Raya schreef:
ezel schreef:
Raya schreef:
Er is normaal gesproken een natuurlijk evenwicht. Als dat verstoord wordt grijpt de natuur uiteindelijk in en zal proberen het evenwicht te herstellen. Als er teveel van een soort verschijnen, zal er een gehele of gedeeltelijke uitroeiing volgen. Dat is momenteel met de mens het geval. We zijn met teveel, tasten de natuur teveel aan, en moeten ons derhalve voorbereiden op een flinke uitdunning.
Dat staat los van wat wij zelf vinden of in verdragen hebben vastgelegd. Verdragen zijn mooi maar compromissen en missen niet zelden realiteitszin. Hoe wil je natuur herstellen in een overbevolkt land, en tot welk niveau moet dat dan? Willen we hier echt de wolf en de sabeltandtijger en de beer terug in dit land? Wat zeggen onze verdragen daarover?
Als het aan onze verdragen ligt, vangen we hier nog 300.000 miljoen vluchtelingen op, breiden we onze haven in Rotterdam en Schiphol uit tot heel Nederland, en maken we er ook nog eens een groot wild natuurreservaat van.
In de meeste steden is er maar weinig natuurlijk evenwicht en bijna 60 procent van de mensen woont in steden. Bij soorten die volledig afhankelijk zijn van een natuurlijke habitat is dat natuurlijk evenwicht heel belangrijk. Voor mensen speelt dat veel minder een rol.
Jouw oordeel dat we met teveel zijn is slechts dat: jouw oordeel. Volgens mijn oordeel kunnen we als we het goed organizeren nog wel 10 keer zoveel mensen op deze planeet huisvesten. Niet dat ik erg veel waarde hecht aan mijn eigen oordeel, maar dat doe ik ook niet aan het jouwe. Overigens ziet het er niet naar uit dat we op deze planeet echt met 10 keer meer mensen komen te zitten. De demografische ontwikkelingen wijzen niet in die richting. Wel zal het aandeel mensen in de stad groeien waardoor de afhankelijkheid van de natuur alleen maar verder afneemt.
Dat we de natuur te veel aantasten is ook jouw oordeel. Jij hecht misschien waarde aan regenwouden en aan heidevelden en aan toendras en savannen, maar dat zijn niet noodzakelijke voorwaarden voor menselijk leven. Zolang we op de één of andere manier (en dat kan zelfs kunstmatig) zuurstof produceren, hebben we die regenwouden helemaal niet nodig. "Te veel" is niet meer dan een waardeoordeel dat je velt omdat je gewend bent aan een bepaalde natuur en die graag geconserveerd wilt zien. Het feit dat je slechts de natuur wenst die je gewend bent blijkt ook uit je weerstand tegen wolven en beren. Die horen niet bij wat jij gewend bent en dus die vorm van natuur wil je niet. Uiteindelijk is al dat natuurbehoud waar je voor bent niks anders dan sentiment om wat je gewend bent.
De mens is nu nog in staat zijn omgeving naar zijn hand te zetten, maar dat wordt steeds minder. Stoken om warm te blijven wordt steeds duurder. We hebben geen ruimte meer voor voldoende koeien en varkens voor de voeding voor onszelf en de rest van de wereld. Het bouwen van woningen ligt nagenoeg stil en grotten zijn er nauwelijks in Nederland.
Het mag duidelijk zijn dat met alle klimaat- en virusdreigingen de vooruitzichten voor een groot deel van de mensheid, niet goed zijn.
Ik ben helemaal niet zo pessimistisch over de mogelijkheid van mensen om de omgeving naar onze hand te zetten. Je draagt op zich een aantal terechte complicaties aan, maar ik zie die niet als onoplosbaar.
Grondbeslag is inderdaad een aspect waar we rekening mee moeten houden, maar dat wil niet zeggen dat we geen stad met varkentorenflats in Oost-Drente kunnen bouwen waar we drie keer zoveel varkens als we nu hebben kunnen huisvesten. Wel moet je heel goede maarregelen nemen om virusziekten buiten de deur te houden. Qua mestverwerking werkt zo'n concentratie veel beter. De schaalgrootte brengt de kosten enorm naar beneden.
Stoken om warm te blijven wordt duurder. Tegelijkertijd is de energierekening van een Nederlands huishouden ergens rond de 10% van het totaalbudget, dus voor veel mensen zit daar nog wel wat rek. Voor die mensen waar die rek niet aanwezig is, kunnen we toch overheidssteun geven. De mensen die het goed hebben in Nederland zijn talrijk en kunnen heus wel wat meer bijdragen ten gunste van de mensen die niet zo fortuinlijk zijn.
Ondertussen gaat de technologische vooruitgang alleen maar verder, waardoor we steeds beter worden in het manipuleren van natuurlijke processen. Straks hebben we misschien wel helemaal geen koeien meer nodig om melk te kunnen produceren en kunnen we koteletjes maken zonder dat daar een varken aan te pas komt. Dat scheelt weer een hoop dierenleed en mestproductie.
Ik zie wat dat betreft nog niet zo snel een einde komen aan het menselijke vermogen om de omgeving naar zijn hand te zetten, volgens mij zijn we nog maar net begonnen.