Het is nu di nov 20, 2018 5:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 285 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#241  BerichtGeplaatst: za jul 07, 2018 5:46 pm 
lid

Iedereen heeft het gedaan die Samsom zoveel jaren lang de ruimte heeft gegund. Gelijk heb je, Samsom is maar een van al die politici die er weinig van hebben gebakken omdat ze dan hun nek moesten uitsteken voor zaken waarvan ons volk het nut nog niet inzag.

Trouwens heel vreemd dat gedram van Samsom en zijn vrienden heeft wel gezorgd voor enorm veel windmolens, mede dankzij een Europese richtlijn of zo iets, maar ondertussen is er twintig jaar lang van overheidswege weinig gedaan aan warmtepompen: die moeten nu plotseling de planeet redden.

In werkelijkheid is het gewoon een door een stelletje activisten en grootkapitalisten op touw gezette massahysterie. Een beetje dom allemaal want een weldoordacht handelen is toch wel nodig als we aannemen dat door menselijk handelen zo maar rampen zouden kunnen ontstaan, en onomkeerbare problemen.

Profiel  

Bericht nummer:#242  BerichtGeplaatst: ma jul 09, 2018 12:14 pm 
lid

Weldoordacht handelen, hoe lang moeten we daarop wachten?

De zon laat zich vandaag niet zien, en daar reageer ik altijd wat somber op. Een prikkelende opinie brengt dan uitkomst:

Opinie op zondag: ‘Van het gas af? Dat pikt de kiezer niet’

https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~b5f8efe6/
https://www.topics.nl/opinie-op-zondag- ... gas%2520af

Vanaf het einde van de 19de eeuw keerden veel intellectuelen en politici zich af van de rauwe wereld van wetenschap en industrialisatie. Zij vluchtten in een zoektocht naar een zuivere wereld. Deze ‘Hang naar Zuiverheid’ was een reactie op de enorme materiële vooruitgang en de triomfen van techniek, wetenschap en industrie. De moderne wereld had namelijk allerlei onzuivere elementen in ons leven gebracht, en deze moesten worden uitgebannen. Wanneer nu maar voldoende mensen een ‘zuivere’ levensstijl zouden volgen, dan zou de wereld alsnog van de ondergang kunnen worden gered.

Vanzelfsprekend moesten ze van de moderne massademocratie ook niet veel hebben. Algemeen kiesrecht gaf ruim baan aan platte materialisten en rationalisten. Hun eigen mening telde natuurlijk veel zwaarder. Al was het maar omdat zij de wereld moesten redden, die de anderen hadden bezoedeld.

(.......)

Politieke hang naar zuiverheid
Ook het politieke bedrijf en het publieke debat lijken in de greep van deze hang naar zuiverheid. Wanneer irrationele motieven de overhand krijgen dan is het democratische proces in gevaar. Immers: omdat de ‘zuiveren’ de waarheid in pacht hebben en de wereld van de ondergang moeten redden met hun superieure levensstijl, lappen ze de democratische spelregels aan hun laars.

Dat proces zien we treffend gedemonstreerd in de recente ‘van-het-gas-af-beweging’. Geen enkele partij voerde campagne voor het slopen van goed werkende cv-ketels en de gedwongen installatie van peperdure warmtepompen. Maar de verkiezingen waren nog niet voorbij of de politici verklaarden parmantig en zonder enig zakelijk argument dat ze Nederland van het gas zouden halen. De Tweede Kamer biedt geen enkel weerwerk en kan dat ook niet. Er zitten maar vijf leden in met een bèta-achtergrond, de andere 145 hebben geen idee waar het over gaat. In de gemeenteraden is het al niet veel beter.

Er zitten maar vijf leden in met een bèta-achtergrond, de andere 145 hebben geen idee waar het over gaat. In de gemeenteraden is het al niet veel beter. Maar wel hebben ze een hang naar zuiverheid.

