Het is nu do dec 07, 2023 2:02 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4097 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 200, 201, 202, 203, 204, 205  Volgende
Auteur Bericht
Bericht nummer:#4041  BerichtGeplaatst: di aug 08, 2023 11:29 pm 
lid

Biertje schreef:
Julien Sorel schreef:
Biertje schreef:
Wordt het niet eens tijd dat al die subsidies en fiscale regelingen verdwijnen? Heb je ook geen fraude meer want lage belastingen. Het mes snijdt hier aan meerdere kanten, zelfs meer dan twee !

Kan Biertje aangeven wie hij tot de linksliberalen rekent?
Dat antwoord is ettelijke keren gegeven.

Ik heb gezocht maar het niet kunnen vinden. Kun je even een verwijzing geven naar de post waarin je dat aangaf?

Profiel  

Bericht nummer:#4042  BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2023 9:21 am 
lid

Julien Sorel schreef:
Lies schreef:
Follow The Money en "fact check"...... en een Ministerie van Landbouw die mee gaat huilen met de wolven in het bos. In onderstaand fragment weet de journalist het ook niet zeker meer en stelt dat ze niet zouden hebben beweerd dat er massaal' wordt gefraudeerd, terwijl dat de kop van het artikel is.

Waarom klagen boeren altijd?

Fragment De Nieuws BV: Esther de Snoo en Daniël van Kessel over subsidiefraude met grond
https://www.youtube.com/watch?v=A1cNxaa90Is

Advocaat weerlegt beschuldigingen van gerommel met subsidies
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... -subsidies

De zaak waarbij boeren 'massaal' Europese subsidies aanvragen voor grond die niet van hen is, is sterk overdreven. Er is geen bewijs voor massale fraude.

Bouwman vindt de zeven aangiftes op een totaal van 50.000 boeren te mager voor de conclusie dat er massaal wordt gefraudeerd. Sterker nog, hij herkent het geschetste beeld niet.

'Ik houd de rechtspraak met betrekking tot de agrarische sector nauwlettend in de gaten, ook de strafzaken, en ik kan me niet heugen dat een boer is veroordeeld voor het verkeerd intekenen van zijn percelen', zegt Bouwman. 'Er wordt de indruk gewekt dat er massaal wordt gefraudeerd, maar dat lijkt me niet aannemelijk. Ik krijg sterk het vermoeden dat FTM dit verhaal enorm heeft opgeblazen.'

Dit verhaal komt uit de mond van een advocaat van de boeren opgeschreven in een weinig objectief agrarisch nieuwsblaadje.

Ik neem dit met een korrel zout. FTM heeft echt een betere reputatie.
Dat 'nemen met een korreltje zout' zou je eens niet moeten doen. Als je naar de uitzending had geluisterd, de discussie Esther de Snoo en Daniël van Kessel, i.p.v. wat bij je eigen gevecht/geloof past, had je kunnen horen dat deze journalist dwaalt en de onafhankelijkheid ver te zoeken is. Het doet denken aan de Toeslagen-affaire en de kalverfraude.

Profiel  

Bericht nummer:#4043  BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2023 9:38 am 
lid

Lies schreef:
Julien Sorel schreef:
Lies schreef:
Follow The Money en "fact check"...... en een Ministerie van Landbouw die mee gaat huilen met de wolven in het bos. In onderstaand fragment weet de journalist het ook niet zeker meer en stelt dat ze niet zouden hebben beweerd dat er massaal' wordt gefraudeerd, terwijl dat de kop van het artikel is.

Waarom klagen boeren altijd?

Fragment De Nieuws BV: Esther de Snoo en Daniël van Kessel over subsidiefraude met grond
https://www.youtube.com/watch?v=A1cNxaa90Is

Advocaat weerlegt beschuldigingen van gerommel met subsidies
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... -subsidies

De zaak waarbij boeren 'massaal' Europese subsidies aanvragen voor grond die niet van hen is, is sterk overdreven. Er is geen bewijs voor massale fraude.

Bouwman vindt de zeven aangiftes op een totaal van 50.000 boeren te mager voor de conclusie dat er massaal wordt gefraudeerd. Sterker nog, hij herkent het geschetste beeld niet.

'Ik houd de rechtspraak met betrekking tot de agrarische sector nauwlettend in de gaten, ook de strafzaken, en ik kan me niet heugen dat een boer is veroordeeld voor het verkeerd intekenen van zijn percelen', zegt Bouwman. 'Er wordt de indruk gewekt dat er massaal wordt gefraudeerd, maar dat lijkt me niet aannemelijk. Ik krijg sterk het vermoeden dat FTM dit verhaal enorm heeft opgeblazen.'

Dit verhaal komt uit de mond van een advocaat van de boeren opgeschreven in een weinig objectief agrarisch nieuwsblaadje.

Dat 'nemen met een korreltje zout' zou je eens niet moeten doen. Als je naar de uitzending had geluisterd, de discussie Esther de Snoo en Daniël van Kessel, i.p.v. wat bij je eigen gevecht/geloof past, had je kunnen horen dat deze journalist dwaalt en de onafhankelijkheid ver te zoeken is. Het doet denken aan de Toeslagen-affaire en de kalverfraude.

Ik heb die uitzending gehoord. Van Kessel klonk niet overtuigend. Ik heb begrepen dat de regelgeving nogal vaag is op bepaalde punten. Dan kun je wel van mening zijn dat iets niet netjes is, maar dan is dat nog geen fraude. Natuurlijk wordt er ook misbruik gemaakt, en gefraudeerd. Maar dat moet je dan wel terugbrengen tot de juiste proporties en niet zo opschrijven dat een hele beroepsgroep verdacht wordt gemaakt.
En je pijlen moet je dan vooral richten op de regelgevers. Die moeten gewoon duidelijk opschrijven wat wel en wat niet mag en een keer ophouden met die vaagheden als compromis.

