Het is nu di aug 20, 2019 10:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#1  BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2019 4:54 pm 
lid

Dat het extreem warm is in Europa en de temperatuur in de hele wereld hoger uitkomt dan een paar jaar eerder is wel algemeen bekend. Wat minder bekend is dat er in juni extreme hoeveelheden ijs gesmolten zijn, een proces dat al eerder waargenomen werd, maar dat in hevigheid alsmaar zeer ernstig toeneemt. Het betreft een ongekende massa van 160 miljard olympische zwembaden vol water.
Daarnaast neemt het aantal bosbranden in het arctische gebied in Rusland en Canada enorm toe. Dit heeft als oorzaak dat het daar warmer wordt. Hierdoor neemt de kans toe dat het permafrost gebied gaat smelten en dat daarmee de daarin vastliggende methaangassen in de atmosfeer vrijkomen. Methaangas is een veel gevaarlijker gas dan CO2; ik dacht zo'n 30 maal krachtiger dan CO2. Dat betekent dat de klimaatverandering wel eens zeer versneld kan optreden en de gedachte modellen drastisch bijgesteld zullen moeten worden. Want deze ontwikkelingen zijn niet in de Parijse akkoorden meegenomen.
We lopen, behalve Baudet natuurlijk, want die gaat simpelweg met zijn vriend in Thailand op vakantie op kosten van de partijkas, helaas hopeloos achter de feiten aan.

Profiel  

Bericht nummer:#2  BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2019 5:21 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Dat het extreem warm is in Europa en de temperatuur in de hele wereld hoger uitkomt dan een paar jaar eerder is wel algemeen bekend. Wat minder bekend is dat er in juni extreme hoeveelheden ijs gesmolten zijn, een proces dat al eerder waargenomen werd, maar dat in hevigheid alsmaar zeer ernstig toeneemt. Het betreft een ongekende massa van 160 miljard olympische zwembaden vol water.
Daarnaast neemt het aantal bosbranden in het arctische gebied in Rusland en Canada enorm toe. Dit heeft als oorzaak dat het daar warmer wordt. Hierdoor neemt de kans toe dat het permafrost gebied gaat smelten en dat daarmee de daarin vastliggende methaangassen in de atmosfeer vrijkomen. Methaangas is een veel gevaarlijker gas dan CO2; ik dacht zo'n 30 maal krachtiger dan CO2. Dat betekent dat de klimaatverandering wel eens zeer versneld kan optreden en de gedachte modellen drastisch bijgesteld zullen moeten worden. Want deze ontwikkelingen zijn niet in de Parijse akkoorden meegenomen.
We lopen, behalve Baudet natuurlijk, want die gaat simpelweg met zijn vriend in Thailand op vakantie op kosten van de partijkas, helaas hopeloos achter de feiten aan.

Yep, daar ziet het wel naar uit. Hou er overigens wel rekening mee: ook de klimaatbeleid-voorstanders zoals wij kunnen ons niet baseren op de weersomstandigheden op één bepaald moment. Het is nu heel warm, maar klimaat gaat over meerdere jaren. We zullen zien, of 2019 weer een wereldwijd temperatuur-record zal opleveren.. en wat doet het zeewater.. Dan komt er misschien straks weer een puntje bij, op de hockeystick.. en ja.. het zou zomaar kunnen, dat we te lang hebben gewacht en dat een keten van gebeurtenissen in gang is gezet, die het verschijnsel versnellen.

(het Nature-onderzoek over de nieuwe "Hockeystick")

In deze bron is het stuk tussen 1850 en 2020 heel nauwkeurig weergegeven..

Afbeelding

De stijging van het gemiddelde 0,8 graad in 100 jaar is waanzinnig, als je de schaal van deze verandering naast het verleden ziet. De hockeystick uit 1997 (met data tot ca 1990), aangevuld met nieuwe metingen tot 2000 ziet er zo uit, de abnormale stijging vanaf ca 1920 die al was waargenomen in 1997 is dus bevestigd,

Afbeelding

James Comey Twitter 14:06 - 16 jul. 2018

Profiel  

Bericht nummer:#3  BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2019 7:22 pm 
lid

En wat dacht je daaraan te kunnen doen met alle miljarden en miljarden en miljarden die inmiddels in de klimaatindustrie omgaan? Welk rendement hebben al die miljarden inmiddels opgeleverd voor het klimaat? Of is het gewoon een windhandel, zoals de tulpenhandel uit de 16e eeuw?

