Het is nu vr feb 26, 2021 6:37 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 263 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14
Auteur Bericht
Bericht nummer:#261  BerichtGeplaatst: do jan 21, 2021 2:19 pm 
lid

Rightnow schreef:
Lies schreef:
Biologische boer worden in Nederland? Het wordt steeds minder populair

Dat betekent dus dat mensen helemaal niet voor biologisch kiezen. Het kan zijn, dat de populariteit bij de vijanden van de landbouw hierin een rol speelt, zodat ook consumenten nooit een echte betrokkenheid krijgen bij de landbouw.

Misschien dat oudere Groen-Links leden, uit de tijd van voor Duyvendak-Klaver, nog iets van een constructieve houding hadden.

Als landbouw in Nederland nog wil overleven, moet er worden ge-exporteerd. De vreselijke Hugo de Jonge riep dat "dit niet heilig was" en je weet met gezond boerenverstand wat dit betekent. Toch moet het, vanwege de schoonheid van die landbouw zoals hij al is.

Dan moet er pragmatisch worden gezocht naar bestendige markten waar een Nederlands exportproduct voor gemaakt wordt, wat a-politieke consumenten waarderen, en waarbij ze zo veel mogelijk verantwoordelijkheid nemen voor zaken waar ze persoonlijk in geloven. Het best mogelijke kan enkel uit de markt komen, liefst zo dicht mogelijk de beslissing in handen van individuele consumenten leggen.

Supermarkten en grote concerns staan niet alleen onder druk van woedende activisten maar hebben ook vaak een eigen agenda die weer afhangt van wereldwijde supermachten. Dat leidt uiteindelijk tot een strijd die de meeste boeren sowieso verliezen en daarom heb ik de link gegeven. Er zijn zeker issues die een boerenproduct "smoel" kunnen geven als klanten bijvoorbeeld direct bij een boerderij bestellen, zonder interferentie van het grootkapitaal.
Wist ji jdat alles echt in de biologische winkel zoals EKO PLAZA producten liggen die dubbel zo duur zijn?

Profiel  

Bericht nummer:#262  BerichtGeplaatst: do jan 21, 2021 3:29 pm 
lid

Biertje schreef:
Rightnow schreef:
Lies schreef:
Biologische boer worden in Nederland? Het wordt steeds minder populair

Dat betekent dus dat mensen helemaal niet voor biologisch kiezen. Het kan zijn, dat de populariteit bij de vijanden van de landbouw hierin een rol speelt, zodat ook consumenten nooit een echte betrokkenheid krijgen bij de landbouw.

Misschien dat oudere Groen-Links leden, uit de tijd van voor Duyvendak-Klaver, nog iets van een constructieve houding hadden.

Als landbouw in Nederland nog wil overleven, moet er worden ge-exporteerd. De vreselijke Hugo de Jonge riep dat "dit niet heilig was" en je weet met gezond boerenverstand wat dit betekent. Toch moet het, vanwege de schoonheid van die landbouw zoals hij al is.

Dan moet er pragmatisch worden gezocht naar bestendige markten waar een Nederlands exportproduct voor gemaakt wordt, wat a-politieke consumenten waarderen, en waarbij ze zo veel mogelijk verantwoordelijkheid nemen voor zaken waar ze persoonlijk in geloven. Het best mogelijke kan enkel uit de markt komen, liefst zo dicht mogelijk de beslissing in handen van individuele consumenten leggen.

Supermarkten en grote concerns staan niet alleen onder druk van woedende activisten maar hebben ook vaak een eigen agenda die weer afhangt van wereldwijde supermachten. Dat leidt uiteindelijk tot een strijd die de meeste boeren sowieso verliezen en daarom heb ik de link gegeven. Er zijn zeker issues die een boerenproduct "smoel" kunnen geven als klanten bijvoorbeeld direct bij een boerderij bestellen, zonder interferentie van het grootkapitaal.
Wist ji jdat alles echt in de biologische winkel zoals EKO PLAZA producten liggen die dubbel zo duur zijn?
Dat denk ik wel, Rightnow hapt ook vrolijk in een meelworm. Hoewel ik ook van het proberen ben lacht zo'n worm mij nog niet toe.

Het zijn de verborgen kosten, zoals in onderstaand bericht over Bionext die een product duur maken:

Akkerbouwer haalt gelijk bij Reclame Code Commissie
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/1 ... -commissie

"Hierdoor zetten ze de reguliere boeren in een kwaad daglicht en presenteren ze hun eigen biologische sector op een manier die niet waar is", legt Van Andel uit. In het filmpje van Bionext wordt ingespeeld op de term: 'verborgen kosten'. Daarmee worden kosten bedoeld voor de milieuschade zoals: uitspoeling van meststoffen en CO2-uitstoot. "Bionext claimt dat je die kosten bij biologische producten niet hebt. Dat is onjuist", vertelt Van Andel.

'Als het om geld ging, was ik allang biologisch'
https://www.boerenbusiness.nl/bedrijfsr ... biologisch

Voedsel is een geloof geworden

“Het wordt allemaal veel te ongenuanceerd voorgeschoteld. Kunstmest en pesticiden zijn slecht en biologisch is goed. In werkelijkheid is het veel complexer. Rondom voedsel is een geloof ontstaan. Zelfs voedselprofeten, in de vorm van verschillende voedselgoeroes, ontbreken niet. Het gevaar is dat er allerlei dogma’s vanuit dit geloof aan de maatschappij worden opgedrongen.”

Van Andel wil geen complotdenker worden, maar hij ziet wel dat er een enorme marketingcampagne gevoerd wordt waarbij rationele overwegingen buiten beschouwing worden gelaten. “Er zijn bijvoorbeeld genoeg studies die aantonen dat als kunstmest verdwijnt, de wereldvoedselvoorziening op het spel staat. Natuurlijk begrijp ik dat de boer gediend is bij biologisch boeren, want mindere opbrengsten betekenen hogere prijzen. Het algemeen belang is er zeker niet bij gebaat.”

“Ik kan goed rekenen en was al lang biologisch aan het boeren als ik niet zo principieel tegen het hokjesdenken was geweest. Per jaar loop ik zo €50.000 tot €100.000 mis, omdat ik niet biologisch wil zijn. Het is niet zo dat ik iets tegen biologisch heb, maar ik wil wel zelf kunnen bepalen wat duurzaam is.”

Profiel  

Bericht nummer:#263  BerichtGeplaatst: do jan 21, 2021 4:36 pm 
lid

Strokenteelt en de WUR, ook iets nieuws. Ik luister hier in de buurt ook weleens naar de boerendiscussies, en die lijken op het onderstaande n.a.v. dit artikel: Strokenteelt is droom die werkelijkheid wordt
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... heid-wordt

https://twitter.com/MvAndel/status/1352173069788446720

Michiel van Andel: Ben je er wel eens geweest in de zomer? Ik mis in het stuk o.a. hele belangrijke minpunten en (voorlopige) mislukkingen van dit project.

En daarna noemt Van Andel in de discussie op twitter de ene ziekte na de andere op, omdat die niet genoemd zijn in het artikel (Nieuwe Oogst).

Laten we wel wezen. Strokenteelt is niks nieuws. Elke moestuin teelt in stroken vroeger en nu. En ook elke moestuin heeft last van ziekten en plagen. Ik zeg niet dat we moeten stoppen met zulke projecten. Het is goed dat er onderzoek naar gedaan wordt, maar laten we wel even reëel blijven! Zeker als landbouwjournalist.

Keurige discussie tussen boer en journalist. Of zou Hume dit ook klagen noemen?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 263 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]