Zonder serieus debat en zonder enige wetenschappelijke onderbouwing worden uit naam van de zuiverheid de burgers overrompeld en krijgen zij ook nog de rekening gepresenteerd, staat in het artikel.

Het gaat geld opleveren hoor je vaak, maar uit wie z'n zakken komt dat geld? En hebben we straks een land vol overrompelde burgers? Zonder de zon helemaal geen prettig vooruitzicht.

Corporaties krijgen compensatie voor gasloos maken woningen
https://fd.nl/economie-politiek/1260962 ... n-woningen

Woningcorporaties krijgen compensatie voor de voortrekkersrol die ze op zich nemen in de overgang naar aardgasloos wonen.

Profiel  

Bericht nummer:#243  BerichtGeplaatst: ma jul 09, 2018 2:12 pm 
lid

Het grote probleem, Lies, is dat iedereen denkt het beter te weten. Vaak vanuit een ideologie, waarvan niemand weet of die ideologie wel reëel is.

Het zou een heel verschil maken, als we met zijn allen, inclusief politici, terug konden vallen op onafhankelijke onderzoekers die objectieve en in voor iedereen begrijpelijke taal, hun rapporten zouden publiceren. Een kennisbank, welke voortdurend zou worden geupdate, goed doorzoekbaar met regelmatige samenvattingen naar de stand van onderzoek.
Het zou goed zijn voor de Kamerleden, commissies die zich met zaken bezighouden, raadsleden, maar ook gewone burgers die een mening mogen hebben en zich daarvoor in zaken willen verdiepen.
Ja, dat kost geld, en een omslag, want er is dan geen plaats meer voor marktwerking in het onderzoek, en daarmee het onderwijs op alle niveaus. Je mag er wel een half miljard voor uittrekken, op jaarbasis, op voorwaarde dat het niet de overheid zelf is, die de ICT uitbesteed. Want dan komen we miljarden te kort.

Het zou dus helemaal niet hoeven dat alle Kamerleden of Raadsleden vakmensen zijn. Ze moeten wel kunnen lezen en begrijpen, en vooral luisteren naar mensen die -objectief- beter weten.
Ik denk dat het gasloos maken dan ook niet zo'n hype was geworden en beter doordacht. Nu heb ik het idee, dat het bedrijfsleven zijn kans schoon zag. Het gasloos maken vergt veel productie van warmtepompen, isolatiematerialen, gereedschap, auto's, machines, etc, en gaat met name de grote bedrijven, miljarden opleveren. Want het is niet alleen de vraag wie dat gaat betalen, het is ook de vraag, waar dat geld naartoe gaat.
En dat, terwijl het bedrijfsleven zelf nog steeds geen akkoorden heeft gesloten, omdat ze daarnaast ook nog eens miljarden aan subsidies in de wacht wil slepen. Subsidies, waar jij en ik naar kunnen fluiten, maar die wel op moeten zullen brengen voor de grote bedrijven, die zelf nauwelijks belasting betalen.

Ik geloof best dat we dringend een energietransitie nodig hebben, en ook dringend CO2 moeten beperken, maar dat de huidige plannen om dat te bereiken nep zijn, staat ook allang vast. Er zou namelijk geen uitbreiding voor Schiphol komen, en ook niet voor Rotterdam Airport en andere luchthavens in het land. 1 opstijgende Boeing vervuilt net zoveel als 1 miljoen vrachtwagens op dat moment.

Hadden we die kennisbank maar.