Profiel  

Bericht nummer:#4044  BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2023 10:25 am 
lid

Raya schreef:
Lies schreef:
Julien Sorel schreef:

Ik heb die uitzending gehoord. Van Kessel klonk niet overtuigend. Ik heb begrepen dat de regelgeving nogal vaag is op bepaalde punten. Dan kun je wel van mening zijn dat iets niet netjes is, maar dan is dat nog geen fraude. Natuurlijk wordt er ook misbruik gemaakt, en gefraudeerd. Maar dat moet je dan wel terugbrengen tot de juiste proporties en niet zo opschrijven dat een hele beroepsgroep verdacht wordt gemaakt.
En je pijlen moet je dan vooral richten op de regelgevers. Die moeten gewoon duidelijk opschrijven wat wel en wat niet mag en een keer ophouden met die vaagheden als compromis.
En ondanks een Eerst Kamer toch nog beroerde en onduidelijke wetgeving.

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... s-niet-aan

D66: Laat iedereen vrij, die denkt zoals wij
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... e-over-d66

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""

Profiel  

Bericht nummer:#4045  BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2023 10:53 am 
lid

Biertje schreef:
Raya schreef:
Lies schreef:

De eerste kamer heeft allang haar betekenis verloren. Verdient het niet eens meer met hoofdletters geschreven te worden. Het is een lobbykamer geworden.

Profiel  

Bericht nummer:#4046  BerichtGeplaatst: wo aug 09, 2023 1:44 pm 
lid

Raya schreef:
Biertje schreef:
Raya schreef:

De eerste kamer heeft allang haar betekenis verloren. Verdient het niet eens meer met hoofdletters geschreven te worden. Het is een lobbykamer geworden.
We zien hetzelfde gedoe als bij de Toeslagenaffaire, verzuipen in de regels en grijze gebieden. En onderzoekjournalisten die het hebben over massale fraude.

Journalisten die voor het gemak even extrapoleren, want stel je voor dat je echt in deze materie moet duiken, dat kost tijd en word je moe van.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Voor het gemak schrijven naar een gewenste uitkomst moeten we dit artikel noemen. Ik zou er niet trots op zijn.

Profiel  

Bericht nummer:#4047  BerichtGeplaatst: do aug 10, 2023 11:40 am 
lid

Boeren, tuinders en vissers niet het land uitjagen

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Vanmorgen op NPO radio 1 Journaal (ong.32.15) luisterde ik naar Geert Hoekstra over de sanering van de visserij:
https://www.nporadio1.nl/uitzendingen/n ... 1-journaal

Na in het begin het veel gebruik van 'dan gedacht' en 'dan verwacht' kwam de waarschuwing om niet de kennis het land uit te jagen. Het ging daarbij over de economische gevolgen, de gebondenheid in de leefgemeenschappen en de kennis bij de bedrijven die wegloopt. Terwijl je deze kennis/bedrijven nodig hebt bij innoveren.

Simon Rozendaal: Nu hebben we de visserij al zelf de nek omgedraaid (kokkelvisserij) of door afgunstige concurrenten onder de guillotine laten duwen (pulsvisserij), dat staan we toch niet toe bij de boeren?

Ja hoor, we staan erbij en kijken er naar, zoals ook bij het gemodder bij de zorg, het onderwijs, wonen en energie.

Profiel  

Bericht nummer:#4048  BerichtGeplaatst: do aug 10, 2023 12:42 pm 
lid

Ik krijg een donkerbruin vermoeden, dat er in EU-verband afspraken zijn gemaakt over de rol welk ieder land in de toekomst moet gaan spelen.
Voor Nederland is dat kennelijk niet de voedselvoorziening als veeteelt, visserij en landbouw. Daarvoor moeten we blijkbaar afhankelijk worden van andere landen.

Profiel  

Bericht nummer:#4049  BerichtGeplaatst: do aug 10, 2023 2:28 pm 
lid

Raya schreef:
Ik krijg een donkerbruin vermoeden, dat er in EU-verband afspraken zijn gemaakt over de rol welk ieder land in de toekomst moet gaan spelen.
Voor Nederland is dat kennelijk niet de voedselvoorziening als veeteelt, visserij en landbouw. Daarvoor moeten we blijkbaar afhankelijk worden van andere landen.
Dat idee heb ik ook. Ik heb een bruin vermoeden dat de EC voor Nederland een rol wil wegleggen als sugardaddy en een fors deel van haar geldstromen naar de zuidelijke lidstaten moeten stromen, we zijn immers zo rijk en we hebben zo'n groot BNP dat best wel miljarden kunnen missen. :foei2:

D66 tegen VVD: ""Als jullie vrouwen en meisjes arm houden, krijgen zij gratis maandverband""

Profiel  

Bericht nummer:#4050  BerichtGeplaatst: di aug 15, 2023 6:23 pm 
lid

Notoire dierenbeul en dierenverwaarlozer kandidaat op lijst BVNL.
Daar zullen de boeren vast enorm enthousiast over zijn.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... -op-plek-3

Profiel  

Bericht nummer:#4051  BerichtGeplaatst: zo aug 20, 2023 10:17 am 
lid

Vanuit het onderwerp 'oorlog in Europa met een beer' naar het realisme van jonge boeren in Nederland. Voedselzekerheid als kernwaarde van beleid zien. Daar hebben we meer aan dan hierboven het geworstel van Sorel met een ploeterboerin.

Als er generieke maatregelen zijn waarmee de jonge generatie de sector uit wordt gejaagd, hebben we echt een probleem.

'Als jongeren de sector uit worden gejaagd hebben we echt een probleem'
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... n-probleem

En de duurzaamheidstransitie?
'Die staat bij ons niet ter discussie. Het gaat bij ons meer om de vraag hoe je die gaat vormgeven. Want de uitvoering van deze transitie gaat het verschil maken in het leven van onze leden. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat bedrijven die door willen gaan ook door kunnen? Als er generieke maatregelen zijn waarmee de jonge generatie de sector uit wordt gejaagd, hebben we echt een probleem.

