk positieve eigenschappen aan toegekend.
Grootschalige landbouw lijkt teveel op een vliegtuig. Je kunt het niet overzien en hebt er dus geen controle op.
Veel van dit soort sentimenten worden onder de noemer gebracht van “duurzaam”.
Ik heb inmiddels geleerd om de invulling van “duurzaam” te verstaan als “veilig voelen” omdat de burger het zelf kan overzien.

Echt mooi dit: Ik heb inmiddels geleerd om de invulling van “duurzaam” te verstaan als “veilig voelen” omdat de burger het zelf kan overzien.

Profiel  

Bericht nummer:#342  BerichtGeplaatst: ma dec 31, 2018 2:14 am 
lid

Geen bezwaar. Oliebollen zijn niet fossiel. Tenzij ze ca 40.000 jaar over de datum zijn.

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#343  BerichtGeplaatst: za jan 12, 2019 4:49 pm 
lid

De VVD zet een rem op de klimaatmaatregelen uit het klimaatakkoord. Fractieleider Klaas Dijkhoff wil niet dat 'gewone mensen' op kosten worden gejaagd. Coalitiegenoten D66 en ChristenUnie reageren kritisch op de VVD-uitlatingen.

"Als we gruwelijke mazzel hadden gehad, was er een prachtig plan van de klimaattafels gekomen waardoor de effecten voor huishoudens draagbaar zouden zijn en netjes verdeeld. Nou dat is niet zo. Bedankt voor het advies en het harde werk, maar de kans dat ik het akkoord letterlijk ga uitvoeren, is nihil."

D66-leider Rob Jetten had al laten weten dat wat hem betreft de gepresenteerde plannen ook worden uitgevoerd. "Ik ga dat niet doen", reageert Dijkhoff nu. Hij noemt Jetten en GroenLinks-leider Jesse Klaver "drammers" als het om de klimaatdiscussie gaat.

Dijkhoff is zelfs bereid het voortbestaan van het kabinet op het spel te zetten. "Niemand in Nederland wordt er beter van als er een kabinet valt. Maar dat betekent niet dat je er alles aan doet om het te laten zitten."

https://www.nu.nl/politiek/5679998/vvd- ... litie.html

Nou, het eerste verstandige woord van de VVD in jaren. Eens zien of het deze keer wel iets waard is....

Profiel  

Bericht nummer:#344  BerichtGeplaatst: za jan 12, 2019 5:58 pm 
lid

Als voor de komende statenverkiezingen geen echte beslissingen de positie van Dijkhoff onderstrepen, dan geef ik er weinig voor. Mijn advies is om toch klimaat te bestuderen via www.sepp.org, de websites van de nasa, de nsidc en realclimatescience.

Er is overigens geen gemakkelijke verklaring voor alles wat we waarnemen. Nu eens daalt het ijsvolume in de noordelijke ijszee en dan weer valt het mee terwijl het rond antarctica weer andersom gaat.

Gehoord aan de stamtafel: gelukkig maar dat het klimaat verandert, dat is altijd al eigen geweest aan het klimaat. Het zou griezeliger zijn als het klimaat niet meer wilde veranderen! In het verleden is de IPCC ongeveer net zo bezig geweest als de VVD: valse suggesties werden gewekt.

Profiel  

Bericht nummer:#345  BerichtGeplaatst: za jan 12, 2019 8:10 pm 
lid

HvR schreef:

De VVD zet een rem op de klimaatmaatregelen uit het klimaatakkoord. Fractieleider Klaas Dijkhoff wil niet dat 'gewone mensen' op kosten worden gejaagd. Coalitiegenoten D66 en ChristenUnie reageren kritisch op de VVD-uitlatingen.

"Als we gruwelijke mazzel hadden gehad, was er een prachtig plan van de klimaattafels gekomen waardoor de effecten voor huishoudens draagbaar zouden zijn en netjes verdeeld. Nou dat is niet zo. Bedankt voor het advies en het harde werk, maar de kans dat ik het akkoord letterlijk ga uitvoeren, is nihil."

