Het is nu wo maart 03, 2021 8:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 263 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#241  BerichtGeplaatst: di jan 19, 2021 1:41 pm 
lid

Hume schreef:
Rightnow schreef:
Alleen ging het niet om verandering van de markt, maar om een vreemde reactie van de overheid. Een foute reactie, een MISDADIGE reactie zelfs, op een TERECHTE uitspraak van het hoogste rechtscollege (die inderdaad ging over het nalaten van de implementatie van de Richtlijn uit Brussel).

Je kunt dus niet met al je gepolder een Brusselse richtlijn negeren.

Maar je kunt ook niet het debacle van zoveel jaren van veronachtzaming AFREAGEREN op 1 groep (wat wel had moeten gebeuren heb ik direct gezegd want belangrijke aspecten van de Brusselse richtlijn worden NOG STEEDS genegeerd).

Zo stupide is de regering-Rutte.

Zowel boeren als overheid hebben 20 jaar de natura 2000 aan hun laas gelapt.
Dus beide draaien ze op voor de kosten.
Nou nee, de politiek beoogde dat het heel belangrijk was Nederland op de tweede plaats stond achter de VS als het ging om voedselproductie, van regels hoefde boeren weinig aan te trekken totdat de politiek ineens schijnheilig ging doen.

Profiel  

Bericht nummer:#242  BerichtGeplaatst: di jan 19, 2021 2:37 pm 
lid

Biertje schreef:
Hume schreef:
Rightnow schreef:
Alleen ging het niet om verandering van de markt, maar om een vreemde reactie van de overheid. Een foute reactie, een MISDADIGE reactie zelfs, op een TERECHTE uitspraak van het hoogste rechtscollege (die inderdaad ging over het nalaten van de implementatie van de Richtlijn uit Brussel).

Je kunt dus niet met al je gepolder een Brusselse richtlijn negeren.

Maar je kunt ook niet het debacle van zoveel jaren van veronachtzaming AFREAGEREN op 1 groep (wat wel had moeten gebeuren heb ik direct gezegd want belangrijke aspecten van de Brusselse richtlijn worden NOG STEEDS genegeerd).

Zo stupide is de regering-Rutte.

Nou nee, de politiek beoogde dat het heel belangrijk was Nederland op de tweede plaats stond achter de VS als het ging om voedselproductie, van regels hoefde boeren weinig aan te trekken totdat de politiek ineens schijnheilig ging doen.

Daar heb je gelijk in :wink:

Profiel  

Bericht nummer:#243  BerichtGeplaatst: di jan 19, 2021 3:01 pm 
lid

Hume schreef:
Biertje schreef:
Hume schreef:

En zijn de grootste vervuilers ooit aangepakt? Wie betaalt hoofdzakelijk de rekening van het zuiveren van het drukwater? Burger en MKB

Profiel  

Bericht nummer:#244  BerichtGeplaatst: di jan 19, 2021 3:56 pm 
lid

Biertje schreef:
Hume schreef:
Biertje schreef:

En zijn de grootste vervuilers ooit aangepakt? Wie betaalt hoofdzakelijk de rekening van het zuiveren van het drukwater? Burger en MKB

Je hebt al weer gelijk :emh:

Profiel  

Bericht nummer:#245  BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2021 9:15 am 
lid

Hume schreef:
Biertje schreef:
Hume schreef:

Je hebt al weer gelijk :emh:
En de grootste grap is door het afromen van burgers, mkb en boeren, de overheid veel geld bespaart wat zij verkwist aan schandalen en juristen en het de burgers een hoop extra geld kost. We hebben een peperduur slecht functionerend bestuur, niet alleen bij de Rijksoverheid maar ook lagere overheden.