'Daarnaast heb je ook een bepaalde kritische massa nodig als sector. Je hebt een bepaalde aanvoer nodig van producten om coöperaties en ketens in stand te houden en de kennis op niveau te houden. Als we zo hard aan het verduurzamen zijn dat daar geen oog meer voor is, kan die verduurzamingstransitie als een boemerang terugkomen. Daar maak ik me wel oprecht zorgen om. Duurzaam boeren is ook het behoud van boeren.'

Wordt dat aspect van de transitie vergeten?
'Ja, dat denk ik wel. Als je de Europese Commissie om een voedselstrategie vraagt, verwijzen ze naar de boer-tot-bordstrategie. Maar die strategie legt de nadruk op het ecologische gedeelte van de transitie. Op de sociaaleconomische duurzaamheid wordt minder nadruk gelegd. Voedsel heeft ook een bepaalde waarde. We hebben de meerwaarde van voedsel de afgelopen periode te weinig erkend. Dat is problematisch.'

Waarom is dat een probleem?
'Het gaat om de voedselvoorziening. Ik weet dat landbouw een bepaalde uitstoot heeft, maar landbouw is niet te vergelijken met elke willekeurige industrie, we hebben iedere dag voedsel nodig. De landbouw voorziet in een basisbehoefte. Er is een bepaalde productie nodig om het continent te voeden.

'Daarnaast is er nog zoiets als uitgangsmateriaal en zaden, die essentieel zijn voor de wereldwijde voedselvoorziening. Ik denk dat je de landbouwsector daarom niet een-op-een kunt vergelijken met een andere sector.'

Profiel  

Bericht nummer:#4052  BerichtGeplaatst: zo aug 20, 2023 10:29 am 
lid

Julien Sorel schreef:
Notoire dierenbeul en dierenverwaarlozer kandidaat op lijst BVNL.
Daar zullen de boeren vast enorm enthousiast over zijn.

https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/b ... -op-plek-3

Ja, want Juul vond kinderlokker Sidney Smeets ook helemaal tof.
:wacko:

Je verwacht een fatsoenlijke overheid, en dan krijg je 10 jaar systemisch racisme bij de belastingdienst, en een afbraak van democratie en rechtsstaat. Je verwacht dat de verantwoordelijken verantwoordelijkheid nemen, maar die stoppen het in de doofpot, en stellen zich gewoon weer kandidaat, alsof er niets aan de hand is. Je verwacht verstandige kiezers die dit afstraffen, maar dan heb je kartelgastjes die op het crimineeltje stemmen, of op vriendjes van het crimineeltje, om Rutte er mee weg te laten komen. What's next?

Profiel  

Bericht nummer:#4053  BerichtGeplaatst: zo aug 20, 2023 10:47 am 
lid

We hebben te maken met advocaten/politici die andere behoeften als basis zien en geen oog hebben voor het ontbreken van een voedselstrategie in de EU.

Profiel  

Bericht nummer:#4054  BerichtGeplaatst: ma aug 21, 2023 9:59 am 
lid

Column: André Hoogendijk: Nederland als één groot gemengd bedrijf
https://www.akkerwijzer.nl/artikel/7678 ... d-bedrijf/

Het is een denkfout om de Nederlandse agrarische wereld in sectoren te verdelen. Melkveehouderij, akkerbouw, varkenshouderij, tuinbouw… Dat was jarenlang een nuttige indeling om sectorale kansen en problemen aan te pakken. De samenhang tussen sectoren is daarbij te veel verloren geraakt.
Zowel in de praktijk tussen boeren als op kantoren van organisaties wordt te veel in hokjes gedacht. Laten we het eens anders aanpakken. Laten we Nederland gaan zien als één groot gemengd bedrijf.

Eigen sector eerst
Afgelopen periode hebben we veel voorbeelden van hokjesdenken voorbij zien komen. Denk aan het achterhaalde plan van een GVE-norm voor koeien. Tien jaar geleden was dat wellicht een goed idee om de sector grondgebonden te maken na het wegvallen van het melkquotum. In de tussentijd is het aantal koeien echter begrensd met fosfaatrechten. Nu ziet de overheid een GVE-norm opeens als interessant instrument voor de waterkwaliteit. Dat is een typisch geval van oud denken vanuit de veestapel in plaats van denken vanuit de bodem en het gewas.

De sector zelf kan er ook wat van. Denk bijvoorbeeld aan de biologische veehouders die hun veevoer liever uit Oekraïne halen dan dit in te kopen bij hun biologische buren in de Nederlandse akkerbouw. Aangekocht stro hoeft zelfs helemaal niet biologisch te zijn ‘want te duur’. Tja… en maar klagen over de consument die te weinig bio koopt. Denk ook aan die lui die nog steeds 60 kuub drijfmest uitrijden op een hectare maisland. Met als resultaat: de waterkwaliteit is ondermaats, de derogatie is weg en je collega’s zitten met dure bufferstroken en kalenderlandbouw. We maken het onszelf wel erg moeilijk.

Vooruit naar vroeger
Vroeger hadden veel boeren een gemengd bedrijf. Een stukje land om van te eten. Wat melkvee of schapen voor de mest en de bijproducten. En dan nog kippen en varkens om de restjes te verwerken. Na decennia van specialisatie hebben boeren nu vaak nog maar één hoofdtak. Je bent teler óf je bent veehouder. Het ligt niet voor de hand dat veel boeren terug zullen gaan naar een gemengd bedrijf met de teelt van gewassen en het houden van verschillende diersoorten. Dat hoeft ook niet. We zouden veel meer dan nu op lokale schaal gemengde bedrijven kunnen realiseren.

