Het is nu vr jan 21, 2022 1:26 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 766 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 35, 36, 37, 38, 39  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#741  BerichtGeplaatst: do dec 02, 2021 7:31 pm 
lid

Maar wat kunnen we nu doen vanuit onze Vinexwijk om de landbouw in onze wijdere omgeving nog een beetje steun te verlenen? Ik denk aan locaal weghalen van ons voedsel waarbij veel bedrijven misschien een paar hectare kunnen gaan inzetten voor kleinschalige teelt van groenten.

Het is een gedachte maar wie van jullie doet al mee aan zulke projecten zoals Herenboeren?

Profiel  

Bericht nummer:#742  BerichtGeplaatst: do dec 02, 2021 7:55 pm 
lid

Rightnow schreef:
Maar wat kunnen we nu doen vanuit onze Vinexwijk om de landbouw in onze wijdere omgeving nog een beetje steun te verlenen? Ik denk aan locaal weghalen van ons voedsel waarbij veel bedrijven misschien een paar hectare kunnen gaan inzetten voor kleinschalige teelt van groenten.

Het is een gedachte maar wie van jullie doet al mee aan zulke projecten zoals Herenboeren?

Ik moet nu ineens denken aan het volgende dat ik heb meegemaakt. Weliswaar al een aantal jaren geleden, wellicht golden toen andere regels, ik weet het niet. In elk geval: een boer hier in de omgeving ging groente en fruit vanuit zijn schuur verkopen. Meestal groente die bij het machinaal oogsten op het land was achtergebleven, niks mee aan de hand, en fruit idem dito. Dus na het machinaal oogsten (waarvan de opbrengst naar de veiling ging) liep hij het land nog even na en verzamelde alles wat de oogstmachine "over het hoofd" het gezien of had laten liggen, maar wat puike groente was. Hij had daar een hoekje van zijn grote schuur voor ingericht, en mensen kwamen daar graag groente of fruit halen, want vers en goede kwaliteit en een redelijke prijs. Tot op een gegeven moment een overijverige ambtenaar vond dat er een winkelnering zonder vergunning werd gedreven door die boer. Dus de boer kreeg een keurig ambtelijk schrijven in de bus, met daarin genoemd alle artikelen die hij overtrad, en de sommatie om binnen twee weken de nering op te doeken. Boer ging in beroep, en meldde dat hij niks anders deed dan oogstresten alsnog een goede bestemming geven, liever dan die goede groente en dat goede fruit weg te gooien/onder te ploegen/weg te laten rotten. Het werd een heel spektakel, met grote krantenkoppen in de plaatselijke krant. Uiteindelijk gooide de boer de handdoek in de ring, niet omdat hij vond dat hij iets verkeerd deed, maar het gedoe was hem genoeg, de lol was er voor hem af.

Profiel  

Bericht nummer:#743  BerichtGeplaatst: do dec 02, 2021 8:19 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Rightnow schreef:

Ik moet nu ineens denken aan het volgende dat ik heb meegemaakt. Weliswaar al een aantal jaren geleden, wellicht golden toen andere regels, ik weet het niet. In elk geval: een boer hier in de omgeving ging groente en fruit vanuit zijn schuur verkopen. Meestal groente die bij het machinaal oogsten op het land was achtergebleven, niks mee aan de hand, en fruit idem dito. Dus na het machinaal oogsten (waarvan de opbrengst naar de veiling ging) liep hij het land nog even na en verzamelde alles wat de oogstmachine "over het hoofd" het gezien of had laten liggen, maar wat puike groente was. Hij had daar een hoekje van zijn grote schuur voor ingericht, en mensen kwamen daar graag groente of fruit halen, want vers en goede kwaliteit en een redelijke prijs. Tot op een gegeven moment een overijverige ambtenaar vond dat er een winkelnering zonder vergunning werd gedreven door die boer. Dus de boer kreeg een keurig ambtelijk schrijven in de bus, met daarin genoemd alle artikelen die hij overtrad, en de sommatie om binnen twee weken de nering op te doeken. Boer ging in beroep, en meldde dat hij niks anders deed dan oogstresten alsnog een goede bestemming geven, liever dan die goede groente en dat goede fruit weg te gooien/onder te ploegen/weg te laten rotten. Het werd een heel spektakel, met grote krantenkoppen in de plaatselijke krant. Uiteindelijk gooide de boer de handdoek in de ring, niet omdat hij vond dat hij iets verkeerd deed, maar het gedoe was hem genoeg, de lol was er voor hem af.
Ik ben toch benieuwd, om hoeveel geld ging het eigenlijk wat hij hij verkocht dat de machine niet had verwerkt?

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

Profiel  

Bericht nummer:#744  BerichtGeplaatst: do dec 02, 2021 8:31 pm 
lid

Biertje schreef:
PeterJKH schreef:
Rightnow schreef:

Ik ben toch benieuwd, om hoeveel geld ging het eigenlijk wat hij hij verkocht dat de machine niet had verwerkt?