Profiel  

Bericht nummer:#246  BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2021 10:04 am 
lid

Omtzigt hekelt de 'kliek in Den Haag', 'er is iets fundamenteel mis'

Het CDA-Kamerlid heeft in zijn verhaal stevige kritiek op de Nederlandse staat en dat komt omdat de macht en de tegenmacht niet werkt. "Er is een innige band tussen het kabinet en de Tweede Kamer, tussen het kabinet en de pers", constateert Omtzigt met woede in zijn stem. Hij denkt dat daarom niemand aandacht heeft besteed aan het leed van zo'n 100.00 mensen, dat zijn de 30.000 getroffenen en hun familie. "Er is iets fundamenteel mis in Nederland."

Ook belangenorganisaties krijgen ervan langs. Ze geven nooit stevige kritiek, omdat ze allemaal "eten uit de staatsruif." "Het is onze kliek in Den Haag die neerkijkt op hardwerkende Nederlanders."

Ook noemt hij Nederland een "bananenmonarchie".

https://nos.nl/liveblog/2365057-volgend ... kheid.html

Ook belangenorganisaties krijgen ervan langs. Ze geven nooit stevige kritiek, omdat ze allemaal "eten uit de staatsruif."

En dat geldt ook voor de procedures die door NGO's gevoerd worden tegen de staat, denk aan de Urgenda-zaak.

Profiel  

Bericht nummer:#247  BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2021 11:03 am 
lid

Lies schreef:

Omtzigt hekelt de 'kliek in Den Haag', 'er is iets fundamenteel mis'

Het CDA-Kamerlid heeft in zijn verhaal stevige kritiek op de Nederlandse staat en dat komt omdat de macht en de tegenmacht niet werkt. "Er is een innige band tussen het kabinet en de Tweede Kamer, tussen het kabinet en de pers", constateert Omtzigt met woede in zijn stem. Hij denkt dat daarom niemand aandacht heeft besteed aan het leed van zo'n 100.00 mensen, dat zijn de 30.000 getroffenen en hun familie. "Er is iets fundamenteel mis in Nederland."

Ook belangenorganisaties krijgen ervan langs. Ze geven nooit stevige kritiek, omdat ze allemaal "eten uit de staatsruif." "Het is onze kliek in Den Haag die neerkijkt op hardwerkende Nederlanders."

Ook noemt hij Nederland een "bananenmonarchie".

https://nos.nl/liveblog/2365057-volgend ... kheid.html

Ook belangenorganisaties krijgen ervan langs. Ze geven nooit stevige kritiek, omdat ze allemaal "eten uit de staatsruif."

En dat geldt ook voor de procedures die door NGO's gevoerd worden tegen de staat, denk aan de Urgenda-zaak.

Klopt! Geldt ook voor bijv. de patiënten-federatie. Die vertegenwoordigt meer de politiek dan patiënten.

Profiel  

Bericht nummer:#248  BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2021 11:13 am 
lid

Van de patiënten-federatie en dergelijke verenigingen heb ik dit al wel eens gedacht. Met belangenverenigingen heb ik ook ervaringen: het is goed er lid van te zijn en actief te zijn, maar probeer fusies te voorkomen met grotere verenigingen die het belang van multinationals vertegenwoordigen: je wordt anders ondergesneeuwd.

Charly Aptroot wilde het corporatisme afschaffen, de cultuur waarin bij voorbeeld het Landbouwschap floreerde. In principe had hij gelijk, maar horen we hem nu de overheid als nooit te voren vervlochten is geraakt in het multinationale web van mega-concerns? Kijk naar het door de Kamer nog getorpedeerde voorstel van de kabinetspartijen om de multinationals geen belasting te laten betalen. Daarmee wordt (wereldwijd) een kapitalistisch waterhoofd geschapen dat ons kan verslinden.

Het probleem zit er in dat noch een parlement ("dualisme") noch belangenbehartiging onafhankelijk zijn. In tegendeel, loopbaan en succes hangen af van samenwerking met de macht die men eigenlijk moet inperken. Maar de overheid vindt het niet prettig om te veel ingeperkt te worden.

