Enzo501 schreef:
baedeker schreef:
Gemakshalve niet nee, maar als je geen structureel verhaal ziet in de oneindige lijst van verdwenen, opgesloten of vermoorde kritische journalisten. Ook de politieke oppositie wordt letterlijk en figuurlijk steevast monddood gemaakt. Natuurlijk geeft Putin niet hoogstpersoonlijk opdrachten om mensen te vermoorden, maar het structureel wegwerken van is al sinds mensenheuigenis, en lang daarvoor staand beleid in Rusland. Ik mag toch aannemen dat jij ook de wensbrauwen fronst bij het aanschouwen van deze lijsten.
Ik frons wel de wenkbrauwen, maar om andere redenen dan jij. Je lijst is rijp en groen door elkaar. Een homoseksuele journalist die door een neo-nazi werd vermoord. Een journalist die ruzie kreeg met zijn buren. Een andere die bedreigd werd door lokale extremisten. Journalisten die schreven over corrupte politie, en over folterpraktijken in Tsjetsjenië, over louche praktijken rond de bouw van een winkelcentrum. Wat heeft dat allemaal met Poetin te maken? Kijk ik geloof best dat de samenleving erg gewelddadig is, en dat Poetin geen lieverdje is, maar waar is de onderbouwing van de Westerse bewering dat Poetin aan de lopende band "journalisten vermoordt". Ik zie het niet.
Dan is het wel interessant om te lezen dat
Zelfs Ruslands meest uitgesproken oppositiekrant Novaya Gazeta*, waarvan zes reporters zijn vermoord, niet denken dat Poetin of het Kremlin iets te maken heeft met moorden op journalisten.
Rusland heeft geen traditie van vrije pers, maar de situatie wordt wel geleidelijk beter. Het beeld ligt veel genuanceerder dan dat wat je probeert te schetsen.