Profiel  

Bericht nummer:#4  BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2019 7:28 pm 
lid

PeterJKH schreef:
En wat dacht je daaraan te kunnen doen met alle miljarden en miljarden en miljarden die inmiddels in de klimaatindustrie omgaan? Welk rendement hebben al die miljarden inmiddels opgeleverd voor het klimaat? Of is het gewoon een windhandel, zoals de tulpenhandel uit de 16e eeuw?

Als je echt wil weten waar die klimaat maatregelen goed voor zijn, lees je in zou ik zeggen

Op dit forum zijn voor zover ik weet nog geen klimaatdeskundigen gesignaleerd

Profiel  

Bericht nummer:#5  BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2019 7:30 pm 
lid

Wisp schreef:
PeterJKH schreef:

Als je echt wil weten waar die klimaat maatregelen goed voor zijn, lees je in zou ik zeggen

Ik heb met alle miljarden die inmiddels gespendeerd zijn, nog steeds geen significante verandering gezien.

Profiel  

Bericht nummer:#6  BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2019 8:01 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Wisp schreef:
PeterJKH schreef:

Ik heb met alle miljarden die inmiddels gespendeerd zijn, nog steeds geen significante verandering gezien.

Nou dan hebben die maatregelen al vast geholpen door het niet erger te maken

:fluiten:

Profiel  

Bericht nummer:#7  BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2019 8:08 pm 
lid

Wisp schreef:
PeterJKH schreef:
Wisp schreef:

Echt waar joh? In het Amazonegebied verdwijnen PER DAG oppervlaktes ter grootte van voetbalvelden. In Nederland zijn we al bijna zo ver dat de laatste weilanden en groenstroken worden bedolven onder beton en steen voor de zoveelste nieuwbouwwijk of het zoveelste bedrijventerrein. In Afrika sterft het ene na het andere dier uit (onlangs nog de zwarte neushoorn) en wil men de jacht op olifanten weer openen. Dus wélk effect hebben die miljarden opgeleverd?

Profiel  

Bericht nummer:#8  BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2019 8:08 pm 
lid

Ik ben niet op de hoogte dat er al miljarden en miljarden en miljarden uitgegeven zouden zijn aan klimaatmaatregelen.
Volgens mijn inschatting moet dat allemaal nog gaan gebeuren, ook al zijn we er veel te laat mee.
Het enige dat we in mijn idee nu nog kunnen doen is het proces zoveel mogelijk vertragen, zodat we tijd winnen om noodzakelijke maatregelen op mondiaal niveau te kunnen treffen.

Profiel  

Bericht nummer:#9  BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2019 8:10 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
Ik ben niet op de hoogte dat er al miljarden en miljarden en miljarden uitgegeven zouden zijn aan klimaatmaatregelen.
Volgens mijn inschatting moet dat allemaal nog gaan gebeuren, ook al zijn we er veel te laat mee.
Het enige dat we in mijn idee nu nog kunnen doen is het proces zoveel mogelijk vertragen, zodat we tijd winnen om noodzakelijke maatregelen op mondiaal niveau te kunnen treffen.

En hoe denk je "het proces te gaan vertragen"? Zo lang mensen, ook Nederlanders, niet bereid zijn de auto te laten staan voor elke 10 meter die ze moeten afleggen buiten de deur, zo lang is er niks te vertragen.

Profiel  

Bericht nummer:#10  BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2019 8:26 pm 
lid

Het probleem voor mij is, dat er een winstmodel van is gemaakt.

Als je weet dat nog niet de helft van een product de kostprijs van de fabrikant is, en alles daarboven winst en belasting, dan kun je ongeveer uitrekenen wat een warmtepomp werkelijk zou kunnen kosten als het zo dringend is om er de wereld te redden. Als de wereld dan gered moet worden, doe dat dan zonder winsten en btw in rekening te brengen. Waarom moet ik een warmtepomp aanschaffen om daar deels een luxe jacht van een ander te financieren, die vervolgens wat ik aan co2 minder, dankzij wat hij aan mij verdient, weer de lucht in blaast?