Profiel  

Bericht nummer:#244  BerichtGeplaatst: ma jul 09, 2018 3:27 pm 
lid

Wat ik vooral raar vind is dat echt nog huizen gebouwd worden die dan vervolgens weer helemaal omgebouwd zullen moeten worden naar energie neutraal

Volgens mij had al vele jaren geleden begonnen kunnen worden met tenminste rekening houden met

Profiel  

Bericht nummer:#245  BerichtGeplaatst: ma jul 09, 2018 3:36 pm 
lid

Wisp schreef:
Wat ik vooral raar vind is dat echt nog huizen gebouwd worden die dan vervolgens weer helemaal omgebouwd zullen moeten worden naar energie neutraal

Volgens mij had al vele jaren geleden begonnen kunnen worden met tenminste rekening houden met

Inderdaad! Maar het levert extra werk op. Je verkoopt eerst het een en even later verkoop je het andere aan dezelfde persoon. Je zou altijd de keuze moeten laten. Mijn gasverbruik is zo laag, dat ik voor veel minder dan het vastrecht voor gas, elektrisch kan koken. Maar dan moet ik er een groep bij hebben, en daar is in deze huurwoning niet in voorzien. En om in een keuken met verlengsnoertjes over een aanrecht te gaan werken bij een volbelaste groep...

Profiel  

Bericht nummer:#246  BerichtGeplaatst: ma jul 09, 2018 4:49 pm 
lid

Remco de Boer, onderzoeker energietransitie, zie https://fd.nl/ondernemen/1147325/dossier , schijnt nu onzeker te zijn over hoeveel subsidie hij nog kan / wil slurpen: ik zie bij de krantenverkoper op de hoek dat hij zo waar de voorkant van een landelijk dagblad heeft gehaald met zijn vraag hoeveel die hele van-het-gas-af operatie ons nu gaat kosten.

Beter ten halve gekeerd meneer de Boer?

Profiel  

Bericht nummer:#247  BerichtGeplaatst: ma jul 09, 2018 6:54 pm 
lid

Raya schreef:
Wisp schreef:

Inderdaad! Maar het levert extra werk op. Je verkoopt eerst het een en even later verkoop je het andere aan dezelfde persoon. Je zou altijd de keuze moeten laten. Mijn gasverbruik is zo laag, dat ik voor veel minder dan het vastrecht voor gas, elektrisch kan koken. Maar dan moet ik er een groep bij hebben, en daar is in deze huurwoning niet in voorzien. En om in een keuken met verlengsnoertjes over een aanrecht te gaan werken bij een volbelaste groep...
Er wordt dus min of meer broddelwerk afgeleverd. Immers, als je zorgt dat je woonkamer op het zuiden staat evenals je dak, wat zonnepanelen en kunt langdurig van de zon genieten, in dubbele mate.

Profiel  

Bericht nummer:#248  BerichtGeplaatst: ma jul 09, 2018 6:59 pm 
lid

Raya schreef:
Het grote probleem, Lies, is dat iedereen denkt het beter te weten. Vaak vanuit een ideologie, waarvan niemand weet of die ideologie wel reëel is.

Het zou een heel verschil maken, als we met zijn allen, inclusief politici, terug konden vallen op onafhankelijke onderzoekers die objectieve en in voor iedereen begrijpelijke taal, hun rapporten zouden publiceren. Een kennisbank, welke voortdurend zou worden geupdate, goed doorzoekbaar met regelmatige samenvattingen naar de stand van onderzoek.
Het zou goed zijn voor de Kamerleden, commissies die zich met zaken bezighouden, raadsleden, maar ook gewone burgers die een mening mogen hebben en zich daarvoor in zaken willen verdiepen.
Ja, dat kost geld, en een omslag, want er is dan geen plaats meer voor marktwerking in het onderzoek, en daarmee het onderwijs op alle niveaus. Je mag er wel een half miljard voor uittrekken, op jaarbasis, op voorwaarde dat het niet de overheid zelf is, die de ICT uitbesteed. Want dan komen we miljarden te kort.