D66-leider Rob Jetten had al laten weten dat wat hem betreft de gepresenteerde plannen ook worden uitgevoerd. "Ik ga dat niet doen", reageert Dijkhoff nu. Hij noemt Jetten en GroenLinks-leider Jesse Klaver "drammers" als het om de klimaatdiscussie gaat.

Dijkhoff is zelfs bereid het voortbestaan van het kabinet op het spel te zetten. "Niemand in Nederland wordt er beter van als er een kabinet valt. Maar dat betekent niet dat je er alles aan doet om het te laten zitten."

Nou, het eerste verstandige woord van de VVD in jaren. Eens zien of het deze keer wel iets waard is....
Verstandig? Eerst GODVERDOMME een forse verschuiving van belasting van bedrijfsleven naar de burger, een extra lastenverzwaring opleggen aan de burgers inclusief forse huurverhogingen en belastingverhogingen in ruil voor verdere belastingverlagingen aan het bedrijfsleven en dan constateren dat de burger die 'groene plannen' nooit kan betalen. Jarenlang heeft de VVD de PvdA verweten dat die partij de gemaakte afspraken niet nakomt. Nu doet de VVD het zelf. Ik geloof dat het gros van de plannen niet haalbaar is en veel te veel geld kost., maar waarom zet je dan in hemelsnaam je handtekening onder zo'n akkoord?

:ikplof:

Profiel  

Bericht nummer:#346  BerichtGeplaatst: za jan 12, 2019 10:15 pm 
lid

HvR schreef:

Verkiezingstijd HvR.
VVD'ers laten wat scheten, en de dag na de verkiezingen is alles "vergeten".
Gezien de peilingen heeft de coalitie nog 33% steun. Die partijen worden er niet beter van als het kabinet valt. De rest van Nederland wél.

Profiel  

Bericht nummer:#347  BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 12:27 am 
lid

Zie ook minister Bruins, VVD. Wordt ineens boos over een medicijnfabrikant die de prijs met 6 vermenigvuldigd want dat is graaien. :) Als een private verhuurder dit doet hoor je de VVD daar niet over.

Profiel  

Bericht nummer:#348  BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 2:21 am 
lid

baedeker schreef:
HvR schreef:

Verkiezingstijd HvR.

Op het CO2 thema bedoel je ? Gelukkig wel ja. Tussen verkiezingsretoriek en regeren staan wat euuh.. praktische bezwaren in de weg.. Overeen gekomen internationale verdragen bijvoorbeeld. In het akkoord van Katowice staan enige concrete afspraken en wat de kiezer ook zou wensen, met zijn pruttelmobiel en zijn gele hesje.. dit zijn zaken, waaraan Nederland zich heeft gecommitteerd. We zijn zelfs gidsland, we trekken de kar. Is ook begrijpelijk want Nederland heeft m.i. belang bij een wereldwijde CO-2 beperking.

Citaat:
Gezien de peilingen heeft de coalitie nog 33% steun. Die partijen worden er niet beter van als het kabinet valt. De rest van Nederland wél.

Och.. ik ben er wel voor om het huidige cordon sanitair uit te breiden (of zelfs: te her-definieeren !) naar clean CO-2 neutraal. Laat jouw Thierry dan maar eens een meer doordacht en minder Trumpiaans geluid horen op dat gebied.. dan mag je meedoen. Mijn voorkeur is het verder, om de huidige CDA en VVD in de coalitie te vervangen door SP, PvdA en GL :aplaus:

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#349  BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 10:56 am 
lid

Einstein schreef:
Op het CO2 thema bedoel je ? Gelukkig wel ja. Tussen verkiezingsretoriek en regeren staan wat euuh.. praktische bezwaren in de weg.. Overeen gekomen internationale verdragen bijvoorbeeld. In het akkoord van Katowice staan enige concrete afspraken en wat de kiezer ook zou wensen, met zijn pruttelmobiel en zijn gele hesje.. dit zijn zaken, waaraan Nederland zich heeft gecommitteerd. We zijn zelfs gidsland, we trekken de kar. Is ook begrijpelijk want Nederland heeft m.i. belang bij een wereldwijde CO-2 beperking.
Gelul in de maneschijn. Nederland was jarenlang een van gidslanden inzake ontwikkelingssamenwerking. Zijn dat meer landen dat gaan doen?