Weet je, dat waren peanuts. Maar een machine pakt soms niet elk hoekje van het land mee, of elk stukje fruit, en al met al had hij dan wel een paar kistjes vol die hij dan nog verkocht, maar op was op, zo simpel was het. Maar die boer had gezien dat er na het machinaal oogsten vaak nog redelijk wat achterbleef en dat vond hij zonde. Hij verkocht dat ook niet tegen de hoofdprijs, dan had je voor 75 cent een bloemkool of voor 50 cent een zak winterpenen. De kosten haalde hij er eigenlijk niet uit, maar het ging hem meer om het "zonde om weg te gooien".

Profiel  

Bericht nummer:#745  BerichtGeplaatst: do dec 02, 2021 10:34 pm 
lid

Juridisch het slimst is het dan, om iets weg te geven. Dan kunnen ze je niets maken.

Maar als ik al die kastjes langs de weg zie waarin eieren of honing of jam worden aangeboden, dan kan ik me ook niet voorstellen dat die mensen die een potje voor een paar euro neerzetten, en dus handel drijven, door ambtenaren worden vervolgd.

Als het substantieel is moet je misschien vergunning hebben, HACCP toepassen, enzovoorts en dat kost wel iets moeite maar voor een professionele landwinkel geen punt lijkt mij. Wel lijkt het me flauwekul want met gezond verstand en vertrouwen kom je een heel eind.

Profiel  

Bericht nummer:#746  BerichtGeplaatst: do dec 02, 2021 10:46 pm 
lid

Rightnow schreef:
Juridisch het slimst is het dan, om iets weg te geven. Dan kunnen ze je niets maken.

Maar als ik al die kastjes langs de weg zie waarin eieren of honing of jam worden aangeboden, dan kan ik me ook niet voorstellen dat die mensen die een potje voor een paar euro neerzetten, en dus handel drijven, door ambtenaren worden vervolgd.

Als het substantieel is moet je misschien vergunning hebben, HACCP toepassen, enzovoorts en dat kost wel iets moeite maar voor een professionele landwinkel geen punt lijkt mij. Wel lijkt het me flauwekul want met gezond verstand en vertrouwen kom je een heel eind.

Ik vraag me wel eens af waar al dat soort regelgeving toe dient. Toen ik een klein jochie was, begin jaren '70, ging ik in schoolvakanties e.d. vaak met oma mee naar de markt, en dan kocht ze aardappelen en die werden afgewogen op een ouderwetse weegschaal en dan in een speciaal daarvoor meegenomen oude tas gestort. Niks verpakt in plastic en het zal vast niet hebben voldaan aan regels van anno 2021, maar het waren prima aardappelen en niemand is er ooit ziek van geworden. Vervolgens naar de bakkerskraam waar oma roomsoezen en cocosmacaronen insloeg onder meer, en een pond verse boterkoekjes, en die werden allemaal gewoon met de blote hand in de papieren zakjes gedaan. We leven allemaal nog, ondanks het feit dat er geen tangen werden gebruikt of plastic handschoentjes.

Profiel  

Bericht nummer:#747  BerichtGeplaatst: vr dec 03, 2021 9:48 am 
lid

Dat plastic wordt gebruikt om verspilling tegen te gaan, te lezen in onderstaand artikel.

De waarheid over duurzame condooms om komkommers
https://www.foodlog.nl/artikel/de-waarh ... -condooms/

Recent riep een goede Vlaamse zeilkennis van me op Facebook ‘Dit is dé reden waarom ik NIET bij Albert Heijn koop!’ met eronder een foto van verpakte komkommers en paprika’s in de schappen van een Belgisch filiaal van Albert Heijn. Het artikel dat bij de foto hoorde is van de hand van het Belgische dagblad de Morgen en bijzonder scherp van toon.

Als zeiler ken ik de ergernis als geen ander. Op zee struikel je over de ballonnen en ander drijvend plastic. De bijval op het bericht was niet van de lucht. Een paar quotes als voorbeeld: ‘Hollanders!’, ‘Bah! Aso en onwijs dom!’ en ‘Verse seizoensgroente uit de koeling is langer houdbaar dan kasgroente in high tech plastic’. Ik heb het zelf proberen uit te leggen met een verhaal over Perfotec, de techniek van minutieus kleine gaatjes gemaakt door lasers in bestaande verpakkingen waardoor de levensduur van het product substantieel wordt verlengd. Simpel gezegd: wanneer je het product luchtdicht afsluit gaat het snel achteruit, in de open lucht droogt het snel uit. De winst kan een tot 150 procent langere levensduur behelzen. Bepaald niet weinig en het leidt tot minder food waste.

Geen uitleg over komkommercondoom
Maar eigenlijk verbaas ik me niet zozeer over de techniek en ook niet over het gebruik (ook ik betwijfel of plasticgebruik in alle gevallen wel zo wijs is), maar meer over het totale gebrek aan uitleg. In geen enkele supermarkt heb ik tot heden een uitleg gezien over het komkommercondoom. Het is er gewoon. Google ‘plastic om komkommer’ en je vindt allerlei duurzaamheidssites – met én zonder kennis, enkele maandbladen die er ooit over geschreven hebben (eveneens in de varianten met én zonder kennis) en wat duistere blogs die alles gif vinden. Maar een publicatie van een supermarkt zit er niet tussen. Vreemd, want met name die partijen krijgen ervan langs als het gaat om het gebruik van Perfotec.