Het zou dus helemaal niet hoeven dat alle Kamerleden of Raadsleden vakmensen zijn. Ze moeten wel kunnen lezen en begrijpen, en vooral luisteren naar mensen die -objectief- beter weten.
Ik denk dat het gasloos maken dan ook niet zo'n hype was geworden en beter doordacht. Nu heb ik het idee, dat het bedrijfsleven zijn kans schoon zag. Het gasloos maken vergt veel productie van warmtepompen, isolatiematerialen, gereedschap, auto's, machines, etc, en gaat met name de grote bedrijven, miljarden opleveren. Want het is niet alleen de vraag wie dat gaat betalen, het is ook de vraag, waar dat geld naartoe gaat.
En dat, terwijl het bedrijfsleven zelf nog steeds geen akkoorden heeft gesloten, omdat ze daarnaast ook nog eens miljarden aan subsidies in de wacht wil slepen. Subsidies, waar jij en ik naar kunnen fluiten, maar die wel op moeten zullen brengen voor de grote bedrijven, die zelf nauwelijks belasting betalen.

Ik geloof best dat we dringend een energietransitie nodig hebben, en ook dringend CO2 moeten beperken, maar dat de huidige plannen om dat te bereiken nep zijn, staat ook allang vast. Er zou namelijk geen uitbreiding voor Schiphol komen, en ook niet voor Rotterdam Airport en andere luchthavens in het land. 1 opstijgende Boeing vervuilt net zoveel als 1 miljoen vrachtwagens op dat moment.

Er is nog hoop Raya, er roeren zich steeds meer mensen met kennis. Zelfs uit de GroenLinks hoek:

Energieprof Smeulders: laat gas nog niet los
https://www.cursor.tue.nl/nieuws/2018/j ... -niet-los/

Door het hoge tempo waarmee we in Nederland opeens van het gas af willen, zal onze CO2-uitstoot de komende jaren alleen maar stijgen. Dat voorspelt TU/e-hoogleraar Energy Technology David Smeulders. Hij keert zich tegen de huidige ‘duurzaamheidsreligie’ waarin volgens hem rationele argumenten niet meer worden gehoord.

Voor de duidelijkheid: Smeulders is geen conservatieve klimaatontkenner. Als hoogleraar bij Werktuigbouwkunde werkt hij aan systemen om duurzame energie op te wekken en op te slaan. Daarnaast is hij actief voor GroenLinks in zijn geboorteplaats Nuenen. Wat hem echter dwars zit is de huidige hype rond het Klimaatakkoord en de manier waarop aardgas als energiebron daarbij in de ban wordt gedaan.

Profiel  

Bericht nummer:#249  BerichtGeplaatst: ma jul 09, 2018 7:24 pm 
lid

Lies schreef:
Raya schreef:

Er is nog hoop Raya, er roeren zich steeds meer mensen met kennis. Zelfs uit de GroenLinks hoek:

Energieprof Smeulders: laat gas nog niet los
https://www.cursor.tue.nl/nieuws/2018/j ... -niet-los/

Door het hoge tempo waarmee we in Nederland opeens van het gas af willen, zal onze CO2-uitstoot de komende jaren alleen maar stijgen. Dat voorspelt TU/e-hoogleraar Energy Technology David Smeulders. Hij keert zich tegen de huidige ‘duurzaamheidsreligie’ waarin volgens hem rationele argumenten niet meer worden gehoord.

Voor de duidelijkheid: Smeulders is geen conservatieve klimaatontkenner. Als hoogleraar bij Werktuigbouwkunde werkt hij aan systemen om duurzame energie op te wekken en op te slaan. Daarnaast is hij actief voor GroenLinks in zijn geboorteplaats Nuenen. Wat hem echter dwars zit is de huidige hype rond het Klimaatakkoord en de manier waarop aardgas als energiebron daarbij in de ban wordt gedaan.

Groenlinks is inderdaad doorgeslagen. Ideologie boven realiteit en haalbaarheid. Mag ten koste van de mens en maatschappij. Volledig van het padje af.