Ik geloof dat er best wat aan de hand is, maar ik weet ook dat de neoliberale oplossing de oplossing niet is. Alsof je zelf geen drenkeling uit het water mag halen, maar eerst een collecte moet houden om een commercieel bedrijf te bellen die dat komt doen.

Het hele concept deugt niet. En dat maakt het onbetrouwbaar.

Profiel  

Bericht nummer:#11  BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2019 8:32 pm 
lid

PeterJKH schreef:
kwaaisteniet schreef:

En hoe denk je "het proces te gaan vertragen"? Zo lang mensen, ook Nederlanders, niet bereid zijn de auto te laten staan voor elke 10 meter die ze moeten afleggen buiten de deur, zo lang is er niks te vertragen.

Als het vervoersprobleem geëlectrificeerd is, of op waterstof draait, scheelt dat een slok op een borrel.
Maar er zijn natuurlijk veel meer maatregelen nodig en ook op mondiaal niveau. Anders kunnen we meteen beginnen om plannen te maken hoe de wereldpopulatie zich zal moeten gaan verplaatsen naar hoger gelegen gebieden. Dat is geen sinecure, vooral niet voor het Nederlandse deel.

Profiel  

Bericht nummer:#12  BerichtGeplaatst: vr jul 26, 2019 9:23 pm 
lid

kwaaisteniet schreef:
PeterJKH schreef:
kwaaisteniet schreef:

Als het vervoersprobleem geëlectrificeerd is, of op waterstof draait, scheelt dat een slok op een borrel.
Maar er zijn natuurlijk veel meer maatregelen nodig en ook op mondiaal niveau. Anders kunnen we meteen beginnen om plannen te maken hoe de wereldpopulatie zich zal moeten gaan verplaatsen naar hoger gelegen gebieden. Dat is geen sinecure, vooral niet voor het Nederlandse deel.

Het is de vraag of dat voor Nederland nodig is, of wenselijk. De grootste temperatuurproblemen zitten tussen de keerkringen, wij zitten ruimschoots noordelijker. Een en ander sluit overigens een Nederlands probleem ook niet uit, maar dat heeft te maken met zeewater en minder met de gemiddelde temperatuur, althans voorlopig nog niet.. In Mali bijvoorbeeld is het gemiddelde maximum in april even hoog als onze hittegolf van deze week.

(klimaatinfo - Mali)

Profiel  

Bericht nummer:#13  BerichtGeplaatst: za jul 27, 2019 12:01 am 
lid

Maar ja, wij wonen niet in Mali.

Profiel  

Bericht nummer:#14  BerichtGeplaatst: za jul 27, 2019 12:41 am 
lid

PeterJKH schreef:
Wisp schreef:
PeterJKH schreef:

Echt waar joh? In het Amazonegebied verdwijnen PER DAG oppervlaktes ter grootte van voetbalvelden. In Nederland zijn we al bijna zo ver dat de laatste weilanden en groenstroken worden bedolven onder beton en steen voor de zoveelste nieuwbouwwijk of het zoveelste bedrijventerrein. In Afrika sterft het ene na het andere dier uit (onlangs nog de zwarte neushoorn) en wil men de jacht op olifanten weer openen. Dus wélk effect hebben die miljarden opgeleverd?

Sommige problemen hebben een begin, en een definitief einde met al of niet een oplossing
Andere problemen liggen iets of zelfs veel gecompliceerder
En het klimaatprobleem zelfs heel erg gecompliceerd

Jouw vragen zijn dus volstrekt onzinnig en niemand kan daar een zinnig antwoord op geven

Wat we wel kunnen doen is logisch nadenken.
Logisch is dat als de VS uit het klimaat akkoord stapt en Brazilië er een rotzooi van maakt, dat het hele klimaatakkoord aan een zijde draadje hangt
En het des te belangrijker is dat wij er wel mee door gaan
Wat we ook kunnen bedenken is dat er altijd wel iemand of een groep is dat werkt aan het verslechteren van de wereld
En als we die mensen tot uitgangspunt maken, dan helpen wij mee om de wereld nog meer te verslechteren