Citaat:
Och.. ik ben er wel voor om het huidige cordon sanitair uit te breiden (of zelfs: te her-definieeren !) naar clean CO-2 neutraal. Laat jouw Thierry dan maar eens een meer doordacht en minder Trumpiaans geluid horen op dat gebied.. dan mag je meedoen. Mijn voorkeur is het verder, om de huidige CDA en VVD in de coalitie te vervangen door SP, PvdA en GL
En hoe wou jij dat bewerkstelligen? Immers, er is gek genoeg tussen links en rechts een rode draad te zien: beiden hollen de middeninkomens uit en bovendien heeft links geen sjoege van economie.

Profiel  

Bericht nummer:#350  BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 11:13 am 
lid

Nog steeds hoeven een paar hele grote vervuilers, lucht- en scheepvaart, niets bij te dragen. Die vliegtaks is een lachterje, in de hoop dat mensen er in trappen. Het is de VVD helemaal niet te doen om een echte reductie te bereiken met CO2.
Het gaat ze om nieuwe kansen voor de grote bedrijven v.w.b. isolatie en warmtepompen. Electrische kookplaten en nieuwe centrales.

Profiel  

Bericht nummer:#351  BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 11:18 am 
lid

Raya schreef:
Nog steeds hoeven een paar hele grote vervuilers, lucht- en scheepvaart, niets bij te dragen. Die vliegtaks is een lachterje, in de hoop dat mensen er in trappen. Het is de VVD helemaal niet te doen om een echte reductie te bereiken met CO2.
Het gaat ze om nieuwe kansen voor de grote bedrijven v.w.b. isolatie en warmtepompen. Electrische kookplaten en nieuwe centrales.
Globalisatie zorgt ook voor steeds meer vervuiling.

Profiel  

Bericht nummer:#352  BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 11:20 am 
lid

Dijkhof maakt zich enigszins belachelijk gelet op het feit dat hijzelf medeonderhandelaar en medeopsteller van het klimaatakkoord was.
Zo de wind waait, waait zijn jasje.
Het is een voorschotje op de verkiezingscampagne met name die voor de provinciale staten.
Ik kan hem alleen maar aanraden, zorg dat je ook nog geloofwaardig blijft.

Profiel  

Bericht nummer:#353  BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 11:29 am 
lid

In geen enkele partij vind je mensen die kennis hebben van klimaatwetenschap. Vanmorgen in Vroege Vogels zat een fragment met Marjan Minnesma. We hebben geen keuze, nieuwe inzichten/uitvindingen ontbreken en daarom moeten we het land vol zetten met windmolens en zonnepanelen. Om het wonen tussen de windmolens en zonnepanelen aangenamer te maken zou je de burgers mee moeten laten delen in de opbrengst. Als er dan later toch nog iets wat werkt om het klimaat te temperen op de markt komt kunnen we alles met gemak weer afbreken, weggooien zei ze. Klinkt als een sigaar uit eigen doos en gemakkelijke praat, want er bestaan geen klimaatmaatregelen zonder pijn voor de burger. De burger die altijd zorgt voor de kassa van die ene of van die andere.