Boeren werken vaak al samen als het gaat om mest en grond, maar worden enorm geremd door allerlei wet- en regelgeving die specifiek op één sector en één bedrijf is gericht. Als je lokaal samenwerkt met verschillende boeren, dan zou je bijvoorbeeld één mestboekhouding willen aanhouden. Dan kun je voor alle gewassen de optimale mestgift toedienen in plaats van dat je je eigen land geeft wat dan toevallig beschikbaar is. Lokale boerencoöperaties voor mest, voer, grond, gewassen, machines en reststromen zijn wellicht de gemengde bedrijven van de toekomst.

Slimme combinaties
Akkerbouwers zouden veel vaker dan nu de gewassen van veehouders kunnen telen. Vergeet daarbij niet dat gras ook een teelt is – het grootste gewas van ons land en de belangrijkste eiwitteelt. Alle pendelstrooiers worden verkocht aan het buitenland en grasland wordt voortaan op moderne wijze bemest. Met betere kwaliteit gras hoeven veehouders minder voer aan te kopen. Stro hoeven ze niet meer te kopen maar krijgen ze te leen van akkerbouwers. Graag met mest erbij op een later moment weer terugbrengen.

In de akkerbouw kennen we inmiddels het akkervarken als duurzame bestrijder van aardappelopslag in het veld. Je kunt ook schapen laten grazen op land waar graszaad wordt geteeld, wat een positief effect heeft op de zogeheten uitstoeling. Op akkers met wintertarwe zou dat ook moeten kunnen. We kenden al de kippen in de kas tegen het onkruid en er zijn vast nog meer slimme combinaties van gewassen en dieren denkbaar. Het mooie is dat akkerbouwers gewoon kunnen blijven telen, terwijl veehouders dit specialistische werk kunnen uitvoeren.

Betrek burgers en consumenten
We zouden ook de burger en de consument meer kunnen betrekken. De Nederlandse consument zou bijvoorbeeld voortaan koolzaadolie in plaats van olijfolie kunnen kopen. Dat kost en werkt hetzelfde. Dan kunnen Nederlandse akkerbouwers voortaan meer verdienen aan de teelt van koolzaad. Dat is een mooie teelt voor het landschap en de biodiversiteit. Als reststroom blijven er dan eiwitrijke koolzaadkoeken over voor Nederlandse veehouders. Zij hoeven dan weer minder soja te laten importeren. Probleem opgelost.

Als burgers alleen nog netjes alleen GFT-afval in hun groene bak mikken, dan krijgen boeren ook weer schone compost. Een betere kringloop begint immers bij jezelf. Als diezelfde brave burgers geen blikjes en plastic meer in de berm gooien, dan kunnen alle bermen voortaan worden gemaaid in plaats van geklepeld. Dat is veel beter voor de biodiversiteit en de boer kan het (schone!) maaisel goed gebruiken. Dat scheelt weer stikstofbemesting. Hoppa, weer een kringloop verder gesloten.

Overheid of onderheid?
U merkt het waarschijnlijk zelf ook: als je even de knop op positief denken zet, dan bedenk je zo nog een paar kansen. Wat zou het toch mooi zijn als er een soort landelijke regie zou zijn op het verwezenlijken van dit soort kansen. Een club met energie en doorzettingsmacht. Een partij die boeren, burgers en consumenten verbindt. Een organisatie met een visie op landbouw, op voedsel en op kringlopen. Met kennis en creativiteit. En met maatschappelijke en politieke steun. Zullen we die eens gaan zoeken met elkaar? En als we die niet kunnen vinden, zullen we er dan maar zelf invulling aan gaan geven?

Regels staat samenwerking en bereiken van milieudoelen in de weg.

Boeren werken vaak al samen als het gaat om mest en grond. Op dit moment merk ik dat in de provincie Groningen en in de provincie Zeeland zal dat niet anders zijn, dan moeten de ramen wel dicht en hang je de was op zo'n dag niet buiten. Zonder te klagen begrijpen we, als je je bord gevuld wil houden, dat bemesten moet.

Profiel  

Bericht nummer:#4055  BerichtGeplaatst: di sep 12, 2023 2:35 pm 
lid

De opkoop van duizenden boerderijen nabij natuur zal mogelijk amper effect hebben op de natuurkwaliteit. Die opzienbarende conclusie valt af te leiden uit nieuw stikstofonderzoek van de Universiteit van Amsterdam.

Edwin Timmer 12-09-23, 14:22
Gedurende twee jaar is rond twee melkveebedrijven gemeten hoeveel stikstof er werd uitgestoten en waar dat terechtkomt. Het onderzoek is uitgevoerd door het UvA Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica (IBED) in opdracht van de stichting Mesdag Zuivelfonds. Vandaag verschijnt een onderzoeksverslag.

Ruim 90 procent van de stikstof komt in hogere luchtlagen terecht en slaat elders neer, tot ver in het buitenland. Slechts 9 procent van de ammoniak komt terecht in de buurt van de boerderij, waarvan het merendeel binnen 100 meter van de stal.

Niet noemenswaardig
Al na enkele honderden meters heeft een boerderij geen noemenswaardige extra bijdrage meer aan de totale hoeveelheid stikstof in de lucht. Met andere woorden: de stikstof die buiten die ring op kwetsbare natuur valt, komt grotendeels van andere bronnen.

Blijf op de hoogte
Krijg een melding bij belangrijk nieuws over AD Binnenland.

De veronderstelling van de piekbelastersaanpak van het demissionaire kabinet is nu juist dat zij de kwetsbare flora en fauna extreem belasten. Daarom is aan het begin van de zomer een opkoopregeling opengesteld voor maximaal drieduizend bedrijven die binnen enkele kilometers van Natura2000-gebieden liggen. In september werd bekend dat zo’n vijfhonderd bedrijven mogelijke interesse hebben in uitkoop.

