P-G schreef:
baedeker schreef:
Okee, mijn vraag was of jij voorstander was van een bindend referendum.
Ondergetekende schreef onder meer het volgende: "Onder voorwaarden kan de invoering van een correctief bindend referendum worden bepleit.". De vertaling van deze zin naar de eerste persoon luidt: "Onder voorwaarden zie ik wel iets in een correctief bindend referendum".
baedeker schreef:
We zijn het overigens niet eens over je bezwaren. Politieke partijen worden helemaal niet genoemd in de grondwet, maar sluiten wel coalitie akkoorden waar kersvers gekozen tweede kamerleden geacht worden zich voor vier jaar aan te binden. Hoezo zonder last? Bovendien, als je het referendum in de grondwet opneemt, dan heb je een nieuwe grondwettelijke norm, en vervalt je bezwaar.
Je kan niet de ene last bepleiten, omdat er een andere last bestaat.
Nogmaals wat "last" betreft:
Volksvertegenwoordigers zitten er niet om hun eigen mening te verkondigen, maar de mening van de mensen die zij vertegenwoordigen. Dat men zonder last dient te stemmen, betekent dat de stem niet van bovenaf (fractiediscipline) dwingend bepaald mag worden. Het staat een volksvertegenwoordiger echter altijd vrij (sterker nog: het is zijn plicht) te toetsen of zijn stemgedrag in overeenstemming is met de mening van de achterban die hij vertegenwoordigt.
Stel: jij bent lid van een buurtvereniging en midden in de wijk ligt een stuk grond, dat nu in gebruik is als speelveld voor de buurtkinderen, als park, er staan bankjes waar mensen bij mooi weer graag op zitten, enz. De gemeente heeft het voornemen op dat grote stuk grond een bedrijvencentrum te bouwen. Een meerderheid van de buurtbewoners is het daar niet mee eens en tijdens een ledenvergadering van de buurtvereniging wordt dus tegen gestemd. Afgesproken wordt dat de secretaris van de buurtvereniging namens de leden zal gaan spreken op de gemeenteraadsvergadering om de mening van de buurtbewoners daar neer te leggen. Maar tot ieders verbazing gaat die secretaris juist het tegenovergestelde doen: hij verklaart zich tijdens de gemeenteraadsvergadering tot warm en groot voorstander van dat bedrijventerrein, dat niet alleen, hij reikt nog wat verdergaande ideeën aan. Vanzelfsprekend zijn de leden van de buurtvereniging woedend, maar de secretaris zegt dan: "Ja, sorry mensen, ik sprak en stemde zonder last, en dit is nou eenmaal mijn mening"...
Voel je zelf niet dat dat wringt?
Als de algemene ledenvergadering zich niet kan vinden in het doen en laten van de secretaris, dan staat het haar vrij om hem te ontslaan. Maar ten tijde van het uitoefenen van zijn bestuursfunctie, mocht de secretaris in die hoedanigheid doen zoals hij deed. Als bestuurder zijn hem bevoegdheden verleend doch geen last opgelegd. En dat is maar goed ook, want anders zou een bestuurder van een rechtspersoon - of het nu betreft een buurtvereniging of een beursgenoteerde vennootschap - voor letterlijk alle beslissingen de algemene vergadering moeten raadplegen.