Het is nu wo mei 22, 2019 7:50 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Bericht nummer:#21  BerichtGeplaatst: wo aug 01, 2018 3:16 pm 
lid

Rightnow schreef:
Het zijn dus gewone ondernemingen, geleid door managers. Die managers hebben dezelfde machtspositie als alle managers. Wat laat jij je toch gauw beinvloeden door mooie gedachten en principes! Ongetwijfeld zal daar ook wel iets van aan zijn maar het verandert niets aan het feit dat overal, bij cooperaties, bij de overheid, in de zorg, enzovoorts, mensen leiding geven aan mensen.

Vraag maar eens bij de SP of er alleen in kapitalistische productiebedrijven een klassenstrijd gaande is! Alsof alleen daar de problemen, uitdagingen en uitwassen bestaan van marktdominantie en overmacht over werknemers.

Niet de managers bepalen het beleid in een cooperatie (vereniging), maar de leden. In dit geval de boeren.

Profiel  

Bericht nummer:#22  BerichtGeplaatst: do aug 02, 2018 1:58 pm 
lid

Werkelijk, Raya? Ik veronderstel dat de boeren als lid van de cooperatie (formeel en feitelijk) stemrecht hebben over bestuursbenoemingen, en over belangrijke beslissingen van het management, maar:

Zou het niet net zo gaan als in de politiek:

Achter de schermen bepalen de groten der aarde hoe ze het gaan aanpakken, ze houden geducht rekening met wie de bepalende spelers zijn in de media en op een gegeven moment wordt een beslissing voorbereid en genomen. Weet je niet hoe het gaat, kijk dan eens naar de waarschuwing van Nijpels inzake energietransitie, voor de verkiezingen. HIj zei (een paar dagen voor de dag van de verkiezingen) dat het hem bevreemdde dat er zo weinig discussie was over de grote beslissingen die eigenlijk al min of meer te verwachten waren.

Zeg je dan ook: de kiezers beslissen? Je hebt wel gelijk, maar de beslissers zien de grote lijnen over het hoofd! Zo ook met grote cooperaties en ook met grote maatschappelijke organisaties, waar de leden achter de feiten aanlopen. Waarom zouden die boeren anders reageren dan arbeiders of ondernemers, of burgers in het algemeen?

Altijd zijn er een paar dissidenten en mensen die twijfelen, maar de meerderheid volgt het voorstel van het bestuur die weer het management na-praat.

Profiel  

Bericht nummer:#23  BerichtGeplaatst: do aug 02, 2018 2:11 pm 
lid

Rightnow schreef:
Werkelijk, Raya? Ik veronderstel dat de boeren als lid van de cooperatie (formeel en feitelijk) stemrecht hebben over bestuursbenoemingen, en over belangrijke beslissingen van het management, maar:

Zou het niet net zo gaan als in de politiek:

Achter de schermen bepalen de groten der aarde hoe ze het gaan aanpakken, ze houden geducht rekening met wie de bepalende spelers zijn in de media en op een gegeven moment wordt een beslissing voorbereid en genomen. Weet je niet hoe het gaat, kijk dan eens naar de waarschuwing van Nijpels inzake energietransitie, voor de verkiezingen. HIj zei (een paar dagen voor de dag van de verkiezingen) dat het hem bevreemdde dat er zo weinig discussie was over de grote beslissingen die eigenlijk al min of meer te verwachten waren.

Zeg je dan ook: de kiezers beslissen? Je hebt wel gelijk, maar de beslissers zien de grote lijnen over het hoofd! Zo ook met grote cooperaties en ook met grote maatschappelijke organisaties, waar de leden achter de feiten aanlopen. Waarom zouden die boeren anders reageren dan arbeiders of ondernemers, of burgers in het algemeen?

Altijd zijn er een paar dissidenten en mensen die twijfelen, maar de meerderheid volgt het voorstel van het bestuur die weer het management na-praat.

Een cooperatie is een vereniging. De boeren vormen de ledenraad en dat is het hoogste orgaan, die gaat zelfs boven een dagelijks bestuur.