Profiel  

Bericht nummer:#15  BerichtGeplaatst: za jul 27, 2019 2:02 am 
lid

Wisp schreef:
PeterJKH schreef:
Wisp schreef:

Sommige problemen hebben een begin, en een definitief einde met al of niet een oplossing

Jouw vragen zijn dus volstrekt onzinnig en niemand kan daar een zinnig antwoord op geven

Logisch is dat als de VS uit het klimaat akkoord stapt en Brazilië er een rotzooi van maakt, dat het hele klimaatakkoord aan een zijde draadje hangt
Wat we ook kunnen bedenken is dat er altijd wel iemand of een groep is dat werkt aan het verslechteren van de wereld
En als we die mensen tot uitgangspunt maken, dan helpen wij mee om de wereld nog meer te verslechteren

Als je logisch nadenkt, dan is het logisch dat (steeds meer) landen niet langer meedoen aan een accoord dat economisch onhaalbaar is en onbewezen effecten nastreeft. we zullen dat steeds meer zien. Een oplossing voor het klimaatprobleem dient dan ook in een heel andere hoek gezocht te worden, zoals wel vaker bepleit....

Profiel  

Bericht nummer:#16  BerichtGeplaatst: za jul 27, 2019 2:14 am 
lid

Aangezien jij die economische onhaalbaarheid uit je duim zuigt,
lijkt me het dus helemaal niet logisch dat er steeds meer landen niet mee zouden doen

En wat op klimaat gebied wel of niet werkt, daar kunnen jij en ik helemaal niet over oordelen.

Uiteraard zou ik politiek gezien niet altijd dezelfde keuzes maken als onze regering,
maar voor de grote lijn maakt dat eigenlijk weinig verschil

Profiel  

Bericht nummer:#17  BerichtGeplaatst: za jul 27, 2019 2:35 am 
lid

Ik pak even het citaat erbij,

Wisp schreef:
HvR schreef:
Wisp schreef:

Als je logisch nadenkt, dan is het logisch dat (steeds meer) landen niet langer meedoen aan een accoord dat economisch onhaalbaar is en onbewezen effecten nastreeft. we zullen dat steeds meer zien. Een oplossing voor het klimaatprobleem dient dan ook in een heel andere hoek gezocht te worden, zoals wel vaker bepleit....

lijkt me het dus helemaal niet logisch dat er steeds meer landen niet mee zouden doen

En wat op klimaat gebied wel of niet werkt, daar kunnen jij en ik helemaal niet over oordelen.

HvR heeft een punt. Het is de vraag, of een effectief klimaat-beleid economisch haalbaar is. De economie drijft op energie en energiegebruik is fossiel energiegebruik. Wil je dat allemaal omzetten naar duurzaam energiegebruik, dan zullen de kosten daarvan enorm zijn. Economisch gezien is het alsof je de stekker eruit trekt. Maar toch is er m.i. reden om dat risico te nemen. We zien dingen veranderen.. we zien een temperatuur-hockeystick, waarvan we weten dat we het tempo niet 50-100 jaar kunnen laten doorgaan, want dan tast het onze voedselproductie aan.. ons leefgebied. Het verschil tussen 1,5 graden stijging en 6 graden stijging is het verschil tussen overleven en sterven. Dus de keuze gaat veel verder dan economie. De echte vraag is mijns inziens, of je bereid bent om "de economie" zoals wij die kennen op te offeren, zodat je de zekerheid hebt, dat onze kinderen en kleinkinderen in staat zullen zijn, om te overleven. Ik denk dat we de vertrouwde economie wel degelijk moeten schaden, om dit probleem op te lossen, of althans.. een kans te hebben om het op te lossen. Waar we voor staan, is de duurste gok ooit. Ik denk dat we die gok moeten nemen, het alternatief (+6) is het einde van onze voedselketen. We hebben geen keus.