Beslissen vanuit relevante kennis
Albert Heijn is intern blijkbaar gestart met een project onder de naam ‘Jasjes uit’, waarin verpakkingen tegen de lamp worden gehouden met als doel minimalisatie ervan. Prima, maar zouden jullie je klant niet eerst eens uitleggen waarom er überhaupt ooit is gekozen voor deze verpakkingen? De reden is in tijden waarin ook voedselverspilling Europabreed wordt aangepakt namelijk relevant. En waardevol. Dan kun je er nog steeds voor kiezen om het hier en daar af te schaffen, maar dan vanuit relevante kennis. Dat geldt dan hopelijk ook voor jullie consumenten.

Weer beslissing op basis van sentiment?
Waar ik bang voor ben, is dat er weer een beslissing wordt genomen op basis van heersend sentiment. Gewoon om de klant het gevoel te geven dat Zaandam luistert, terwijl Zaandam heel goed weet dat de beslissing op zijn minst ten dele fout is. Milieu Centraal heeft 3 jaar geleden een onderzoek gehouden om het plastic sentiment onder consumenten te meten. 75 procent koopt liever zonder verpakking, omdat ze denken dat die overbodig is. Tsja, wanneer geen enkele supermarkt de moeite neemt om het uit te leggen, is deze uitslag niet vreemd.

Geen flauw idee waarom AH niets uitlegt
Waar komt toch die angst vandaan om de consument mee te nemen en op te voeden? Het lijkt wel de grootste Gotspe in retail denkbaar: geef je klant geen belerende kennis mee, dat wil hij absoluut niet. Hij zal je straffen door naar de concurrent te gaan. Ik geloof daar werkelijk geen bal van. Natuurlijk moet de toon juist getroffen zijn, maar De Consument is niet massaal te stom om te poepen. Dat bleek ook in de Facebook-discussie nadat ik mijn duit in het zakje deed. De toon sloeg om, er kwamen vragen en het sentiment zakte naar ‘Waarom vertelt Albert Heijn me dit niet?’ Ik moest op die laatste vraag het antwoord schuldig blijven. Ik heb werkelijk geen flauw benul waarom Albert Heijn het niet uitlegt. Probeer het eens, Albert Heijn. Je zult versteld staan. Het zou mij niet verbazen wanneer je voor de helderheid wordt beloond.

Geen uitleg en beslissen vanuit relevante kennis, hierdoor zijn niet alleen boeren slachtoffer, maar wij allemaal.

Ik doe niet mee aan een project zoals de Herenboeren, heb sinds twee jaar weer een groentetuintje. Maar net als bij de Herenboeren dit jaar veel mislukt (biologisch, zonder beschermingsmiddelen) en dan ben je blij dat de markt of de winkel er is.

Herenboer zet consument met beide benen op de grond

https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/overig ... jp?ocid=st
https://www.foodlog.nl/artikel/herenboe ... -de-grond/

Efficiëntie versus verbinding
“Herenboeren is zeker niet dé toekomst voor heel het voedselsysteem”, vindt Knol. “Dat kan niet. De toekomst zal echt een combinatie van verschillende systemen zijn.” Boersen beaamt dit: “Ik word heel fel van mensen die zich afzetten tegen de gewone landbouw. Wij kunnen niet zo efficiënt zijn als grote agrarische ondernemers. Herenboeren is niet de heilige graal.” De toegevoegde waarde van kleinschalige coöperatieve bedrijven zien zij op andere gebieden. Samen voedsel verbouwen is gezond, maakt trots en schept een band. Die lagere efficiëntie moeten we dan maar voor lief nemen, suggereert Boersen.

“Als Herenboer laat ik onze leden zien, ook via Instagram, wat er allemaal bij komt kijken om voedsel te produceren.” Hij zet de consument met beide benen op de grond. “Dat vind ik het mooiste aan mijn vak”, vertelt Boersen enthousiast. “Mensen willen mee-eten met de seizoenen. Dat klinkt heel leuk, maar een winterlang kolen en penen eten komt je ook je neus uit. In maart en april is er vrijwel niets te oogsten. ‘Leuk hè, jaarrond mee-eten?’, zeg ik dan plagend tegen onze leden.”

Mooi project en een nuchtere kijk op zaken. Albert Boersen, volg die man: https://twitter.com/albertboersen/statu ... 6993232906

Zojuist had ik een van de leden van Herenboeren de Vlinderstrik hier huilend op de boerderij i.v.m. een dode kip.
Persoon in kwestie heeft louter goede bedoelingen. Ik besef me echter op zulke momenten des te meer in wat voor
compleet verschillende werelden we leven.

Die werelden komen op een herenboerderij bij elkaar. Het houdt mij scherp om het dierenwelzijn zo goed mogelijk te waarborgen, maar anderzijds leert dit lid ook wat 'landbouwhuisdieren' zijn.

Het is zélfs hier volstrekt onmogelijk om geen dode dieren meer te hebben.

Op een boerderij gaat leven en dood hand in hand.