Profiel  

Bericht nummer:#24  BerichtGeplaatst: di aug 28, 2018 8:48 am 
lid

Lies schreef:
Superfood quinoa wordt 'gewoon' op Goeree-Overflakkee verbouwd
https://www.rijnmond.nl/nieuws/163341/S ... e-verbouwd

Ondanks de betere verdiensten - dan bijvoorbeeld met graan - wordt quinoa niet veel verbouwd in Nederland. Dat komt doordat de markt wordt beschermd om de teelt rendabel te houden, zegt Van Eck. Dat heeft volgens hem te maken met de risico's, want de oogst kan een keer misgaan.

Risico's.....

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Profiel  

Bericht nummer:#25  BerichtGeplaatst: di aug 28, 2018 9:48 am 
lid

Niet dat er oorzakelijk verband mogelijk lijkt tussen quinoa eten en vaccinatie-angst.

Ik zie een ander verband, een aan alles ten gronde liggende oorzaak, in een combinatie van onwetendheid en hype-gevoeligheid.

Profiel  

Bericht nummer:#26  BerichtGeplaatst: za sep 29, 2018 11:21 pm 
lid

Wie helpt Nederland van een overschot aan appels af? De koelhuizen liggen stampvol.

Zeeuwse teler legt oogst stil: 'Supermarkt ligt vol buitenlandse appels'
Er hangt nog voor tonnen aan appels in de boomgaard, maar ze worden niet geoogst. Fruitteler Herman Vereecken uit Vogelwaarde zegt dat de supermarkten ze niet willen, omdat de schappen nog vol liggen met geïmporteerd fruit. ,,Het is te gek voor woorden. De handel ligt op zijn gat."

Sheila van Doorsselaer 29-09-18, 21:48
19
De fruitpluk, die vier weken duurt, is altijd een gezellige en hectische tijd, maar bij Vereecken, aan de Provincialeweg in het Zeeuws-Vlaanderen gelegen Vogelwaarde, zijn ze in rouwstemming. Ze zijn gestopt met oogsten. ,,Niet omdat het fruit al geplukt is, er hangt zelfs nog zo'n vijftig ton (50.000 kilo) aan de bomen. We zijn gestopt omdat we niet verder kunnen."

Zijn koelcellen waarin de nieuwe oogst wordt opgeslagen, zodat consumenten in februari ook nog smakelijke appels en peren kunnen eten, zitten vol. Normaal gesproken wordt tijdens de oogst ook aan handelaren verkocht, die het fruit weer doorverkopen aan de supermarkten, maar deze handel ligt stil, met alle gevolgen voor fruittelers van dien.

Melige appels
Vereecken: ,,Supermarkten liggen nog vol met geïmporteerd fruit en fruit van het vorige seizoen. Die melige appels die niemand meer wil hebben. Voor nieuwe oogst Hollandse appels is nu geen plaats op de markt, dus kunnen wij onze Jonagold appelen niet verkopen en omdat onze koelcellen vol zitten, kunnen we ze ook niet opslaan. Als je iets niet kunt verkopen of kunt bewaren, dan moet je het laten hangen."

De bomen hangen nog bomvol blozende Jonagolds. Dat doet Vereecken veel pijn. ,,We hebben een jaar keihard gewerkt om dit prachtige fruit aan de bomen te krijgen. De bomen zijn gesnoeid, bemest, beschermd tegen ziekten en plagen en gedund. Nu hangt er een goede kwaliteit appels aan de bomen, waar we niets mee kunnen. Dat is natuurlijk te gek voor woorden."

Herman Vereecken, Fruitteler
Rinus van 't Westeinde, bestuurder van fruittelersorganisatie NFO, heeft meer signalen ontvangen dat koelhuizen langzamerhand vol raken, en dat de handel moeizaam verloopt. Hij hoorde niet eerder dat oogsten zijn stilgelegd. ,,Dat is ontzettend triest. Fruittelers kunnen hun prijzen niet nog verder verlagen. Van teler naar consument in de supermarkt gaan de prijzen al zo vaak over de kop. Je kunt ook niet verlangen dat de telers maar koelruimte bijbouwen."

Vereecken weet nu geen andere oplossing dan zijn boomgaard open te stellen voor particulieren. Die kunnen komende week zelf Conference peren of Jonagold appels komen plukken voor vijftig cent per kilo.

https://www.ad.nl/binnenland/zeeuwse-te ... ~ae2896cb/

Profiel  

Bericht nummer:#27  BerichtGeplaatst: zo sep 30, 2018 7:50 am 
lid

Meer boeren moeten met hun producten op de markt gaan staan. Krijgen ze meer dan van de supermarkt en is de consument ook goedkoper uit.