Profiel  

Bericht nummer:#250  BerichtGeplaatst: di jul 10, 2018 10:12 am 
lid

Rightnow schreef:
Remco de Boer, onderzoeker energietransitie, zie https://fd.nl/ondernemen/1147325/dossier , schijnt nu onzeker te zijn over hoeveel subsidie hij nog kan / wil slurpen: ik zie bij de krantenverkoper op de hoek dat hij zo waar de voorkant van een landelijk dagblad heeft gehaald met zijn vraag hoeveel die hele van-het-gas-af operatie ons nu gaat kosten.

Door dat geslurp zitten we straks allemaal op de fiets, met een paraplu die je broek volgiet.

Subsidie zakelijke e-biker met slimme overkapping Veloplu
https://www.tweewieler.nl/elektrische-f ... u-10134753

Profiel  

Bericht nummer:#251  BerichtGeplaatst: di jul 10, 2018 1:24 pm 
lid

Lies schreef:
Rightnow schreef:

Door dat geslurp zitten we straks allemaal op de fiets, met een paraplu die je broek volgiet.

€831 euro subsidie van de overheid als je als ondernemer een maffe paraplu van €139 op je elektrische fiets monteert.
:drunk:

Profiel  

Bericht nummer:#252  BerichtGeplaatst: di jul 10, 2018 1:36 pm 
lid

baedeker schreef:
Lies schreef:
Rightnow schreef:

€831 euro subsidie van de overheid als je als ondernemer een maffe paraplu van €139 op je elektrische fiets monteert.
:drunk:

Als je de huurtoeslag verlaagt, moet dat geld toch ergens anders heen?

Profiel  

Bericht nummer:#253  BerichtGeplaatst: di jul 10, 2018 2:44 pm 
lid

’Belangrijke mijlpaal richting Klimaatakkoord’
https://www.telegraaf.nl/nieuws/2282688 ... aatakkoord

………..„polderen zoals nog nooit is vertoond”, zegt Ed Nijpels die ervaring heeft opgedaan bij het failliete energiebedrijf Econcern.

Profiel  

Bericht nummer:#254  BerichtGeplaatst: do jul 12, 2018 6:11 am 
lid

Wisp schreef:
Rightnow schreef:
En wij dan? "De wetenschap" wordt terecht met scepsis tegemoet getreden. Allereerst door mensen die, soms door zelfstudie, zich enig wetenschappelijk denken eigen hebben gemaakt, en doordat ze al hun hele leven bezig zijn met vragen van de grenzen van ons "weten".

Maar gebeurtenissen van plat bedrog en valse opzet zullen IEDEREEN kunnen opvallen, ook als je Henk of Ingrid heet! Ook is het IEDEREEN duidelijk te maken dat universiteiten in hoge mate worden betaald door grote bedrijven die groot belang hebben in zulke zaken als gepatenteerde kankermedicijnen of een als zekerheid "vastgestelde" broeikas-theorie. Het gaat over de "baanzekerheid" van de mega-verdieners en al hun collega's en aandeelhouders. IEDEREEN kan wel invoelen dat mensen die in de wetenschap werken, van laag tot hoog, juist ook al verdienen ze duidelijk minder per uur dan mensen in de multinationals, dat deze mensen niet willen dat hun baan op de tocht komt.

Dat kan door zich te voegen bij de in hun kringen geaccepteerde opvattingen - en dat staat op gespannen voet met hoe burgers soms (nog) denken dat wetenschap zou moeten worden bedreven.

Dus als je op het strand bij IJmuiden ligt en je uitzicht niet meer gedomineerd wordt door de Hoogovens, maar door de 15 km uit de kust staande windmolens
en je dacht dat de schuld van deze uitzichtverpesters ligt bij extreem linkse actievoerders
of bij Groenlinks
dan heb je het dus mis
want het is de schuld van de multinationals!

Kijk dat is nou fijn om te horen!

Ze dienen het voorbeeld van Philips te volgen.
Waar een wil is ,is een weg.