Promovendus Miedema: 'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'
https://www.dvhn.nl/groningen/Promovend ... ische-auto’s-gaan-broeikaseffect-niet-dempen-24051882.html

Als het aan de regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s verkocht. Een ambitieus plan. Gezien het succes van Tesla en de elektrische modellen waar veel andere autofabrikanten nu aan werken moet het haalbaar zijn. ,,Maar dat is het helaas niet’’, zegt Jan Hessels Miedema (33), die er maandag aan de Rijksuniversiteit Groningen bij het Instituut voor Energie en Milieukunde (IVEM) op promoveert.

Biomass of Batteries luidt de titel van het proefschrift van de docent milieufysica aan de hbo-opleiding Van Hall Larenstein in Leeuwarden. De geboren Fries, die opgroeide in Buitenpost, laat daarin zien dat de bijdrage van elektrische auto’s, de bijstook van biomassa in kolencentrales en de toepassing van groen gas in huishoudens slechts een marginale bijdrage zal leveren aan de energietransitie tot 2050.

Profiel  

Bericht nummer:#354  BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 11:37 am 
lid

Hoe zou de wereld eruit zien als we dat vele geld wat nu uitgegeven wordt aan klimaatdoelen zouden besteden aan het onderwijs? Zodat we wat minder ideologische mensen kweken, maar vindingrijke.

Profiel  

Bericht nummer:#355  BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 11:51 am 
lid

Met de klimaatdoelen wordt beoogd dat de wereld zoveel mogelijk tot vermindering van de CO2 uitstoot komt. Ons land is daarbij zeer gebaat omdat het voor een groot deel zeer laag gelegen is ten opzichte van het zeeniveau. Als wij het al niet zouden doen waarom zouden andere landen, die er mogelijk minder baat bij hebben, zich hiervoor inspannen?
Daarbij is het zeer nuttig om alle ins en outs grondig te bekijken en kritisch tegen het licht te houden..
Het kost een smak geld, maar aan de andere kant gaat het als het goed, solide en duurzaam uitgevoerd wordt uiteindelijk geld opleveren.
De mensen hoeven niet bang te zijn dat het hun veel geld gaat kosten, want de doelstelling is om het budgettair neutraal uit te voeren.
Als we uiteindelijk ook nog energie-neutraal uitkomen is onze maatschappij behalve zelfvoorzienend ook nog eens zeer concurrerend.
Dat betekent dat het sowieso een zeer nuttige zaak is om hier aan te werken.

Oplossingen die hier bedacht of uitgevonden worden en waarvan bewezen wordt dat ze goed functioneren zijn mogelijk te verkopen aan andere landen waardoor het zakelijk ook helemaal niet gek is om er stevig mee aan de slag te gaan.

Profiel  

Bericht nummer:#356  BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 12:25 pm 
lid

Einstein schreef:
baedeker schreef:
HvR schreef:

Verkiezingstijd HvR.

Het democratisch gehalte van Einstein zakt dieper ...

Einstein schreef:
baedeker schreef:
Och.. ik ben er wel voor om het huidige cordon sanitair uit te breiden (of zelfs: te her-definieeren !) naar clean CO-2 neutraal. Laat jouw Thierry dan maar eens een meer doordacht en minder Trumpiaans geluid horen op dat gebied.. dan mag je meedoen. Mijn voorkeur is het verder, om de huidige CDA en VVD in de coalitie te vervangen door SP, PvdA en GL :aplaus:

... en steeds dieper de donkerbruine beerput in.
Maar ik hoop oprecht dat alle partijen die mee getekend hebben luid en duidelijk campagne voeren voor hun klimaatgekte.
:mrgreen:

Profiel  

Bericht nummer:#357  BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 1:52 pm 
lid

Lies schreef:
Hoe zou de wereld eruit zien als we dat vele geld wat nu uitgegeven wordt aan klimaatdoelen zouden besteden aan het onderwijs? Zodat we wat minder ideologische mensen kweken, maar vindingrijke.