Vijf methoden
Volgens secretaris Lubbert van Dellen van het Mesdag Zuivelfonds zal de natuur er niet veel mee opschieten. ,,De opkoop van piekbelasters dichtbij natuur zal niet effectief zijn omdat het niet tot meetbare verschillen in stikstofbelasting gaat leiden in de beoogde natuurgebieden.”

De onderzoekers van de UvA gebruikten maar liefst vijf verschillende methoden om te meten wat er precies gebeurt met de stikstof van een boerderij. Nederland is verplicht om ervoor te zorgen dat de natuur in Natura2000-gebieden niet achteruit gaat. Een te grote stikstofneerslag heeft negatieve effecten op een deel van de flora en fauna.

https://www.ad.nl/binnenland/studie-bet ... ~a27dabd0/

Profiel  

Bericht nummer:#4056  BerichtGeplaatst: wo sep 13, 2023 9:22 am 
lid

I.p.v. koeien of bouwen, moet er gekeken worden naar de totale uitstoot in Nederland. De politieke Haagse kolder heeft vier jaar verprutst en veel schade aangericht.

Rockwool laat de verstandsverbijstering rond stikstof zien
https://www.foodlog.nl/artikel/rockwool ... stof-zien/

Minister Christianne van der Wal kondigde afgelopen vrijdag aan criteria op te zullen gaan stellen voor piekbelasters, bedrijven die veel ammoniak in de buurt van een Natura 2000-gebied uitstoten. Bedrijven die eraan voldoen, kunnen zich als "piekbelaster" laten uitkopen. Met 259.106 kg ammoniakemissie is isolatiematerialenfabrikant Rockwool een van de grootste piekers uit de oude top-100 lijst van de Minister van Stikstof. Gaat het bedrijf binnen de criteria vallen of is Rockwool domweg een “piekuitstoter” die geen kwaad kan voor de Nederlandse natuur?

Om een belaster te zijn, moet wie zoveel ammoniak de lucht in blaast ook weer veel daarvan op de grond terecht laten komen. De belasting van de natuur is immers wettelijk gedefinieerd in termen van depositie, neerslag - niet uitstoot.

Volgens het RIVM slaat ammoniak dichtbij de bron neer. Over hoe dichtbij en hoeveel van de uitstoot kortbij neerslaat, heerst echter nogal wat onduidelijkheid. Hoewel de veronderstelde depositie van Rockwool niet experimenteel gemeten kan worden, evenals alle ander veronderstelde deposities, wordt die door modellen berekend. Omdat Rockwool geldt als een piekbelaster, is de verwachting dat de bijdrage aan de atmosferische concentratie van ammoniak tot op aanmerkelijke afstand van het bedrijf hoog zal zijn.

De fabrieken van Rockwool liggen bijna pal (400 meter) tegen het Natura 2000-gebied Meinweg aan. Daar wordt in opdracht van het ministerie van LNV door het RIVM de atmosferische concentratie van ammoniak gemeten met het Landelijk Meetnet Ammoniak in Natuurgebieden (MAN).

De in de lucht aanwezige ammoniak wordt op drie locaties gemeten. Ze liggen stuk voor stuk aan de rand van het gebied, op respectievelijk zo'n 2, 4 en 4,2 kilometer van het bedrijf. De meetwaarden voor jaarlijkse gemiddelde concentratie bedragen (in µg/m3):

Zoals blijkt uit de feitelijke metingen, liggen de gemeten concentraties ver onder het landelijk MAN-gemiddelde. Nog lagere atmosferische concentraties van ammoniak komen alleen voor in de duingebieden langs de kust. Het meetpunt op 2 km afstand van Rockwool met de hoogste waarden ligt bovendien pal tegen de stedelijke agglomeratie van Roermond. De gemeten concentratie daar kan op veel meer manieren worden beïnvloed dan alleen door Rockwool, zodat het redelijk is de waarde niet alleen aan Rockwool toe te schrijven.

De eenvoudige, feitelijke metingen betekenen nogal wat. Ze geven juist geen aanwijzing dat de “piekuitstoter” Rockwool het gebied Meinweg negatief beïnvloedt. Gekker nog: ze geven eerder een contra-indicatie.

Omdat ammoniak lichter is dan lucht gaan de emissies net als van alle andere piekers zo snel mogelijk omhoog. Het is waarschijnlijk om aan te nemen dat ze bijdragen aan de “stikstofdeken” die boven Nederland hangt, maar niet aan lokale depositie zoals de modelbouw achter het lijstje van Van der Wal suggereert. Vanuit de hogere luchtlagen kan het bijdragen aan de natte depositie die met regen naar beneden komt in een zeer verspreid gebied.

Vanwege de wetenschappelijk onomstreden chemische eigenschappen van ammoniak is de situatie rond Rockwool vermoedelijk illustratief voor het merendeel van de 2.000-3.000 “piekbelasters" die de ministers wil ontdekken aan de hand van nog op te stellen criteria. Helaas hebben ze de pech dat ze niet allemaal een stel meetpunten om de hoek hebben staan.

Te constateren valt dat er sterke aanwijzingen zijn dat de uitkoop en herinrichting van bedrijvigheid in ons land veel energie en geld gaat kosten terwijl al die bedrijfssluitingen en verplaatsingen nauwelijks of geen direct effect op Natura 2000-gebieden zullen hebben. De deken die voor de neerslag van depositie zorgt blijft intact en neemt alleen af als ook in de landen om ons heen en overal in het land de ammoniakemissies wordt gekort. De deken is immers het resultaat van vele tien- en wellicht honderdduizenden bronnen uit binnen- en (via de wind) buitenland.