Terwijl bedrijven als Unilever en elektriciteitsbedrijf Nuon voortdurend tamboereren met hun groene programma’s werkte Philips in stilte al tien jaar aan de duurzaamheidsstrategie. De stille groene reus treedt, nu de doelstellingen vrijwel zijn bereikt, er meer mee naar buiten. Het bedrijf krijgt er ook internationale waardering voor: het is de laatste drie jaar verkozen tot ‘industry leader’ en ‘best in class’ van de Dow Jones Sustainability Index (de groene Oscars voor bedrijven die aan de beurs genoteerd zijn).

‘Shell blijft zich maar vastklampen aan een business case van ver uit de vorige eeuw’
‘Het is ook echt spectaculair wat Philips gedaan heeft’, zegt Joris Wijnhoven, die als campagneleider klimaat en energie van Greenpeace betrokken is bij de onderhandelingen over het Klimaatakkoord. ‘Het bedrijf heeft zichzelf echt opnieuw uitgevonden. Van een productiebedrijf van elektronica en lampen is het een innovatief, medisch technologiebedrijf geworden, dat groene en maatschappelijke doelstellingen in de bedrijfsstrategie geïntegreerd heeft. Petje af.’ Andere grote Nederlandse bedrijven zouden aan Philips een voorbeeld moeten nemen, vindt hij. ‘Neem bijvoorbeeld Shell, die blijft zich maar vastklampen aan een business case van ver uit de vorige eeuw. Die obsessie met het oppompen van aardolie is echt niet meer van deze tijd. Bedrijven die niet verduurzamen zijn de verliezers van morgen.’

https://www.groene.nl/artikel/de-stille ... 5-70886673

Profiel  

Bericht nummer:#255  BerichtGeplaatst: do jul 12, 2018 6:23 pm 
lid

Deze 'verliezer' van morgen zit er niet mee:

Cv-ketelbouwer Intergas verdubbelt productie ondanks besluit om te stoppen met gas
https://fd.nl/ondernemen/1261435/cv-ket ... en-met-gas

In weerwil van het besluit dat Nederlandse woningen van het gas moeten, bouwt cv-ketelproducent Intergas een tweede fabriek om de productie te verdubbelen. De aandeelhouders worden daar zenuwachtig van, zegt technisch directeur Peter Jan Cool. ‘Maar de vraag naar ketels is enorm.'

(…..)

Intergas heeft een jaaromzet van ongeveer €150 mln. Is uitbreiding niet riskant in het huidige van-het-gas-af-tijdperk? Cool denkt van niet. Hij wijst hij erop dat gas in het buitenland juist aan populariteit wint door de klimaatdiscussie, als alternatief voor energie uit kolencentrales. Intergas denkt de export naar bijvoorbeeld Duitsland en de Verenigde Staten daardoor verder te kunnen verhogen. Momenteel verkoopt het bedrijf een derde van de verwarmingstoestellen in het buitenland.

Discussie niet fair
Voor het huidige klimaatbeleid van de overheid heeft de technisch directeur geen goed woord over. 'Ik ben natuurlijk geen neutrale partij als cv-ketelbouwer, maar ik erger me kapot over hoe klimaat in Nederland gelijk is gesteld aan van het gas af. In Duitsland zijn ze in het kader van de klimaatdoelen juist aan het kijken hoe ze elektriciteit kunnen omzetten in gas, zodat de pieken van wind- en zonne-energie beter kunnen worden opgevangen en gebruikt. In Nederland wordt gas, mede door Groningen, alleen als boosdoener afgeschilderd.'
Volgens Cool wordt de klimaatdiscussie niet fair gevoerd. Sommige belanghebbenden zaten niet aan de klimaattafels, die afgelopen dinsdag hun bevindingen presenteerden. Zo was de cv-ketelbranche niet vertegenwoordigd.

