Julien Sorel schreef:
Lumiere schreef:
Tsja Lies, het probleem blijft te veel dieren:
11.4 miljoen / 33899 = 336,29 varkens per vierkante kilometer in Nederland
23.6 miljoen / 348907 = 67,64 varkens per vierkante kilometer in Duitsland
13 miljoen / 543940 = 23,89 varkens per vierkante kilometer in Frankrijk
3.8 miljoen / 33899 = 112 koeien per vierkante kilometer in Nederland
19 miljoen / 543940 = 34.9 koeien per vierkante kilometer in Frankrijk
3.6 miljoen / 348907 = 10.3 koeien per vierkante kilometer in Duitsland
Ja, en dat is ook mijn irritatie bij het stukje van Sommer. Je kunt, met kracht van argument, kritiek hebben op de modellen die de achteruitgang van natuur en waterkwaliteit ten behoeve van het geven van vergunningen meetbaar moeten maken maar het is een keihard feit dat de natuur en waterkwaliteit razendsnel terugloopt. Er zijn veel teveel dieren in Nederland die onvoorstelbare schade aanbrengen aan natuur, klimaat, waterkwaliteit en volksgezondheid en je bent gestoord als je daar als politieke niets aan wenst te doen.
Wat mij betreft gooien ze alle modellen en depositiewaarden overboord en verplichten we alle boeren eenvoudig hun veestapel te halveren. Alle we in godsnaam deze ramp maar keren.
Eén vogelpoepje...
Sommer: Als de bouw het equivalent van één vogelpoepje mest oplevert boven de kritische depositiewaarde van een aanpalend natuurgebied, dan luidt het vonnis: computer says no – zonder mogelijkheid van beroep. Dat is dus geen meting, maar een theoretische exercitie, met een gesuggereerde precisie die geen enkel verband houdt met de realiteit.
Jullie hebben het over een landbouwsysteem die uit haar voegen is gegroeid, maar naar het waarom daar kijk je niet naar. Dat we als mens in dit land gevoed moeten worden en met z'n allen ook uit de voegen groeien heeft de natuur ook niets aan.
Ik vind het een prestatie hoe de Nederlandse landbouw door de jaren heen ons op de been heeft gehouden. Hieronder een stukje geschiedenis: Heren en steden 1000-1400 Groei. Het lijkt er soms op dat we terug willen in die tijd, meer oernatuur en de nodige gevechten.
De bevolkingsgroei leidde tot een grote druk op de voedselvoorziening. De opbrengsten van het land waren vrij laag omdat boeren in de lage landen te weinig vee hadden om het land goed te bemesten.....
https://books.google.nl/books?id=f45B4l ... en&f=false