Lies for President ! :aplaus:

Profiel  

Bericht nummer:#358  BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 2:19 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Dijkhof maakt zich enigszins belachelijk gelet op het feit dat hijzelf medeonderhandelaar en medeopsteller van het klimaatakkoord was.
Zo de wind waait, waait zijn jasje.
Het is een voorschotje op de verkiezingscampagne met name die voor de provinciale staten.
Ik kan hem alleen maar aanraden, zorg dat je ook nog geloofwaardig blijft.

Dit is weer een van de vele proefballonnen van Dijkof voor de verkiezingen.
Hij heeft niet door dat hij hiermee zichzelf en zijn partij belachelijk maakt.
Zelfs Rutte raakte van slag in Buitenhof om alles wat Dijkhof scheef doet weer recht te praten.

Profiel  

Bericht nummer:#359  BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 2:22 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Met de klimaatdoelen wordt beoogd dat de wereld zoveel mogelijk tot vermindering van de CO2 uitstoot komt. Ons land is daarbij zeer gebaat omdat het voor een groot deel zeer laag gelegen is ten opzichte van het zeeniveau. Als wij het al niet zouden doen waarom zouden andere landen, die er mogelijk minder baat bij hebben, zich hiervoor inspannen?
Daarbij is het zeer nuttig om alle ins en outs grondig te bekijken en kritisch tegen het licht te houden..
Het kost een smak geld, maar aan de andere kant gaat het als het goed, solide en duurzaam uitgevoerd wordt uiteindelijk geld opleveren.
De mensen hoeven niet bang te zijn dat het hun veel geld gaat kosten, want de doelstelling is om het budgettair neutraal uit te voeren.
Als we uiteindelijk ook nog energie-neutraal uitkomen is onze maatschappij behalve zelfvoorzienend ook nog eens zeer concurrerend.
Dat betekent dat het sowieso een zeer nuttige zaak is om hier aan te werken.

Oplossingen die hier bedacht of uitgevonden worden en waarvan bewezen wordt dat ze goed functioneren zijn mogelijk te verkopen aan andere landen waardoor het zakelijk ook helemaal niet gek is om er stevig mee aan de slag te gaan.

De meeste mensen begrijpen dat we iets moeten doen voor de klimaatverbetering.
Alleen niet alleen over de ruggen van de burgers .

Profiel  

Bericht nummer:#360  BerichtGeplaatst: zo jan 13, 2019 2:36 pm 
lid

Promovendus Miedema: 'Elektrische auto’s gaan broeikaseffect niet dempen'
Gisteren om 8:00 Gisteren om 15:46 Mannus van der Laan Groningen

Als het aan de regering ligt, worden er vanaf 2030 alleen nog elektrische auto’s verkocht. Een ambitieus plan. Gezien het succes van Tesla en de elektrische modellen waar veel andere autofabrikanten nu aan werken moet het haalbaar zijn. ,,Maar dat is het helaas niet’’, zegt Jan Hessels Miedema (33), die er maandag aan de Rijksuniversiteit Groningen bij het Instituut voor Energie en Milieukunde (IVEM) op promoveert.

Biomass of Batteries luidt de titel van het proefschrift van de docent milieufysica aan de hbo-opleiding Van Hall Larenstein in Leeuwarden. De geboren Fries, die opgroeide in Buitenpost, laat daarin zien dat de bijdrage van elektrische auto’s, de bijstook van biomassa in kolencentrales en de toepassing van groen gas in huishoudens slechts een marginale bijdrage zal leveren aan de energietransitie tot 2050.

Energiedichtheid
De batterijen van elektrische auto’s bestaan voor een belangrijk deel uit lithium. Dat is het lichtste metaal dat er bestaat. ,,Het heeft een hoge energiedichtheid: je kunt er veel energie in opslaan. Ideaal voor accu’s die relatief licht moeten zijn. Daarom zijn lithium batterijen ook zo populair in mobiele telefoons en laptops.’’