Om de mensen uit 'de andere wereld' (in mijn wereld wel activist/vegahippie/donkergroen of dergelijk genoemd) genuanceerder te laten denken over landbouw én de rol van dieren daarin is de herenboerderij een prachtige plek. Tegelijk blijft mijn blik dus ook heel breed.

Het leren van elkaar, respect hebben voor elkaars ideeën en tegelijk tot een oplossing móeten komen draagt wat mij betreft bij aan een genuanceerde blik bij een grote groep mensen over de landbouw. Daarmee is herenboeren ook in het belang van de reguliere landbouw. Vind ik dan.

Vind ik ook Boersen, veel succes met dit project!!

Profiel  

Bericht nummer:#748  BerichtGeplaatst: vr dec 03, 2021 10:43 am 
lid

Boersen: Het leren van elkaar, respect hebben voor elkaars ideeën en tegelijk tot een oplossing móeten komen draagt wat mij betreft bij aan een genuanceerde blik.

De ene Herenboer is de andere niet, maar bij het onderstaande moet ik steeds denken aan het communistisch bolwerk in mijn provincie, gekweekt door boeren met een vlinderstrik.

GroenLinks: Motie nieuwe grondpolitiek: Overwegende, dat eigendom van de (agrarische) grond ons helpt de oplossingen dichterbij te brengen. Verdienvermogen van de boer kan worden verbeterd als de grond word gekocht door de overheid.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Bosoppervlakte in Nederland verder afgenomen
https://dvhn.nl/binnenland/Bosoppervlak ... 04453.html

De bosoppervlakte in Nederland is in de afgelopen vier jaar met 1925 hectare (0,5 procent) verder afgenomen. Dat komt naar voren uit een analyse van Wageningen Environmental Research (WENR), die is gepubliceerd in het vakblad Natuur, Bos en Landschap. De onderzoekers constateren dat vooral de aanplant van nieuw bos achterblijft. In de afgelopen vijftig jaar is niet eerder zo weinig bos aangeplant.

Sinds 1970 nam de hoeveelheid bos tientallen jaren toe, maar sinds 2013 was een sterke daling te zien. "Dit heeft veel ogen geopend," zegt Mart-Jan Schelhaas, bosecoloog bij Wageningen Environmental Research. "In de afgelopen vier jaar is geprobeerd om deze trend om te buigen. Dat is deels gelukt, maar over de afgelopen vier jaar zien we nog steeds netto-ontbossing in Nederland. Het huidige bosoppervlakte van 363.801 hectare is vergelijkbaar met het niveau van 1990."

Ontbossing wordt veroorzaakt door veranderingen in landgebruik. Schelhaas legt uit dat bomen worden weggehaald om bijvoorbeeld open natuur te creëren, zoals heidelandschappen, maar ook voor het aanleggen van woonwijken en het verbreden van wegen. "Dit is anders dan bij bomenkap voor houtproductie of ziektes, zoals essentaksterfte. Dit bos blijft als zodanig bestaan, omdat er op dezelfde plek nieuw bos voor terug groeit."

Leve de natuur, weg met het bos?
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/227507 ... et-het-bos

Geen herplant nodig
Bomen moeten daarvoor plaatsmaken. En dat is definitief, want de gekapte bomen hoeven volgens Natura2000 niet op een andere plek gecompenseerd te worden. Want het bos wordt omgevormd naar een andere vorm van natuur, dat maakt herplant overbodig.

Op diverse plekken in Nederland merken natuurliefhebbers daar de consequenties van. Bossen verdwijnen, kale vlaktes en bebouwing verschijnen.

Op naar een nieuwe grondpolitiek, terwijl nieuwe natuur en bos met elkaar blijft botsen.

Profiel  

Bericht nummer:#749  BerichtGeplaatst: vr dec 03, 2021 12:09 pm 
lid

Lies schreef:
Boersen: Het leren van elkaar, respect hebben voor elkaars ideeën en tegelijk tot een oplossing móeten komen draagt wat mij betreft bij aan een genuanceerde blik.

De ene Herenboer is de andere niet, maar bij het onderstaande moet ik steeds denken aan het communistisch bolwerk in mijn provincie, gekweekt door boeren met een vlinderstrik.

GroenLinks: Motie nieuwe grondpolitiek: Overwegende, dat eigendom van de (agrarische) grond ons helpt de oplossingen dichterbij te brengen. Verdienvermogen van de boer kan worden verbeterd als de grond word gekocht door de overheid.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Bosoppervlakte in Nederland verder afgenomen
https://dvhn.nl/binnenland/Bosoppervlak ... 04453.html

De bosoppervlakte in Nederland is in de afgelopen vier jaar met 1925 hectare (0,5 procent) verder afgenomen. Dat komt naar voren uit een analyse van Wageningen Environmental Research (WENR), die is gepubliceerd in het vakblad Natuur, Bos en Landschap. De onderzoekers constateren dat vooral de aanplant van nieuw bos achterblijft. In de afgelopen vijftig jaar is niet eerder zo weinig bos aangeplant.