Ook betekent het dat er geen wil is te luisteren naar gezond verstand. Liever wil Nederland veel kapitaal vernietigen* om een juridisch gemaakt probleem op te lossen dat de bouw in de weg zit. Vermindering van stikstofdepositie bereik je door overal in de EU de emissies te verlagen. Het is aannemelijk om er van uit te gaan dat een gidsfunctie van Nederland voor de natuur geen verschil maakt. Stikstofbelasting van de natuur is een Brussels dossier.

Te constateren valt dat er sterke aanwijzingen zijn dat de uitkoop en herinrichting van bedrijvigheid in ons land veel energie en geld gaat kosten terwijl al die bedrijfssluitingen en verplaatsingen nauwelijks of geen direct effect op Natura 2000-gebieden zullen hebben. De deken die voor de neerslag van depositie zorgt blijft intact en neemt alleen af als ook in de landen om ons heen en overal in het land de ammoniakemissies wordt gekort. De deken is immers het resultaat van vele tien- en wellicht honderdduizenden bronnen uit binnen- en (via de wind) buitenland.

Ook betekent het dat er geen wil is te luisteren naar gezond verstand. Liever wil Nederland veel kapitaal vernietigen* om een juridisch gemaakt probleem op te lossen dat de bouw in de weg zit. Vermindering van stikstofdepositie bereik je door overal in de EU de emissies te verlagen. Het is aannemelijk om er van uit te gaan dat een gidsfunctie van Nederland voor de natuur geen verschil maakt. Stikstofbelasting van de natuur is een Brussels dossier.

Wat die boeren-piekers betreft vond en vind ik het een schunnige manier om zo politiek te bedrijven. Het gaat om grond, wees daar eerlijk over!!

Nieuw groen investeringsfonds gaat boerenland opkopen
https://fd.nl/financiele-markten/148894 ... n-uitkopen

Ingenieurs- en adviesbedrijf Arcadis en het Amsterdamse Cycas Capital beginnen een investeringsfonds dat landbouwgrond moet omvormen in bossen, voor biodiversiteit.

Het fonds heet ReTimber en richt zich op pensioenfondsen, verzekeraars en familiefondsen die duurzaam willen beleggen. Het moet zo'n €200 mln groot worden, maar het beoogde beginkapitaal is €20 mln, zeiden de partners maandag in een toelichting.

De opbrengsten komen vooral uit de verkoop van duurzaam hout voor de bouw en 'carbon credits'. Dat zijn verhandelbare eenheden die bedrijven in staat stellen hun CO₂-uitstoot te compenseren doordat er projecten voor CO₂-reductie mee worden gefinancierd, zoals bosbouw. Een klein deel van de opbrengsten van ReTimber komt eventueel nog van zonneparken.

Marktconforme prijs
Voor de keuze van gewassen en het beheer van de voormalige landbouwgrond werkt het fonds samen met  Wageningen University. Volgens Wim von der Heide van Arcadis komt de grond van boeren die zich willen laten uitkopen door de overheid om de stikstofuitstoot terug te brengen. Arcadis signaleert met zijn netwerk waar mogelijk kandidaten zitten voor de aankoop van geschikte percelen. De akkers en weiden die door uitkoop vrijkomen, vallen volgens Von der Heide meestal buiten de uitkoopregeling. ReTimber neemt de grond dan over voor een 'marktconforme' prijs. Volgens Von der Heide is de mogelijkheid tot eventuele latere bebouwing expliciet verboden in de statuten. Dat zou de grond bovendien veel duurder maken.

In Nederland hebben de afgelopen twee maanden bijna vijfhonderd boeren een aanvraag ingediend om zich te laten uitkopen door het Rijk. Het gaat vooral om piekbelasters, de grootste stikstofuitstoters dichtbij kwetsbare natuur. Het Rijk heeft €1,4 mrd uitgetrokken voor uitkoop van zulke bedrijven.

Volgens Von der Heide hebben al diverse boeren interesse getoond om hun grond vervolgens aan ReTimber te verkopen.  Maar, voegt hij eraan toe, er waren vooralsnog alleen oriënterende gesprekken.

Vreemde eend in de bijt
Arcadis lijkt een vreemde eend in de bijt in de sector duurzaam beleggen. Toch is er een historische link te leggen. Het ingenieursbureau komt voort uit Heidemij,  in 1888 opgericht om de Nederlandse bodem productiever te maken door bosbouw en ontginning van woeste gronden. Ook Staatsbosbeheer komt uit deze organisatie voort. Vorige eeuw coördineerde Heidemij verschillende golven van ruilverkaveling in de landbouw.

Maar nu gaat het niet om herverdeling,  maar geheel stoppen en veranderen in bos. Volgens Bartel Huibregtsen van Cycas Capital past ReTimber ook bij het voornemen van de overheid om 37.000 hectare bos te planten. Daarvan zou de helft voor rekening van de overheid komen en de andere helft van marktpartijen. Zijn collega Eduard Elias vindt dat hun fonds de natuur ‘economische waarde' geeft.

‘Lapmiddel’
Maarten de Zeeuw is campagneleider klimaat en energie van milieuorganisatie Greenpeace. Hij heeft geen direct oordeel over ReTimber, maar noemt carbon credits in het algemeen 'een lapmiddel'. Volgens hem helpen deze niet tegen de klimaatverandering omdat er weinig wezenlijk verandert aan de uitstoot. 'En dat is wat er uiteindelijk alleen moet gebeuren: minder emissie.'

Er zijn in Nederland meer aanbieders van carbon credits, zoals Rabobank. Die speelt in op de behoefte van bedrijven om iets aan hun uitstoot te doen, maar niet in staat zijn of niet willen investeren in techniek om minder broeikasgassen uit te stoten.