Laten we het bij de paprika houden. Als de supermarkt 7 cent betaald, kan de boer er op de markt 49 cent voor vragen. Dat is 7x zoveel en de consument is de helft goedkoper uit dan in de super.

Profiel  

Bericht nummer:#28  BerichtGeplaatst: zo sep 30, 2018 8:42 am 
lid

Raya schreef:
Meer boeren moeten met hun producten op de markt gaan staan. Krijgen ze meer dan van de supermarkt en is de consument ook goedkoper uit.

Laten we het bij de paprika houden. Als de supermarkt 7 cent betaald, kan de boer er op de markt 49 cent voor vragen. Dat is 7x zoveel en de consument is de helft goedkoper uit dan in de super.
Dan moet de consument zich wel naar de markt begeven en bovendien is die niet elke dag open. Maar ik snap iets niet. Waarom is er zoveel buitenlands fruit geïmporteerd? En klopt het dat de consument minder fruit koopt bij de super? Is er sprake van overproductie?

Profiel  

Bericht nummer:#29  BerichtGeplaatst: zo sep 30, 2018 10:20 am 
lid

Er zijn heel veel wijkmarkten. De ene dag hier, de andere dag daar. Als hij in jouw wijk is geweest, is hij op een ander moment in wijk ernaast.

Veel groenten en fruit kun je wel een paar dagen goed houden, zeker in de koelkast. Een krop sla, doe ik rustig drie dagen mee.

Inderdaad moeten mensen meer naar de markt gelokt worden. Hen moet verteld worden dat het niet alleen lekkerder fruit en groenten zijn, maar vaak ook aanzienlijk goedkoper. Het assortiment op de groentenkraam hoeft niet altijd beperkt te zijn. Ik kom op markten waar veel groenten en fruitkramen zijn en ook pepers, gembers, etc worden verkocht. Als je zelf niet kunt omdat je al dan niet verplicht al dan niet vrijwillig werkt, kun je ook proberen afspraken te maken met buren. Boeren kunnen ook onderling afspraken maken. We moeten toch naar een andere samenlevingsmentaliteit, in mijn ogen.

Fijn is het natuurlijk wel, als een markt meer te bieden heeft, zoals fournituren en ander spul.

Ik denk dat er inderdaad sprake is van overproductie in de EU en aanpalende landen. Vooral in arme landen kunnen supers producenten nog verder onder druk zetten. De lage lonen daar, maken het vervoer zonder meer rendabel.

Het heeft wel een kwalijk gevolg. Uiteindelijk zullen veel telers in Nederland er mee stoppen, waardoor we onszelf in geval van nood niet meer van voldoende voedsel kunnen voorzien.
En die nood komt. Wees daar maar van overtuigd. Er staat een nieuwe bankcrisis voor de deur en klimaat- en aardbevingscrisis worden ook al op de Gewone Nederlanders afgewenteld. Het betekent dat de boel uiteindelijk in gaat storten als we niets doen.

Profiel  

Bericht nummer:#30  BerichtGeplaatst: zo sep 30, 2018 10:32 am 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:

Dan moet de consument zich wel naar de markt begeven en bovendien is die niet elke dag open. Maar ik snap iets niet. Waarom is er zoveel buitenlands fruit geïmporteerd? En klopt het dat de consument minder fruit koopt bij de super? Is er sprake van overproductie?
Omdat in 2017 de oogst van appels problemen gaf en een supermarkt zich gaat indekken tegen dit verlies:

Appeloogst de kleinste in tien jaar
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/100 ... -tien-jaar

De appeloogst dit jaar is naar verwachting de kleinste in de afgelopen tien jaar. Dat heeft alles te maken met de vorstperiode in het voorjaar.

En in 2018 gaan we weer naar de grootste appeloogst in tien jaar:

Grootste Europese appeloogst in tien jaar
https://www.nieuweoogst.nu/nieuws/2018/ ... -tien-jaar

De appeloogst in de Europese Unie (EU) wordt de grootste van de afgelopen tien jaar. Die verwachting is donderdag uitgesproken tijdens Prognosfruit 2018 in Warschau.

Ik ben wel benieuwd hoe lang we nog deze appeloogsten in Nederland houden, want in het uitzwaaien van iets zijn we goed. En dat komt door deze zin uit het artikel:

Vooral de Poolse oogst van 4.480.000 ton is van grote invloed op de grootte van de Europese oogst.