Sinds 1970 nam de hoeveelheid bos tientallen jaren toe, maar sinds 2013 was een sterke daling te zien. "Dit heeft veel ogen geopend," zegt Mart-Jan Schelhaas, bosecoloog bij Wageningen Environmental Research. "In de afgelopen vier jaar is geprobeerd om deze trend om te buigen. Dat is deels gelukt, maar over de afgelopen vier jaar zien we nog steeds netto-ontbossing in Nederland. Het huidige bosoppervlakte van 363.801 hectare is vergelijkbaar met het niveau van 1990."

Ontbossing wordt veroorzaakt door veranderingen in landgebruik. Schelhaas legt uit dat bomen worden weggehaald om bijvoorbeeld open natuur te creëren, zoals heidelandschappen, maar ook voor het aanleggen van woonwijken en het verbreden van wegen. "Dit is anders dan bij bomenkap voor houtproductie of ziektes, zoals essentaksterfte. Dit bos blijft als zodanig bestaan, omdat er op dezelfde plek nieuw bos voor terug groeit."

Leve de natuur, weg met het bos?
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/227507 ... et-het-bos

Geen herplant nodig
Bomen moeten daarvoor plaatsmaken. En dat is definitief, want de gekapte bomen hoeven volgens Natura2000 niet op een andere plek gecompenseerd te worden. Want het bos wordt omgevormd naar een andere vorm van natuur, dat maakt herplant overbodig.

Op diverse plekken in Nederland merken natuurliefhebbers daar de consequenties van. Bossen verdwijnen, kale vlaktes en bebouwing verschijnen.

Op naar een nieuwe grondpolitiek, terwijl nieuwe natuur en bos met elkaar blijft botsen.
Precies, we moeten minder CO2 uitstoten want schadelijk maar we moeten ook minder bomen hebben die die CO2 opnemen. :luidlachen: :luidlachen: :luidlachen: :luidlachen:
Het is belangrijk dat de Nederland naar de klote wordt geholpen. als het maar ordelijk gebeurd.

Profiel  

Bericht nummer:#750  BerichtGeplaatst: vr dec 03, 2021 4:42 pm 
lid

De reden dat ik destijds niet in de plaatselijke "Herenboeren" ben gestapt, was het extreme zich afzetten tegen het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Vreemd natuurlijk want ik gebruik wel vaak biologische producten maar toch heb ik altijd gedacht: sodomieter op met jullie verpolitiekte chemofobie, er waait altijd een toefje Roundup vanaf buurman's perceel naar je onbespoten bio-akker!

Volgens mij moet er enig verschil worden gemaakt tussen de beleving van "biologisch" door misleide consumenten, en de praktische ervaring van boeren die het praktizeren en die dan kunnen aangeven wat er voor hun gevoel, kennis en ervaring mogelijk is en onmogelijk voor hun akkers, gewassen, dieren.

Biologische productie en alle andere soorten landbouw daar moeten boeren zelf de leiding nemen en houden, en met ons in gesprek gaan. Voorziening met goed voedsel, onafhankelijk van China of de VS, en onafhankelijk van megalomane multinationals, daar voel ik voor, en dat kan met of zonder kunstmest en synthetische bestrijdingsmiddelen.

Profiel  

Bericht nummer:#751  BerichtGeplaatst: vr dec 03, 2021 7:08 pm 
lid

Rightnow schreef:
De reden dat ik destijds niet in de plaatselijke "Herenboeren" ben gestapt, was het extreme zich afzetten tegen het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Vreemd natuurlijk want ik gebruik wel vaak biologische producten maar toch heb ik altijd gedacht: sodomieter op met jullie verpolitiekte chemofobie, er waait altijd een toefje Roundup vanaf buurman's perceel naar je onbespoten bio-akker!

Volgens mij moet er enig verschil worden gemaakt tussen de beleving van "biologisch" door misleide consumenten, en de praktische ervaring van boeren die het praktizeren en die dan kunnen aangeven wat er voor hun gevoel, kennis en ervaring mogelijk is en onmogelijk voor hun akkers, gewassen, dieren.

Biologische productie en alle andere soorten landbouw daar moeten boeren zelf de leiding nemen en houden, en met ons in gesprek gaan. Voorziening met goed voedsel, onafhankelijk van China of de VS, en onafhankelijk van megalomane multinationals, daar voel ik voor, en dat kan met of zonder kunstmest en synthetische bestrijdingsmiddelen.

Maar... álle planten, groenten, vruchten, enz. zijn toch "biologisch", namelijk: behorende tot de natuur en qua eigenschappen (groei, uiterlijk, kenmerken, vruchten, wortelstelsel, enz.) onderhevig aan de biologische kenmerken die voor die specifieke plantensoort gelden?

Profiel  

Bericht nummer:#752  BerichtGeplaatst: za dec 04, 2021 11:26 am 
lid

Rightnow schreef:

Waarom zou je het niet doen, niets mooier toch dan afhankelijk zijn? Herenboeren de vlinderstrik: https://www.natuurmonumenten.nl/natuurg ... kse-polder

De grond blijft eigendom van de gemeente, maar Natuurmonumenten heeft de grond voor 30 jaar in erfpacht. Beide partijen willen daar natuur en recreatie ontwikkelen in het bestaande polderlandschap. Het was voor ons als coöperatie moeilijk om geschikte landbouwgrond te vinden in Rotterdam. Maar toen wij in contact kwamen met Natuurmonumenten bleken we een goede match.