Profiel  

Bericht nummer:#249  BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2021 12:21 pm 
lid

Rightnow schreef:
Van de patiënten-federatie en dergelijke verenigingen heb ik dit al wel eens gedacht. Met belangenverenigingen heb ik ook ervaringen: het is goed er lid van te zijn en actief te zijn, maar probeer fusies te voorkomen met grotere verenigingen die het belang van multinationals vertegenwoordigen: je wordt anders ondergesneeuwd.

Charly Aptroot wilde het corporatisme afschaffen, de cultuur waarin bij voorbeeld het Landbouwschap floreerde. In principe had hij gelijk, maar horen we hem nu de overheid als nooit te voren vervlochten is geraakt in het multinationale web van mega-concerns? Kijk naar het door de Kamer nog getorpedeerde voorstel van de kabinetspartijen om de multinationals geen belasting te laten betalen. Daarmee wordt (wereldwijd) een kapitalistisch waterhoofd geschapen dat ons kan verslinden.

Het probleem zit er in dat noch een parlement ("dualisme") noch belangenbehartiging onafhankelijk zijn. In tegendeel, loopbaan en succes hangen af van samenwerking met de macht die men eigenlijk moet inperken. Maar de overheid vindt het niet prettig om te veel ingeperkt te worden.

Je hebt gelijk.
De meeste organisaties zijn te groot en machtig geworden om ze nog te controleren en dat geldt ook voor de overheid.

Profiel  

Bericht nummer:#250  BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2021 1:53 pm 
lid

Rightnow schreef:

:buigen: Daarom snap ik er geen biet van waarom politici menen dat de overheid nog sterker moet worden. Een te sterke overheid haar burgers zo knevelen dat die niets meer kunnen ondernemen tegen de overheid daar de burger dan wel bedrijf geen diepe zakken heeft en de overheid wel. Ik verbaas mij telkens weer dat overheid een houding heeft dat ze eerder geneigd is om rechtszaak aan te spanen dan die te vermijden. En vraag vooral niet wat de alle overheden bij elkaar jaarlijks spenderen aan dit soort ongein. Denk ook eens aan de WOB waar vaak een rechter aan te pas moet komen en de overheid rechtelijke uitspraken negeert. Als de overheid ons niet vertrouwt waarom vraagt de overheid dan welk jaar dat van de burger, terwijl er in de het gros van de gevallen geen reden is om de burger te aantrouwen. .

Profiel  

Bericht nummer:#251  BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2021 2:36 pm 
lid

Controleren en rekenmodellen, we weten zo langzamerhand wie dat niet beheersen.

Stikstof zit verlenging A15 dwars: weg komt er voorlopig niet
https://www.gelderlander.nl/zevenaar/st ... ~abe7edcb/

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat krijgt een half jaar de tijd om te laten zien wat de stikstofuitstoot is op een afstand van meer dan vijf kilometer van de weg. Tegenstanders van de weg stellen dat bij wegen onterecht alleen de stikstofuitstoot binnen een afstand van 5 kilometer wordt gemeten. Bij agrarische bedrijven wordt de stikstofneerslag op een veel groter gebeid berekend.

Tegenstanders denken dat andere rekenmodellen zullen aantonen dat er door de weg veel meer stikstof bijkomt dan gedacht, waardoor er ook meer stikstof gecompenseerd moet worden, bijvoorbeeld door boerderijen op te kopen.

Tegenvaller: Aankoop boerenbedrijf lost stikstofprobleem GOL toch níet op
https://www.ad.nl/waalwijk/tegenvaller- ... ~a3b1d3d2/

Aankoop Kanaalweg 5
De provincie dacht uit de brand te zijn met de aankoop van boerderij Kanaalweg 5 in Drunen. Door de agrarische activiteiten daar te beëindigen, zou er genoeg stikstofruimte vrijvallen. Niet alleen om de extra stikstofuitstoot tíjdens de GOL-werkzaamheden te verrekenen, ook om de uiteindelijke stikstof-effecten van de GOL-maatregelen op te vangen.