Als je de verhalen hoort uit de plukkerswereld is dit niet zo vreemd. Er zijn Poolse plukkers die na jaren plukken de kunst hebben afgekeken en in het land van herkomst voor zichzelf beginnen.

En dan zit je nog met de handel in de wereld, Rusland, China en Europa:

Polen: Onvoldoende plukkers om recordoogst binnen te halen
http://www.agf.nl/artikel/178735/Polen- ... n-te-halen

Als gevolg van de Russische boycot en het feit dat China veel minder appelen afneemt dan afgesproken, zal het land mogelijk te maken krijgen met een overschot aan appelen. Het grootste probleem blijft echter het tekort aan arbeidskrachten om het fruit te plukken.

China en Rusland, twee landen die op dezelfde manier zich niet aan de afspraak houden:

Een grote hoeveelheid Poolse appelen was eigenlijk voor China bestemd maar de Chinezen proberen nu onder deze afspraak uit te komen door te beweren dat de certificering niet in orde is.

Profiel  

Bericht nummer:#31  BerichtGeplaatst: di okt 02, 2018 2:40 pm 
lid

Ook aan de andere kant van de wereld verschuiven de grenzen. Maar Canada had een heel verstandig quotasysteem om de overproductie te beteugelen; helaas wordt dit nu een aantal procenten uitgekleed: https://www.cnbc.com/amp/2018/10/01/can ... ustry.html

de Europeanen zijn tot hun schade en schande nu een aantal jaren van de quota af en kijk eens wat een toestanden in de zuivel. Bieten hadden ook een quotum wat is afgeschaft; ik verwacht toch dat er zwaar weer op komst is, en spijt.

Profiel  

Bericht nummer:#32  BerichtGeplaatst: di okt 02, 2018 3:13 pm 
lid

Deze brexit-aanhanger, de Britse uitvinder en multimiljardair James Dyson maakt zich geen zorgen, maar wel over de kleinere boer die het moeilijk krijgt. Ook hier in Nederland gaat het schaalvergrotingssysteem door.

Stofzuigerkoning Dyson wordt megaboer
http://www.boerenbusiness.nl/grond/arti ... t-megaboer

De Britse uitvinder, brexit-aanhanger en multimiljardair James Dyson heeft er een titel bij. De 71-jarige ondernemer, bekend van stofzuiger- en haardrogermerk Dyson, is namelijk de grootste akkerbouwer in het Verenigd Koninkrijk geworden.

Hij blijft zijn vermogen in grond investeren.

Dyson is niet alleen de grootste akkerbouwer. Hij is spraakmakend, rijk en aanhanger van de brexit. Dat is redelijk bijzonder binnen de kring van multinationals, die afstoting van de Europese Unie (EU) vooral als groot nadeel zien. Wellicht is dit een reden voor de expansiedrift van Dyson.

Ik denk ook dat er zwaar weer op komst is, maar dat komt dan weer door het bovenstaande, het beleggen in iets dat waardevast is.

Profiel  

Bericht nummer:#33  BerichtGeplaatst: do mei 02, 2019 2:24 pm 
lid

Rightnow schreef:
Niet dat er oorzakelijk verband mogelijk lijkt tussen quinoa eten en vaccinatie-angst.

Ik zie een ander verband, een aan alles ten gronde liggende oorzaak, in een combinatie van onwetendheid en hype-gevoeligheid.
Moest ik vorige week aan denken toen ik boeren over het land zag kruipen op zoek naar een bietenplantje.

Akkerbouwsector wil snel met minister in gesprek bij getroffen bietenteler
https://www.akkerwijzer.nl/artikel/1953 ... etenteler/

Volgens de vier organisaties zijn in het eerste jaar na het verdwijnen van de toelating van het gebruik van neonicotinoïden voor de zaadbehandeling van suikerbieten de wrange gevolgen al meteen voelbaar. Vooral suikerbietentelers op de zwaardere kleigronden melden op grote schaal problemen met insecten en onherstelbare schade aan jonge bietenplanten. De organisaties wijzen de minister er op dat bietenpercelen al soms meerdere keren volvelds en met breedwerkende insecticiden worden behandeld om de bietenplanten te laten overleven. ‘Bij andere telers is de schade zodanig dat al is overgegaan tot overzaai van de bieten. Het stuit ons als akkerbouwers tegen de borst dat dit Europese verbod leidt tot een toename van de inzet van insecticiden in de bietenteelt. Daar is het milieu niet bij gebaat, daar zijn de bijen niet bij gebaat en daar is de bietenteler niet bij gebaat'.