Over het waaien van een toefje Roundup of een ander middel maak ik mij minder zorgen, omdat ik hier in de buurt boeren met het onderstaande aan het werk zie: Precisiespuiten: nauwkeurigheid heeft een prijskaartje
https://www.proeftuinprecisielandbouw.n ... jskaartje/

Die boeren maken zich dan weer meer zorgen over de plagen die overwaaien van de biologische akker. En zo draaien we in kringetjes en komen geen stap vooruit.

Een paar jaar geleden verbaasde ik mij over boeren die vertrokken uit dit 'gaaf' land, maar steeds vaker krijg ik er begrip voor. Niet dat elders de gebraden haantjes ze dan in de mond vliegen, maar wel verlost van veel druk, weg van het gevecht om de ruimte vol regels en wensen.

Wensen die ze ook op hun bord krijgen: LTO: stop verdere achteruitgang boereninkomen in NSP
https://www.lto.nl/lto-stop-verdere-ach ... en-in-nsp/

Na vier jaar praten over verdienvermogen, wordt het enige concrete instrument dat inkomens in de land- en tuinbouw stabiel kan houden in stappen met 30% verminderd.

Missie geslaagd voor menig natuurclub, met als resultaat dat nog meer gemiddelde familiebedrijven verdwijnen. Het GLB....het duizend dingen doekje voor maatschappelijke opgaven.

's Avonds kijkend naar de sterrenhemel.....herstel: kijkend naar een hemel vol rooie lampen, denk ik weleens 'wat kan je je toch als land in de nesten werken', of 'wees eerlijk en vertel het werkelijke plan'.

Nederland heeft de ‘stikstofcrisis’ helemaal aan zichzelf te danken
https://www.wyniasweek.nl/nederland-hee ... te-danken/

Wil de EU die ‘schrale’ natuur beschermen door harde stikstofeisen te tellen?
Welnee. Europa stelt geen eisen aan de stikstofdepositie, dat doet Nederland zelf. We zijn slechts verplicht te voldoen aan de Habitat-richtlijn, die stelt dat we in de Natura2000 gebieden moeten streven naar een ‘gunstige staat van instandhouding’. Daar wordt nota bene niet eens een termijn voor genoemd.

Het is ook juridisch onduidelijk, of dit gaat over alle dier- en plantensoorten in zo’n gebied, of alleen de soorten die oorspronkelijk de reden waren om het als Natura2000-gebied aan te wijzen. EU-landen interpreteren dit heel verschillend.

Stikstof is maar één van de factoren die meespelen bij die ‘gunstige staat van instandhouding’, en meestal is onbekend welke invloed dit heeft. Sommige Natura2000-gebieden blijken in de praktijk niet of nauwelijks last van te hebben van die ‘overbelasting’ met stikstof. Al in 2019, in het rapport Stikstof in Perspectief, hekelde het Planbureau voor de Leefomgeving deze obsessie met Kritische Depositiewaardes.

Profiel  

Bericht nummer:#753  BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2021 3:00 pm 
lid

Het kan ook met een knipoog i.p.v. klagen:

"Schiphol draaide mede door corona een half miljard verlies, de veehouderij heeft 10 miljard winst gemaakt. Dan is het handiger dat wij Schiphol opkopen, wel met een knipoog natuurlijk", vertelt boer Floor de Jong, die om 04.00 vertrok vanuit de Krimpenerwaard om bij de actie aanwezig te zijn. "We zitten samen met Schiphol natuurlijk in hetzelfde schuitje. Maar men moet niet zo makkelijk denken dat met het opkopen van boeren het probleem is opgelost."

Directie Schiphol: 'Geen plannen om boerenbedrijven op te kopen vanwege stikstof'
https://nos.nl/artikel/2409304-directie ... e-stikstof

"Die landingsbanen worden een prachtig kavelpad. Er is veel vervuild land, dat brengt toch weinig op. In de hangars kunnen de koeien staan, de brandstofopslag is om mest in op te slaan."

Profiel  

Bericht nummer:#754  BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2021 12:39 pm 
lid

Lies schreef:

"Schiphol draaide mede door corona een half miljard verlies, de veehouderij heeft 10 miljard winst gemaakt. Dan is het handiger dat wij Schiphol opkopen, wel met een knipoog natuurlijk", vertelt boer Floor de Jong, die om 04.00 vertrok vanuit de Krimpenerwaard om bij de actie aanwezig te zijn. "We zitten samen met Schiphol natuurlijk in hetzelfde schuitje. Maar men moet niet zo makkelijk denken dat met het opkopen van boeren het probleem is opgelost."

Directie Schiphol: 'Geen plannen om boerenbedrijven op te kopen vanwege stikstof'

"Die landingsbanen worden een prachtig kavelpad. Er is veel vervuild land, dat brengt toch weinig op. In de hangars kunnen de koeien staan, de brandstofopslag is om mest in op te slaan."

Natuurlijk moet er ook iets met Schiphol gebeuren.
Zowel boeren als Schiphol zijn al 20 jaar ontzien door, als het om noodzakelijke transitie gaat.