Profiel  

Bericht nummer:#18  BerichtGeplaatst: za jul 27, 2019 2:43 am 
lid

Einstein schreef:
Ik pak even het citaat erbij,

Wisp schreef:
HvR schreef:

HvR heeft een punt. Het is de vraag, of een effectief klimaat-beleid economisch haalbaar is. De economie drijft op energiegebruik en energiegebruik is fossiel energiegebruik. Wil je dat allemaal omzetten naar duurzaam energiegebruik, dan zullen de kosten daarvan enorm zijn. Economisch gezien is het alsof je de stekker eruit trekt. Maar we zien dingen veranderen.. we zien een temperatuur-hockeystick, waarvan we weten dat we het tempo niet 50-100 jaar kunnen laten doorgaan, want dan tast het onze voedselproductie aan.. ons leefgebied. Het verschil tussen 1,5 graden stijging en 6 graden stijging is het verschil tussen overleven en sterven. Dus de keuze gaat veel verder dan economie. De echte vraag is mijns inziens, of je bereid bent om "de economie" zoals wij die kennen op te offeren, zodat je de zekerheid hebt, dat onze kinderen en kleinkinderen in staat zullen zijn, om te overleven. Ik denk dat we de vertrouwde economie wel degelijk moeten schaden, om dit probleem op te lossen, of althans.. een kans te hebben om het op te lossen. Waar we voor staan, is de duurste gok ooit. Ik denk dat we die gok moeten nemen, het alternatief (+6) is het einde van onze voedselketen.

Onze voedselketen is wel degelijk onderdeel van de economie

Bovendien is <economisch onhaalbaar> echt heel slecht voor het Nederlandse bedrijfsleven
En zou een storm van protest uit dat bedrijfsleven oproepen

Dat er ergens kosten aan verbonden zijn is nog echt heel iets anders dan "economisch onhaalbaar"

Profiel  

Bericht nummer:#19  BerichtGeplaatst: vr aug 09, 2019 5:00 pm 
lid

Einstein schreef:
Dan komt er misschien straks weer een puntje bij, op de hockeystick.. en ja.. het zou zomaar kunnen, dat we te lang hebben gewacht en dat een keten van gebeurtenissen in gang is gezet, die het verschijnsel versnellen.

(het Nature-onderzoek over de nieuwe "Hockeystick")

(...)

Afbeelding

Hockeystick? Ik zag de originele promotor van "de" hockeystick onlangs nog op tv. Voor mij staat de hockeystick toch voor het vertellen van ongeloofwaardige verhalen.

Dat bezoedelt de discussie een beetje, dat gegeven dat alles zo gepolitiseerd is, en dat je dan niet wilt weten waarom Baudet c.s. zich hier zo gemakkelijk tegen kunnen verzetten.

Het is nog eens heel warm geweest in de middeleeuwen maar daarvan vind je weinig terug in de originele, beruchte hockeystick van Michael Mann van Penn State University.

Profiel  

Bericht nummer:#20  BerichtGeplaatst: vr aug 09, 2019 5:13 pm 
lid

Wisp schreef:
Onze voedselketen is wel degelijk onderdeel van de economie

Gelukkig kunnen we daar ook zonder broeikastheorie over nadenken. Dat deden vooruitstrevende boeren al lang en niemand had het over klimaateffecten toen ze voorstelden om niet te ploegen, andere gewassen te telen, de bodem op te bouwen en te zoeken naar activiteiten die geld opbrengen zonder de output te verhogen. Dat is innovativiteit en die gebeurt meestal ook zonder ingrijpen van de overheid. Let ook op heel andere en in mijn ogen meer geloofwaardige redenen om ander voedsel te willen consumeren: https://edition.cnn.com/2019/08/09/heal ... index.html - dit gaat vanzelf gelijdelijk aan gebeuren en zal neerwaartse consequenties hebben voor het gebruik van fossiele energie.

Beluisteren we Michael Mann, dan is overheidsingrijpen geboden, maar een republikeinse boer zegt op tv dat hij even goed met energietransitie bezig blijft en dat hij geen voorstander is van te veel sturing vanuit de overheid.

Kortom, het klimaatverhaal is een methode om grip te krijgen op bedrijven en om de overheid en de politiek meer macht te geven. Leidt dat ook tot betere uitkomsten?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]