Provinciale Staten stemden begin juli in met de aankoop van Kanaalweg 5, ook al was dit zogeheten ‘extern salderen’ toen nog geen bestaande wet- en regelgeving. Inmiddels is dat wel het geval. Daarmee leek het stikstofprobleem voor de GOL opgelost.

Nieuwe berekeningen
Echter, uit nieuwe berekeningen volgens het zogeheten Aeriusmodel blijkt dat meer stikstofruimte nodig is, met name voor de stikstof die vrijkomt tíjdens de werkzaamheden voor de GOL. De stikstofneerslag moet in die periode vooral in het Vlijmens Ven en natuurgebied Langstraat omlaag. In het eerste geval gaat het volgens de provincie om één tot twee mol per hectare per jaar (zo'n 14 tot 30 gram). Bij natuurgebied Langstraat zou het gaan om minder dan 14 gram.

Waarom klagen boeren altijd?

Profiel  

Bericht nummer:#252  BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2021 2:55 pm 
lid

Vermoedelijk omdat ze al langer een bepaalde tendens zien aankomen: https://off-guardian.org/2021/01/19/rei ... d-plunder/

Profiel  

Bericht nummer:#253  BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2021 4:02 pm 
lid

Die zich redden, en door de jaren heen heb ik de indruk dat ze dat beter kunnen dan ik, gaan mee met de veranderingen en de gekte. Hieronder een artikel uit 1994, als je het leest kan je het zo plaatsen in 2021. Met het enige verschil dat de Europese Unie nu niet dwars ligt met een Green Deal en meelwormen: EU geeft groen licht voor meelwormcurry en -pasta.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

En de boer, hij modderde voort
https://www.groene.nl/artikel/en-de-boe ... erde-voort

Minder vee, minder landbouwgrond, minder boeren, meer bos. Zelfs de boeren vinden dat zo langzamerhand. Maar de Europese Unie ligt dwars. Zal Nederland ooit een geheel geecologiseerd platteland krijgen?

Profiel  

Bericht nummer:#254  BerichtGeplaatst: wo jan 20, 2021 4:05 pm 
lid

Haha ik mocht al eens meelwormen proeven, maar ik vind garnalen toch lekkerder. Van mij mag het dan eindelijk eens toegelaten worden als dat nog niet zo was. Toch werden die meelwormen gewoon in de winkel verkocht, meen ik.

Profiel  

Bericht nummer:#255  BerichtGeplaatst: do jan 21, 2021 12:00 pm 
lid

Ik kom ze regelmatig tegen in de dierenzaak, op de toonbank in een bak, naast de gekooide zebragrasmuizen tegen de verveling. En dan denk ik ook spontaan aan een zelf gepelde garnaal en een beschuit met muisjes.

Alles is vraag gestuurd en alles met handen en voeten in werk en taal gaat ook niet van een leien dakje:

Biologische boer worden in Nederland? Het wordt steeds minder populair
https://www.trouw.nl/economie/biologisc ... ~b445e7de/

Steeds minder boeren stappen over op biologische landbouw
https://nos.nl/artikel/2365306-steeds-m ... dbouw.html

En dan de foto die de NOS er eerder bij plaatste en nu heeft aangepast, ik krijg er geen genoeg van :).

Verkleinde Afbeelding

Profiel  

Bericht nummer:#256  BerichtGeplaatst: do jan 21, 2021 12:17 pm 
lid

Lies schreef:
Ik kom ze regelmatig tegen in de dierenzaak, op de toonbank in een bak, naast de gekooide zebragrasmuizen tegen de verveling. En dan denk ik ook spontaan aan een zelf gepelde garnaal en een beschuit met muisjes.