Profiel  

Bericht nummer:#755  BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2021 1:10 pm 
lid

Hume schreef:
Lies schreef:

Jij bent enkel met verplaatsing van de problemen bezig, meer niet. Daarnaast, als Schiphol geen luchthaven meer heeft krijgt het al naar alle waarschijnlijkheid een woonbestemming. Wat wel natuurlijk een oplossing is is geen immigranten en asielzoekers opnemen, scheelt ook stikstof

Natuurlijk moet er ook iets met Schiphol gebeuren.
Zowel boeren als Schiphol zijn al 20 jaar ontzien door, als het om noodzakelijke transitie gaat.

Profiel  

Bericht nummer:#756  BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2021 3:08 pm 
lid

PeterJKH schreef:
Maar... álle planten, groenten, vruchten, enz. zijn toch "biologisch", namelijk: behorende tot de natuur en qua eigenschappen (groei, uiterlijk, kenmerken, vruchten, wortelstelsel, enz.) onderhevig aan de biologische kenmerken die voor die specifieke plantensoort gelden?

Correct - het woordje "biologisch" is komen te staan voor wat vroeger de "alternatieve landbouwmethoden" heette. Dit verwees weer naar de alternatieve scene uit de jaren 60/70 en daarom wilde men van het etiket af.

Maar de wortels van wat nu "biologisch" heet, liggen gewoon in de ontwikkelingen in de landbouw.

Aan de "buitenkant" en populair zo beleefd, vanuit de chemofobie van dames die geen scheikunde hadden gedaan op school, resulterend in: de pogingen om zonder gebruik van de chemisch-synthetische producten landbouwproducten voort te brengen.

Aan de "binnenkant" zoals mij steeds is getoond, de pogingen om voedzame producten voort te brengen vanuit een gezonde bodem, plant en dier, en met een gezond ecosysteem. Vanuit die "binnenkant" heb ik de meeste sympathie, en zie ik de uitwisseling die tussen "gangbare" en "biologische" boeren op gang is gekomen. De biologische landbouw is professioneler geworden, de producten zijn belaalbaarder geworden voor grote groepen mensen, en de gangbare boeren leren weer veel van biologische sector, van kijken naar de bodem tot kijken naar gedrag van dieren.

In de tijd van Roel van Duijn was dat nog gepolariseerd: Van Duijn lukte het niet om zijn bedrijf van de grond te krijgen, kon het niet snel genoeg van de buren leren, en de gangbaren zagen de potentie niet van iets wat nog geen betrouwbare hoge opbrengsten bleek te leveren.

Er is nog steeds wat spanning: komt dat door de politisering van "stikstof" en "intensieve landbouw"? Dat is een zinloze weg, niet gebaseerd op kennis van zaken. Zelf eet ik deels biologisch en deels gangbaar en daar speelt dan geld wel een rol (ik ben geen heer van stand) maar ook gemak en verkrijgbaarheid. De "biologische" aanpak heeft mijn sympathie maar ik vind een stuk chemie in de landbouw niet per definitie een ramp. Meen wel dat op termijn die chemie niet de sterkste kaarten heeft. Kostprijstechnisch moet dan wel iets overbrugd worden, qua volumes en qua vertrouwen in de biologische benadering.

Profiel  

Bericht nummer:#757  BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2021 3:22 pm 
lid

Lies schreef:
]Waarom zou je het niet doen, niets mooier toch dan afhankelijk zijn? Herenboeren de vlinderstrik: https://www.natuurmonumenten.nl/natuurg ... kse-polder

De grond blijft eigendom van de gemeente, maar Natuurmonumenten heeft de grond voor 30 jaar in erfpacht. Beide partijen willen daar natuur en recreatie ontwikkelen in het bestaande polderlandschap. Het was voor ons als coöperatie moeilijk om geschikte landbouwgrond te vinden in Rotterdam. Maar toen wij in contact kwamen met Natuurmonumenten bleken we een goede match.

]

Dat is een heel lelijk puntje dan, voor sommige projecten van de Herenboeren. Zal mij eens verder verdiepen in die club want misschien moet ik er locaal instappen, maar misschien dus ook niet. Belangrijke voorwaarde vind ik toch wel: continuiteit.

Natuurmonumenten is een grote bureaucratische club, althans in mijn verwachting... ik zou dit soort afhankelijkheden geen goed uitgangspunt vinden voor een langjarige betrokkenheid die uitgaat van vertrouwen...

Profiel  

Bericht nummer:#758  BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2021 3:23 pm 
lid

Rightnow schreef:
PeterJKH schreef:

Correct - het woordje "biologisch" is komen te staan voor wat vroeger de "alternatieve landbouwmethoden" heette. Dit verwees weer naar de alternatieve scene uit de jaren 60/70 en daarom wilde men van het etiket af.

Maar de wortels van wat nu "biologisch" heet, liggen gewoon in de ontwikkelingen in de landbouw.

Aan de "buitenkant" en populair zo beleefd, vanuit de chemofobie van dames in de jaren 70, die geen scheikunde hadden gedaan op school, resulterend in: de pogingen om zonder gebruik van de chemisch-synthetische producten landbouwproducten voort te brengen.