Profiel  

Bericht nummer:#4057  BerichtGeplaatst: wo sep 13, 2023 10:03 am 
lid

Rockwool? In bijgaand verslag staat de fabriek er niet eens in. Maar Rockwool is een grote jongen, dat blijkt wel.Dus zullen voor Rockwool wel weer uitzonderingen worden gemaakt.

https://p-cdn.rockwool.com/syssiteasset ... 0510111454

Profiel  

Bericht nummer:#4058  BerichtGeplaatst: di sep 26, 2023 12:15 pm 
lid

Oogstplicht, maar boer Pieter laat aardappels zitten: ‘Blijkbaar bepaalt overheid hoe lang ze mogen groeien’
De consumptieaardappelen van akkerbouwer Pieter Evenhuis uit Giethoorn staan er prima bij. Een paar weken nog, dan kunnen ze uit de grond. Maar als Evenhuis aan de regels wil voldoen, heeft hij die tijd niet meer en moet hij ze deze week rooien, rijp of niet. ,,Sinds wanneer bepaalt de overheid hoe lang een aardappel mag groeien?”

Al maanden voeren land- en tuinbouworganisaties een lobby voor versoepeling van de ‘kalenderlandbouw’, waarbij overheidsregels bepalen wat een agrariër mag of moet doen op bepaalde data door het jaar heen.

Vooral de nieuwe regels rond aardappelteelt zorgen voor ophef. Daarbij is de datum van 1 oktober cruciaal geworden. Wie aardappels verbouwt op zandgronden, moet ze voor 1 oktober oogsten én de percelen inzaaien met een gewas dat het overtollige stikstof in de grond opneemt. Zo komt er minder stikstof in grond- en oppervlaktewater terecht.

Groeidagen
Al in het voorjaar waarschuwden de boeren dat het een probleem zou worden om de aardappels op tijd te oogsten. ,,Die voorspelling is uitgekomen”, zegt Pieter Evenhuis. ,,Normaal poten we in april, maar door het extreem natte voorjaar konden we pas in mei beginnen. Een aardappel heeft nu eenmaal 100 tot 120 groeidagen nodig.”

Ik dacht dat wij de deskundi­gen waren, maar nu is het blijkbaar de overheid die bepaalt hoe lang een aardappel mag groeien

Pieter Evenhuis
,,We hebben toen al gezegd: 1 oktober gaan we niet halen. Maar onze overheid denkt er blijkbaar anders over. Dit is een maatregel die achter het bureau is bedacht. Ik dacht dat wij de deskundigen waren, maar nu is het blijkbaar de overheid die bepaalt hoe lang een aardappel mag groeien. Als boeren moeten we natuurinclusiever werken. Daarbij past werken met het weer in plaats van met de kalender.”

Voedselverspilling
Maandag had Evenhuis tussen de 14 en 15 hectare van zijn 400 hectare geoogst. De rest blijft voorlopig staan. ,,Ik heb geen andere keuze. De aardappels zijn redelijk op formaat, maar ze moeten nog een poosje in de grond blijven om verder te rijpen en de schil hard te laten worden. Anders zijn ze niet houdbaar. Een gewas oogsten dat nog in zijn groei zit, is je reinste voedselverspilling. We kúnnen het niet vervroegen.”

Consequentie van het niet halen van 1 oktober is dat Evenhuis een strafkorting op zijn stikstofrechten krijgt. ,,Ik mag dan volgend jaar minder bemesten, waardoor mijn aardappelen minder hard groeien. Gevolg: kleinere aardappelen en minder kilo’s opbrengst.”

Is er dan niets dat aardappeltelers zelf kunnen doen om aan de regels te voldoen? Evenhuis: ,,Er wordt gewerkt aan robuustere aardappelrassen, die minder stikstof achterlaten, en aan rassen die sneller groeien. Maar dat is een traject van tien, vijftien jaar. Dat gaat niet in één keer.”

StemBekijk resultaten
Vakmanschap
Land- en tuinbouworganisatie LTO vraagt al sinds het voorjaar om flexibiliteit bij de 1 oktober-maatregel. ,,Deze regel draagt misschien op papier wel bij aan de duurzaamheidsdoelen, op het boerenerf knelt het”, zegt bestuurder Tineke de Vries van LTO Noord in Zwolle.

Het is tijd dat de overheid afstapt van deze ‘kalender­land­bouw’ en landbou­wers hun vakman­schap laat inzetten om doelen te behalen

Tineke de Vries, LTO Noord
,,Op deze manier blijft er weinig ruimte over om een goede landbouwpraktijk te bedrijven. Flink lagere opbrengsten door te vroeg oogsten passen ook niet bij duurzaam produceren. Het is tijd dat de overheid afstapt van deze ‘kalenderlandbouw’ en landbouwers hun vakmanschap laat inzetten om doelen te behalen.”

Ook de Kamerfracties van VVD en BBB kaartten het probleem aan bij minister Piet Adema van Landbouw. Dinsdag stemt de Tweede Kamer over een motie van beide partijen om aanpassing van de kalenderlandbouw. Omdat de regels voortkomen uit Europese richtlijnen, is de kans niet groot dat er op korte termijn versoepelingen komen, waarschuwde de minister al tijdens een debat eerder deze maand.

Tot inkeer
Evenhuis wacht met spanning de uitkomsten van de discussie af. ,,Ik heb de hele zomer gehoopt dat de overheid tot inkeer zou komen, maar dat is nog niet gebeurd.” Hij is van oudsher een echte pieperteler, maar vraagt zich af hoe het verder gaat als er niets verandert. ,,Als boer weet je dat een oogst soms mislukt. Als dat eens in de zoveel jaar gebeurt, kun je daarmee leven. Maar als het op voorhand al bijna onmogelijk wordt gemaakt om je product op tijd te oogsten, dan kun je misschien beter stoppen met de aardappelteelt.”

https://www.ad.nl/steenwijkerland/oogst ... ~a9e53923/

Profiel  

Bericht nummer:#4059  BerichtGeplaatst: di sep 26, 2023 3:20 pm 
lid

Het elimineren van een sector, in Nederland kunnen we dat.