De grootste voorraden lithium bevinden zich in Zuid-Amerika. Vooral in Bolivia, ‘maar daar gebeurt momenteel niks mee’, zegt Miedema. De grootste lithiumproducent is momenteel Chili. ,,Om tegemoet te komen aan de grote vraag naar lithium voor accu’s in auto’s moet de productie van lithium gigantisch worden opgeschaald. Dat is een probleem. Tot 2050 lukt dat maar in beperkte mate.’’

Winning
Accu’s zijn niet alleen afhankelijk van lithium, maar ook van andere metalen. Miedema: ,,De verwachting is dat de opschaling van deze winning ook problematisch wordt.’’

Gevolg: het aantal elektrische auto’s dat in productie kan worden genomen is tot 2050 zeer beperkt. De promovendus schat het aantal op twintig procent van het huidige wagenpark in de wereld. De ambitie van de regering dat er vanaf 2030 alleen nog maar nieuwe elektrische auto’s mogen worden verkocht, lijdt op voorhand schipbreuk. Maar dan komt marktwerking om de hoek kijken. ,,De doelstelling kan alleen gehaald worden als we de hoogste prijs voor de accu’s willen betalen.’’

Autovloot
Wereldwijd gaat het zeker niet lukken om voor 2050 uitsluitend elektrisch te rijden. Al is het maar omdat het wagenpark vooral in landen als China en India nog steeds enorm uitdijt. ,,Tegen de toenemende autovloot valt niet op te elektriseren.’’

Misschien dat de opkomst van elektrische deelauto’s soelaas biedt. Miedema is van mening dat je daarmee hooguit het aantal voertuigen kunt stabiliseren. ,,Maar dan zit je vooral vanuit Europees perspectief naar het probleem te kijken. Daar hebben de mensen in de Derde Wereld die graag een auto willen hebben geen boodschap aan.’’

Plug-in hybrides
Willen we de CO2-uitstoot door auto’s verminderen dan pleit Miedema voor een ‘herwaarding’ van plug-in hybrides, die zijn uitgerust met een benzinemotor en een elektromotor. Van de hoeveelheid lithium in een batterij van elektrische auto’s kun je negen plug-in batterijen maken. Hij heeft berekend dat één elektrische auto en acht conventionele auto’s omgerekend per auto gemiddeld 4,4 liter brandstof per 100 kilometer verbruiken. Negen plug-in hybrides gebruiken omgerekend per auto gemiddeld 2,5 liter brandstof per 100 kilometer. ,,Er valt dus gemiddeld twee liter per 100 kilometer te besparen als je inzet op plug-in hybrides. Alleen moet je dan wel een mechanisme bedenken om mensen te dwingen elektrisch te rijden als het kan.’’

https://www.dvhn.nl/groningen/Promovend ... 51882.html

Wederom jammer dat de promovendus niets zegt over de winning van de grondstoffen. En welke tijdwinst biedt 130 kilometer per uur. Een maximum snelheid van 100 km lijkt mij veel beter want minder brandstof en dus ook minder uitstoot. Maar dan is er nog iets vreemd in vergelijking met de warmtepomp. Deze promovendus ziet een op een oplossing met een hybride. Maar volgens Samson moeten we van het gas maar we mogen wel een hybride warmtepomp gebruiken die loopt op gas. Hoezo gasloos?

https://www.maakindustrie.nl/nieuws/bed ... sche-autos

Wat het grootste gemis is aan energietransitie is het gemis aan regie en kennis van de manier van laden van accu's. Een klein accu zoals die van je telefoon kan. Samsung S8 en S9 hebben snelladers. Maar wat betekent dit voor een geheel elektrische auto? Heb je toch meer stroom nodig om de auto van de accu op te laden dan kan je vragen olm een een zogenaamde 3-fasenaansluiting. Maar kan elk huishouden wel aangesloten worden op 3 fasen? Wie weet het antwoord?

https://www.maakindustrie.nl/nieuws/bed ... sche-autos
https://www.liander.nl/consument/aanslu ... laatwaarde

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 395 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]