Aan de "binnenkant" zoals mij steeds is getoond, de pogingen om voedzame producten voort te brengen vanuit een gezonde bodem, plant en dier, en met een gezond ecosysteem. Vanuit die "binnenkant" heb ik de meeste sympathie, en zie ik de uitwisseling die tussen "gangbare" en "biologische" boeren op gang is gekomen. De biologische landbouw is professioneler geworden, de producten zijn belaalbaarder geworden voor grote groepen mensen, en de gangbare boeren leren weer veel van biologische sector, van kijken naar de bodem tot kijken naar gedrag van dieren.

In de tijd van Roel van Duijn was dat nog gepolariseerd: Van Duijn lukte het niet om zijn bedrijf van de grond te krijgen, kon het niet snel genoeg van de buren leren, en de gangbaren zagen de potentie niet van iets wat nog geen betrouwbare hoge opbrengsten bleek te leveren.

Er is nog steeds wat spanning: komt dat door de politisering van "stikstof" en "intensieve landbouw"? Dat is een zinloze weg, niet gebaseerd op kennis van zaken. Zelf eet ik deels biologisch en deels gangbaar en daar speelt dan geld wel een rol (ik ben geen heer van stand) maar ook gemak en verkrijgbaarheid. De "biologische" aanpak heeft mijn sympathie maar ik vind een stuk chemie in de landbouw niet per definitie een ramp. Meen wel dat op termijn die chemie niet de sterkste kaarten heeft. Kostprijstechnisch moet dan wel iets overbrugd worden, qua volumes en qua vertrouwen in de biologische benadering.

Profiel  

Bericht nummer:#759  BerichtGeplaatst: vr dec 17, 2021 8:50 pm 
lid

Rightnow schreef:
Rightnow schreef:
PeterJKH schreef:

Aan de "buitenkant" en populair zo beleefd, vanuit de chemofobie van dames in de jaren 70, die geen scheikunde hadden gedaan op school, resulterend in: de pogingen om zonder gebruik van de chemisch-synthetische producten landbouwproducten voort te brengen.

Ik vind de term "biologisch" gewoon raar. Een paprikaplant die in de kassen groeit en met insecticide bespoten wordt, is nog steeds een biologische plant. Een varken dat in een varkensstal opgroeit, heeft weliswaar geen prettige leefomstandigheden, maar is nog steeds een biologisch dier.

Profiel  

Bericht nummer:#760  BerichtGeplaatst: ma dec 20, 2021 11:08 am 
lid

Het moet eerst jezelf raken, en dan klagen we met z'n allen in dit land over een heksenjacht. Welkom bij de club zullen veel boeren nu zeggen.

Werkgevers hekelen milieuactie tegen Isover en Sabic: ‘Dit lijkt wel een heksenjacht’
https://www.bndestem.nl/etten-leur/werk ... ~a82a586e/

Werkgeversorganisatie VNO-NCW heeft geen goed woord over voor de actie van milieuorganisatie MOB dat de vergunningen voor de bedrijven Sabic in Bergen op Zoom en Isover in Etten-Leur aanvecht. ,,Dit lijkt wel een heksenjacht’’, zegt woordvoerder Jan van Mourik.

Volgens Van Mourik doen beide bedrijven hun uiterste best de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. ,,Dat doen ze door de beste technieken in Europa toe te passen, ieder jaar zien we ook dat het beter gaat. En dan nog deze actie. Ik vind dat we in het stikstofdebat aan het doorslaan zijn.’’

Eis intrekken vergunning
MOB van milieuvoorman Johan Vollenbroek eist van provincie Noord-Brabant dat de natuurvergunningen voor beide bedrijven waarin de uitstoot van stikstof en andere schadelijke stoffen is geregeld, worden ingetrokken. Volgens MOB mogen beide bedrijven op grond van de vergunning veel meer uitstoten dan op basis van de huidige wettelijke regels kan.

Amercentrale
De provincie heeft nog niet op het verzoek gereageerd, maar volgens MOB kunnen de bestuurders in Den Bosch niet anders dan de eis inwilligen omdat de rechter recent eenzelfde vergunning voor de Amercentrale in Geertruidenberg ook al ongeldig verklaarde. MOB heeft al aangekondigd in geval van een weigering, opnieuw naar de rechter te stappen.

Flinke consequenties
Het mogelijk intrekken van de vergunning heeft voor beide bedrijven op termijn flinke consequenties. Zo wil Sabic een biomassacentrale bouwen en kan het bedrijf dat met een nieuwe vergunning vergeten. MOB zegt bovendien dat veel meer bedrijven in Brabant en daarbuiten met verouderde vergunningen werken waardoor ze feitelijk veel te veel stikstof mogen uitstoten.

Van Mourik zegt de beweegredenen van MOB niet goed te begrijpen. ,,Ik wil me verre houden van hoe het juridisch zit met die vergunningen. Maar als ik kijk naar het aandeel van de industrie in Brabant als het gaat om de stikstofuitstoot dan is die 2 tot 3 procent. Waarom dan dit soort acties? Wij snappen dat niet goed.’’

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 766 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 35, 36, 37, 38, 39  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]