Felle reacties uit landbouw- en milieuhoek op vergunning Schiphol
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... g-schiphol

Schiphol beschikt weer over een natuurvergunning. Daardoor mag de luchthaven 440.000 starts en landingen, en tijdelijk zelfs 500.000, per jaar uitvoeren. De reacties uit zowel de landbouw- als de milieuhoek zijn kritisch.

Klagende boeren en een klagende milieuhoek, we hadden het kunnen weten:

Chris de Stoop - Dit is mijn Hof, over boeren die moeten wijken voor havenbaronnen en geritsel van de milieuhoek.

Terug naar de polder met Chris de Stoop
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/205481 ... s-de-stoop

Profiel  

Bericht nummer:#4060  BerichtGeplaatst: do sep 28, 2023 2:08 pm 
lid

Lies schreef:
Het elimineren van een sector, in Nederland kunnen we dat.

Felle reacties uit landbouw- en milieuhoek op vergunning Schiphol
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2023/ ... g-schiphol

Schiphol beschikt weer over een natuurvergunning. Daardoor mag de luchthaven 440.000 starts en landingen, en tijdelijk zelfs 500.000, per jaar uitvoeren. De reacties uit zowel de landbouw- als de milieuhoek zijn kritisch.

Klagende boeren en een klagende milieuhoek, we hadden het kunnen weten:

Chris de Stoop - Dit is mijn Hof, over boeren die moeten wijken voor havenbaronnen en geritsel van de milieuhoek.

Terug naar de polder met Chris de Stoop
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/205481 ... s-de-stoop

Je denkt toch niet dat boeren van die brave jongens en meisjes zijn.
DE BBB rept hier geen woord over.

Het fenomeen ‘bermfraude’ is al jaren bekend. Toch blijken boeren nog steeds grootschalig grond die niet van hen is te registeren. Zo kunnen ze er subsidies op aanvragen en er mest uitrijden. Waarom doet de overheid niets?

In 2017 kwam het fenomeen ‘bermfraude’ voor het eerst in het nieuws. Boeren bleken bermen die in bezit zijn van overheden bij hun landbouwareaal te trekken en te bewerken. Bovendien konden boeren hier ten onrechte Europese subsidies en mestuitrijrechten op aanvragen. Zelfs de Europese Commissie bemoeide zich ermee.
Maar nu, ruim vijf jaar later, is het probleem allesbehalve opgelost. Platform Investico controleerde honderden landbouwpercelen verspreid over heel Nederland en constateerde dat een kwart daarvan onrechtmatig geregistreerd was. Boeren registreren naar schatting tienduizenden hectaren overheidsgrond terwijl de eigenaar zegt hier geen toestemming voor te hebben gegeven, blijkt uit het onderzoek voor De Groene Amsterdammer en Trouw, in samenwerking met De Gelderlander, Tubantia, de Stentor en de onderzoeksredactie van de Brabantse kranten (ED, BD, BN DeStem). Het financiële voordeel voor boeren kan oplopen tot honderden euro’s per hectare.

Het onderzoek geeft voor het eerst zicht op de schaal van dit probleem, en dat blijkt groter dan gedacht. Het zijn niet alleen bermen, maar hele lappen grond waar boeren ten onrechte subsidies voor ontvangen. Controle vindt nauwelijks plaats. RVO en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) weten niet hoe vaak het probleem voorkomt. ‘Om dat met zekerheid te kunnen vaststellen, zou je dat allemaal moeten gaan controleren’, schreef een ambtenaar al in 2018 in een interne mail. ‘Daar willen we uiteraard ver weg van blijven.’
In 2015 merkte de gemeente Berkelland dat er bermen en groenstroken verdwenen. Het typisch Achterhoekse coulissenlandschap is een lapjesdeken van kleine akkers en weilanden, maar het begon steeds meer op een egaal biljartlaken te lijken. De gemeente besloot het probleem te onderzoeken. Meer dan negentig hectare gemeentegrond bleek niet alleen onrechtmatig geregistreerd, waarmee er extra subsidie en mestruimte voor aangevraagd kon worden; in veel gevallen gebruikten boeren de bermen ook als landbouwgrond of maaiden ze de bermen mee met het aangrenzende weiland. Naast talloze bermen en groenstroken bleken ook een gemeentelijke vuilstort en een braakliggend en ondergelopen stuk gemeentegrond op een industrieterrein succesvol als landbouwgrond geregistreerd bij de RVO.

Deze ‘bermfraude’ verwierf dankzij verslaggeving in Trouw twee jaar later nationale bekendheid. Gemeente Berkelland ging over tot het terugeisen van de percelen. De Achterhoekse gemeente en de RVO plaatsten ‘bij wijze van proef’ markeringspalen als duidelijke afscheiding tussen de berm en het boerenperceel.
Ook andere overheden werden rond die periode wakker. Staatsbosbeheer stelde in 2017 vast dat boeren duizenden hectare grond van de natuurorganisatie illegaal registreerden. In datzelfde jaar kwam ook de Europese Commissie door eigen onderzoek op het spoor van deze vorm van fraude. Ze vroeg Nederland toen om de garantie dat de subsidies wel goed terechtkwamen, zo blijkt uit een interne mailwisseling die openbaar is gemaakt met een beroep op de Wet open overheid (Woo).
Uit deze mailwisseling blijkt ook dat het ministerie van LNV op dat moment al wist dat de fraude op veel verschillende plekken in Nederland voorkwam, maar weigerde dat aan Brussel te vertellen. Het ministerie had liever geen gedoe met Europa, omdat de discussie over het Nederlandse mestoverschot al op scherp stond. ‘Woord fraude svp niet gebruiken’, schreven de ambtenaren elkaar. Daarna verslapte de bestuurlijke aandacht voor de fraude.

http://www.e-pages.dk/degroeneamsterdammer/413/

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4097 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 200, 201, 202, 203, 204, 205  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]