Profiel  

Bericht nummer:#34  BerichtGeplaatst: do mei 02, 2019 5:36 pm 
lid

Neonics en glyfosaat, ik weet niet of daar geen goed gebruik van kan worden gemaakt. Beter nog, ik weet het wel en ik bestreed met glyfosaat zelf de japanse duizendknoop met een onvoorstelbaar beter effect dan alles wat ik daarvoor had uitgespookt om deze exoot weg te krijgen.

Want mocht hij via ons perceel de huizen van de buren bereiken dan staan ons heel hoge schadevergoedingen te wachten, vergelijkbaar met Groningse toestanden. De fundamenten worden ondergraven en muren daar komen scheuren in, zo wordt er gezegd.

Als ik nu in de nazomer opnieuw iets moet doen, wat voor middelen staan mij nog ten dienste? Hoeveel gevaarlijker zijn die dan ten opzichte van glyfosaat?

Profiel  

Bericht nummer:#35  BerichtGeplaatst: do mei 02, 2019 7:02 pm 
lid

In Zaanstad zien ze de bui ook hangen, de nadelen waren niet meer te berekenen.

Zaanstad gaat Japans woekeronkruid te lijf met omstreden gif Roundup
https://www.rtvzaanstreek.nl/zaanstad-g ... em?1130674

De stad Amersfoort is bij een half miljard euro gestopt met het berekenen wat de schade kost die de Japanse duizendknoop, een sierplant die nietsvermoedend werd meegenomen uit Japan, al aan deze stad heeft toegebracht.

Profiel  

Bericht nummer:#36  BerichtGeplaatst: za mei 04, 2019 3:11 pm 
lid

Biodiversiteit.....en incasseren bij een puur biologische aanpak.

Rupsen vreten de bomen van het Smildeger Fruitgilde kaal, vlak voor de opening van de boomgaard: 'Dit is heel triest'
https://www.dvhn.nl/drenthe/Rupsen-vret ... 21777.html

Handmatige bestrijding en paardenmiddel mochten niet baten

Maar is er dan niet geprobeerd de rupsen te verdelgen? ,,Zeker’’, zegt Vink. ,,Maar wij willen niet de gifspuit hanteren, want we zijn voor het milieu. Daarom hebben we geprobeerd het probleem biologisch op te lossen. We hebben de rupsen handmatig van de takken verwijderd, maar dat is een enorme klus. Eigenlijk onbegonnen werk. En we hebben een paardenmiddel gebruikt: een mix van tabakssap en zeepsop op de takken gespoten. Maar er was geen houden aan. De rupsen zijn zo massaal aanwezig dat ze eigenlijk niet zijn te bestrijden.’’

Profiel  

Bericht nummer:#37  BerichtGeplaatst: za mei 04, 2019 5:51 pm 
lid

Lies schreef:
Biodiversiteit.....en incasseren bij een puur biologische aanpak.

Rupsen vreten de bomen van het Smildeger Fruitgilde kaal, vlak voor de opening van de boomgaard: 'Dit is heel triest'
https://www.dvhn.nl/drenthe/Rupsen-vret ... 21777.html

Handmatige bestrijding en paardenmiddel mochten niet baten

Maar is er dan niet geprobeerd de rupsen te verdelgen? ,,Zeker’’, zegt Vink. ,,Maar wij willen niet de gifspuit hanteren, want we zijn voor het milieu. Daarom hebben we geprobeerd het probleem biologisch op te lossen. We hebben de rupsen handmatig van de takken verwijderd, maar dat is een enorme klus. Eigenlijk onbegonnen werk. En we hebben een paardenmiddel gebruikt: een mix van tabakssap en zeepsop op de takken gespoten. Maar er was geen houden aan. De rupsen zijn zo massaal aanwezig dat ze eigenlijk niet zijn te bestrijden.’’

Tsja, als er zoveel gif gespoten wordt, dat uiteindelijk de volgels het loodje leggen, is er geen natuurlijke bestrijding meer.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 37 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]