Profiel  

Bericht nummer:#256  BerichtGeplaatst: zo jul 15, 2018 2:09 pm 
lid

De kolossale gok...… en straffen:

De kolossale gok van het Klimaatakkoord
https://fd.nl/opinie/1261684/de-kolossa ... aatakkoord

De uitstoot van CO₂ brengen we alleen omlaag met straffen

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/06/ko ... n-a1609180

Meer windmolens erbij remt de stijging van de concentratie broeikasgassen niet. Die is alleen te stoppen door de uitstoot van CO₂ te bestraffen, betoogt Jan Paul van Soest.
(...)
Maar schijn bedriegt: de wereldwijde uitstoot van CO2 is na een paar jaar stabilisatie vorig jaar weer met 2 procent gestegen.

Een gevecht tussen theorie en praktijk en of we daar internationaal ooit uitkomen.

Profiel  

Bericht nummer:#257  BerichtGeplaatst: zo jul 15, 2018 7:56 pm 
lid

Ik zou zeggen:
Een gevecht tussen groene gekte en fatsoenlijk bestuur dat met politieke handjeklap ten voordele van de eerste lijkt te worden beslist.

Profiel  

Bericht nummer:#258  BerichtGeplaatst: ma jul 16, 2018 7:01 am 
lid

Hef een dividendbelasting in verhouding met de CO2 uitstoot. Hoe meer CO2 uitstoot, hoe hoger de belasting.

Moet je eens opletten hoe snel de aandeelhouders willen dat de uitstoot naar beneden gaat.

Profiel  

Bericht nummer:#259  BerichtGeplaatst: ma jul 16, 2018 4:01 pm 
lid

baedeker schreef:
Ik zou zeggen:
Een gevecht tussen groene gekte en fatsoenlijk bestuur dat met politieke handjeklap ten voordele van de eerste lijkt te worden beslist.

Ik vraag mij af welke verhoudingen van machten en krachten hier nu aan het werk is. Want er worden zo vlak na de verkiezingen voor de kiezers ongehoorde deals gesloten door Rutte en zijn vrienden.

Het was in een van de uitzendingen van Veronica's Het Zwarte Gat dat een paragnost opmerkte: je hebt maar EEN koek om te verdelen. Zo'n opmerking blijft een mens toch bij; net als die ene van Pim Fortuyn: Je kunt niet alles hebben!

Politici moeten dus keuzen maken en het zou ze hebben gesierd als ze die keuzen vooraf aan de verkiezingen met hun kiezers hadden besproken; Ed Nijpels heeft er nog een keer op gewezen en hij wist dus welk eisenpakken de milieubeweging, in nauw overleg met het bedrijfsleven, inmiddels op tafel had liggen. Was er een eerlijke marxist in ons midden geweest dan had die misschien de zakelijke belangen durven analyseren en van daaruit kunnen opmerken dat ook de "milieubeweging" met al zijn zakelijke connecties een miljarden-industrie is geworden. Vergis je niet, van de kruimeltjes die over blijven moeten gewone mensen zien rond te komen.

Profiel  

Bericht nummer:#260  BerichtGeplaatst: ma jul 16, 2018 4:09 pm 
lid

Raya schreef:
Hef een dividendbelasting in verhouding met de CO2 uitstoot. Hoe meer CO2 uitstoot, hoe hoger de belasting.

Moet je eens opletten hoe snel de aandeelhouders willen dat de uitstoot naar beneden gaat.

Het gaat om de NETTO kosten: als eerst per jaar tientallen miljarden moeten worden opgehoest door de overheid, die ook nog eens cadeautjes uitdeelt aan de multinationals, hoeveel dacht je dan terug te kunnen vangen; dacht je dan werkelijk dat onderwijs en sociale zorg veel funding krijgt nadat de economische groei weer eens heeft gepiekt?

Werkelijk over veel jaren veel belasting binnenhalen tegen de druk van de grootindustrie in, dat gaat natuurlijk niet zo maar, en dat doe je niet door eerst te beginnen met cadeautjes uit te delen!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 285 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]