Alles is vraag gestuurd en alles met handen en voeten in werk en taal gaat ook niet van een leien dakje:

En dan de foto die de NOS er eerder bij plaatste en nu heeft aangepast, ik krijg er geen genoeg van :).

Verkleinde Afbeelding

Citaat:
De omschakeling is onder meer zo duur omdat boeren hun producten pas na twee jaar biologische bedrijfsvoering met het bio-keurmerk van Skal mogen verkopen. Daardoor moeten ze de eerste jaren veel investeren zonder dat ze daar meteen iets voor terugzien.
puur om de boeren kapot te maken, dat is het.

Profiel  

Bericht nummer:#257  BerichtGeplaatst: do jan 21, 2021 12:32 pm 
lid

Biertje schreef:
Lies schreef:

Verkleinde Afbeelding

Citaat:
De omschakeling is onder meer zo duur omdat boeren hun producten pas na twee jaar biologische bedrijfsvoering met het bio-keurmerk van Skal mogen verkopen. Daardoor moeten ze de eerste jaren veel investeren zonder dat ze daar meteen iets voor terugzien.

Bij jou gaat alles kapot.
Wanneer gaat je spiegel kapot?

Profiel  

Bericht nummer:#258  BerichtGeplaatst: do jan 21, 2021 1:15 pm 
lid

Biertje schreef:

Dat zou wel helpen om goedkoper of gemakkelijker aan grond te komen, natuurlijk.

Waar ik van overtuigd ben, sinds de stikstof- en PFAS crises, is dat het het kabinet-Rutte beslist niet gaat om burgers en hun bestaanszekerheid. Het opbouwen van macht van multinationals en van overheden (meet het af aan de totale belastingssom als deel van het BNP) gaat in versnelling voort.

Profiel  

Bericht nummer:#259  BerichtGeplaatst: do jan 21, 2021 1:21 pm 
lid

Hume schreef:
Biertje schreef:
Lies schreef:

Verkleinde Afbeelding

Citaat:

Bij jou gaat alles kapot.
Wanneer gaat je spiegel kapot?
Jij bent diegene die verhaaltjes rondstrooit dat boeren badkuipen vol met geld hebben liggen. :foei2:

Profiel  

Bericht nummer:#260  BerichtGeplaatst: do jan 21, 2021 1:25 pm 
lid

Lies schreef:

Dat betekent dus dat mensen helemaal niet voor biologisch kiezen. Het kan zijn, dat de populariteit bij de vijanden van de landbouw hierin een rol speelt, zodat ook consumenten nooit een echte betrokkenheid krijgen bij de landbouw.

Misschien dat oudere Groen-Links leden, uit de tijd van voor Duyvendak-Klaver, nog iets van een constructieve houding hadden.

Als landbouw in Nederland nog wil overleven, moet er worden ge-exporteerd. De vreselijke Hugo de Jonge riep dat "dit niet heilig was" en je weet met gezond boerenverstand wat dit betekent. Toch moet het, vanwege de schoonheid van die landbouw zoals hij al is.

Dan moet er pragmatisch worden gezocht naar bestendige markten waar een Nederlands exportproduct voor gemaakt wordt, wat a-politieke consumenten waarderen, en waarbij ze zo veel mogelijk verantwoordelijkheid nemen voor zaken waar ze persoonlijk in geloven. Het best mogelijke kan enkel uit de markt komen, liefst zo dicht mogelijk de beslissing in handen van individuele consumenten leggen.

Supermarkten en grote concerns staan niet alleen onder druk van woedende activisten maar hebben ook vaak een eigen agenda die weer afhangt van wereldwijde supermachten. Dat leidt uiteindelijk tot een strijd die de meeste boeren sowieso verliezen en daarom heb ik de link gegeven. Er zijn zeker issues die een boerenproduct "smoel" kunnen geven als klanten bijvoorbeeld direct bij een boerderij bestellen, zonder interferentie van het grootkapitaal.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 263 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]